Drivetest BMW i8 Roadster

Hibrid Plug-In 374CP Aut6
BMW i8 Roadster zoom
de Cornel Șocariciu, Foto | BMW
Vineri, 22.06.2018
Factorul Wow

În urmă cu multe decenii, când normele de poluare nu trăgeau constructorii auto de mânecă și când sistemele de siguranță abia îți făceau apariția, designerii erau cei care dictau direcția pieței auto. Carosierii deveniseră cei mai buni parteneri de afaceri, asta pentru că fiecare proprietar își dorea mașini unice, croite după propria imaginație și dorință.

Dar odată cu dezvoltarea tehnologică, designerii au fost primii care au avut de suferit, de cele mai multe ori planurile acestora fiind limitate din pricina inginerilor care își doreau perfecțiune tehnică. În era actuală, design-ul multor modele este inspirat de celebrele păpuși Matrioska: vârful de gamă dictează liniile principale, iar modelele mai mici preia stilul și-l adaptează pe ici și colo pentru a oferi o notă unică.

Cu toate acestea, există și producători care gândesc modele ieșite din tiparul amintit mai sus, iar BMW i8 face parte din acest grup select. Odată cu facelift-ul operat pe versiunea Coupe, BMW a lansat și noul i8 Roadster, iar noi am mers în Slovenia pentru a testa decapotabila hibridă cu două locuri a constructorului german.

BMW i8 Roadster
Hibrid Plug-In 374CP Aut6

  • Pret de pornire 158.032 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Testul cu BMW i8 Roadster s-a desfășurat tot pe șoselele din apropierea orășelului Portoroz, zonă folosită de constructorul german și pentru lansarea regională a noii generații BMW M5. Dacă sedanul de performanță încă este lăsat liber să îngurgiteze sănătos din rezerva de combustibil a globului, noul i8 Roadster încearcă să semneze un pact cu urșii polari și celelalte animale afectate de încălzirea globală.

Sub caroseria cu design futurist, echipa specială care se ocupă de dezvoltarea modelelor din gama BMW i a montat un sistem hibrid de propulsie capabil să ofere performanțe demne de look-ul afișat, dar și valori de consum gata să dea peste cap orice posesor de Prius.

Sistemul de propulsie pregătit de BMW a câștigat premiul Motorul Anului în lume 2018 în cadrul categoriei 1.4 - 1.8 litri și a încheiat pe poziția secundă în categoria Motorul "verde" al anului. BMW i8 Roadster preia calitățile motoarelor cu ardere internă și le exploatează la maximum cu ajutorul unui motor electric.

Puntea spate a lui BMW i8 Roadster este angrenată de un motor turbo pe benzină de 1.5 litri cu doar trei cilindri care produce nu mai puțin de 231 de cai putere la 5.800 rpm, în timp ce puntea față este pusă în mișcare de un motor electric de 105 kW, echivalentul a 143 de cai putere. Cei care au urmărit evoluția lui i8 vor obeserva că, spre deosebire de versiunea Coupe fără facelift, motorul electric a câștigat un plus de 12 CP. Cuplul motor oferit de propulsorul pe benzină este de 320 Nm la 3.700 rpm, în timp ce motorul electric oferă un cuplu de 250 Nm. În total, ansamblul hibrid pregătit de inginerii BMW poate oferi 374 de cai putere.

Deși designul te duce cu gândul la un model exotic gata să rescrie modul în care natura a așezat organele în corpul uman, sistemul hibrid nu este în realitate chiar atât de brutal. Nu te gândi că ai în față o mașină lentă sau lipsită de vlagă, însă look-ul acela merita garnisit cu putere livrată ceva mai direct, ca să nu spun "ceva mai brutal". Resursele motorului pe benzină sunt gestionate de o transmisie automată cu șase trepte, în timp ce motorul electric amplasat pe puntea față este echipat cu propria sa transmisie automată cu 2 rapoarte.

Așa cum spuneam și mai sus, BMW i8 Roadster a fost gândit să încerce să împace atât lumea necuvântoarelor deranjate excesiv de efectul de seră, cât și puriștii care vâd în brandul german un mod de a trăi. Astfel, setările oferite de BMW pe i8 Roadster sunt împărțite în mod egal. Roadster-ul bavarez dispune de modurile Comfort, Eco Pro și Sport, fiecare dintre acestea având caracteristici diferite. În modul Sport, resursele celor două unități sunt exploatate la maximum pentru performanțe de top, în timp ce modul Comfort face ca atât motorul electric, cât și cel termic să lucreze în tandem pentru experiențe de condus tipice BMW. În tot acest timp, modeul Eco Pro te "învață" să economisești benzină și să încerci o abordare orientată către electricitate.

Iar pentru momentele în care simți că străzile cartierului tău sunt sufocate, poți alege să apeși butonul eDrive, care blochează intervenția motorului pe benzină și utilizează doar resursele agregatului electric. Pe o distanță de maxim 53 de kilometri.

renovatio e-charge
Rețeaua Renovatio E-Charge are o rețea care cuprinde 214 locații în toată țara. O mare parte dintre aceste locații se află și în centre comerciale importante. De asemenea, există planuri pentru o expansiune accelerată.

Consum

BMW i8 Roadster nu are un concurent direct care să vină cu aceeași configurație de propulsie și un nivel similar de putere. Conform fișei tehnice, noua decapotabilă produsă de constructorul german poate "înghiți", atât timp când bateriile sunt  încărcate (adică în prima sută de kilometri), 2.1 litri/100 km. Valoarea anunțată de producătorul bavarez a fost calculată conform noului standard WLTP, însă a fost transformată într-o valoare conformă cu standardul NEDC, pentru ca o posibilă comparație cu un model aflat pe piață de ceva vreme să fie relevantă.

Odată cu facelift-ul operat pe i8 Coupe, BMW a introdus o baterie de 11.6 kWh (7.1 kWh oferea acumulatorul de pe vechiul i8 Coupe) care acum promite o autonomie mai mare în modul 100% electric. În cazul versiunii i8 Roadster, acumulatorul este gata să ofere un maxim de 53 de kilometri fără emisii. Pentru comparație, vechea baterie integrată pe versiunea Coupe asigura o autonomie de 37 de kilometri. Încărcarea acestora se poate face fie în mers, mulțumită sistemelor de recuperare a energiei, fie de la o rețea electrică (undeva pe la 4 ore și jumătate atunci când se folosește o priză de uz casnic).

În cadrul testul, consumul mediu pe primii 50 de kilometri a fost de doar un litru/100 de kilometri (practic, mașina a consumat 0.5 litri de la pornire până la borna 50), însă până la finalul traseului (120 de kilometri), valoarea afișată de computerul de bord a urcat până la 7.7 litri/100 de kilometri. De menționat și faptul că nu ne-am concentrat în niciun fel pe economia de carburant, iar în anumite zone virajate am profitat din plin de cei 374 de cai putere oferiți de sistemul hibrid de propulsie.

Performanţe

Deși noul BMW i8 Roadster își face de cap într-un segment practic inexistent în acest moment, cel al roadsterelor sport premium hibride, am căutat atent și am găsit câteva mașini care i-ar putea pune probleme modelului bavarez, mai ales că mulți dintre cei care vor cumpăra un astfel de model vor arunca o privire și în curtea producătorilor de supercar-uri.

Amintim aici de Mercedes-AMG GT Roadster și de Porsche 911 Carrera Cabriolet 4. În același timp, Porsche a retras din configurator versiunea Cabriolet. În aceste condiții, în cadrul duelului direct îl vom aduce doar pe Mercedes-AMG GT Roadster. 

BMW spune că noua decapotabilă cu sistem hibrid de propulsie poate accelera de la 0 la 100 km/h în 4.6 secunde. În același timp, Mercedes-AMG GT Roadster se laudă cu 4 secunde pentru aceeași repriză, dar vine la pachet și cu un spor de 102 CP. Pentru a conserva resursele bateriei, viteza maximă a lui i8 Roadster este limitată la 250 km/h. Nu același lucru vom spune și despre Mercedes-AMG GT Roadster, model care poate accelera până la 302 km/h.

Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că sub capota lui i8 Roadster se află un motor cu trei cilindri de 1.5 litri și nu un sistem de propulsie cu motor cu o cilindree mult mai generoasă. 

