Marti, 10.07.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ai o familie sau o afacere şi ai nevoie de un mijloc de transport accesibil, dar practic? Opreşte căutările la litera D, mai precis la Dacia Dokker, că nu o să prinzi o ofertă mai bună de atât în viitorul apropiat.
Dokker este botezat după cuvântul "dockworker", iar scopul său în gama Dacia este de a îndeplini rolul de "Ludospace". Ce înseamnă Ludospace, vă întrebaţi? Ei bine, Ludospace este denumirea franţuzească pentru un monovolum "pătrăţos", dar "jucăuş" şi "personalizabil".
Ludospace nu este un cuvânt în sine, ci este o combinaţie a termenilor "Ludique" şi "Monospace". Deşi avem de a face cu un veritabil Frankenstein din punct de vedere al definiţiei şi al genezei, Dacia Dokker îşi face treaba mai bine decât alte modele din segment, dezvoltate de la zero pe ideea de Ludospace. Totuşi, nu poţi să baţi inventatorul la propria sa invenţie.
Dacia Dokker
1.5 Diesel Turbo (dCi) 90CP Man5 Laureate
- Pret de pornire 9.120 €
- Taxa auto 165 €
Motor / Transmisie
Am testat diesel-ul de top din gama Dokker, un 1.5 dCi de 90 CP şi 200 Nm. Acesta este oferit în compania unei transmisii manuale cu cinci trepte care angrenează roţile din faţă. Încă din prima clipă la volan, ne-a impresionat timoneria lui Dokker, care are o cursă scurtă şi este precisă. Transmisia este etajată agreabil, afişând 2.500 rpm la o viteză de 130 km/h în treapta a cincea. Rularea la turaţii de sub 1.500 rpm nu se manifestă prin vibraţii excesive, dar propulsorul ne dă semne că trebuie să optăm pentru o treaptă inferioară atunci când îl subturăm.
Unitatea nu este deosebit de silenţioasă, dar antifonarea este rezonabilă pentru un vehicul comercial. Cât timp nu depăşeşti 110-120 km/h sau 2.500 rpm, sunetul propulsorului nu va fi deranjant. Acesta oferă reprize bune cu doar doi pasageri la bord, ceea ce înseamnă că ar trebui să ofere un comportament rezonabil atunci când este încărcat cu pasageri şi mărfuri. Comportamentul bun al propulsorului este justificat prin faptul că 90% din cuplul motor maxim este disponibil încă de la 1.750 rpm, ceea ce îi oferă o elasticitate ridicată.
Consum
Atât versiunea de 75, cât şi versiunea de 90 CP a motorului 1.5 dCi din gama Dokker oferă un consum mediu de 4.5 litri la sută. Valoarea este bună pentru segmentul din care face parte acest model, mai ales dacă o comparăm cu rezultatele rivalilor. În regim urban, consumul lui Dokker este de 5.2 litri la sută, în timp ce regimul extraurban aduce un consum declarat de 4.1 litri la sută.
Astfel, Renault Kangoo 1.5 dCi 90 are un consum mixt de 5.2 litri la sută, în timp ce Skoda Roomster 1.6 TDI 90 CP are un consum mixt de 4.7 litri la sută. Volkswagen Caddy Life, echipat cu motorul 1.6 TDI de 102 CP, are un consum mediu de 5.7 litri la sută.
În cadrul testului nostru, organizat de cei de la Dacia într-o buclă imaginară în jurul Vienei, am obţinut un consum combinat de 4.2 litri la sută. Într-un regim mai alert de condus, consumul a fost de 5.2 litri la sută, totul fără să încălcăm restricţiile de viteză. Valoarea superioară a consumului de carburant a fost atinsă pe o porţiune parcursă în principal pe autostradă, de unde şi consumului mai ridicat.
Performanţe
Cel mai rapid dintre rivalii lui Dokker este Volkswagen Caddy Life TDI 1.6 102 CP. Acesta are nevoie de 12.9 secunde pentru a accelera până la 100 km/h. Pe locul doi se clasează Roomster 1.6 TDI 90 CP, care are nevoie de 13.3 secunde. Locul trei îi aparţine lui Renault Kangoo 1.5 dCi, care are nevoie de 15.0 secunde pentru a accelera până la 100 km/h.
În cazul unui model din acest segment, performanţele sunt mai puţin importante. Dokker reuşeşte să atingă 100 km/h în 13.9 secunde pentru versiunea de 90 CP, în timp ce viteza maximă a acestuia este de 162 km/h. Astfel, modelul Dacia este mai rapid decât omologul său de la Renault.
Interior
Interiorul lui Dokker este, cu siguranţă, unul spaţios. Încă din momentul în care urci la bord vei fi întâmpinat de spaţiu suficient pentru cap, pentru umeri şi pentru genunchi. Situaţia este valabilă şi pentru locurile din spate, care se bucură de un nivel generos al spaţiului pentru cap, deşi spaţiul pentru genunchi se restrânge dacă ocupanţii locurilor din faţă îşi culisează scaunele foarte mult în spate. Odată pliate, locurile din spate oferă o podea aproape plată, pentru a completa un portbagaj care era oricum spaţios - 800 de litri pentru versiunea cu cinci locuri, respectiv 3000 litri după plierea banchetei din spate.
"Sincer" ar fi cel mai bun adjectiv pentru caracterizarea interiorului lui Dokker. Modelul are materiale decente, care nu irită retina şi nu dau impresia de plastic ieftin, cu toate că majoritatea suprafeţelor sunt destul de dure. Spaţiile de depozitare de la bord sunt generoase, cu toate că torpedoul este dificil de accesat din partea şoferului şi este oarecum înghesuit în faţa pasagerului din dreapta. În schimb, avem un spaţiu de depozitare amplasat deasupra parasolarelor, care se dovedeşte a fi util. Parasolarele au şi ele dimensiuni generoase, adecvate parbrizului mare al lui Dokker.
Scaunele din faţă nu sunt foarte moi, dar rigiditatea lor relativă ar putea plusa la capitolul durabilitate. Deşi au fost confortabile chiar şi după un traseu de trei ore, am fi dorit ca aceste scaune să aibă un suport lateral mai pronunţat.
În ceea ce priveşte materialele de la bord, Dokker marchează o uşoară îmbunătăţire faţă de modelele precedente din gamă (excepţie fiind Lodgy), fiind echipat cu un nou model de manetă a schimbătorului de viteze şi cu un volan diferit. Deşi volanul şi o parte din bord au margini cu finisaj mai puţin plăcut, materialele sunt potrivite atingere, iar comenzile sunt amplasate ergonomic.
Cei de la Dacia au schimbat maneta de semnalizare şi maneta de comandă a ştergătoarelor, acestea fiind echipate şi cu butoane noi de comandă a funcţiilor suplimentare - claxonul pentru maneta semnalizatoare şi computerul de bord pentru maneta din dreapta. Volanul este reglabil pe înălţime, dar nu şi pe profunzime, iar comenzile geamurilor electrice faţă sunt amplasate pe feţele de uşi, care integrează şi un set de mini-cotiere.
Per ansamblu, ne place rezultatul finit al celor de la Dacia, Dokker având un interior cu care te obişnuieşti repede, fiind pretabil atât pentru cei care au mai condus zeci de alte modele până la el, cât şi pentru cei care tocmai au trecut de la o Dacia Papuc în secolul XXI.
Preţ de achiziţie
O să le facem o ofertă pe care nu o vor putea refuza. Cred că motto-ul acesta este scris mare pe peretele unui birou pe la Dacia. Indiferent ce tehnologie primeşte modelul, cum arată, şi mai nou, unde este produs, cei de la Renault au găsit o reţetă de succes cu marca Dacia, la care sperăm să nu renunţe niciodată.
Dacia Lodgy, fratele mai mare al lui Dokker, are un preţ de pornire mai mic de 10.000 de euro pe piaţa din România. Ei bine, toate vocile spun că Dokker va fi mai ieftin decât Lodgy, fiind vorba de o diferenţă de câteva sute de euro pentru o versiune echivalentă. Acest lucru înseamnă că versiunea de bază a lui Dokker va costa aproximativ 9.000 de euro pe piaţa din România, ceea ce ar face din modelul comercial de la Dacia o ofertă aproape imposibil de refuzat.
Până acum, constructorul din Mioveni ne-a arătat că este mai matur decât am crede la prima vedere şi are mai multe calităţi decât vedem în fişa tehnică. Materiale care rezistă în timp, costuri reduse de întreţinere, costuri mici la manoperă şi la piese, un consum decent de carburant şi,dacă nu era destul, modele cărora nu prea ai ce să le reproşezi dacă eşti realist în privinţa achiziţiei.
Siguranţă
Cei de la Dacia nu ne-au promis niciodată modele cu cinci stele de siguranţă. După cum ne explica Arnaud Debouef într-un interviu acordat la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012, Dacia Lodgy nu va obţine mai mult de patru stele EuroNCAP. Acest lucru înseamnă că nici Dokker sau Dokker Van, fraţii săi mai mici, nu vor obţine un punctaj mai bun.
Însă, ne aşteptăm la trei stele de siguranţă din partea celor două versiuni ale lui Dokker. Modelul este echipat cu ABS+EBD+AFU, centuri faţă pretensionate şi airbag-uri frontale. Opţional, Dokker poate fi echipat cu ESP. În raport cu rivalii, nivelul de siguranţă oferit nu este excepţional, dar ne aflăm la o distanţă mare de vechile vehicule comerciale de la Dacia.
Ţinută de drum
Ştiam din prima clipă în care l-am văzut că Dacia Dokker nu va fi un automobil dinamic. Să fim serioşi, vorbim despre un monovolum fără nicio ambiţie sportivă, unicul său scop fiind transportul pasagerilor şi a mărfurilor de la punctul A la punctul B. Singurul lucru pe care îl poate face Dokker în plus este să ofere o doză de confort.
Dokker se axează pe trei lucruri pe şosea - confort, capacitate de încărcare şi siguranţă în deplasare. Deşi pare paradoxal să vorbim despre siguranţă la un model fără ESP şi alte elemente avansate de siguranţă în standard, cei de la Dacia au tras cât au putut de platforma lor pentru a oferi o ţinută de drum previzibilă, care să-ţi arate din prima care îţi este locul pe şosea.
Suspensia este orientată către o rulare confortabilă, parcă aşteptând să o încarci cu câteva sute de kilograme, doar ca să-ţi arate că poate să le ducă şi să meargă la fel. Acest lucru se vede şi pe autostradă, la viteze mari, când maşina va prezenta o sensibilitate la vânt lateral atunci când este descărcată. Din acest punct de vedere, Dokker este foarte apropiat de Logan MCV. Direcţia oferă un nivel corect de feedback, suficient încât să-ţi dai seama ce se întâmplă cu maşina pe şosea. Per ansamblu, Dokker îşi face treaba de monovolum cu prisosinţă, fiind capabil să transporte într-un nivel potrivit de confort pasagerii săi alături de marfa aferentă, fără ca suspensia să se plângă de dificultate.
Vizibilitate
În general, monovolumele sunt echipate cu suprafeţe vitrate de dimensiuni mari, iar Dokker nu face excepţie de la această regulă. Oglinzile laterale au dimensiuni potrivite, iar oglinda centrală îşi face treaba cât timp nu ai umplut maşina cu pasageri şi cu bagaje. Luneta spate din două bucăţi şi forma montanţilor C ar putea să aducă mici neplăceri la manevrele în marşarier, dar senzorii de parcare ar trebui să vă ajute în spaţiile înguste.
Tehnologie
Dacia Dokker este oferit cu aceleaşi dotări ca şi Lodgy, ceea ce înseamnă că sistemul multimedia "Media Nav" cu ecran tactil cu diametrul de 18 centimetri şi sistemul de navigaţie se află pe lista de dotări opţionale a Ludospace-ului din gama Dacia. Unitatea audio are Radio, conectivitate AUX şi Bluetooth. Am testat deja sistemul de navigaţie, iar acesta îşi face treaba de minune, performanţele sale fiind ştirbite doar de amplasarea sa pe bord.
Clienţii pot comanda şi un limitator de viteză şi un sistem de asistenţă la parcarea cu spatele. Având în vedere scopul utilitar al modelului Dacia, nivelul de echipare oferit este mai mult decât potrivit, mai ales dacă ne uităm la preţul dotărilor respective.
În cazul în care nu optaţi pentru versiunea cu MediaNav a lui Dokker, aveţi la dispoziţie un sistem audio simplu de folosit, echipat cu Radio-CD şi conexiune AUX.
Design
Funcţia defineşte forma. Aceasta ar fi deviza desenării lui Dokker, un model care împarte piese atât cu Lodgy, cât şi cu Renault Kangoo. Prin esenţa clasei din care face parte, este imposibil să construieşti un monovolum compact cu un design atractiv, mai ales când trebuie să te lupţi şi cu preţul.
Fie că vă place sau nu aspectul noului Dokker şi al fratelui său de marfă, Dokker Van, o să vă obişnuiţi cu formele lor în viitorul apropiat, pentru că preţul lor atractiv va aduce numeroase exemplare pe şoselele mioritice.
Ne-a placut
- Motor economic şi elastic
- Preţ şi dotări competitive
- Spaţiu interior
- Suprafaţă de încărcare şi raza de deschidere a portierelor spate
Nu ne-a placut
- Amplasare sistem navigaţie
- Lipsă suport lateral scaune faţă
- O singură treaptă de încălzire a scaunelor
- Torpedo mic şi amplasat ciudat
Date tehnice - Dacia Dokker 1.5 Diesel Turbo (dCi) 90CP Man5 Laureate | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Tu comentezi la Dokker? De unde stii ce fiabilitate are Dokker? Esti facut de Mama Omida? Pana acum produsele Dacia si-au demostrat fiabilitatea, nu e vina Dacia ca la unii ajung stirile mai greu. Ramane de vazut in continuare Dokker, dar sunt perspective bune.
@Automarket
Eu l-as compara mai degraba cu Kangoo de persoane, Doblo Panorama, Berlingo Multispace, Partner Tapee, Roomster, Combo Tour, decat cu C-Max si Zafira ce ati trecut voi...
Tu esti in stare sa lauzi si un carucior de supermarket ,singura conditie este sa nu fie nemtesc, atat esti de disperat. Fanii Dacia nu trebuie sa inteleaga ca asociez Dacia cu-n carucior, dar omul asta ar fi in stare sa zica ceva de genul..."un carucior japonez este mult mai fiabil decat cel nemtesc, caruia ii pica rotile imediat si rezista la 1000 de km cu incarcatura maxima prin magazin, chiar si unul chinezesc e mai rezistent si de fapt cel nemtesc oricum are piese din China ( asta ar fi Andrei, scuze ca te-am bagat aici dar nu ma pot abtine) " . Eu zic ca-n 10 ani daca vei avea permis poate vei conduce si tu macar Dacia , poate va avea si hibrid pana atunci. Cu deosebit respect ...care este.
Ai intratrat la articolul asta sa imi faci mie reprosuri?Am spus foarte clar ca apreciez munca celor de la Dacia ,pretul de achizitie si intretinerea foarte mica,chiar daca nu are o fiabilitate extraordinara .Pe cand marcile nemtest ''BMW'' sa zicem ii pica piesele de la primii 100.000 km.Si in legatura cu permisul,ca sa dormi tu mai bine la noapte,sa sti ca am si permis am si masina.Ce cumva te oftici?Si ca sa iti spun de pe acuma ,Dacia daca ar incepe sa construiasca vreun model cu propulsie hybrid iti spun ca va fi mult mai ieftin decat cel pe BMW,care evident are costuri mari,iar fiabilitate '' nema'',barem la Dacia stiu ca o sa platesc putin.Desi nu voi renunta niciodata la Toyota.
Ce gandire neanderthaliana! Dokker si Lodgy sunt masini diferite ce ofera lucruri diferite unor clienti diferiti. Poate Lodgy nu are calitatile pe care le cauti tu (volum de incarcare, sarcina utila etc), dar e potrivit pentru altcineva.
Comparatia se face cu alte modele tip Ludospace, de la alte marci concurente, nu intre 2 modele diferite ale aceleiasi marci. De ce sa-mi impui tu preferintele tale la Dacia?! Esti evident paralel cu domeniul auto.
Va fi si in versiune hybrid cu sitem furat de la toyota?
"Dacia ne-a arătat că este mai matura decât am crede la prima vedere şi are mai multe calităţi decât vedem în fişa tehnică. Materiale care rezistă în timp, costuri reduse de întreţinere, costuri mici la manoperă şi la piese, un consum decent de carburant şi,dacă nu era destul, modele cărora nu prea ai ce să le reproşezi dacă eşti realist în privinţa achiziţiei."
Poate mai si cititi opiniile presei auto din cand in cand, ca doar de aia sunteti aici... sau poate nu...! Sunteti doar pentru mascareala.
vedeti voi folosirea unui vocabular deplasat si termeni nepermisi intr-o discutie?
saab, incepi sa o iei pe aratura....
iar mirela a luat-o poate pentru ca o parere mai controlata ar fo fost mai potrivita. Fitzele se platesc...cu manutze rosii...peste posterior (cand se poate)
ca sa insumez parerea mea despre Docher si "sustinatorii sai" :
"niște țărani"
Este scris intr-un mod onest, asa cum cred ca este si Dokker, pe marginea a ceea ce am citit si aflat pana acum.
Cum bine spunea un comentator la alte articole despre Dacia, aceasta marca nu este pentru fitosi. Preturile sunt decente, automobilele produse destul de fiabile, intretinerea lor facila si accesibila si ceea ce este important, nu incearca sa para mai mult decat ceea ce sunt. Asa ca onestitatea modelelor este de apreciat.
Cand s-a lansat Lodgy, spuneam intr-un comentariu ca ar fi buna si o utilitara, care sa ofere mai mult spatiu decat Logan MCV. Ma bucur ca s-a intamplat acest lucru si a rezultat un produs ok, care sa ajute micile firme (si nu numai) sa transporte in mod convenabil ceea ce este nevoie, din punctul A in punctul B.
Ca sa revin la modul in care este scris acest test drive, cred ca informatiile oferite sunt foarte bune. Si cred ca vin din partea cuiva care are mai multa experienta in a testa o masina, decat multi dintre cei care mai comenteaza pe aici...
Am aflat ca Dokker vine sa sustina ideea de mobilitate prin multe argumente. Probabil unii nu au citit cu atentie articolul, altfel aflau despre cat de util este Dokker. Aflau si despre timoneria care impresioneaza, despre antifonarea rezonabila pentru un vehicul comercial, despre elasticitatea ridicata a propulsorului, consumul mediu bun, interiorul spatios si ''Sincer'', asa cum se spune in articol. Imi place mult cum suna ''Sincer'', aviz celor care se grabesc sa critice Dokker si marca Dacia. De asemenea, scrie in articol despre materiale decente, imbunatatite, comenzi ergonomice si ''tinuta de drum previzibila, care sa-ti arate din prima care iti este locul pe sosea.'' Din nou, discernamant in a descrie si aprecia modelul.
Nu consider off-topic daca spun ca @Mirela_ a depasit masura prin ceea ce a afirmat despre Dacia Dokker. S-a pus singura intr-o situatie dificila, prin ceea ce a scris. Oamenii au sanctionat acest aspect, in primul rand. Nu incurajez nici raspunsurile ironice pe care le-au dat unii, nici apararea fara fond a altora, nici modul in care unii utilizatori au inceput sa se atace reciproc. Sper insa ca acest site sa devina ceva mai civilizat, daca se poate. Pentru ca aici este vorba despre masini, nu fite, orgolii sau discutii care efectiv nu-si au rostul.
Ajung in acest fel si la Dokker, o masina ok, prin ceea ce ofera. Imi aduc aminte ca in 2006, am vazut din masina in care rulam, pe o autostrada din Germania, un Logan. Cred ca rula cu aproximativ 140 km/h. Sa nu se inteleaga ca incurajez viteza, insa pe acea autostrada era posibil. M-am bucurat sa vad ca Dacia Logan rezista constant la acest regim de exploatare, fara probleme. Pentru 2006, mi se parea o realizare. Iar bucuria era legata si de faptul ca la realizarea modelului sunt implicati (dupa cate stiu) si proiectanti romani. Chiar daca rolul Renault este primordial. In Germania, precum si in alte tari, oamenii privesc altfel masinile, precum si modelele low cost. Si stiu sa aprecieze lucrurile, dovedind mai putine fite decat pe plaiurile mioritice.
Asa si cu Dokker, este o masina onesta si nu doreste sa se prezinte altfel!
Despre siguranta, desigur... Despre cei cu SUV sau care produc fel de fel de accidente... Pai masinile nu produc accidente, decat din probleme tehnice. Principalul factor in producerea accidentelor, il reprezinta cel din spatele volanului. Eroarea umana, ca sa ma exprim asa... Masinile nu au fost proiectate sa produca accidente. Siguranta de 3 stele EuroNCAP, pentru o masina low cost fara ESP (probabil 4 stele cu ESP, optiune posibila pentru cumparator), reprezinta un rezultat decent. Atat am de spus despre acest aspect, deocamdata.
Taranii romani. Pai taranii autentici sunt onesti, sinceri, fara sa invidieze pe ceilalti, fara orgolii, cu o gandire robusta, care nu este alterata de fatarnicia de la oras. Mai sunt astfel de oameni. Numarul lor a fost ceva mai mare in trecut, insa timpul a lasat urme, ca in fiecare loc... Vorbesc insa de ceea ce are valoare, asa ca incercarile de a devaloriza denumirea de taran autentic, le consider fara legatura cu semnificatia reala a cuvantului.
Nu este reclama pentru Dokker, nu intentionez sa fie perceput astfel acest comentariu...
Este de bine insa ca oamenii mai apreciaza ceea ce are sanse sa fie simplu si bun, in conditii cel putin decente, pentru un scop precis.
In acest sens, succes Dokker si celor care mai pot da dovada de reactii potrivite, pentru fiecare produs al industriei auto!
nici in mondeo combi nu bag atata...
=)))))))))))))))))))))))))
sunt asa entuziasmat ...