Drivetest Citroen C3

4.1
Citroen C3 zoom
de Silvian Irimia
Joi, 13.06.2024
Revoluția franceză

Cred că am avut toți niște jocuri preferate atunci când eram mici. De la jocuri care implicau activități fizice (șotron, lapte gros), la jocuri de gândire (șah, tabinet) sau, pentru generația nouă, ca mine, jocuri pe calculator. Ei bine, mie îmi plăcea la nebunie să joc Monopoly. Atât de mult, încât, dacă nu găseam pe nimeni să se joace, o făceam singur. Pentru mult timp, am crezut că trebuie să deții cele mai scumpe proprietăți, ca atunci când adversarii picau pe proprietatea ta, să primești cei mai mulți bani.

Doar că strategia asta merge foarte rar la Monopoly. Ba cumpărai prea multe și intrai în faliment repede, ba nu ajungea nimeni în căsuțele tale. Unde mai pui că dacă voiai să faci o casă (nu mai zic de hotel) era o avere. Cu timpul, am observat că tot cele ieftine și mai puțin populare aduceau venituri mai mari.

După o vizită la Viena, mi-am dat seama că și cei de la Citroen au jucat mult Monopoly și au implementat aceste strategii în viața reală. Cel mai bun exemplu este Citroen C3, care, la ora actuală, este cel mai accesibil model din România al producătorului francez. În 2002, s-a lansat prima generație Citroen C3. Din acel moment, de-a lungul a 3 generații, s-au vândut 5.6 milioane de unități, până în prezent. C3 este cel mai popular model al mărcii și reprezintă 29% din volumul vânzărilor Citroën în Europa.

Noi am călătorit până la Viena pentru a face cunoștință cu a 4-a generație Citroen C3, dar mai ales cu prima versiune electrică, denumită e-C3. Acest model este primul hatchback de segment B complet electric, proiectat și construit în Europa. Iar asta înseamnă un preț accesibil pentru viitori clienți.

PREZENTAREA VIDEO AL NOULUI CITROEN E-C3

 

Citroen C3

  • Pret de pornire 23.300 €
  • Pret model testat 26.900 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În acest moment, Citroen C3 poate fi cumpărat cu numai două tipuri de motorizare. Primul este un propulsor pe benzină, de 1.2 litri, cu 3 cilindri, care dezvoltă 100 de cai putere și un cuplu motor de 205 Nm. Din fericire, în 2024, încă îți mai poșți cumpăra mașini noi cu transmisie manuală. Spun asta pentru că, momentan, versiunea termică vine doar cu o cutie manuală cu 6 rapoarte. În viitor, C3 va avea și o cutie automată.

Totuși, să ne concentrăm pe „motorizarea viitorului” și vedeta acestei noi generații: versiunea 100% electrică.

Citroen e-C3 „se laudă” cu 113 cai putere și un cuplu motor de 120 de Nm. În cei aproape 200 de kilometri parcurși cu mașina (de la mers în zona urbană, până la mers pe drumuri naționale), resursele au fost îndestulătoare pentru o mașină din segmentul B. Franțuzoiaca accelerează bine până la viteze de 70-80 de km/h, în timp ce la viteze de peste 100 de km/h se simte o plafonare substanțială. Țin să menționez că versiunea electrică este cu aproape 300 de kilograme mai grea decât fratele termic.

renovatio e-charge
Pentru a facilita transportul pe distanțe lungi cu mașina electrică, Renovatio e-Charge oferă acoperire la nivel național a principalelor rute de transport. Mai mult, stațiile Renovatio fac parte din coridorul trans-european, zona sud-estică.

Consum

Desigur că atunci când vorbim despre un model electric, autonomia este cea mai importantă caracteristică. Versiunea electrică vine cu o baterie de 44kWh, iar asta înseamnă o autonomie în ciclul WLTP de 320 de kilometri. În mediul urban exclusiv, autonomia crește până la aproximativ 450 de kilometri.

Citroen a declarat că modelul are un consum mediu de 16.6 kWh/100 de kilometri. Vreau să menționez că în cei 200 de kilometri parcurși cu e-C3, am avut un consum mediu de 13.1 kWh, iar asta înseamnă o autonomie reală de 335 de kilometri.

Totodată, Citroen a venit cu o premieră în grupul Stellantis. Spun premieră, pentru că e-C3 este primul model al grupului care folosește baterii LFP (litiu-fier-fosfat). Capacitatea de încărcare rapidă la 100 kW permite încărcarea de la 20 % la 80 % în 26 de minute. Încărcarea de la 20 la 80%, la o priză de curent alternativ cu o putere de 7kW, durează aproximativ 4 ore și 10 minute. La o priză de 11 kW, timpul scade până la 2 ore și 50 de minute.

Probabil cel mai mare rival pentru acest model în România este Dacia Spring, chiar dacă oferă doar jumătate din putere. Asta dacă vorbim despre versiunea cu 65 de cai putere. Spring are o autonomie WLTP de 228 de kilometri, dar are o baterie de doar 27.5 kWh. Consumul mediu declarat este de 13 kWh. Un rival direct din același grup ca Citroen este Peugeot e-208 cu bateria de 46.3 kWh, cu o autonomie de 362 de kilometri și un consum de 15.4 kWh.

Un model lansat anul acesta, rival cu e-C3, este Renault 5 E-Tech, despre care am vorbit mai multe aici. Luăm în calcul versiunea cu baterie de 40 kWh, care are o autonomie de 300 de kilometri. Consumul nu a fost încă anunțat.

Avem și un competitor din Italia, sub forma lui Fiat 500e. Modelul italian are o baterie de 42 kWh, cât și o autonomie de aproximativ 320 de kilometri. Consumul declarat este de 14 kWh/100 de kilometri. Aproape aceleași cifre ca Citroen e-C3.

Performanţe

A venit momentul să vedem cum se traduc toate aceste cifre menționate la capitolele anterioare, atunci când vorbim despre performanțe. Ei bine, Citroen e-C3 promite un sprint de la 0 la 100 de kilometri în 10.4 secunde și o viteză maximă de 135 de km/h. Dacia Spring este mai lentă cu aproape 3 secunde, în timp ce viteza maximă este de 125 de km/h. Totuși, modelul român are doar 65 de cai putere.

Peugeot e-208 iese la atac cu 136 de cai putere și o viteză maximă de 150 de km/h. Timpul de la 0 la 100 de km/h este de 9 secunde. „Clasicul modern” Renault 5 E-tech are 122 de cai putere. Totuși, viteza maximă și timpii de accelerație nu au fost comunicați. Fiat 500e are cu 18 cai mai puțini ca Peugeot e-208. Totuși, din punct de vedere al performanțelor, este identic cu modelul de la Peugeot.

Interior

Odată cu lansarea noii generații C3, implicit și a lui e-C3, Citroen a mizat pe o nouă filosofie: adică C-Zen Lounge. Practic, este o reinventare a instrumentarului de bord tradițional prin introducerea unui head-up display. Știu, probabil o să ziceți că nu e mare lucru. Avem head-up display de multă vreme.

Însă, nu este un head-up display clasic, care să se proiecteze pe parbrizul mașinii. Deasupra volanului, între partea superioară a panoului de bord și partea inferioară a parbrizului, există o secțiune neagră lucioasă. Exact pe secțiunea respectivă șoferul va vedea toate informațiile. Prin urmare, nu mai există o duplicare a informațiilor.

Noul volan al producătorului francez este compact, prin urmare mult mai ușor de manevrat. În echiparea de bază You primești un suport de telefon, numit „My Citroen Play with Smartphone Station”. Această opțiune vine cu o aplicație dedicată, pentru acces la radio, navigație sau apeluri. Este aceeași soluție pentru care optează și Dacia pe versiunile sale entry-level. Iarăși o influență simțitoare din partea constructorului român. Cei care optează pentru echiparea de top Max, vor avea parte de un sistem multimedia, cu un ecran de 10.25 inch.

Când vine vorba de materiale, trebuie să ne gândim că e-C3 este printre cele mai ieftine mașini noi pe care le poți cumpăra. Astfel, interiorul este predominat de materiale tari. Dacă în partea de sus poți să treci cu vederea, fiind un plastic plin care nu se simte rău la atingere, atunci când cobori lucrurile se schimbă. În partea inferioară a bordului și în zona buzunarelor de uși, plasticul este destul de neprietenos. Din nou, nimic ieșit din comun pentru această zonă de preț.

În spate, pot să spun că am avut loc destul, dacă luăm în calcul segmentul din care face parte mașina si faptul că am 1.85 metri. Datorită poziționării bateriei, versiunea electrică nu a avut de suferit la capitolul volum al portbagajului. Atât electricul, cât și termicul au același volum de 310 litri. Mai mult, pe echiparea Max, bancheta spate se rabatează 60/40, pentru și mai mult spirit practic.

Zic să aruncăm o privire și la rivalii lui e-C3. Dacia Spring are un volum al portbagajului de 308 litri, în timp ce fratele din grupul PSA, Peugeot e-208 stă puțin mai bine, cu 342 de litri. Renault 5 E-Tech oferă un volum de 326 de litri, în timp ce italianul 500e are cel mai mic volum, adică 185 de litri.

Preţ de achiziţie

Citroen e-C3 se bate pentru trofeul de cel mai accesibil model electric care poate fi achiziționat în România. Asta pentru că e-C3 are un preț de pornire de 23.300 de euro cu TVA. Nu te vei încurca în nivelurile de echipare, pentru că modelul electric are doar două: YOU! și MAX. Pentru echiparea de top vorbim de un preț de 26.900 de euro cu TVA, fără vreo subvenție sau reducere.

Citroen a anunțat că va lansa și o versiune cu o baterie mai mică. Aceasta va avea o autonomie de 200 de kilometri și un preț de pornire sub 20.000 de euro. Chiar și așa, dacă scoatem din calcul Dacia Spring, Citroen e-C3 are un preț de pornire mai mic decât Peugeot e-208, Fiat 500e și Renault E-Tech.

Merită să menționăm și versiunea termică aici, care vine cu un preț la fel de atractiv. Pe acest model mai ai un nivel de echipare în plus. Citroen C3 pleacă de la 16.500 de euro pentru echiparea de bază. Echiparea de mijloc „PLUS” te va costa 17.900 de euro, iar dacă vrei totul la „MAX”im, atunci trebuie să scoți 19.900 de euro din Buzunar.

Versiunea de bază vine echipată standard cu faruri LED, suspensia Advanced Comfort, noul sistem Citroën Head Up display, senzori spate, oglinzi electrice și aer condiționat manual.

Echiparea de top adaugă în plus jante din aliaj de 17 inch, denumite Diamond cut, vopseaua Citroën în două tonuri, cu acoperiș contrastant, ecran tactil de 10.25 inch, cu conexiune Apple CarPlay și Android Auto, scaune Advanced Comfort, aer condiționat automat, încărcare wireless, sistem de camere video și geamuri spate cu acţionare electrică.

Siguranţă

Noua generație C3 nu a fost încă testată la EuroNCAP, dar ne putem lega de rezultatele obținute de modelul precedent. Oficialii din cadrul organismului independent i-au acordat 4 stele, cu rezultate bune în cadrul impactelor frontale și laterale. Astfel, protecția pentru adulți a fost 88%, iar pentru copii 83%. Performanța totală a fost trasă în jos de două categorii. Protecția pentru pietoni a fost notată cu doar 59%, în timp ce sistemele de siguranță au obținut 58%. Probabil că aceste lucruri s-au schimbat la noua generație.

Merită notat că Citroen e-C3 vine cu o mulțime de sisteme de asistență și siguranță, precum: frânarea de urgență, sistemul activ de avertizare la părăsirea benzii, sistemul de monitorizare a atenției șoferului sau sistemul de recunoaștere a limitei de viteză.

Ţinută de drum

Citroen a fost mereu recunoscut pentru că oferă un nivel înalt de confort. Ei bine, chiar și cel mai ieftin model din gama producătorului respectă acest principiu. În primul rând, e-C3 vine cu Citroen Advanced Comfort Suspension, o suspensie interesantă, cu amortizoare hidraulice progresive. Țineți-vă bine, că intrăm puțin în zona tehnică.

Practic, în loc să ai niște amortizoare clasice cu tampoane mecanice, primești doi opritori hidraulici, în combinație cu amortizoare și arcuri. Un opritor este pentru compresie, altul pentru decompresie. Până aici, simplu. Sistemul funcționează în două etape.

Pentru denivelările și gropile mai mici, arcul și amortizorul controlează împreună mișcările verticale, fără să fie necesară asistența din partea opritorilor hidraulici. Pentru șocuri majore, arcul și amortizorul lucrează împreună cu opritorii hidraulici, pentru reducerea treptată a mișcării și atenuarea vibrațiilor. Spre deosebire de un tampon mecanic, ce absoarbe energia și apoi returnează o parte din ea sub formă de șoc, opritorul hidraulic absoarbe și disipă această energie sub formă de căldură.

În cele mai multe cazuri, suspensia va absorbi bine cam orice fel de imperfecțiune de pe drum. Suspensia nu scoate prea multe zgomote. Mașina este izolată fonic cu simț de răspundere, un lucru plăcut pentru o mașină din acest segment de piață.

Mai mult, Citroen s-a dus la nivelul următor, combinând această suspensie cu scaunele Advanced Comfort. Sub tapițerie, aceste scaune conțin o spumă cu o grosime îmbunătățită cu 10 mm, pentru confort sporit. Pot spune că, după 200 de kilometri de mers cu e-C3, nu am avut niciun fel de problemă. Scaunele sunt confortabile, se simt bine, parcă desprinse dintr-un segment mult superior.

Masa suplimentară adăugată de acumulatorul din podea este ținută exemplar sub control. Pentru că centrul de greutate al mașinii este coborât, distribuția maselor este mai bună ca la versiunea termică. Chiar dacă e-C3 nu este o mașină cu pedigree de raliu, ca să ataci curbele cum o făcea Sebastien Leob odinioară, fenomenul de ruliu este decent pentru o mașină din acest segment.

Datorită volanului compact și direcției ușoare, electricul C3 se simte foarte agil prin oraș, mai ales pe străzile înguste. Din păcate, asta înseamnă că precizia în curbele de pe un drum național este slabă. Mai adăugăm și faptul că nu ai niciun fel de feedback și observi cum orice tentativă de „pilotaj” este complet exclusă. Deși nu cred că s-ar fi gândit cineva la asta.

La multe modele electrice, veți avea nevoie de niște timp de obișnuință cu pedala de frână. Asta pentru că, atunci când frânezi, adică în prima parte a cursei pedalei, mașina tinde să regenereze energie electrică. Pe unii îi sperie asta la început, având impresia că mașina nu va frâna destul de repede. Pot spune că pe e-C3 nu am avut această problemă. Totuși, am avut momente când pedala a părut un pic cam sensibilă. Desigur, fiind un model electric, ai și funcția de one pedal drive, unde mașina începe să frâneze imediat ce ai luat piciorul de pe accelerație.

Vizibilitate

Habitaclul lui e-C3 este destul de aerisit pentru o mașină de segment B. Oglinzile laterale sunt destul de mari pentru o mașină de aceste dimensiuni. Luneta îți oferă o vizibilitate bună, însă, dacă ai avea vreodată probleme, te poți baza pe sistemul de camere cu vedere spate. Asta dacă optezi pentru echiparea de top.

Pentru echiparea de bază vei fi ajutat de niște senzori în loc de cameră. Parbrizul este destul de mare, iar montanții A sunt subțiri. Prin urmare nu prea ai parte de unghiuri moarte în e-C3.

Tehnologie

Nu vă lăsați păcăliți de faptul că este cel mai ieftin model din gama Citroen. Producătorul francez a fost destul de atent, încât să pună tehnologia la care te-ai aștepta de la o mașină din 2024. Sistemul multimedia de care vă povesteam mai sus utilizează o arhitectură asemănătoare cu ce vedem pe telefoanele inteligente.

Prin urmare, cu ajutorul unor comenzi rapide, vei putea accesa imediat funcția radio, de navigație și așa mai departe. Practic, pentru oricine deține un telefon inteligent, timpul de obișnuință cu acest sistem va fi minim. Merită menționat faptul că pe Citroen e-C3 ai și conexiune wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto.

Clienții se pot înscrie la unul sau la ambele niveluri de abonamente Connected Services. „Connect One” oferă acces imediat la e-Call și Citroën Assistance, servicii de tele-întreținere și un manual digital. Pentru o taxă lunară, după o perioadă de probă de un an, „Connect Plus“ adaugă informații în timp real despre trafic, pentru a se asigura că șoferii pot alege traseul optim pentru călătorii.

Design

După spusele directe ale celor de la Citroen, noul e-C3 este mai înalt și mai îndrăzneț față de generația precedentă. Totodată, noul C3 este primul care folosește noua semnătură a mărcii Citroen. Aici ne referim la simbolicul logo Citroen, aflat într-un oval, asemănător cu o roată dințată.

Noul e-C3 s-a folosit mult de elementele de design văzute pe conceptul Oli sau Manifesto. Probabil cel mai bine putem observa acest lucru când vine vorba despre design-ul farurilor și al stopurilor. Semnătura luminoasă este și ea nouă, fiind pe trei niveluri, cu o lentilă verticală și două orizontale. Acestea creează o imagine asemănătoare cu niște lamele.

Nu ne-a placut

  • Direcție mult prea asistată
  • Unele materiale de la interior
  • Subvirare accentuată

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • Aualeu, 120 Nm. Pai nu accelerau electrocaZnicele de-ti scranteau gatzii? :)) Acum nici atat nu mai primesc electrosuckerii. Peste 10 secunde pana la suta! :))

    Dai 25000 pe un Shpring fara confort care te duce iarna 200 de km cu emotii si in frig.

    Kakaia tiehnika!! :)))))

    Acum daca e sa discutam serios, cine totusi se incumeta la un utilaj de genu', mai bine un Pejo 208 sau Resho Zoe. Parerea mea...
    18 13
  • spaclu lu manole
    Citroen face prima incercare spre masinile electrice de masa. Raza e foarte mica, dar pentru oras e suficienta.
    Daca sunt clienti pentru Dacia Spring, de ce nu ar fi si pentru masina asta? Ramane de vazut cum reactioneaza omul la pret.
    6 15
  • Mai, da' urata mai e. Urasc Dacia, dar Spring e mai fainutza.
    6 9
  • Ce chinezarie sinistra!
    8 7
  • Foarte urata masina
    8 6
  • Lucian
    Un cunoscut vloger auto prezenta medelul in discutie si spunea ca dumnealui ii place cheia. Hai, bre, pe bune, 28600 E pe o masina electrica la care in 2024 sa ma scormonesc prin buzunare dupa cheie pentru ca sa o rasucesc in contact ca la o termica si sa "pornesc" motorul. Da-o-n rahat de treaba.
    Macar springul e sensibil mai ieftin, una e 20k, alta 29k. Se apropie de mg4, de r5 e-tech..
    Hai cu reducerile masive, ca altfel citroen va vinde doar masini de showroom catre reprezentante.
    11 8
  • Flavius
    @!!!
    Chinezarie e Dacia Spring. Asta e facuta in Europa , in Slovacia in fabrica in care se facea altadata C1. De luna viitoare se vor introduce taxe vamale in toata Europa pentru masinile import China ( inte 10 si 38% , nu stiu criteriile de departajare , abia a fost votata hotararea asta in Parlamentul E U ). Dacia va fi taxata , asta nu va fi taxata
    10 2
  • Flavius
    @ spaclu' lu' manole
    Autonomia de 320km e aia medie si in teste a iesit chiar mai bine ( am mai vazut si altele cu rezultate similare cu asta) . WLTP CITY - doar in oras-e 450km !!! si iti spun din punctul de vedere al unuia care utilizeaza o electrica de aproape sase ani ca este suficient. Nu prea merg la drum lung mai mult de 250-300km fara sa opresc si atunci ce ma opreste sa si incarc? Pe DC asta baga pana la 100kwh-daca statia e capabila ( are 100kw incarcare DC standard spre deosebire de Spring care are doar 30kw optional , daca platesti suplimentar 600euro)
    8 3
  • Flavius
    @Lucian
    28.600euro e pretul maxim si fara subventie. La 23.300euro , pretul de baza , are un nivel de echipare echivalent ( cel putin) cu echiparea medie de la Spring. La 3000 euro in plus fata de pretul actual al Springului cu echipare echivalenta (pretul actual pentru ca de luna viitoare se baga taxe vamale la Spring , nu si la Citroen), Citroenul are in plus: un loc (e de 5 locuri , nu de 4); 113cp in loc de 65cp , 44 kwh baterie in loc de 27kwhhcat are Springu' si prin urmare autonomie medie REALA dec 320 in loc de 220 si strict urbana de 450 in loc de 300. Mai are incarcare DC STANDARD de 100kw in loc de 30kw optional si contra cost ;si incarcare AC standard la fel ca la Spring dar , spre deosebire de Dacia , optional pentru 200euro se poate comanda incarcare AC de 11Kw. Sprigul o sa aiba viata grea , daca o sa mai aiba!
    7 2
  • spaclu lu manole
    @Flavius, ma refeream la varianta de baza, care or sa o scoata, de 200km. E putin, chiar si pentru oras, dar si pretul va fi de 20k.
    Daca bateriile au tehnologie LPF, rezista foarte bine in timp, dar isi pierd 40% din capacitate pe timp de iarna. Daca accepti asta de la cumparare, e alegerea fiecaruia.
    Oricum, per total, mi se pare o masinuta reusita pentru fatzaiala in oras. Literalmente nu ai nevoie de mai mult, iar incarcarea rapida e bineveninta.
    8 11
  • Urata din fata, anosta din spate. Interior oribil. Performante vai mama ei, dar na, masona de oras. Atumci de ce costa atat?
    6 7
  • Bravo Citroen, the best ❤️‍
    4 8
  • Seriff
    Vai ce hidosenie, ce interior are, mai bine mergi cu lastunul
    4 3
  • Ce se oftica românii , care nu cunosc fiabilitatea unei mașini, Citroen a fost și este the best forever , asta să știe panaramele care comentează ca niste nenorociți
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru