Luni, 02.10.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
La finalul anului 2022, am călătorit pe Coasta de Azur pentru a face cunoștință cu noul Audi Q8 e-tron, pur electric. Tot atunci am aflat că, până în 2026, versiunea pur electrică a SUV-ului german va fi comercializată concomitent cu modelul Q8 obișnuit, adică echipat cu motoare termice.
Așadar, mai avem încă 3 ani în care să ne bucurăm de un Q8 "clasic". Este top-modelul familiei Q de la Audi, cel mai sofisticat SUV al producătorului din Ingolstadt, unul care de 5 ani se luptă cu adversari puternici ca BMW X6 și Mercedes-Benz GLE Coupe.
Deși faceliftul versiunii cu motoare termice bate la ușă, am zis să ne luăm la revedere de la modelul actual cu un test care unge pe suflet tradiționaliștii. Am testat versiunea 55 TFSI, adică echipată cu un motor pe benzină și un sistem mild-hybrid. Ca de obicei ți-am pregătit și un clip video în care poți admira SUV-ul din Ingolstadt din toate unghiurile.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
Audi Q8
55 TFSI quattro mild-Hybrid
- Pret de pornire 67.898 €
- Pret model testat 98.041 €
Motor / Transmisie
Așa cum spuneam, Audi Q8 poate fi comandat, în continuare, cu motorizări convenționale, inclusiv cu unități diesel. Mașina testată de noi a venit, însă, echipată cu un propulsor pe benzină, V6, de 3.0 litri, asistat de un sistem mild-hybrid la 48 de V.
Q8 55 TFSI, căci aceasta este denumirea lui comercială, oferă 340 de cai putere între 5.000 și 6.400 de rotații pe minut și un cuplu maxim de 500 Nm, disponibil între 1.370 și 4.500 de rotații pe minut.
Cu alte cuvinte, avem un motor pe benzină care trage de la turații relativ joase, la fel ca un agregat diesel. Am spus relativ, pentru că tot trebuie să crești turațiile până la 2.300 - 2.400 rpm pentru a simți cu adevărat că te "bagă" în scaun.
Propulsorul vine în compania unei transmisii automate Tiptronic cu 8 rapoarte. Schimbările treptelor sunt line și precise, iar dacă ți se face dor să schimbi tu rapoartele, o poți face prin intermediul padelelor montate în spatele volanului.
Motorul V6 pe benzină este foarte silențios și se descurcă să pună în mișcare cele 2.1 tone ale lui Q8. Chiar dacă, uneori, greutatea mașinii își face simțită prezența, în special atunci când accelerezi de la viteze reduse, spre exemplu 40-50 km/h.
Sistemul mild-hybrid la 48V este acolo pentru un consum redus de combustibil, dar mai ales pentru a scădea emisiile.
Cu alte cuvinte, el intervine atunci când oprești la semafor, pentru a ține în viață sistemele mașinii, inclusiv sistemul de climatizare. Desigur, în această situație, motorul termic este oprit.
De asemenea, sistemul mild-hybrid intervine și în timpul mersului, atunci când rulezi cu o viteză constantă, 50-60 km/h, iar motorul termic se oprește și intră în funcțiune așa numita funcție de „coasting”. Nu te gândi că parcurgi distanțe mari în acest fel, pentru că unitatea V6 repornește după câteva secunde, sau la prima apăsare a pedalei de accelerație.
Până la urmă nu vorbim despre un sistem hibrid, ci despre unul mild-hybrid.
Consum
Pentru această versiune, Audi declară un consum mixt cuprins între 10.1 și 11.2 litri la fiecare 100 de kilometri parcurși.
Greutatea lui Q8, combinată cu motorul V6 pe benzină, se simte mai ales atunci când vorbim despre consumul în mediul urban. În total, am parcurs circa 80 de kilometri în oraș, în „condiții normale” de București, iar computerul de bord mi-a arătat un consum de 17.3-18.3 litri/100 de kilometri.
În afara orașului, cu porțiuni de autostradă și drumuri naționale, consumul de combustibil a variat între 8.3 și 13 litri/100 de km.
Consumul mixt, la finalul celor 422 de kilometri pe care i-am parcurs cu Audi Q8 55 TFSI, a indicat o valoare de 13 l/100 de km. Asta, în condiții normale de condus, cu modul Sport activat de foarte puține ori.
Probabil, dacă aș fi mers mai mult în modul Eco, consumul ar fi scăzut, dar mi-e greu să cred că m-aș fi putut apropia de valorile declarate de Audi. Cred că mi-ar fi trebuit foarte multă răbdare și un drum liber.
Pentru X6 40i, adică tot un 3.0 benzină (de această dată cu 6 cilindri în linie), BMW declară un consum de 9.0 litri/100 de km. Și ai cu 41 de CP în plus față de Q8 55 TFSI.
De partea cealaltă, Mercedes-Benz oferă o versiune non-AMG, cu motor pe benzină, pentru GLE Coupe, dar este una hibridă cu încărcare la priză. Așadar, nemții declară un consum mixt de combustibil de 0.8 l/100 de km. Nu poate fi luat în calcul. Pentru că, în cazul acestui model, sistemul plug-in hybrid îi permite să parcurgă circa 100 de kilometri în modul pur electric.
Performanţe
Audi Q8 55 TFSI atinge 100 de km/h în 5.9 secunde și promite o viteză maximă de 250 km/h. Deloc rău pentru gabaritul său, mai ales că scade sub pragul psihologic de 6 secunde. Însă, pentru a ne face o idee mai clară, haideți să îl comparăm cu rivalii din segment, pe care i-am menționat mai sus.
BMW X6 40i, cu ai săi 381 de cai putere (+41 CP față de Q8 55 TFSI) atinge 100 de km/h în 5.4 secunde. La rândul său, Mercedes-Benz GLE Coupe 400e ajunge la 100 de km/h în 6.1 secunde.
Dar, repet, modelul producătorului din Stuttgart are un sistem de propulsie plug-in hybrid. Așa că vorbim despre multe kilograme în plus.
Interior
Q8 este cel mai sofisticat SUV din portofoliul Audi, așadar interiorul nu are cum să fie altfel decât luxos și plin de materiale premium. De la scaunele S Line îmbrăcate în piele și microfibră Dinamica, la volanul încălzit (îmbrăcat și el în piele) și la ornamentele metalice, din aluminiu mat polișat, care te înconjoară.
Să nu uităm de grupul pedalier cu inserții din oțel, care fac și ele parte din pachetul interior S Line.
Acum, dacă e să fiu puțin cârcotaș, mi-aș fi dorit să nu existe atâtea suprafețe acoperite cu plastic „piano black”, mai ales în zonele unde ajungi foarte des cu mâinile. Cu riscul de a mă repeta, acest plastic lucios este doar un magnet pentru amprente și pentru praf.
Și poate mi-ar fi plăcut ca sistemul de iluminare ambientală propus de Audi să ofere mai multe culori. Așa cum se întâmplă în cazul lui X6 și GLE Coupe. Rolul acestor lumini este de a mai anima puțin habitaclul, mai ales în condiții de lumină slabă și, totodată, dacă interiorul este configurat în nuanțe de gri și negru.
În ceea ce privește plasticul tare, îl găsești dacă ții neaparat să îl cauți, dar îți spun că el se află în părțile inferioare, acolo unde oricum nu ajungi prea des cu mâinile.
Pasagerii au suficient spațiu, chiar și cei din spate, chiar dacă spațiul pentru cap are puțin de suferit din cauza plafonului plonjat, specific unui SUV cu alură de coupe.
Audi Q8 este, de asemenea, practic, iar de acest lucru te convingi imediat ce începi să numeri spațiile de depozitare din habitaclu. În plus, portbagajul are un volum de încărcare de 605 litri cu scaunele din spate în poziție normală.
Din acest punct de vedere, SUV-ul coupe din Ingolstadt stă mai bine decât rivalii săi: BMW X6 se laudă cu un portbagaj de 580 litri, iar Mercedes-Benz GLE Coupe propune un volum de 510 litri.
Preţ de achiziţie
Știu! Prima ta reacție, atunci când vei vedea că am dat 10/10 la criteriul Calitate/Preț, este să întrebi dacă am toate țiglele pe casă. Dar îți explic imediat de ce am făcut acest lucru.
Vezi, tu, Audi Q8 55 TFSI pornește de la 67.898 de euro cu TVA inclus. În tot acest timp, pentru BMW X6 40i trebuie să plătești cel puțin 87.287 euro, iar pentru un Mercedes-Benz GLE Coupe 400e trebui să bagi și mai adânc mână în buzunare. SUV-ul din Stuttgart costă cel puțin 97.380 de euro.
