FRANKFURT 2009: Cele mai importante premiere mondiale
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Inainte de a pleca la Frankfurt, preview-urile spuneau ca ma voi afla intr-un salon pe jumatate mort. Multe publicatii occidentale sustineau ca cel mai mare salon al toamnei si-a pierdut stralucirea din cauza crizei, multi constructori preferand sa isi indrepte atentia inspre alte arii de activitate in timp ca saloanele au ramas oarecum o obligatie anuala, bianuala sau trianuala, in functie de deschidere.
Cunoscand fenomenul indeaproape si fiind prezent la toate saloanele mari europene din ultimii ani, tindeam sa nu cred aceste cronici ale unei morti anuntate, lucru pe care l-am sustinut in toate discutiile cu ceilalti jurnalisti auto din Romania. Este imposibil ca producatorii sa ignore cea mai importanta rampa de lansare pentru noile lor modele. Si este virtual imposibil sa crezi ca nu vor exista mari premiere, in conditiile in care Frankfurt este o ocazie unica in criza pentru marile marci de a-si etala noile produse. Si pentru a le face sa straluceasca, indiferent de bugete. Uneori, in flagrant contrast cu situatia financiara a unora dintre acestea. Este adevarat, au lipsit de la apel nume grele, care altadata aveau standuri imense, cum sunt Chevrolet, Mitsubishi sau Honda. Dar cei care au fost acolo imi sunt martori ca nimeni nu le-a dus lipsa. Sau, mai bine spus, nimeni nu a avut timp, printre atatea premiere mondiale, sa le duca lipsa.
Dar cu ce trebuie sa ramanem noi, romanii, dupa un salon realmente fantastic? In principal, exista cinci lucruri care nu au voie sa fie ignorate. Le voi lua pe rand, in ordinea importantei imediate pentru noi.
1. Lansarea noului Renault Fluence. Multi l-au numit - inclusiv noi - urmasul lui Megane Sedan. Pe linie genetica, afirmatia este foarte corecta.
Dupa recenta lansare a lui Megane 3, piata noastra astepta cu nerabdare versiunea sedan a acestuia. Si a venit acest Fluence, care din punct de vedere vizual nu are nicio legatura cu Megane. Avem in fata, in schimb, o berlina tricorp de segment compact care se lanseaza in locul vechiului Megane Sedan. Si o face cu stil.
Am convenit, impreuna cu ceilalti colegi prezenti la Frankfurt, ca noul Renault Fluence este o masina care arata foarte bine in realitate. Mult mai bine decat arata in fotografii. Are un profil dinamic si fluid, departe de liniile vechiului Megane Sedan, care era pur si simplu un Megane cu portbagaj. Personal, am luat lansarea lui Fluence ca pe o mica victorie fara glorie, in conditiile in care consider ca modelele cu linie de berlina derivate din hatchback sunt cel putin fortate ca design. Toate, ale tuturor marcilor, indiferent de segment. O masina gandita sa aiba hatch nu poate deveni o capodopera estetica atunci cand ii lipesti 500 de litri pe posterior sub forma unui portbagaj care de multe ori sta ca nuca-n perete.
In aceste conditii, lansarea lui Fluence - un sedan gandit sa fie sedan inca de la inceput, este un castig tactic al celor de la Renault. Are portbagaj incapator - element gustat de cumparatorul roman, inauntru este un Megane 3 - cu diferenta ca in spate se sta ceva mai lejer, motoarele sunt cele de pe Megane - deci nu e vorba de experimente de niciun fel, iar designul este unul cel putin placut.
Sigur, astept cu mare nerabdare sa testez masina la momentul potrivit, dupa ce aceasta va fi lansata in Romania. Adica la mijlocului lunii viitoare. Dar premisele sunt optimiste.
GALERIE FOTO COMPLETA MEGANE FLUENCE
2. Lansarea noului Opel Astra. Il vazusem pe viu si cu o luna inainte de Frankfurt, intr-o intalnire restransa care a avut loc la Budapesta. De aceasta data, insa, am avut ocazia sa testez si reactia jurnalistilor. Desi nu stiu daca e un criteriu tocmai fericit in conditiile in care evenimentul a avut loc in Germania, tara care se framanta de ceva vreme cu ceea ce ei numesc "experimentul Opel". Adica, in termeni expliciti, cu tentativa prelungita a celor de la GM de vanzare a marcii catre austriecii de la Magna.
