Drivetest Mercedes-Benz Clasa T

1.5 T 180 d SWB auto
4.0
Mercedes-Benz Clasa T zoom
de Constantin Ciobanu, FOTO: Mercedes-Benz
Miercuri, 28.12.2022
O specie rară

Nu pot spune că am dezvoltat râuri de entuziasm în așteptarea întâlnirii cu noul Mercedes-Benz T Class. Dar eram curios să văd ce poate oferi în plus acest model, comparativ cu un Citan Tourer bine echipat. Încercam să găsesc o justificare acestui model.

În bună parte, toate stările încercate se datorează și faptului că am apucat să mă desenez în alte vremuri. Și, da, poate aș avea nevoie de un upgrade. Am condus mașina, am lăsat impresiile la macerat, și în tot acest răstimp mașina a câștigat sens.

Nu este prima încercare a celor de la Mercedes-Benz de a oferi un MPV compact. Un prim pas a fost făcut acum vreo 20 de ani cu Vaneo, model care s-a produs doar preț de 3 ani. Ce nu a mers? Probabil faptul că era un model cu nume de comercială ușoară, care nu era o comercială, fiind construit pe platforma primei generații A Class. Poate cam multe personalități într-un singur model.

Noul T Class aduce o nouă literă în gama de automobile Mercedes-Benz. De partea sa, de această dată, are rețeta deja confirmată de V Class. Un model din gama LCV-urilor care prin upgrade ajunge în zona civilă. Iar dacă apare cumva întrebarea ”Ce nevoie avea Mercedes-Benz pentru introducerea acestui model în gama sa?” haideți să facem exercițiul de a privi oferta constructorului german de acum 20 ani și pe cea de acum.

În mod cert, pofta germanilor de a experimenta oferte în segmente atât de ciudate se va vedea în toată această perioadă.

PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O ÎN GERMANIA:

Mercedes-Benz Clasa T
1.5 T 180 d SWB auto

  • Pret de pornire 25.741 €
  • Pret model testat 30.633 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În gama T Class se află și un propulsor pe benzină oferit în două versiuni de putere, dar despre el poate cu altă ocazie. Acum, pentru că vorbesc despre un MPV care încă are printre principalele valențe capacitatea de a transporta un număr mare de persoane și bagajele lor, mă opresc la motorizarea diesel.

Propulsorul diesel este legendarul patru cilindri în linie de 1.461 cmc, care, pe limba lui Johann Wolfgang von Goethe, se numește OM 608. Îl găsim și cu buletin de Franța, unde poartă titulatura K9K, alias 1.5 dCi. Sunt și voi fi în continuare fascinat, atât de longevitatea acestui propulsor, cât și de spiritul lui cameleonic, de modul în care încă mai reușește să devină soluție pentru modele atât de diferite.

Propulsorul 1.5 diesel este oferit în versiune de 95 CP și 260 Nm sub numele T160d, iar în cazul de față, T180d înseamnă 116 CP la 3.750 rpm și 270 Nm la 1.750 rpm. Ca o curiozitate, versiunea mai slabă oferă puterea maximă și cuplul motor la aceleași regimuri ca T180d.

Această motorizare poate fi comandată, atât cu o cutie manuală cu 6 trepte, cât și cu o unitate automată cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte. Evident, la testul internațional am fost alintați și am primit versiunile cu unitatea 7G-DCT.

Și pentru că ecourile plimbării cu Mercedes-Benz Citan sunt relativ proaspete, am putut sesiza ușor evoluțiile. În primul rând, interiorul lui T Class este mai bine izolat fonic. Propulsorul este destul de discret prezent la interior.

Apoi aș putea paria că același T Class suferă mult mai puțin de vibrații transmise la interior și provenite de la propulsor. Un plus pentru cutia cu dublu ambreiaj în baie de ulei, o cutie fluidă în schimbări, rafinată. Cutia are și un mod manual, însă treptele pot fi selectate doar prin intermediul levierului amplasat pe consola centrală.

Consum

Acum ceva ani, nu foarte mulți, să zic vreo 3-4, zona asta a MPV-urilor era extrem de aglomerată. Acum, câtă liniște! Să fiu corect și să menționez că o parte din liniște este produsă de niște MPV-uri care astăzi mai sunt oferite doar în versiune electrică. Să vorbesc puțin despre consumul acestui model și revin la acest subiect.

