Primul meu test de consum datează din anul 2008, la volanul unui Volkswagen Polo Bluemotion, însă cel care mi-a marcat existența și cariera se leagă de un Opel. În anul 2009 luam parte la o competiție de consum care implica mai mulți jurnaliști români. Ne urcam toți la volanul unui Opel Insignia EcoFlex și încercam să obținem o valoare cât mai mică de consum. Am scos un nesperat 3.2 litri/100 de kilometri și m-am calificat în finala pe care am câștigat-o.
Am făcut acest arc peste timp pentru a înțelege că un test de consum cu un Opel va avea mereu o rezonanță puternică în cazul meu. Iar dorința de a bate consumul oficial va fi extrem de puternică. Mai jos regăsiți un tabel cu toate testele de consum realizate de Automarket, inclusiv cel cu Opel Insignia EcoFlex.
Anul testului de consum |
Mașina testată |
2008 | Volkswagen Polo BlueMotion |
2009 | Opel Insignia EcoFlex |
2010 | Toyota Prius |
2011 | BMW Seria 1 |
2013 | Ford Fiesta |
2013 | BMW 520d xDrive |
2014 | Mazda3 |
2014 | Renault Clio |
2014 | Porsche Cayenne |
2015 | Honda CR-V |
2015 | Opel Ampera |
2015 | Honda Civic |
2015 | Renault Kadjar |
Cobaiul care a lansat noua provocare de consum pentru mine a fost chiar mașina pe care Automarket o are în garaj vreme de 30 de zile: Opel Astra Sports Tourer. Adică varianta break a compactei germane. Traseul? Același ca și în cazul celorlalte teste de consum: București-Sinaia-București.
Ca să aprofundăm și mai mult studiul de caz, vă spun că este vorba despre dieselul de 1.6 litri CDTI, biturbo, disponibil cu o putere totală de 160 de cai. Fișa tehnică oficială ne promite un consum mediu de 4.2 litri, însă eu mă voi concentra mai degrabă asupra celui extraurban. Doar 3.7 litri/100 de kilometri. Imposibil, o să spuneți. Mai ales acum, în contextul în care dieselul este pus la colț, iar valorile de consum reale nu se apropie niciodată de cele oficiale. Și totuși...
Fără climatizare
Provocarea a început într-o zi cu temperaturi primăvăratice, deci am stabilit de la bun început că nu voi avea nevoie de climatizare. Un avantaj important atunci când realizezi un test de consum.
Traseul a început la marginea Bucureștiului și a continuat, cum era și normal, pe DN1, celebrul drum național unde limitele de viteză pot crea coșmaruri pentru șoferii care se grăbesc. Eu nu mă grăbeam nicăieri, deci chiar m-am bucurat să le respect cu sfințenie.
Limita de viteză de 70 de km/h din interiorul localităților mi-a dat ceva bătăi de cap la început, pentru că în treapta a șasea la puțin peste 1000 de rotații, a fost destul de greu să stabilizez consumul.
Valorile instante indicate de computerul de bord erau sub 4 litri/100 de kilometri, deci premizele erau bune. Din experiența testelor anterioare, știam că până la Ploiești puteam să ating cifra oficială de consum, ba chiar să scad sub ea.4.1 litri/100 km până la Ploiești
În cazul lui Astra Sports Tourer nu a fost chiar așa. Motorul încă rece și forțarea unui condus economic m-au adus pe centura orașului Ploiești cu un consum de 4.1 litri/100 de kilometri. Asta după ce în primii 20 de kilometri pe DN1 scăzusem chiar la 3.8 litri, deci suficient de aproape de valoarea oficială.
Cei 4.1 litri înregistrați la Ploiești au fost demoralizanți. Mai ales că urma o urcare anevoioasă către Sinaia. Mi-a venit inima la loc după ce m-am întors la 3.9 litri până să înceapă urcarea. Era un rezultat cu care puteam ataca restul de 30 de kilometri cu înclinare potrivnică, sperând să remediez totul la coborârea către București.
Pantele au adus accelerări fine și o concentrare în care cred că îmi puteam auzi respirația. Și motorul diesel a păstrat liniștea. Pe la Comarnic apăsam accelerația cu grija cu care medicul așează nou-născutul în incubator. Simțeam că Sinaia e tot mai aproape, iar computerul de bord indica 4 litri/100 de kilometri.
Accident pe Valea Prahovei
În momentul acela am primit vestea: „accident raportat în față”. Nu-mi venea să cred ce spune navigația. M-am convins atunci când m-am oprit în șirul de mașini, așteptând urcarea de la Posada. Era ireal. Un test de consum început cu pesimism, continuat acum cu o oprire în coloană.
Sistemul start-stop mi-a simțit disperarea și a oprit imediat motorul. Liniște. Așteptare. Ușoare vibrații la repornire. Din fericire, coada nu era atât de mare: avea vreo 300 de metri, iar circulația se desfășura alternativ. Un Toyota RAV4 mușcase destul de serios din marginea muntelui și acum ocupa toată banda de urcare.
Ajutat de sistemul start-stop și de o accelerare extrem de fină, am reușit să păstrez consumul de 4 litri/100 de km până la intrarea în Sinaia. În mijlocul orașului însă, am mai crescut cu 0.1 litri. E o valoare bună pentru un diesel, însă nu excepțională. Prin urmare, coborârea trebuia să fie una extrem de atentă. Zis și făcut.
Am egalat consumul oficial
Am luat-o la vale ușurel, așa că la ieșirea din Sinaia eram deja în treapta a șasea. Am uitat complet de frână și am căutat să retrogradez suficient de mult pentru a tăia din elanul mașinii în curbele periculoase.
Au fost vreo două sau trei la coborâre. Din fericire, locul accidentului fusese degajat și acum traficul era fluid. Prin urmare, m-am scurs ușor la vale și pe la Comarnic bifam deja 3.7 litri/100 de kilometri. Eram în cărți. Consumul oficial era atins.Chiar dacă nu am mai avut o diferență de nivel simțitoare, coborârea s-a oglindit pe computerul de bord. Cu 80 de km/h, consumul instant indicat de Opel Astra Sports Tourer se învârtea în jurul unor valori pe care nu le-aș fi crezut posibile: 1.8-2.3 litri/100 de kilometri. La această viteză, în treapta a șasea, turometrul indica aproximativ 1400 de rotații. A rămas acolo multă vreme, întrucât drumul a fost lipsit de alte incidente până pe centura Ploieștiului.
Aici am încercat să anticipez eliberarea sensurilor giratorii, însă fără succes. Am prins un șir de patru, cinci mașini care așteptau intrarea în giratoriu. Ca și în celelalte situații, plecarea de pe loc s-a făcut încet, cu răbdare, cu un picior extrem de fin pe accelerație.
Consum final: 3.3 litri/100 de kilometri
3.4 litri/100 de kilometri. Consumul înregistrat la Ploiești. 3.3 litri/100 de kilometri, consumul final înregistrat la intrarea în București, locul de unde a început testul nostru de consum. Așadar, 0.4 litri mai puțin decât consumul oficial, după 211 kilometri parcurși cu o viteză medie de aproape 62 de km/h.
Valoarea asta mi-a adus aminte de ce reușeam cu Opel Insignia EcoFlex și mi-a confirmat faptul că, deși motorul de 1.6 litri este de generație nouă, germanii au rămas la fel de preocupați de scăderea consumului. Cred cu tărie că aș fi putut atinge o valoare utopică de 3.0 litri, dacă n-ar fi fost piedicile de pe drum. Poate fi însă o provocare pentru un alt test de consum.
În concluzie, deși se tot vorbește de interzicerea lor în viitorul apropiat, dieselurile continuă să ofere unul dintre cele mai bune consumuri de carburant la nivel mondial. Chiar și atunci când nu le duci la limită, așa cum am făcut-o noi în timpul testului. Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de emisiile NoX și de faptul că sunt mari poluatori. Probabil, într-un nu foarte îndepărtat viitor, testele noastre de consum cu versiuni diesel vor fi doar o amintire.
bucuros aduc coliva
Tocmai de-asta construim noi experimentele astea pe care ni le asumăm ca experimente extreme. Ca să nu fiți nevoiți voi s-o faceți.
Sunt condiții extreme, rulare extremă, și în final cifre extreme. Asumate pentru a vedea extrema de jos a mașinii. Până la urmă, și asta face parte din ideea de test. Altfel, am conduce mașina, n-am testa-o.
În rest, de acord cu voi. Nu recomandăm nimănui să meargă așa. Dar noi o facem în numele științei :)
La o urcare de coasta eu fac consum mai mic cu 3000 rpm decat cu 1700 rpm.