Miercuri, 14.12.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
România nu este o țară a break-urilor. Pentru majoritatea șoferilor din țara noastră, "mașină de familie" înseamnă mai degrabă sedanul din care derivă break-ul. Asta pentru că o berlină are talentul de a avea atât un look "sportiv", cât și un portbagaj considerat îndeajuns de mare pentru o familie.
De fapt, ca să fim sinceri până la capăt, termenul pe care-l căutăm este "compromis". Și ar fi bine ca măcar o dată în viață acei tați care au nevoie de o mașină încăpătoare de familie, dar aleg sedanul în fața break-ului, să iasă cu pieptul în față și să recunoască sincer: "Da, am preferat să-mi iau o mașină cu spațiu de bagaje mai mic, deși aveam nevoie acută de asta".
Eventual să pluseze: "Și am făcut asta doar pentru că nu-mi place cum arată break-ul". Ca să terminăm o dată pentru totdeauna cu acuzele înspre șoferițele care-și cumpără mașina "doar după cum arată".
Sunteți la fel. Oricât de mult v-ați alinta.
Una peste alta, însă, mișcarea asta de rezistență are și o fațetă inversă: un soi de "club" al familiștilor care înțeleg, apreciază și iubesc break-urile. Pe care nu le-ar schimba pentru nimic în lume cu altceva. E o comunitate neoficială în care intri de curiozitate, dar de care te îndrăgostești și regreți apoi că n-ai luat decizia mai devreme.
Ei bine, chiar și în acest club există niveluri de membri, așa cum se întâmplă în orice societate. Iar cea mai înaltă treaptă le este rezervată vârfurilor: break-urile de segment mare, acolo unde Seria 5 Touring, A6 Avant și Clasa E Estate au de acum un rival venit dinspre ținuturile nordice. El este Volvo V90, o mașină dedicată celor pentru care mașina de familie trebuie să însemne mai ales liniște, și abia apoi turații.
Volvo V90
2.0 Diesel Turbo 235CP 4x4 Aut8 Momentum D5
- Pret de pornire 52.600 €
- Pret model testat 86.323 €
Motor / Transmisie
Despre noua generație de motoare Volvo am mai vorbit pe aici. Atunci când am testat XC90 sau atunci când am scos la plimbare S90, alter ego-ul cu portbagaj (zis și "da, frate, ăsta arată a mașină!") al lui V90. Pe scurt, ca să n-o lungim aiurea: odată cu tăierea legăturilor cu Ford, Volvo a dezvoltat o gamă proprie de motorizări care deocamdată include exclusiv motoare 2.0 diesel și 2.0 benzină. Și care urcă de la 120 CP la 320 CP.
"Cum? Stai așa. Deci 320 de cai putere din 2.0? WTF"? E magie, tinere. Turbocompresor plus supraalimentare egal iubire.
Revenind, Volvo încearcă să simplifice lucrurile și să nu încurce clienții oferindu-le șaptezeci de motoare cu 140 de cilindree diferite.
Pe versiunea V90 D5 testată de noi, am văzut la lucru cel mai puternic diesel din gama Volvo. Un turbodiesel de 2.0 litri care dezvoltă 235 de cai putere la 4000 rpm și 480 Nm la 1750 rpm și care duce resursele către toate cele patru roți cu ajutorul unei transmisii automate cu opt trepte semnată de japonezii de la Aisin.
E o strategie interesantă a celor de la Volvo. Cu 235 CP, suedezii se așează între versiunile apropiate ale germanilor, care vin cu motorizări ce dezvoltă fie 218 CP (A6 sau Seria 5), fie 258 CP (Seria 5 și Clasa E). Dintre acestea, însă, doar BMW 525d vine cu motor de 2.0 litri, restul fiind diesel-uri de 3.0 litri.
Cum se simte cel mai puternic diesel pe V90? Sănătos și sincer. Deși vorbim de patru cilindri, o dată ce ajungi pe la 2000 rpm ești tras în spătarul scaunului dacă apeși cu sârg pedala de accelerație, iar sentimentul continuă până ceva mai sus, spre 3000-3500 rpm, atunci când din cuplu rămâne sunetul propriu diesel-ului și ne îndreptăm mai degrabă liniar spre puterea maximă, atinsă la 4000 rpm. Îmbucurător este faptul că vorbim despre o trasnsmisie automată care e întotdeauna pe fază și care răspunde rapid la fiecare impuls al pedalelor.
Nu vă așteptați însă la explozii. Asta pentru că ansamblul motor-cutie este în largul său la viteze de croazieră și se mulează mult mai bine pe un stil de condus ceva mai așezat.
Consum
Cel mai sănătos indiciu legat de faptul că Volvo mizează pe clienții care-și doresc o mașină de familie așezată este faptul că suedezii le oferă acestora o alternativă "cuminte" la rivalii teutoni "nervoși".
De exemplu, Volvo V90 D5 este singurul break de clasă mare premium de peste 200 CP care reușește să coboare sub 5.0 litri/100 km în ceea ce privește consumul mediu mixt. Vorbim chiar de 4.9 litri/100 km, un consum cu nu mai puțin de 0.5 litri mai bun decât cel afișat de versiunea 2.0 diesel de 218 CP a lui Seria 5 Touring, cel mai apropiat rival cu semnalmente asemănătoare. În comparație cu versiunea A6 Avant de 218 CP, Volvo stă mai bine cu 0.4 litri/100 km.
Dacă trecem de cealaltă parte a plajei de putere și luăm ca repere motorizările de 3.0 litri și 258 CP, modelul Volvo este mai bun cu 0.5, respectiv 0.8 litri/100 km decât rivalii Mercedes E350d Estate, respectiv BMW 530d Touring.
În viața reală, V90 se încadrează în limitele normale, logice și așteptate ale consumului unui model care trece ușor peste 1900 de kilograme și scoate peste 230 de cai putere. La drum întins te poți aștepta la un consum care variază între 6 și 7 litri/100 km, în funcție de ritm, iar în oraș vorbim despre cifre care se apropie de 10 litri/100 km, dar care pot să scadă serios dacă aveți grijă la sensibilitatea pedalei.
Performanţe
Am înțeles împreună că, la o testare paralelă identică, V90 își bate lejer rivalii germani la capitolul consum. Ce se întâmplă însă dacă dăm drumul la cronometru și apăsăm pedala de accelerație cât de puternic se poate?
Răspunsurile vin din fișele tehnice ale modelelor din segment. Volvo V90 reușește să topească segmentul 0-100 km/h în 7.2 secunde, ușor mai rapid decât 525d Touring, dar mai lent decât Audi A6 Avant (ambele modele de 218 CP). Ultimul profită de motorul V6 pentru a opri cronometrul la 6.8 secunde.
Evident, break-urile germane de 258 CP reușesc performanțe și mai bune: 5.9 secunde pentru BMW 530d și 6.0 secunde pentru noua generație Clasa E Estate în versiunea E350d.
La capitolul viteză maximă, break-ul Volvo se așează fix între rivalii săi de 218 și cei de 258 CP, cu o limită fixată la 240 de kilometri pe oră.
Interior
Așa cum era de așteptat, cei de la Volvo nu au făcut niciun artificiu tehnic sau vizual interior care să diferențieze break-ul V90 de sedanul S90, ceea ce înseamnă că habitaclurile celor două modele sunt virtual identice.
Bineînțeles, asta dacă excluzi elementele de personalizare. De exemplu, ultimul S90 testat de Automarket își baza atmosfera interioară pe un amestec de lemn de calitate și piele, în timp ce pe V90 lemnul a fost înlocuit de texturi metalice. Ca rezultat direct, atmosfera nu mai este atât de caldă și intimă, chiar dacă-și păstrează eleganța și simplitatea studiată de suedezi în anii de dezvoltare a mașinii. Trebuie să specific faptul că aluminiul de la interiorul lui V90 era texturat interesant, modelul semănând cu niște zale în miniatură.
În rest, V90 construiește interesant pe bazele fratelui S90 și preia câteva elemente practice vizibile mai ales în portbagaj de la XC90, SUV construit de altfel pe aceeași platformă tehnică.
Apropo de spațiul de încărcare, ar fi bine ca acesta să nu fie neapărat principalul criteriu de selecție al mașinii dumneavoastră viitoare, pentru că cifrele sunt virtual identice între modelul suedez și majoritatea rivalilor germani. V90 și Seria 5 Touring au câte 560 de litri destinați bagajelor, în timp ce Audi A6 Avant oferă tot pe-acolo: 565 de litri. Singurul model care se detașează clar în fața concurenței este noua generație Mercedes-Benz Clasa E Estate, care oferă un monstruos 640 de litri.
În rest, rămâne cum am stabilit în cazul lui S90: display-ul central al mașinii rămâne un diamant tehnologic și oferă avantajul de a fi foarte ușor de înțeles și de utilizat, instrumentarul de bord este complet digital, Head-Up Display-ul color te face să nu-ți muți privirea de la parbriz atunci când conduci, iar scaunele sunt îmbrăcate într-o piele de calitate superioară pe care o simți ca atare imediat după primul contact tactil.
Locurile din spate oferă ceva mai mult spațiu vertical decât în cazul sedanului, avantaj imediat pentru pasagerii adulți cu înălțimi de peste 1.80 metri.
Preţ de achiziţie
Ne așteptam la asta, însă unele diferențe sunt atât de vizibile și evidente, încât merită să le subliniem.
În ciuda faptului că arată mai bine decât majoritatea concurenților și că oferă un pachet standard net superior rivalilor germani, V90 are un preț de pornire inferior acestora. Ba chiar inferior versiunilor cu 20 de cai mai slabe decât cele ale concurenților direcți.
Volvo V90 pleacă de la 52.600 de euro în România (diesel D4 Automat de 190 CP), iar versiunea testată de noi, D5, are un preț de pornire de 57.700 de euro. Echiparea de bază este Momentum, adică ceea ce oferă de obicei Volvo ca nivel mediu în gama din segmentele inferioare, lucru care garantează faptul că pleci la drum cu un pachet de opțiuni mult mai bogat decât baza germanilor.
Un Seria 5 Touring costă 58.100 de euro în versiunea de 218 CP și 61.100 în cea de 258 CP, deci ambele sunt mai scumpe decât modelul suedez. În cazul lui Audi A6 Avant, diferența e și mai vizibilă, pentru că modelul din Ingolstadt în versiunea sa de 218 CP este cu peste 3000 de euro mai scump în bază decât V90-ul testat de noi.
De la apel lipsește deocamdată Clasa E Estate, care ne oferă doar date tehnice, nu și prețuri oficiale în România. Dar dacă tradiția va fi respectată, modelul Mercedes va deveni cel mai scump din segment.
Dacă trecem peste comparațiile directe umăr la umăr, și configurăm un V90 cu pasiune și-l colorăm identic cu cel testat de noi, ajungem la 86.300 de euro. În acest preț se pornește de la echiparea superioară Inscription (61.900 de euro) și se adaugă pachete scumpe la vedere și portofel, precum jantele de 20 de inch cu 8 spițe (1800 de euro), amortizoarele adaptive cu suspensie pneumatică spate (2000 de euro), Pachetul Xenium (4800 de euro, include cameră de parcare, Dead-Up Display, bord și fețe de uși îmbrăcate în piele), Pachet Business Connect Premium (5200 de euro, include pilot de parcare laterală, navigație Sensus și sistem audio premium Bowers&Wilkins), Pachet Luxury (2000 de euro, include scaune cu masaj și perne de șezut și suport lateral cu reglaj electric) sau pachet Versatility Pro (1600 de euro, sistem Keyless, deschidere portbagaj handfree și rabatare electrică a locurilor din spate).
Siguranţă
Pentru că moștenește în întregime platforma și sistemele de siguranță ale lui S90, noul V90 preia și rezultatele excelente ale acestui model la EuroNCAP.
De fapt, repet ce-am spus și cu alte prilejuri: în momentul în care o mașină sare de 50.000 de euro, orice alt rezultat EuroNCAP în afară de cinci stele la capitolul siguranță reprezintă un eșec răsunător. În cazul Volvo, nu s-a pus și nu se pune problema. Doar nu degeaba se laudă suedezii cu mașini produse pentru a-și proteja pasagerii pe șosele indiferent de situație, și nu pentru "testele cu subiecte știute dinainte" de la EuroNCAP.
Iar în apărarea lui V90 vine o listă de elemente stardard mai mult decât completă la nivel de siguranță. Pe lângă cele 7 airbag-uri, implicit unul pentru genunchii șoferului, vorbim de o mașină care-ți oferă în prețul de bază elemente care la alții costă bani frumoși, precum farurile LED, camera care citește indicatoarele, asistență la părăsirea benzii și a carosabilului, frânare automată cu funcție de detectare a pietonilor și bicicliștilor sau senzori de parcare pentru spate.
Ţinută de drum
Volvo s-a prins rapid că ar fi sinucidere curată să încerce să se lupte cu armele nemților, astfel că și-a adaptat mașinile la un public ușor diferit pe care scandinavii îl vizează. În aceste condiții, chiar și dacă îți vei comanda pachetul de suspensii adaptive, trebuie să știi că modul Sport al celor de la Volvo este mai puțin sport decât în cazul rivalilor germani iar modul Comfort este mai confortabil decât al concurenților.
Altfel spus, avem în față o mașină care mizează pe confortul pasagerilor mai mult decât pe latura dinamică.
Volvo a învățat această lecție foarte bine de ceva vreme și reușește să ofere un pachet complet care te face să te simți relaxat și nu te împinge deloc la "rele". V90 se transformă astfel într-un cruiser pur-sânge, o mașină în care ai impresia pregnantă că poți să rulezi sute de kilometri în stare de relaxare și să cobori fără a simți drumul. Probabil că familiștii care-și vor folosi mașina pentru a ataca viitoarele concedii prin Europa vor fi cei mai mulțumiți de noul model suedez.
Vizibilitate
Deşi are o lungime de aproape cinci metri, Volvo V90 nu prezintă mari probleme de vizibilitate, iar asta se întâmplă mai ales pentru că scandinavii și-au blindat mașina cu sisteme de monitorizare al căror rol este acela de a te feri de probleme și de a te "vedea" lucruri pe care tu nu prea ai cum să le vezi. Avem un set de oglinzi laterale mari, o oglindă centrală cuprinzătoare, un sistem care monitorizează unghiul mort şi îi arată şoferului prezenţa unei alte mașini în această zonă.
Așa cum am spus și mai sus, V90 beneficiază de o mulțime de sisteme suplimentare inedite, cum ar fi cel care monitorizează suprafața de rulare și recunoaște faptul că roțile au ieșit de pe carosabil, avertizându-l pe șofer.
Cu toate acestea, modelul suedez plăteşte un mic tribut designului, în sensul că montanţii A sunt înclinaţi înspre habitaclu, lucru care duce la mici probleme la abordarea virajelor stramte la viteze mici.
Tehnologie
Dacă ai acasă un iPad sau orice altă tabletă puternică de ultimă generație, te vei simți ca-n propriul ecosistem tehnologic atunci când vei avea în față display-ul vertical pe care Volvo l-a aruncat pe piață pe XC90 și care va deveni în viitor reper comun în toată gama de modele ale suedezilor. Suedezii l-au botezat Sensus.
De aici comanzi fără a fi nevoie să fi vreun doctor în meniuri toate sistemele și pachetele tehnologice disponibile pe V90, de la navigație la conexiunea cu telefonul. De la sursa din care-și trage sunetele sistemul audio la armata de sisteme ale mașinii. De la setările complete ale pachetului audio Bowers&Wilkins la modul de afișaj al celor două display-uri principale ale mașinii.
Dacă ieșim din mașină, observăm că Volvo se aliniază la trendul actual și își pregătește mașinile pentru era autonomă. De exemplu, în pachetul Intellisafe Assist sunt incluse asistentul de trafic aglomerat, care ține mașina pe bandă fără a fi nevoie de șofer până la 130 de kilometri pe oră, sau Cruise Controlul Adaptiv, care te scapă de nervi și stres pe autostradă.
Ca de obicei când vine vorba de modelele Volvo de ultimă generație, nu trecem mai departe până când nu amintim de sistemul audio semnat de britanicii de la Bowers&Wilkins. O experiență care-ți va reconfigura ideea de sistem audio în mașină. Totul e să ajungi într-un XC90, S90 sau V90 și vei simți cum te izolezi complet de exterior atunci când îți redescoperi piesele preferate.
Design
Chiar dacă-ți plac sau nu break-urile, vei găsi de cuviință să privești de două ori un V90 atunci când îl vezi pe stradă înainte de a trece mai departe. Semn că toți avem ascunsă undeva gena apartenenței la "societatea secretă", doar că depinde doar momentul în care ne descoperim această aplecare.
Modelul construit și desenat de scandinavi are darul de a arăta bine indiferent de unghiul din care-l privești, reușind să se ridice la și chiar peste nivelul adversarilor din segment.
Dacă Seria 5 Touring este deja un model demodat care-și așteaptă în 2017 o nouă generație, principalul rival la nivel estetic este noul Clasa E Estate, o mașină care va fi lansată în curând în România. Liniile celor două modele sunt însă diferite: dacă Volvo mizează pe o schemă angulară, modelul Mercedes moștenește formele organice ale gamei de dată recentă și seamănă mai degrabă cu un Shooting Brake.
Oricum ar fi, cert e că suedezii au reușit să revină în prim-planul unui segment în care până acum un an erau așezați la capitolul "Și alții". Iar dacă vi se pare că lui V90 îi lipsește ceva pentru a fi mai masculin, avem vești bune: noul V90 Cross Country e deja lansat și-și așteaptă startul în România, oferind avantajele unui break în hainele unui crossover.
Ne-a placut
- Design exterior
- Calitatea materialelor la interior
- Consumul excelent în raport cu rivalii
- Cel mai bun preț din segment
Nu ne-a placut
- Performanțe modeste
- Suspensii neatractive pentru cei care vor un break dinamic
- Portbagaj mai mic cu 100 de litri față de liderul segmentului
Date tehnice - Volvo V90 2.0 Diesel Turbo 235CP 4x4 Aut8 Momentum D5 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
"Eu cred ca notele se dau (...)"
După cum am mai specificat în alte câteva zeci, poate sute de ocazii, singura comparație viabilă pe care o poți face între consumuri este una în care motoarele sunt testate în exact aceleași condiții. Bune sau proaste, important e să fie aceleași.
Iar aceleași condiții sunt în testul NEDC.
În rest, e normal să informăm cititorii cu privire la consumul real. Doar că acesta nu e o lege, ci mai degrabă o valoare orientativă. El poate să difere în funcție de stilul de condus, de trafic, de temperatură, de viteza medie și de multe alte non-constante.
Deci da, tu crezi că se acordă într-un fel, dar notele se acordă altfel :)
Foto 17/29 mașina a fost utilizata in campania agricola, daca mă uit mai bine au vărsat si lapte pe bara spate.
Lăsând gluma, mașină serioasa de luat in seama pentru familiștii care-si permit
Asa cum spui chiar din titlu, acesta este un drive test, nu un test comparativ. Ca atare tu trebuie sa dai notele in functie de realitate, de ce ai gasit pe teren versus ce spune producatorul, ca de asta testezi. Daca voiam valori NEDC sau ce declara producatorul, crezi ca mai era necesar acest articol? Citeam pe site, au poze mai frumoase:)
Orice drive test -aici sau in lumea larga-depuncteaza teribil faptul ca masina testate are un consum dublu fata de cel declarat.
Cat priveste testul de fata, in clasa asta nu-si ia mai nimeni versiunea de baza. Ca atare trebuie sa fii cel putin mare fan Volvo ca sa te gandesti sa dai 85 mii euro pe aceasta masina. Un V90 Cross country cat o sa fie? 90-100 mii? De banii acestia iti iei nu doar A6 allroad sau viitorul E all terrain, dar si SUVurile mari ale germanilor, cu motoare si in dotare de varf.
Un A6 3.0 TDI, motorul de 272 CP, Quattro, cu toate dotarile posibile din lista, inclusive 20', masaj, night vision etc face 86 mii euro cu TVA. Cu discount am platit sub 75 mii.
QED.
A6 nu se ridica momentan la nivelul lui V90 de acum. E mult in urma la orice. E-ul nou nu zic ca nu e bun dar sigur nu e peste Volvo. Poate la fel. In afara de faptul ca poti alege multe motorizari la germani, un break mai misto ca V90 nici ca poti lua. Fie ele si Audi A6 Avant BMW 5 Touring sau Mercedes E class Estate. Motorul de la Volvo cel putin in Romania tine cu bugetul propietarului. Nu ca nu ar avea sa dea 22 de milioane impozit pe an daca ar fii de 3 litri dar daca scoate cp suficienti e ok si 2 litri. Poate pe viitor vor introduce si motoare mai mari pe el.
esti varza, nu ai inteles nimic din articol
50 si ceva de mii este versiunea de baza cu motorul cel mai mic si fara optiuni, cei 86 de mii sunt versiunea inscription plus multe alte optiuni, de fapt la pretul asta are cam tot ce poti sa pui pe ea, daca ar fi avut motorul cel mai puternic T6 de 320 de caluti, ar fi costat undeva la 91 sau 92 cu toate optiunile de pe masina testata
V90 cross country este foar cu 2 sau 3 mii de euro mai scumpa ( preturi din tarile din vest unde a fost deja lansat ) decat V90, echipate identic evident.
E detinuta de chinezi si fabricata in Suedia. Nu are piese chinezesti. Daca nu ar fi venit chinezii, Volvo astazi era in faliment de mult. Au facut enorm de mult bine acestei marci care are cea mai buna gama din istorie. Dar ce sa stii tu.....