Cei de la Mercedes-Benz ne-au pregătit un traseu de test complet și, sincer, rar am fost atât de satisfăcut de ruta oferită pentru a testa mașina. Am avut și oraș, unde viteza era limitată la 30 km/h, am avut și periferie cu 50 km/h, am avut și autostradă cu zone de 120 km/h, dar și zone fără limită de viteză, plus drumuri secundare cu regim de 70-90 km/h.

La finalul testului, consumul mediu afișat de computerul de bord era de 6.4 litri. Poate o idee mai sus decât cei 5.6 litri anunțați de constructor, dar, în apărarea mașinii, pot include și o secțiune de vreo 10-15 kilometri de autostradă fără limită de viteză, unde am vânat cei 177 km/h declarați. I-am atins, mai greu, dar i-am atins. T Class, cu această motorizare, promite o autonomie teoretică de 960 km și are emisii de 147 g/km CO2.

Și pentru că lucrurile au devenit extrem de simple pentru cel care își dorește un astfel de model, la secțiunea concurență voi include un Mercedes-Benz Citan 110 CDI, un Renault Kangoo Combi 1.5 Blue dCi și Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG.

Cu excepția lui Caddy și a frățiorului cu siglă Ford, practic, în acest moment, singura opțiune rămâne un model rezultat în urma colaborării dintre Renault Group și Mercedes-Benz.

VW Caddy 2.0 TDI în versiunea de 122 CP este singura motorizare diesel care poate fi echipată cu o cutie automată cu dublu ambreiaj. Volkswagen comunică pentru acest model un consum mediu de 5.2 litri și emisii de 135 g/km CO2. Iar cu un rezervor de 50 litri, putem miza pe o autonomie teoretică de 960 km.

Pentru Citan 110 CDI, un model echipat cu o cutie manuală, vorbim despre un consum mediu declarat de 5.3 litri și emisii de 139 g/km CO2. Citan, cu un rezervor de 54 litri, îți poate garanta, în teorie o autonomie de 1.000 km.

Iar Renault Kangoo Combi 1.5 Blue dCi are un consum mediu declarat de 5.7 litri și emisii de 149 g/km CO2. Cu același volum al rezervorului, tot 54 litri, dar un consum ușor mai mare, Kangoo promite o autonomie de 950 km.

Performanţe

Cu toată onestitatea, mă simt împăcat, eu cu mine, pentru simplul fapt că Mercedes-Benz nu are în ofertă și vreo versiune AMG. Altfel, aș fi avut așa o senzație de Pinocchio.

Modelele astea sunt ca o sesiune pe canapea la psiholog. Nu te grăbești, ai tot timpul din lume să-ți aduni gândurile și să spui tot ce ai pe suflet. În cazul lui T 180d 7G-DCT ai nevoie de 13.2 secunde pentru a ajunge la 100 km/h. Sincer, de la volan parcă lucrurile se întâmplă o idee mai repede.

Viteza maximă este de 177 km/h. Da, viteza este atinsă, chiar poți avea afișat pe bord și 184 km/h, dar să lăsăm o pâine de mâncat și celor care scriu în anunțuri: ”bate bordul”. Până spre 150 km/h mașina accelerează decent, de la acest nivel până la 177 km/h poți să-l suni pe el, pe psiholog.

Aș mai vrea să vă spun că T Class, în această configurație, are o masă de 1.678 kg. Deci nu e tocmai un fulg.

Caddy se laudă cu o viteză maximă de 186 km/h. În cât timp ajunge la 100 km/h este secret de stat. Iar la cântar afișează 1.720 kg. Citan-ul cu același propulsor, dar în versiune de 95 CP și 260 Nm și cutie manuală cu 6 trepte are nevoie de 15.5 secunde pentru a ajunge la 100 km/h. Iar viteza maximă este de 164 km/h. Sincer, dacă străzile ar fi pline de astfel de MPV-uri, cred că războaiele ar fi doar ceva urât în istoria umanității.

Despre Kangoo vă spun că într-o configurație cu propulsor de 116 CP și 270 Nm ajunge la 100 km/h în 12 secunde și are o viteză maximă de 175 km/h. Francezii, ușor pudici, nu vorbesc de kilograme.

La prima vedere totul pare în regulă, doar că aș vrea să văd cum aceste cifre evoluează cu 5 persoane la bord și portbagajul plin cu bagaje.

Interior

Nu voi juca baba-oarba în încercarea de a vă povesti cum gurile de ventilație, la crepuscul, îți creează nu știu ce stare specială. Am făcut-o la testul meu cu Clasa C All Terrain.

Probabil resimt o ușoară senzație de vinovăție că m-am lăsat impresionat de un detaliu așa insignifiant și am vrut să-mi recapăt puțin din demnitate cu această mică paranteză.

Da, vorbim despre un interior de Citan care se bucură de o interpretare mai bună la capitolul materiale. Pe de o parte, avem același layout ca la Citan, singura diferență fiind spațiul de depozitare din planșa de bord, în dreptul șoferului. La T Class lipsește. Da, cum am spus, materiale mai bune, texturi mai prietenoase, mai amabile cu simțurile la atingere, ceea ce modifică în bine senzația de calitate percepută.

Puțină culoare la interior la nivelul portierelor față. Acestea au și ornamente în culoarea caroseriei pe panourile interioare, plus ornamentul din jurul levierului cutiei de viteze. Acces foarte bun în mașină, aici nu am ce reproșa. Ușile față au un decupaj generos, iar cele spate, glisante, îți lasă libertatea să traversezi mașina în fugă, dacă ești suficient de agil. Clasa T este oferit standard cu hayon. Acesta oferă o decupare uriașă și un acces foarte bun la portbagajul de 520 litri. Aici mai adaug și suprafața extrem de joasă a podelei, de doar 561 mm față de sol. Ca să nu ridici foarte sus bagajele voluminoase.

Pentru cotierele și panourile centrale ale portierelor, Clasa T a adoptat, de la modelele Mercedes-EQ, materialul fin structurat NEOTEX. Acesta combină aspectul pielii nubuck cu neoprenul high-tech. Un plus major la capitolul calitate percepută vine de la noile scaune îmbrăcate în tapițerie de piele neagră Artico – disponibilă pentru nivelurile de echipare Style și Progressive. Un interior care, într-o bună proporție, este Mercedes-Benz.

Dar sunt și detalii care penalizează puțin ambianța. Aici mă refer la panourile interioare ale ușilor spate, realizate dintr-un plastic tare, lipsa unei cotiere pe care să-ți sprijini mâna sau verticalitatea spătarului banchetei spate (pe acesta l-aș fi dorit ceva mai înclinat pentru o poziție mai relaxată în mașină la drum lung). Nici la capitolul spații de depozitare nu strălucește mașina, în cazul locurilor spate. Cei din față, în schimb, pot juca rolul de dealeri de spații de depozitare. T Class are inclusiv clasicul spațiu de depozitare, specific LCV-urilor, amplasat deasupra liniei parbrizului.

Avem un spațiu de depozitare amplasat la nivelul podelei, unde se regăsesc și sloturile USB-C și zona de încărcare wireless pentru telefon. Există și o cotieră centrală cu un spațiu de depozitare. Fiind un model al cărui interior este dezvoltat pe verticală, există un decalaj între diferite zone, spre exemplu poziționarea levierului cutiei de viteze și zona de depozitare sticle, ceea ce ergonomic este un plus. Nu vei fi jenat când operezi cutia de viteze de vreo sticlă aflată în suport. La capitolul spațiu de depozitare, T Class și Citan oferă același volum al portbagajului – 520 litri. Renault Kangoo este ceva mai darnic cu ai săi 775 litri, dar campionul este Caddy cu 1.213 litri.

Totuși, atmosfera la bord, modul în care percepi mașina la drum lung, te apropie mai mult de turism, decât de o comercială ușoară. Mercedes-Benz a reușit destul de bine să lucreze la personalitatea mașinii. Un interior destul de silențios, cu un tren de rulare a cărui zgomot de lucru este și el bine izolat.

Preţ de achiziţie

Râdem, glumim, dar aici lucrurile devin și mai interesante. Mercedes-Benz Clasa T are un preț de bază, pentru versiunea T 160, de 25.741 euro cu TVA inclus. Versiunea T 180d costă 28.259 euro, iar dacă adăugați pe listă și cutia automată se ajunge la 30.633 euro cu TVA inclus.

Mercedes-Benz Citan are un preț de pornire de 23.000 euro, pentru versiunea 110 cu motor de 1.3 litri turbo. Dacă alegeți propulsorul diesel, adică versiunea 110 CDI, aveți de plată 24.100 euro plus TVA. Cu alte cuvinte, vorbim despre o diferență de preț de aproximativ 4.000 euro între Citan și T Class. Merită diferența? Dacă privești T Class ca o mașină de familie, categoric merită diferența.

Renault Kangoo pleacă de la 24.690 pentru versiunea TCe 130, iar pentru Blue dCi 95 vorbim de 24.990 euro. Aș putea să vă povestesc câte ceva despre Volkswagen Caddy, așa, ca să mai fac conversație și pentru a umple spațiul în care ar fi trebuit să vă spun prețul mașinii. Problema este că modelul a dispărut din configuratorul VW, iar frățiorul Ford Tourneo Connect nu are nici el un preț sau dată privind disponibilitatea pe piața românească.

Mercedes-Benz T Class poate fi considerat cel mai ieftin model al constructorului din Stuttgart. Dacă nu luăm în calcul utilitarele, ca Citan. Prețul versiunii de vârf este sub prețul de bază al unui A 180d. Da, poate lipsesc câteva grame de rafinament, dar primești „kilograme” suplimentare de spațiu și ergonomie.

Siguranţă

Doar Renault Kangoo a făcut o vizită pe la Euro NCAP și putem, astfel, extrapola gradul de siguranță oferit de T Class. Modelul francez a primit de la EuroNCAP 4 stele pentru siguranța oferită. Protecție adulți – 78%, protecție copii – 87%, protecție pietoni – 67%, sisteme de asistență – 72%.

Aruncând o privire pe comunicarea celor de la Mercedes-Benz privind acest model, descopăr o categorie de sisteme de siguranță care au fost botezate poetic „Ajutoarele invizibile”. Aici avem grupate și banalele, dar esențialele ABS, ESP și sistemul automat de apelare 112 în caz de accident. Legat de sistemul automat de apelare, convorbirea se realizează, nu în limba națională a țarii în care s-a realizat apelul, ci în limba setată de proprietar în sistemul infotainment.

Un avantaj în cazul unui eveniment nedorit, să zicem în Olanda, o limbă în care știu că am nevoie de o bună condiție fizică la brațe pentru a mă face înțeles. Adică, la nevoie, vei oferi informații vitale în limba aleasă de tine.

De asemenea, pentru o mai rapidă și precisă comunicare a informațiilor în caz de accident, informațiile trimise automat de mașină privind locația și severitatea impactului sunt trimise și via SMS, nu doar prin transferul de date.

Ce mai avem la bordul lui T Class în echiparea standard? Păi sistemul Hill Start Assist, Crosswind Assist, Attention Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist și Speed Limit Assist.

Versiunile cu transmisie automată pot fi echipate și cu pachetul Driving Assistance Packege care include: Active Distance Assist Distronic – sistem care menține viteza și distanța față de vehiculul din față. Dacă mașina din față reduce viteza până la oprire, sistemul frânează mașina și păstrează distanța setată, iar dacă vehiculul din față se pune în mișcare într-un interval de 3 secunde de la oprire, T Class pornește automat. Altfel este solicitată intervenția celui de la volan. Active Steering Assist menține mașina pe mijlocul benzii de rulare, făcând automat ajustări fine.

Mai vreau să vă spun că mașina vine echipată standard cu 7 airbag-uri: frontale, cortină, torace pentru locurile față și central (adică între locurile față, pentru a preveni ”ciocnirea” ocupanților). Locul față are sistem care poate recunoaște automat montarea unui scaun de copil și este capabil să dezactiveze singur airbag-ul frontal.

Cât despre concurență, Caddy a fost testat în 2021, a primit cinci stele, protecție adulți în caz de impact – 84%, protecție copii în caz de impact – 82%, protecție pietoni – 69% și sisteme de asistență – 79%.

 

Ţinută de drum

Cât timp nu te îmbeți cu apă rece, știi că te afli la volanul unui van și nu al unui hot hatch, totul este sub control. Direcția este corectă, iar suspensia parcă o idee mai suplă, mai adaptată conceptului de MPV, decât în cazul Citan. Cu mașina goală, parcă scutură ceva mai puțin. Probabil lucrurile se ameliorează și mai mult odată cu adăugarea de persoane și kilograme.

Surprins plăcut de stabilitatea la viteze mari. Mă așteptam să experimentez o ușoară senzație de plutire, de relativitate. Clasa T oferă o senzație plăcută de „înrădăcinat” la viteze ridicate. Frânele și ele sunt fără reproș: iubesc mașinile la care nu am nevoie de o perioadă de acomodare cu dozarea pedalei. Este și cazul acestui T Class. Unul din lucrurile pe care nu mi le doresc la un test internațional este să par începător când vine vorba de frânare prin oraș.

Nu mă pot plânge nici de ruliu sau tangaj, pentru că sunt firești pentru un astfel de model. Un ajutor vine din faptul că este un model compact și consolele nu sunt exagerate: are masele grupate în jurul amprentei la sol a trenului de rulare.

Vizibilitate

Este un MPV, adică are atâta suprafață vitrată, încât de la volan ai impresia că ești o pată pe oglinda unei lanterne. Cam așa te vezi din exterior. Evident că ai o perspectivă la 360 de grade, alterată extrem de puțin de stâlpi, mare parte a lor verticali. Chiar și stâlpul A, care pare masiv, este ajutat de prezența micului geam triunghiular care îmbunătățește vizibilitatea în intersecții.

Vezi bine în oglinzile laterale. Același lucru îl pot spune și despre oglinda interioară. O problemă apare dacă optezi pentru uși duble în spate, pentru că vizibilitatea va fi afectată în oglindă de îmbinarea lor.

Tehnologie

Dacă te raportezi la Clasa T ca la un vehicul comercial ușor, îți vine să-i dai nota 12 la capitolul tehnologie și asta chiar dacă nu vorbim despre electrificare.

Dar dacă mă raportez la T Class ca la un Mercedes-Benz, mai că mi-aș dori de la MBUX acea navigație augmentată, să am toate motivele să-i privesc de sus pe marea majoritate a colegilor de trafic.

Da, aici voi include sistemul MBUX, chiar dacă afișajul central de 7 inch nu îi oferă posibilitatea să strălucească. Voi mai include și farurile full LED, care, în cazul rulării pe autostradă ridică puțin faza scurtă pentru a oferi o perspectivă mai bună de la volan pe timp de noapte.

Design

Este o dubă. Ce să vă povestesc despre designul unei dube? Sunt detalii care nu se regăsesc la Citan: spre exemplu, oglinzile vopsite în culoarea caroseriei. Îmi place faptul că Mercedes-Benz oferă și culori pentru Clasa T. Un alt pas înțelept îl găsesc în faptul că ai jante până la 17 inch.

Îmi place linia curată a spatelui, iar fața parcă nu s-a maturizat. Mă trimite cu gândul la un pui de dinozaur din ceva animație pentru copii.

Mercedes-Benz Clasa T reprezintă o propunere curajoasă din partea constructorului german. Sincer, consider că avem nevoie de mai mult spațiu împachetat astfel, decât sub formă de SUV. De partea sa poate juca fiabilitatea nativă care se cere de la un vehicul comercial. Cei care vor kW, vor avea și versiunea electrică EQT, căreia îi anticipez un grad masiv de șarm și utilitate urbană.

Nu ne-a placut

  • Poziția pe bancheta spate
  • Calitatea unor materiale
  • Designul părții frontale

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (3)

  • Cred ca masina asta va fi folosita pe post de taxi in cele mai multe situatii.
    6 1
  • Esti sigur ca "doar Renault Kangoo a făcut o vizită pe la Euro NCAP"?
    6 1
  • Ovidiu
    Docker pe unde o fi ca preț,cred că se merita gândit încă odată dacă să îl mai cumperi
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru