Vineri, 27.04.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Anul 2013. Opel oferea în acel moment cel mai puternic diesel de 1.6 litri din lume. Lumea numea CDTI-ul „whisper diesel”. General Motors își iubea odrasla europeană, de dragul căreia a decis să retragă Chevrolet de pe Bătrânul Continent. Ba mai mult, credea în Opel. Și credea în diesel.
Pe atunci, nici urmă de Dieselgate și scandaluri legate de emisii mincinoase. Industria auto germană era optimistă. De cealaltă parte, PSA Peugeot-Citroen se lupta cu falimentul.
La Opel era liniște. Se investea mult în dezvoltarea motoarelor. GM avea un centru de tehnologie la Torino, în inima Italiei. 600 de ingineri lucrau acolo la un nou motor diesel.
Într-un interviu cu Pierpaolo Antonioli, șeful diviziei de motoare General Motors, aflam despre ce secret era vorba. Pierpaolo îmi declară șoptit: „dieselul nostru de 1.6 litri va putea oferi chiar și 160 de cai putere”.
Cred că am fost la un pas să-i spun „. Pierpaolo, lasă exagerările! Ați forțat voi cu 136 de cai putere din 1.6 litri, dar asta e prea de tot”.
Anul 2018. La cinci ani de la interviul meu cu Pierpaolo Antonioli de la Geneva, italianul parcă îmi apare în dreapta de fiecare dată când mă urc în mașina de test și-mi zice: „Ți-am spus eu”.
Mașina pe care Opel ne-a oferit-o la test vreme de o lună de zile este un Opel Astra Sports Tourer, echipat, ați ghicit, fix cu dieselul de 1.6 litri și 160 de cai putere.
Opel Astra Sports Tourer
1.6 CDTi 160CP Man Innovation
- Pret de pornire 15.820 €
- Pret model testat 23.970 €
Motor / Transmisie
Nimic nu a oprit evoluția fulminantă a dieselului. Nici măcar scandalul Dieselgate. Agregatele pe motorină continuă să se vândă bine, iar ideea motorului Opel de 160 de cai putere nu pare deloc una nebună. Asta înseamnă planificare. E un sentiment copleșitor să poți conduce un motor despre care acum cinci ani vorbeai aproape în secret. Are patru cilindri și, din fericire, poate păstra titulatura de „whisper diesel” până pe la 2500 de rotații, ca și fratele său de 136 de cai putere.
Însă, spre deosebire de acesta, cuplul motor este ceva mai generos. Avem 350 de Nm, livrați încă de pe la 1500 de rotații. E semn bun. Break-ul se mișcă bine, atât în oraș cât și în afara lui. Are resurse îndestulătoare. fie că ești un simplu familist, fie că ești un șofer care iubește o mașină cu puțin elan. Plaja de turații este îndestulătoare, iar cei patru cilindri își propun să nu te dezamăgească.
Fără îndoială ai parte de mai multă vitalitate și mai mult aplomb în interiorul lui Astra Sports Tourer alături de dieselul de 160 de cai putere.
Transmisia manuală cu șase trepte nu se numără printre cele mai bune din segmentul compact. Are o timonerie lungă și are momente când agață. În plus, vine la pachet cu un ambreiaj care cuplează extrem de repede și s-ar putea să te trezești că ori nu l-ai călcat suficient, ori că l-ai eliberat prea repede.
Mariajul dintre excelentul diesel de 160 de cai putere și cutia manuală nu este unul extrem de reușit. Etajarea cutiei a fost gândită cu primele patru trepte ușor mai scurte, pentru a favoriza acelerația. Nici ultimele două nu sunt foarte lungi, întrucât te vei găsi rulând în treapta a șasea, la 1500 rpm, când vitezometrul indică 80 de km/h.
Consum
Pentru că a stat alături de mine vreme de o lună și pentru că îmi era dor de un test de consum, am organizat unul alături de Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI. Chiar dacă vine la pachet cu 160 de cai putere și 350 de Nm, motorul mi-a demonstrat că poate oferi o economie de carburant greu de bătut. Am scos un consum extraurban de 3.3 litri/100 de kilometri, pe traseul București-Sinaia-București. E drept, cu o rulare destul de molcomă și plină de răbdare.
Atunci când am rulat fără menajamente, într-un ritm normal de drum național, consumul extraurban a fost de 4 litri/100 de kilometri, foarte aproape de cifra oficială de 3.7 litri/100 de km. Cât privește consumul urban, după vreo 400 de kilometri petrecuți prin București, consumul a oscilat între 6.4 și 6.7 litri/100 de kilometri. O valoare foarte bună pentru un oraș atât de aglomerat precum Bucureștiul.
Media anunțată de producător este de numai 4.2 litri/100 de kilometri și, comparată cu cea a rivalilor din segment, este mai mică decât ce vedem în cazul modelelor Seat Leon ST și Volkswagen Golf Variant. E drept că există și rivali care obțin un consum mediu de 4 litri/100 de km sau chiar mai puțin, însă ei au și resurse ceva mai modeste (Peugeot 308 SW, Renault Megane Estate, Ford Focus Wagon, Kia C'eed SW).
Performanţe
În trecut, Opel nu se putea bate cu rivalii din segment la capitolul performanțe. Asta pentru că vechea generație pleca cu un dezavantaj clar: cântărea destul de mult. Noul model a remediat această problemă, iar kilogramele în minus l-au ajutat pe Astra, implicit pe Astra Sports Tourer, să țină pasul chiar și cu titratul Volkswagen Golf Variant.
Pe hârtie, Astra Sports Tourer echipat cu dieselul de 160 de cai putere poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 8.9 secunde. E un timp mai bun decât al lui Kia C'eed SW, Ford Focus Wagon și Renault Megane Estate. Seat Leon ST și Peugeot 308 SW îl depășesc la mustață, chiar dacă au ceva mai puține resurse. Iar etalonul Volkswagen Golf Variant și cei 150 de cai ai săi reușesc același timp de 8.9 secunde.
La capitolul viteză maximă, cu cei 220 de km/h promiși de vitezometru, Opel Astra Sports Tourer este cel mai rapid dintre toți.
Interior
Simplitatea către care a evoluat designul interior al lui Astra Sports Tourer nu poate decât să bucure clienții și fanii Opel. Pe vechea generație erau prea multe butoane, iar ergonomia nu era excelentă. Acum a devenit. Comenzile climatizării sunt ușor de folosite, iar butoanele de pe volan nu au nevoie de acomodare.
Materialele sunt bune. Avem o planșă de bord construită din plastic moale și plăcut la atingere, combinat cu un plastic lucios. Calitatea plasticului scade pe măsură ce cobori către consola centrală. Nici finisajele nu sunt excelente, întrucât există zone unde plasticul agață.
La capitolul spații de depozitare, Astra Sports Tourer stă destul de bine. Avem mult loc în buzunarele portierelor, în cotieră și pe consola centrală. Torpedoul e cam zgârcit și, ca și în cazul variantei hatchback, m-am lovit de aceeași problemă: lipsa unui spațiu de depozitare pentru telefonul mobil, la baza planșei de bord. E drept că de data aceasta break-ul a venit echipat cu un suport de telefon. Însă, această soluție nu este una fericită.
Pe locurile din spate există spațiu generos la nivelul picioarelor și decent la nivelul capului. Nu vor fi probleme nici pentru doi pasageri adulți. Pentru că vorbim despre un break, capacitatea portbagajului este foarte importantă. Opel Astra Sports Tourer ascunde dincolo de hayonul acționat electric o capacitate de 540 de litri. E clar mai mult decât oferă Ford Focus Wagon, Renault Megane Estate și Kia C'eed SW. Nu este însă suficient pentru a se apropia de uriașul Peugeot 308 SW și nici de Golf Variant sau Leon ST.
Preţ de achiziţie
Opel Astra Sports Tourer are unul dintre cele mai accesibile prețuri din segmentul break-urilor compacte. Cu toate acestea, alegerea unei versiuni diesel de 160 de cai putere crește considerabil prețul de achiziție.
Socotelile încep de la 23.000 de euro, însă alegerea echipării de top Innovation va duce la o valoare totală de 24.000 de euro.
Comparat cu un Kia C'eed SW facelift, de 1.6 litri și 136 de cai putere, cu echipare GT Line, Astra Sports Tourer e cu 3000 de euro mai scump. Și Ford Focus 2.0 TDCi de 150 CP cu echipare Titanium este mai ieftin, la 21.800 de euro. De asemenea, Renault Megane Estate 1.6 dCi (e drept cu doar 130 CP) echipare Intens este mai ieftin, prețul său fiind de 21.500 de euro.
Tot o propunere accesibilă este și Seat Leon ST, cu motor 2.0 TDI de 150 CP și echipare Xcellence. Prețul său este de 21.500 de euro. Până și etalonul Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI cu 150 CP și echipare Highline este mai ieftin la 23.200 de euro.
Singura propunere mai piperată este Peugeot 308 SW cu motor 2.0 BlueHDI de 150 CP și echipare Allure. Eticheta sa este de 24.900 de euro.
Siguranţă
Noua generație Opel Astra a fost testată de EuroNCAP și a primit punctajul maxim. Protecția oferită adulților a fost de 86%, o valoare bună, ca și cea obținută pentru protecția copiilor, adică 84%. Performanța care impresionează însă cel mai mult este cea referitoare la protecția pietonilor, Astra reușind un punctaj foarte mare, de 83%.
Având în vedere că vorbim doar despre o diferență în dimensiuni și nu de una structurală, lui Opel Astra ST i se pot aplica fără probleme aceste performanțe în materie de siguranță.
Rezultatul obținut la EuroNCAP este o dovadă solidă că oțelul cu rezistență ridicată, folosit la nivelul întregii structuri, s-a ridicat la înălțimea așteptărilor. Pe lângă modificările care țin de rezistență, noul Astra ST vine și cu o mulțime de sisteme de siguranță, cum ar fi avertizarea la depășirea benzii de mers, cu posibilitatea de corectare automată a traiectoriei. Mai există și avertizarea pentru unghi mort, frânarea automată în trafic aglomerat și recunoașterea semnelor de circulație.
Totodată, noul Opel Astra ST beneficiază și de sistemul OnStar, un serviciu de asistență care vine la pachet și cu apelare în caz de accident. Există un buton de SOS pe care pasagerii îl pot apăsa în caz de urgență și există și o funcție de apelare automată în caz de accident. Acesta vine disponibil în 13 țări și poate fi accesat în opt limbi.
Ţinută de drum
Break-ul, în esența sa, este o mașină creată pentru familie și toate acareturile sale. Deci, fiind o mașină de familie, pe primul plan ar trebui să fie confortul celor de la interior. Suspensia lui Astra Sports Tourer a fost setată pentru a absorbi neregularitățile, dar nu o putem acuza întotdeauna de prea mult confort. Mai ales atunci când e încălțată cu jante generoase, de 17 inch. Cred că ar fi foarte indicate niște jante mai mici și anvelope cu talon mai mare.
Într-o țară civilizată, unde asfaltarea nu e o problemă națională, mașina mea ar fi fost foarte bine echipată. Într-un București care a arătat ca după bombardament, talonul îngust al anvelopei m-a costat o pană, făcută într-un dintre gropile nesemnalizate ale capitalei.
Probleme apar și atunci când treceți peste limitatoare de viteză. Nu mi-au mai clănțănit de mult dinții într-o mașină. Darămite într-un break. Pe măsură ce viteza crește, gropile banale sunt absorbite destul de corect, cu unele intruziuni inevitabile în habitaclu.
Pentru cei care se gândesc că un astfel de comportament vine ca o consecință a ținutei de drum sportive, trebuie să spun că Opel Astra Sports Tourer nu este nici o propunere extrem de sportivă. Deși totul sub tine este ușor mai rigid decât în alte break-uri, există în continuare un ruliu care te face să te gândești de două ori atunci când abordezi un viraj cu aplomb.
Direcția, deși devine mai rigidă la viteze mari, nu este una foarte precisă și nici nu transmite foarte multe informații privind suprafața de rulare.
Vizibilitate
Opel Astra Sports Tourer are o suprafață vitrată destul de bine proporționată. Luneta este generoasă, însă este flancată de un set prea mare de montanți. Ei încurcă destul de mult manevrele în marșarier. Oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate și ajută la vizibilitatea posterioară. Există ceva probleme și cu primul rând de montanți, care incomodează în virajele strânse.
Tehnologie
În momentul lansării sale pe piață, Opel Astra era printre cele mai avansate modele din segmentul compact. Această caracteristică se aplica și variantei Astra Sports Tourer. Chiar dacă totul evoluează foarte repede la acest capitol, modelul german rămâne o propunere atractivă.
Mașina vine cu acces fără cheie, acționare electrică pentru portbagaj, scaune față și spate încălzite și un ecran multimedia pentru sistemul Intellilink. Acesta dispune de navigație în limba română și garantează suportul unor sisteme ca Android Auto și Apple CarPlay, gata să recreeze ecranul telefonului mobil pe cel al mașinii și să îți ofere acces la o serie de aplicații esențiale.
Altfel, meniul sistemului Intellilink este destul de simplu, dar grafica pare deja ușor îmbătrânită. Funcția tactilă se mișcă decent, chiar dacă uneori mai are unele mici întârzieri.
Pe timp de noapte Astra promite o adevărată revoluție. Germanii sunt primii care aduc în segmentul compact tehnologia farurilor matrix LED. Sunt acele faruri care folosesc câte opt segmente de tip LED pentru fiecare bloc optic. Ele sunt comandate de un calculator inteligent și, în funcție de ceilalți participanți la trafic, dar și de traseu, se pot aprinde sau stinge în așa fel încât să nu orbească și să ilumineze perfect. E ca și cum cineva stă ascuns sub capotă și aprinde lanterna fix acolo unde îți dorești. E drept că sistemul nu gândește la fel de repede ca cel întâlnit în segmentul premium, pe Audi A8, spre exemplu, dar acest detaliu nu incomodează și este greu de sesizat.
Design
Diferențele estetice dintre vechea și actuala generație Opel Astra nu sunt foarte mari. Este valabil și pentru varianta break Sports Tourer. Oamenii de creație au lucrat la detalii și au executat o serie de linii interesante, care i-au oferit break-ului un aspect contemporan.
Luminile LED pentru rularea pe timp de zi pot fi trecute în contul acestor artificii de design contemporane. Apoi mai sunt elementele cromate regăsite la interior, care oferă un aspect mult mai îngrijit, cu tendințe premium.
În concluzie, designul este digerabil de marea masă, este atrăgător și nu a devenit plictisitor, chiar dacă break-ul are deja doi ani pe piață.
Ne-a placut
- Resursele motorului
- Echiparea generoasă
- Luminile LED inteligente
Nu ne-a placut
- Finisajele de la interior
- Timoneria cutiei manuale
Date tehnice - Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi 160CP Man Innovation | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
dar iti dau dreptate la intrebarea referitor la evacuarea dubla care lipseste cu desavarsire.
ceea ce mi se pare ciudat este etajarea cutiei, pe care redactorul o descrie ca fiind foarte scurta. acest lucru mi se pare ciudat, fiind stiut faptul ca in ultima vreme opel etajeaza cam lung treptele cutiei
Și designul Opel va avea aceeași soartă - dincolo de subiectivismul apropo de stil, și Astra-i f. aerodinamică (cu motorașul 1.0 de 105 CP atinge aceeași Vmax ca Megane-ul de 130 CP.)
P.S. Breakul e și el o propunere onestă, chiar dacă-i prea lung pt gusturile unora (inclusiv ale mele) - 4,70 m, cînd îmi aduc aminte că primul A4 Avant avea 4,48 m - O, tempora! (clasă medie...)
Recunosc că de multe ori mi-am exprimat dorința de a ieși firma germană din “conglomerat”, dar nu calitatea o puneam sub semnul ȋntrebării, ci acuzam “hemoragia” financiară și “europenizarea” diviziilor americane (evident, exceptând ansamblul de utilitare Chevy-GMC și motoarele V8 & V6).
Iar după patru luni de utilizare a Insigniei, pot afirma fără nicio reținere că Opel mi-a devenit foarte drag…neașteptat ȋn cazul meu; de fapt, nimeni nu mi-a mărturisit că aș fi făcut o alegere hazardată, ci toți cei care și-au precizat punctul de vedere au apreciat aspectul și comportamentul rutier al mașinii.
Ȋncă visez la acel hot hatch pe nume Astra J OPC…Ȋn definitiv, de la apusul expresivei linii KAD, al lui Rekord C, al lui Kadett B și al Asconei B, Opel parcă nu mai era Opel, dar, paradoxal, falimentul corporativ din 2009 a adus ȋn prim plan două modele imposibil de neglijat (măcar vizual) : Insignia A (punct forte: facelift 2013) și Astra J. Ȋnsă ce a urmat după ele cel puțin mie nu-mi mai suscită interesul, fiindcă nu mă declar adeptul arhitecturii unghiulare; prefer formele mai rotunjite. A, da, și cele rectangulare, dar specifice secolului trecut, ȋn principal mașinilor americane. Și nici configurația bordului nu-mi place la noile generații, care, desigur, a influențat și evoluția Buick-ului (apropo, merită menționate reintroducerea emblemei colorate Tri-Shield și adoptarea tipului de grilă de la mijlocul anilor ’50, dar parcă tot grila “dinți de rechin” – care ies ȋn relief – rămâne cea mai reprezentativă pentru marca Buick).
Cât despre perspectiva lui Opel sub egida PSA, m-am tot pronunțat, deci nu vreau să devin stereotipic. Oricum, mă bucur că nu sunt…singurul sceptic. Doar poate că mă număr printre puținii mâhniți cu adevărat.
"Etalonul" are motor de 2 litri pentru a furniza 150 CP.