Joi, 09.11.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
De câțiva ani încoace, producătorii de automobile au înțeles interesul clienților pentru SUV-uri și au reacționat în consecință. Francezii de la Citroen nu fac notă discordantă.
Așa se face că, în urmă cu doi ani, constructorul din Hexagon lansa noua generație C5 X, un model care îmbina eleganța unui sedan cu dinamismul unui break și postura ridicată a unui SUV.
Un an mai târziu, Citroen aplică aceeași rețetă fratelui mai mic C4 și ia naștere modelul C4 X. O alternativă la hatchback-urile și SUV-urile convenționale, după cum îl descriau la momentul lansării chiar reprezentanții mărcii franceze.
Citroen C4 X arată că poate ține pasul cu vremurile în care trăim și poate fi comandat inclusiv într-o versiune pur electrică. Noi, însă, am testat versiunea pe benzină și ți-am pregătit un video în care poți admira mașina din toate unghiurile.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Citroen C4 X
1.2 PureTech 130 S&S MAX EAT8
- Pret de pornire 29.899 €
- Pret model testat 31.173 €
Motor / Transmisie
Citroen C4 X este una dintre acele mașini care încă pot fi comandate cu o gamă diversificată de motorizări. Ai la dispoziție unități pe benzină și diesel, iar dacă esți fanul mașinilor cu zero emisii, poți comanda chiar și o versiune pur electrică, cu până la 360 de kilometri autonomie.
CITEȘTE ȘI TESTUL NOSTRU CU CITROEN C4 X ELECTRIC
Noi, însă, am testat un C4 X echipat cu motorizarea pe benzină, de 1.2 litri PureTech, care dezvoltă 130 de cai putere la 5.500 de rotații pe minut și un cuplu maxim de 230 Nm, disponibil la 1.750 de rotații pe minut.
Este un propulsor potrivit pentru cele aproape 1.3 tone pe care trebuie să le pună în mișcare, astfel că mașina nu se simte submotorizată. În oraș este destul de sprintenă pentru a te strecura prin trafic, iar la drum lung nu ai emoții când vrei să intri într-o depășire.
Începe să tragă când acul turometrului se apropie de 1.800 rpm, însă pe la 4.000 rpm începe să-și cam piardă suflul. Aici contează puțin și modul de rulare selectat, pentru că C4 X îți pune la dispoziție modurile Comfort, Eco și Sport.
Deși vorbim despre un motor cu 3 cilindri, unitatea de 1.2 litri este destul de silențioasă. Această configurație are și un mic dezavantaj, iar aici ma refer la vibrațiile simțite la oprirea și pornirea propulsorului de către sistemul Start/Stop. Dacă ai ghinionul să stai foarte mult în trafic, le vei simți destul de des.
În versiunea de 130 CP, motorul de 1.2 litri vine în compania unei transmisii automate cu 8 rapoarte, care își face bine treaba și gestionează așa cum trebuie resursele unității. Totuși, când cauți limitele sale sportive, o să înțelegi că nu se pricepe să schimbe atât de repede pe cât te-ai aștepta.
PREZENTAREA VIDEO A VERSIUNII ELECTRICE, TESTATE LA MADRID
Consum
Pentru această motorizare, Citroen declară un consum mixt de 5.7 litri la fiecare 100 de km parcurși.
În majoritatea timpului, noi am circulat în modul Comfort. După cei 40 de kilometri pe care i-am făcut în oraș, într-un trafic destul de sufocant, bordul ne indica un consum de 13.3 l/100 de km.
Apoi am acoperit cam 300 de kilometri în extraurban, pe autostradă, drumuri naționale și, dacă tot se prezintă ca o alternativă la SUV-urile convenționale, pe teren accidentat. În acest caz, consumul a variat între 5.9 și 6.5 litri la fiecare 100 de km parcurși.
Nu este un consum exagerat, însă dacă te uiți puțin la rivalii din segment vei observa că se poate mai bine. Spre exemplu, Ford Focus 1.0 EcoBoost, 125 CP, se laudă cu un consum de 5.2 litri/100 de km.
Dacă luăm Kia XCeed ca reper, echipată cu motorul 1.0 T-GDi, consumul este de 5.6 litri/100 de km. Dar ai la dispoziție 160 CP.
Performanţe
Deși sprinten atunci când trebuie, Citroen C4 X nu este o mașină sportivă, iar acest aspect îl vom detalia puțin mai încolo, la capitolul „Ținută de drum”. În această configurație, modelul francez atinge 100 de km/h în 10.3 secunde și o viteză maximă de 210 km/h.
În tot acest timp, Ford Focus face repriza 0-100 km/h în fix 10 secunde, potrivit fișei tehnice. Așadar, tot cam pe acolo.
Interior
Ne-am obișnuit deja ca Peugeot să fie mai îndrăzneț atunci când vine vorba despre interiorul modelelor sale. Între timp, Citroen a păstrat o direcție simplă în ceea ce privește designul interior, cu doar câteva elemente care mai rup monotonia.
Partea superioară a bordului este acoperită cu un plastic moale cauciucat, plăcut la atingere. Astfel de zone găsești și la nivelul portierelor, puține ce-i drept, dar amplasate acolo unde ajungi mai des cu mâna. În partea inferioară avem nelipsitul plastic tare, neprietenos la prima vedere. Tunelul median este acoperit cu ornament piano black. Un adevărat magnet pentru praf.
Scaunele Advanced Comfort, patentate de Citroen, sunt și ele standard. Au un strat de spumă mai gros, astfel că sunt confortabile la drum lung, dar suportul lateral nu este tocmai eficient. În cazul mașinii testate de noi, tapițeria a fost o combinație de piele ecologică și material textil, cu o serie de cusături contrastante.
Citroen C4 X oferă o mulțime de spații de depozitare, generoase ca dimensiuni. Sunt și unele la care nu te-ai aștepta, cum ar fi sertarul de acte aflat deasupra torpedoului sau suportul pentru tabletă, instalat în partea dreaptă a bordului. Este o dotare opțională, ce-i drept.
Tot opțională este și zona de încărcare prin inducție, pentru telefonul mobil, aflată în partea din față a tunelului median. Și aceasta ascunde o zonă mică de depozitare.
Am apreciat butoanele fizice ale sistemului de climatizare. Spre deosebire de Peugeot, care le-a integrat în sistemul multimedia, Citroen a ales abordarea clasică, care nu îți distrage atenția de la condus.
Pasagerii de pe locurile din spate au spațiu suficient la genunchi, dar cei cu o înălțime peste medie vor cu sta cu capul mult prea aproape de plafon.
Cu toate scaunele în poziție normală, C4 X oferă un portbagaj de 510 litri. Mai mult decât Volkswagen T-Roc (445 litri) și Kia XCeed (426 litri). Așadar, modelul francez stă mult mai bine la acest capitol.
Preţ de achiziţie
La noi în țară, Citroen C4 X pornește de la 23.300 de euro. Pentru acești bani primești nivelul de echipare de bază, Feel, și motorul de 1.2 litri, pe benzină, dar în versiunea cu 100 CP și transmisie manuală.
În cazul mașinii testate de noi vorbim despre nivelul de echipare de top, Shine, care costă cel puțin 29.900 de euro.
Lista cu dotări standard este una generoasă și include, pe lângă cele pe care le-am menționat deja, jante de 18 inch, faruri ECO LED, stopuri LED, climatizare pe două zone, volan îmbrăcat în piele, reglabil în înălțime și adâncime, și multe altele.
Pe lângă toate acestea, am avut și dotări opționale în valoare de 2.000 de euro. Ne referim aici la zona de încărcare prin inducție, la pachetul de iarnă care include un parbriz încălzit, volan încălzit și scaune față încălzite, suportul de tabletă, trapa acționată electric și culoarea exterioară metalizată Gri Platinium.
Așadar, tragem linie și obținem un preț final de 31.173 de euro, cu TVA inclus.
Dacă ne referim strict la varianta de bază, Citroen C4 X este una dintre cele mai accesibile variante disponibile în prezent. Spre exemplu, Ford Focus pornește de la 24.900 de euro sau 27.100, dacă vrei să bifezi versiunea Focus Active X.
În același timp, pentru o Kia XCeed trebuie să scoți din buzunare cel puțin 23.843 de euro și primești un motor de 1.0 litri, alăturat unei cutii de viteze manuale cu 6 rapoarte.
Siguranţă
Actuala generație Citroen C4 a fost testată de Euro NCAP. Din partea belgienilor a primit calificativul de 4 stele, care i se aplică și variantei C4 X.
Specialiștii au concluzionat că modelul francez oferă 80% protecție pentru adulți, 83% protecție pentru copii, 57% pentru pietoni și bicicliști, iar sistemele de siguranță oferite în standard au fost notate cu 63%.
Citroen C4 și C4 X sunt dezvoltate pe o platformă nouă, comparativ cu vechiul model, și, în ciuda punctajului obținut la Euro NCAP, vine cu o listă lungă de sisteme de siguranță și asistență.
Foarte multe dintre ele sunt standard. Spre exemplu, mașina condusă de noi a fost echipată cu sistem de frânare automată de urgență, cu funcție de recunoaștere a pietonilor și bicicliștilor, recunoaștere indicatoare rutiere, alertă atenție șofer, asistent menținere bandă de rulare, alertă risc coliziune și sistem de monitorizare a unghiului mort.
Mașina a mai avut și pachetul Highway Driver Assist, opțional. Acesta include ACC Stop & Go, regulator de viteză adaptiv și asistent la poziționarea pe banda de rulare.
Ţinută de drum
Deși fâsneață în unele situații, Citroen C4 X este o mașină înclinată spre confort. Un lucru deloc rău, mai ales în oraș, acolo unde ai de trecut peste linii de tramvai, gropi și alte cele. În toate aceste cazuri, suspensia cu amortizare hidraulică progresivă își face bine treaba, dar este puțin cam gălăgioasă în unele situații.
La drum lung, mașina este, de asemenea, confortabilă, direcția este ușoară (puțin cam prea ușoară), iar pedala de accelerație are o sensibilitate scăzută. Cu alte cuvinte, trebuie să apeși destul de tare pentru a obține o reacție din partea motorului.
Așa cum spuneam, ai la dispoziție 3 moduri de rulare: Comfort, Sport și Eco.
În modul Comfort, care este și cel default, mașina are un comportament subvirator pe viraje, iar ruliul este destul de prezent. Dar, dacă nu ai pretenții de mașină sportivă, C4 X este plăcut la condus.
Modul Sport îi ascute puțin simțurile, iar transmisia păstrează mai mult treapta de viteză pentru un răspuns îmbunătățit al motorului. Se simte atunci când comuți din Comfort în Sport, dar nu foarte tare.
Modul Eco îl activezi atunci când vrei să obții un consum cât mai scăzut de combustibil, dar trebuie să fii atent pentru că acest mod adoarme aproape complet motorul.
Pentru că are o gardă la sol de aproximativ 16 centimetri, am rulat cu mașina și pe teren accidentat. Nu are tracțiune integrală și nici unghiuri care să îți permită cucerirea unui traseu de off-road autentic, însă, chiar și așa, s-a descurcat admirabil, aș putea spune.
Nu mi-a dat niciun semn că ar pierde aderența, chiar dacă suprafața era acoperită cu pietre de dimensiuni mici și medii.
Vizibilitate
Plafonul plonjat este un artificiu estetic la care apelează tot mai mulți producători de automobile. Inclusiv Citroen, în cazul acestui C4 X. Îi înțeleg funcția estetică, dar vizibilitatea are de suferit din această cauză.
Mai exact, din cauza înclinației lunetei, vizibilitatea în spate este obstrucționată. Aici contribuie și montanții spate care sunt de-a dreptul uriași.
Oglinzile exterioare nu ar strica să fie puțin mai mari, pentru a vedea și mai bine ce se întâmplă în părțile laterale. Pentru un plus de siguranță, ai acel asistent de monitorizare al unghiului mort.
De asemenea, pentru a parca mai ușor, C4 X vine echipat cu o cameră video pentru mersul cu spatele. Rezoluția este destul de slabă, dar unghiul îți permite să realizezi orice manevră de parcare cu ușurință.
Tehnologie
În spatele volanului multifuncțional ai un instrumentar de bord digital, de 5.5 inch, care are o ușoară întârziere la schimbarea graficii. În plus, și claritatea ar putea fi îmbunătățită puțin.
La apăsarea unui buton, Head-up Display-ul (proiectat pe o suprafață de sticlă), disponibil în standard, se ridică din bord și îți afișează informațiile (viteza) direct în câmpul vizual.
Cu sistemul multimedia My Citroen Drive Plus poți interacționa prin intermediul unui display de 10 inch, preluat de la C5 X. Răspunsul este destul de prompt, dar cu siguranță este loc de mai bine. Marele său avantaj este conexiunea Android Auto și Apple CarPlay wireless.
Design
Cu siguranță Citroen C4 X este o mașină care se face remarcată în trafic. Inițial nu știi de unde să o iei, având în vedere că vorbim despre un model care îmbină garda la sol înălțată, specifică unui crossover, utilitatea unui break și eleganța unui sedan.
Designul este specific mărcii franceze, cu suprafețe rotunjite, blocuri de lumini frontale împărțite în două, stopuri LED care se extind pe lateral, două terminații cromate pentru sistemul de evacuare (în cazul mașinii testate de noi) și, nu în ultimul rând, o serie de elemente de protecție din plastic, în partea inferioară a caroseriei.
C4 X este o mașină aerodinamică, caroseria având un coeficient Cx de 0.29.
Dacă ne referim strict la dimensiuni, modelul francez are o lungime de 4.600 mm, o lățime de 1.800 mm, înălțimea măsoară 1.525 mm, iar în dreptul ampatamentului sunt trecuți 2.670 milimetri.
Ne-a placut
- Design exterior
- Masa totală redusă
- Spații de depozitare suficiente
Nu ne-a placut
- Vizibilitatea redusă în spate
- Grafica instrumentarului de bord
- Întârzierile ecranului tactil
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
Ghinionul și-l mai face și omul cu mâna lui. Pentru așa ceva există buton pentru activare/dezactivare.
Poate adaugati si o viteza medie la consumul pe care il scoateti si detaliati si daca ati folosit start-stop-ul. Nu de alta dar traficul "sufocant" nu inseamna nimic. 13% la 10km/h e un consum bun pentru motorul asta insa 13% cu o viteza medie de 25km/h e un consum oribil.
Apropo, consum de 13% scotea in oras si un 1.8-2.0 de acum 20 de ani.
Dar da, motoarele astea sunt pentru mediu urban și limitrof. Altfel nu doar ca le muncești din greu dar și consuma mult. Plaja de turații și sarcină optime e foarte îngustă.
Eu închiriez masina de câteva ori pe an și am testat diverse modele cu motor 1l - 1.2l. Cu sau fără turbo. Unele sunt ok, de exemplu EcoBoost, care mai nou e și hibrid. Sau tot hibrid la Fiat 500.
Dar altele sunt dezastru. Pe autostradă, 130km/h, in a 5-a, încetinește cu pedala la podea. În a 4-a menține viteza dar gâfâie, iar în a 3 parca trăiește dar bea benzina ca o cămilă. Nu mai știu ce model era, posibil sa fi fost și prost întreținută.
La fel și pe drumuri de munte - iei minim 1.5 turbo, preferabil 2l.
iar benzinarele trebuie sa stii sa le turezi, altfel te plangi aiurea ca un dizelist.
O struțo-cămilă marca Citroen. Cu 31000 iți poți lua Tucson. Ba chiar și Kodiak dacă mai adaugi 2-3000.
Din foto văd că ai bmw, bănuiesc că diesel. Sau, mai bine zis, musai diesel. Că așa trebuie să aibă orice proprietar de bmw. Așa că e normal să ai un dinte împotriva benzinarelor cu motor de 1-1.2 Deh, multe trec fluierând pe lăngă bmw tău model 2003. Așadar, nu știu câte motoare mici ai condus dar, ca unul care merg zilnic cu așa ceva, iar firma la care lucrez are o întreagă flotă, și vreau să zic că de căteva ori pe lună merg distanțe considerabile pe autostradă, zic că acestea se comportă super bine la consum, inclusiv la viteze de 130-140-150 km/h. Și știu foarte bine ce spun! Condu o Skoda Octavia sau un Ford EcoSport cu motor de 1l și vezi ce resurse are în treapta a cincea la 130.
@George Simion
La fel ca tizul tău, ești praf!
Ai grija ca sunt multe filtre. Nu te baza ca opresc doar BMW-uri.
c4x este cu 24 cm mai lunga decat c4. nu e clar, are portbagajul mai lung,sau diferentele sunt mai multe