Drivetest Mazda MX-5 RF
2.0 Benzina (Skyactiv-G) 160CP Man6 Revolution TopJoi, 02.02.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Se întâmplă, atenție, la un eveniment Mazda: șeful de design al produsului pentru care am venit până în Spania își începe prezentarea prin a desena un Porsche 911. Apoi un Lamborghini Miura. Un Countach și chiar o Lancia Stratos. Pentru că Mazda MX-5, acest roadster veritabil ajuns la a patra generație, le datorează ceva acestor mașini de legendă, mai ales în termen de design.
Avem în față noua versiune MX-5 RF. Iar în particula RF trebuie să citiți "Retractable Fastback". Este versiunea cu hard-top electric care se pliază în doar 13 secunde la atingerea unui buton, descoperind o siluetă nouă, un soi de targa combinată cu fastback, ceea ce face acest model să fie cel mai sexy MX-5 din toată gama.
Dacă un MX-5 normal cu soft-top este unul dintre cele mai puriste modele roadster care există pe piață în acest moment, noua versiune RF se adresează celor care vor un MX-5 o idee mai sofisticat. Fără a pierde nimic din spiritul său de mașină care îți pune zâmbetul pe buze. Mai mult, MX-5 RF oferă acum opțiunea unei cutii de viteze automate asociată cu motorul superior de 2.0 litri și 160 CP.
Mazda MX-5 RF
2.0 Benzina (Skyactiv-G) 160CP Man6 Revolution Top
- Pret de pornire 25.890 €
- Pret model testat 30.890 €
Motor / Transmisie
Mazda a mizat pe tehnologia motoarelor pe benzină aspirate. O mișcare îndrăzneață în era micro-motoarelor turbo. Însă alegerea japonezilor se dovedește a fi câștigătoare. Propulsoarele din familia Skyactiv sunt excelente și cele două exemplare care pot fi alese pentru roadsterul MX-5 RF nu fac excepție.
Sunt aceleași motoare care se regăsesc și pe MX-5-ul cu soft-top: 1.5 litri de 131 CP și 2.0 de 160 CP. Diferența este dată de posibilitatea de a alege acum și o cutie de viteze automată asociată cu motorul de 2.0 litri.
Mazda nu oferă variante diesel pentru MX-5 și bine face. Un motor diesel ar fi total nepotrivit cu caracterul acestui roadster purist.
Indiferent de alegerea motorizării, Mazda a reușit să regleze cele două motoare aspirate aproape perfect. Am putut merge cu ambele variante și oricare este o alegere excelentă. Am ales varianta de 2.0 litri pentru început pentru că probabil va fi motorul majoritar în alegerile viitorilor clienți de RF. Este un motor liniar, suficient de puternic pentru acest mic roadster. Poate chiar prea puternic uneori. Motorul urcă în ture cu o lejeritate incredibilă, iar sunetul evacuării duble este chiar foarte plăcut. Cutia manuală cu șase trepte are o timonerie extrem de scurtă și precisă, element ce adaugă plăcerii de a conduce.
Propulsorul Skyactiv de 1.998 cmc livrează 160 CP la 6.000 rpm, iar cuplul motor este de 200 Nm la 4.600 rpm.
Puterea motorului de 2.0 litri nu se manifestă neapărat prin reprize fulminante care să te îngroape în scaune și să te dea cu capul de tetieră, ci mai degrabă printr-o plăcere a acceleraților și a abordării fluide a virajelor. Mazda vrea ca cel de la volan să se simtă parte a mașinii pe care o conduce, conform filosofiei Jinba Ittai. Și părerea noastră este că MX-5, mai mult decât orice alt model al gamei, a reușit cu desăvârșire acest lucru.
Consum
În mod normal am fi comparat cifrele de consum cu cele ale concurenței directe, doar că în cazul modelului Mazda MX-5 RF nu există încă un concurent direct. Cel mai apropiat este fratele de platformă tehnică, Fiat 124, dar acest model încă nu se comercializează în România.
Modelele roadster premium ceva mai mari ca Porsche 718 Boxster, de exemplu, sunt într-o cu totul altă categorie de putere, iar BMW Z4 se află la final de carieră, la fel ca și Mercedes-Benz SLC (fostul SLK).
Cifra oficială de consum pentru Mazda MX-5 RF, model ce cântărește cu 45 de kilograme mai mult față de versiunea cu soft-top, este de 6.6 litri/100 km în regim mixt. Curios, este exact aceeași valoare precum cea întâlnită în cazul fratelui cu plafon din pânză.
În timpul testului nostru din Spania, traseul a inclus atât drumuri naționale, cât și autostradă, plus o traversare a orașului Barcelona la oră de vârf. Cifra înregistrată de computerul de bord a fost de 8.4 litri/100 km în condițiile în care nu am iertat-o atunci când drumul a fost virajat.
Performanţe
Cei 160 CP furnizați de motorul de 2.0 litri sunt arhisuficienți pentru roadsterul cu hard-top electric. Deși nu-ți va rupe capul la accelerații, oferă performanțe excelente. Pentru a atinge 100 km/h, Mazda MX-5 RF 2.0 are nevoie de 7.5 secunde, iar viteza maximă pe care o poate atinge este de 215 km/oră.
După cum am mai spus, diferența de greutate față de varianta cu soft-top este de doar 45 kg, iar cifra accelerație este afectată puțin, cu 0.2 secunde, față de modelul cu plafon textil.
Interior
Dacă interiorul modelului MX-5 cu soft-top este mic și înghesuit, RF-ul este chiar și mai mic. Dacă ești claustrofob sau ai peste 1.80 (sau ambele) va fi destul de dificil să te simți în largul tău la volanului unui RF.
Mazda a încercat să eficientizeze cât s-a putut de bine interiorul. Clasicul torpedou a dispărut și a fost înlocuit cu un spațiu de depozitare acoperit care se află între cele două scaune. Există un suport pentru băuturi în același loc și atât. Asta este tot. Portierele nu au buzunare, deasupra schimbatorului spațiul este minuscul, iar porbagajul are doar 127 litri, fiind mai mic decât în cazul versiunii-surori cu soft top. Pentru a eficientiza pe cât posibil spațiul interior, Mazda a mutat chiar și difuzoarele sistemului audio în tetierele scaunelor.
Deci trebuie să-ți calculezi bine lista de nevoi atunci când pleci la plimbare cu o Mazda MX-5 RF. Două trolere mici încap în portbagaj, dar doar dacă le pui unul peste altul. Cu un pic de noroc, îți încape și un rucsac.
Un lucru interesant este faptul că inginerii japonezi au reușit să-i facă loc plafonului electric între portbagaj și cele două locuri fără să fie nevoie de separatoare sau alte elemente. Un simplu buton cu două poziții pliază hard-top-ul în 13 secunde, lăsând privirii o superbă siluetă targa combinată cu liniile unui mini fastback.
Deși pare de neacceptat pentru o mașină care costă între 25.000 și 30.000 euro, adevărul este că spațiul interior ultralimitat contează mai puțin într-un astfel de roadster. Vei trece pentru faptul că nu ai unde să-ți pui portofelul și că nu poți să îți reglezi volanul pe înălțime, pentru că mașina asta oferă cu totul altceva: fericirea nefiltrată de a conduce un roadster clasic cu tracțiune spate. Și îți va pune cu siguranță zâmbetul pe buze.
Preţ de achiziţie
Până când vom afla prețurile pentru Fiat 124 în România, Mazda MX-5 și Mazda MX-5 RF nu au practic concurent direct. Dacă prețurile pentru MX-5 cu soft-top sunt cunoscute deja, varianta RF va putea fi achiziționată pentru 25.900 euro (TVA inclus) pentru varianta G130 (1.5 litri de 130 CP).
Varianta de top G160 Revolution Top, cea mai scumpă din portofoliul acestei mașini, costă 30.900 euro. Pentru ce oferă acest automobil este un preț corect și e foarte probabil să rămână cel mai accesibil automobil din acest segment.
Așa cum spunea și Mircea atunci când a testat versiunea de 160 CP cu soft-top, nu îți cumperi acest automobil pentru latura sa practică, ci pentru satisfacția pe care ți-o oferă într-o eră a mașinilor supratehnologizate. MX-5 RF rămâne fidel rețetei pure a automobului sport: caroserie ușoară, motor longitudinal și tracțiune spate.
Siguranţă
Mazda MX-5 a trecut prin testele de impact EuroNCAP într-o sesiune din anul 2015. A obținut atunci un scor general de patru stele, dar vorbim de versiunea cu soft-top. Steaua pierdută a fost cauzată de lipsa unui sistem automat de frânare care nu există nici ca opțiune.
Cel mai probabil, un scor similar ar fi înregistrat și de versiunea RF cu hard-top electric dacă va fi testată de către EuroNCAP.
Chiar dacă sistemul de frânare automată nu există nici pe versiunea RF, modelul oferă suficiente sisteme active de siguranță, așa cum sunt avertizarea la părăsirea accidentală a benzii de rulare sau sistemul de avertizare pentru unghiul mort.
Ţinută de drum
Dacă există un capitol unde Mazda MX-5 RF excelează, acela este cel al ținutei de drum. Cu toate că este o idee mai grea, versiunea cu hard-top este la fel de agilă ca versiunea clasică cu plafon textil. Direcția de o precizie chirurgicală este la fel de prezentă, la fel și suspensia excelent reglată. Parcurgerea oricărui drum virajat devine o plăcere la volanul modelului MX-5 RF. Ba chiar și trecerea prin sensurile giratorii se transformă în momente fascinante, în care simți că mașina de sub tine se comportă ca un soi de prelungire a ta.
Iar dacă ne simțim stăpâni pe situație, putem decupla sistemul ESP la simpla atingere a unui buton. Spatele va pleca în viraje, dar totul este controlabil și intuitiv. Factorul fun nu a dispărut, ci este la fel de prezent ca în orice alt exemplar al modelului MX-5.
Trebuie însă menționat zgomotul la vânt destul de pregnant care se aude în habitaclul atunci când rulăm cu plafonul capotat. Acesta se aude din zona elementelor de caroserie aflata imediat în spatele tetierelor și probabil va fi remediat de constructor după un viitor facelift.
Vizibilitate
Dacă în cazul versiunii cu soft-top vizibilitatea devine problematică atunci când profonul textil este la locul lui, în cazul modelului RF avem parte de chiar și mai multe elemente care uneori jenează vizibilitatea pentru cel de la volan.
Primul element de care ne împidicăm cu privirea este oglinda retrovizoare centrală. Este mult prea mare și poate jena destul de serios atunci când vrem să privim spre dreapta. O oglindă de dimensiuni mai mici, eventual ără ramă din plastic, ar fi rezolvat această problemă. Apoi, chiar când decapotăm mașina și luneta dispare, vizibilitatea în spate nu este grozavă în cazul versiunii RF.
Tehnologie
Nivelul tehnologic al sistemelor aflate la bordul versiunii RF este similar cu cel pe care-l regăsim pe un MX-5 clasic. Avem același display de șapte inch plasat deasupra consolei centrale și care oferă o grafică decentă. Sistemul de navigație este bun, dar în timpul excursiei noastre pe drumurile virajate din apropierea Barcelonei a cedat de două ori. Ecranul s-a stins brusc pentru ca apoi să repornească după câteva secunde. Din fericire, sistemul a reluat automat și indicațiile de navigare.
Sistemul audio-infotainment este controlat cu un buton rotativ amplasat între cele două scaune, acolo unde se află și butonul pentru controlul volumului audio. Sistemul audio Bose oferă o calitate excelentă, iar difuzoarele din tetieră adaugă un plus al percepției audio.
Design
Dacă silueta modelului MX-5 este atractivă, cea a versiunii RF este de-a dreptul sexy. Atunci când hard-top-ul este pe poziție, linia este cea a unui mini fastback cu un spate apetisant.
După ce decapotăm mașina, partea centrală a plafonului dispare și silueta care se prezintă este cea a unei caroserii targa. Oricum ai privi mașina, tot frumoasă este.
Întrebare care rămâne este una evidentă: ce alegem? MX-5 cu soft-top sau MX-5 RF?
Ne-a placut
- Ținută de drum
- Motorizare aspirată
- Cutie manuală precisă
- Fun factor
Nu ne-a placut
- Zgomot la vânt cu hard-top-ul capotat
- Spațiu interior mic
- Lipsa spațiilor de depozitare
- Portbagaj mic
Date tehnice - Mazda MX-5 RF 2.0 Benzina (Skyactiv-G) 160CP Man6 Revolution Top | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Posibil sa fie vorba de obligativitatea unui nivel superior de echipare pt RF si cu motorul 1.5, asa ca meritam o clarificare - daca ea exista, evident.
Va avea cred succes si-n Romania, fiind mai confortabila si mai silentioasa decit sora ei cu pavilion textil - in ciuda suieraturilor sesizate - si-n plus mai protejata de vandalii care nu lipsesc nici la noi.
In rest, RF-ul are ceva din farmecul fostelor... si disparutelor mici coupe-uri britanice sau italiene (ba chiar si germane - v. "anticul" Opel GT) si practic n-are concurent deocamdata, asa ca Mazda poate cere pe RF cam cit vrea. ;-)
In comparatie, masina asta nu se lauda cu puteri de neimaginat ori tehnologii elogiate pana la greata, n-are "n" turbine" si nici motoare premiate, n-are realitate augumentata ori virtual cockpit si nu vine niciun designer sa-mi explice ce a vrut el sa transmita. Este o masina adevarata pentru cei care stiu ca pilotajul este mai mult decat acceleratia fulminanta, liniutzele demne de pus pe net ori viteza maxima pe autostrazi, motiv de mandrie absoluta.
Walter Rohrl spunea o chestie faina: pilotul si masina isi dau examenul pe drumurile virajate, oricine poate merge drept....
pai n-ai testat-o initial? ai aruncat 'jdemii de parai, pur si simplu?
intrebarile sunt retorice...vad ca pe forumul de dedicat nu pari sa te plangi de achizitie
pai se pare ca n-ai inteles care-i scopul acestei masini, daca ai luat-o sa te dai mare sau ca ti-a placut designul exterior, atunci te-ai cam inselat.
Oricum ideea e ca la noi nu prea te poti bucura de ea, drumurile de coasta (ma refer la serpentinele de munte) fiind ori prea aglomerate ori prea proaste, iar ca sa mergi cu ea pe autostrada sau prin oras este total inutil.
Merci!