Drivetest Dacia Duster
1.5 Diesel Turbo (dCi) 110CP 4x2 Aut6 PrestigeVineri, 24.11.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ți s-a întâmplat de zeci de ori în viață. Te întâlnești după mulți ani cu un prieten sau o prietenă din liceu și primul lucru pe care-l observi este că nu s-a schimbat fizic deloc. Cu excepția unor trăsături ceva mai mature și a unui zâmbet care-i trădează experiența de viață, lucrurile sunt identice. Apoi te așterni la vorbă și depeni povești și nu-ți ia mult să te prinzi că lucrurile nu sunt deloc cum par a fi și că, de fapt, copilul din liceu s-a transformat în timp într-un adult care are foarte puține în comun cu fostul om în devenire pe care-l țineai minte. Experiența de viață, întâmplările prin care a trecut și profesia pe care și-a ales-o au schimbat adânc personalitatea omului pe care-l știai, iar acum ai în față o variantă matură, net îmbunătățită, clar superioară.
Este o paralelă perfectă pentru a înțelege schimbările prin care a trecut Duster între prima și a doua generație. Duster și-a păstrat platforma, și-a păstrat motorizările, și-a păstrat caracterul și avantajele constructive în off-road, și-a păstrat chiar și distribuția transmisiilor manuale și automate în gamă. Cumva, până aici tabloul te face să te întrebi, sincer, de unde atâta agitație cu "noul" Duster. Ce-l recomandă?, vorba unor umoriști de geniu într-un film fabulos dinainte de Revoluție.
E bine, Duster s-a schimbat radical la nivel de percepție. Cu ajutorul unor artificii tehnologice și tehnice inteligente, semnalezi instantaneu diferențe adânci și acute între ceea ce simțeai, vedeai și auzeai când conduceai generația anterioară și modul în care simți actualul model.
Dar să vedem care sunt mișcările care transformă atât de mult o mașină care tehnic nu s-a schimbat aproape deloc.
Dacia Duster
1.5 Diesel Turbo (dCi) 110CP 4x2 Aut6 Prestige
- Pret de pornire 12.350 €
- Pret model testat 19.800 €
Motor / Transmisie
La capitolul motorizări și transmisii, Duster moștenește, așa cum am spus mai sus, oferta pe care o punea la dispoziție vechiul model. Altfel spus, avem aceleași motoare pe benzină (SCe aspirat de 115 CP și 1.2 Turbo TCe de 125 de cai (ambele cu transmisie manuală, ambele cu 4x2 sau 4x4) și același diesel 1.5 dCi declinat în variantă de 90 CP (manuală 4x2), 110 CP (manuală 4x2 sau 4x4) și 110 CP cu cutie automată EDC cu dublu ambreiaj și 6 trepte (doar 4x2).
Ultima dintre aceste variante este cea care suscită cel mai mare interes. Cutia EDC este cea mai nouă tehnologie dezvoltată de Renault la nivel de transmisii și prezența sa pe Duster (a fost lansată în martie 2017 pe SUV-ul Dacia) este un avantaj tehnic imens în fața multor competitori cu pretenții. Pe de altă parte, Grupul Renault limiteză tehnic această cutie la utilizarea sa pe versiunile 4x2, deci nu vom vedea foarte curând un Duster 4x4 cu EDC, variantă care ar fi fost, din punctul meu de vedere, Duster-ul perfect. Mai ales în contextul în care 80% dintre clienții lui Duster aleg versiunile 4x4.
Până atunci, însă, ne mulțumim cu EDC pe 1.5 dCi de 110 CP cu 4x2. Montate în această configurație pe noul Duster, elementele generează un pachet tehnic excelent. Motorul este corect, urcă rapid în ture şi oferă reprize absolut decente pentru un automobil de gabaritul SUV-ului românesc. Ajutat de cutia care schimbă în general imperceptibil și care te va face să lași deoparte gândurile de a trece pe alternativa manuală, Duster este dedicat în această configurație celor care vor parcurge distanţei lungi sau vor să folosească potenţialul de off-roader al modelului.
Marea noutate la nivelul percepției este însă faptul că inginerii Dacia au lucrat masiv la antifonarea lui Duster, astfel că din cabină asiști la o metamorfoză pe alocuri incredibilă. Știind că am ales varianta diesel cu EDC, am fost nevoit să mă uit încă o dată pe fișa tehnică a mașinii în momentul în care am pornit motorul. Celebrul "țăcănit" clasic al unui diesel lipsește acustic și impresia e că ești la volanul unei mașini pe benzină. Chestiune valabilă și pentru zgomotul de rulare, net limitat cu ocazia lansării noului model. Iar această schimbare te face să te simți instantaneu într-o mașină mai scumpă decât Duster. E o senzație pe care o veți experimenta cu siguranță dacă veți avea ocazia de a testa noul Duster.
Evoluția este cu atât mai ușor de perceput cu cât dacă ieși din mașină vei fi întâmpinat de sunetul pe care îl uitaseși și care îți arată cu sub capotă a rămas același trecut prin viață 1.5 dCi. De asemenea, sunetul reușește să se strecoare doar la turații mari prin straturile de izolație fonică și prin geamurile mai groase cu 0.35 milimetri. Dar la turații mari nu vei ajunge decât foarte rar.
Minusuri? Puterea limitată la viteze ridicate, acolo unde nu ajută nici măcar retrogradările succesive de treaptă pe modul manual al cutiei. Și faptul că ne-ar fi plăcut serios un 1.6 dCi de 130 de cai putere cu EDC în gama Duster. Dar Qashqai și Kadjar trebuie să rămână și ele cu avantaje în fața ineditului challenger de la Mioveni.
Consum
0.1 litri/100 km. Ăsta este "prețul" pe care îl vei plăti pe Duster pentru că ai ales confortul cutiei EDC în favoarea manualei. Altfel spus, Dacia anunță un consum mediu mixt de 4.5 litri/100 km pentru versiunea testată de noi, valoare cât se poate de decentă pentru un SUV care înoată la limita dintre segmentul B și C atât ca dimensiuni, cât și ca abordare de preț.
De asta e greu să arăți cu degetul spre rivali clari ai lui Duster. Să fie modele precum Suzuki Vitara, Opel Mokka și Peugeot 2008, care sunt oricum ușor mai scumpe decât un Duster echivalent, sau să fie armata de SUV-uri compacte care începe cu Qashqai, liderul absolut în vânzări în această clasă, și continuă cu Suzuki S-Cross, Skoda Karoq, Seat Ateca, Opel Grandland X, Hyundai Tucson sau Kia Sportage? SUV-uri mai apropiate ca dimensiuni și gabarit, dar cu prețuri și dotări mult peste ceea ce oferă Duster.
E greu să cataloghezi modelul românesc și probabil că din această incertitudine, din această poziționare în No Man's Land se naște și succesul de piață al unui model vândut în peste un milion de exemplare de la lansare doar sub siglă Dacia, fără să luăm în considerare varianta Renault.
În fine, cert e că, la nivel de consum, Duster se luptă cu arme corecte cu SUV-urile înșirate mai sus în versiunile lor diesel cu cutie automată și tracțiune 4x2. Cu 4.5 litri/100 km, Duster stă în a doua jumătate a unui clasament condus autoritar de un model care împarte atât motorul, cât și cutia cu SUV-ul românesc: Renault Kadjar 1.5 dCi EDC, care vine cu 4.8 litri/100 km. În rest, Suzuki Vitara, probabil cel mai apropiat model de Duster din punctul de vedere al conceptului, oferă 4.0 litri/100 km, dar motorul diesel de 120 CP vine fie cu manuală 4x2, fie cu automată 4x4. Deci nu vei găsi o configurație în oglindă pentru o comparație corectă 100%.
În viața reală, adică pe traseul pregătit de Dacia prin jurul Atenei, locul în care a avut loc testul internațional de presă, Duster a consumat 5.7 litri/100 km în această configurație. E adevărat că șoselele nu l-au menajat prea tare, pentru că am urcat și am coborât consecutiv timp de 3 ore, iar pe alocuri am prins și o porțiune de macadam.
Performanţe
Știm cu toții că modelele Dacia nu s-au lăudat niciodată cu performanțe pe șosea, iar lucrul ăsta e cumva normal pentru o marcă entry-level al cărei scop este acela de a-ți oferi mașini corecte dotate decent la cel mai mic preț din segment. Altfel spus, pentru un brand pentru care sprintul de la semafor e trecut la "și altele" în CV. În cazul lui Duster, lucrurile sunt și mai nuanțate. Pentru că SUV-ul Dacia iese în evidență mai ales prin performanțele sale off-road decât pe asfalt proaspăt turnat.
Ei bine, avem câteva surprize aici. Duster 1.5 dCi cu EDC nu este cel mai lent SUV compact din această zonă de putere și se ține chiar bine în comparație cu rivalii mai mult sau mai puțin direcți.
Cu 11.9 secunde pentru 0-100 km/h, Duster este mai rapid decât noul Opel Grandland X 1.6 Diesel de 120 CP cu transmisie automată (12.2 secunde), dar și decât Suzuki SX4 1.6 diesel 120 CP cu manuală și 4x2 (12 secunde). Asta într-o zonă de putere în care doar Skoda Karoq scade sub 11 secunde.
La capitolul viteză maximă, Dacia Duster atinge 171 km/h și este cel mai puțin potent SUV compact de pe piață. E foarte posibil să nu ajungi însă niciodată să testezi treaba asta.
Interior
Dacă la exterior Duster a preferat să evolueze, impresia generală fiind că modificările sunt sumare în ciuda faptului că s-au schimbat efectiv toate panourile de caroserie și elementele estetice între cele două generații, interiorul este în mod cert o evoluție apăsată. Inginerii și designerii Dacia au ascultat plângerile clienților și au dezvoltat un habitaclu diferit al cărui principal atu este faptul că a evoluat serios la capitolul calitate percepută.
Primul contact cu habitaclul este momentul în care te așezi pe scaun și observi că Duster nu mai are șezutul plat și compromis al scaunelor anterioare, ci scaune noi, profilate, pe care te simți ok după o repriză de condus de două ore. Ceu de la Dacia spun că au modificat implicit consistența spumei constructive, deci probabil că s-au ars ceva neuroni în căutarea unei soluții cât mai corecte.
Apoi închizi portiera și îți dai seama că sunetul produs de aceasta este unul "plin", curat. Nu mai pare că tragi de o foaie de tablă pe care sunt prinse niște elemente suplimentare și care sună a gol când se lovește de toc. Ar fi putut fi și mai bine dacă mânerul interior ar fi fost așezat ceva mai spre centrul ușii, nu atât de împins spre bord, pentru că unghiurile formate nu-ți oferă cea mai bună priză pentru a trage portiera.
Bordul e complet nou, iar în mijlocul său tronează ecranul sistemului MediaNav Evolution. Așezat mai sus, așa cum era de așteptat, deci mult mai ușor de urmărit cu privirea atunci când sistemul de navigație e activ. Dacă la generația anterioară era o misiune aproape imposibilă să urmărești harta din cauza contorsionismului acut de care trebuia să dai dovadă căutând display-ul la nivelul călcâielor, lucrurile stau mult mai bine acum. Nu perfect, pentru că o poziționare și mai ridicată ar fi fost de preferat. Dar e clar că ergonomia a fost îmbunătățită.
La capitolul materiale, Dacia a marșat din nou pe soluții durabile - o metodă mai elegantă de a spune "plastic tare", dar care de această dată au fost texturate pentru a spori impresia de calitate imediată. Există însă și zone "moi" așezate strategic acolo unde e nevoie, cum ar fi zona dedicată cotului de pe fețele de uși. Apropo de cot, există acum o cotieră de tip autocar pe care o ai la dispoziție la nevoie atunci când te afli pe scaunul șoferului.
Un plus serios pentru sistemul de climatizare automată și pentru cele trei butoane rotative ale sale. Acestea arată și se simt mai natural la acționare decât multe alte soluții regăsite pe modele cu ștaif, implicit în gama superioară Renault sau Nissan, de exemplu. Iar ecranul integrat în rotative este de efect: simplu și eficient.
Mi-a plăcut și faptul că Duster s-a digitalizat parțial în zona instrumentarului de bord, SUV-ul de la Mioveni folosind acum spațiul central dintre vitezometru și turometru pentru a introduce un ecran central alb-negru pe care poți vedea viteza de deplasare și informațiile computerului de bord. Din nou vorbim de o soluție eficientă și simplă care rezolvă elegant o problemă "prăfuită". Volanul este inspirat din gama Logan/Sandero și oferă un design nou și comenzi basic. Spre deosebire de vechea generație, acesta poate fi reglat atât pe înălțime, cât și pe adâncime. Știți cum e: un pas mic pentru om, un pas mare pentru omenire.
La nivel de spațiu, Duster nu s-a schimbat față de generația anterioară, deci nu vă așteptați să așezați șase trollere acolo unde până acum intrau lejer trei. Avem 478 de litri în versiunile 4x2 și o idee mai puțin acolo unde dedesubturile sistemului de tracțiune integrală mai fură câțiva centimetri din spațiul de încărcare. E mai mult decât are orice SUV de segment B și depășește și câteva SUV-uri cu pretenții din segmentul C. Cum ar fi Kadjar sau Suzuki SX4.
Preţ de achiziţie
Dacă despre exteriorul și interiorul lui Duster s-a vorbit mult în momentul prezentării oficiale a noului SUV, care a avut loc la Salonul Auto de la Frankfurt și, înainte de asta, la un eveniment secret la care am participat la Paris, despre prețuri nu se știa nimic oficial până în 23 noiembrie, când oficialii Dacia au prezentat echipările și prețurile modelului Dacia.
Veștile sunt bune. În ciuda numeroaselor plusuri la nivel calitativ și tehnologic, Duster profită de faptul că a păstrat motorizările și platforma și ține cu dinții de prețurile vechiului model, de care se îndepărtează foarte puțin.
Duster pleacă de la puțin peste 12.000 de euro în echiparea de bază Essential 1.6 benzină aspirat de 115 CP, dar statisticile românești ne arată că doar 0.3% dintre clienții lui Duster aleg această echipare. În schimb, 98% merg pe echiparea de top, care acum se numește Prestige și care oferă printre altele climatizare automată, scaune față încălzite, jante de 17 inch, cameră de marșarier și sistem MediaNav Evolution. Găsiți aici o prezentare completă a prețurilor și a echipărilor pe Duster.
Cert este că versiunea testată de noi costă exact 18.450 de euro. Dacă adăugăm cele cinci elemente opționale contracost pe care le poți pune peste Prestige (card mâini libere la 200 de euro, asistent de unghi mort la 250 de euro, Multi-Vue Camera la 200 de euro, vopsea metalizată la 200 de euro și piele ecologică la 500 de euro, ajungem la un vârf de 19.800 de euro, deci fix sub pragul psihologic peste care un Duster poate fi considerat ușor exagerat de clienții de SUV-uri compacte. Dar există și o variantă care trece peste: 1.5 diesel manual cu 4x4 în echipare Prestige cu toate opțiunile active costă 20.100 de euro. Primul model Dacia care reușește performanța asta.
Indiferent de cum îl echipăm și indiferent de segmentul în care-l încadrăm, B sau C, Duster rămâne cel mai ieftin SUV de pe piață. În comparație cu modelele cu care de acum poate fi pus fără probleme față în față, cele compacte, Duster vine cu prețuri care în unele cazuri sunt cu 10.000 de euro mai mici pe o echipare echivalentă și la același nivel de putere.
Cei mai apropiați adversari sunt cele două SUV-uri Suzuki, Vitara și SX4, care încă nu s-au înțeles între ele cu privire la poziționarea în segmente. Cert e că un SX4 în echipare tehnică asemănătoare (dar fără cutie automată) costă cu 250 de euro mai mult decât Duster cu EDC. Vitara e ușor mai sus, la plus 900 de euro, în condițiile în care are tot cutie manuală.
Siguranţă
Dacă modelel Dacia se pot lăuda cu multe performanțe la nivel de vânzări sau la nivelul salturilor calitative pe care le-au realizat în ultimii ani, zona siguranței rămâne una sensibilă pentru marca de la Mioveni. Asta pentru că Dacia nu a reușit niciodată să se ridice la nivelul celor cinci stele Euro NCAP, chiar dacă Sandero a adunat patru stele atunci când a fost testat în generația nouă.
În cazul lui Duster, inginerii prezenți la testul internațional de la Atena susțin că "a fost proiectat pentru 3 stele Euro NCAP", fără să anunțe clar care va fi scorul reușit de SUV-ul Dacia. Cert e că testele organizației independente europene sunt în desfășurare la ora la care este redactat acest text și rezultatele vor fi publicate în curând.
Peste toate aceste cifre și note, se cade să notăm încă o dată, ca de obicei, faptul că un rezultat de 3 stele Euro NCAP în 2017 nu este echivalent cu unul identic în 2010. Asta pentru că criteriile NCAP s-au schimbat radical și sunt draconice, iar fiecare stea se obține cu eforturi majore. Și cu sisteme de asistență activă a șoferului pe care Duster de-abia începe să le primească.
De exemplu, nu poți lua 5 stele Euro NCAP fără să ai în dotare sisteme precum frânarea automată de urgență, asistentul de menținere a mașinii în bandă sau cititorul de semne de circulație. Duster are (opțional) doar asistent de unghi mort, care e un pas bun înspre "armata" de sisteme de acest tip care-și fac loc ușor-ușor pe modele din toate segmentele.
Rămâne de văzut cât de mult vor conta lipsurile tehnologice când vom afla rezultatele. Până atunci, Duster primește în plus centuri cu pretensionare față și pe locurile laterale spate, notificare de legare a centurilor pe cele patru locuri dinspre exterior ale mașinii, iar inginerii Dacia susțin că au ranforsat zona frontală și stâlpii parbrizului pentru o susținere structurală mai serioasă.
Ţinută de drum
O altă necunoscută legată de Duster a fost dezvăluită astăzi, odată cu primele teste realizate de jurnaliști în jurul Atenei. Este vorba de modul în care Duster se comportă pe șosea.
Avem vești bune și din această zonă. Pentru că schimbările prin care a trecut Duster între generații îl fac să se simtă ca o mașină mult mai bine așezată pe asfalt, mai stabilă și mai ușor de manevrat. În plus, cu izolarea fonică suplimentară despre care am vorbit la capitolul Motor/Transmisie, lucrurile capătă o turnură pe alocuri spectaculoasă când vine vorba de diferențele dintre generații.
Primul plus: direcția asistată electric care adaptează nivelul e asistență la viteza mașinii. Nu e un sistem revoluționar, situație valabilă pentru toate noile elemente introduse pe Duster odată cu noua generație, însă face diferența între volanul elastic și inexact pe care-l aveai în mâini anterior și cel mult mai ușor de manevrat și care-ți indică mult mai bine poziția roților de pe noul model.
Suspensiile au rămas setate spre confort, iar Duster îți arată clar limitele dinamice pe virajele luate cu aplomb, acolo unde simți atât un ruliu accentuat, cât și un caracter subvirator evident. Însă zgomotul degajat de amortizoare a fost estompat serios, astfel că denivelările și imperfecțiunile de pe șosele sunt negociate cu mult mai multă eleganță. Cel puțin acustică.
În timp ce conduci noul Duster rămâi cu impresia că ai în mâini o mașină care se așază mult mai bine pe șosea și care îmbrățișează virajele abordate relaxat fără prea mult efort. E o senzație de soliditate și încredere pe care niciun model Dacia nu a reușit să-l ofere în acest mod până astăzi.
Vizibilitate
Al doilea Dacia Duster are o siluetă similară cu cea a modelului original. Partea vitrată nu a fost modificată major, astfel că vizibilitatea la bord este relativ identică. Sau cel puțin nu-ți dă impresia că e afectată major. Poziţia înaltă la volan permite o bună perspectivă asupra traficului, deşi uneori montanţii pot jena raza privirii pe virajele mai strânse. Nimic ieşit din comun, însă. Oglinzile retrovizoare sunt așezate corect în peisaj, iar luneta oferă o perspectivă suficientă pentru manevrele cu spatele.
Senzorii de parcare, camera de marșarier și mai ales sistemul Multivue Camera, care folosește patru camere pentru a afișa imaginile independente ale fiecăreia pe ecranul central, sunt un plus binevenit. Mai ales în off-road și la manevrele de parcare lângă borduri, acolo unde camerele montate sub oglinzi văd ce tu nu ai nicio șansă să vezi de la volan.
Tehnologie
Crezul pe care inginerii Dacia îl au este ușor de înțeles dacă ai ocazia de a discuta câteva minute față în față cu responsabilii dezvoltării unei noi generații ale unui model din gamă. Se folosesc doar tehnologii probate și testate și se introduc pe modelele Dacia doar atunci când costurile scad îndeajuns de mult pentru ca acestea să nu afecteze filosofia mărcii: accesibilitate inteligentă.
Ați înțeles deja că Duster adaugă elemente tehnologice noi pe care nu le-aș fi văzut pe un model Dacia în urmă cu cinci ani. Sistemul Multivue camera este cel mai bun exemplu în acest sens: nu e un Bird View la 360 de grade, așa cum se întâmplă pe Kadjar sau Qashqai, de exemplu, ci vine cu patru imagini individuale trase de cele patru camere (față, spate și oglinzile laterale). Pare o chestiune ușor de realizat, însă cei de la Dacia au preferat să economisească banii pe care i-ar fi investit în soft-ul de cuplare a imaginilor și să-i folosească în alte locuri din mașină. Sau să tragă în jos lista de prețuri.
Și nu e tot. Pe Duster apare opțional un asistent de unghi mort care te poate ajuta să eviți accidente stupide la schimbarea benzii, ai sisteme de asistență la urcarea rampei și la coborârea pantei, dar ai și elemente de confort precum cardul mâini libere cu ajutorul căruia poți intra în mașină și o poți porni fără să ai nevoie să-l cauți prin geantă sau buzunar.
Chiar dacă poate părea deja depășită în epoca tehnologiei, climatizarea automată este și ea un plus pe noul Duster. Nu neapărat prin tehnologia pe care în general o folosesc foarte puțini șoferi (când ai apăsat ultima dată pe butonul Auto al climatizării, lăsând sistemul să climatizeze după logica sa habitaclul?), ci prin simplitatea și eficiența butoanelor rotative. Tot la plusuri introducem și cutia EDC, pe care multe mărci și-ar dori s-o aibă în repertoriu și de care Dacia profită imens prin înrudirea de sânge cu Renault.
Evident, de pe Duster lipsesc multe elemente tehnologice pe care le poți comanda pe SUV-urile compacte care costă mai mult. Dar pretențiile lui Duster cresc începând cu noua generație și de-abia aștept să văd ce ne va aduce facelift-ul de peste 3-4 ani. Poate un sistem de frânare automată de urgență, poate un instrumentar de bord complet digital, poate un Head-Up Display. La viteza în care se mișcă tehnologia, este posibil orice.
Design
Nu căutați schimbări radicale în liniile lui Duster. Așa cum știm deja, designerii Renault și Dacia au primit ordin să nu modifice major fața modelului românesc în contextul în care vânzările SUV-ului produs la Mioveni creșteau oricum pe măsură ce trece timpul, o evoluție atipică pentru un model aflat la prima sa generație. Consecința logică a acestui aspect a fost faptul că designerii au fost nevoiți să întărească identitatea lui Duster în loc s-o modifice. Păstrând proporția, este exact ce face cu succes Volkswagen cu Golf de atâția ani.
Cert este că noul Duster arată bine pe șosea. Din față, noile lumini LED care semnează conturul blocurilor optice față sunt vizibile și fac 50% din identitatea vizuală diferită a noului Duster. Spatele e dominat de volume așezate în straturi orizontale, iar stopurile aduc aminte de cele ale lui Jeep Renegade, doar că motivul interior este semnul plus, nu un "X". Mi-a plăcut faptul că semnalizatorul spate este integrat inteligent în blocul optic, fiind exact acel plus din interiorul jocului alb-roșu de pe stopuri.
Duster e gata să-și ducă mai departe povestea de succes printr-un concept estetic evolutiv. Și la cum am simțit designerii din spatele acestui model, trebuie să ne obișnuim cu acest mod de abordare și în cazul celorlalte mașini de succes din gama Dacia. Deci nu vă așteptați la modificări spectaculoase pe Sandero, de exemplu, care în 2017 este cel mai cumpărat model de către persoanele fizice din Europa.
Echipa câștigătoare nu se schimbă. Și Duster e unul dintre puținele modele de pe piață care fac parte cu adevărat dintr-o echipă câștigătoare. Și probabil că abordarea conservatoare a designerilor e văzută într-o lumină diferită dacă toate cărțile sunt așezate cu fața în sus. Pentru că nu vrei să modifici rețeta preferată doar de dragul de a experimenta lucruri noi.
Ne-a placut
- Preț imbatabil
- Interior evoluat
- Transmisia EDC
- Direcție net îmbunătățită
- Izolare fonică excelentă
Nu ne-a placut
- Rezultatele EuroNCAP
- Materiale dure la interior
- Lipsa unui sistem 4x4 pe cutia EDC
- Pachetul tehnologic modest vs SUV-urile de segment C
- Performanțe modeste pe șosea
Date tehnice - Dacia Duster 1.5 Diesel Turbo (dCi) 110CP 4x2 Aut6 Prestige | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Am inventat-o. Nici mașina nu există, de fapt.
1. Direcție net îmbunătățită
2. Izolare fonică excelentă
este si adevărat mă declar mulțumit cred ca mă voi îndrepta către (după ce fac un dive test) 4x2 1,5 EDC (am condus Duster actual cu EDC pentru un om normal cutia este super tare, as lua benzina dar nu au) cu roti de 16 am văzut ca prețul nu sare de 17000€ acum nu știu opționalele!
Mari plusuri pentru antifonare (sunt multe modele de volum la 25-30.000 euro care au doar o antifonare medie in cazul motorizarilor diesel), scaune, dotrari mai de 2017.
Minusuri pentru ergonomia bordului care e inca foarte perfectibila (ecranul putea fi pus in locul celor de aeroatoare, iar controalele audio puteau fi aduse pe volan) si pentru faptul ca probabil ca va primi doar 3 stele la EuroNcap.
Deocamdata nu stim daca au galvanizat caroseria (element foarte important pentru un model care e construit sa mearga si pe drumuri mai proaste, macadam etc.), insa probabil ca nu.
Ca pret ramane relativ ok, doar daca nu te uiti la Suzuki Vitara care e tot pe acolo. Mai pui 1.500 de euro si ai o Vitara comparabila ca nivel de echipare, care are insa 5 stele la EuroNcap si vine cu caroserie galvanizata. Plus ca are dotari care pe Duster vor aparea probabil la facelift, daca nu chiar la urmatoarea generatie...
Sunt sigur ca va avea vanzari mari in vest, asa cum s-a intamplat si cu vechea generatie. Un strain poate schimba usor la 3 ani un Duster.
P.S. Poate puneti un buton de EDIT! E o cerere pe care o tot repetam de ceva ani!
Mult succes viitorilor deținători... că au mare nevoie...noul Duster ( cât o fi el de nou ) este un SUV cu multe hibe și care va avea și un rezultat slab la testul de siguranță...dar va aduce profit pentru că unii nu cunosc, alții nu au pretenții iar cei mai mulți sunt naționaliști, iar pentru unii prețul este factorul determinant indiferent de slăbiciunilor și devalorizarea produselor.
@AM undeva nu cred ca v-ati dat seama ca Dacia e supraevaluata la ce ofera.
1. Caroseriile Daciilor se galvanizeaza demult, doar voi v-ati trezit in 2017 sa comentati ca niste adevarati cunoscatori :DDDD
De la minutul 1, Daciile intra sa faca baie.....:
https://www.youtube.com/watch?v=8l4cmTTn69o
2. Daca sare siguranta la Dacie, eu zic sa punem niste lita
:DDDD, ceea ce la Suzuki Vitara nu poti face.
3. Dusterul asta are doua "mari plusuri" pe lampile spate si niste plusuri mai mici la antifonare. :DDDDDD Niste minusuri din LED pe faruri...De ce dracu nu au pus stele.....?
4. Propun ca ecranul MediaNAV sa fie in mijlocul volanului sa il vada tot prostu', si atunci bordul e perfect. Dar sa scoata reglajul pe inaltime ca daca dai volanul prea jos iar nu se vede bine ecranul. :DDDDD...si zice lumea ca ergonomia e "FOARTE perfectibila" :DDD
Si daca sare airbagul e bine... ca vezi ecranul exact in fata ochilor.
Simt niste "mixed feelings" cum zice un francez oarecare de la Dacia, cand vad specialisti dand cu parerea.... :DDDD
Depăşirea pragului de 20000 euro mi se pare o contraperformanţă, nu o performanță. Iar clima o țin mai tot timpul pe Auto.
2. Cum sa spui ca Duster este peste Suzuki? (cred ca la Vitara se facea referire) In primul rand Vitara are 5 stele la Ncap, Duster are 3 (sau va avea 3 cand va fi testat). Deci ce preferi: sa te simti in siguranta intr-o masina mai putin dotata (vb de echivalentul pretului pt Vitara) sau sa ai o masina dotata si sa traiesti cu frica in spinare ca va fi nasol cand o sa ai un accident mai serios?
Eu nu zic sa-si cumpere lumea masini SH in detrimentul unei Dacii noi, ci doar ca Renault trebuie sa investeasca mai mult in dezvoltarea structurii de rezistenta a masinii
Daca au fost in stare sa monteze claxonul pe volan si comenzile pt geamuri (dupa 12 ani) "la cerinta publicului" asa pot sa sa si dezvolte modele cu mai mult de 3 stele la Ncap; dar se pare ca siguranta nu este cerinta publicului.
...SX4 mai ușor cu 110 kg la practic aceeași dimensiuni și implicit cu performanțe echivalente, doar că-n condițiile unui consum mai mic (114 g CO2 / km vs. 138 g Duster.... prăfos rău și la capitolul ăsta, ce-i drept)
De diesele nu comentez, că nu le pot înghiți. :-)
În plus observ că nimeni, dar absolut nimeni și niciodată (din presa auto, evident) n-a remarcat contrastul dintre amprenta la sol mare a Duster-ului și habitaclul lui relativ mic, din cauza bosajelor aripilor exagerate ca lățime, pe motiv de robustețe... stilistică. ;-)
...Sau faptul că actuala generație Duster e prima vîndută mai scump în săraca Românie decît în îmbuibatul Vest ! (12.350 vs. 11.900 euro) - inexplicabil, clar.
P.S. Mai observ că-s acceptate fără probleme comentarii șovine (v. mai sus *electrizantul* coleg Edikk :-)), iar mie mi s-a șters unul efectiv ...educativ (replică @inexorabil).
Asta-i însă viața - absurdă, evident.
Cate Vitara circula pe strada intr-o tara ca Romania sau ca India, China, SUA, Canada, Rusia...? Bine, daca pentru tine industria auto se limiteaza la piata din Ro, ai dreptate.
Evident că unele-s cârpite bine (se știe că-n anii 90 japonezii nu excelau la protecția anti-coroziune), dar încă funcționează...
Fiabilitatea Suzuki vs. Dacia nu cred că poate fi totuși o temă de discuție între oameni cu mintea acasă. :-)
Apropo de SX4 însă - că el era termen de comparație -, ia-n de citiți voi un test serios (Prova) pe alVolante.it cu pre-faceliftul 1.6 diesel de 120 CP (de origine Fiat), unde Vmax efectiv măsurată e de 194,5 km/h (mult peste cifra oficial comunicată - 180 km/h), iar accelerația de la 0-100 kmh - 10 s în loc de 12.
...Și totul, în condițiile unui consum real nu atît de mincinos cum ne-au obișnuit majoritatea producătorilor de-o vreme.
Comentariul specificat de tine a fost șters. După cum am mai spus pe aici, e posibil ca unele derapaje să ne scape. Deci mulțumim pentru sesizare.
Este posibil sa nu ceara roata de rezerva, nu este obligatoriu in Vest pentru 4x2, de aceea exista la anumite modele această "anomalie", mai exista si alte mici ecarturi.
Cu aripile umflate, înafara de "robustețe", cred ca mai este si altceva (atenţie nu sunt foarte sigur de ce spun este numai o părere de ageamiu): Structura pârți fata a caroseriei după mine este aceeași ca la Logan, dar ecartamentul este vizibil mai mare, cred ca au brațele inferioara (basculele cum le zic meseriași) mai lungi. Un 4x4 dezbate mult mai mult, pneurile sunt mai mari, le-au făcut mai umflate ca sa încapă roata cu pneul cu lanț eventual, in bracaj, in toate pozițiile posibile... zic si eu. Daca era numai design o remediau si nu puneau plasticul acela (care pe mine nu mă deranjează)
@mircea un comentariul de-al meu de ce a fost șters ? chiar nu am înjurat pe nimeni
Masina e o reusita, nu zic nu, dar sunt foarte multe lucruri in interior, nu neaparat care sa deranjeze la prima vedere, dar cu care in timp pur si simplu nu te poti obisnui, pt ca nu sunt ergonomice. Nu am curiozitatea sa fac drive test cu nimic de la marca dacia, desi am condus ocazional dacia logan. Toata "mana" de lucruri ieftine adunate si montate pe aceasta marca, intr-un final se simte, orice am face, iar pretul pt versiunea de top nu reflecte realitatea.
Ei spun:
On aime
•Confort-insonorisation
•Agrément de conduite
•Look-équipement
•Prix/prestations imbattable
•Versions 4×4
On aime moins
•Certains équipements uniquement disponibles sur finitions hautes
•Le coffre perd 30 litres
Cred ca romanii au o fobie cu:
1. plasticele dure
2. EURO NCAP
3. Performante slabe pe sosea
Auto Moto sunt francezi, dar când au ceva de spus, spun nu menajează pe nimeni.
la 24.11.2017, 10:53
Kadjar nu are camere 360. De fapt nu are niciun Renault! Duster e primul din tot grupul Renault cu 4 camere ( chiar daca nu sunt 360...)"
Nu este adevarat , Alaskan are 360 , ca e la baza Nissan Navara.