Joi, 26.10.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Atunci când am testat noua generație Honda CR-V hibrid, alături de noul și complicatul său sistem de propulsie hibrid, am crezut că le-am văzut pe toate.
Greșit! Japonezii ascund mereu un as în mânecă, gata să te surprindă cu ideile lor și cu un apel la tradiție. Mazda este unul dintre constructorii conservatori din segment, mizând în continuare pe motoare clasice, dar cu o eficiență bună.
Totuși, când vine vorba de propulsie alternativă, Mazda nu se putea baza decât pe MX-30, micul său SUV electric. Până azi. Pentru că, de acum înainte, gama se diversifică. Mazda MX-30 oferă și o versiune plug-in hybrid, care ascunde sub capotă o adevărată pasăre Phoenix.
Despre ce este vorba? Mai întâi, să aruncăm o privire asupra clipului filmat la testul nostru internațional de la Munchen.
PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
Mazda MX-30
0.8 EREV e-Skyactiv Makoto (UE) Auto
- Pret de pornire 37.790 €
- Pret model testat 40.390 €
Motor / Transmisie
Mazda și-a adus aminte că, în istoria sa, a adunat un număr considerabil de fani în jurul motoarelor sale rotative. Așa că s-a gândit să readucă la viață propulsorul de tip Wankel, bineînțeles, într-o nouă formulă și cu o nouă misiune. Aceea de a ține în viață bateria lui Mazda MX-30 R-EV. Deci, motorul rotativ nu interacționează deloc cu roțile față, nu contribuie la tracțiune.
Prin urmare, la volan vă veți baza tot pe resursele motorului electric, adică 170 de cai putere și 260 de Nm. Este suficient? Dacă ne gândim că SUV-ul acesta urban are 1.8 tone, atunci putem spune că resursele sunt decente, fără vreo pretenție de sportivitate. Mașina se mișcă bine la viteze urbane, adică undeva până la 60 de km/h. Există accelerări plăcute și ai șansa să pleci primul de la semafor.
Dincolo de granițele orașului, accelerările sunt ceva mai cuminți. Ai, totuși, impulsul unei mașini electrice, adică o să prinzi curaj în anumite depășiri.
Să nu uităm, însă, de ce am mers la Munchen. Motorul rotativ este vedeta acestui ansamblu de propulsie, el având o capacitate de 830 de cmc. Promite 75 de cai putere și 116 Nm, fiind capabil să acționeze ca un generator pentru baterie.
Soluția aceasta pare similară cu ceea ce vedem în cazul noilor modele Nissan e-Power, însă, diferența majoră este faptul că aici vorbim despre o baterie mult mai mare. Asta presupune porniri mai rare ale motorului rotativ pe benzină. Porniri care nu sunt deranjante pentru ocupanții habitaclului. Motorul are o turație constantă și sunetul emis este abia sesizabil. Una peste alta, felicitări celor de la Mazda pentru integrarea silențioasă. Timpanele noastre deveniseră sensibile de când cu noile sisteme hibrid.
Consum
Vă spuneam că principala diferență între soluția de propulsie Mazda și Nissan e-Power este dimensiunea bateriei. Aceasta care o capacitate de 17.8 kWh pe modelul testat de noi la Munchen, deci este mai mică decât a versiunii 100% electrice. Prin urmare, și autonomia este modestă: doar 85 de kilometri în regim mixt și aproximativ 110 kilometri în oraș. Cifre optimiste, bineînțeles. Așa cum este și consumul de un litru/100 de kilometri.
Însă, cert este că motorul, care pornește doar pentru a încărca bateria și pentru a susține fazele de accelerare, tot prin ajutorul oferit bateriei, este economic. Să vă dau un exemplu extrem: Am mers vreme de vreo 50 de kilometri pe autostrada fără limită de viteză din Germania. Am mers constant cu 144 de km/h (viteza maximă a mașinii este de 140 de km/h, însă există și clasica abatere) și a fost aproape imposibil să depășesc consumul de 7 litri/100 de kilometri. E o valoare apropiată de un hibrid clasic, însă exploatarea a fost clar abuzivă, tocmai pentru a vedea care sunt limitele. Altfel, eu cred că poți scoate un consum de 2 sau 3 litri prin oraș. Ca să te încurajeze în parcurgerea unor distanțe mai mari, Mazda promite și un rezervor generos, de 50 de litri, și o autonomie absolut normală cu un plin de baterie și de benzină: 680 de kilometri.
Iar când vine vorba de încărcarea bateriei de 17.8 kW, Mazda s-a dat peste cap și a venit cu două soluții. Deși, abia dacă vedem asta prin segmentul premium. Mai exact, ai încărcare cu 11 kW de la o priză AC și poți încărca cu maxim 36 de kW de la o priză DC. Caz în care bateria se încarcă în doar 25 de minute.
Bineînțeles, ai și soluția de a încărca bateria cu ajutorul motorului rotativ, că doar de aia e acolo. Noutatea este că poți selecta o încărcare din 10 în 10%, până la valoarea dorită. Spre exemplu, dacă știi că o să mergi doar vreo 5 kilometri prin oraș, până acasă, unde ai o priză, nu are rost să pui motorul rotativ să încarce bateria 100%. Poți alege să încarci doar 30% sau 40%.
E destul de greu să căutăm niște rivali, având în vedere cât de diferit este sistemul de propulsie al mașinii. Totuși, am căutat să văd ce fac rivalii japonezi care propun soluții clasice de hibridizare. Spre exemplu, Honda oferă Jazz Crosstar, iar Toyota C-HR hibrid. Bineînțeles, valorile lor de consum oficiale vor fi mai mari decât cele ale lui MX-30 R-EV. Jazz Crosstar promite 4.8 litri/100 de km, iar C-HR anunță 4.9 litri/100 de kilometri.
Performanţe
După cum spuneam și mai sus, Mazda MX-30 E-EV se simte mai bine la viteze urbane, acolo unde dovedește clar că este o electrică sprintenă. Altfel, când vine vorba despre sprintul de la 0 la 100 de km/h trebuie să știți că el se face în 9.1 secunde.
Este un timp decent, specific unei mașini convenționale din acest segment. Viteza maximă, însă, este una care nu impresionează: 140 de km/h. Dar, așa cum am glumit cu colegii de breaslă, este ideală pe autostrăzile de la noi, acolo unde nu prea ai cum să iei amendă cu viteza asta.
Dacă ne uităm la rivalii enumerați mai sus, care au și ceva mai puțini cai putere și nici nu beneficiază de impulsul specific unei propulsii exclusiv electrice, vedem că Jazz Crosstar atinge 100 de km/h în 9.7 secunde. Toyota C-HR este disponibilă și cu o versiune de 184 de cai putere, care e ceva mai sprintenă, adică face „suta” în 8.4 secunde. Ambii rivali oferă o viteză maximă mai mare.
Interior
La interior nu au fost operate schimbări notabile. Vorbim despre același design, aceleași materiale. Aș preciza că, la mai bine de doi ani de la debut, MX-30 este una dintre puținele mașini de pe piață care folosește plută la interior. Ea este produsă în Porto, într-una dintre cele mai mari fabrici de plută din lume.
Dacă o să alegi versiunea specială de lansare, adică Edition R, atunci o să te bucuri la interior de scaune embosate cu logo-ul motorului rotativ. Ca de altfel și de preșuri personalizate similar. Butonul pentru selectarea modurilor de rulare, montat pe consola centrală, este și el nou. Însă, lista diferențelor se oprește aici.
Noi am avut la test echiparea Makoto, care aduce materiale de foarte bună calitate, atât pe portiere, cât și pe planșa de bord. Vorbim, fără echivoc, de un nivel al calității și al materialelor net superior rivalilor amintiți mai sus.
Pentru fețele portierelor, Mazda a pregătit un material fabricat din plastic reciclat, în timp ce pe mânerul ușilor vei simți pluta (trimitere către începuturile companiei nipone). Pielea ecologică folosită de japonezi pentru scaunele lui MX-30 este îmbinată cu un material textil care are în componența lui și fibre realizate din materiale reciclate.
Sub consola centrală plutitoare, pe capacele suporturilor de pahare și pe tunelul median vei găsi pluta tratată într-un mod special pentru a face față uzurii. Pe fețele laterale ale consolei plutitoare există un material moale, numai bun să-ți spijini genunchiul.
Pentru cei care iubesc ergonomia clasică avem câteva vești proaste. O premieră pentru constructorul nipon o constituie sistemul de climatizare cu comenzi tactile (șoferul și pasagerul din dreapta au la dispoziție un ecran tactil cu diagonala de 7 inch care include și funcțiile pentru încălzirea scaunelor). Nu e tocmai practic, fiind poziționat foarte jos, așa că trebuie să îți iei destul de mult ochii de la drum.
Portiera față se deschide la un unghi de 82 de grade, în timp ce ușa spate promite un unghi de deschidere de 80 de grade. Pentru ca accesul să fie realizat mai ușor, pe spatele scaunului șoferului există două butoane care modifică poziția acestuia. În cazul pasagerului din dreapta, accesul în spate se face prin acționarea unei curelușe. MX-30 nu este foarte prietenos cu pasagerii din spate, spațiul disponibil în dreptul genunchilor și locul pentru cap fiind înghesuite. Forma de SUV coupe mai "fură" și din spațiul pentru bagaje, portbagajul lui MX-30 având un volum de 350 de litri, o idee mai mic decât cel al versiunii complet electrice. Valoarea este mai mică decât cei 377 de litri ai lui C-HR, dar clar mai bună decât cei 298 de litri ai lui Jazz Crosstar.
Preţ de achiziţie
Fiind vorba despre o versiune care te scapă de anxietatea unei mașini electrice, fiind vorba de mai multă flexibilitate, e clar că Mazda a mărit prețurile.
Totuși, ca un gest simbolic, versiunea entry-level, cu nivelul de echipare Prime-Line, pleacă de la 37.800 de euro, la fel ca și versiunea electrică. Apoi, Mazda MX-30 R-EV începe să devină mai scumpă cu 500 până la 800 de euro pe nivelurile de echipare comparabile.
Eu am condus în Germania nivelul de echipare Makoto, al patrulea din gamă, ceea ce a urcat prețul mașinii mele la 40.400 de euro. Un aspect important când vine vorba despre comparația între versiunea electrică și cea cu motor rotativ este faptul că ajutorul de la stat diferă. Dacă pentru electrică poți primi aproximativ 9500 de euro, în cazul acestui plug-in hybrid ajutorul statului scade cu mai mult de jumătate.
Când vine vorba despre rivali, vedem că un Honda Jazz Crosstar pleacă de la 29.500 de euro și nu prea mai poți adăuga multe, fiind extrem de bine echipat. Dacă ne referim la Toyota C-HR, în versiunea de top, cu 184 de cai putere, prețurile pornesc de la 35.900 de euro. Deci în continuare mai accesibil decât rivalul de la Mazda.
Siguranţă
Specialiștii Euro NCAP au testat recent noul MX-30. Modelul producătorului japonez a primit un calificativ general de cinci stele. SUV-ul a obținut rezultate bune pentru protecția adulților (91%) și pentru protecția copiilor (87%).
Cu toate acestea, organizația independentă spune că MX-30 nu a avut un comportament foarte bun în ceea ce privește utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicliști), motiv pentru care, aceștia au notat modelul nipon cu 68%. Sistemele de siguranță propunse de Mazda s-au achitat de datorie și au primit un calificativ de 73% din partea specialiștilor Euro NCAP.
Standard, modelul nipon va fi echipat cu următoarele sisteme de siguranță: sistem de frânare de urgență cu funcție pentru detectarea pietonilor, sistem pentru monitorizarea unghiului mort, sistem pentru recunoașterea semnelor de circulație și sistem pentru menținerea benzii de rulare.
Ţinută de drum
Mazda rămâne unul dintre acei constructori care acordă o atenție deosebită senzațiilor oferite în timpul condusului. Japonezii nu uită de acest aspect și încearcă, pe cât posibil, să îl imprime și SUV-urilor de gamă.
Platforma folosită de niponi pentru MX-30 este Skyactiv-Vehicle Architecture, aceeași structură pe care niponii o oferă pe Mazda 3 sau Mazda CX-30. În aceste condiții, MX-30 R-EV preia o parte dintre caracteristicile dinamice livrate de CX-30.
Astfel, SUV-ul electric propune o suspensie ușor rigidă, dar care induce un comportament rutier dinamic și agil. Există ruliu, însă nu atât de pronunțat pe cât te-ai aștepta de la un SUV, iar direcția comunică corect informațiile de la nivelul asfaltului.
Pe denivelările scurte, MX-30 R-EV o să mai tresară, însă reacțiile suspensiei nu vor fi unele deranjante.
Vizibilitate
Mazda MX-30 are formele unui SUV coupe, iar acest lucru face ca modelul japonez să fie depunctat în ceea ce privește vizibilitatea. Dacă oglinzile laterale sunt bine proporționate, luneta înclinată și cu o suprafață vitrată nu foarte generoasă face ca vizibilitatea în spate să fie afectată. În plus, geamurile mici ale "ușilor" din spate îți vor da ceva bătăi de cap atunci când ajungi în intersecții în Y.
Pentru a mai șterge din aceste neajunsuri, MX-30 oferă standard senzori de parcare față și spate, și camera pentru mersul cu spatele.
Tehnologie
În ceea ce privește sistemele moderne, Mazda MX-30 R-EV propune aceleași tehnologii pe care deja le cunoaștem de pe versiunea 100% electrică și de pe restul modelelor noi din gamă. Astfel, în spatele volanului se află instrumentarul de bord mixt, cu display de 7 inch. Deși acesta nu poate fi personalizat într-un mod extrem, informațiile oferite sunt afișate clar și simplu. În plus, datele pot fi dublate și de head-up display-ul cu claritate bună a imaginii.
În partea superioară a planșei de bord se află ecranul de 8.8 inch care comunică cu ocupanții prin intermediul sistemului de infotainment. Nu are funcții tactile, dar reacțiile sistemului multimedia sunt rapide. Meniul este simplu, ușor de înțeles și nu necesită un timp îndelungat de acomodare. La fel ca în cazul multor modele noi, sistemul este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto.
Așa cum am menționat în dreptul capitolului dedicat interiorului, MX-30 este primul model european Mazda cu ecran tactil pentru controlul sistemului de climatizare. Este simplu de utilizat, iar pe marginile acestuia se află și câteva butoane fizice. Fiecare atingere este răsplătită printr-un sunet specific care confirmă faptul că sistemul a preluat comanda.
Alături de aceste elemente moderne, Mazda a pregătit și un arsenal de sisteme de siguranță, tehnologii pe care le-am amintit în dreptul capitolului dedicat.
Design
Introducerea acestei versiuni presupune câteva elemente de design noi. Extrem de discrete. Aproape că le poți număra pe degetele de la o mână. Ai un logo al motorului rotativ pe aripile față, ai inscripția e-Skyactiv R-EV pe hayon și două designuri diferite pentru jantele de 18 inch, oferite standard. De asemenea, poți comanda ca stâlpii plafonului să fie vopsiți contrastant.
Nu în ultimul rând, dacă tot am vorbit despre vopsea, trebuie să îmi reafirm uimirea pentru cei 2000 de euro pe care îi plătești pentru vopseau roșu Soul Crystal, specifică Mazda. Înțeleg că sunt 3 straturi de vopsea, dar valoarea va fi greu de digerat de către unii clienți.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Calitatea materialelor
- Finisajele
- Antifonarea motorului rotativ
Nu ne-a placut
- Deschiderea portierelor
- Geamurile laterale spate
- Spațiul disponibil pe banchetă
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Iar autonomia e de "doar" 680km, baterie + rezervor plin, deci insuficientă pentru Seriff, căruia ii trebuie 1000km. Fără oprire, adică.
Din fericire, poate merge până la mare și înapoi fără să oprească, deci mai bine decât o electrică pe care trebuie să o încarci în timp ce tu ești obligat să mergi la plajă 1h-2h.
600 km e ok, bagi benzina in 5 minute si ai plecat, plus ca benzinarii sunt peste tot, oriunde, oricum.
On topic masina asta are dimensiuni de Ford Fiesta la interior, nu merita 40.000 euro, nu ofera nimic spectaculos de banii aia.
Nu mi s-a întâmplat NICIODATĂ să nu găsesc încărcător, nici măcar acum câțiva ani, când erau mai puține.
AC/DC - da, pe AC durează mai mult, dar nu "mult și bine". Unde stau eu sunt de 22kwh, ceea ce înseamă 2h de încărcare. Pe exemplul tău cu mersul la mare, asta e mai mult decât OK. Plus ca nu e musai sa încarci complet ci doar cât ai nevoie.
Nu zic ca nu sunt inconveniente, dar nu sunt nici pe departe atât de rele pe cât îți imaginezi.
Nu trebuie sa ma crezi pe cuvânt ci sa cauți statistici cu densitatea încărcătoarelor pe km2.
Ai impresia ca elucubratiile tale conving? Nu colega, cine vrea termica isi ia termica, cine vrea hibrid, hibrid cine vrea electrica, electrica. E simplu.
Ca si la o termica nu esti obligat sa alimentezi cand ajungi pe rosu. La birou o bagi in priza, la mall in priza, la casa in priza. Ca pe telefon.Si daca stai la apartament te descurci, n-ai tu grija asta. Altii pot. Iar la drum lung te bucuri de drum nu bagi goneta ca un prepubertar sa te lauzi apoi ca ai mai facut nu stiu ce performanta legata de autonomie si ce mare k.t uscat e 1.5dci. Baga la cap, retine si data viitoare vin-o cu ceva nou. Si inteligent.
PS "problema nu e autonomia" o dai la intors ca la Ploiesti. De unde esti, din Caracal? Intreb pentru ca, sa stii, noi nu.
Masinile electrice, cu toata tehnologia perfectibila din ziua de azi au mai mult sens decat o clasica pe fosile. Situatia particulara a lui @serifa_inculta, la fel ca si a postacilor pro ICE, nu se potriveste la restul de 8 miliarde de pe glob.
Nu doar masinile electrice sunt scumpe, ci si cele pe fosile. S-a ajuns la preturi astronomice, nu doar datorita inflatiei, dar si a lacomiei fara precedent a producatorilor si dealerilor auto. Pur si simplu nu mai exista limite de bun simt in marja de profit.
Oricum, puterea de cumparare a populatiei s-a prabusit, si dealerii incep sa ramana cu masinile pe stoc, indiferent ca sunt electrice sau ICE.
Oferte exista, in amandoua segmentele, dar nu mai sunt bani pentru o masina decenta. Cel putin nu la scorurile care le cer astazi dealerii.
Ca de obicei luați exemplul particular cel mai favorabil. Dar dacă mergi la Corbu? Și dacă nu stai X ore în același loc, fix unde ai găsit priza ocupată? Și dacă vrei să dai un ocol de plăcere la Histria sau Enisala sau Adamclisi și să te-ntorci pe drumul vechi sau pe la Ostrov?
Și nu e musai să-ncarci complet, spune fix cine se laudă că se dă cu Zoe cu autonomie de 250 de km trași de păr la temperaturi prietenoase?
Pentru a șaptea oară, schimonosiți-vă voi programul și ruta să luați aglomerația la pas, să beți cafele prin Lehliu sau Constanța sau să faceți plajă în jurul prizei. Fiecare cu plăcerile lui, suportați voi timpii morți și savurați mocangeala de la unele stații, statul în trafic bucurându-vă că nu scade autonomia decât din cauza AC-ului sau că plecați primii de la semafor. Dar lăsați-ne cu gogoșile electrice, că nu sunt nici economice și vin deocamdată cu dezavantaje clare, fie că voi le omiteți intenționat sau din lipsă de referințe anterioare.
Nu e e debili favorabil, e exemplul lui Seriff. Exemplul tău e exagerat dar sunt convins ca și pe acolo găsești prize. Singura problema ar fi dacă tot traseul asta l-ai face fără oprire, dar atunci ai fi mai degrabă un caz medical.
Ce eleganță de apologet al ”evoluției” aruncarea argumentului ”medical”, de parcă lipsa pauzelor de încărcare X ore ar însemna că nu se fac opriri deloc. Citind atâtea exagerări ajungi realmente să crezi și că doar ”retrograzii” sunt grobieni.
Lasa-i pe aia cu prizele sa se chinuie si tu bucura-te de opriri inoportune (asa cum fac si eu). So ce mare teorie? La articolele cu electricele ziceti "pas" si gata. Se umfla orzu'n voi pen'ce?
Problema e cu exageratul, propaganda asta deșănțată pentru electrice cu baterie ia forme grotești, alimentată și de liota de comentaci (bine?) ”intenționați”.
Și da, uneori anumite jumătăți de neadevăr debitate pe-aici chiar umflă vena dacă le iei în serios. Poate de-aici greșeala :)
Despre urâtania asta de MX nu am ce să zic de bine nici dacă ignor scorul uriaș.
Un Sandero Stepway GPL îl bate la toate capitolele utile, dar n-are materiale scumpe la interior și nici logo Wankel...
Ai zice ca e maritat cu motorul ala. La orice articol cu electrice PAC! 1,5dci, 1000km autonomie, Bucuresti-Mamaia, baieti, bere la PET, chistoace gasite prin parcare, si fuga inapoi la capitala. Cu un singur plin. Ca vorbeai de forme grotesti...
PS si mie mi-a dat cu virgula uitandu-ma la oferta actuala de electrice. Tocmai pentru ca drumuri lungi si opriri la Cuca Macai sau facut ocoluri de 50-100-150km pentru ca asa ne pica noua pe creier. Dar asta nu inseamna ca nu ii inteleg pe cei cu electrice. Si sincer ii inteleg mai bine pe astia decat pe aia cu "ce motoare se faceau o data!".
PS La Histria am vrut sa mananc un peste adevarat. O porcarie, un peste exagerat de gras, fara gust si fara miros. Iar mamaliga o zeama lunga. Am mancat mult mai bine la Rocker's Inn, un gulas atunci scos de la ceaun, fierbinte si piperat de iti lua gura foc. Carlsbergul rece aferent a venit ca un pansament perfect. Ca tot vorbeam de ...chestii.
Asta iarna erau unii in parcare la Decathlon la -10 grade stateau langa un Spring asteptant sa se incarce, asta e viitorul?
N-am spus nimic legat de situatia concreta descrisa de tine. Prietene incearca sa faci distinctie intre ceea ce sustii tu si ceea ce am spus eu (referindu-ma, clar, la o utilizare zilnica si de rutina).
Exemplul tau simplist in abordare (stateau aia la kaufland sa nu stiu ce) poate fi contracarat cu "am vazut eu in benzinarie la Cuca Macai cum stateau la coada 20 de masini la benzina sa alimenteze..." .
In final, nu ma mai cobor la abordarea copilareasca si scuipatul tau verbal.
Poate stăteau la o vorbă și mașina se întâmpla să se încarce în același timp. Nu puteau să aștepte înăuntru sau la o cafea/bere? Îți imaginezi că e musai să aștepți lângă mașină?
Exemplele tale sunt puerile și în mod categoric nu reflectă realitatea.
@andrei: exemplele lui nu sunt puerile. Voi traiti in fantasy land, in lalaland. Daca nu ati fi spalati pe creier de propaganda ieftina eco-stangista, in afara de o mana de geeks, nimeni, NIMENI nu ar lua o masina electrica. Nu are niciun sens. Nu are niciun avantaj, la modul real. Povestea cu "stau la casa si incarc de la Soare" e nesemnificativa prin prisma ponderii.
Am mai spus, cu altă ocazie, avem și o mașină de familie, un MPV, și da, e diesel. Dar o folosim rar, din ce în ce mai rar (cresc copiii). Nu știu dacă o vom înlocui, probabil una din cele doua electrice mici va fi înlocuită cu o electrică mare. Deja au peste 600km autonomie, peste câțiva ani probabil și mai mult.
Zoe face 350km. Pentru mine asta e drum lung. Nu sunt taximetrist, nici șofer de tir. La mai mult de atât ma opresc, oricum.
Avem 3 mașini în gospodărie pentru că e incomod și ineficient să mergi cu MPV-ul prin oraș, și invers. Oricum ne trebuie minim două pentru că mergem în locuri diferite, în același timp. În viitor probabil vom rămâne doar cu doua.
" in loc sa ai o masina simpla Diesel sau Otto"
Lumea pe aici a început sa își pună întrebarea de ce e aerul irespirabil în oraș, și nu e de la electrice.
"Un gaz cu concentratie de 0.14 in atmosfera"
E atât de imbecila remarca asta încât frizează ridicolul. Sper că de fapt era un mișto care nu ți-a ieșit.
In primul rand e 0.04%, nu 0.14%. Și dacă ți se pare puțin, e pentru ca nu înțelegi cum funcționează. Dacă era 0.04% gaz sarin tot puțin ți s-ar părea? Îți spun eu: nu, pentru că ai fi mort.
Nu mărimea absolută a procentului contează ci mărimea relativă. 0.04% e prea mult și are efect de seră, care provoacă "runaway effect". Daca concentrația optimă ar fi de 0.02%, atunci 0.04% e de doua ori mai mult.
Ca si motoras termic, il vad ca pe un castig. Practic au facut cam ce au facut si cei mari din clasa de hibridizare ( Honda, Nissan, Renault, Toyota, samd ). Insa, nu justifica pretul. Daca se apropia de 30k + ajutorul de la stat, ca si plugin cum e, puteau chiar sa micsoreze bateria la un range modest de 50Km, cu niste modificari la interior, sau ar fi pus pe o alta caroserie cu o deschidere normala a usilor, combinatia asta... ar fi fost un real succes!
Insa banuiesc ca in momentul de fata, este un test, lansat clientilor "interesati", sa culeaga informatii despre piata, si sa descopere problemele tehnice/mecanice pe care le-ar putea avea, pt modelele ce vor urma din '25 incolo.
Justificarea ar fi ca sa dea o gherla cu un viitor 3 sau MX-5... nu-si permit, asa ca mai bine testeaza cu un model care oricum nu are vanzari mari si e cam mort, decat sa faca experimente pe ceva care se vinde bine.
Poate nu mi-am amintit bine procentajul de codoi din atmosfera, ala care-ti da tie angoase, dar in istorie, acum milioane de ani, cand nu era Dieselul ala negru si urat ucigas de copii, concentratia "fu" mult mai mare. Stii tu oare asta? Domnu' chimist. Te pomenesti ce de aia au disparut dinozaurii. :))
PS: in alta ordine de idei, nu pot sa nu remarc harnicia cu care apesi F5 sa vezi cum iti raspund oameni lucizi, nu asa ca tine, si cum te faci de ras :))
Nu mai dau "F5" ca n-am cu cine discuta.
- "Maria Ta, dar sunt prosti"
- " Prosti, dar multi".
nu vad ce-ar mai fi de discutat cu maimutoii astia care vad doar alb si negru, nu merita pierduta vremea cu ei, la fel si inexopixu, gauri negre/creiere netede.
De ce, merge cu toate trei de-odată? Tu gândești?
Acum n-au bani de electrice, dar peste 5-10 ani vor explica altora ce faine sunt electricele.
E o boală psihică să te tot străduiești să convingi lumea că ce ai tu e bun și restul sunt proști că au altceva.
Iarasi judecati dupa situatia din Romania, unde infrastructura e sub orice critica. Sa mai vorbim de marile orase? Daca treci de Ungaria spre vest, o sa vezi ca urbanizarea e facuta ca la carte, desi orasele sunt vechi de mii de ani. 4 masini la o casa sunt mai mult decat ok. Ai ajuns in SUA sau Canada?
Te-ai învârtit cu mașina 10h, cu o pauza de 5 minute?
Dacă te-aș crede ți-aș spune că ai probleme psihice. Oamenii sănătoși la cap cu fac așa ceva. Nici șoferii de tir nu fac asta, e ilegal.
Hai, plimbă ursul în altă parte.
Descifrarea mesajelor lui seriff e simpla:
hipsterii eco pensati, troape electrice - caracter infect
viseaza la toroape electrice, statii de incarcare, aplicatii si baterii - imaginație bogata
800km, cu oprire 5 minute, dar oprirea a fost mai lunga - se încurcă în minciuni
Sa caut statii de incarcare - ochelarii de cal nu-l lasa sa vadă stațiile de încărcare existente chiar unde s-a oprit
Uita-te la clipul asta si o sa intelegi la ce ma refer, masina electrica e praf si pulbere la orice drum lung: https://www.youtube.com/watch?v=_n7YyuqY_uU
Din partea mea poti sa iti cumperi, doar sa nu adormi pe banda a doua cu 90.