PREMIERĂ: Am văzut pe viu noul Renault 5 electric. 5 lucruri esențiale

de Alexandru Monenciu
Luni, 26.02.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
În timpul vizitei la Paris nu am văzut pe viu doar noua Dacia Spring facelift, ci și noul Renault 5 E-Tech Electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale despre reinterpretarea modernă a celebrului model clasic Renault 5, dar și un video cuprinzător.

Renault 5 a debutat la începutul anilor '70, mai exact în 1972, atunci când lumea se confrunta cu mari probleme. Inclusiv cu criza petrolieră.

Micuțul model francez a mizat pe un design original și modern pentru acele vremuri, dar, cel mai important, a mizat pe o eficiență ieșită din comun: a fost prima mașină cu un consum de combustibil care scădea sub pragul simbolic de 5 litri/100 de kilometri, la o viteză de 90 km/h.

Succesul a venit numaidecât, mai ales în rândul femeilor și tinerilor, un nou grup de clienți la momentul respectiv.

Renault 5 nu a făcut istorie doar pe șosea, ci și în motorsport, datorită versiunii Renault 5 Turbo. A fost intrarea constructorului din Hexagon în Campionatul Mondial de Raliuri și miza pe un motor turbo, de 1.4 litri, poziționat în spatele șoferului.

Puterea dezvoltată de acest propulsor nu era uriașă, 160 CP, dar ține minte că vorbim de o mașină care cântărea mai puțin de o tonă. Iar puterea era livrată exclusiv punții spate prin intermediul unei transmisii cu 5 rapoarte.

Modelul original Renault 5 a fost scos din producție în 1996. Acum, după o pauză de aproape trei decenii, acesta a reînviat sub forma unui model compact, de segment B, cu zero emisii. Potrivit pentru vremurile în care trăim.

În timpul vizitei fulger de la Paris, unde am văzut în premieră mondială noua Dacia Spring facelift, despre care poți citi pe larg într-un articol dedicat, am făcut cunoștință și cu noul Renault 5 E-Tech Electric. Adică reinterpretarea modernă a clasicului Renault 5.

Așa cum te-am obișinut, ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale despre noul model Renault, dar și un video cuprinzător, în care îl poți admira în detaliu. Chiar mai mult, te invităm să găsești cât mai multe asemănări între modelul original și versiunea modernă, cu zero emisii.

PREZENTAREA VIDEO A NOULUI RENAULT 5 ELECTRIC

1. PRIMUL MODEL DEZVOLTAT PE NOUA ARHITECTURĂ AMPR SMALL

Noul Renault 5 Electric este primul model dezvoltat pe arhitectura AmpR Small, fosta CMF-B EV, dedicată modelelor cu zero emisii de segment B. Mașina a fost dezvoltată în 3 ani, față de 4 ani cât era "standardul" înainte, și va fi produsă în întregime în Franța.

Mai exact, mașinile propriu zise și bateriile vor fi construite la uzina din Douai, motorul va fi asamblat la Cleon, iar modulele vor fi produse la noua Gicafabrică Douai, din vara anului 2025.

Platforma AmpR Small a dictat inclusiv dimensiunile noului model. Renault 5 electric are o lungime de 3.92 metri, fiind cu 30 de centimetri mai lung decât Twingo și cu 13 centimetri mai scurt decât Clio. Ampatamentul măsoară 2.54 metri, fiind cu 4 cm mai scurt decât Clio.

În dreptul lățimii sunt trecuți 1.77 metri, iar înălțimea de 1.50 metri face ca noul model să fie cu 6 cm mai înalt decât Clio și cu 5 cm mai scund decât Twingo. Garda la sol măsoară 145 de milimetri.

Masa proprie a mașinii variază între 1.350 și 1.450 de kilograme, în funcție de dotările bifate, de versiunea de motorizare și de bateria aleasă.

Noua arhitectură a permis, de asemenea, optimizarea suspensiei față, împrumutate de la Clio și Captur, dar și instalarea unui raport de transmisie foarte scurt, de 13.7. Raza de bracaj este de doar 10.3 metri, ceea ce face ca mașina să fie foarte agilă și ușor de utilizat în oraș.

Pe lista noutăților de ordin tehnic mai regăsim o suspensie spate multi-link și un sistem de frânare dinamică (grupează funcțiile de frânare și ESP într-un singur modul) care reduce la jumătate timpul de răspuns al sistemului automat de frânare de urgență.