Cu siguranță facelift-ul va crește prețul lui Audi Q8, dar mă îndoiesc că îl va crește cu 20.000 de euro. Sau, măcar sper.
Mașina condusă de noi a fost departe de a fi standard. Lista cu dotări a inclus, printre altele, culoarea exterioară Argintiu Satelit, sistemul de direcție integrală, sistemul de climatizare pe patru zone, jantele de 21 de inch și pachetul interior S Line.
Toate acestea au făcut ca prețul de listă al acestui Audi Q8 55 TFSI să urce la 98.041 euro. Deci, aproape de versiunea standard a omologului de la Mercedes-Benz.
Siguranţă
Audi Q8 nu face rabat nici în ceea ce privește siguranța pasagerilor și a celor din jur.
Modelul german a fost testat în 2019 de Euro NCAP și a primit punctajul maxim de 5 stele la testele de siguranță. Acest lucru se traduce în felul următor: 93% protecție pentru adulți, 87% protecție pentru copii, 71% protecție pentru pietoni și bicicliști, iar sistemele de siguranță au fost notate cu 73%.
Printre sistemele de siguranță prezente la bord regăsim Cross Traffic Assist, Lane Change Assist cu funcție Side Assist, Exit Warning, Rear Cross Traffic Assist, Pre Sense Rear, Adaptive Cruise Assist și Emergency Assist.
Ţinută de drum
Audi Q8 este, înainte de toate, o mașină confortabilă. Poate puțin cam prea confortabilă atunci când drumul este mai "ondulat", pentru că tinde să aibă un comportament prea relaxat. E ușor "barcă", cum spun românii.
Dacă ești în căutarea unui SUV premium coupe cu puțin mai multă sportivitate, atunci BMW X6 ar fi o alegere mai bună. Direcția este, din nou, nu foarte moale, dar nici foarte precisă. Așa cum spuneam, confortabilă și un mix potrivit, fără să te implice prea mult. Altfel spus, nu prea știi unde sunt limitele aderenței atunci când abordezi, mai curajos, un viraj.
Suspensia pneumatică (standard) poartă partea ei de vină pentru toate acestea, dar faptul că este adaptivă îi permite să își schimbe intensitatea în funcție de modul de rulare selectat. Și sunt multe din care poți alege: Auto, Comfort, Dynamic, Allroad, Offroad, Efficiency și Individual.
Desigur, poți să activezi modul Sport și să te aștepți la un comportament de felină, dar nu se va întâmpla acest lucru. Adică modul Sport doar mai rigidizează puțin suspensia, direcția, pedala de accelerație răspunde mai repede la comenzi, iar transmisia devine mai alertă.
La trecerea peste gropi, șine de tramvai și așa mai departe, suspensia lui Audi Q8 este silențioasă. Până la urmă vorbim despre un model premium, de la care ai anumite așteptări.
Pentru că, oricât ar fi de luxos Audi Q8, atunci când am văzut modul de rulare Offroad și am știut că poți ridica suspensia din meniul sistemului multimedia, am decis să mă aventurez în teren accidentat. Concret, până la Cabana Vârful Ciucaș.
Să nu uităm că am avut la dispoziție și sistemul de tracțiune integrală Quattro.
Deși traseul până la Cabană nu este tocmai ușor, fiind plin de obstacole și urcări/coborâri violente, Audi Q8 s-a descurcat admirabil. Recunosc, pe acest traseu am apreciat mai mult suspensia confortabilă. Iar sistemul Hill Descent Control (asistență la coborârea în pantă) a fost de vis.
Funcționează ca un pilot automat pe care îl activezi atunci când cobori o pantă. Setezi viteza pe care dorești să o mențină, iar mașina realizează această frânare din "frâna de motor". Așadar, la o coborâre mai lungă, nu stresezi frânele și controlezi mai bine mașina.
În oraș, Audi Q8 îți oferă multă încredere datorită prestanței și poziției de condus înălțate. Și nu este foarte greu de parcat, mai ales că ai la dispoziție senzori față/spate, o cameră pentru mersul cu spatele și, nu în ultimul rând, sistemul de direcție integrală care te ajută în locurile înguste.
Dar, hai să fim serioși, cine își cumpără un Audi Q8 pentru a-l utiliza în oraș? Era o întrebare retorică, nu trebuie să răspunzi. Știm cu toții răspunsul.
Vizibilitate
Într-un Audi Q8 te afli la înălțime, privești de sus mașinile obișnuite, nu? Prin urmare, ai o vizibilitate bună. Ei bine, nu întru totul.
Oglinzile laterale au dimensiunile corecte și în plus integrează un senzor care monitorizează unghiul mort. Mai departe, și parbrizul este bine proporționat.
Singurul minus, dar nu unul mare, a fost luneta. Dar, din nou, acest lucru este o consecință a caroseriei de SUV cu alură de coupe (din câte îmi amintesc, la X6 e puțin mai rău). Și cum spuneam, ai la dispoziție o cameră video pentru mersul cu spatele, astfel încât să fii sigur că nu atingi vreun stâlp de parcare cu Audi-ul tău de aproape 100.000 de euro.
Tehnologie
Deloc surprinzător, găsești tehnologie din belșug la bordul lui Audi Q8. Desigur, piesele de rezistență sunt cele 3 display-uri de care dai cu ochii imediat ce te instalezi pe scaunul șoferului.
Ai sistemul Audi Virtual Cockpit, care integrează un display de 12.3 inch pentru instrumentarul de bord digital, un ecran central de 10 inch pentru sistemul multimedia, iar sistemul de climatizare are un display separat cu funcție tactilă.
Butoanele acestuia din urmă (o să le numesc așa, chiar dacă nu sunt fizice) sunt destul de mari, astfel că poți seta temperatura sau poți porni încălzirea în scaune fără probleme.
Sistemul multimedia este destul de intuitiv și se mișcă bine, dar germanii de la Audi ar mai putea lucra puțin la capitolul grafică. Pe de-o parte, este bine că nu îți distrage prea mult atenția de la condus și găsești destul de repede funcțiile, dar pe de altă parte nu ar strica o pată de culoare.
Ceasurile de bord digitale sunt personalizabile, iar harta sistemului de navigație poate ocupa cea mai mare parte a instrumentarului digital. Doar dacă chiar vrei asta.
Sistemul multimedia este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, ambele wireless. Desigur, poți realiza conexiunea și cu ajutorul unui cablu USB-C, port-ul fiind situat în cotiera centrală.
Tot aici vei regăsi și o zonă de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile. Un plus este faptul că zona respectivă este suficient de încăpătoare, astfel că poți încărca și telefoanele care au dimensiuni mai mari.
Design
La fel ca în viață, atunci când vorbești despre designul unei mașini, frumusețea este în ochii privitorului.
Din punct de vedere al aspectului, Audi Q8 este o mașină atrăgătoare, bine proporționată, cu linii fluide, o parte frontală cu note agresive și un aspect modern. Ai lumini de semnalizare dinamice, faruri Matrix LED, stopuri LED unite de o bandă LED, adică tot ce te-ai aștepta să găsești pe o mașină modernă.
Chiar dacă germanii au lansat acest model în urmă cu 5 ani.
Un detaliu estetic cu care nu sunt de acord, mai ales în cazul unui model premium, sunt ornamentele false pentru terminațiile sistemului de evacuare. Detaliu prezent și la Q8-ul testat de noi.
Mașina poate fi echipată cu o gamă variată de jante, cu dimensiuni cuprinse între 20 și 23 de inch.
Pe lângă nuanța cu care a venit finisată mașina condusă de noi, adică Argintiu Satelit metalizat, paleta de culori mai include nuanțe ca Alb Gletscher metalizat, Albastru Waitomo, Bej Vikunja, Gri Daytona, Gri Samurai, Maro Tamarind, Negru Mythos, dar și câteva culori mai îndrăznețe ca Roșu Chilli, Albastru Ascari și Auriu Sakhir.
Tocmai pentru că a îmbătrânit frumos, facelift-ul nu a schimbat foarte mult SUV-ul coupe al producătorului din Ingolstadt. Pe scurt, vorbim de o semnătură luminoasă nouă pentru faruri/stopuri, prize de aer mai mari și grilă cu forme octogonale. Deci nimic radical.
Ne-a placut
- Motorul foarte silențios
- Design exterior încă actual
- Calitatea materialelor
Nu ne-a placut
- Suspensia setată pentru a fi ceva mai confortabilă
- Direcția ar putea fi ceva mai precisă
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
Mașina este cu 20000 euro mai mult
dati jos praful ala de pe motor cand mai trageti poze cu ce e sub capota.
uitati-va si voi la poza cu motorul, arata oribil praful ala acolo, zici ca e o masina abandonata.