Luni, 20.04.2020
- Comenteaza
- Trimite pe:
Nissan Juke este modelul reprezentativ al segmentului SUV-urilor mici. Este icoana la care toți marii producători s-au închinat după ce au văzut că publicul își face chip cioplit după chipul și asemănarea micului model japonez.
E drept, unii au ales să joace o carte ceva mai sigură și nu au riscat cu un design atât de polarizant ca al lui Juke. Dar Nissan nu s-a lăsat intimidat și a crezut în continuare în personalitatea puternică a pionierului său. Drept urmare, noua generație nu se abate foarte mult de la filosofia de design cu care mașina a debutat.
Dacă din punct de vedere estetic s-a ales conservatorismul (o blasfemie să spui asta uitându-te la cât de special e Juke în segment), din orice alt punct de vedere s-a ales progresul, pentru că noul Juke, așa cum scriam și în cadrul testului meu desfășurat la Barcelona, a fost îmbunătățit considerabil.
Și, dacă rămâneți alături de mine de-a lungul celor 10 capitole, o să aflați ce s-a schimbat în bine, dar și pe unde mai trebuie insistat.
Nissan Juke
DIG-T 113CP N-Design
- Pret de pornire 17.200 €
- Pret model testat 25.660 €
Motor / Transmisie
Dacă este să mă refer la ce se ascunde sub capotă, nu sunt foarte multe de spus față de ce observam la testul în premieră, care a avut loc în Spania. Spun asta pentru că Nissan Juke este disponibil, cel puțin pentru moment, cu un singur motor. Aici ar fi loc de o lărgire a ofertei, având în vedere că publicul european vrea să aibă de unde alege.
Așadar, vorbim despre același motor de un litru, capabil să dezvolte 117 cai putere. La pachet cu un cuplu de 180 Nm (200 Nm atunci când ai parte de funcția Overboost), este ceea ce consideră japonezii suficient pentru un crossover care se vrea a fi condus mai mult în oraș.
Bine, bine, dar care e diferența între testul internațional și acesta? Pe lângă timpul mai lung petrecut alături de mașină și posibilitatea de a observa mai bine punctele tari și punctele slabe, diferența este transmisia folosită. În cazul mașinii testate aici, în România, Juke a venit alături de transmisia care se pretează cel mai bine la specificul utilizării sale. Este vorba despre o cutie automată. Și, slavă inginerilor japonezi și sfintei alianțe Renault-Nissan, nu vorbim despre cutia CVT de pe vechea generație.
Nissan a înțeles că e timpul să o lase în urmă. Cel puțin în cazul lui Juke. Așa se face că avem acum o cutie cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte, care poate asigura o rulare mai rafinată și mai dinamică decât a unui CVT. E drept, Juke continuă să sufere la capitolul rafinament din cauza echilibrării celor trei cilindri, care insistă să emită vibrații deranjante și să fie destul de vocali dincolo de 3000 rpm. Acum însă, la pachet cu sunetul, primești și o dinamică mai bună.
E drept că la viteze de autostradă Juke s-ar fi bucurat să dispună de ceva mai multe resurse, însă în mediul urban și pe drumuri naționale ai o dozare potrivită.
Pentru ceva mai multă personalizare a trenului de propulsie, Juke oferă trei moduri de rulare. În modul Sport, motorul și cutia lucrează foarte bine împreună, livrând constant resurse. E o senzație foarte plăcută de sațietate. La polul opus, atunci când ești în modul Normal, cutia schimbă liniar, fără sincope, reușind să îți ofere acel rafinament de care aminteam și la început. Un rafinament pe care nu îl obții cu o transmisie manuală. Retrogradarea în modul de rulare Standard se face cu o ușoară întârziere.
În concluzie, deși Juke oferă un singur motor, acesta pare a fi suficient pentru cei care nu au pretenții de sportivitate. Sfatul meu este să-l asezonați întotdeauna cu o transmisie automată.
Consum
Faptul că Juke este disponibil doar cu un motor pe benzină ar putea să-i sperie pe unii potențiali clienți. Dar e fals să credem asta despre modelul japonez. El se dovedește a fi destul de cuminte cu valorile de consum. Chiar și în mediul urban.
Prin București, motorul de un litru a cerut 9 litri/100 de kilometri. Consumul poate urca la 10, în condiții de trafic aglomerat. În afara orașului, Juke se poate mulțumi și cu mai puțin de 7 litri/100 de kilometri, cu condiția să nu rulați prea tare pe autostradă. Și, bineînțeles, să nu folosiți modul Sport.
În fișa oficială, Nissan anunță un consum de 6.1 litri/100 de kilometri în regim WLTP și de numai 4.8 litri in regim NEDC. Dacă ne uităm în segment, vedem că Ford Puma (fără cutie automată, însă) promite un consum mai mic. La fel și noul Peugeot 2008, deși oferă 130 de cai putere. Membrii familiei Volkswagen, adică T-Cross, Seat Arona și Skoda Kamiq promit toți o medie de 5 litri/100 de kilometri în regim NEDC. Vorbim despre versiunea de 115 CP cu DSG.
Principalul rival, adică Renault Captur, în versiunea de 130 CP cu transmisie automată similară, promite 5.5 litri/100 de kilometri. O valoare similară cu cea promisă de Juke anunță și DS3 Crossback, cu motorul de 130 CP și automata cu 8 trepte. Mai mult decât Juke consumă Opel Crossland X și Maxda CX-3.
Performanţe
Transmisia automată îți aduce multe beneficii, însă îl face pe Juke ceva mai lent decât versiunea cu transmisie manuală. Este suficient să arunci un ochi pe valorile oficiale și să înțelegi.
Un Juke cu transmisie automată ajunge la 100 de km/h în doar 11.1 secunde. Un Juke cu transmisie manuală ajunge în 10.4 secunde. Nu e o diferență capitală, însă ar putea face diferența în anumite momente.
Un DS3 Crossback are nevoie de numai 9.2 secunde, însă are și mai multe resurse. Și Citroen C3 Aircross cu motorul de 130 CP promite aceeași valoare. Ford Puma este și el destul de fâșneț cu 10 secunde, însă are 125 CP și nu are automată. Și Mazda CX-3, și Peugeot 2008, și Renault Captur, și Seat Arona, și Skoda Kamiq și Volkswagen T-Cross sunt opțiuni mai rapide. Doar Opel Crossland X cu motorul de 110 CP și automată este mai lent decât Juke.
Interior
Spre deosebire de Juke-ul testat în Barcelona, cel cu care m-am plimbat pe drumurile de la noi avea un interior mult mai viu. Diferența era făcută de materialul și culorile folosite pe planșa de bord. În cazul Juke-ului de la testul internațional, planșa de bord era îmbrăcată în Alcantara. În cazul Juke-ului autohton, bordul a fost îmbrăcat într-o piele sintetică, moale, de culoare portocalie. Tratamentul era extins și la nivelul portierelor.
Este o îmbunătățire considerabilă față de vechiul Juke, Nissan reușind astfel să „îmblânzească” părțile bordului cu care interacționezi mai mult. Bineînțeles, nu totul e roz. Sunt în continuare zone ale bordului cu plastic tare, mai ales în partea inferioară. Nissan a adus îmbunătățiri și la nivelul scaunelor, care pe versiunile de top par inspirate din mașinile de competiție și au și boxe integrate la nivelul tetierei.
Ergonomia rămâne una foarte bună, întrucât Nissan s-a opus curentului actual și a ținut cu dinții de butoane. Butoane pentru operarea sistemului multimedia, pentru climatizare și pentru instrumentele de bord. Inserțiile portocalii se prelungesc și pe consola centrală, unde există acum un spațiu pentru depozitarea telefonului mobil, fără încărcare prin inducție. Inserțiile portocalii există și pe scaune, care vin cu o tapițerie colorată, gata să seducă publicul feminin.
Una dintre cele mai importante îmbunătățiri poate fi observată doar dacă decizi să te așezi pe al doilea rând de scaune. În vechiul Juke, pe locurile din spate se putea călători doar pe distanțe mici. Nu erau tocmai confortabile. Spațiul la nivelul genunchilor era lamentabil. Acum, Nissan a revizuit totul. Și asta pentru că noul model a crescut în dimensiuni. Și nu neapărat în lungime și lățime, ci mai ales în ampatament. Sunt 10 centimetri în plus între roțile față și cele spate. 10 centimetri care fac destul de confortabilă bancheta din spate. Spațiul pentru genunchi măsoară acum aproape 60 de centimetri. La nivelul capului e loc decent.
Și surprizele plăcute nu se opresc aici. Dincolo de hayon, Nissan m-a făcut să uit de portbagajul vechiului Juke. Ai cu 20% mai mult spațiu pentru bagaje. Capacitatea a crescut de la 354 la 422 de litri. E o valoare demnă de segmentul compact, peste ce oferă de obicei SUV-urile mici, dar la același nivel cu Renault Captur, Opel Crossland X și Citroen C3 Aircross. Seat Arona și Skoda Kamiq au dimensiuni ușor mai mici, iar Ford Puma și Peugeot 2008 par a fi campionii segmentului.
Preţ de achiziţie
Fiind mașina cu cea mai puternică personalitate din segment, Nissan Juke a căutat să se poziționeze peste mulți dintre rivalii săi care se promovează a fi accesibili. A compensat, pe lângă personalitate, cu o echipare generoasă și cu multe posibilități de personalizare. Practic, dacă o să alegeți nivelul de echipare N-Design, o să vă puteți juca cu nuanțele de caroserie, jantele de 19 inch oferite standard și acoperișurile contrastante.
La noi în țară, noul Nissan Juke pleacă de la 17.200 de euro, însă, dacă vă doriți și o transmisie automată, atunci valoarea sare direct la 21.500 de euro. Din fericire, diferența asta presupune și un salt automat de la nivelul de echipare Visia la Acenta. Dacă vă gândiți la un N-Design, pentru un look aparte, atunci e bine de știu că ajungeți la 25.700 de euro.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un DS3 Crossback cu motor de 130 CP și automată pornește de la 25.900 de euro. Fratele său mai accesibil, adică Citroen C3 Aircross cu același motor și cutie costă 20.000 de euro. Un Ford Puma cu echipare Titanium și motor de 125 CP, fără automată, pleacă de la 20.300 de euro. Opel Crossland X pare a fi foarte accesibil, prețul pentru versiunea benzină de 110 CP și automată ajungând la numai 16.500 de euro.
Un Peugeot 2008, proaspăt lansat în România, pleacă de la 17.700 de euro pentru o versiune de 130 CP și automată cu 8 trepte. Seat Arona cu motorul 1.5 TSI și DSG pleacă de la 18.000 de euro. Fratele Skoda Kamiq este cu puțin mai scump în aceeași configurație: 18.300 de euro. Iar Volkswagen T-Cross, aceeași configurație, ajunge la 18.400 de euro. L-am lăsat la urmă pe Renault Captur, în versiunea de 130 CP, cu automată, care costă 19.700 de euro.
Siguranţă
Vechiul Nissan Juke a fost testat de EuroNCAP în anul 2011 și a obținut atunci punctajul maxim de 5 stele. Noul model vine cu o platformă nouă, cu multe sisteme de siguranță și cu o rigiditate a caroseriei mai mare cu 13% (deși masa totală e mai mică cu 23 de kilograme față de cea a vechiului Juke).
În aceste condiții, noul Juke nu putea să se mulțumească decât cu 5 stele EURONCAP. A fost testat la final de 2019 și a primit un punctaj generos pentru protecția pasagerilor adulți, adică 94%. Protecția copiilor a fost notată cu 85%, iar cea a pietonilor cu 81%.
Nissan Juke vine cu o pleiadă de sisteme de siguranță oferite standard. Mă refer aici la funcția de frânare automată în situații de urgență, cu posibilitatea detectării pietonilor sau bicicliștilor. Nu lipsește păstrarea benzii de mers, apelul automat în situații de urgență, pilotul automat, recunoașterea semnelor de circulație conectată la pilotul automat și asistentul pentru faza lungă.
Clienții mai pot opta pentru monitorizarea unghiului mort, avertizare la ieșirea cu spatele dintr-o parcare, monitorizarea stării de oboseală a șoferului și sistemul Nissan ProPilot. Acesta permite o rulare semi-autonomă în trafic aglomerat, mașina reușind să gestioneze accelerația, direcția și distanța față de ceilalți participanți la trafic.
Ţinută de drum
Drumurile din Spania nu au pus la grea încercare suspensia lui Juke, care mi s-a arătat destul de țeapăn și de închegat în cadrul testului internațional. În România însă, e altă poveste. Gropile și denivelările de la noi pot trăda anumite slăbiciuni ale suspensiei, mai ales când vine vorba de antifonare. Și aici cred că o parte din „merit” le revine jantelor de 19 inch, oferite cu nivelul N-Design. Ele arată foarte bine, dar ar putea face din Juke o mașină mai greu de digerat de cei care își doresc confort și rafinament.
Atunci când ajungeți pe asfalt bun și, eventual, virajat, Juke este o mașină plăcută. Stă destul de bine pe viraje, chiar dacă nu exclude total ruliul. El există, însă nu atât de sesizabil și de nesigur ca în cazul altor rivali. Motiv pentru care Juke o să te îndemne să abordezi unele viraje cu mai mult curaj.
Direcția devine precisă mai ales atunci când selectezi modul Sport. Noua generație a adus, după cum spuneam, și o rigiditate mai mare a caroseriei. De asemenea, avem o direcție care minimizează efortul și un control mai bun al resurselor pe puntea față. Din păcate pentru cei care doresc asta, Juke nu poate fi comandat cu tracțiune integrală.
Vizibilitate
Nissan susține că a redus dimensiunile montanților A și B pentru a spori vizibilitatea. Lucrul acesta se observă, însă numai dacă pui noul model lângă cel anterior. Altfel, Nissan Juke rămâne un model cu un ultim rând de montanți destul de generos și cu o lunetă care nu va fi pe placul novicilor.
Foarte inspirată decizia celor de la Nissan de a oferi pe lista de opționale un sistem de camere care permite o vizualizare la 360 de grade. Sistemul de avertizare la ieșirea cu spatele din parcare și asistentul pentru fază lungă sunt și ele două tehnologii foarte importante la acest capitol.
Tehnologie
Nissan a căutat să le ofere clienților săi un design cu personalitate. Dar, cum rețeta formelor fără fond poate fi ușor criticată, japonezii au căutat să le garanteze tuturor libertate tehnologică. Astfel că noul Juke și-a făcut temele cum a putut mai bine la acest capitol. Din păcate, cred că ar fi fost util ca Juke să fie meditat de părintele Renault la materia numită „Tehnologie”, întrucât fratele Captur stă ceva mai bine.
În primul rând din punct de vedere grafic. În spatele volanului avem un ecran digital, însă el are doar 7 inch și nu se poate apropia de dimensiunile și grafica rivalilor din segment: Kamiq, T-Cross, Puma sau 2008. E o încercare prea timidă într-un segment în care există deja instrumentare de bord complet digitale, unele chiar de 10 sau 12 inch.
În centrul planșei de bord am apreciat noua încadrare a sistemului multimedia și faptul că ecranul a crescut de la 7 la 8 inch. Grafica rămâne însă una care ar face invidioase televizoarele color de acum 20 de ani, iar meniul nu e tocmai intuitiv. Nici simțul tactil nu este foarte sensibil la impulsurile discrete ale degetelor tale. Dacă vrei să uiți rapid de grafica sistemului, implicit de navigația oferită de TomTom, cu informații din trafic, ai posibilitatea de a oglindi pe ecranul de 8 inch aplicațiile telefonului tău mobil cu Apple CarPlay sau Android Auto.
Juke este oferit cu internet integrat la bord, cu faruri full LED care îmbunătățesc vizibilitatea cu 10 metri și chiar cu un asistent Google, care ajută la dictarea destinațiilor sau la căutarea unui restaurant. Este disponibilă și aplicația de mobil My Nissan, care poate comanda mașina de la distanță și poate introduce un traseu direct în navigația mașinii.
Opțional, clienții pot comanda și un sistem audio Bose cu opt difuzoare, dintre care două sunt montate pe tetierele scaunelor față pentru a-ți oferi o experiență superioară.
Design
Când îl vezi pe străzile din România, noul Juke îți răpește privirea măcar pentru o secundă. Este aceeași mașină nonconformistă. Și, dacă în trecut era magnet vizual doar pentru cei care își doreau o mașină altfel, acum Juke promite să aibă o adresabilitate mai mare. Pentru că, spre deosebire de vechiul model, noua generație este ceva mai pragmatică și nu propune un design radical. Mai degrabă rafinează rețeta vechiului model și o face digerabilă de marea masă a clienților care își doresc neapărat un SUV mic.
Partea frontală păstrează blocurile optice rotunde, completate acum de o semnătură luminoasă diurnă sub forma literei Y. Nu lipsesc elementele cromate și grila sub forma literei V, specifică modelelor Nissan. Jantele pot ajunge până la 19 inch, iar acoperișul poate fi comandat în trei culori distincte: roșu, gri și negru.
Pentru cei care își doresc mai multă personalitate pentru mașina lor, Nissan pune la dispoziție nivelul de echipare N-Design, care permite alegerea unor combinații de culori aparte. Cei de la Nissan susțin că sunt 20 de combinații între culorile de caroserie și cele de interior.
Ne-a placut
- Portbagaj generos
- Posibilități de personalizare
- Design cu personalitate
- Design interior
Nu ne-a placut
- Grafica sistemului multimedia
- Antifonarea suspensiei
- Vibrația motorului
Ştiri despre Nissan
-
Constructorul japonez de automobile tocmai a prezentat a patra generație Murano pe piața din Statele Unite ale Americii. Pe lângă modificările exterioare și interioare, avem de-a face și cu un sistem de propulsie nou. (Joi, 17 Octombrie)
-
Potrivit unui oficial de rang înalt al producătorului japonez de automobile, investițiile în dezvoltarea de noi motoare termice au fost sistate. Întreaga atenție cade acum pe electrificare. (Luni, 03 Iunie)
-
Constructorul japonez de automobile anunță intrarea în producție a noului Qashqai facelift. Ca și până acum, acesta va fi asamblat în Marea Britanie, la uzina din Sunderland. (Vineri, 24 Mai)
-
Constructorul nipon de automobile intenționează să lanseze 30 de modele noi în următorii trei ani. Dintre acestea, 14 vor fi echipate exclusiv cu un motor termic. (Luni, 25 Martie)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
nu e afacere
portbagaj preancapator
motorul vibreaza
sistemul multimedia lasa de dorit un altul
suspensia zgomotoasa
Banuiesc ca ati introdus din greseala acel "doar"
V-as fi recunoscator daca ne-ati impartasi criteriile dupa care atribuiti stelele la rubrica CONSUM.
Multumesc!
Iar portbagajul chiar este mare pentru acest segment.
Pretul ? Cam mare.
Motorul ? Cam mortales (mort)
O optiune, poate chiar mai buna, in segment, ca pret, este Skoda Kamiq
Skoda Kamiq Monte Carlo, culoare Crystal Black si jante negre (arata foarte agresiv), cu motorul 1.5 150 cp si cateva optionale, este fix pretul acestei masini testate. Iar motorul este mai potent. Pentru oras, masina asta este destul de buna. Este facuta pentru oras si poate cateva plimbari inafara. Dar motorul este cam, mort.
Adica, la aceiasi bani, ai o optiune mai buna cu un motor de 1.5 150 cp.
Bine ca macar portbajaul este bun, maricel.
Este interesanta aceasta masinuta. Este frumusica. Este ok.
Dar, la aceiasi bani primesti o optiune mai buna.
Adica, peste 10 secunde 0-100 km/h ?
La aceiasi bani, primesti o optiune cu motor 1.5 si 150 de cai, intr-o versiune mai sportiva.
Parca, la acesti bani, nu prea merita.
Dar are totusi personalitate, iar design-ul este frumusel, este ok.
Dar 11.1 secunde 0-100 km/h si 180 km/h v-max ? E totusi, cam lenta.
Exista optiuni.
"doar"
Este o greseala. Daca era 8-9 secunde, era ok. Dar...
Vai de capul vostru!
Juke portbagaj mai mare decat la Kamiq
Juke pret de pornire mai mic decat Kamiq
Juke cu motor de 1L mai potent cu 2CP fata de Kamiq
despre design nu discutam....daca ai mort in casa de Covid il duci la groapa cu Kamiq, E cea mai potrivita alegere. Nu atragi privirile nici pe vremea "normala".
Stai jos, 4!
@Tatraurs...nu toata lumea isi transporta hoitul prin Bucuresti, orasul de referinta pentru opinca romaneasca ca altceva nu stie.
Sunt totusi surprins ca de data asta nu le-au mai placut cele 5 stele Euro NCAP.
de ce nu spuneti clar, la tinuta de drum care este sistemul de suspensii... mai ales pe spate: multilink, punte rigida etc. (asta asa, pt noi cichiriciosii, care consideram ca la preturi din astea altceba decat multilink e un semn al lipsei de respect pe care producatorul o are fata de cleienti... chiar daca ei habar n au ce e aia)
Am văzut că Mirică s-a convertit. Eu nu pot face asta.
P.S. Mirică, noua ta poreclă este Giuc.
În fine, mi-a mai spus că prima Sportage era de fapt o Mazda Bongo recarosată și oricum în clasa compactă, ca și RAV4 de altfel. Hmm, discutabil, dacă măsurăm varianta cu două uși (3,74 m lungime...)
Revenind însă la Giucu de-acu, io zic că-i un Captur o țâră mai altfel p-afară/înăuntru și cam atât.
Nici urâțel nu mai e, ba chiar inspiră ochiometric dinamism -- deloc susținut de performanțe, dar vine sigur și un Nismo.
Sper doar să nu *pompeze* pe suspensii la fel de pericolozo ca fostul Juke la testul elanului.
2 cai putere diferenta ? :))) 2 caluti amarati diferenta...
Iar Kamiq 1.0 TSI 115 cp prinde 0-100 km/h in 9.9 secunde cu manuala si 10 secunde 0-100 km/h cu DSG
Juke cu 2 cai in plus, face 0-100 km/h in 11.1 secunde
Si Kamiq prinde 193 km/h cu automata sau 194 km/h cu manuala
Nu ma crezi ?
Uite aici datele complete:
auto-data.net/ro/skoda-kamiq-1.0-tsi-115hp-36956
Si o comparatie intre Skoda Kamiq si Nissan Juke (ambele cu automata):
auto-data.net/ro/compare?carId1=36957&carId2=37584&carId3=
Deci Skoda Kamiq, cu 2 cai putere mai putin, face 0-100 km/h cu 1.1 secunde mai putin.
Skoda Kamiq, cu 2 cai putere mai putin, este mai rapid cu 13 km/h decat Juke.
Deci ?
Portbagajul este cam la fel. Sunt cativa litri diferenta.
Si ce zici tu acolo cu "Juke cu motor de 1L mai potent cu 2CP fata de Kamiq"
Nu este adevarat. Adica, da este cu 2 cai putere mai potent decat Kamiq, dar de fapt reprizele, viteza maxima, etc., sunt ca si cum, motorul lui Juke, ar avea cu 10-15 cai putere mai putin decat Kamiq.
Iar la greutate, nu este mare diferenta.
Kamiq este mai bun.
Are o personalitate aparte si personalizata, multe dotari, motoare bune si potente, cu reprize si v-max, excelente, este frumos, si... este Skoda !
Deci cum poti sa spui ca Kamiq (scuza-ti cacofonia), este mai lent decat Juke.
Asta arata faptul ca nu te-ai documentat.
He He He... Te-am prins cu mata in sac !
Azi ai 2 !
Deci, Juke cu 2 cai in plus fata de Kamiq, este mai lent, de parca ar avea 10-15 cai in minus fata de Kamiq.
Kamiq este mai rapid, mai bun.
Si are un interior cu personalitate, cu o tableta pusa foarte frumos in interior.
Iar la pretul modelului testat, se gaseste Skoda Kamiq Monte Carlo cu dotari optionale.
Masina arata foarte bine, bine de tot, imi place! Au lucrat atat de mult la design incat au uitat de motor.
Asa eram si eu ... dar prin liceu.
Masinile astea mai trebuie sa fie si placute la condus. Nu doar sa arate bine in parcare. Nu le cumpara mai nimeni ca sa mearga cu ele pe Nurburgring.