2. DESIGN RETRO, DAR CU ACCENTE MODERNE

Imediat ce reprezentanții Renault au dezvelit noul 5 electric, am fost plăcut surprinși să vedem că modelul de serie nu s-a distanțat foarte mult de conceptul prezentat în urmă cu 3 ani.

Așadar, vorbim despre un design exterior cu influențe retro, care evocă modelul original, combinate cu foarte multe accente moderne.

De fapt, noul Renault 5 E-Tech electric combină elemente de design inspirate de 3 modele clasice: Renault 5, Supercinq și legendarul Renault 5 Turbo.

Farurile sunt unice în gama Renault. Acestea au o formă dreptunghiulară, cu colțuri rotunjite, și sunt poziționate în spoilerul frontal, în același loc cu farurile de ceață de pe Renault 5 Turbo.

Același design dreptunghiular îl regăsim gravat și pe sticla farurilor full LED.

Mai departe, grila de aerisire de pe capota modelului original a fost reinventată. În cazul variantei moderne, grila este de fapt un indicator care arată gradul de încărcare a bateriei, sub forma cifrei 5. Mai mult, când șoferul se apropie de mașină, indicatorul se aprinde, iar farurile au o secvență de bun venit. Cu alte cuvinte, "fac cu ochiul" șoferului.

Noul Renault 5 E-Tech Electric va fi disponibil în 3 niveluri de echipare: Evolution, Techno și Iconic Cinq. Inițial, clienții vor putea alege doar din ultimele două.

Dar, indiferent de nivelul de echipare bifat, modelul francez vine echipat cu jante de 18 inch. Desigur, acestea vor avea un design diferit, în funcție de versiunea aleasă. De pildă, jantele negre, în formă de romb, de pe echiparea Techno au același design ca cele prezente pe conceptul din 2021.

Plafonul poate fi accentuat de o serie de ornamente colorate în nuanțele negru, roșu și titaniu deschis. Stopurile verticale te duc cu gândul la modelul original, din anii '70, dar acestea au fost acoperite cu elemente din sticlă, pentru optimizarea fluxului de aer.

Paleta de culori exterioare include 5 nuanțe: Alb Pearl, Negru Starry, Albastru Midnight, Galben Pop și Verde Pop. De asemenea, este disponbilă și o variantă în care plafonul este vopsit în nuanța Negru Starry, disponibilă pentru nivelurile de echipare Iconic Cinq și Techno.

3. INTERIOR DIGITALIZAT ȘI... COȘ PENTRU PÂINE FRANȚUZEASCĂ

Trimiterile la modelul clasic pot fi regăsite, din plin, și la interior, nu numai la exterior. Spre exemplu, pasagerul din dreapta are în față un bord căptușit, dispus pe două niveluri, și în cazul nivelului de echipare Iconic Cinq, numele modelului este iluminat și integrat deasupra zonei căptușite, pe un ornament în nuanța Negru Grand Brilliant.

La fel ca în cazul lui Renault 5 Turbo, scaunele față au un design sub forma literei H. Acestea sunt îmbrăcate în materiale reciclate: fie într-o țesătură denim, fabricată din PET 100% reciclat, fie într-un material textil, cu aspect retro, litera H în galben și cifra 5 imprimată, de asemenea, în culoarea galbenă. Această configurație este rezervată versiunii Iconic Cinq.

Așa cum ne-am obșinuit deja la cele mai recent modele Renault, selectorul transmisiei a fost mutat în dreapta volanului. Acesta poate fi dotat cu un vârf personalizabil, denumit e-pop shifter, conceput pentru a semăna cu carcasa unui ruj.

Dacă tot suntem la capitolul accesorii, trebuie menționat cel mai franțuzesc accesoriu pe care îl poți avea într-un Renault 5 Electric. Mai exact, un coș țesut din răchită pentru transportarea baghetelor de la brutărie. Acesta poate fi plasat, cu ușurință, în dreapta consolei centrale.

În total, clienții au la dispoziție 104 accesorii din care pot alege.

În ceea ce privește tehnologia prezentă la bord, Renault 5 Electric propune un instrumentar de bord complet digital, cu ecran de 7 sau 10 inch. Acesta afișează informațiile pentru condus în 5 moduri diferite, iar versiunea de 10 inch poate afișa viteza în caractere alfanumerice colorate. Mai retro de atât nu se poate.

