Vineri, 12.05.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
În urmă cu doi ani, Dacia a făcut primul pas spre electrificare, un fenomen care devine tot mai popular în industria auto. S-a întâmplat odată cu lansarea modelului Spring, primul model cu zero emisii care poartă sigla Dacia.
A fost, cu adevărat, un moment istoric pentru constructorul de la Mioveni și pentru clienții săi, care au găsit în Spring o mașină de oraș, electrică, ușor de folosit și, mai presus de toate, accesibilă. Tocmai din acest motiv, până în prezent au fost înregistrate peste 110.000 de comenzi.
În 2022, Dacia s-a făcut din nou remarcată și a prezentat o nouă identitate de marcă, pe care, implicit, a preluat-o și electricul Spring. Printre altele, ne referim aici la noile sigle și embleme, dar în principal, la noua față Dacia.
Acum, Spring mai trece printr-o transformare. După ce au observat că peste 70% dintre clienți optează pentru un nivel de echipare superior și că își doresc o mașină versatilă, cu care să poată ieși liniștiți din oraș, mai marii companiei au decis să echipeze singura electrică din portofoliu cu un motor mai puternic. Și, pe lângă asta, să îi aplice o pată de culoare.
Așa s-a născut Dacia Spring Extreme. Un model pe care noi am fost invitați să îl conducem pe străzile din Viena și pe drumurile din jurul capitalei austriece.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN AUSTRIA
Dacia Spring
BEV 27kWh 65HP Extreme Auto
- Pret de pornire 22.450 €
- Pret model testat 23.550 €
Motor / Transmisie
Piesa de rezistență a noului model este, fără îndoială, motorul electric care dezvoltă 65 de cai putere. Unitatea este la fel de compactă ca și cea de 45 de CP, așadar ocupă cam același spațiu. Reprezentanții Dacia ne-au dezvăluit că au un furnizor diferit pentru noua unitate.
Dar și că printre modificările aduse se numără rulmenți noi, care permit rotorului să se învârtă mai repede. Acum avem o capacitate maximă de 14.700 rotații/min, față de 8500, cât are motorul de 45 de cai.
N-o fi mare diferența de 20 CP, dar am simțit-o mai ales la plecările de pe loc și, să zicem, atunci când am călcat pedala de accelerație de la viteze cuprinse între 50 și 70 de km/h. Spring Extreme este mai fâșneț, se simte ca o mașină electrică veritabilă. Asta este cea mai simplă explicație. Pe scurt, cu motorul acesta de 65 de cai, mașina este o electrică și cțnd vine vorba de senzațiile pe care le simți în momentele de accelerare.
Până la urmă, cântărește cu doar 5 kilograme mai mult decât versiunea cu 45 CP. Concret, are o masă proprie de 975 kilograme.
Dacă tot am pomenit de accelerație, repriza 0-50 km/h durează acum 3.9 secunde. O îmbunătățire de 33% față de cele 5.8 secunde ale versiunii cu 45 CP. Deloc rău. Și este un detaliu foarte important, mult mai important decât sprintul 0-100 de km/h. Asta pentru că mașina țintește o utilizare preponderent urbană. Și știm cu toții care sunt limitele de viteză urbane, da?
În plus, chiar și atunci când intri într-o depășire la 80 km/h, mașina își păstrează mare parte din elan și poți efectua manevra fără prea multe emoții. După 100 de km/h, într-adevăr, cifrele de pe vitezometru încep să se succeadă puțin mai încet. Dar tot există o îmbunătățire față de versiunea cu 45 CP.
Butonul Eco este acolo pentru a maximiza autonomia, în detrimentul performanțelor. Pe lângă faptul că limitează viteza maximă la 100 de km/h, această funcție amorțește și cei 65 CP. Rămâi cam cu jumătate.
La fel ca până acum, cutia automată are o singură treaptă și este acționată de la un selector rotativ.
Consum
În cazul unui model cu zero emisii este important consumul, însă sunt importante și autonomia și impactul pe care îl au asupra mediului înconjurător.
Și primul lucru la care ne vom opri sunt recunoașterile primite din partea Green NCAP: 5 stele și, poate cel mai important, faptul că a fost declarată cea mai eficientă mașină electrică testată în 2022. Peste Tesla Model 3. Distincția ia în calcul nu doar cât de eficientă este mașina, ci și cât de mult poluează în toate etapele vieții sale.
Bateria de 26.8 kWh promite o autonomie de până la 220 de kilometri (- 10 km față de Spring 45) în ciclul mixt WLTP. Dacă rulezi doar în oraș, poți să faci cu o singură încărcare peste 300 de kilometri.
Să îți reamintesc că Mazda CX-30 și Honda e au autonomii chiar mai mici decât Spring Extreme?
Traseul nostru a însumat circa 94 de kilometri, în mediul urban și extraurban, inclusiv urcări și serpentine. Dar trebuie să recunosc că traficul din Viena este surprinzător de fluid, chiar și la orele amiezii. Nu degeaba a fost ales, pentru a 10-a oară, orașul cu cea mai bună calitate a vieții din lume.
Revenind la Spring-ul nostru Extreme, pe care nu pot spune că l-am menajat în vreun fel, a arătat la finalul testului un consum de 11.3 kW, la o viteză medie de 41 km/h. La final, bordul indica circa 120 de kilometri până la gol. Este o valoare fantastică, menită să confirme cifrele promise de producător. E drept, cu cei 300 de kilometri promiși în urban am avea ceva dubii.
Desigur, atunci când vorbim de temperaturi scăzute, autonomia poate scădea cu circa 30%-40%. Dar acest lucru este valabil la toate mașinile cu zero emisii.
Dacia nu a adus îmbunătățiri în ceea ce privește încărcarea DC, ceea ce înseamnă că, de la o priză casnică, Spring Extreme se va încărca în aproximativ 14 ore. Utilizezi o priză AC, iar acumulatorul ajunge la 80% în circa o oră.
Și da, nu poți să setezi nivelul de energie pe care mașina îl recuperează la frânare. Nici nu ai o funcție e-pedal, care încetinește mașina atunci când ridici piciorul din accelerație.
Chiar și așa, la fiecare ridicare a piciorului, bateria primește puțină energie, chiar dacă mașina nu încetinește considerabil. Una peste alta, cred că o funcție de recuperare, eventual o treaptă B a transmisiei, ar fi avut un impact foarte bun asupra autonomiei..
Performanţe
Dacia Spring, cu 45 de cai putere, a fost taxată aspru atunci când a venit vorba despre performanțe. Și nici nu avea cum să fie altfel, având în vedere cele 19 secunde necesare pentru a atinge 100 de km/h.
Dar, lucrurile s-au schimbat în bine odată cu debutul lui Spring Extreme. Ți-am spus deja cât îi ia versiunii de 65 de cai putere să ajungă la 50 de km/h.
Cu plecare de pe loc, valoarea de 100 de km/h este atinsă în 13.7 secunde, față de cele 19.1 secunde ale lui Spring 45. O îmbunătățire de 28%.
În ceea ce privește repriza 80 km/h - 120 km/h, aici avem 13.5 secunde (mai rapidă cu 48%). În dreptul lui Spring 45 sunt trecute 26.2 secunde.
Viteza maximă rămâne neschimbată, adică 125 de km/h, tocmai pentru a menaja bateria.
Interior
Inserțiile în culoarea Maro Copper aduc o pată de culoare în habitaclul lui Spring Extreme. Ele pot fi regăsite la nivelul aeratoarelor, în jurul ecranului central și pe panourile portierelor.
Chiar și cusăturile scaunelor sunt în aceeași nuanță. Tot pe scaune vei întâlni, imprimată, noua siglă Dacia Link.
Covorașele din cauciuc și ornamentele pragurilor au, la rândul lor, imprimat un model regăsit de obicei pe hărțile topografice. Adică acele curbe de nivel, o trimitere la faptul că Spring Extreme este o mașină versatilă, cu care poți ieși din oraș.
În rest, interiorul a rămas la fel. Ne-am lovit de aceleași zone din plastic tare, de aceeași tapițerie din piele artificială, de același aer condiționat manual și de același volan (cu noua siglă Dacia), cu puține comenzi integrate.
Spațiul este relativ într-un Spring. Dacă ai 1.92 metri, ca și mine, poți să devii chiar claustrofob în spate. Am atins cu capul plafonul, iar genunchii mi-au stat lipiți de spătarul scaunului din față.
La volan sau în dreapta a fost ceva mai bine, dar nu cu mult. Chiar și cu scaunul coborât la maxim, tot a trebuit să mă aplec pentru a vedea semafoarele montate mai sus sau semnele de circulație. Neplăcut.
Portbagajul știi deja că are un volum de încărcare mai mult decât decent, având în vedere dimensiunile mașinii: 290 de litri sau 620 de litri dacă rabatezi bancheta.
Găsești aici, ascunse sub podea, cablul de încărcare și o roată de rezervă de dimensiuni normale.
Izolarea fonică nu a fost îmbunătățită deloc, astfel că auzi în continuare tot ce se întâmplă afară. Cu lux de amănunte.
Preţ de achiziţie
La momentul debutului, Dacia Spring era cea mai ieftină electrică din Europa. Între timp, însă, constructorul de la Mioveni a crescut prețurile, astfel că un Spring 45 a ajuns să pornească, în prezent, de la 20.800 de euro în România.
Și când te gândești că la început era doar 16.800 de euro.
Cât despre Spring Extreme, acesta costă cel puțin 22.450 de euro, la noi în țară. Mai bifezi o nuanță exterioară diferită, adaptorul pentru încărcare rapidă de 30 kW și cablul de încărcare Mode 2, de 10 A, și ajungi rapid la 23.550 de euro.
Cam scump pentru ce oferă, dacă mă întrebi pe mine. Și dacă nu beneficiezi de bonusul oferit de stat pentru mașini electrice. Dacă îl iei în calcul, mașina rămâne în continuare o propunere imbatabilă în materie de preț, în segmentul electricelor. Și cele peste 110.000 de comenzi de care pomeneam mai sus mă contrazic.
În plus, hai să aruncăm o privire peste prețurile concurenților: spre exemplu, Renault Zoe pornește de la 35.400 de euro, iar Volkswagen e-Up de la 27.558 euro.
Nici cu bonusul de la stat nu se apropie de Spring Extreme.
Primești în standard farurile de zi LED, geamurile electrice față/spate, computerul de bord și aerul condiționat manual de care pomeneam mai sus. Cam atât.
Siguranţă
Modelul cu zero emisii a oferit atunci 49% protecție pentru adulți, 56% pentru copii, 39% protecție pentru pietoni și bicicliști, iar sistemele de siguranță au primit un calificativ de 32%.
Pentru siguranța pasagerilor, Spring Extreme vine cu 6 airbag-uri, frânare automată de urgență, buton SOS și limitator de viteză.
Ţinută de drum
Așa cum spuneam mai sus, în oraș, Dacia Spring Extreme este o mașină fâșneață, mai vioaie la plecările de pe loc și atunci când apeși accelerația la viteze relativ mici. Acestea fiind spuse, te poți strecura mai rapid prin trafic.
Dar te sfătuiesc să nu abordezi la fel de rapid un sens giratoriu. Pentru că, din punct de vedere al ruliului, nu s-a schimbat mai nimic. Mașina se înclină destul de mult (de vină sunt și anvelopele înguste), iar acest lucru se înrăutățește atunci când vrei să abordezi un viraj ceva mai curajos.
Direcția este foarte ușoară, lucru care te va ajuta atunci când parchezi. Dar este destul de imprecisă pe viraje, în sensul că atunci când întorci volanul, nu știi exact unde sunt roțile. Și ajungi să faci destul de multe corecții.
Scaunele nu au suport lateral foarte bun, ceea ce este un mare minus, pe care îl vei resimți din plin.
Dar există și un plus. Dacia Spring Extreme vine echipată cu amortizoare noi, mai confortabile la viteze mici. Ele vor fi instalate și pe versiunea cu 45 de cai putere.
Trecerea peste gropi și peste limitatoarele de viteză este mai lină, iar zgomotul suspensiei a fost redus. În plus, garda la sol de 15 centimetri te vindecă de orice obstacole urbane.
În concluzie, rămâne o mașină foarte bună pentru oraș.
Vizibilitate
Oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar prin lunetă vezi tot ce te interesează. Ca să te ajute la parcări, ai o cameră video pentru mersul cu spatele, cu o calitate a imaginii nu tocmai bună, și senzori de parcare.
Singurul lucru care nu mi-a plăcut este că a trebuit să mă aplec de fiecare dată când mă uitam la semafoare sau la semnele de circulație. Dar, îți reamintesc, am o înălțime de 1.92 metri.
Tehnologie
Pe partea de tehnologie, Dacia Spring Extreme continuă să fie o mașină echilibrată, oferind chiar mai mult decât minimul necesar.
Ai un sistem multimedia MediaNav, cu ecran de 7 inch, cu navigație integrată și conexiune Apple CarPlay și Android Auto. Nu lipsește conexiunea USB și Bluetooth. Display-ul central are un simț tactil decent și o putere de procesare la fel de decentă.
Afișajul colorat din spatele volanului este ușor de citit, iar computerul de bord îți oferă informațiile de bază pentru condus: viteza medie, distanța și consumul pe două trasee, autonomia și energia rămasă în baterie.
Singurul impediment este că, pentru a trece prin toate aceste informații, trebuie să apeși un buton situat în mijlocul ceasurilor de bord. Așadar, nu este foarte sigur să faci asta în mers.
Design
Dacia Spring Extreme se conduce ca o mașină de oraș și arată ca o mașină de oraș. La cei 3.7 metri lungime și 1.7 metri lățime, nu se vrea o apariție impozantă. Dar te strecori mai rapid prin trafic și parchezi cu mai multă ușurință.
Din punct de vedere al aspectului, frumusețea stă în ochii privitorului. Nu pot să spun că îmi place, dar nici că îmi displace. Sunt undeva între. Cred că are legătură cu unghiul din care o privești.
În partea din față avem noua siglă Dacia, iar pe hayon este scris numele constructorului de la Mioveni. În aceeași culoare care imită nuanța cuprului. Jantele au diametrul de 14 inch, iar pasajele roților au protecții din plastic pentru a mima alura de SUV.
De recunoscut o vei recunoaște foarte ușor după numărul mare de elemente vopsite în nuanța Maro Copper: ornamentele de pe barele de pavilion, capacele oglinzilor laterale, ornamentele de sub blocurile optice, logo-ul Dacia din centrul roților și inscripția Dacia de pe hayon.
A, era să uităm de protecțiile laterale specifice, decorate cu același model regăsit pe hărțile topografice. Protecții care nu sunt de fapt decât niște abțibilduri cu acest model topografic.
Odată cu introducerea echipării Extreme, ai la dispoziție și o nuanță nouă de caroserie: Albastru Slate.
Ne-a placut
- Performanțele motorului
- Noile amortizoare
- Spațiul din portbagaj
- Culoarea exterioară
Nu ne-a placut
- Spațiul pe locurile din spate
- Suportul lateral al scaunelor
- Ruliul pronunțat
Ştiri despre Dacia
-
Potrivit celor mai recente cifre, înaintate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Dacia a comercializat peste 500.000 de mașini, pe Bătrânul Continent, în primele 11 luni din 2024. (Joi, 19 Decembrie)
-
Constructorul de la Mioveni a înregistrat 10.000 de comenzi pe platforma proprie de e-commerce. Mașina aniversară este un Duster Extreme, de ultimă generație. (Luni, 16 Decembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
Totuși, diferența esențială e la siguranță. Înțeleg ca Dacia trebuie sa țintească un preț mai mic, dar compromisurile la siguranță nu sunt acceptabile. Ok, pot renunța la unele sisteme electronice de siguranță, dar protecția pasagerilor ar trebui sa fie mult mai bună.
"mașină de oraș, electrică, ușor de folosit"
Or fi și mașini greu de folosit. Foarte bună observația, în spring calci pedala și "decât" te ții de volan..
Springul a ars complet conform pozei, independent de calitatea paginii web la care faci referire.
În calitate de potențial client îmi permit să calc de câte ori am ocazia prin toate mizeriile pentru a evita să rămân cu buza umflată în urma unor manipulări ieftine și "mizeria" aia pare să trăiască de pe urma unor reclame la service-uri locale sau reprezentanțe auto ceva mai modeste, un pic de pur ca lacrima raportat la site-urile care pompează minciuni prostești despre electrice.
https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/un-bmw-a-luat-foc-pe-autostrada-timisoara-lugoj-masina-a-fost-facuta-scrum.html
Deci, conform logicii tale de care ar râde și câinele meu - nu luați BMW ca ia foc! Mai bine nu luați ICE că iau foc!
Care constructor de la Mioveni când maşina este produsă 100% în China ?????!!??!
la 12.05.2023, 13:02
...tps//autolatest.ro/....
Eşti patetic
Modelul care a ars la mai puțin de 1 an de la naștere este varianta neextreme. :) Pare că springului îi lipsea tare un motor cu mai mulți CP pe aceeași baterie. :)))))))))))
Ați pierdut partida, băieți. Viitorul e electric oricât vă zbateți voi ca peștii pe uscat. Dar știți și voi doar ca va place sa va dați în spectacol.
Mașinile previzibile mă ajută în trafic, iar dacă greșesc cumva peste vreun nefericit ca tine sunt împăcat că am avut dreptate să pledez pentru comercializarea de mașini sigure.
Unde locuiesc eu nu e kaufland.
"săracii" - mă faci să râd :))
Îmi permit două electrice pe care le încarc acasă, și o a treia mașină, de familie, pentru alte ocazii. Poate tu ai mai mulți bani, dar mă îndoiesc că eu mă pot numi sărac.
Am o bănuială că de fapt tu ești puțin frustrat și încerci să pari deștept, dacă tot nu prea ai bani. Părerea mea :)
"pledez pentru comercializarea de mașini sigure"
Asta am scris și eu în primul post, dar te-a luat valul și ți-a scăpat.
Te salut din parcarea de la kaufland.
Asa ceva, la 23.000 eur, cat un smart , e nesimtire curata.
1* este la pret, un dongfeng de 7-10.000 usd rebranduit.
Nu mi as face griji neapărat de baterie, nici de autonomie. Acumulatorul meu de la mașina de benzina e din 2016 și merge bine mersi.
Pentru mers in oraș să duci iei copilul de la gradi și viteze strict de oraș, 50 kmh e o mașină bună. Daca te oprești și la Kaufland in drum spre casa sa iei un bax de apă și două sacose de cumpărături își face treaba.
Multi tipa pe aici că subventia se duce la chinezi și de aia nu pot ei sa doarmă. Când se duce la elon musk sa înțeleg că e ok?
https://www.dcnews.ro/un-roman-a-renuntat-la-dacia-spring-dupa-un-an-de-chin-si-s-a-intors-la-diesel-acum-imi-permit-extravagante-precum-aerul-conditionat-si-ventilatie_915611.html