Luni, 08.06.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Deşi Dacia e cunoscută ca un brand care vinde cele mai ieftine autoturisme de pe piață, marca de la Mioveni arată din când în când că ştie ce înseamnă şi ideea de lifestyle. Ce-i fascinant la marca din Mioveni este că face lucrul acesta fără să crească prețurile de parcă ar vinde apă în deșert, iar una dintre metodele prin care Dacia reuşeşte să se adapteze este introducerea de variante Stepway ale modelelor din ofertă.
Cele mai noi adăugiri de acest tip din gamă sunt Dokker Stepway și Lodgy Stepway. Prezentat în premieră mondială la Salonul Auto de la Istanbul în 2012, nu ne așteptam ca Dokker Stepway să fie oferit vreodată în Europa. Lucrurile s-au schimbat în toamna anului trecut, la Salonul Auto de la Paris, când a fost prezentată varianta europeană a lui Dokker Stepway, neschimbată față de cea prezentată în Turcia cu doi ani în urmă.
Rezultatul eforturilor Dacia este un model accesibil cu care poți să-ți faci treaba - în special dacă acest lucru înseamnă să cari lucruri - fără să fii nevoit să renunți la elementele uzuale de confort ale unui automobil modern sau la capacitatea de a transporta cinci pasageri în condiții civilizate. Aspectul exterior adus de pachetul Stepway este un bonus și aduce o notă atrăgătoare unui model prea puţin apreciat în România.
Dacia Dokker Stepway
1.5 Diesel Turbo (dCi) 90CP Man5
- Pret de pornire 13.320 €
- Pret model testat 15.170 €
- Taxa auto 84 €
Motor / Transmisie
Dacia Dokker este oferit în România în compania a trei motorizări, dintre care două sunt diesel. Noi am testat varianta mijlocie de putere, respectiv cel mai puternic diesel, un 1.5 dCi de 90 CP și 200 Nm. Acesta este oferit în compania unei transmisii manuale cu cinci trepte care angrenează roţile din faţă.
Timoneria cutiei de viteze are o cursă scurtă şi este precisă, iar transmisia este etajată agreabil, afişând 2.500 rpm la o viteză de 130 km/h în treapta a cincea. Rularea la turaţii de sub 1.500 rpm nu se manifestă prin vibraţii excesive, dar propulsorul ne dă semne că trebuie să optăm pentru o treaptă inferioară atunci când îl subturăm.
Unitatea nu este deosebit de silenţioasă, dar antifonarea este rezonabilă pentru un vehicul comercial transformat în cărăuş de persoane. Cât timp nu depăşeşti 110-120 km/h sau 2.500 rpm, sunetul propulsorului nu va fi deranjant. Acesta oferă reprize corecte cu patru pasageri la bord, ceea ce înseamnă că ar trebui să ofere un comportament rezonabil atunci când este încărcat cu pasageri şi mărfuri. Comportamentul bun al propulsorului este justificat prin faptul că momentul maxim al motorului este atins încă de la 1.750 rpm.
Consum
Atât versiunea de 75, cât şi versiunea de 90 CP a motorului 1.5 dCi din gama Dokker și a variantelor Stepway ale acestuia anunță un consum mediu de 4.5 litri la sută. Valoarea este cea mai bună în segmentul din care face parte acest model, nefiind depășită de niciun competitor cu motorizare echivalentă.
Situația adusă de această valoare de consum este impresionantă, Dacia câștigând rareori comparații de consum cu rivalii direcți din cauza lipsei unui sistem Start-Stop și a diferitelor optimizări aduse de rivali. Aici, situația este inversată în favoarea constructorului din Mioveni.
În cadrul testului nostru, am obținut un consum urban de 6.4 litri la sută fără să ne străduim să conducem într-un regim economic. În afara orașului, consumul de carburant s-a stabilizat la cinci litri la sută într-un regim temperat. Pe autostradă, la 130 km/h, Dokker 1.5 dCi afișează 2.750 rpm în treapta a cincea și un consum de 7.6 litri la sută.
Performanţe
Dokker Stepway 1.5 dCi reuşeşte să atingă 100 km/h în 13.9 secunde pentru versiunea de 90 CP, în timp ce viteza maximă a acestuia este de 162 km/h.
Cel mai rapid dintre rivalii din aceeaşi zonă de purtere este Renault Kangoo facelift în varianta 1.5 dCi eXtrem de 110 CP, cu 0-100 km/h în 12.3 secunde și 170 km/h viteză maximă. Performanțe bune asigură și Volkswagen Caddy Life TDI 1.6 102 CP. Acesta are nevoie de 12.9 secunde pentru a accelera până la 100 km/h. Mercedes-Benz Citan ajunge și el pe podium, cu 0-100 km/h în 13.3 secunde și 160 km/h viteză maximă.
În cazul unui model din acest segment, performanţele sunt mai puţin importante, dar Dokker Stepway înfrânge la accelerație și viteză maximă concurenți direcți precum Ford Tourneo Connect, Opel Combo Tour, Citroen Berlingo Multispace, Fiat Doblo Panorama și Peugeot Partner Tepee.
Cu excepția lui Caddy 1.6 TDI și a lui Kangoo 1.5 dCi 110 CP, niciun alt model comparabil echipat cu motorizare diesel nu este capabil de o viteză maximă superioară de cea a lui Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi.
Interior
Interiorul lui Dokker este unul spaţios prin definiție, iar varianta Stepway aduce în plus puțină culoare la bord. Diferențele dintre interiorul standard și cel al variantei Stepway sunt la nivelul tapițeriei, care are model special, broderie "Stepway" și o culoare numită "Carbon Fonce". Acestea completează cusăturile și broderiile de culoare albastră şi conturul de aceeași culoare pentru instrumentele de bord și cadrele aeratoarelor. Toate aceste dotări fac din Dokker un model inedit în segment, care nu apare în ofertele rivalilor, tocmai fiindcă aceștia nu pun mare preț pe astfel de dotări în această nișă.
Pasagerii din față au parte de spaţiu suficient pentru cap, pentru umeri şi pentru genunchi. Același lucru îl putem spune și pentru cele trei locuri din spate, care se bucură de un nivel generos al spaţiului pentru cap, deşi spaţiul pentru genunchi se restrânge dacă ocupanţii locurilor din faţă îşi culisează excesiv scaunele în spate. Scaunele din faţă nu sunt foarte moi, dar rigiditatea lor relativă ar putea fi justificată de potențiala lor durabilitate. Deşi nu ne-au adus dureri de spate nici după un traseu de câteva ore, un suport lateral mai generos și un plus de confort nu ar fi stricat.
La fel ca Dokker-ul obișnuit, varianta Stepway are materiale oneste, care nu irită retina şi nu dau impresia de plastic de jucării, cu toate că majoritatea suprafeţelor sunt destul de dure. Spaţiile de depozitare de la bord sunt generoase, dar torpedoul este dificil de accesat din partea şoferului şi este înghesuit în faţa pasagerului din dreapta. În schimb, avem un spaţiu de depozitare amplasat deasupra parasolarelor, inspirat de la utilitare și destul de practic.
La fel ca până acum, volanul este reglabil pe înălţime, dar nu şi pe profunzime, iar comenzile geamurilor electrice faţă sunt amplasate pe feţele de uşi, care integrează şi un set de mini-cotiere. Am fi dorit ca varianta Stepway să aducă mai multă culoare în habitaclul lui Dokker, în special în zona portierelor și a locurilor din spate, care par să fi fost "uitate" la personalizare.
În ceea ce privește volumul de încărcare, Dokker este o propunere generoasă în raport cu dimensiunile exterioare. Plierea locurilor din spate oferă o podea aproape plată, pentru a completa un portbagaj care era oricum spaţios. Avem 800 de litri pentru versiunea cu cinci locuri (depășit doar de Ford Tourneo Connect), respectiv 3.000 de litri după plierea banchetei din spate.
Preţ de achiziţie
După cum spuneam când am condus prima dată un Dacia Dokker, cei de la Renault au găsit o reţetă de succes cu marca Dacia, la care sperăm să nu renunţe niciodată și să o dezvolte cu succes în viitor. Dokker Stepway este, excluzând versiunea clasică a lui Dokker, cea mai accesibilă propunere în segment. Mai mult, Dacia se distanțează de data aceasta de rivalii săi pentru că aceștia nu au intrat pe ideea de lifestyle a vehiculelor utilitare compacte optimizate pentru transportul persoanelor.
Cel mai ieftin Dacia Dokker Stepway costă 13.300 de euro cu toate taxele incluse. Peste această sumă, vă recomandăm să investiți încă 300 de euro într-un sistem MediaNav. Cea mai ieftină variantă diesel a lui Dokker Stepway, de 75 CP, costă 13.700 de euro, o diferență modestă față de varianta 1.2 TCe a modelului. Între timp, motorizarea testată de noi pleacă de la 14.100 de euro. Foarte puțini bani pentru cât spațiu pe roți primești.
Sigur, în comparație cu rivalii, Dokker face rabat la siguranță, calitatea finisajelor, design și chiar performanțe, dar când ai nevoie să cari lucruri și vrei o mașină nouă pe care să te poți baza, prețul e pe primul plan și restul sunt detalii.
Constructorul din Mioveni ne-a arătat că modelele sale au mai multe calităţi decât vedem în fişa tehnică. Acestea vin sub forma costurilor reduse de întreținere, a materialelor rezistente și a unui nivel ridicat de fiabilitate pentru mașinile care sunt întreținute și exploatate responsabil.
Siguranţă
Cei de la Dacia nu ne-au promis niciodată modele cu cinci stele de siguranţă, iar rezultatele EuroNCAP ale mărcii confirmă acest lucru. După cum ne explica șeful gamei entry de la Renault într-un interviu acordat în 2012 la Salonul Auto de la Geneva, Dacia Lodgy nu va obţine mai mult de patru stele EuroNCAP. Acest lucru înseamnă că nici Dokker, Dokker Van sau Dokker Stepway, fraţii săi de uzină din Tanger, nu vor obţine un punctaj mai bun. Până acum, Dacia Dokker nu a fost testat de EuroNCAP.
Conform vechilor criterii, ne așteptam ca modelul să obțină trei stele de siguranţă, dar noul "barem" din 2015 ar putea aduce un rezultat mai slab.
Dacia Dokker Stepway este echipat cu ABS+EBD+AFU+ESP, centuri faţă pretensionate şi airbag-uri frontale. În raport cu rivalii, nivelul de siguranţă oferit nu este la fel de bun, dar chiar şi aşa ne aflăm la o distanţă mare de vechile vehicule comerciale de la Dacia.
Ţinută de drum
Singurul lucru pe care îl poate face Dokker este transportul de la A la Z cu o doză de confort și siguranță. Mașina are un comportament previzibil și este ușor să intuiești când te apropii de limitele sale dinamice. Suspensia este orientată către o rulare confortabilă și pare să fie gata în orice moment să o încarci cu câteva sute de kilograme, doar ca să-ţi arate că poate să le ducă şi să meargă la fel. Acest lucru se vede şi pe autostradă, la viteze mari, când maşina va prezenta o sensibilitate la vânt lateral atunci când este descărcată.
Direcţia oferă un nivel rezonabil de feedback, suficient încât să-ţi dai seama ce se întâmplă cu maşina pe şosea, dar fără să fii prea deranajat când mergi pe asfalt de calitate proastă sau chiar macadam.
Dokker Stepway îşi face treaba de monovolum cu prisosinţă, fiind capabil să transporte într-un nivel potrivit de confort pasagerii săi alături de bagajele lor fără ca suspensia să dea semne de oboseală. Varianta Stepway nu aduce nimic în plus în materie de capacități de off-road față de modelul standard.
Vizibilitate
Dokker Stepway are suprafeţe vitrate de dimensiuni mari și nu impune probleme majore de vizibilitate. Oglinzile laterale au dimensiuni potrivite, iar oglinda centrală îşi face treaba cât timp nu ai umplut maşina cu pasageri şi cu bagaje. Luneta spate din două bucăţi şi forma montanţilor C ar putea să aducă mici neplăceri la manevrele în marşarier, dar senzorii de parcare ar trebui să compenseze acest aspect.
Tehnologie
De obicei, modelele Dacia nu punctează prea bine la capitolul tehnologie, tocmai fiindcă rivalii au mult mai multe dotări în ofertă. Situația este diferită în rândul utilitarelor de persoane, pentru că Dacia Dokker Stepway are același sistem multimedia și aceleaşi dotări precum toată gama producătorului din Mioveni. Tocmai fiindcă este oferit cu tot ce este disponibil din punct de vedere tehnologic în gama din Mioveni, Dokker stă foarte bine la acest capitol.
Oferit la un preț remarcabil de mic în comparație cu ceea ce au rivalii în ofertă, sistemul multimedia Media Nav cu ecran tactil cu diametrul de 18 centimetri şi sistem de navigaţie este una dintre cele mai bune afaceri în materie de opționale oferite vreodată la capitolul tehnologie de un producător de automobile în ultimii ani. Unitatea audio are Radio, conectivitate AUX şi Bluetooth. Am testat deja sistemul de navigaţie, iar acesta îşi face treaba de minune și se mișcă fluent între ecranele meniului și funcțiile sale.
Spre comparație, la un Volkswagen Caddy Life, ca să sistem de navigație, trebuie să plătești cel puțin 790 de euro, în loc de cei 300 de la Dacia. Nemții oferă și un sistem de navigație cu ecran tactil color și echipat cu un hard-disk de 30 de GB, pentru care cer în plus aproape 2.500 de euro.
Clienţii pot comanda şi un limitator de viteză şi un sistem de asistenţă la parcarea cu spatele. Având în vedere scopul utilitar al modelului Dacia, nivelul de echipare oferit este mai mult decât potrivit.
În cazul în care nu optaţi pentru versiunea cu MediaNav a lui Dokker Stepway, aveţi la dispoziţie un sistem audio simplu de folosit, echipat cu Radio-CD şi conexiune AUX. Noi vă recomandăm să faceți un efort și să investiți în unitatea respectivă. Schimbă experiența mașinii și merită toți banii.
Design
Primul lucru pe care îl are varianta Stepway a lui Dokker în plus față de restul gamei este nuanţa albastru Azurite. Adăugirile "cross", cum sunt scuturile cromate, protecţiile negre pentru pasajele aripilor, ornamentele pentru luminile de ceaţă şi metalul de culoare închisă regăsit pe barele de plafon şi oglinzi completează imaginea "dură" a versiunii speciale. Apare şi un set nou de jante care devine cel mai atractiv din oferta pentru Dokker şi vine construite din aliaj gri închis. Totul este completat de emblemele Stepway care se regăsesc pe caroserie și la interior.
După cum ați observat deja, exemplarul testat de noi nu se bucură de culoarea specială, având o nuanță obișnuită, gri metalizat. Chiar și pe o culoare mai puțin veselă, Dokker Stepway arată bine pentru o utilitară de persoane care costă mai puțin de 15.000 de euro.
Ne-a placut
- Raport excelent preț/dotări/spațiu
- Preț competitiv
- Consum redus de carburant
- Spațiu interior
- Comportament rutier apropiat de un autoturism obișnuit
Nu ne-a placut
- Finisaje materiale interior și portbagaj
- Antifonare
Date tehnice - Dacia Dokker Stepway 1.5 Diesel Turbo (dCi) 90CP Man5 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Mai mult, am vazut ca in Munchen in parcarea ADAC erau cel putin vre-o 50 de Dokkere. As gandi masina asta mai mult din punctul de vedere al unui business decat ca o comparatie cu alta marca. Astia care gandesc din excel ii cam doare in 14 daca materialele din interior sunt de calitate sau nu: sa aiba un minim de siguranta, eventual sa mearga si pe aer, costurile de mentenanta sa nu fie altele decat cele specificate de producator iar masina in sine sa fie al naibii de ieftina.
:))
oricum, daca o sa vada ca se vand bine, si Dacia va mari preturile, cum au facut coreenii, astfel incat o sa trebuiasca sa apara o marca sub dacia ca sa fie "masina de 5000 de dolari sau euro" (cum era vorba odata)
Acum masina are 98.000 km rulati.
Dupa doi ani de tras "in blana de masina" pot forma o parere pertinenta.Nu spun nimic din auzite,de pe strada,sau ca am observat ca detine vecinul o astfel de rabla.
Nu s-a schimbat nimic la suspensie,directie,sau altceva.Doar un set de placute frana fata.S-au facut 4 revizii a cate 400 ron fiecare.Masina este 1,6 benzina+GPL.Consuma 9 litri gpl extraurban,(9x2,8) echivalent a 4,5 litrii motorina,un cost de aprox.26 ron/100 km rulati.
@jok21:masina este monovolum,iar pentru gabaritul ei,este destul de stabila.Acum nu are valente sportive,masina este foarte practica pentru un familist si extrem de practica pentru o afacere.
Nu depaseste 160 km/h,dar nici nu sunt interesat de mai mult !
Concurenta .....sa zicem ca ofera mai mult,dar clar pentru mai multi bani.As fi curios sa vad la 500.000 km(cat are unul dintre logan-ele 1,4 gpl ce le detin) ce costuri de intretinere are concurenta vs Dacia.
Masina mea,varianta Laureate(varful gameiABS+ESP+AC+proiectoare+scaune reglabile pe inaltime,oglinzi incalzite/reglabile electric,computer bord)+ extraoptiuni-scaune incalzite fata+navigatie+pilot automat+senzori parcare a costat 12.400 euro !Nu stiu ce iti poti lua la banii astia de la orice concurent,mai ales cu dotarile enumerate
Am ales benzina pentru ca sunt anti diesel euro5 si mai uit in buzunar cand intretin masinile.Insa nu m-am pacalit deloc !
M-am "pacalit' pentru ca nu am ales 1,2 tce.A luat un prieten ,iar masina este exceptionala ! Cel mai putenic motor benzina turbo,ofera 120 cp si un consum decent de 5-6% extraurban.Masina o are autoutilitara ce-i drept(mult mai usoara),dar m-a inspaimantat cat de tare "impinge"-180-190 km/h este deja prea mult pentru orice concurent din gama.Pot spune ca dupa doi ani de utilizare DOKKER-ul ,chiar tine cu casa.
In alta ordine de idei nici eu nu as lua versiunea Stepway care in opinia mea, pentru un low cost mareste pretul nejustificat. La asa ceva prioritatile sunt altele.
Acum nu merita sa dai 15K€ numai sa pescuiesti, dar prietenul meu (are firma) spune ca prefera vechiul MCV
Daaaaaa, stiu, nu imi scoateti ochii, e low-cost, te obisnuiesti cu aceasta imperfectiune, etc..
O Dacie - Dubita romano-africana de 15.000 de euro pentru familisti, cu elemente de offroad si facuta pentru autostrada !?.
Felicitari pentru descriere si sa o stapanesti sanatos si fara incident!. E mare lucru sa stii sa vorbesti de propria-ti masina obiectiv. Majoritatea dintre noi fie ne laudam masinile de parca nimeni nu mai are asa ceva, fie le injuram nestiind cum sa ne reprimam frustrarile datorate faptului ca nu ne-am permis ceva mai bun sau mai scump. Bravo! Adaug si eu un vot pozitiv celor care ti-asu fost date de colegii care mai mult ca sigur au remarcat aceleasi calitati ale comentariului tau.
Uite prefer sa plec la munte cu Dokker-ul,incarc in masina cu "nenumarate",familia in spate ,intru pe camp,toata lumea fericita.Am in curte si un 55 amg din 2006,dar este masina de "goange" nu pentru hartoape.
Nu am Stepway,dar mie masina mi se pare destul de inalta.I-am pus roti pe 16 si pana azi nu am reusit nici o zgarietura pe partea dorsala,desi masina merge zilnic pe drumuri nemodernizate.
Nu pun frana la nici groapa minora,la nici o denivelare din asfaltul romanesc,merg pe drum de tara cu 50-60km/h cu un nor de praf in urma,fara sa-mi pese de nimic.Daca se strica ceva la rabla,piesele sunt jignitor de ieftine,mai ales ca sunt partenerul unui importator !
Ca idee masina este galvanizata.
A sarit o piatra pe capota,vopseaua s-a luat,nu a intrat rugina de cateva luni bune.Tabla alba si frumoasa.Am lasat asa sa vad cat rezista .Rezista !
Fabrica din Tanger a fost ridicata din temelii.Totul este nou acolo.Renault nu au dezafectat vreo fabrica pe care sa o mute,si nu au modernizat nimic(ca la Mioveni).
Daca loganul are lacune de vopsitorie(motor,portbagaj,la Dokker le-a ajuns vopseaua si lacul.
Multi vorbesc de fiabilitate scazuta.Nu stiu ce detin ei din gama Dacia luata de noua.Eu am 4 dacii si mai iau una cat de curand.Sa mai spun o data ca au intre 365-470.000 km fara sa fie umblat la motoare, sau transmisii ?Sa mai spun ca in 6 ani nu se vad urme de rugina la caroserii ?Evident nu au fost lovite sau batjocorite gen taxi.Masini ce merg zi de zi aprox 300 km extraurban,conduse de oameni responsabili.
Cand aud de fiabilitate scazuta la Dacia,mai ales la non posesori imi vine sa "vars".Da masina nu este fiabila si este proasta,daca peste X luni le cumperi pe ale mele,de la diversi bisnitari cu 50-60.000 km la bord,cand in realitate vor avea 600.000 km rulati.
Ce sa mai vrem atunci ?Fiabilitate nu ?
la minutul 1 din video nu e baie de galvanizare ?
https://www.youtube.com/watch?v=yGlxcjiCQro
Partea de tabla. Ei aici putem vedea probleme. Cel putin la modelul asta. L-a atacat putin rugina pe raze ... Dar tinand cont ca masina vede doar drumuri fara asfalt, cu pietris, stau afara parcate indiferent de sezon totusi sunt bine. Doar cateva pucte de rugina...
Dacia Logan MCV 1.5d