Interior

La interior, BMW i8 Roadster îmbină "factorul wow" al unui supercar cu dotările și tehnologiile pe care le vei găsi pe orice alt model de top din gama constructorului german. Pe scurt, accesoriile pe care le găsești la interior sunt familiare, iar sistemele funcționează la fel și sunt ușor de accesat.

Caracterul exotic al lui BMW i8 Roadster este dat de portierele cu deschidere verticală. Dacă în versiunea Coupe îți vei întinde la maximum anumite grupe de mușchi, în cazul Roadster-ului lucrurile devin mult mai simple atunci când plafonul este pliat. Cu toate acestea, să urci sau să cobori dintr-un i8, idiferent că vorbim despre varianta Cabrio sau cea Roadster, necesită articulații flexibile. Asta dacă nu vrei să rămâi cu spatele blocat. Pentru cei care au avut contact cu motorsportul, procesul este asemănător cu cel de intrare/ieșire dintr-o mașină echipată cu rollcage. Dar să nu uităm că asta se întâmplă și într-un Lamborghini.

Materialele folosite de BMW sunt de calitate și foarte bine finisate, iar nemții nu au lăsat niciun detaliu la voia întâmplării. Spre exemplu, pe controller-ul rotativ cu care poți accesa meniul sistemului de infotainment este gravat numele modelului. Elementele din fibră de carbon și pielea fină completează aspectul special oferit de interiorul hibridului german. Scaunele sunt reglabile electric și vin cu un sistem de încălzire, iar suportul lateral oferit este unul foarte bun.

Spațiile de depozitare nu sunt generoase, dar nu trebuie să uităm că ne aflăm într-o sportivă cu două locuri. Nemții oferă două suporturi pentru pahare, în timp ce telefonul mobil își găsește loc în cotieră. În spatele celor două scaune, nemții au organizat o zonă de depozitare de circa 100 de litri. Aceasta poate fi împărțită în trei zone distincte, însă mare atenție: lucrurile depozitate acolo pot "zbura" dacă frânezi violent. BMW a apelat la această soluție întrucât portbagajul versiunii Roadster măsoară doar 88 de litri, spre deosebire de cei 154 de litri oferiți de Coupe. Chiar și așa, volumul disponibil va fi rapid epuziat.

Plafonul din material textil poate fi acționat până la viteze de 50 km/h, iar procesul de pliere/ridicare durează 15 secunde. Geamul din spate poate fi controlat și el independent de mecanismul care acționează plafonul.

Preţ de achiziţie

BMW i8 Roadster vine la pachet cu un preț de supercar, iar acest lucru cu siguranță n-o să atragă prea mulți mușterii. Cu siguranță, hibridul constructorului german va fi ales doar de cei care au în garaj cel puțin o altă mașină și conturi care afișează multe zerouri. Alături de design-ul futurist, tehnologia hibridă implementată de BMW face ca prețul lui i8 Roadster să treacă de 150.000 de euro. Iar această sumă poate părea mare atunci când te gândești că modelul bavarez nu este un supercar pur-sânge, ci un hibrid sportiv cu performanțe excelente dezvoltat pentru a scoate în evidență astăzi, caracterul și atuurile supercar-urilor de mâine. 

Pe piața din România, prețul de pornire este de 158.000 de euro, însă echipamentele opționale te vor "ajuta" să scoți din conturi circa 170.000 de euro.

Farurile BMW Laserlight au un preț de peste 6.000 de euro, vopseaua E-Copper (nuanța mașinii testate) costă circa 800 de euro, în timp ce pentru ornamentele interioare DryCarbon vei plăti 2.000 de euro. Melomanii vor dori cu siguranță să aleagă sistemul semnat de Harman Kardon, iar prețul acestuia se apropie de 1.000 de euro.

Dar toate aceste valori te vor scoate din anonimat. Pentru că da, i8 Roadster este o adevărată vedetă a șoselelor. Și indiferent de locul în care te-ai afla, se găsește un curios să te întrebe ce mașină este, cât costă sau să te felicite pentru alegerea făcută.

Un Mercedes-AMG GT Roadster pleacă de la 130.000 de euro, dar un i8 Roadster o să reușească să atragă mult mai multe priviri decât sportiva constructorului din Stuttgart.

Siguranţă

BMW i8 nu a fost testat de EuroNCAP și suntem convinși că modelul producătorului bavarez nu o să ajungă niciodată în garajele organizației independente. Dar acest lucru nu i-a determinat pe inginerii germani să uite de capitolul siguranță atunci când au proiectat i8 Roadster. Hibridul bavarez dispune de toate tehnologiile active și pasive de siguranță pe care le vei găsi în gama BMW.

Standard, i8 Roadster este oferit cu sistemul de asistență la parcare, cu pilotul automat și cu pachetul Driving Assistant. Acesta din urmă conține sistemul de avertizare și asistentul la părăsirea benzii de circulație, sistemul de avertizare în cazul unei coliziuni frontale cu funcție de detectare a pietonilor sau asistentul de fază lungă.

Ţinută de drum

De îndată ce ai deschis portiera lui BMW i8 Roadster, un scaun frumos profilat o să-ți ureze bun venit. Suportul lateral oferit este foarte bun, iar "aripioarele" din zona umerilor ajută ca "îmbrățișarea" caldă să rămână permanent alături de tine chiar și pe virajele abordate cu rapiditate. Să nu credeți că am început greșit acest capitol. Am ales să povestesc despre scaune întrucât poziția la volan oferită de i8 Roadster este una destul de înaltă. Vei observa cum nemții au poziționat mai jos scaunul pasagerului din dreapta, iar de cele mai multe ori vei avea un sentiment de invidie pentru cel care îl ocupă. Cu toate că poziția la volan este una ridicată, i8 Roadster oferă spațiu decent chiar și pentru persoanele care trec de 1.8 metri.

Dacă ai judeca după aparențe, în momentul în care apeși butonul care pornește motorul ar trebui să se audă un sunet grav din evacuare. Dar cu i8 Roadster nu se întâmplă așa. Primești un mesaj de bun venit și ești gata să utilizezi resursele oferite de motorul electric.

Deși i8 Roadster arată ca un supercar de top, nemții au reușit să-l facă să meargă asemeni unui GT. Trenul de rulare este mai degrabă confortabil, singurul moment de "rătăcire" rigidă fiind atunci când treci mașina pe modul Sport. Suspensia devine ceva mai fermă, direcția are nevoie de mai mult energie din partea ta, iar sistemul hibrid de propulsie își ascute simțurile și este gata să ofere perfomanțele maxime. Din păcate, BMW nu renunță nici acum la sunetul de motor amplificat prin difuzoarele sistemului de evacuare. Iar în condițiile în care avem în față o decapotabilă, diferențele sunt sesizabile. Cu plafonul pliat, vântul o să-ți facă probleme doar după ce treci de 90 km/h. 

În rest, BMW i8 Roadster este confortabil și "înghite" cu ușurință denivelările de pe carosabil. Nu vă gândiți că este la fel de confotabil precum un Seria 7, dar nici la fel de rigid precum M3 sau M4.

Direcția lui BMW i8 Roadster impresionează prin precizie, iar spre deosebire de restul produselor constructorului bavarez nu necesită atât de mult efort fizic pentru control. Pe scurt, la volanul lui BMW i8 Roadster nu vei obosi nici dacă ai de gând să ataci cu lejeritate cele 156 de viraje ale cursei de la Pikes Peak. La viteze mari, hibridul germanilor se simte stabil și nu-ți dă senzația că nu dispune de suficiente resurse pentru a garanta un nou tur de forță.

Virajele strânse abordate cu mult prea multă încredere vor induce un comportament ușor subvirator. Deși nu caut un țap ispășitor, sunt de părere că anvelopele înguste (195/50 R20 pe față și 215/45 R20 pe spate) reprezintă cauza pentru aceste reacții.

Vizibilitate

În zona auto, designul excentric și ieșit din comun a fost întotdeauna plătit prin punctele minus pe care le găsești în dreptul vizibilității. Dar cu i8 Roadster, lucrurile nu par atât de complicate, mai ales că modelul german vine cu o armată de senzori, cu o cameră video pentru mersul cu spatele și cu o pereche de oglinzi extrioare generos propriționate.

Capota lungă nu o să te încurce, însă lățimea mașinii o să-ți dea de furcă atunci când abordezi drumuri secundare. Când plafonul din material textil este coborât, nu vei avea probleme cu vizibilitatea oferite de oglinda centrală. În schimb, atunci când plafonul se află în poziția superioară, gemulețul (pentru că nu pot să-l numesc lunetă) lasă să treacă foarte puțină informație din mediul exterior.

Deși BMW i8 are un design futurist, nemții nu puteau produce un model perfect. Montantul A o să îți dea ceva bătăi de cap atunci când abordezi virajele strânse, dar parbrizul înclinat reușește să-ți provoace emoții nebănuite, motiv pentru care poți trece cu vederea grosimea stâlpului.

Tehnologie

BMW i8 merită considerat o vitrină tehnologică. Structura din aluminiu și celula pasagerilor din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP), materialele reciclate de la bord și sistemul hibrid sunt doar o parte dintre elementele pe care BMW le-a dezvoltat pentru a face din i8 nu doar o mașină cu valențe sportive, ci și un deschizător de drumuri.

Panoul de instrumente pus la dispoziție de germani este unul complet digital și își schimbă afișajul și culorile în funcție de modul de rulare ales. Sistemul de infotainment nu renunță la clasicul ecran "plutitor", dar modul în care acesta funcționează este ireproșabil. Navigarea prin meniu poate fi realizată atât prin intermediul controller-ului rotativ, cât și prin atingerea comenzilor de pe display-ul cu funcții tactile. Așa cum deja v-ați obișnuit, BMW oferă un sistem compatibil doar cu Apple CarPlay, însă această opțiune nu este disponibilă pe teritoriul României. Până în acest moment, constructorul german nu vine și cu pachetul Android Auto. 

Pe lângă aceste elemente, BMW i8 Roadster poate fi comandat cu un Head-Up Display extrem de generos, cu faruri Laser și chiar și cu un sistem capabil să genereze sunete speciale pentru avertizarea pietonilor atunci când mașina rulează în modul 100% electric cu viteze mai mici de 30 km/h. 

Design

Atingem și capitolul pe care BMW i8 Roadster îl promovează cu notă maximă fără niciun fel de emoții. Designerii constructorului german au fost lăsați să genereze linii agresive cu elemente pe care le poți vedea doar pe conceptele expuse pe marile scene ale saloanelor auto. Și nu exagerez când spun aceste lucruri, întrucât i8 Roadster poate fi oricând considerat un studiu de design pentru mulți alți constructori auto.

Traseul pregătit de organizatori a inclus zone urbane capturate de turiștii ajunși la mare și porțiuni de drumuri naționale tranzitate din plin. Am fost blocați din pricina unor lucrări, iar cei mai mulți șoferi (sau pasageri) au scos telefoanele mobile pentru a fotografia modelul german.

Iar dacă punem la socoteală și faptul că i8 Roadster vine cu un set de portiere cu deschidere verticală, ecuația devine ușor de rezolvat chiar și pentru cei care sunt apropiați de marca bavareză.

 

Nu ne-a placut

  • Prețul de achiziție
  • Sunetul de motor amplificat în difuzoare
  • Poziția înaltă la volan
Date tehnice - BMW i8 Roadster Hibrid Plug-In 374CP Aut6
Motor electric
Putere CP
143
Cuplu Nm
250
Motor termic
Putere CP (rpm)
231 (5800)
Cuplu maxim Nm (rpm)
320 (3700)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
1497
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
4689
Viteza maxima km/h
250
Latime mm
1942
Acceleratie 0-100 km/h s
4.6
Inaltime mm
1291
Tractiune
integrala
Greutate kg
1670
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2800
Nr. usi
2
Volum rezervor litri
30
Nr. locuri
4
Volum portbagaj litri
88
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW i8 Roadster

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (4)

  • O mică corectura, nu fibra de carbon este ranforsata cu plastic, ci invers.

    Despre mașină ce-ar mai fi de spus, este de colecție, va arăta futurist și peste 20 de ani.
    10 0
  • @dan_grc
    Mulțumesc pentru observație ;).
    4 0
  • La 158 000€ fenomenul Wow este garantat!
    Sincer la banii ăștia nu am curajul sa mă apropii la mai puțin de 5m când proprietarul este lunga ea!
    4 0
  • Deci consumul la suta de km,,dupa parcurgerea primei sute de km,va fi minim 12l
    4 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru