Drivetest Mazda MX-5 (2014-prezent)

1.5 Benzina (Skyactiv-G) 131CP Man6 Revolution
Mazda MX-5 (2014-prezent) zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 10.11.2015
Cal, călăreț şi alte nebunii

Mazda MX-5 este un reper în lumea auto. Roadsterul japonez a reușit să păstreze viu un concept care s-a îndepărtat către zona premium a industriei: automobilul construit pentru plăcerea celui de la volan. "La naiba cu latura practică!" și-au zis inginerii japonez, care au creat un automobil care să te facă să zâmbești atunci când ești la volan. Sau care să te facă să alegi drumul lung către casă, doar pentru a mai parcurge câteva viraje în plus.

MX-5 este deja o legendă, un automobil aflat la a patra generație care a reușit să inspire modele echivalente la constructori cu resurse puternice. Fiecare a interpretat conceptul de roadster așa cum a crezut de cuviință, astfel că astăzi clienții cu resurse pot alege modele extrem de capabile, precum Porsche Boxster, BMW Z4, Mercedes-Benz SLK sau Audi TT. Dar Mazda reușește să facă în continuare lucrurile extrem de simple. Chiar dacă MX-5 nu mai este poate cel mai abordabil automobil de pe piață, rămâne într-o zonă de preț mai atractivă față de un model premium. 

Mazda MX-5 a fost subiect al numeroase povești, iar noi am fost prezenți la Barcelona atunci când a fost dezvelită pentru prima dată. Apoi, la câteva luni distanţă, Mircea a avut onoarea să o conducă tot în orașul lui Gaudi. Astăzi, modelul a sosit în România și l-am pus la încercare în varianta echipată cu motor pe benzină de 1.5 litri și 131 cai putere.

Mazda MX-5 (2014-prezent)
1.5 Benzina (Skyactiv-G) 131CP Man6 Revolution

  • Pret de pornire 20.990 €
  • Pret model testat 25.290 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pentru cei mai mulți dintre noi, o mașină sport are automat un motor extrem de puternic. Nu și Mazda MX-5. Filosofia din spatele acestui roadster de legendă spune că nu este nevoie neapărat de sute de cai putere pentru a te distra la volan. Mai degrabă ai nevoie de o caroserie ușoară și o suspensie bine reglată plus un motor vesel, care să urce fericit în ture. Noua generație MX-5 folosește două propulsoare aspirate din familia Skyactiv-G, cele mai noi motoare concepute de inginerii japonezi. Acestea sunt unități de 1.5 și 2.0 litri, iar puterile furnizate nu depășesc 160 CP. Varianta de 2.0 litri a fost testată de Mircea în cadrul lansării internaționale de la Barcelona, așa că mie mi-a revenit versiunea de 1.5 litri și 131 CP.

Dacă spui cuiva că sub capota noului MX-5 ai un motor de doar 1.5 litri, vei fi tratat cu un zâmbet ironic. Cum? Doar atât? Doar 131 cai? Sunt mai mult decât suficienți. Și asta pentru că avem de-a face cu o mașină ușoară ca un fulg: 975 kilograme. Cei 131 CP sunt atinși la o turație de 7.000 rpm, iar cuplul maxim motor este de 150 Nm/ 4.800 rpm.

Este poate cel mai vesel motor pe care l-am întâlnit în ultima vreme. Răspunsul la orice atingere a accelerație este instant, iar creșterea în ture se face la fel de repede cu lățirea zâmbetului pe fața celui de la volan. Ajutat de o evacuare deșteaptă, micul motor este însoțit și de un sunet extrem de plăcut care se amplifică la fiecare accelerație, dar fără a deveni deranjant.

Puterea este transmisă către puntea spate, iar responsabilă cu acest lucru este o cutie de viteze manuală cu șase trepte. Levierul este mic și extrem de precis, cursa fiind infimă între trepte. Singurul minus este că acest levier tremură semnificativ la relanti, atunci când este plasat în punctul mort. 

Consum

Motorul de cilindree mică aduce cu el un alt avantaj: un consum decent de carburant. Nimeni nu se așteaptă la cea mai economică mașină din lume, iar când iei decizia de a achiziționa un roadster cu veleități sportive se presupune că îți permiți și consumul de carburant. Însă Mazda MX-5 vine cu o surpriză plăcută la acest capitol. Ce-i drept, concurenții direcți au motoare mult mai mari sub capotă și asta nu îi ajută la consumul de carburant.

Astfel, consumul mediu oficial al modelului Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G este de 6 litri/100 km. Audi TT cu motor 2.0 TFSI de 230 CP are în mod surprinzător un consum similar, iar Mercedes-Benz SLK200 consumă în medie 6.5 litri/100 km. BMW Z4 18i are un consum oficial mediu de 6.8 litri/100 km.

În viața reală, Mazda MX-5 se dovedește a fi ceva mai însetată, dar totul variază în funcție de stilul de condus. Pentru uzul urban, MX-5 cu motor de 1.5 litri consumă între 9 și 10 litri/100 km, în timp ce pe un traseu mixt compus din oraș, drumuri secundare și naționale, computerul de bord a înregistrat un consum mediul de 6.6 litri/100 km.

Performanţe

Dacă ar fi să comparăm cifre la rece, Mazda MX-5 este ultimul model din segmentul său la capitolul performanțe. Și este și normal având în vedere că oferă 131 CP, în timp ce cel mai slab roadster de la concurență are 156 CP, iar puterile pot ajunge până la 265 CP. 

Dar, sincer, acest aspect contează în acest caz destul de puțin. Mazda MX-5 1.5 reușește să compenseze din plin lipsa de putere. Prin faptul că este extrem de compactă și ușoară, MX-5 se dovedește a fi extrem de agilă pentru cei 131 CP de sub capotă. Nu ai senzația în niciun moment că ai avea de-a face cu un model submotorizat, ba dimpotrivă. Mazda a ales motorul perfect pentru acest model. Accelerația se face viguros, iar reprizele sunt mai mult decât convingătoare.

Interior

În Mazda MX-5 nu urci. Mai degrabă cobori. Sau o îmbraci, precum o armură, așa cum spunea colegul Mircea după primul său contact cu acest model.

Să fim cinstiți, MX-5 generația a patra este un automobil înghesuit la interior. Fiecare centimetru a fost utilizat la maxim, iar ideea a fost aceea de a crea un interior funcțional și de calitate, latura practică căzând în planul doi. Sau hai, planul trei. Au dispărut astfel o serie de elemente cu care suntem obișnuiți la orice mașină normală. De exemplu, nu există torpedou clasic. Avem un spațiu de depozitare amplasat între cele două scaune, in partea din spate a mașinii. Suporturile pentru băuturi sunt și ele puse atipic în partea din spate a consolei centrale. 

O parte dintre elemente sunt comune cu cele prezente și pe alte modele din gama Mazda: display-ul central tactil și controlerul rotativ amplasat central cumva neinspirat deoarece poate fi apăsat din greșeală cu antebrațul când schimbi vitezele. Dar volanul cu trei spițe are dimensiunea perfectă și reușește să păstreze amplasate discret o serie de butoane pentru sistemul multimedia, dar și comenzile pentru cruise control.

Portbagajul este mic, dar adânc, două trollere de dimensiune standard ca bagaj de mână putând fi depozitate unul peste altul. Volumul oficial este de 130 litri. Și pentru că este un roadster, trebuie să ne putem adăposti în caz de vreme rea. Soft-top-ul este din material textil, iar acționarea este manuală și extrem de simplu de efectuat. Cu o singură mână poate fi deblocat și trimis rapid în poziția pliat sau invers. Simplu, eficient și fără greutăți suplimentare. 

Mai trebuie remarcate inserțiile vopsite în culoarea caroseriei din zona ușilor. Acestea dau senzația că tabla este expusă și la interior, însă vorbim de fapt de elemente de plastic. Apoi, ca minusuri, apare umflătura din podea de pe partea pasagerului, un element care răpește ceva din spațiul și așa prețios. 

Preţ de achiziţie

Prețul de achiziție nu este mic, Mazda MX-5 pornind de la 21.000 euro, dar este oficial cel mai accesibil roadster de pe piața europeană. Măcar cel puțin până la apariția modelului echivalent (şi produs pe aceeaşi platformă cu MX-5) de la Fiat. Până atunci, Mazda MX-5 se bucură de acest privilegiu pentru că toată concurența sa este în zona premium a pieței, iar motorizările mult mai puternice duc prețurile de achiziție la un alt nivel. 

Exemplarul testat de noi a venit în echiparea Revolution, una dintre cele mai bine dotate din ofertă. Prețul de achiziție este de 25.290 euro (TVA inclus) la care se mai adaugă prețul pentru vopseaua metalizată premium (530 euro).

Concurența nu se poate apropia de acest preț. Un BMW Z4 18i costă 37.000 euro, iar un Mercedes-Benz SLK200 peste 41.000 euro.

Siguranţă

Mazda MX-5 a trecut de curând prin încercarea dificilă reprezentată de testele EuroNCAP. Roadsterul japonez a obținut doar patru stele ca scor general, fiind penalizat pentru lipsa sistemului de frânare automată, care nu există nici măcar ca opțiune. 

În rest, gradul de protecție pentru pasagerii adulți este de 84%, iar pentru cei mici de 80%. Ba chiar înregistrează un onorant 90% pentru protecția pietonilor. Lista de sisteme este aproape completă, lipsește însă airbagul pentru genunchi.

Ţinută de drum

Așa cum spuneam la început, Mazda are o filosofie proprie atunci cât vine vorba de acest model. Se numește Jinba Ittai și s-ar traduce aproximativ prin expresia "contopirea dintre cal și călărețul său". Pentru că asta au urmărit inginerii japonezi încă de la prima generație a acestui roadster. Iar cu acestă generație a patra, pot spune că au și reușit.

Este una dintre puținele mașini care te implică total și pe care o simți complet. Stai jos, aproape de asfalt, foarte aproape de puntea spate. Motorul urlă liber, vântul îți ciufulește părul fără a deveni enervant și te vei gândi doar să pleci acasă pe cel mai lung drum posibil. Pentru că fiecare kilometru în plus, sau măcar încă două viraje parcurse în forță, te fac să zâmbești din ce în ce mai tare. Este o mașină creată pur ;i simplu pentru plăcerea de a conduce, ignorând celelalte compromisuri. Nu contează nimic altceva. Doar pune-te la volan și condu.

Suspensia nu este perfectă, nici ținuta de drum, dar asta poate face parte din farmecul acestui automobil. În loc de a monta o suspensie tare ca piatra, inginerii japonezi au preferat să lase loc de un mic ruliu și tangaj, perfect controlabil, astfel că denivelările din oraş sunt bine filtrate.

Direcția este cvasi-perfectă, extrem de comunicativă și oferă suficient feedback celui de la volan. Iar pentru un pic de distracție, e suficient să apăsăm mai tare accelerația într-un viraj mai strâns. Puntea spate va pleca într-un mic derapaj controlat înainte ca ESP-ul să te pună înapoi pe trasă. 

Vizibilitate

Mazda MX-5 păcătuiește la acest capitol doar atunci când are soft-top-ul textil în poziție capotată. Luneta este mică, iar plafonul îți taie și din vizibilitatea laterală. Dar MX-5 nu este mașina pe care să o conduci fără a avea cerul liber deasupra capului. Cu plafonul pliat, lucrurile se schimbă radical, câmpul vizual fiind mult mai larg. Am fi apreciat și un set de oglinzi laterale ceva mai generoase, cele folosite având o suprafață destul de limitată.

Tehnologie

Deși filosofia japoneză spună că orice greutate suplimentară trebuie eliminată, a patra generație MX-5 reușește să păstreze o serie de tehnologii importante. Lipsesc, ce-i drept, sisteme ca Start-Stop-ul pentru motor sau cel de frânare automată în caz de impact iminent. Avem în schimb faruri LED, sistem pentru monitorizarea presiunii în pneuri, cheie inteligentă, computer de bord, display color tactil de 7 inch, climatizare automată, senzori de lumină și ploaie, pilot automat, două mufe USB, Bluetooth și sistem pentru părăsirea accidentală a benzii de rulare. Un plus și pentru sistemul audio Bose cu nouă boxe.

Design

Discuțiile despre designul noului model Mazda MX-5 sunt deja interminabile. Pentru mulți este cel mai urât din seria de patru generații MX-5, botul de rechin cu ochii mijiți și spatele subțire nefiind pe placul tuturor. Alții spun că mașina arată foarte bine și se înscrie perfect în filosifia de design actuală a mărcii Mazda.

Noi spunem că, deși poate nu este cel mai arătos model din istoria MX-5, acest lucru contează mai puțin. Pentru că la volanul ei te simți atât de bine, orice critic va trece mai ușor peste orice imperfecțiune de design. Din lateral, capotată sau nu, Mazda MX-5 arată cel mai bine, liniile sale arcuite fiind aproape perfecte. 

Nu ne-a placut

  • Spațiu redus la interior
  • Portbagaj mic
  • Vizibilitate redusă cu plafonul ridicat
  • Performanţe dinamice în segment
Date tehnice - Mazda MX-5 (2014-prezent) 1.5 Benzina (Skyactiv-G) 131CP Man6 Revolution
Combustibil
Benzina
Nr. usi
2
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
2
Cilindree cmc
1496
Lungime mm
3915
Putere maxima CP (rpm)
131 (7000)
Latime mm
1730
Cuplu maxim Nm (rpm)
150 (4800)
Inaltime mm
1235
Viteza maxima km/h
204
Greutate kg
975
Acceleratie 0-100 km/h s
8.3
Ampatament mm
2315
Tractiune
spate
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
130
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda MX-5 (2014-prezent)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (10)

  • Abia astept sa vad anul viitor Fiat 124 Spider (1.4T si 1.750T)
    11 6
  • Astept cu nerabdare Fiat 124 Spider. Dar de ce au motorizari turbo ? De ce nu aspirate de la Mazda ?
    5 6
  • Fiat 124 Spider (probabil asa va fi numit) sau Mazda MX-5, nu-i mare diferenta intre ele, ca intre Fiat Ducato si Peugeot Boxer.`
    5 5
  • @Automarket

    Nu spuneti nimic despre performantele noului Dodge Viper ACR??
    De curand sportiva americana a stabilit noi recorduri de viteza pe 13 circuite. Viper ACR a batut timpii supercarurilor Porsche 918 si McLaren P1. Urmeaza sa spulbere timpii si de pe Nurburgring.
    8 9
  • Mazfail
    Masina de gay reloaded.
    7 29
  • Cea mai mare idiotenie din domeniul auto Turbo inca isi gaseste adepti.Un dopaj care distruge motorul (EGR) si dilueaza placerea condusului.Sper ca marketingul agresiv sa isi dilueze influenta pe masura ce tot mai multi se vor convinge de dezavantajele turbo.
    12 4
  • inexorabil
    @A.M, te indignezi degeaba. Deoarece aparținem spațiului mioritic al lui Klaus (la așa mașini, așa președinte), ne plac din America doar armata și dotările ei “peste cele ale rușilor, ȋn orice caz”.

    Cum ar fi să le cerem redactorilor AM un drive-test cu…Buick? Ne vor servi, prompt, “argumentul imbatabil” : “Nu se vinde ȋn Europa civilizată, darămite la noi”. Sau vor prefera răspunsul “șmecher” : “Este suficient că testăm Opel”. Nu, tati, eu mă refer la cea mai fiabilă marcă americană a momentului.
    Apropo, are și Mafia dreptate cu “pedalarea continuă” pe fiabilitate, ȋn privința căreia studiile serioase plasează peste “obsesia” mea nume precum Lexus, Toyota, Audi, Mazda, Subaru și Kia, dar “dedesubt” sunt ȋnșirate (nu le trec pe toate) : Honda, Hyundai, BMW, Volvo, VW, Porsche, Ford, Chevrolet, Mercedes-Benz, Chrysler și Cadillac (ups! – reacție ȋndreptățită ȋn privința ultimelor trei “luxury brands”).

    Notă: acum poate ȋnțelege și Zărne de ce nu-mi place “Merc”-ul din ultimii 20 de ani. De pildă, recent, ȋn spălătoria mea preferată, s-a ivit ocazia să urc la volanul unui CLK 230 Kompressor (este un model mai vechi, ce-i drept), ȋnarmat cu o viziune preconcepută (ȋn sens favorabil, evident). Când colo: șoc (din cauza decepției – sau invers). ”Luxury coupe”…Am nimerit imediat ȋn focurile autocriticii: “Bă, e un Merțan, ce naiba te-a apucat să nu jubilezi?!”. Nici nu m-am sinchisit să pornesc motorul, ca să-i ascult “muzica”, deși primisem undă verde. După nici un minut de cumpănire, am coborât cu un zâmbet amar. Așa cum s-a ȋntâmplat și ȋn cazul Mazdei, dar acolo motivul era veșnicul spațiu zgârcit și neprietenos…
    8 1
  • "Cei 131 CP sunt atinși la o turație de 7.000 rpm, iar cuplul maxim motor este de 150 Nm/ 4.800 rpm." - n-am nevoie de nimic altceva ca sa-mi dau seama ca e o japoneza.
    Noroc ca are doar o tona.
    5 5
  • @Ilici02,

    ''Maestre'' stai linistit ca acest motor accelereaza mai rapid ca 1.4 TSI 160 CP tot cu aceeasi greutate. Acum ...unghia.....
    12 5
  • Inca un exemplu :

    Mazda 3 2.0 120CP 0-100 in 8,8 sec

    VW Golf 1.4 TSI 122CP 0-100 in 9,3 sec


    Pai care-i ''inovatia'' DAS AUTO ? :)))))
    14 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru