Luni, 12.11.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Opt ani au trecut de când lumea noastră s-a schimbat. Atunci, Dacia lansa modelul Logan. Era prima frază dintr-o poveste de succes. Cu toate acestea, Logan nu a fost primit cu braţele deschise de toată lumea atunci când a apărut. Fie că a fost vorba de reprezentanţii presei, de clienţi, de internauţi sau de străini, berlina din Mioveni nu a avut un fan club foarte generos la momentul lansării.
Chiar şi la câţiva ani de la lansare, încă apăreau critici ai lui Logan care fie vroiau să cumpere vreun vehicul de transport interplanetar la preţ de low-cost, fie aveau impresia că Ferrari şi-a schimbat sigla că şi noul său model, Logan, nu-i destul de performant.
Logan a mers însă mai departe, a primit două versiuni noi de caroserie, o versiune diesel, un facelift, un frate hatchback şi aşa mai departe. Fiecare critică l-a dus pe Logan mai departe, iar modelul a ajuns să fie mai puternic, deşi n-a fost niciodată slab.
Mergem pe repede-înainte în 2012. Dacia prezintă noile Logan şi Sandero. Am testat în Spania noua generaţie a lui Logan pentru a experimenta rezultatul a opt ani de evoluţie. Toate modificările aplicate odată cu noua generaţie l-au transformat pe Logan într-o surpriză plăcută pentru oricine îl încearcă, indiferent ce părere a avut despre prima generaţie.
Dacia Logan (2012-2016)
0.9 TCe 90CP Laureate
- Pret de pornire 6.690 €
- Pret model testat 10.850 €
- Taxa auto 59 €
Motor / Transmisie
La fel ca Sandero, fratele său hatchback, noua generaţie a lui Logan vine, încă de la lansare, cu o gamă rezonabilă de motorizări otto şi diesel. Versiunea entry este un 1.2 16v de 75 CP, propulsor cunoscut deja în rândul clienţilor Dacia. Urmează un 1.5 dCi de 75 CP, o altă unitate cu care sunt obişnuiţi consumatorii Dacia, la fel cum este cazul diesel-ului de top, 1.5 dCi 90, o altă motorizare cu care clienţii sunt familiarizaţi. Noutatea o reprezintă motorizarea TCe 90, de 0.9 litri, primul motor pe benzină supraalimentat oferit pe o berlină Dacia. Propulsorul face parte din noua familie de motoare a Renault, deci criticii care se plângeau că Dacia primeşte doar "resturi" trebuie să-şi dea jos pălăriile şi să se încline în faţa berlinei din Mioveni, măcar la prima întâlnire cu aceasta în compania TCe-ului de 90 CP.
Testul din Spania ne-a adus în faţa lui Logan 0.9 TCe, premiera despre care vă vorbeam mai sus şi pe care am testat-o şi sub capota lui Sandero la acelaşi eveniment dedicat presei. Unitatea i se potriveşte lui Logan precum o mânuşă, TCe-ul fiind cel mai reuşit motor pe benzină oferit până acum în gama Dacia, iar propulsorul înlocuieşte cu brio motorizările pe benzină de 1.6 litri. Atât în materie de reprize, cât şi în materie de comportament dinamic, avem o creştere semnificativă.
Cea mai mare surpriză la noul Logan este antifonarea. Capota a primit un element de antifonare, iar compartimentul motor a fost şi el modificat în vederea reducerii nivelului de decibeli care ajunge în habitaclu. Din acest punct de vedere, Logan ne dă senzaţia că a sărit nu o generaţie, ci două.
Consum
Versiunea 0.9 TCe a lui Dacia Logan are un consum mixt de 5.3 litri la sută. În mediul urban, vorbim despre un consum anunţat la 6.6 litri la sută, pe când consumul în mediul extraurban este declarat la 4.6 litri la sută.
În raport cu rivalii, Logan oferă un consum mai bun decât motorizările echivalente din gama Chevrolet Aveo Sedan, însă competitorul său din gama Kia, Rio Sedan 1.2, îl întrece la o diferenţă de 0.3 litri la sută.
Testul din Spania ne-a pus în faţa unor drumuri sinuoase, care ne-au îndemnat să apăsăm mai tare pedala de acceleraţie. Astfel, într-un ritm alert, am obţinut un consum de 7.5 litri la sută, cu toate că valoarea este mai puţin relevantă pentru utilizarea de zi cu zi. Într-un regim de mers temperat, Logan TCE înregistrează un consum de şase litri la sută în condiţiile în care îmbinăm autostrada şi drumurile naţionale. Întâlnirea cu Logan pe drumurile din România se va lăsa cu detalii suplimentare în această privinţă.
Pe lângă motorul TCe, Logan vine cu o nouă premieră în gama Dacia - butonul ECO. Acesta promite să reducă consumul de carburant cu 10%, prin efectuarea unor corecţii ale unor parametri de conducere. Funcţia se activează prin intermediul apăsării respectivului buton şi se dezactivează la prima apăsare energică a pedalei de acceleraţie. Dacă aveţi îndoieli privind funcţiile butonului ECO, vă spunem, însă, ce nu face acest buton: nu există funcţie Start-Stop, nu există funcţie de management al echipamentelor auxiliare (alternator, pompă apă, pompă ulei, compresor aer condiţionat), nu există funcţie de recuperare a energiei cinetice pierdute la frânare. Însă Logan are indicator de schimbare a treptei, al cărui comportament se schimbă subtil sub acţiunea indicatorului ECO, cu toate că rezultatele furnizate nu se apropie prea tare de promisiunile constructorului.
Performanţe
Când spui turbo pe benzină, spui performanţe excepţionale. Nu şi în era downsizing-ului. Unitatea TCe este profilată pentru a obţine un consum mai bun de carburant, iar calităţile sale se răsfrâng asupra reprizelor, nu asupra vitezei maxime şi a timpului 0-100 km/h.
În raport cu prima generaţie a lui Logan, TCe-ul reuşeşte să egaleze viteza maximă a lui Logan 1.6 MPI, de 169 km/h, pe când defunctul 1.6 16V rămâne cel mai rapid Logan oferit pe piaţă până acum, cu o viteză de top de 181 km/h. Vechiul 1.6 MPI are un timp 0-100 km/h de 11.5 secunde, pe când versiunea de 105 CP are nevoie de 10.5 secunde pentru a realiza acelaşi sprint. Noul Logan TCe are nevoie de 11.1 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, ceea ce îl face mai performant decât versiunea 1.6 MPI a lui Logan la acest capitol, dar inferior lui 1.6 16v.
La capitolul cuplu motor, unitatea 1.6 MPI avea 135 Nm la 3.000 rpm, motorul 1.6 16V oferea 148 Nm la 3.750 rpm, iar noul 0.9 TCE dispune de 135 Nm la 2.500 rpm. Aşadar, nu vorbim despre o creştere a cuplului motor, ci de o turaţie mai joasă la care acesta este disponibil, element cheie pentru reprize mai bune.
Comparat cu rivalii săi direcţi, Logan TCe beneficiază de tehnologia 2012 şi este mai rapid de la 0 la 100 km/h decât Aveo Sedan şi Kia Rio în versiunile echivalente, cu toate că are o viteză maximă mai mică.
Interior
Când a apărut Logan, mulţi l-au criticat pentru diferite detalii ale interiorului. Că vorbim despre claxonul amplasat pe maneta de semnalizare, de comenzile geamurilor electrice (dacă existau) pe consola centrală sau de altele, criticii lui Logan au fost numeroşi. Ei au venit cu diverse argumente, chiar dacă majoritatea modelelor cu care îl comparau aveau un defect comun: erau second-hand. Cu toate criticile puse deoparte, Logan ne-a dovedit că are trei calităţi mari şi late la interior: spaţiu, simplitate şi robusteţe.
Noua generaţie Logan este mai spaţioasă decât prima (lăţimea a crescut uşor şi asta se simte), este aproape la fel de simplă la interior şi promite să fie la fel de robustă. Diferenţa? Interiorul lui Logan este acum mai elegant şi vine cu o serie de aspecte moderne.
Interiorul noului Logan va fi oferit doar în nuanţe închise, cei de la Dacia justificând schimbarea prin faptul că acestea s-au dovedit a fi mai populare în rândul clienţilor. Astfel, puteţi alege între tapiţerie neagră sau tapţerie neagră cu ornamente gri. Ca bonus, Logan poate veni acum şi cu tapiţerie din piele Carbon Fonce, o dotare opţională care părea un vis frumos în anului de graţie 2006. O altă noutate este posibilitatea de a comanda o cotieră, element dorit de mulţi dintre clienţii primului Logan. Per ansamblu, interiorul a fost actualizat într-o manieră corectă, cu toate că am fi dorit un set de scaune cu un suport lateral mai bine profilat şi un volan reglabil pe profunzime.
Portbagajul lui Logan este la fel de mare ca la prima generaţie, 510 litri, dar acum beneficiază şi de o banchetă fracţionabilă 60/40.
Preţ de achiziţie
Avem cel mai ieftin model din segment, cu cel mai spaţios interior. Are o platformă fiabilă, care şi-a dovedit calităţile în timp (noul Logan împarte mai mult de jumătate din platformă cu vechiul Logan). Puţinii săi competitori, Kia Rio Sedan şi Chevrolet Aveo Sedan (noile Citroen C-Elysee, Peugeot 301 şi Skoda Rapid joacă într-o ligă superioară ca dimensiuni, dotări şi preţuri), au un preţ de pornire trecut de 10.000 de euro. Acest lucru îi asigură o porţie sănătoasă de vânzări lui Logan, modelul fiind disponibil clienţilor care vor cât mai mult spaţiu şi cât mai multe dotări la mai puţin de 10.000 de euro. Iar berlina din Mioveni oferă exact aceste lucruri.
Dacă ne uităm cu atenţie la listele de preţuri oferite de Dacia, Logan s-a scumpit subtil, dar lista sa de dotări s-a îmbogăţit cu numeroase elemente. Acum, Dacia are ESP în standard, alături de patru airbag-uri, servodirecţie electro-hidraulică şi nu numai.
Siguranţă
Reprezentanţii Dacia au declarat în repetate rânduri că nu vor produce modele cu cinci stele de siguranţă în viitorul apropiat. După cum ne-a explicat şi Arnaud Deboeuf, directorul gamei entry de la Renault, ar costa prea mult dezvoltarea unui model nou care să ofere cinci stele de siguranţă, iar clienţii nu ar mai plăti diferenţa de preţ, ceea ce ar reprezenta pierderi pentru constructorul român deţinut de francezii de la Renault.
Noul Logan dispune în serie de patru airbag-uri frontale şi laterale pentru şofer şi pasager, faruri de zi, ABS şi AFU, precum şi ESP. Vorbim despre un nivel al dotărilor de siguranţă fără precedent pentru marca din Mioveni, dar încă modest la nivelul industriei auto din 2012.
În cazul monovolumului Lodgy, Deboeuf ne-a declarat că garantează trei stele EuroNCAP. Ne aşteptăm ca Logan să obţină un punctaj cel puţin la fel de bun, deşi suntem conştienţi că nu va putea să obţină mai mult de patru stele de siguranţă. Ca de obicei, acest capitol va fi actualizat după testarea lui Dacia Logan în cadrul facilităţilor EuroNCAP.
Ţinută de drum
Noua generaţie a lui Logan împarte platforma tehnică cu prima generaţie. Astfel, comportamentul modelului din Mioveni nu s-a schimbat aproape deloc odată cu noua generaţie. Direcţia este neschimbată, iar suspensia se comportă aproape la fel. Sistemul de frânare manifestă o modificare subtilă, graţie prezenţei noilor sisteme de siguranţă activă, care asigură un plus de stabilitate la abordarea virajelor şi la frânele bruşte.
Suspensia lui Logan este în continuare moale, fiind orientată spre confort, iar garda la sol rămâne în continuare un atu al acestui model. Vremea din Spania ne-a asigurat un traseu interesant, cu pietre şi noroi pe şosea, iar Logan ne-a ajutat să trecem peste secţiunile respective într-un nivel rezonabil de confort. Pe scurt, nici noul Logan nu o să te transforme în regele serpentinelor, dar măcar vei avea un plus de siguranţă în condiţii de aderenţă slabă.
În ceea ce priveşte sistemul de control al stabilităţii, acesta intervine destul de discret pentru a corecta tendinţele subviratorii ale modelului. Sistemul permite o uşoară derapare a roţilor din faţă la plecarea de pe loc cu aceeleraţia apăsată mai puternic, dar dezactivarea sa este imposibilă, ceea ce ar putea produce probleme iarna, pe suprafeţe acoperite de zăpadă, unde decuplarea acestui sistem ar putea ajuta şoferul să plece mai departe. Rămâne să cercetăm şi acest aspect la testul din România cu Logan.
Vizibilitate
În raport cu prima generaţie, noul Logan are un parbriz şi o lunetă cu o înclinaţie mai mare, element care are un rol aerodinamic. Aceste modificări nu schimbă avantajele lui Logan în materie de vizibilitate, respectiv oglinzile laterale mari, luneta de dimensiuni generoase şi suprafeţele vitrate laterale mari. Pe lângă acestea, noua generaţie a lui Logan este oferită şi în compania unui pachet care include senzori de parcare, ceea ce ajută parcările în spaţiile înguste.
Tehnologie
Dacia Logan cu navigaţie cu touchscreen. Până să vedem sistemul MediaNav, am fi crezut că-i o fabulă. De când a apărut sistemul pe monovolumul Lodgy, era doar o chestiune de timp până când MediaNav era oferit şi în restul gamei. Evident, sistemul nu este standard, dar preţul e decent - 300 de euro - şi trebuie să-i aplaudăm pe cei de la Dacia pentru că oferă aşa ceva în gama lor de berlină de clasă mică, lucru unic în segment. Niciunul dintre rivalii lui Logan nu oferă asemenea dotare ca opţiune.
În cazul în care nu avem la dispoziţie MediaNav, Dacia oferă sistemul multimedia Plug&Radio, care oferă o mufă USB şi un conector jack, un afişaj decent, comenzi pe volan şi conectivitate Bluetooth. Pe lângă aceste dotări care nu erau disponibile până acum în gama Logan, Dacia oferă şi sistemele "clasice", cum ar fi geamuri electrice faţă, oglinzi cu reglare electrică, sistem de climatizare cu reglare manuală, închidere centralizată cu telecomandă, etc. Practic, elementele cu care ne-a obişnuit orice maşină modernă.
Logan este şi prima berlină de la Dacia echipată cu sistem Cruise Control, care are şi funcţie de limitator de viteză. Sistemul funcţionează la fel ca la modelele Renault, fiind activat prin intermediul unui buton de pe consola centrală şi controlat cu ajutorul comenzilor de pe volan (+/-, O/R).
Design
Fie că o comparăm cu puţinii săi rivali din segmentul berlinelor de clasă mică sau o analizăm separat, noua generaţie a lui Logan arată bine. Sigur, avem precedentul creat de prima generaţie, cu care ne-am obişnuit din punct de vedere estetic, aşa că orice îmbunătăţire va fi apreciată, dar noua generaţie are un aspect cu adevărat modern.
Partea frontală este, de departe, cea mai atractivă parte a noului Logan. După cum ne-au dovedit deja designerii Renault, se poate mai rău, noul Symbol fiind un exemplu clar al eşecului din acest punct de vedere. Profilul este apropiat de cel al generaţiei precedente, pe când posteriorul este schimbat semnificativ. Remarcăm faptul că stopurile lui Sandero sunt montate în caroserie într-un mod mai "legat". Oricum, avem şi aici o îmbunătăţire semnificativă faţă de prima generaţie.
Ne-a placut
- Antifonare
- Reprize motor TCE
- Preţ imbatabil
- Dotări mai bune în standard
- Portbagaj la fel de mare
Nu ne-a placut
- Suspensie şi direcţie neschimbate
- Bancheta spate fracţionabilă nu este rabatabilă în versiunea standard
- Materiale de calitate îndoielnică
- Evoluţie sub aşteptări a designului interior
Date tehnice - Dacia Logan (2012-2016) 0.9 TCe 90CP Laureate | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Acum sa vedem si vanzarile ca vechiul model a prin ani buni fara criza cand lumea lua credite pe banda rulanta.
Dimensiunile (mm) pe care le-am gasit eu sunt:
Loganul vechi nou
Lungime: 4288 4346
Latime: 1740 1733
Inaltime: 1534 1517
Ampatament: 2630 2634
Sau v-ati referit la latimea interioara?
Aveam multe asteptari, se puteau face imbunatatiri fara mari batai de cap dar totusi, acestea nu s-au intamplat.
Primim ESP si Tempomat - doua dotari destul de inutile in marea parte a timpului. Primim MediaNav, USB si GPS - lucruri ce le puteai pune pe vechiul Logan cu un MP3 bun si telefonul sau un GPS la 300 lei.
Izolatie fonica - destul de usor de pus, acasa, de unul singur.
Bancheta rabatabila - presupun ca daca chiar aveai nevoie, iti puteai pune una de pe Sandero si taiai bara aceea.
Sunt dezamagit ca nu si-au batut deloc capul, pur si simplu au oferit un mare facelift. Scheletul, ampatamentul, portbagajul, piesele etc. au ramas exact la fel. Nicio schimbare. Chiar a devenit mai urat din anumite puncte de vedere.
Faptul ca Dacia ramene low-cost si nu urca la un nivel superior asa cum a facut-o Skoda de vreo 10 ani sau Hyundai-Kia de vreo 6-7 si Chevy de vreo 4 se datoreaza pe de-o parte situatiei economice generale la nivel european (unde se vand majoritatea Loganurilor) si pe de cealalta parte faptului ca romanii cumpara mai mult mai multe masini la second decat noi (spre deosebire de vestici si chiar fostele tari socialiste din Europa Centrala. Ceilalti producatori amintiti au facut saltul intr-o perioada cand cererea era mare si lumea isi permitea masini noi de volum, creditarea mergea ca unsa atunci. Acum si in Europa de Vest stagneaza vanzarile de masini noi iar in Romania e dezastru...
Dacia incearca pe piata romaneasca sa educe oarecum cumparatorul sa cumpere o masina noua cu garantie si care are dotari decente in loc sa achizitioneze o masina de 7-8 ani cu 100000-200000 km la bord (poate si mai mult) iar pe piata vestica sa ia din felia unor producatori mai consacrati, cumparatorul gandindu-se ca mai bine isi ia o masina cu banii jos decat sa faca un credit. Dacia e o masina pe care un vestic o poate schimba usor la 4-5 ani cum faceau pe vremuri cu marcile lor autohtone.
Timpul de accelerare pt generatia trecuta:
1.6 8v -- 11.5s/100km/h si nu 12.9s
1.6 16v -- 10.2s/100km/h si nu 11.3 s
Deci noul logan cu motor 0.9 nu este mai performant decat predecesorii sai.
Va rog sa corectati asta.
Si daca a-ti putea sa spuneti mai detaliat daca stiti ce face butonul Eco, si daca tot are frane cu tamburi pe spate.
Multumesc anticipat!
0.9 TCe 90CP Laureate 10850 euro sau 9800 ???? sau ce aveti in plus pe acest model in valoare de 1000 euro ???
Mulţumim pentru sesizare, am corectat.
@antonny
La 9.800 nu sunt incluse dotările - cruise control, harta europei, jante aliaj. Preţul afişat include toate dotările disponibile pentru Logan 0.9 TCe, cu excepţia tapiţeriei din piele.
Cât despre imagine, martorul ”Check engine” este aprins deoarece motorul este oprit şi contactul este pe poziţia 1. Găseşti aceeaşi situaţie la orice automobil la care funcţionează martorul respectiv. Până nu porneşti motorul, aşa îţi arată aproape toate automobilele moderne.
Designul versiunii cu facelift al primului model este mai reusit decat noua interpretare..
Singurul plus al noii versiuni ar parea prezenta ESP ului, dar daca nu se poate decupla, mai bine nu l mai ai!
Desi am apreciat prima generatie (acum am varianta cu facelift 1,6 16v), noul model nu ma incanta cu aproape nimic...
Consider ca nu va avea succesul primei generatii, de fapt se stie ca Renault are obiceiul sa lanseze cateodata niste "ciudatenii" de masini si apoi se mira de ce naiba au esecuri pe linie....
Diferența vine din reperele pe care le are fiecare model în segmentul său. Altfel spus, Sandero are cncurenți cu nume - de la Chevrolet Aveo la Ford Fiesta și VW Polo - iar asta nu-l lasă să primească note mari. De cealaltă parte, Logan se bate doar cu Chevrolet Aveo Sedan și Kia Rio Sedan, ceea ce e un avantaj la notare.
Banuiesc ca ai fost sigur ca ingineru a oferit datele corecte, pentru ca ai modificat articolul.
Totusi, eu cred ca datele initiale din articol erau corecte, 12,9 secunde pentru 1.6 MPI si 11,3 secunde pentru 1.6 16V, cel putin asta vad eu aici: http://www.adras.ro/dacia-logan/performante-consum.php si aici: http://dacia.automeridian.ro/gama-dacia/logan/versiuni-si-echipamente.html .
Care or fi valorile corecte?
Nu poti compara Sandero cu Polo sau Fiesta ci poate cu Hyundai i20, Kia Rio hatchback sau Aveo hatchback. Logan-ul e un Sandero sedan care se compara cu Kia Rio sedan si Chevrolet Aveo sedan care sunt tot masini de clasa mica. Ce alte repere trebuie sa ai pentru o evaluare?
Loganul cu motor de 1,6 MPI are viteza maxima de 175 km/h, nu de 169, iar cu motorasul de -,9 3 cilindri acceleratia 0-100 se face in 12,1 s, nu 11,1.
Iar consumul declarat, chipurile, de 5,3% este o gogoasa, fiind calculat la viteza constanta, fara accelerari si franari bruste, care sunt regula in Romanica, nu exceptia, ca in alte tari cu drumuri adevarate. Consumul real e de minim 7 in regim mixt.
Sunt mecanic de aviatie de meserie, am o idee despre fieratanii in general asa ca, sa ma lasati cu reprize de moare lume si consumuri mirobolante.
Scenariu ipotetic: noapte, ceata, vara, casetofonul pornit, 5 insi in masina.
Cu ac-ul, faruri, lumini de ceata, radio, mai discutam de consum si reprize cu minunatul, fantasticul si inegalabilul motor de 0,9 trei cilindrii?
Pa Dacia, sa nu mai aud e voi!!!
daca e romaneasca de ce nu a ti facut testul la noi in tara
spania =turcia piese si lucrare prosta
ex bosch fabrica din turcia calitatea lasa de dorit
mdae in germani = turcia asta e adevarul
skoda= china
Si eu vreau un Logan cu motor de 0.9. Am facut test drive in Bucuresti de vreo 3 ori si ma convinsese, insa ma intrebam cum se va descurca in zona Comarnic sau traversand muntii spre Brasov. Ca sa-mi fac o impresie am mers la Targoviste si am urcat la Manastirea Dealu Mare. Pot spune acum, ca in calitate de posesor de Logan 2005 cu 1.4 mpi , motorul de 0.9 nu va pune probleme. Abia astept sa pot avea unul.
Felicitari Dacia !!