Stim cu totii ca Astra e un pion foarte important in piata compactelor in Romania, iar dupa Golf si Megane - aduse la o noua generatie - Astra este al treilea jucator din segment care vine cu o noua fata in perioada crizei profunde pe care o traversam. Avantaj sau dezavantaj? Din punctul de vedere al volumelor, vorbim in mod clar de un dezavantaj. Modele care alta data faceau grosul vanzarilor constructorilor in cauza , volumele fiind imense, au ajuns sa se vanda si nu prea. Pe de alta parte, cota de piata pe segmentul compact se afla intr-o continua disputa, iar Opel isi propune sa creeze, dupa Insignia, o masina cu adevarat performanta.
Astra arata bine. Foarte bine chiar.
Existau carcotasi care sustineau ca interiorul este preluat "parca prea mult" de la Insignia. Puneti-va in pielea inginerilor si designerilor si veti vedea ca o astfel de atitudine este cea castigatoarea, in conditiile in care modelul copiat este Masina Anului in Europa. Noul Astra e destul de Insignia incat sa fie un hit si destul de Astra pentru a avea o personalitate puternica. E mai mult eleganta decat fun. Si o veti vedea in curand si pe strazile noastre.GALERIE FOTO COMPLETA OPEL ASTRA
3. Revenim la Renault, pentru a privi putin in viitor. Francezii au prezentat o linie de concepte 100% electrice care in prima faza nu ar insemna foarte mult pentru viitorul pietei auto din Romania. Dar inseamna. Enorm.
Zoe ZE, Fluence ZE, Twizy ZE si Kangoo ZE sunt patru concepte care arata unul mai intersant decat celalalt si care au reusit sa bata recordul de concepte-premiere mondiale prezentate la un salon auto de un producator important. Personal, cel mai mult mi-au stat ochii pe Zoe, care este o compacta cu forme foarte sportive care merita toata atentia pe care i-o acordam de obicei unui model de acest tip pe benzina. Insa ceea ce ne intereseaza cel mai mult este Fluence ZE, versiunea electrica a modelului despre care am vorbit la punctul 1. Pe langa faptul ca arata foarte frumos in "haine" de prototip, Fluence va fi, cel mai probabil, primul model 100% electric comercializat in tara noastra.
Stiu, veti intreba "La noi? In Romania? Cand?". Ei bine, mai curand decat vi s-ar putea parea. Conform oficialilor Renault, marca franceza se afla in discutii avansate cu cateva orase mari din Romania pentru implementarea unui sistem public de incarcare a modelelor electrice. Un fel de benzinarii pe curent, daca imi permiteti un barbarism. Desi va fi vorba, in prima faza, de masini cumparate doar de persoane fizice si de autoritati, cu titlu experimental, acestea vor aparea pe strazile noastre cel mai devreme in 2011. Adica peste fix... un an si jumatate. Credeti sau nu, in scurt timp ne vom uita la masina cum ne uitam la telefonul care sta sa se descarce. Cu optimism, insa: cand ajungem in parcarea in care ne lasam de obicei masina, o punem la incarcat. Iar cand iesim de la birou avem o masina plina de "zeama" si gata de atac.
GALERIE FOTO GAMA RENAULT Z.E.
4. Al patrulea punct pe ordinea de zi la Frankfurt a fost semnat Hyundai. Si are un nume care aminteste de denumirile codate ale proiectelor auto inainte ca ele sa fie prezentate oficial. Luati-va adio de la Tucson, faceti cunostinta cu ix35!
Noul ix35 se bate cu sanse reale pentru titlul neoficial de cea mai frumoasa masina creata vreodata de Hyundai. Asta pentru ca in pole position este Genesis Coupe, model pe care Europa il vede deocamdata in poze cum vedeam marea in vederi cand eram tineri. Uitati de liniile vechi si calcate de vremuri ale lui Tucson, ceea ce v-a pregatit Hyundai nu are-a face cu vechea garda.
Plin de personalitate, in varful standului Hyundai (la propriu, masina era cocotata pe un stand in capul halei 6 a complexului de expozitii), noul ix35 ne-a atras atentia si a lasat blitzurile aparatelor foto sa se desfasoare in voie. Intalnirea cu noul model vine undeva la mijlocul lansarii noii game Hyundai.
Dupa ce am facut cunostinta cu gama i (i10, i20, i30) si cu prima aparitie din noua gama ix (ix55, alter ego-ul americanului Veracruz), ix35 vine sa confirme faptul ca Hyundai se schimba, si o face intr-un sens absolut pozitiv. Mai asteptam cu interes si noul ix45, numele logic si probabil al viitorului Santa Fe. Vom avea nevoie de ceva rabdare, insa: Santa Fe tocmai si-a prezentat, de asemenea la Frankfurt, faceliftul de la jumatatea vietii.
GALERIE FOTO COMPLETA HYUNDAI ix35
5. BMW X1. Am fost partasi pentru o buna bucata de vreme la aparitia unui segment nou, denumit generic "SUV-uri compacte premium". Pentru vreo patru ani buni, in acest segment s-a aflat efectiv doar BMW X3. Iar atunci cand Audi, Mercedes si Volvo si-au dat seama ca au intarziat, a venit criza. Avantaj pentru BMW. Ei bine, aceiasi nemti plini de viziune si-au imaginat si nasc un alt segment nou: cel al SUV-urilor premium ultracompacte. Iar primul model din acest segment este - se putea altfel? - noul X1.
Am ezitat putin pana sa pun noul model al celor de la BMW in capul listei de premiere care conteaza pentru noi, insa am cedat la rugamintile calculelor hartiei. Il vom vedea pe strazi in scurt timp, si ceva imi spune ca il vom vedea "big", cum zic britanicii. Adica vom vedea multe exemplare X1. Pentru ca e un BMW si pentru ca oamenii cu bani - si nu numai - vor alege cu siguranta X1 pentru copii, neveste si asa mai departe.
Iar daca VW Tiguan a spart piata la vremea sa, nu vad de ce noul X1 nu va rupe in segment. Mai ales ca e - inca o data - SINGUR.MENTIUNI SPECIALE
Salonul de la Frankfurt a mai contat si prin alte modele expuse in premiera mondiala care au importanta relativa pentru noi. Sunt sigur, de exemplu, ca noul Ford C-Max va fi un model catre care multi isi vor indrepta atentia in urmatoarea perioada. Vorbim, practic, de un Focus ridicat, deci de o compacta made by Ford ceva mai incapatoare. Nu va ajunge? Incercati Grand C-Max, prezentat alaturi de fratele sau mai mic la acelasi salon german. Vi se pare ca ati mai vazut undeva aceasta filosofie? Intrebati la Renault , unde Scenic si Grand Scenic ar putea avea cate ceva de obiectat in acest sens. Oricum ar fi, situatia e roz in segmentul monovolumelor compacte: avem de ales intre concurenti care arata din ce in ce mai bine. Familiile tinere se pot bucura de masini interesante.
Noul Citroen C3 a fost lansat in acelasi timp cu unul dintre concurentii sai din segment: Fiat Punto Evo, adica Grande Punto facelift. Doua modele de segment mic considerate de multi outsideri, dar care reusesc sa adune o cota de piata din ce in ce mai importanta. C3 e fun, Punto Evo e cel putin la fel de fun. Depinde de gusturile fiecaruia. Peste toate insa, in standul Citroen a stat noul DS3, adica un fel de C3 premium-premium. Cu fite. Si cu ideea fixa de a se bate cu Mini. Nu pot decat sa spun ca cei doi "premium" sunt pe bune. Si veti vedea asta atunci cand veti pune mana pe un DS3.
Kia Cee'd facelift. Mai important pentru noi decat pentru multe dintre celelalte state europene. Pentru ca, la noi, Cee'd a reusit sa renasca un segment compact care traia pana atunci din doar trei best-seller-uri autentice. Cee'd a luat postura sparring-partenerului si, surprinzator sau nu, a castigat. Printr-un pret de senzatie. Ei bine, Cee'd facelift a venit pentru ca trebuia sa vina, deoarece noua linie de design a celor de la Kia trebuia sa se extinda pe cat mai multe modele. Apropo de alte modele din gama Kia, tineti minte un nume: Venga. Suna a model spaniol, dar e un Kia autentic si s-ar putea sa ne faca o surpriza din punctul de vedere al vanzarilor: e un monovolum mic, de oras, adica o masina de strada incapatoare. Si nu arata deloc rau.
Peugeot RCZ. Stiti gama Peugeot: modelele acelea care arata identic daca le aliniezi si le privesti in fata de la 100 de metri. Ei bine, Peugeot are de acum un model care va iesi in mod clar din rand. Aceasta este cea mai buna caracterizare a lui RCZ, un coupe compact care se bate cu VW Scirocco si, in ultima instanta, cu Audi TT. Sportiv, fluid, genial ca aparitie si senzational ca design, noul model al Leului va face cu siguranta furori intre cei care isi doreau un coupe sportiv autentic, dar nu si-au permis niciodata unul.
La un moment dat, acum cativa ani, cand importurile de masini din Germania au primit un boom si erau in floare, tara se umplea cu exemplare Golf 4 Variant. Ei bine, gustul acelora care au optat pentru acest tip de caroserie pe Golf este din nou satisfacut: VW a adus la Frankfurt, intr-un stand imens, noul Golf 6 Variant. Trecem peste familisti si ajungem la fanii gamei sportive a celor de la Volkswagen, care trebuie sa tina minte o singura litera: R. Noul Golf R il inlocuieste pe vechiul R32. Doar ca, spre deosebire de acesta din urma, are un motor de doar 2.0 litri care dezvolta 265 de cai putere. Segmentul hot-hatch-urilor se imbogateste cu inca o masina de senzatie si Dumnezeu ne e martor ca nu ne pare deloc rau.
Nu vom uita nici de Volvo C30 facelift si C70 facelift, care au primit fete noi, mult mai atragatoare decat in trecut. Sau de Porsche 911 Turbo, care a primit si el un facelift discret, in clasicul stil al producatorului din Stuttgart. Sau de noul Jaguar XJ, una dintre cele mai elegante aparitii ale salonului de la Frankfurt.
Am lasat la final principalul argument ca Frankfurt a fost un salon important pentru toata lumea. Cautati in arhivele personale si spuneti-mi la ce alt salon am vazut mai multe lansari de modele de lux sau supersport in premiera mondiala. Si cand spun lux si supersport, ma gandesc la cel mai adanc sens al acestei expresii. Notati: Mercedes SLS AMG, Aston Martin Rapide, Audi R8 Spyder, Artega GT, Bentley Mulsanne, Ferrari 458 Italia, Fisker Karma, Lamborghini Reventon Roadster, Maserati GranCabrio, Rolls-Royce Ghost.
CLICK AICI pentru galeriile foto cu toate modelele prezentate la Frankfurt.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din FRANKFURT 2009
-
Vrei sa vezi de aproape noile Fluence si Megane RS? Renault iti pune la dispozitie o aplicatie prin care poti sa vizitezi virtual standul sau de la Frankfurt. (23.09)
-
Automarket va aduce astazi o galerie foto cu prezentele feminine care au animat standurile constructorilor aflati la Salonul Auto de la Frankfurt. (18.09)
-
Automarket a trecut in revista toate conceptele care au vazut lumina zilei la Salonul Auto de la Frankfurt. Toate au incercat sa arate ca producatorii se gandesc constant la reducerea emisiilor. (17.09)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
E ca si cum ai fi scris: 'Hai Steaua!' sau oricare echipa de fotbal.
Mda. Din nefericire suntem inconjurati din ce in ce mai mult de valori populare, cocalare s.a.m.d
Cat despre salonul auto impresia mea este ca a adus destul de multe noutati incat sa fie un succes. Pe de alta parte producatorii nu exceleaza in entuziasmul cu care ne-au obisnuit in ultimii ani, iar din punctul asta de vedere prezenta lor in acest moment este fada. Poate doar gandurile de viitor (masini si concepte electrice, hibride, etc.) sa ne mai trezeasca din amorteala.
Numai bine,
R
Cum zicea Stiffy mai sus, te cam dai expert, desi conduci de maxim 3 ani ( legal .. baiatul nasilor mei conduce "bine" de la 12 ani ... dar numai ca sa bage masinile in curte si in garaj + poligon )
Tin sa il corectez un pic pe Stiffy - in Cluj sunt cateva minti estul de luminate , facultatile de acolo au un renume ;) . Porblema sunt tinerii din cluj la care simt o oarecare problema la adresa bucurestenilor - si nu cred ca este tocmai justificata .
Apropo' de germanofili si germanofobi .. cred ca se exagereaza un pic cu treburile astea -- nici macar germanii nu isi mai produc in totalitate masinile pe cai " nemtesti " . Maximizarea profiturilor a fortat toti producatorii sa foloseasca piese produse de cel mai bun ofertant - care este chinez de obicei.
( io am o masina japoneza produsa in olanda pe sasiu suedez ... inca merge :P )
http://autos.yahoo.com/auto-shows/frankfurt_auto_show_2009/1106/Volkswagen-L1-Concept
Daca ati mentionat si voi despre acest concept imi cer scuze daca nu.... intelegeti voi.
MEA CULPA