Luni, 11.11.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
La începutul acestui an, Volvo a publicat primele imagini și detalii referitoare la XC90 facelift. "Facelift? Care facelift?", ne-am întrebat cu toții în momentul în care aplicam un zoom digital pozelor publicate de suedezi.
La nivel estetic, Volvo nu a sosit cu modificări pe care le vei putea observa cu ușurință. Suedezii spun că au restilizat discret grila, jantele disponibile au acum un design nou, iar paleta de culori de caroserie a fost extinsă.
Păi bine, bine, dar atunci care sunt noutățile?
Cea mai importantă modificare operată odată cu acest pseudo-facelift a avut loc sub capotă.
Producătorul suedez introduce motorizarea mild-hybrid B5 (denumirea va fi utilizată atât pentru versiunile diesel, cât și pentru versiunile pe benzină). În momentul prezentării facelift-ului, singura motorizare introdusă sub denumirea de B5 avea la bază motorul diesel de 2.0 litri și 235 de cai putere, variantă disponibilă și pe piața din România.
Volvo XC90 facelift
2.0 B5 P R-Design AT8 AWD 7 Locuri
- Pret de pornire 65000 €
- Pret model testat 88919 €
Motor / Transmisie
Mild-hybrid este denumirea pe care din ce în ce mai mulți clienți o vor auzi atunci când trec pragul showroom-urilor. "Are mild-hybrid". Acest sistem reprezintă una dintre cele mai simple forme de electrificare. Acest tip de hibrid folosește un pachet de baterii cu o capacitate redusă care înmagazinează energia recuperată la frânare și care poate asista motorul termic în anumite condiții. Avantajul unui mild-hybrid este faptul că motorul termic (indiferent că vorbim despre diesel sau benzină) este asistat electric la pornirea de pe loc, ceea ce se traduce prin mici îmbunătățiri la nivelul consumului. De asemenea, sistemul mild-hybrid poate susține sistemele care consumă energie la interior (climatizare, sistem multimedia, etc), astfel încât motorul cu ardere internă să rămână oprit pentru cât mai mult timp.
Pe spatele modelului testat a stat scris cu litere mari B5, ceea ce înseamnă, în cazul nostru, că sub capota SUV-ului de clasă mare se află motorul diesel de 2.0 litri susținut de un sistem mild-hybrid. Motorul cu patru cilindri produce 235 de cai putere la 4.000 rpm (cu 10 CP mai mult comparativ cu vechea versiune D5). Cuplul motor anunțat de producătorul suedez este de 480 Nm (+10 Nm față de vechiul D5), valoare disponibilă între 1.750 și 2.250 rpm.
La o primă vedere, cei 235 de cai putere par în inferioritate dacă luăm în calcul faptul că vorbim despre un SUV cu masa de peste 2.1 tone. Iar această senzație o să-ți rămână pe vârful piciorului drept chiar și după ce vei coborî din XC90 facelift B5. Per total, motorul diesel este elastic, se mișcă binișor în regim urban, însă pentru sprinturile care încep de la 90 km/h vei simți nevoia acută de ceva mai multe resurse.
Am simțit că această mișcare greoaie a SUV-ului pare să nu fie cauzată neapărat de lipsa resurselor, ci mai mult de modul în care acestea sunt gestionate de transmisia automată cu opt rapoarte. În momentul kickdown-ului vor exista câteva fracțiuni bune de secundă până să primești cu adevărat un răspuns din partea motorului diesel. Transmisia schimbă plăcut, dar de câteva ori am prins-o în offside (destul de indecisă) în momentul retrogradării.
Sunetul motorului diesel își face și el simțită prezența la nivelul habitaculul, însă după ce acul digital al turometrului va trece binișor de 3.000 rpm.
Consum
În fișa tehnică a lui Volvo XC90 facelift B5, oficialii producătorului suedez au trecut o valoare cuprinsă între 6.4 și 7.5 litri/100 de kilometri (conform ciclului de testare WLTP). Conform NEDC, consumul mediu anunțat de producător este de 6 litri/100 de kilometri.
Pe parcursul celor 800 de kilometri rulați împreună cu XC90 facelift B5, motorul diesel s-a mulțumit cu un consum mediu de 8 litri/100 de kilometri. Menționez că peste 550 de kilometri au fost rulați fie în regim de autostradă, fie în regim de drumuri naționale, cu câteva momente în care mi-am permis să deranjez spiritul liniștit al lui XC90 cu o serie de viraje abordate mai rapid.
În oraș, SUV-ul de clasă mare pregătit de suedezi se mulțumește cu puțin peste 10 litri de motorină la 100 de kilometri parcurși. Cele 2.1 tone nu sunt ușor de urnit, mai ales într-un trafic sufocat, așa cum este cel din București.
Segmentul din care face parte XC90 este unul puternic disputat: Q7, X5, GLE și Discovery sunt modelele care vor să atragă clienții de partea lor. În materie de consum, cel mai frugal este noul X5 în versiunea xDrive25d (2.0 litri, 231 de cai putere și 450 Nm) cu doar 5.6 litri/100 de kilometri (regim NEDC). În rest, toți ceilalți rivali amintiți anterior propun valori teoretice mai mari decât cele trecute de Volvo în fișa tehnică a lui XC90 facelift B5.
Performanţe
Un SUV de clasă mare, indiferent de modelul despre care vorbim, nu poate emite prea multe pretenții atunci când aducem în discuție subiectul performanțelor realizate. Și totuși, în ultimii ani, producătorii au reușit să vină cu modele capabile să taie generos din lupta cu secundele pentru 0-100 km/h.
Așa se întâmplă și în cazul lui Volvo XC90 facelift B5. SUV-ul producătorului suedez reușește să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7.6 secunde, o valoare care îl poziționează undeva în partea a doua clasamentului comparativ cu rivalii direcți din segment. Nu vorbim însă de diferențe masive: cel mai rapid este Audi Q7 facelift în versiunea 45 TDI, SUV-ul producătorului german având nevoie de 7.1 secunde pentru același sprint.
Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic este mai rapid decât XC90 cu 0.4 secunde, în timp ce BMW X5 xDrive25d are nevoie de 7.5 secunde pentru repriza 0-100 km/h. Cel mai lent este Land Rover Discovery SD4, cu 8.7 secunde necesare pentru 0-100 km/h.
În ceea ce privește viteza maximă, același Land Rover Discovery se află pe ultima treaptă a clasamentului (194 km/h). Modelul britanicilor este urmat de XC90 (220 km/h), în timp ce podiumul este unul integral german: X5 (222 km/h), GLE (225 km/h) și Q7 facelift (229 km/h).
Interior
Saună, un duș rece și mai apoi o carte bună citită pe un șezlong. Altfel spus, relaxare. Cam așa te vei simți și atunci când urci la volanul lui Volvo XC90 facelift. Modelul producătorului suedez mizează pe o atmosferă caldă, minimalistă și extrem de liniștită. Parcă și traficul haotic și intersecțiile blocate ale Bucureștiul par mai zen atunci când mușchii se relaxează pe scaunele generoase ale lui XC90.
Pentru interior, Volvo folosește materiale de calitate și elemente atent finisate, indiferent dacă vorbim despre accesoriile din plastic, despre inserțiile metalice sau despre pielea scaunelor. Totuși, suedezii au optat pentru materiale plastice lucioase atât pe consola centrală, cât și pe volan, iar acestea reușesc să strângă cu generozitate orice amprentă. În toată această atmosferă perfectă, parcă aceste elemente nu-și au rostul.
Spațiile de depozitare sunt generoase. Pe fețele ușilor vei putea depozita sticle de doi litri, doze de 330 de mililitri și alte mărunțișuri. Suporturile pentru pahare sunt și ele adânci, iar în torpedou poți transporta obiecte mai generoase. Totuși, mă așteptam ca odată cu facelift-ul, Volvo să renunțe la butonul de deschidere a torpedoului ascuns între butoanele de pe consola centrală și să revină la o variantă clasică. Nu s-a întâmplat acest lucru, iar dacă te urci pentru prima dată în modelul suedez te vei simți asemeni navigatorilor plecați pe insule în căutarea comorilor asunse de pirați.
Scaunele din spate culisează și pot fi rabatate în funcție de dorințele pasagerilor, în timp ce pe al treilea rând de scaune pot încăpea și adulți cu o înălțime de 1.8 metri. Accesul pe ultimele locuri se realizează ușor (aici trebuie să amintesc și de faptul că am 60 de kilograme și nu îmi este greu să mă strecor), iar cei doi pasageri vor beneficia de o zonă mică de depozitare amplasată între scaune și de suporturi pentru pahare. Nici spațiul pentru genunchi oferit de cele două locuri din spate nu este unul rău.
Cu toate cele șapte scaune în poziție verticală, portbagajul lui XC90 facelift are un volum de 302 litri.
Preţ de achiziţie
Prețul de pornire pentru un Volvo XC90 facelift echipat cu motorul diesel de 2.0 litri în versiunea B5 este de 63.500 de euro (echipare Momentum). Pentru versiunea cu șapte locuri, vei mai avea de plusat cu 1.500 de euro.
În cazul lui Audi Q7 facelift 45 TDI quattro, prețul versiunii de bază este de 61.500 de euro, modelul constructorului din Ingolstadt fiind cel mai generos cu buzunarele clienților chit că nivelul de echipare e net inferior celui oferit de XC90 la aceiași bani.
Deasupra lui XC90 avem un duel strâns între X5 (xDrive25d) și GLE (300d 4Matic). În configurația amintită mai sus, bavarezul pornește de la 65.000 de euro, în timp ce modelul din Stuttgart este mai scup cu 800 de euro. Cel mai accesibil model din segment este Land Rover Discovery, care în varianta entry-level S și motorizarea SD4 pleacă de la 55.300 de euro. Un adevărat chilipir comparativ cu triada germană sau cu reprezentantul suedezilor.
Modelul testat a fost unul croit conform nivelului de echipare R-Design peste care au fost adăugate o armată de elemente opționale. În total, 88.900 de euro.
Siguranţă
Dacă aș încerca să realizez un dicționar auto ilustrat, în dreptul cuvântului siguranță aș putea atașa, fără nicio problemă, o imagine cu un Volvo. În ultimul deceniu, suedezii au investit foarte mult în siguranța vehiculelor oferite, iar acest lucru aduce, de fiecare dată, performanțe impresionante în urma testelor de impact.
Specialiștii EuroNCAP nu au testat XC90 facelift, însă generația curentă a trecut de probele dificile în momentul apariției în 2015. Ba mai mult, XC90 a fost considerat cel mai sigur model testat de EuroNCAP în 2015.
Atunci, SUV-ul de clasă mare a primit 97% din punctajul maxim pentru protecția pasagerilor adulți, 87% pentru protecția copiilor și 72% în dreptul capitolului dedicat protecției pietonilor. Sistemele de siguranță au funcționat corespunzător, iar scandinavul a încheiat testele dedicate cu un procentaj de 94%. La final, inginerii EuroNCAP i-au acordat lui XC90 cele ciinci stele de siguranță.
Odată cu facelift-ul, Volvo a introdus pe XC90 sistemul Oncoming Lane Mitigation (sistemul funcționează între 60 și 140 km/h și vizează evitarea unor accidente în cazul unor depășiri riscante) și o funcție de frânare pentru tehnologia Cross Traffic Alert. În același timp, pachetele City Safety (sistemul de evitare a coliziunilor frontale la viteze mici) și Blind Sport Information System au fost și ele îmbunătățite pentru a reacționa și mai prompt.
Ţinută de drum
De fiecare dată când urc într-un model nou sunt atent să-mi resetez orice simțuri și orice idei. Fiecare vehicul este proiectat și gândit pentru a oferi altceva, iar în cazul de față, XC90 a fost dezvoltat pentru a te duce din punctul A în punctul B cu maxim de confort.
Au trecut săptămâni bune de când nu m-am ridicat de la volan atât de odihnit, chiar și după ce am avut de parcurs 250 de kilometri dintr-o bucată.
Imediat ce pornești la drum cu XC90 facelift, vei înțelege că mașina nu a fost gândită să se arunce năvalnic asupra virajelor, ci mai degrabă a fost educată în așa fel încât starea generală să nu fie întreruptă de gropile sau denivelările din asfalt. Nici plăcile de beton de pe Autostrada A2, care acum seamănă cu obrajii unui adolescent, nu au reușit să tulbure foarte mult atmosfera confortabilă de la interior. Iar pentru modul plăcut în care am ajuns la destinație trebuie să-i mulțumesc suspensiei pneumatice. Care a avut mult de muncit pe tot parcursul drumului.
Suspensia este moale și face ca XC90 facelift să se încline destul de generos atunci când vrei să abordezi virajele cu rapiditate. Vei realiza acest lucru de la bun început și vei înțelege că SUV-ul suedezilor a fost gândit pentru a fi condus discret, și nu cu un comportament de huligan.
Direcția este generos asistată, dar asta doar pentru ca tu să faci mișcări cât mai ușoare atunci când vrei să creionezi trasa ideală (dacă încă îți stă gândul la apexuri). Totuși, n-ar fi stricat ceva mai mult feedback.
În funcție de starea de spirit sau de drumul pe care îl ai de parcurs, Volvo propune mai multe moduri de rulare: Eco, Comfort, Individual, Dynamic și Off-Road. Dacă în Eco vei descoperi un comportament anesteziat, în modul Dynamic, SUV-ul suedezilor încearcă să-și lepede pielea pudică și să-ți ofere mici pusee colerice.
Sistemul de tracțiune integrală pus la dispoziție de suedezi o să-ți fie de ajutor atunci când ai de gând să-l tratezi cu brutalitate pe XC90 sau în momentele în care te-ai hotărât că cei 22.3 centimetri (garda la sol) sunt suficienți pentru a străbate acel drum minunat din inima pădurii.
Vizibilitate
Modelul pe care am avut ocazia să-l testăm a fost echipat cu un plafon panoramic, iar suprafața generoasă a acestuia a transformat XC90 facelift într-o adevărată "garsonieră" extrem de bine luminată.
Oglinzile laterale sunt bine proporționate raportat la dimensiunile lui XC90 (4.953 de mm lungime și 2.008 mm lățime), în timp ce luneta poziționată aproape vertical garantează o vizibilitate bună a traficului din spate.
La toate acestea trebuie să adaug și poziția ridicată de la volan (poate totuși mult prea sus pentru gusturile mele) care te ajută să observi cu ușurință tot ce se petrece în fața ta.
Totuși, dimensiunile generoase ale lui XC90 îți vor da bătăi de cap în oraș și te vei simți asemeni unui elefant în magazinul cu obiecte din porțelan în încercarea ta de a te amesteca în mulțime. Peri albi pot să apară și atunci când trebuie să înghesui SUV-ul suedezilor într-un loc de parcare.
În ajutorul tău vor sări senzorii de parcare și pachetul de camere video ale căror imagini le vei comanda cu ajutorul ecranului tactil central. Calitatea oferită de pachetul de camere video este una foarte bună.
Tehnologie
Producătorii auto au investit din ce în ce mai mult în tehnologiie moderne pe care au încercat să le integreze la bordul vehiculelor. Dar una este să ai un maldăr de tehnologii doar de dragul de a-l avea și alta este discuția în care acestea au fost atent concepute pentru ca oricine să le poată înțelege.
Cam așa trebuie tranșată discuția în ceea ce privește tehnologia prezentă la interiorul lui XC90 facelift. Suedezii au venit cu un instrumentar digital de bord cu o diagonală de 12.3 inch. Acesta poate fi personalizat (nu la fel de mult precum cele prezente în gama Audi sau Mercedes-Benz), informațiile sunt afișate într-un mod clar, ușor de citit, iar comenzile sunt simplu de înțeles. Sistemul funcționează fluent, fără întreruperi, iar răspunsul oferit în momentul activării funcțiilor de pe ecran este unul rapid.
În ceea ce privește sistemul de infotainment, acesta primește Android Auto (în trecut, suedezii ofereau doar Apple CarPlay), iar ecranul central cu diagonala de 9 inch poziționat pe verticală propune un meniu simplu de utilizat și structurat asemănător cu cel al telefoanelor inteligente. Cu un simplu swipe vei descoperi sistemele mașinii sau aplicațiile integrate, în timp ce totul revine la normal prin simpla apăsare a butonului central din partea inferioară.
Tot în dreptul capitolului acesta menționăm și head-up display-ul color care proiectează informațiile esențiale în câmpul tău vizual. Pentru o experiență audio bună, numele Harman Kardon ar trebui să spună totul despre modul în care poți asculta piesele favorite în XC90 facelift. Și vorbim de sistemul audio de calitate medie, pentru că pe XC90 îți poți comanda un sistem Bowers&Wilkins care te va face să regândești tot ce știai despre sistemele audio auto.
Din toată această ecuație nu trebuie să eliminăm pachetul de sisteme de siguranță propus de Volvo. Despre noutățile aduse în acest segment am amintit în dreptul capitolului dedicat siguranței.
Design
În momentul lansării actualei generații XC90, designerii Volvo au menționat că au dezvoltat o mașină care a fost construită special pentru a nu "îmbătrâni" înainte de vreme. Dacă tragem puțin cu ochiul asupra modificărilor operate recent pe acest pseudo-facelift, vedem că XC90 rămâne aproape neschimbat.
Cred că designerii suedezilor au avut o întâlnire și au purtat o discuție asemănătoare cu cea din schița O scrisoare pierdută: "Să se revizuiască, primesc! Dar să nu schimbe nimic". Pentru că singurul mod în care vei recunoaște XC90 facelift va fi atunci când privești grila frontală. În rest, apar mici elemente cromate (sau nu, în funcție de versiunea de echipare) în dreptul prizelor de aer, o aripă spte ușor restilizată și jante cu design nou.
Totuși, deși modificările estetice nu au fost unele majore, despre XC90 facelift nu putem spune că arată ca un model învechit. Ba din contră, în cele patru zile pe care le-am petrecut împreună, SUV-ul suedezilor a reușit să atragă o mulțime de priviri curioase.
Ne-a placut
- Spațiul oferit pe al treilea rând de scaune
- Confortul general
- Atmosfera simplă, dar în același timp modernă de la interior
Nu ne-a placut
- Perechea motor-transmisie
- Calitățile dinamice slabe
- Puține noutăți aduse de facelift
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
Na că uitasem -- amatorii de XC90 au de obicei două, sau cel puţin unul acasă şi-un loc de parcare rezervat la job.
Nu-i invidiez oricum, că le-ar trebui prin oraş şi-o coloană oficială. :-)
Deducţia că nu-i de mine fiind lămurită, aştept un test-drive c-un 4x4... ceva mai mic :-P la 3,48 m lungime: Suzuki Jimny, dacă tot văz c-a fost lansat şi la noi, c-un preţ nu tocmai astronomic (de la 17.260 euro versiunea de bază GL Allgrip, dar bine echipată.)
Totusi, Romania e atat de saraca incat e plina de astfel de masini...de unde aveti atatia bani?
Interesanta masinuta, insa nu este de mine, avand in vedere cum se comporta pe sosea. Asa cum spuneai si despre vechiul model, forma caroseriei nu este aerodinamica. Este bun in offroad, nimic de zis. Insa pana acolo, nu m-ar tenta sa-l conduc. Decat daca nu ar conta cat timp imi ia ca sa ajung la destinatie. Prefer pe sosea al meu Suzuki Swift. Care nu are 3000 ture la 80 km/h in treapta a cincea (precum scrie in testul despre Jimny), ci pe la 120 km/h. Si recent s-a incapatanat sa consume pe distanta Bucuresti Rasnov numai 4,38 litri/100 km. Mers legal si cu reprize decente, fara sa incomodez pe altii. Daca vroiam, sigur puteam sa obtin consum si mai bun, undeva pe la 4 litri/100 km.
Este ca e usor sa dai declaratii sforiatoare? Ca doar nu costa nimic. Costa insa daca pui in practica tampeniile pe care le declari cu nonsalanta. :)
Go go go go Diesel! ;)
E și logic de altfel, alte soluții fiind fals-ecologice pentru mașini atât de grele și cu aerodinamică de dulap. Deocamdată cel puțin -- egal dacă PHEV sau BEV (nu mai repet argumentele-n detaliu, că m-am plictisit... inclusiv de lipsa contra-argumentelor, compensată-n neuronul singuratic al unora de tsunami-ul uzual de pălmuțe roșii. :-)
@Cătălin (offtopic, evident): Îți recomand un test serios cu Jimny (cu măsurători efective, lipsă total în deal-valea noastră -- reprize, accelerații, consum efectiv, distanțe frânare, rază bracare etc.)
https://www.alvolante.it/prova/suzuki-jimny-2
Dincolo de Vmax surprinzătoare (aproape 163 km/h real măsurați), pot confirma restul opiniilor macaronare, chiar ieri reușind să-l probez în orașul meu (cu greu, că-i bătaie pe el... singurul de altfel.)
Nu-i nici de mine, clar (deși mai demult am avut un Jimny SH... adictiv de distractiv), însă ca a doua mașină ar fi realmente tentant și ăsta noul.
...Idee concretizabilă însă de cei cu resurse de XC90 (preț 5 x Jimny.)
În fine, un micro-4x4 strict specializat ca Jimny nici n-are rost să-l comparăm cu XC90. Poate doar cu *semi-offroaders* gen Panda Cross 4x4 ori Swift Allgrip, mai polivalente dar cu limite-n teren greu.
P.S. Nu mă miră micro-consumul Swift-ului tău (care rămâne o mașină mult subevaluată-n Europa.) Să-l forjezi sănătos !!!
Si pentru detaliile despre noul Jimny. Ca a doua masina m-ar tenta si pe mine, insa momentan nu imi permit. Nici eu nu am intentionat sa-l compar cu XC90.
Numai bine !
Masinuta asta e mai lunga doar cu vreo 10-15 Cm fata de un passat, insignia, mondeo... Dar e mare tare si nu o puteti conduce :)
https://my.volvocars.ro/volvo-xc90-cel-mai-premiat-suv-al-secolului
Eu nu ma mir ca sunt atatea X5... Asa cum nu ma mir ca nu avem strazi, ca votati Veorica si Firea, ca mor anual cate 3000 persoane in accidente rutiere (multe provocate de harburi de X5 aduse din Germania).
Multi cunoscatori avem in tara...