Drivetest Citroen C4 Cactus
1.2 Benzina Turbo (PureTech) 110CP Aut6 ShineMarti, 05.06.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Două bilete, mai multe șanse de câștig. Probabil cu această idee în minte, Citroen a "reușit" să facă din C4 Cactus facelift un concurent direct pentru C3 Aircross în zona SUV-urilor de segment B și așa destul de aglomerată.
Prezentat drept un hatchback menit să concureze cu Ford Focus sau Renault Megane (nu-mi săriți în cap, așa vor să-l prezinte cei de la Citroen după eliminarea de pe piață a compactei C4), C4 Cactus facelift este, de fapt, un C3 Aircross mai scund și cu doar doi centimetri mai lung, la care se adaugă un sistem Airbumps.
Așa că nu vă lăsați păcăliți de nume: C3 Aicross și C4 Cactus au nu doar aceleași dimensiuni, ci și aceleași motorizări și, în mare, prețuri asemănătoare.
Pe scurt: este C4 Aircross concurent pentru Focus și celelalte modele compacte clasice, așa cum ar vrea cei de la Citroen? Nu prea. Dar poate fura din clienții acestora? Absolut.
Strategia "doi într-o barcă" nu e vreo noutate absolută în segmentul SUV-urilor mici, acolo unde Opel, de exemplu, are Mokka și Crossland X, chit că acolo unul are integrală, altul nu. Sau în segmentul SUV-urilor compacte, acolo unde Suzuki Vitara și S-Cross sunt foarte asemănătoare ca dimensiuni.
Rămâne, deci, ca viitorii clienți să intre în showroom și să cumpere ce li se pare mai potrivit pentru gusturile lor.
Evident, C4 Cactus nu e vreo noutate în gama Citroen, actualizarea estetică fiind de fapt un facelift, dacă e s-o luăm tehnic. Noul "SUV de oraș" se laudă cu un design ușor modificat pentru blocurile optice, aripile față și portiere, la care se adaugă o nouă semnătură luminoasă pe spate.
Dar marea noutate este suspensia hidraulică Progressive Hydraulic Cushions (PHC), C4 Cactus facelift devenind primul model european al francezilor care renunță la suspensia pneumatică. Cu ajutorul acesteia, Cactus punctează bine la capitolul confort, unul dintre punctele forte când vorbim despre acest model.
Citroen C4 Cactus
1.2 Benzina Turbo (PureTech) 110CP Aut6 Shine
- Pret de pornire 13.490 €
- Pret model testat 20.900 €
Motor / Transmisie
Într-o eră în care auzim tot mai des despre electrificare, hibridizare sau combaterea emisiilor în orașe, gama de motorizări rămâne deocamdată neschimbată pentru C4 Cactus facelift. Avem două unități pe benzină (1.2 litri de 82 CP cu transmisie manuală și 1.2 Turbo de 110 CP cu automată) și un motor diesel BlueHDi de 1.6 litri și 100 CP. În toamna anului viitor ar urma să apară o versiune ceva mai potentă, de 120 CP, a motorului BlueHDi.
În Vest, motorul 1.2 Turbo poate fi comandat și într-o variantă de 130 CP, dar aceasta nu e oferită în România în momentul lansării. Exact același lucru s-a întâmplat și în cazul lui C3 Aircross, unde am avut aceleași motoare pe benzină și doar o motorizare diesel suplimentară.
În cadrul lansării naționale a lui C4 Cactus facelift, am avut ocazia să testăm versiunea pe benzină 1.2 Turbo de 110 cai putere și cutie automată. Motorul știe să plece de pe loc cu destul de mult elan în oraș, nu îți lasă impresia că ar rămâne fără suflu, dar nici nu te amăgește cu pretenții de sportivitate. Cutia automată este la rândul ei adaptată pentru “munca în oraș”, având un mod Sport pentru performanțe îmbunătățite, dar nimic spectaculos.
Limitele dinamice ale cutiei intră în scenă abia când ieși din oraș și încerci depășirile cu talpa la podea, dar te lovești de un răspuns venit cu relativă întârziere.
Consum
Faceți abstracție de stickerele textul care anunță "Noul Citroen C4 Cactus Hatchback" pe partea laterală a modelului de prezentare. Noi încadrăm mașina acolo unde îi este locul: sectorul crossover/SUV de oraș de segment B. Pentru că nu-i greu să înțelegi și să vezi cu ochiul liber diferențele dintre vechiul C4 și acest C4 Cactus, de exemplu. Sau asemănările de alură și prezență între C3 Aircross și acest C4 Cactus.
Revenind la segment, cum în ultima perioadă s-au înmulțit ofertele în această clasă, C4 Cactus are de înfruntat vreo 10 rivali direcți care oferă motorizări pe benzină asemănătoare ca putere cu transmisii automate atașate.
Cu un consum mediu mixt de 5.8 litri/100 km, C4 Cactus facelift se află în jumătatea inferioară a segmentului când vine vorba de economia de carburant. Modelul Citroen este depășit pe hârtie implicit de frații de platformă Peugeot 2008 (4.8 litri) și Opel Crossland X (5.4 litri), dar și de rivali precum VW T-Roc (5.2 litri) sau Renault Captur (5.5 litri). Important de subliniat aici că Peugeot 2008 are un consum mai bun cu un litru, deși are exact aceeași configurație tehnică: motor 1.2 Turbo și aceeași cutie automată cu șase trepte.
Poate cea mai importantă bătălie "pierdută" la capitolul consum de C4 Cactus facelift este cea în fața fratelui C3 Aircross, care se laudă cu un consum mediu mixt de 5.5 litri la 100 de kilometri.
Există, evident, și concurenți care au cifre mai mari. De exemplu, EcoSport 1.5 EcoBoost de 120 CP și Nissan Juke 1.6 aspirat cu CVT, cu 6.6 litri/100 km.
Francezii de la PSA sunt primii care au publicat consumul real pentru 58 dintre modelele sale (detalii aici http://www.automarket.ro/geneva-2017/psa-peugeot-citroen-sparge-gheata-francezii-au-publicat-consumul-real-76195.html ). Astfel, am aflat un consum mediu mixt de 6.1 litri pentru C4 Cactus facelift, valoare apropiată de cei 5.8 litri din fișa tehnică a modelului.
Testul nostru cu C4 Cactus a scos la iveală un consum mediu mixt de 8.0 litri în contextul în care am bifat un traseu de aproape 200 de kilometri în care mașina nu a fost menajată. Am parcurs și vreo 40 de kilometri în traficul de nedescris din București, acolo unde computerul de bord ne-a indicat un consum mediu de 11.5 litri.
Performanţe
Când alegi o mașină de oraș, este de la sine înțeles că performanțele dinamice nu te dau pe spate, dar este bine de știut că la 18.000-20.000 de euro ai o mașină destul de sprintenă și cu suficientă putere la nevoie.
În cazul lui C4 Cactus facelift, versiunea 1.2 Turbo cu automată reușește 0-100 km/h în 10.9 secunde. Este o valoare inferioară lui C3 Aircross cu aceeași motorizare (10.6 secunde), dar peste majoritatea rivalilor din segment.
Singurul model pe benzină din acest segment de putere care coboară sub 10 secunde (9.9, mai exact) este Mazda CX-3, urmat în clasament de VW T-Roc cu 10.1 secunde prin motorul 1.0 TSI de 115 CP.
Codașii acestui segment sunt EcoSport 1.5 EcoBoost de 120 CP cu transmisie automată (14.1 secunde pentru sprintul 0-100 km/h), Suzuki Vitara (12.5 secunde) și Opel Crossland (11.8 secunde).
Cu toate că informația este ușor irelevantă pentru acest segment, viteza maximă a lui C4 Cactus este de 188 de km/h, aproape de liderul Renault Captur (192 km/h).
Interior
Nu, nici după apariția facelift-ului C4 Cactus nu a primit geamuri spate "adevărate", așa cum cei mai mulți dintre voi v-ați plâns la testele anterioare. Avem în continuare aceleași geamuri care se deschid câțiva centimetri prin rabatare.
Spațiul interior nu a suferit intervenții majore și a rămas unul destul de simplist. Turometrul și indicatoarele de bord analogice lipsesc în continuare, dar volanul are acum și reglare pe adâncime, nu doar pe înălțime.
Toate funcțiile mașinii sunt controlate prin aceeași tabletă touchscreen de 7 inch. Cu excepția cazurilor când ecranul se mai blochează, de aici poți accesa informații de la computerul de bord, sistemul de navigație sau poți să schimbi postul de radio.
A dispărut opțiunea Sofa, prin care cotiera centrală transforma cele două scaune din față într-o banchetă ce aducea aminte de mașinile clasice americane. Cotiera a fost redusă la mărimea unei palme, iar spațiul de stocare de sub ea este unul destul de limitat. Dar măcar există, pentru că unii concurenți direcți nu o au nici măcar între opționale.
Dacă tot am adus vorba, spațiile de stocare sunt în general destul de puține și nu foarte încăpătoare. Pe consola centrală există un spațiu de dimensiunile unui smartphone, o priză de 12 V și un port USB.
Evident, există și părți bune ale interiorului. Noile scaune sunt foarte confortabile și par mai degrabă niște fotolii, chestie rar întâlnită în segment. La sentimentul de confort contribuie din plin și noua suspensie hidraulică progresivă, introdusă în premieră de francezi pe modelul C4 Cactus. Apoi, Citroen a păstrat pe portiere acele mânere sub forma unor curele retro care conferă un plus de eleganță și rafinament într-un mediu dominat de materiale tari.
Ne mutăm atenția în spate, unde situația a rămas aproape neschimbată. V-am spus mai devreme despre geamurile care nu se deschid decât prin rabatare. Pasagerii de pe banchetă sunt în continuare lipsiți de cotieră, dar au primit în schimb spații de depozitare amplasate pe spătarele scaunelor din față.
Spațiul în portbagaj a rămas la aceeași capacitate de 358 de litri, mult sub cei 410 litri de la C3 Aircross. Asta ca argument suplimentar în discuția "C4 Cactus e un segment mai sus". De altfel, C4 Cactus pierde foarte mult teren în fața fratelui său când vine vorba despre interior la modul general, pentru că în C3 Aircross totul pare mai bine așezat și gândit.
Preţ de achiziţie
Citroen a intrat foarte bine în lupta cu competitorii direcții pe segmentul SUV-urilor B atunci când a lansat C3 Aircross. Francezii și-au complicat însă existența odată cu apariția lui C4 Cactus facelift, aflat pe picior de egalitate cu fratele său, cel puțin la acest capitol. Prețurile de pornire pentru cei doi frați sunt identice (13.500 de euro pentru 1.2 benzină, 82 CP, în echiparea de bază Live). Echiparea de top Shine urcă prețurile până la 18.900 de euro.
Unele dotări opționale, printre care vopseaua perlată de 540 de euro sau camera video la parcarea cu spatele (1000 de euro), urcă prețul modelului testat de noi la un total de 20.900 de euro.
În comparație cu adversarii direcți echipați asemănător, C4 Cactus facelift se poziționează imediat sub Renault Captur 1.2 TCe și Opel Crossland X 1.2 Turbo, dar oferă un preț mai bun decât orice alt concurent. Vârful absolut al prețurilor din segment este Mazda CX-3 2.0 benzină cu transmisie automată în echipare Takumi, care se ridică la nu mai puțin de 23.000 de euro, deci cu aproape 4.000 în plus față de Citroen.
Siguranţă
Citroen C4 Cactus a obținut patru stele din cinci la ultima sesiune de teste organizată de Euro NCAP. Probabil că nu vom avea rezultate și pentru facelift, pentru că organizația europeană nu obișnuiește să testeze decât update-urile majore, adică generațiile noi. Deci acesta este singurul reper la capitolul siguranță.
Și e păcat că Euro NCAP nu retestează mașina, pentru că modelul Citroen a primit o mulțime de elemente suplimentare de siguranță care aveau potențial să ridice nota finală. Pe C4 Cactus avem 12 sisteme de asistență, printre care amintim Active Safety Brake, Speed Sign Recognition, Lane Departure Warning System, Blind Spot Monitoring System sau Park Assist.
Modelul a păstrat același sistem de spălare a parbrizului, cu duze de stropit integrate în lamelele ștergătoarelor. Citroen spune că acest sistem este mai eficient, oferă o vizibilitate mai bună și un consum mai scăzut de lichid de parbriz.
Ţinută de drum
"Comfort is the new Cool" este sloganul cu care Citroen a lansat noul C4 Cactus facelift. Un model ce continuă tradiția francezilor, care s-au evidențiat în lumea auto în special prin faptul că au inventat mașini dedicate confortului pasagerilor.
Având la bază noua suspensie hidraulică progresivă, o premieră pentru Citroen, și noile scaune Advanced Comfort, C4 Cactus este cu siguranță o mașină foarte confortabilă. Poate cea mai confortabilă din segment.
Suspensiile sunt reușite, dar ușor zgomotoase la trecerea peste unele obstacole. Pe de altă partea, confortul vine cu un comportament dinamic modest: mașina oferă o senzație subviratoare pe viraje, iar lipsa de precizie a direcției contribuie la imaginea de ansamblu. Dar nu trebuie să uităm că avem în față o mașină de oraș ale cărei avantaje nu rezidă în sportivitatea și rigiditatea suspensiilor, ci în nivelul de confort oferit. Iar C4 Cactus de achită cu succes de acest lucru.
Aceste lucruri sunt valabile în cazul majorității modelelor de acest fel din segmentul B, astfel că C4 Cactus facelift nu iese cu nimic din ritmul rivalilor săi. La fel ca în cazul lui C3 Aircross, și Cactus beneficiază de Hill Assist, sistemul de asistență la coborârea pantei.
Vizibilitate
Citroen C4 Cactus facelift este un SUV de segment B ale cărui dimensiuni oferă o manevrabilitate sporită pe străzile înguste din oraș. Oglinda retrovizoare pune probleme șoferilor mai înalți, întrucât ești nevoit să te uiți cumva pe sub ea dacă vrei să ai o vizibilitate în condiții de siguranță în partea inferioară dreaptă a parbrizului.
Per total, C4 Cactus facelift este ușor de strecurat în parcări cu ajutorul tehnologiilor de la bord precum camera de marșarier sau senzorii de parcare.
Tehnologie
În echiparea de bază, C4 Cactus facelift are, printre altele, aer condiționat cu reglare manuală, ecran touch cu diagonala de 7 inch, 4 boxe și port USB, precum și lumini de zi cu LED, stopuri cu LED și senzori de parcare spate.
Al doilea nivel de echipare este Feel, care include climatizare automată cu filtru de particule, sistem de navigație pe ecran touch de 7 inch, 6 boxe, proiectoare ceață cu funcție “cornering light” sau volan îmbrăcat în piele.
Mașina testată de noi a venit în echiparea de top Shine și a beneficiat de elemente suplimentare precum ștergătoare parbriz automate, senzori de parcare față și spate sau jante de aliaj de 16 inch. Pentru 300 de euro poți să beneficiezi de jantele mai mari, de 17 inch.
C4 Cactus a rămas fără turometru și după facelift, deși lipsa acestuia fusese unul dintre aspectele cele mai criticate pe anterioara versiune. Funcțiile mașinii sunt controlate prin ecranul tactil central, sistem similar cu cel din noul Peugeot 308. Softul a "înghețat" la un moment dat, dar și-a revenit după ce am repornit motorul. Meniul cuprinde comenzile pentru climatizarea automată, sistemul audio, navigație sau conexiunea cu telefonul mobil prin Bluetooth.
Fanii facilităților de mirroring vor fi fericiți să afle că C4 Cactus facelift oferă Android Auto, deci pot să folosească aplicații importante, precum Google Maps sau Waze. Asta dacă nu folosesc sistemul de navigație built-in al celor de la Citroen, care folosește hărți Tom Tom și se conectează la internet pentru a-ți oferi informații legate de trafic și de punctele de interes de pe traseu.
Să nu uităm nici de camera de marșarier, care putea să aibă o grafică mai bună, dar calitatea ei este satisfăcătoare.
În rest, la capitolul tehnologie intră și sistemele deja enumerate la capitolul Siguranță. deci pachetul oferit de C4 Cactus este unul de nivel bun.
Design
Fie că-ți place, fie că nu, C4 Cactus facelift rămâne o mașină care oferă reacții printre cele mai diverse, de obicei la extreme. Unii vor spune că e o "corcitură", ceilalți vor spune că designul său curajos și nonconformist merită apreciat în segmentul SUV-urilor de oraș.
Probabil vă amintiți de criticile vehemente la adresa sistemului Airbumps. Citroen a avut grijă ca acel sistem să fie "redus la tăcere" cu ocazia facelift-ului, însă adaugă o notă de maturitate la designul exterior și o evoluție pozitivă per total a modelului.
C4 Cactus plusează cu nenumărate posibilități de personalizare, respectiv 9 combinații pentru caroserie și alte patru pentru interior. Cert este că francezii au venit cu încă un competitor neconvențional în segmentul SUV-urilor B, alături de C3 Aircross.
Ne-a placut
- Suspensia hidraulică progresivă foarte confortabilă
- Scaunele confortabile
- Posibilități de personalizare
- Spațiul interior
- Designul controversat
Nu ne-a placut
- Consumul relativ ridicat
- Unele materiale de la interior
- Lipsa turometrului
- Zgomotul din habitaclu pe autostradă
- Subvirare accentuată
Date tehnice - Citroen C4 Cactus 1.2 Benzina Turbo (PureTech) 110CP Aut6 Shine | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
Și nici cu globalizarea pro-chineză, oricît de importantă ar fi piașa asiatică (și) pentru francezi.
Consecințe: structura aberant-încălecată a gamei Citroën, abandonarea soluțiilor tehnice realmente revoluționare tipice mărcii pe vremuri plus designul cu intenții de originalitate, dar nu pe gustul oricui (al meu în orice caz nu. :-))
C3/Aircross/C4/C5 seamănă-n final toate cu personaje din desene animate după mine (sau cu Le Concombre Masqué din Pif Poche :-))
Strict ontopic, C4-n declnarea asta semi-decactusizată nu-i o mașină rea, dar cred că va avea viață grea în afara Hexagonului.
Citroen nu avea suspensie pneumatica pe nicio masina, deci C4 nu are cum sa renunte la ea. Singura masina cu suspensie hidro-pneumatica era defunctul C5, in rest toate aveau/au suspensie normala. Intr-adevar, acum nicio masina Citroen nu mai beneficiaza de suspensia respectiva...alternativa asta de la C4 fiind cu totul altceva, o varianta low-cost
"Dar marea noutate este suspensia hidraulică Progressive Hydraulic Cushions (PHC), C4 Cactus facelift devenind primul model european al francezilor care renunță la suspensia pneumatică" ?