Drivetest Opel Astra Sports Tourer (2010-2012)

Opel Astra Sports Tourer (2010-2012) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 21.09.2011
Coechipierul

Fiecare dintre noi ajunge la un moment în viaţă în care cele mai importante lucruri de care ţine cont când îşi alege viitoarea maşină sunt spaţiul şi aspectul practic. De obicei, acel moment vine atunci când în familie apar copiii, iar vechea maşină cumpărată pentru că arăta bine în configuraţie cu doar două uşi începe să zacă prin curte, prin garaj sau urmează să fie vândută. Atunci îţi dai seama că ai da orice pentru zece centimetri în plus în portbagaj, pentru scaune confortabile şi pentru câteva sisteme care să te ajute pe şosea de la sine, pentru că vremurile de glorie ale tinereţii s-au terminat. Ei bine, Opel susţine că a găsit soluţia în acest sens. Opel Astra ST îţi oferă toate aceste lucruri, fără a arunca însă la gunoi elemente precum designul şi comportamentul dinamic. E drept, nu mai ai motorul V6 cu care te-ai obişnuit şi nici jantele de 20 de inch de pe RS-uri, dar cum până la d'alde S6 Avant îţi lipsesc nişte zeci de mii de euro, te reorientezi spre ce poţi duce. Iar soluţia poate fi Astra ST. Adică Sports Tourer. Adică break.

Opel Astra Sports Tourer (2010-2012)

  • Pret de pornire 16.450 €
  • Pret model testat 26.940 €
  • Taxa auto 307 €

Motor / Transmisie

Modelul cu care Automarket a avut ocazia de a rula 4000 de kilometri prin Europa într-un road trip interesant până la Frankfurt şi înapoi (1, 2, 3, 4) avea sub capotă un motor diesel de 1.7 litri. Unitatea CDTI dezvoltă 125 de cai putere pe Astra ST şi este unul dintre cele mai cunoscute motoare pe care Opel le oferă pe gama sa. Nu vorbim de o unitate nouă, ci de una uşor rafinată în comparaţie cu generaţia anterioară, chiar dacă avem în faţă o carieră deja destul de îndelungată a motorului despre care vorbim, care lasă urme la capitolul rafinament şi reglaje fine. Este, astfel, uşor cam zgomotos, chiar dacă senzaţia s-a mai ameliorat datorită izolaţiei fonice a noii generaţii Astra. Partea bună este, însă, că trage. După ce treci de primele două trepte de "legătură", primeşti vizita unor rapoarte 3 şi 4 foarte interesante, făcute parcă special pentru depăşirile pe şoselele româneşti. Cutia e elastică şi urcă până la 110 km/h către limita turometrului în treapta a treia, iar a patra intră pentru a desăvârşi "opera". Nu simţi că maşina are doar 125 de cai putere, fapt datorat şi cuplului de 280 Nm care intră pe maxim între 2000 şi 2700 de ture. Nu încercaţi însă să subturaţi motorul Opel sub 2000, mai ales în treptele inferioare, pentru a nu rămâne fără suflu.

Consum

Niciunul dintre clienţii care se gândesc să-şi achiziţioneze un break de familie pentru cursă lungă nu uită că rezervorul trebuie să stea cât mai mult închis pentru ca portofelul să rămână şi el în această poziţie pentru cât mai multă vreme. Clientul care s-a orientat deja înspre Astra ST 1.7 CDTI de 125 de cai putere a avut în mod sigur ca scop acest lucru, doar că a preferat ceva mai mult puseu dinamic din partea prietenului de sub capotă decât ar fi primit în cazul versiuni de 110 CP a lui 1.7 CDTI, disponibil şi el în gama Opel. În aceste condiţii, cifrele oficiale de consum ale modelului testat - 4.5 litri/100 km în regim mediu mixt, l-au mulţumit pe noul proprietar de Astra, pentru că o comparaţie directă cu celelalte modele din clasă arată că vorbim de un motor care se situează pe podiumul acestei plaje de putere în segmentul compact break. Şef este Focus Wagon cu 4.2 litri/100 km, dar cu doar 115 CP. 

În regim real, maşina de test ne-a indicat la finalul călătoriei noastre un consum de fix 7.0 litri/100 km. E adevărat că am tras de ea pe autostrăzile din Germania, acolo unde nu a coborât sub 160-170 km/h decât când traficul se bloca. Aşadar, mizaţi pe un consum de 5.5-6.0 litri la un mers liniştit prin România, oraşul urmând să crească aceste cifre cu încă vreo trei litri. 

Performanţe

Ştiu că nu-ţi vei cumpăra un break diesel de 125 de cai putere pentru a muta munţii din loc la semafor. Ştiu, însă, şi faptul că nu-ţi va conveni dacă maşina ta va rămâne ultima la coadă la acest capitol, având în vedere, totuşi, trecutul tău de ante-familist şi faptul că ai spart o parte din contul propriu pentru a pune mâna pe cea mai nouă generaţie Astra. Vestea bună e că te vei încadra fix la mijlocul segmentului din acest punct de vedere, cu 11.7 secunde pentru 0-100 km/h. Ciudat este că, deşi pe hârtie arată destul de nasol, cele aproape 12 secunde nu se simt când eşti la volan, mai ales când rulezi în modul Sport, pe care-l voi detalia ceva mai târziu. Nici pe departe. Pe de altă parte, hârtia nu este prietenă cu niciunul dintre modelele din acest segment pe această plajă de putere, niciunul nefiind capabil să scadă sub 11 secunde pentru a atinge suta. Singurul care poate să emită ceva pretenţii mai sportive este Golf, dar doar în versiunea de 2.0 litri TDI de 140 de cai. Pentru care trebuie să rugaţi leasingul, banca sau soţia să vă mai împrumute vreo 2000 de euro.

Interior

Interiorul este, fără îndoială, punctul forte al modelului german. Ceea ce nu este foarte rău având în vedere faptul că vorbim de un break. De altfel, acesta este şi motivul pentru care Astra ST a devenit în foarte scurt timp cel mai bine vândut model compact break. Soluţiile practice pe care inginerii Opel le-au gândit pentru interior merită aplaudate, iar designul nu se lasă nici el mai prejos. În primul rând, ţin să le mulţumesc celor care s-au ocupat de scaunele ortopedice AGR, care reprezintă aur curat la drum lung şi care te fac să uiţi de durerile cretine care te apucă fix când dai de autostrăzile din Europa de Vest. Şoferii de cursă lungă ştiu despre ce vorbesc. Apoi, Astra ST este una dintre puţinele maşini din 2011 care îţi permite să aşezi trei sticle în locurile special destinate de pe consola centrală, un amănunt care contează enorm atunci când pleci într-o călătorie lungă.

La nivelul inovaţiilor practice trebuie amintită copertina portbagajului, care poate fi aşezată atât în poziţia clasică orizontală, cât şi într-un unghi care permite încărcarea mai multor bagaje fără a fi nevoie să renunţi la această metodă de protecţie. Foarte bun butonul amplasat în portbagaj care rabatează bancheta automat în fix o jumătate de secundă. Click şi gata! cu FlexFold ai un spaţiu pentru bagaje care creşte până la 1550 de litri de la cei 500 iniţiali. Locurile din spate oferă, de asemenea, un spaţiu suficient pentru trei adulţi, fără ca nivelul de confort să aibă de suferit în vreun fel. Inspirată şi alegerea celor două nuanţe interioare ale maşinii de test, crem-muştar şi maro, care pe textură din piele se completează reciproc foarte bine.

Practic, singurul minus ar fi cel legat de zgomotul pregnant dezvoltat de motor la turaţii ridicate, însă pentru asta am depunctat deja Astra ST 1.7 CDTI la capitolul Motor/Transmisie.

Preţ de achiziţie

Nu mai e niciun secret pentru nimeni că Opel îşi scoate ochii prin Europa cu Volkswagen, Ford şi Renault. La toate capitolele, pe toate segmentele. Între timp, apariţia coreenilor Hyundai şi Kia a înăsprit cumva lupta asta oarbă şi a împrăştiat clienţii care-şi doreau maşini bune, dar mult mai ieftine. Renault a ales să coboare mult mai jos la nivelul preţului, pentru a nu pierde contactul cu volumele mari, în timp ce Ford, Opel şi Volkswagen au rămas să se bată pe calitate şi servicii în partea superioară a segmentului compact.

Asta se întâmplă şi cu breakurile compacte ale acestor producători. Cel mai scump rămâne în continuare VW Golf Variant (care nu are însă o motorizare diesel "de legătură", deci trebuie să ne orientăm către cea de 140 CP), pe locul al doilea vine surprinzător Peugeot 308 SW facelift 1.6 e-HDI 112 CP, iar Opel Astra ST apare pe locul al treilea. Preţul de pornire al versiunii testate este de 21.910 euro (echiparea Cosmo), preţ la care primeşti tot ce-ţi poate oferi Opel, minus ultimele sisteme tehnologice dezvoltate de germani. Apoi te apuci şi calculezi de ce mai ai nevoie şi, cu scaune ortopedice din piele încălzite, sistem de navigaţie, pachet premium de lumini, jante de 18, senzori de parcare şi şasiu FlexRide (o alegere care nu trebuie să lipsească din meniu), ajungi undeva pe la 27.000 de euro.

Siguranţă

EuroNCAP nu ne va oferi un test cu versiunea break a lui Astra, astfel că vom lua ca argument principal punctajul excelent primit de hatchback în testele de siguranţă. Vorbim de cinci stele şi de un punctaj de 95% la capitolul Pasageri Adulţi. Copiii sunt protejaţi în proporţie de 84%, iar pietonii sunt apăraţi în proporţie de 46%. Nivelul echipamentelor active de siguranţă a fost cotat la 71%.

Ţinută de drum

Voi evita să intru în detalii legate de compoziţia tehnică a suspensiilor care fac ca Astra ST echipată cu şasiul FlexRide să îţi arate că ai la dispoziţie două maşini într-una singură. A scris Sebastian despre asta acum câteva luni, când a testat Astra ST 2.0 CDTI prin Turcia. Ce e clar este însă faptul că butoanele Sport şi Tour transformă maşina atât de vizibil, încât în prima fază te întrebi dacă sistemul nu a fost dezvoltat împreună cu vreunul dintre constructorii premium ai Germaniei. 

Funcţionează de minune. Practic, Astra ST este o maşină de croazieră perfectă atunci când rulezi în modul Stardard sau în Tour, acolo unde suspensiile sunt îndeajuns de moi încât să nu te trăznească la trecerile peste denivelări, dar îndeajuns de bine concepute încât maşina de 1400 de kilograme şi 4.7 metri să se ţină bine pe viraje. În modul Sport, însă, suspensiile se încordează, pedalele devin mult mai sensibile la orice impuls, iar motorul parcă primeşte 10-15 cai în plus. Am încercat această setare pe Valea Oltului şi pe Dealul Negru într-o zi de sâmbătă aproape pustie pe sensul înspre Bucureşti, şi am fost mai mult decât mulţumit de ce am văzut. Practic, dacă am fi avut sub capotă un motor de cel puţin 200 de cai putere şi scaune cu suport lateral mai accentuată, aveam în mâini un potenţial rival break pentru hot hatch-uri. Aşa, însă, rămânem la un diesel de familie care te ajută pe virajele îndrăzneţe mult mai mult decât o fac cele ale concurenţei.

Vizibilitate

Deşi designerii Opel au încercat să estompeze zona oarbă care se cască în jurul montantului A atunci când recurgi la manevre în care diametrul de bracaj este mic, geamul de dimensiuni mici care apare în centrul stâlpului la nivelul bordului nu reuşeşte decât într-o mică măsură să ajute la acest capitol. Nu trebuie însă să vă împacientaţi, pentru că Astra ST nu ne-a dat bătăi de cap la niciun alt capitol din punctul de vedere a vizibilităţii, indiferent dacă am parcat maşina la limită între două autoutilitare în centrul Frankfurtului, dacă am urcat şi coborât în spirală în parcările supraetajate ale Salonului Auto de la Frankfurt sau dacă am aşezat maşina cu spatele în parcările hotelurilor. E adevărat, ne-au ajutat în acest sens şi senzorii de parcare montaţi pe maşină, dar cei obişnuiţi cu sedanurile nu ar trebui să-şi facă absolut nicio problemă când vine vorba de acest break.

Tehnologie

Trecând peste sistemele de tip Opel Eye, care recunoaşte printre altele semnele de circulaţie, sau peste cel audio Infinity cu 8 difuzoare care a funcţionat fără să avem ce să-i reproşăm, am avut din nou şansa de a utiliza sistemul de navigaţie corelat cu anunţutile în timp real din trafic pe şoselele austriece şi germane. Ai o senzaţie ciudată atunci când sistemul de navigaţie îţi explică faptul că pe autostradă e aglomerat şi că a găsit pentru tine o rută ocolitoare care te va face să nu pierzi timpul. Şi când acea rută intră automat pe hartă, iar ghidajul este impecabil. E adevărat că ne mirăm de lucruri care pentru alţii reprezintă pur şi simplu elemente normale, însă lipsa infrastructurii româneşti ne va mai fura câţiva ani din viaţă până când să considerăm că ne-am aliniat în rând cu lumea.

Revenind la sistemele lui Opel Astra ST, am avut la dispoziţie întreaga gama de pachete pe care germanii le-au dezvoltat în ultimii ani, de la deja banalul Cruise Control până la comenzile vocale care îţi oferă confortul necesar atunci când rulezi sute de kilometri pe zi. Aş fi vrut, însă, ca sistemul de navigaţie să funcţioneze pe baza unui hard disk, iar cel multimedia să vină cu o magazie de CD-uri. Uneori, CD-urile sunt singurele metode prin care poţi schimba muzica radiourilor. Sau cea pe care fotograful insistă s-o impună la bord.

Design

Din spate, de departe, Astra ST nu pare că e un break. S-a terminat cu spatele masiv al variantelor de familie urâte şi plne de "personalitate". Astra ST arată bine din toate poziţiile, iar cei care urăsc breakurile ar putea să fie surprinşi de liniile atletice şi dinamice ale acestui model. Ba mai mult - o alegere personală - Astra ST îmi place mai mult decât hatchback-ul în anumite zone, cum ar fi cea a siglei posterioare, acolo unde "decupajul" de pe hatch a dispărut fără urmă. Şi bine-a făcut. Practic, singurule modele cu care Astra ST s-ar putea duela la capitolul design în acest moment sunt Megane şi 308 facelift în versiunile lor break, dar modelul german are avantajul faptului că designerii au "uitat" să termine fie faţa (în cazul lui Megane), fie spatele (la 308 facelift) celor două modele din Hexagon.

Ultimele teste


  • Vedetă

  • Legendă

  • Definiția hot hatch-ului

  • Grande

Comentarii (20)

  • ****
    Ati dat o nota cam mare 4,3 oare nu mai primiti masini sponsorizate daca primea mai putin ?Ce nota ati da la focus wagon 2.0 tdci si la hyundai I 40, focus sta mai bine la tehnologie si consum .
    13 17
  • Mircea
    Nu mi se pare foarte obiectiv testul asta... tinuta de drum 5 stele? hai sa fim seriosi... nu i-ati dat la Megane RS 5 stele si-i dati breakului asta?!! dar deh, cine va dat masina sa va faceti treaba in Germania..? pai Opel, cine altcineva?! Traiasca Opel !
    24 14
  • :))
    Numai la inaptii astia vezi astfel de consum la masini cu motare economice.
    Majoritatea revistelor de profil nu dau un consum testat mai mare 6% in oras pt. acest motor si reusesc si 4% in afara, iar acesti berbeci "reusesc" 7% mixt :))).

    Ca sa nu mai zic ca o revista extrem de bine cotata a facut un test de consum pe parcursul a 180 de km, numai prin Bucuresti, cu noul Focus de 1,6 tdci. Le-a iesit 6%, iar incompetentii astia vorbeau in testul lor si de 9% :)).
    Deci, capitolul consum n-ar trebui citit pe acest site, pt. ca este complet irelevant. Baietii inca sunt intr-o nebuloasa totala in ceea ce priveste conducere eficienta.
    15 24
  • 11.7 ?
    cam greu pana la suta, eu am o putoare de 1.9 tdi 105 cp si ajunge in 11.3
    12 15
  • Pff
    Bai pff, inaptii astia de care vb tu au cea mai buna revista de masini de pe internet. Te-ai gandit vreodata ca poate tocmai ei au scris real ce consum are masina si ca ceilalti pupa-n fund?!

    Unde ai vazut tu masina diesel de 1,6 litri cu consum de 6 in bucuresti? daca o subturezi, strici turbina si o duci dupa aia la remat poate ca da, dar cine merge cu masina asa in mod normal? Prefer sa vad un test cu masina care merge normal, nu unul facut pentru fetite care conduc la 1500 de ture de frica sa nu consume mult, ca le bate tata.

    O zi buna.
    21 5
  • OPEL
    oameni buni, consumu e perfect normal, tinand cont ca masina nu prea a fost menajata. Drumul pe Romania nu a fost cel mai simplu, iar apoi prin Germania baietii au recunoscut ca au cam infipt piciorul in acceleratie.
    11 7
  • Eu consum 7% mixt daca merg numai prin Romania si numai pe trasee virajate de prin munti, prin excursii. Si am un o benzinara cu motor de 10 ani :))).
    Am impresia ca au luat de bune niste imbecilitati gasite pe diverse forumuri, cum ca diesel-urile sunt de turatie si au condus ca atare. Au rupt in doua saracu' motor. Numai asa se poate explica acest consum.

    Sven, esti rupt de realitate, baiete!
    11 12
  • Braille
    @all
    Eu am motorul asta pe astra hatchback. Ce scriu cei care au facut testul e real. Daca mergi la viteze mari pe autostrada acolo unde poti, asa iti ia. Pe constanta-bucuresti am avut consum 7,1% cu 150-160. Pe a2 pustie.

    Probabil ca daca mergi si mai tare prin germania cum au mers ei creste si mai mult.
    15 1
  • ****
    @seven sunt masini care consuma si iti dau ex din masinile care le-am avut w jetta 2.0 tdi consum 6-6,5 %consum scos la orice ora in buc si sa schimbat la 2500 rpm ,logan 1.5 dci consum in oras la ori ce ora 6%-7% cu AC ......e un consum excelent la 160-170 km/h de 7% mixt
    9 2
  • plina tara de specialisti
    unu mai "profesor" ca altu
    6 6
  • consum
    Am mai zis si la drive-testul de la bmw x1. consumul este mare. Inteleg ca un consum nu poate fi acelasi cu cel dat de producator cand conduci cu 150-160 de kilometrii la ora, cand dai talpa sa vezi "cum trage" motorul etc. Inteleg dorinta de a vedea consumul unei masini la aceasta viteza, si cum accelereaza si se comporta in general masina.
    DAR
    La un drive-test cu masini normale, cu motoare cu puteri apropiate valorii de 100 de cai, masini conduse zilinc de oameni normali nu inteleg cum poti sa afisezi un consum al masinii cand tu rulezi cu 20-30 de km/hora peste limita normala, cand faci "liniutze" sa vezi cum accelereaza masina, etc..
    Nu inteleg de ce nu se pot face treburile astea la inceputul testului, dupa care sa resetati computerul de bord si sa vedeti ce consum scoate la un condus in limitele legale de viteza. Hai un 110 in loc de 100, hai un 140 pe autostrada in loc de 130, hai un 60 in oras in loc de 50 daca totusi limitele legale vi se par prea mici. Dar pentru cine are cea mai vaga idee despre ce impact are viteza asupra consumului o sa inteleaga ca rularea cu 100 de km/h are un consum iar la 150 km/h este diferenta uriasa.

    Nu ma refer de data aceasta la testul curent, deoarece au fost si prin germania unde sunt portiuni fara limita de viteza, ma refer la testele facute in romania.
    11 2
  • @ antonny
    Frumoasa povestea vanatoreasca - si cand te-ai trezit era dimineata

    Inevitabil personajul principal TDI, tractorasul fumigena :)))
    7 8
  • mircea
    @Dudu
    Evident, nu am rulat cu o viteză peste limita legală şi în modul Sport decât pe o porţiune extrem de redusă a traseului nostru de 4000 de kilometri. Nu cred că cineva ar putea să facă asta non-stop pe o distanţă echivalentă cu traversarea României de opt ori de la nord la sud şi invers.

    Media de viteză la întoarcere, de exemplu, după 1800 de kilometri (din care 1300 pe autostrăzi), a fost de 90 de kilometri pe oră. Având în vedere că autostrada e un teritoriu de 130 de kilometri pe oră şi că în Germania am rulat ceva mai rapid pentru că e acceptat acest lucru şi pentru că oricine face asta acolo, concluzionez că ritmul nostru a fost unul foarte normal.

    Repet: dacă ai impresia că cineva se aruncă la o călătorie de acest tip fără să se gândească decât la viteză şi acceleraţie, te înşeli amarnic.

    În rest, pot să-ţi garantez că absolut toate (subliniez TOATE) maşinile pe care le testăm la Automarket sunt rulate în regim absolut normal, aşa cum ar fi ele conduse de orice client. Consumul mai mare în anumite condiţii este absolut normal. La fel cum este foarte normal consumul redus în anumite condiţii.

    O zi excelentă. Şi ceva mai multă inspiraţie.
    12 7
  • Anonim
    Opel este o masina proasta. Au inceput sa se "adapteze" si ei unei mentalitati gresite (ca si Renault)- masini cu un design interesant si execrabile pe partea tehnica. Am condus Opel Astra J si nu mi-a placut deloc masina: trancane la nivelul trecerilor la nivel cu calea ferata sau pe piatra cubica, cutia agata, motorul (benzina) nu prea avea toti calutii etc. Dar cui ii place, sa-si cumpere o pseudogermana cu plamani americani.
    10 14
  • stefan
    Opel Astra
    Opel Astra ST 1.7 CDTI 125 CP are 1500 kg
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCI 115 CP are 1368 kg
    si voi dati 5 stele la tinuta de drum a Opelului?
    5 9
  • ****
    @thor ...crezi ce vrei ....astea sunt consumurile rezultate dupa masinile spuse
    7 1
  • Consum si alte nereguli
    "Aşadar, mizaţi pe un consum de 5.5-6.0 litri la un mers liniştit prin România, oraşul urmând să crească aceste cifre cu încă vreo trei litri. "


    9 % in oras???? 9? Sunt masini pe benzina care consuma mai putin in oras. Mi se pare extrem de mult pentru un diesel. Si avand in vedere ca iti cumperi diesel ca sa consumi putin....cred ca motorul asta nu prea atinge scopul. Eu aleg 1.6 de pe V50 Drive, este mult mai economicos si 0-100 este in 11.5 (http://www.automarket.ro/test-drive/volvo-v50-16-drive-27096.html)

    Acum imi dau seama, ca o masina mai rapida si care consuma mai putin (Volvo V50), a primit un punctaj mai mic decat Opelul acesta.... Iar la performante Volvo cu 11.5 are 3 stele iar Opel cu 11,7 are 3,5 stele

    Pret de achizitie la Volvo e 5 stele la Opel e 3,5 stele. Si cu toate acestea, Opelul are in final un punctaj mult mai mare decat Volvo-ul care il bate la cam toate categoriile. Va pierdeti credibilitatea in felul acesta.
    18 4
  • dan
    eu as alege aceasta masina daca as dispune de banii necesari ... trebuie sa ai in vedere si ce te asteapta pe viitor, nu doar pe moment, dupa o perioada o sa vina timpul sa faci unele schimbari/revizii si atunci mai preferi Volvo? nu mai sunt asa sigur ca ai avea un raspuns afirmativ dar in fine fiecare cu opinia lui
    2 1
  • Masina
    masina nu trebuie privita din perspectiva pretului, trebuie sa analizati aspectul, designul, gadgeturile cu care este echipata, cum se comporta la drum, ce motorizari/consum are, la pret te uiti dupa ce analizezi toate aspectele si apoi vezi daca merita sau nu, nu consider ca trebuie sa facem direct o comparatie cu alte modele mai ieftine sau mai scumpe, aici vorbim despre opel
    5 1
  • stefan.....


    Opel Astra ST 1.7 CDTI 125 CP are 1500 kg
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCI 115 CP are 1368 kg
    si voi dati 5 stele la tinuta de drum a Opelului?

    Opelul astra ST 1.7 CDTI 110CP are 1613 kg si da are o tinuta excelenta la drum.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru