Marti, 27.08.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
A8. "Nava amiral" a constructorului din Ingolstadt. Chiar şi în versiunea cu ampatament normal, de 2.992 milimetri, vorbim despre o maşina de peste cinci metri lungime. Oricum o dai, e lungă şi impunătoare. Mai plusăm cu lăţimea comparabilă cu înălţimea unui baschetbalist şi avem o maşină cu talie de SUV pe partea de lungime şi lăţime, dar aplatizată. Chiar şi atunci când staţionează, modelul inspiră respect.
Întâmplarea a făcut ca testul nostru cu A8 4.2 TDI să aibă loc în aceeaşi săptămână cu prezentarea primelor imagini ale versiunii cu facelift. Până la aceasta, A8 era cel mai vechi model din segment, rivalii de la Mercedes-Benz şi BMW primind o generaţie nouă, respectiv un facelift. Japonezii de la Lexus au prezentat şi ei noul LS, dar modelul respectiv nu a intrat în comparaţia noastră, nefiind oferit în versiune diesel. Vechimea îi aducea un mic dezavantaj lui A8, pe care facelift-ul are obligaţia să-l recupereze până la lansarea noii generaţii. În cazul motorizării V8 TDI, ştim deja ce se va întâmpla - primeşte 35 CP în plus, suficient cât să fie mai puternică decât principalul rival, BMW 750d.
După cum spunea şi Mircea despre BMW 740d, este ciudat să conduci un asemenea model prin România, indiferent că e vorba de Audi, BMW sau Mercedes-Benz. E ciudat în contextul în care ai posibilităţi financiare normale şi nu eşti directorul unei corporaţii. Cel puţin.
În primul rând, cu A8-ul prin traficul din România ai parte de mai multă curtoazie şi grijă de la şoferii din jur. Parcă sunt mai atenţi, ca atunci când trece cineva important pe lângă ei. Iar A8 este o maşină pentru oamenii importanţi, la fel ca orice model din acest segment.
În tot acest timp, tu percepi o senzaţie de linişte interioară, care devine cu atât mai ciudată cu cât eşti mai agitat din construcţie. Iar liniştea interioară o simţi de fiecare dată când te urci în A8 şi porneşti motorul. De la modul în care se aude acel V8, până la felul în care mişcă veşmintele din magneziu şi aluminiu ale lui A8, forţa exprimată de modelul german te linişteşte.
Audi A8 (2010-2014)
4.2 TDI 350CP quattro tiptronic
- Pret de pornire 77.360 €
- Pret model testat 131.975 €
- Taxa auto 926 €
Motor / Transmisie
A8-ul diesel despre care vă vorbim astăzi chiar plusează cu un element care aduce un supliment de rafinament necesar atât în segment, cât şi în rândul diesel-urilor. Respectivul element este atât de cunoscut din punct de vedere conceptual, încât nici nu trebuie să te pricepi la maşini ca să înţelegi despre ce e vorba: motorul V8. Da, doamnelor şi domnilor, opt pistoane care cântă imnul scris de Rudolf Diesel, totalizând 4.134 centimetri cubi.
Propulsorul este cuplat cu excelenta transmisie automată ZF8HP, cu opt trepte, care angrenează un sistem marcat de prezenţa tracţiunii integrale quattro. Clasic, veţi zice. Dar bun. Împreună, cei trei membri care formează echipa de propulsie a lui A8 livrează cu eleganţă o porţie de cuplu motor mare cât China. Mai precis, 800 Nm la 1.750 rpm. Există un singur model în segment, până la apariţia lui S65 AMG, care să livreze mai mult cuplu: S63 AMG, cu ai săi 900 Nm. A fost o comparaţie între mere şi pere, ce-i drept, doar ca să subliniem la ce cifre se pretează acest propulsor. La capitolul putere, A8 îşi pleacă cei doi cilindri suplimentari şi litrul aferent la cilindree în faţa lui BMW 750d, cel mai puternic diesel disponibil în segment.
Situaţia se va schimba însă din nou odată cu A8 facelift, când V8-ul de 4.2 litri va avea 385 CP (cu 35 în plus) şi 850 Nm (cu 50 în plus).
Ce înseamnă, mai exact, atât de mult cuplu motor? Foarte simplu: înseamnă că poţi accelera mai iute decât majoritatea participanţilor de trafic fără să treci de 2.000 rpm. Maşina pleacă de sub tine de parcă ar fi un covoraş magic, deoarece totul decurge fără niciun efort evident. Iar situaţia se manifestă, mai departe, oricât de tare apeşi acceleraţia şi la ce viteză. Nu simţi clasicul gol în stomac, ci doar te sperii când vezi cum urcă acul vitezometrului.
Consum
Audi anunţă un consum mediu de 7.4 litri la sută pentru A8 4.2 TDI. Într-un fel, este o valoare impresionantă. Pentru oraş, nemţii previzionează 9.3 litri la sută, pe când mediului extraurban îi sunt rezervaţi 6.3 litri la sută.
La fel ca în cazul oricărui automobil care costă mai mult de 50.000 de euro, nu ar trebui să te uiţi la consum atunci când te gândeşti să-ţi cumperi o asemenea maşină. Noi o facem, pentru că asta ne e meseria. E normal, deci, să ne uităm şi în ofertele rivalilor: BMW 750d are un consum mediu de 6.4 litri la sută, iar Mercedes-Benz nu are niciun diesel de putere comparabilă în ofertă, dar al său S 350 Bluetec are un consum mediu declarat de 6.0 litri la sută. Versiunea 740d a lui BMW Seria 7 prezintă şi ea aceeaşi valoare a consumului mediu ca şi S-Klasse-ul de 258 CP menţionat anterior. Rivalii de la Jaguar şi Lexus n-au intrat în comparaţia noastră, deoarece nu oferă configuraţii comparabile cu cea testată.
În realitate, Audi A8 consumă peste 10 litri la sută în mediul urban. Absolut previzibil, de altfel. În oraş "prinzi" între 11.8 şi 15 litri la sută, în funcţie de cât de grea ţi-e talpa. Sistemul Start-Stop ajută mult la acest capitol, pentru că cifrele de consum ar fi trecut fără acesta de 15 litri la sută în mediul urban.
Pe autostradă, la 130 km/h, A8 4.2 TDI afişează 1.500 de rotaţii pe minut. Consumul se stabilizează la opt litri la sută şi are potenţialul să scadă, dacă reuşim să fim constanţi pe traseu. În mediul extraurban, consumul înregistrat de A8 se învârte în jurul valorii de şapte litri la sută, în funcţie de cât de grăbit este şoferul.
Performanţe
Cel mai puternic A8 diesel oferit vreodată are nevoie de 5.5 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h. Viteza maximă, la fel ca în cazul rivalilor din gama BMW, este limitată electronic la 250 km/h. Performanţele nu sunt primul criteriu la achiziţia unui asemenea model, însă ele contează, mai ales când nu alegi versiunea entry-level.
În cazul de faţă, rivalii de la BMW au două versiuni mai rapide decât A8 4.2 TDI până la sută. Vorbim despre 740d şi 750d. Primul este mai rapid cu 0.1 secunde, pe când al doilea este mai rapid cu 0.6 secunde. Rivalii de la Mercedes-Benz, Jaguar şi Lexus nu au în ofertă modele care să fie comparabile cu ceea ce oferă A8 4.2 TDI şi BMW 750d.
Interior
La acest nivel, interioarele sunt finisate la un standard la care doar cârcotaşii înăscuţi pot să vină cu nemulţumiri. Toate materialele sunt de calitate, iar finisajele acestora sunt atente, aşa cum doar un neamţ obsesiv-compulsiv ar putea să le proiecteze. În timp ce interiorul noului S-Klasse şi cel al lui Seria 7 mizează pe latura futuristă, A8-ul este mai tradiţional, fiind ceva mai sobru decât cele două. Singurul lucru care ne-a incomodat în primă fază a fost numărul relativ mare de butoane şi comenzi amplasat pe consola centrală, ceea ce lasă senzaţia de aglomerat. Problema promite să se rezolve însă parţial odată cu apariţia faceliftului anunţat pentru luna septembrie.
Să nu mă înţelegeţi greşit, sobru nu-i urât şi nici greşit, doar că nu ai niciodată surprize estetice. Ne-a surprins însă confortul livrat de scaunele din faţă, reglabile pe 22 de direcţii şi echipate cu sistem de încălzire şi de răcire, ambele pe trei niveluri. Aceste scaune ajung fără probleme în top cinci cele mai plăcute şi confortabile scaune pe care mi-a fost dat să stau până acum.
Ideea de detaliu şi personalizare a mers atât de departe încât există două tipuri de piele la interior, Valcona şi Feinappa, pe lângă ornamentele din lemn şi elementele îmbrăcate în Alcantara. Pachetul de piele Feinappa costă 2.500 de euro. Cât scaunele din faţă.
Dacă ne urcăm pe bancheta din spate, situaţia este la fel de fericită, având la dispoziţie spaţiu suficient pentru cap, umeri şi genunchi, fie că bancheta este ocupată de unul, doi sau chiar trei pasageri, cotiera centrală putând fi ascunsă în banchetă pentru a-i face loc unui pasager.
Portbagajul este practic în cel mai nemţesc stil, având inele de amarare la bord, plase care delimitează colţurile şi formează un set de spaţii de depozitare în două colţuri şi un volum de 510 litri, mai mult decât al rivalilor de la BMW şi egal cu volumul oferit de S-Klasse.
Preţ de achiziţie
Audi A8 pleacă de la 77.000 euro cu TVA inclus, dar versiunea testată de noi - V8 TDI - trebuie căutată mult mai sus, pe la 99.000 euro. Dar maşina asta nu este pentru românul mediu, nici pentru germanul mediu, nici pentru francezul mediu sau pentru americanul mediu. A8 e creat pentru elite, iar preţul nu urcă la acest nivel pentru că se poate, ci pentru că primeşti în schimb atenţie la detaliu, rafinament şi un anume exclusivism.
Preţul de pornire al unui BMW 750d cu xDrive de bază este de 102.000 euro. Tot de la BMW, un 740d cu xDrive pleacă de la 91.500 euro, deci observăm uşor că preţul de pornire al versiunii A8 se încadrează între cele două de la BMW. În curtea Mercedes-Benz, un S-Klasse diesel cu 258 CP, cel mai puternic diesel din ofertă la ora actuală, are un preţ de listă de 92.000 de euro.
Orice ai face şi oricum configurezi modelul dorit, te poţi trezi că dai între 10 şi 40 de mii de euro pe dotări opţionale, în funcţie de cât de departe mergi cu personalizarea.
Exemplarul testat de noi a costat 131.975 euro cu TVA inclus. Diferenţa de la preţul de pornire până la preţul maşinii testate vine sub forma opţionalelor, care totalizează 31.488 de euro cu TVA inclus. Dacă ar fi să le enumerăm, umplem patru sau cinci pagini A4 în format de tabel, scris cu font mic. Noi am renunţa doar la sistemul Night Vision, care costă aproape 2.500 de euro, fiind singurul pe care nu l-am găsit cu adevărat necesar în contextul vehiculului de test, farurile LED fiind arhisuficiente pentru a te strecura prin labirintul nocturn numit România.
Siguranţă
În catastiful EuroNCAP, Audi are o reputaţie foarte bună. De la surpriza celor patru stele obţinute de Q7 în 2006, marca germană nu a mai avut un model care să nu obţină cinci stele de siguranţă. A8 nu a ajuns niciodată pe mâinile celor de la EuroNCAP, dar suntem siguri că s-ar descurca fără probleme în momentul în care ar fi testat, la orice oră din zi şi din noapte.
Limuzina de lux a producătorului german are o suită de airbag-uri şi mai multe sisteme active de siguranţă, toate menite să evite pe cât posibil un accident şi să protejeze ocupanţii în cazul inevitabilului. Airbag-urile frontale, laterale, cortină şi cele pentru cap asigură protecţia în cazul nefericit al unui accident, plusând peste celula de siguranţă atent proiectată de inginerii nemţi.
Ţinută de drum
A8 are o suspensie pe pernă de aer, reglabilă electronic pe fiecare roată, care ajustează automat garda la sol şi amortizarea. În standard.
Prin sistemul Audi Drive Select, şoferul poate configura cum să răspundă suspensia, direcţia, transmisia şi motorul la solicitările sale. Acesta are la dispoziţie mai multe moduri de rulare: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic şi Individual. Cel din urmă permite selectarea unui mod de rulare separat pentru fiecare componentă în parte, de la cât de tare se tensionează centurile când accelerezi, până la răspunsul suspensiei şi al direcţiei la comenzile şoferului.
În orice caz, A8 se mândreşte cu o ţinută de drum impecabilă, chiar şi la trei ani de la lansare. Aderenţa oferită pe asfalt este dictată doar de starea anvelopelor, tehnologia care echipează modelul german fiind suficient de bine gândită încât să nu impună probleme de manevrabilitate sau de confort. Oricum, şoferul unui A8 nu trebuie să uite niciodată de inerţia pe care o aduce un model de două tone, oricât de sprinten este motorul care-l echipează.
Vizibilitate
Audi A8 nu prezintă probleme la capitolul vizibilitate, în ciuda dimensiunilor impozante. Exemplarul testat este echipat cu un set de blocuri optice cu LED-uri, opţiune de 2.126 de euro, care oferă posibilitatea reglării automate a farurilor în funcţie de condiţiile atmosferice şi viteză.
Proiectoarele au fost eliminate complet, fasciculul de lumină generat de blocurile optice putând fi "modelat" în mod automat în cazul în care se detectează ceaţa sau alte condiţii atmosferice nefavorabile.
Problemele lui A8 vizează însă faptul că este foarte dificil de manevrat în parcările bucureştene, acolo unde mărimea sa nu ţine cont de oraşul îngrămădit. Nu de alta, dar cu o maşină de cinci metri, ”botul” iese în faţă destul de mult până când apucă şoferul să vadă în stânga şi în dreapta. Dar achiziţia unui automobil de aproape 100.000 euro implică şi puţină atenţie şi experienţă în conducere. Teoretic.
Tehnologie
Nu sunt multe lucruri pe care i le-ai putea reproşa lui A8 în materie de tehnologie. Dar dacă e să fim critici la sânge şi la milimetru, ar putea vorbi despre faptul că S-Klasse este oferit în compania unei sistem care adaptează automat suspensia cu pernă de aer la denivelările pe care urmează să le abordeze maşina şi că sistemul cruise control poate să controleze şi volanul în traficul tip ”bară-la-bară”, alături de trecerea la LED-uri în standard şi eliminarea oricărui bec convenţional.
Exemplarul testat de noi a venit cu o armată de dotări opţionale, de la sistem Night Vision până la perdele operate electric pentru locurile din spate. De fapt, aproape totul era operat electric, cu excepţia oglinzii centrale - excentricitate realizată tot de Mercedes-Benz, tot pe S-Klasse, dar la începutul anilor '90 şi doar pentru versiunea Coupe.
Cu toate acestea, foarte ciudat, interfaţa multimedia Audi şi sistemul său audio de la BOSE cu 14 difuzoare au o mică lipsă: portul USB. Sigur, există portul AUX, un HDD cu capacitatea de 20 GB, DVD player şi chiar două cititoare de carduri SD, dar portul USB, prezent pe majoritatea maşinilor noi de volum, lipseşte din lista de dotări a exemplarului testat.
Design
Chiar şi la trei ani de la lansare, A8 încă pare un model proaspăt. Secretul său stă în limbajul de design al celor de la Audi: uşor futurist, dar sobru. Elegant.
Cert este că istoria industriei auto ne-a arătat că eleganţa de care dă dovadă acest A8 va trece uşor testul anilor, trecând cu fruntea sus peste moda actuală a SUV-urilor mici şi a crossoverelor care mai de care mai nebune.
A8, Seria 7, XJ, S-Klasse şi Lexus LS vor avea întotdeauna eleganţa lor. La fel cum au şi strămoşii lor acum. Au fost şi sunt maşini care impun respect, iar felul în care arată (şi cum este îngrijită) o maşină de acest gen este lucrul care ajută la impunerea respectului menţionat.
Ne-a placut
- Performanţe dinamice
- Confort
- Economie de carburant
- Finisaje interior
- Design discret, dar impunător
Nu ne-a placut
- Facelift-ul modelului tocmai a fost prezentat
- Consola centrală pare aglomerată la prima vedere
- Preţ
Date tehnice - Audi A8 (2010-2014) 4.2 TDI 350CP quattro tiptronic | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
Te-am prins: vrei sa-ti cumperi modelul cu face-lift.
Pe cand un test cu Touareg V8TDI ? Ca de V6TDI m-am saturat sa tot vad teste.
oricum la clasa asta nu prea ai ce sa comentezi, mai ales noi parlitii care putem doar visa la asa ceva ...
.. ambele ZF, ambele cu 8 trepte, ambele facute sa tina 1000Nm ... sunt si eu curios cat de buni au devenit cei de la ZF :)