Avem apoi un ecran central de 10 inch, încă din standard, pentru sistemul multimedia OpenR Link cu Google încorporat. Interfața grafică are un aspect pop art, iar utilizatorii au la dispoziție nu mai puțin de 128 de versiuni diferite de personalizare (culori, densități și texturi).

Sistemul multimedia are conexiune Apple CarPlay fără fir și Android Auto cu fir. Mai mult, oferă acces la peste 50 de aplicații cunoscute, inclusiv Google Maps, Google Assistant, Amazon Music, Waze și Spotify.

Pasagerii pot interacționa cu sistemul multimedia fie prin intermediul ecranului cu touchscreen, fie prin intermediul comenzilor vocale. Este prezent și un asistent virtual, Reno, care beneficiază de integrarea funcțiilor cu inteligență artificială ChatGPT.

Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul are un volum de încărcare de 326 litri. Suplimentar, diferitele compartimente din habitaclu oferă o capacitate de depozitare de 19 litri.

Toate semnalele sonore de la bord, inclusiv secvența de bun venit, au fost dezvoltate în colaborare cu Institutul de muzică și sunet Ircam și cu celebrul artist Jean-Michel Jarre.

Renumitul compozitor francez semnează și așa numitul Vehicle Sound for Pedestrians, adică alarma externă emisă de mașină la viteze mai mici de 30 km/h, pentru a avertiza pietonii de prezența sa.

4.

3 MOTORIZĂRI ȘI 2 VARIANTE PENTRU BATERIE

Renault 5 Electric este echipat cu un singur motor sincron, cu un rotor bobinat. Unitatea electrică nu utilizează magneți permanenți și nici pământuri rare. Motorul este mai compact decât cel prezent pe Megane E-Tech electric și Scenic E-Tech electric și este cu 15 kilograme mai ușor.

Sistemul de propulsie cântărește 105 kilograme, cu încărcătorul inclus.

Modelul francez va fi disponibil în 3 versiuni de putere: 95 CP și 215 Nm, 120 CP și 225 Nm și 150 CP și 245 Nm. Doar aceasta din urmă va fi disponibilă la momentul lansării și propune o repriză 0-100 km/h în mai puțin de 8 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 150 km/h.

De asemenea, clienții vor avea la dispoziție 2 variante de baterie: 52 kWh, pentru o autonomie de până la 400 de kilometri și 40 kWh, pentru o autonomie de 300 de kilometri. Ambele utilizează tehnologia NMC (nichel mangan cobalt). Acumulatorul de 52 kWh cântărește 300 de kilograme.

Pentru performanțe îmbunătățite, acumulatorul este echipat cu un sistem de răcire pe bază de lichid. Lichidul respectiv nu circulă în interiorul carcasei, ci prin podeaua extrudată.

Versiunea de 150 CP este asociată cu bateria de 52 kWh, iar celelalte două sunt alăturate acumulatorului de 40 kWh.

Încărcarea AC de 11 kW este standard, cu mențiunea că versiunile de 150 CP și 120 CP vor avea un încărcător bidirecțional, iar versiunea de 95 CP va veni alături de un încărcător convențional, unidirecțional.

La un punct de încărcare AC de 11 kW, bateria de 52 kWh se încarcă de la 10 la 100% în 4 ore și jumătate, iar în cazul acumulatorului de 40 kWh aceeași repriză va dura cu o oră mai puțin.

Ambele versiuni de baterie vor putea fi încărcate și la prize rapide DC. Acumulatorul de 52 kWh permite o încărcare rapidă cu până la 100 kW, iar bateria de 40 kWh permite o încărcare rapidă de 80 kW. În ambele cazuri, repriza 15-80% va dura 30 de minute.

Încărcătorul bidirecțional, de care am pomenit mai sus, are funcție Vehicle-to-Load (adică permite conectarea unui dispozitiv la bateria vehiculului, spre exemplu un grătar electric) și Vehicle-to-Grid. Cu alte cuvinte, trimite energie electrică înapoi în rețea.

În acest fel, utilizatorii pot economisi până la 50% din costul încărcării la domiciliu.

Echipa Software Republique a dezvoltat pentru noul Renault 5 electric un punct de încărcare dedicat, denumit Mobilize PowerBox Verso. Acesta are o putere de până la 22 kW AC și permite încărcarea bateriei sau trimiterea energiei electrice înapoi în rețea.

5. SISTEME DE ASISTENȚĂ DIN SEGMENTELE DE TOP

Sistemele de asistență au fost preluate din segmentele superioare și depășesc cerințele noului standard GSR II. Pe listă regăsim sistemul de atenționare al șoferului care include frânare automată de urgență în marșarier, senzori frontali de urgență pentru păstrarea benzii de rulare, senzori spate de urgență pentru păstrarea benzii de rulare și ieșirea de siguranță pentru pasageri.

Avem apoi Active Driver Assist (sistem semi-autonom de nivel 2), sistem de control adaptiv inteligent al vitezei de croazieră și sistem de frânare automată post-accident. Desigur, nu lipsește sistemul de parcare hands-free.

Francezii au instalat un buton nou, denumit My Safety Switch, în stânga volanului. Prin intermediul acestuia, șoferul poate activa sau dezactiva setările preferate pentru 5 sisteme ADAS în același timp.

25.000 DE EURO PREȚ DE PORNIRE

Așa cum spuneam la începutul acestui articol, noul Renault 5 E-Tech electric va fi produs în Franța. Debutul pe piață este programat pentru luna septembrie 2024, iar prețurile pornesc de la aproximativ 25.000 de euro.

Comentarii (22)

  • O masina draguta pt un pret corect 15.000 euro (versiunea de top).
    In niciun caz incepand de la 25.000 pt bateria de 40 si putere de 95cp
    Cand id.3 este 20.000E cu bateria de 50 si 200cp
    8 24
  • Super masinuta, ma gasesc foarte interesat de pretul pentru varianta de top, 1450 kg, baterie de 52 kWh, tentant.. nicio scurgere de informatii in directia asta?
    9 23
  • Diana Șosoacă
    Îngurgitez ideea, fiindca aici e cheia*:
    masa proprie R5e similara segmentului D.
    Renault Talisman 1.3TCe 160 CP, la aproape 5 metri lungime(1405 kg), eclipsat pe cântar de o citadina de sub 4 metri.

    *cheia succesului
    3 23
  • prea tare masina asta, dar sa vedem daca o pot scoate la un pret apropiat de e-C3; parerea mea e ca nu vor reusi, date fiind informatiile pe care le avem pana acum.

    era util de precizat ca e fwd (la electrice nu stii niciodata by default care sunt rotile tractoare).

    pacat ca renault nu ofera si baterii LFP, pune doar
    NMC, mai scumpe si mai pretentioase.
    7 22
  • Deja Vu
    Atât de mult s-a vorbit și s-a scris de mașina asta până azi, că acum când a apărut, am sentimentul că sunt în fața unui facelift.
    19 7
  • Fac astia ce fac, dar tot la +30000 iese o masinuta de oras. :) Pentru ca e cu baterii, vezi bine! :)
    Baieti, fiti destepti, luati-va un SH cinstit din Vest, cu putini km. Nu va lasati escrocati de tot felul de sarlatani. Am auzit ca un parbriz de Ioniq5 e 5000 de lei, 6000 cu manopera si accesorii. Un parbriz de mercedes e sub 100 de eur. La cum arata piata auto in ziua de azi, trebuie sa fii nebun sa le mai dai astora vreun sfantz.
    33 16
  • Hai cu o vechitură cinstita aruncată de alții și adusă în groapa de gunoi a Europei, sa se închine proștii la ea și să-i ajute pe vestici sa își ia masini noi. Așa e când crești lângă Glina.
    15 29
  • Unii se închină la vechituri ieftine cu motor termic, alții se închină la noutățile electrice scumpe și proaste.
    Mă îndoiesc că cei din urmă sunt mai deștepți decât primii.
    11 22
  • Disperare, numele tău e pmc
    Așa disperare mai rar.
    Cică: "Nu va lasati escrocati de tot felul de sarlatani."
    E, uite de aia mor samsarii de foame, că fac acte de caritate.
    8 22
  • Scump sau ieftin e după buzunarul fiecăruia. Or fi scumpe pentru tine.
    Proaste sau bune sunt după standardele fiecăruia. Or fi proaste pentru tine.
    7 26
  • Misto masinuta. Design frumos, performante decente. Interesanta si caracteristica bi-directionala a acumulatorului. Stocheaza sau alimenteaza. La un pret corect va avea succes in Europa.
    5 22
  • model compact de segment B
    Chiar nu verifica nimeni continutul materialelor de pe automarket? Sau nimeni din acea redactie nu stie ca model compact = segment C, iar segment B = model subcompact?
    Mai mult decat atat, autorul nu a remarcat ca a spus ca masina are o lungime mai mica de trei metri?
    9 17
  • Va rupe norii.
    Garanție? Garanția de frigider nu prea se potrivește pe tehnologii noi de la Renault. Când apare eroare 404, lipsă flacără, abia începe bâlciul în drumul spre REMAT.
    Dar e simpatic să fim deschiși la nou. Pe banii altora! Să înceapă licitația! :)))))))
    20 9
  • Citesc comentariile pe site-urile de profil din UK. Toată lumea e încântată, și britanicii nu sunt iubitori de mașini franțuzești. Sau de francezi, în general.
    Cred ca Renault a dat lovitura.
    5 19
  • @14.34 - acum nu trebuie sa ne legam de orice cuvânt din text , folosit nefericit sau nu. Și în video , autorul folosește fix aceeași exprimare și mie unul îmi pare clar ca se refera la sensul corect al cuvântului "compact" - adica mic/ restrans/ etc, evidențiind apoi clar și despărțit prin virgulă, ca este vorba de segmentul B. Dacă spunea segmentul compact C - atunci putea fi considerat greșit.
    Strict la subiect, modelul arata bine, are caracter, Renault si-a facut bine treaba . La interior doar , îmi pare ca au exagerat ( in sensul ca au supradimensionat) cu dimensiunile display-urilor și ale volanului și astfel bordul parca e prea încărcat. În rest , motorizările acoperă cam toate nevoile, spatiu interior si portbagaj decent pt clasa asta, garda la sol la fel, nu suna rau deloc. În afara prețului bineînțeles, ar trebui mai jos cu un 20% ca sa "rupă gura târgului " cu adevărat. Dar acum depinde și ce / cat vrea Renault sa vândă. Cam în orice industrie acum si indiferent daca cererea este mica sau mare ,principiul de baza este : producție mai mica la preturi mai mari .
    5 14
  • Banditos
    Subscriu cu privire la dimensiunea volanului si ecranelor. Din nou, unghiul cu perspectiva exagerata evidentiata un punct de interes, adica bordul, in detrimentul proportiilor.

    Masinuta e cu adevarat interesanta.

    e-C3 e "pe sarachie" fiind in liga lui Spring, concurentul direct al acestui R5 e viitorul ID2.all
    8 17
  • corecție: dacă spunea segmentul compact B...
    0 7
  • spaclu lu manole
    Hai sa-mi dau si eu cu parerea ca e gratis. Mie imi place foarte mult masinuta. Cam asa ar trebui sa arate o electrica in 2024. Nimic de zis nici la interior din partea mea. Poate materialul de pe scaune sa fie un pic dubios, dar trebuie vazut pe viu.
    Una peste alta, 400 km autonomie in oras si 200km pe timp de iarna, merita cu prisosinta.
    Vot pozitiv :)
    PS Mi-as lua-o doar daca as sta la casa sau cu charger rezervat in parcarea subterana.
    8 19
  • George Simion
    de ce roti de 18?! scaunele arata nasol asa, iar la spate prea retro. dar la 15k merge.. :)
    1 12
  • Banditos
    @George

    e prea retro pentru ca stii tu ca e o adaptare a unui design retro

    tragand linie, masina e originala 100%, avand doar cateva detalii ale trendului actual, imposibil de confundat, cu un aer proaspat, design de bun simt si prezenta distincta

    rotile sunt mari pentru ca, in sfarsit, masinile care ies de pe linie sunt mai apropiate de schitele initiale si nu le incalta cu niste nimicuri de jante de arata ca niste gandaci cu piciorute
    6 13
  • @Banditos
    da, asa e, dar mie mi-e dor de rotile cu jante mici (13-15) si talon mare (>60%), dadeau o alta senzatie de amortizare a denivelarilor, fata de astea noi care intr-adevar dau mai bine ca aspect dar te simti ca si cum ai merge cu talpile goale pe pietre
    5 3
  • Banditos
    da, un compromis inevitabil

    dar in ciuda faptului ca masinile sunt vandute global, jantele mari sunt rezonabil de potrivite infrastructurii tarilor cu apa calda.

    personal am ajuns sa fac 300m si inca doua intersectii grele in plus doar sa evit o alta intersectie, pe drumul mai scurt, unde mi-as rupe arcurile si amortizoarele. Numai la noi mergi ca pe puf si brusc dai de un segment cu santuri sau gauri fix in asfaltul numai vechi de un an.
    3 14

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru