Drivetest Volvo XC90 facelift
2.0 T8 R-Design Recharge AT8 AWD 7LocLuni, 30.03.2020
- Comenteaza
- Trimite pe:
Durata de viață a unui model este, în medie, de șase ani. După aceea, mașina primește o nouă generație sau este uitată, în funcție de succes. Excepție fac doar supercarurile. Spre exemplu, modelele Lamborghini stau pe piață chiar și 10 ani, pentru că rămân dezirabile dincolo de bariera de 6 ani.
Chiar și într-o lume auto cu reguli nescrise, dar strict respectate, există modele care joacă diferit, ies din tipare și nasc valuri de surprindere. Este vorba despre Volvo XC90. Vechea generație a stat pe piață 12 ani, iar actualul model există deja de cinci ani la vânzare și abia ce a primit un facelift pentru jumătatea carierei. Semn că mai are de gând să stea pe aici.
Având în vedere că a adunat deja 320.000 de comenzi, înțeleg de ce nu se grăbește să plece.
Volvo XC90 facelift
2.0 T8 R-Design Recharge AT8 AWD 7Loc
- Pret de pornire 79.760 €
- Pret model testat 103.328 €
Motor / Transmisie
Pentru că ne-am urcat deja la volanul versiunii diesel cu sistem micro-hibrid, trebuia să vedem ce s-a schimbat și la adevăratul hibrid, adică la versiunea plug-in. Cea recunoscută după indicativul T8 Twin Engine. Principala modificare vizează bateria, ceea ce înseamnă că sub capotă avem același pachet îndestulător.
Un pachet care oferă un total de 390 de cai și un cuplu generos de 640 Nm. Acesta din urmă este resimțit de pe la 2200 de rotații și este responsabil cu micile impulsuri pe care le primește tetiera din partea capului tău la fiecare accelerare bruscă. Adică o să aveți puseuri plăcute, cel puțin atunci când rulați în intervalul 30-80 de km/h.
Cuplul este generos și face din XC90 o mașină vioaie, cu suficiente resurse, care nu își arată kilogramele în plus. Are o masă totală de 2.3 tone și o poftă plăcută atunci când trezești la viață motorul convențional, de 303 cai putere.
Ca și în cazul modelului ante-facelift, este vorba despre un benzinar supralimentat, cu turbocompresor, care are doar 2.0 litri și patru cilindri. El contribuie cu 400 de Nm la totalul de 640.
Ansamblul hibrid este completat de același motor electric de 87 de cai putere, amplasat pe puntea spate. Cum era și normal, arhitectura hibridă oferă mai multe moduri de rulare: unul pur electric, unul combinat și unul în care motorul pe benzină ajută la rulare, dar încarcă și bateria sau produce energie pentru celălalt agregat.
În modul Hybrid, mașina gestionează singură funcționarea celor două motoare. În modul Pure se folosește doar motorul electric. În modul Power, ambele motoare își pun la bătaie resursele pentru a maximiza performanțele. Despre modul de rulare 4x4 vom vorbi la capitolul „Ținută de drum”.
Gestionarea resurselor revine în grija unei cutii automate cu opt rapoarte, care schimbă liniar, pe nesimțite, amplificând rafinamentul. Surprinzător, și retrogradările sunt bune, chiar și atunci când rulezi în modul Comfort. Transmisia are și o treaptă B, care poate recupera energia atunci când ridici piciorul din accelerație. Apare o încetinire simțitoare a mașinii, însă nu până la o oprire completă. Asta înseamnă că nu poți conduce hibridul cu o singură pedală.
Antifonarea compartimentului motor este bună, însă agregatul pe benzină își poate face simțită prezența atunci când ceri maxim de resurse. Pufnește, e țâfnos și se aude chiar plăcut pentru cei care vor și un XC90 temperamental.
Consum
Sunt clienți care au parcurs 1500 de kilometri și au consumat un singur litru de benzină pe această distanță. Aceștia sunt adevărații clienți ai lui XC90 T9 Twin Engine. Cei care exploatează hibridul la adevăratul potențial: adică acela de a asigura o navetă urbană pur electrică. Iar acest lucru este posibil acum mai mult ca în cazul versiunii ante-facelift, pentru că bateria a devenit mai mare.
Acum are o capacitate de 11.6 kWh și poate garanta o rulare pur electrică pe o distanță de 47 de kilometri. E drept, în trafic real, o valoare mai apropiată de adevăr ar fi 35 de kilometri. Cu o folosire cuminte a resurselor și cu utilizarea treptei B, de recuperare, a transmisiei. 35 de kilometri nu sună rău pentru București.
A doua condiție este însă posibilitatea de a încărca mașina acasă sau la birou. De la o priză normală, casnică, mașina se încarcă în aproximativ șase ore. De la un wall-box încărcarea se poate face în maxim trei ore. Asemeni tuturor hibrizilor de acest gen, bateria nu suportă încărcare rapidă.
Într-un București destul de aglomerat, în care am rulat în modul Hybrid, alternând funcționarea exclusivă a motorului electric cu cea mixtă, am obținut un consum de 5.7 litri/100 de kilometri. Foarte puțin pentru mașină atât de mare.
În fișa oficială, Volvo susține că media de consum în regim WLTP este cuprinsă între 2.5 și 3.5 litri/100 de kilometri. Foarte important de știut că, odată ce bateria s-a descărcat, motorul pe benzină se bucură de vechile metehne și poate deveni chiar foarte gurmand, cu valori de 10-11 litri/100 de km în afara orașului. Valoarea poate crește dacă îi cereți să încarce și bateria în timpul mersului.
Dacă aruncăm un ochi la Stuttgart, în grădina Mercedes-Benz, vedem că GLE de 3504Matic este singurul rival comparabil. Însă doar la prima vedere, pentru că aici vorbim despre un ansamblu diesel-hibrid, iar media de consum este infimă: abia dacă sare de un litru/100 de kilometri. Asta și pentru că neamțul promite o autonomie pur electrică de aproximativ 99 de kilometri.
Adevăratul rival este BMW X5 xDrive45e. Acesta are tot 400 de cai putere, dar o baterie cu o capacitate dublă. El poate oferi chiar și 90 de kilometri autonomie în mod pur electric și promite un consum de 2.1 litri.
N-am uitat nici de Porsche Cayenne E-Hybrid, care promite o autonomie pur electrică de 36 de kilometri și un consum combinat de 3.9 litri/100 de km. E drept, are și ceva mai multe resurse decât modelul Volvo.
Performanţe
Volvo a lăsat atletismul în seama altor nume din segment. Asta nu înseamnă că nu s-a preocupat de performanțe, încercând să le ofere clienților săi o accelerație bună în linie dreaptă. Așa ne-am ales cu un Volvo XC90 T8 Twin Engine care are nevoie de numai 5.8 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h.
Viteza maximă se oprește la 230 de km/h, însă acest aspect ar urma să se schimbe din luna mai a acestui an. Potrivit oficialilor Volvo, constructorul vrea, ca începând cu luna mai, să limiteze viteza maximă la 180 de km/h pentru orice mașină nouă pe care o produce în Europa. Înainte de a protesta, e bine de știut că Volvo nu face altceva decât să fure startul, întrucât o reglementare în acest sens, din partea Uniunii Europene, ar urma să intre în vigoare din 2024.
Dacă așezăm Mercedes-Benz GLE de 3504Matic lângă mașina mea de test, Volvo câștigă detașat. Mercedes-ul are nevoie de 6.8 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Asta și pentru că are cu 70 de cai putere mai puțin. BMW X5 xDrive45e are însă fix 400 de cai putere, ușor mai mult decât mașina mea de test și un timp similar. Nu în ultimul rând, Porsche Cayenne E-Hybrid promite să-i depășească pe toți, însă are și un total de 465 CP.
Interior
Imediat ce urci în interiorul lui XC90, cu sau fără facelift, ești tentat să îți aprinzi un trabuc, să îți torni un pahar de coniac și să deschizi o carte. Lemnul, aluminiul, pielea fină și, mai nou, lâna, te fac să te simți ca într-un salon. Volvo a știut dintotdeauna să te facă să te simți special. Mai ales dacă alegi schema de culori potrivită, ca în cazul exemplarului meu.
Calitatea materialelor este de top, oriunde pui mâna găsești zone moi și prietenoase. Finisajele sunt și ele foarte bune. Bonus, pe Inscription primești un levier al transmisiei lucrat în sticlă de către artizanii suedezi de la Orrefors. Arată spectaculos, este finisat impecabil și o să-ți ofere o senzație tactilă inconfundabilă. După mine, este mai frumos decât cel oferit de BMW împreună cu Swarovski pe noile sale modele.
Volvo oferă multe spații de depozitare, buzunare generoase în portiere, o cotieră mare și multe soluții pe consola centrală. Din păcate, nici una nu are spațiu cu încărcare prin inducție pentru telefonul mobil. Există însă un torpedou cu acționare electrică.
Pe locurile din spate există loc suficient pentru picioarele pasagerilor. Nu mai vorbesc despre spațiul de la nivelul capului. Cei care se gândesc la versiunea plug-in hybrid primesc standard 7 locuri. Nu pot comanda versiunea cu 5 locuri, ci, opțional, doar cu 6 sau 4. O decizie ciudată, dar care face din XC90 PHEV singurul hibrid oferit cu 7 locuri în standard.
Portbagajul este și el foarte generos, cu tot cu cele două scaune extra ascunse în podea. Are 640 de litri. Veștile sunt foarte bune și dacă folosești toate cele 7 locuri: mai rămân 262 de litri pentru bagaje, valoare pe care o au, de obicei, subcompactele.
Bine, bine, dar cum se stă pe ultimul rând de scaune? Decent. Nu ai foarte mult spațiu la picioare, ca adult, dar se pot face compromisuri pe distanțe scurte. E clar că e ceva mai mult loc decât într-un X5 sau GLE cu 7 locuri. Accesul este ușor mai dificil, ca în cazul oricărui model din acest segment care își propune un al treilea rând de scaune.
Preţ de achiziţie
Noul Volvo XC90 T8 TwinEngine are un preț de pornire de 79.800 de euro pe piața din România. Cu TVA inclus. Este vorba despre echiparea Momentum, care dispune standard de jante de 19 inch, de tapițerie din piele, de climatizare pe patru zone, de ecran de 12.3 inch pentru instrumentele de bord, de Bluetooth, de scaune față reglabile electric și multe altele.
Dacă vă doriți răsfățul suprem, atunci trebuie să mergeți pe nivelul de echipare de top Inscription, care pleacă de 82.800 de euro. Bineînțeles, la el se mai adaugă o serie de opționale care duc valoarea mașinii mele de test la 103.000 de euro. Potrivit Volvo România, prețul poate fi supus unor reduceri de până la 20%, ceea ce înseamnă că XC90 T8 TwinEngine poate ajunge la o valoare finală mult mai atractivă.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un BMW X5 xDrive45e, abia lansat pe piața de la noi, are un preț de pornire de 77.000 de euro. E mai mic cu 2800 de euro decât cel al lui XC90, dar nu vine cu o listă de dotări așa de bogată ca a suedezului. Dacă adaugi pachetul XLine de 2500 de euro primești ceva dotări și ajungi la valoarea de pornire a lui XC90.
După cum spuneam și mai sus, Mercedes-Benz are o opțiune în acest segment, dar este un diesel hibrid, adică Mercedes-Benz GLE de 350 4Matic. Acesta are o putere mai mică, un consum mai mic și un preț de pornire clar mai mic decât cel al modelului Volvo: „doar” 73.600 de euro.
Despre Porsche Cayenne E-Hybrid nu sunt foarte multe de spus la acest capitol. Porsche a poziționat întotdeauna foarte sus modelele sale, așa că prețul SUV-ului german pleacă de la 94.200 de euro.
Siguranţă
Nu cred că mai are rost să o spun, dar Volvo este un etalon în materie de sisteme de siguranță și în acest segment. Are o listă lungă „cât o zi de post” și, partea bună, ele sunt oferite gratuit pe piața din România. Inclusiv monitorizarea unghiului mort, care era până nu demult singurul opțional.
Unde mai pui că, odată cu faceliftul, au apărut noi sisteme, cum ar fi avertizarea la pătrunderea pe sensul opus, asistentul direcției la evitarea unui obstacol, prevenirea unui impact în partea laterală sau funcția de prevenire a coliziunilor în intersecții. Așadar, pachetul City Safety este acum mai generos.
Pe lângă sistemele acestuia, clienții primesc pilot automat adaptiv, recunoașterea semnelor de circulație și funcție de detectare a pietonilor, bicicliștilor și animalelor mari.
Acum ai și o funcție de frânare pentru asistentul de rulare în marșarier. Să spunem că vrei să ieși cu spatele dintr-un loc de parcare, într-o stradă intens circulată. Acesta frânează dacă există mașini în spatele tău.
Comportamentul la EuroNCAP? Cinci stele, bineînțeles.
Ţinută de drum
Dacă toți am urma același drum și n-am încerca rețete diferite, cum am descoperi cărări nebătătorite? Se pare că asta și-a spus și Volvo atunci când a decis că în acest segment al SUV-urilor premium e nevoie de o abordare diferită, nu neapărat axată pe sportivitate.
Așa că XC90 s-a afirmat ca un SUV mare și blând, menit să-i izoleze cât mai bine pe cei din interior. Setarea suspensiei are un singur lucru în minte: să absorbă bine neregularitățile și să nu transmită nimic deranjant în interiorul premium pe care l-am elogiat mai devreme. Reușește. Mai ales dacă mergeți pe suspensia pneumatică opțională. Aceasta te ajută să plutești mai bine, deși, dacă încalți mașina cu jante de 21 sau 22 de inch (și o să vrei asta pentru că așa arată cel mai bine XC90) s-ar putea să te mire niște șocuri pe care le transmite suspensia la întâlnirea unor limitatoare de viteză.
Dincolo de această slăbiciune, mașina este bine antifonată și chiar păstrează aderența foarte bine, în ciuda ruliului simțitor. E și normal, pentru că vorbim despre o mașină ceva mai grea, care cântărește 2.3 tone.
Direcția nu comunică nici o informație despre suprafața de rulare. E ca un telefon fără semnal. Însă e clar că o s-o iubești în oraș, acolo unde este foarte asistată și ușurează orice manevră. De sportivitate nu prea e loc, pentru că Volvo XC90 T8 nu-și propune asta.
Cât despre ieșirile în off-road, ele se pot face. Drept dovadă că există și un mod dedicat pe comutatorul central. Tracțiunea integrală este asigurată de motorul electric de 88 de cai putere de pe puntea spate. Acesta își trage seva din bateria de 11.6 kWh atunci când e nevoie de 4x4. Dar ce te faci atunci când bateria este descărcată? Rămâi fără 4x4? Bineînțeles că nu. Între cele două axe există un generator, care poate canaliza energia produsă de motorul convențional chiar către motorul electric de pe axa spate. Este același generator care facilitează încărcarea bateriei de către motorul pe benzină.
Așadar, există tracțiune potrivită pentru teren accidentat, dar ar fi bine să nu uitați de anvelope și de o gardă la sol de 22 de centimetri. Dacă alegeți suspensia pneumatică, aceasta poate crește la 25 de centimetri. Unghiul de atac este de 21 de grade, cel de degajare de 23 de grade. Deci un minim de ingrediente pentru aventuri cumpătate în afara asfaltului.
Vizibilitate
Chiar dacă este o mașină de aproape 5 metri lungime, cu volume mari, XC90 are o vizibilitate bună. Suprafața vitrată este bine conturată, iar luneta este generoasă. Nici ultimul rând de montanți nu este deranjant. Poate doar cei față să te mai încurce în viraje strânse.
Altfel, poziția la volan este înaltă, iar oglinzile laterale sunt bine proporționate. Pentru cei care nu se descurcă nici așa cu parcările, există un set de senzori foarte buni, chiar și în părțile laterale. Iar camera spate are un unghi larg și o calitate bună a imaginii.
Tehnologie
Și la acest capitol au apărut câteva noutăți odată cu faceliftul. Cea mai importantă? XC90 Plug-in Hybrid este disponibil și cu suport Android Auto, nu doar Apple CarPlay. Știu că pare o normalitate în segmentul modelelor de volum, însă era un subiect tabu în cazul producătorilor premium (vezi BMW).
Numărul aplicațiilor oferite de Volvo a crescut, precum și informațiile oferite de aplicația My Volvo, care îți permite să monitorizezi de pe telefonul mobil orice detaliu al mașinii tale. Inclusiv traseul, viteza de deplasare și temperatura din habitaclu. Poți deschide portbagajul de la distanță, foarte util atunci când vrei ca un curier să îți lase un pachet.
Faceliftul le permite modelelor Volvo să comunice între ele. Acestea citesc informații despre drum (condiții meteo speciale, accidente, trafic intens) și apoi le transmit în Cloud, de unde sunt preluate de alte modele Volvo. Pentru cei care vor să încredințeze mașina altcuiva, există și o cheie specială, prin care se pot restricționa anumite capacități ale mașinii.
Lista de dotări poate include faruri cu LED adaptive (cu o iluminare foarte bine croită după ceilalți participanți la trafic), un sistem audio Bowers & Wilkins (care vine nu doar cu un sunet senzațional, dar și cu finisaje foarte bune pentru boxe), scaune cu încălzire, ventilație și masaj (acesta chiar se simte foarte bine la intensitate maximă), un Head-Up Display (ceva mai modest în grafică și informații decât cele de la BMW și Audi).
Nu lipsește ecranul generos de 12.3 inch care ține locul instrumentelor de bord. Acesta are o grafică bună, afișează navigația, dar nu este atât de personalizabil ca cel de pe modelele Audi.
În centrul planșei de bord avem deja celebra tabletă verticală de 9 inch, cu un răspuns tactil bun, cu o grafică de secol 21 și cu un meniu destul de intuitiv.
Design
Ai nevoie de o lupă ca să observi modificările aduse de facelift. Și asta se întâmplă tot mai des în industria auto. Producătorii se tem să schimbe prea multe detalii odată cu faceliftul. De parcă au băut toți apă după Volkswagen.
În cazul lui Volvo XC90 T8 Twin Engine apare o grilă frontală ușor redesenată, noi modele de jante (pot ajunge până la 22 de inch) și noi culori de caroserie. Cum este și acest Pebble Grey Metallic de pe mașina mea de test. O culoare cam germană, dacă mă întrebați pe mine, dar perfectă pentru șoselele murdare de la noi. Exteriorul păstrează o mulțime de elemente cromate, semn al segmentului premium din care face parte.
Una peste alta, Volvo XC90 este genul de SUV care nu își dorește să epateze decât prin solemnitate și decență, atribute pe care mizează tot mai puține branduri de dragul sportivității exacerbate.
Ne-a placut
- Calitatea materialelor
- Levierul din sticlă al schimbătorului
- Antifonarea
- Sistemul multimedia central
- Sistemul audio Bowers&Wilkins
Nu ne-a placut
- Ruliu simțitor
- Masă totală ridicată
- Lipsa unui spațiu de încărcare prin inducție
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
Imaginati-va acum niste picioare atarnand, camera se ridica si surpinde spatele unui individ leganandu-se in streang pe care scrie cu litere tremurate "Iertare!" semnat designerul sef de interioare la Volvo.
Pentru scaparea asta Volvo merita FALIMENTUL.
Are performanțele unei compacte e 1.4 T??? wtf!? E o glumă, sau ce? Numește o compactă 1.4 T care are 303 cp, cuplu de 400 Nm și v max. 230 km/h. Hai, cu nume și prenume, care-i aia!?
Volvo a anunțat încă din 2017 că nu va dezvoltă noi motoare diesel. În timp ce vreo 11 țări din Europa vor interzice motoarele cu combustie din 2040, poate chiar 2030, nu văd ce relevanță va mai avea faptul că unul su altul produce mai mult diesel sau benzinare.
Rezerva de curent nu este să mergi în mod electric pe autostrda. Pentru asta sunt altele, pur electrice, nu hibride. Dacă citești vei vedea pentru ce este folosit motorul electric.
De la 400 Nm la 350 în cazul VW Golf 7, chiar, GTI sau 230 cp tot la GTI, e diferența mare. Și vorbim de aceeași capacitate cilindrică! Oare al cui e avantajul când compari două motoare de aceeași capacitate puse pe mașini diferite ca greutate?
Și apropo, se zice compactă de 1400 kg, nicidecum de 1.4 T, așa cu specifici. Se înțelege cu totul altceva. În rest...floricele pe câmpii. Nu știu de ce introduci în ecuație X5 și motoare de 3 l cu 265 cp. Nu are absolut nicio treaba în comparația de față. Nici măcar compactă nu e.
E altă gâscă în altă traistă!
Reciteste-mi comentariul. Nu le-am comparat. Citez: "Altfel, mai sunt si alte masini mari de familie cu 7 locuri si chiar mai ieftine si foarte ok. Skoda Kodiaq, Seat Tarraco, VW Tiguan Allspace si mai sunt cateva in segment. Asta daca nu ai bani de XC90 si vrei doar o masina de familie cu 7 locuri care sa fie ok si ca spatiu si ca design."
Intelegi ? Am spus ca daca nu ai 100.000 de euro sa-i dai pe XC90, mai exista si alte SUV-uri cu 7 locuri si cu un pret foarte bun. Si NU, nu am facut comparatie intre Volvo si Skoda. Inainte sa ma jignesti, ar trebui sa imi citesti tot comentariul. Si inainte sa imi spui tu sa ma gandesc inainte sa scriu, citeste tot comentariul. E clar din ce ai spus, ca din comentariul meu tu ai citit doar: "Skoda" si dupa aceea ai inceput sa spui ineptii. Mai gandeste-te si citeste tot comentariul. Hai, ca nu e foarte lung.
E o risipa completa de bani in comparatie cu cel simplu fara sistem hibrid.
Greutate multa suplimentara pt sistemele electrice
Nu va imaginati vreun moment ca se comporta ca un motor de 390 de cai.
Chiar daca pe hartie pare uau, in realitate tragi extrem de mult de acel 2.0 . . .