Drivetest Renault Megane facelift (2014-2015)
1.2 TCe 130CP Aut GT LineMarti, 20.05.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
O compactă cu motor turbo de cilindree mică şi transmisie cu două ambreiaje. Cam asta ar fi o descriere cât mai generică a lui Megane TCe EDC 130. Dacă ne-am rezuma să-l descriem doar cu aceste caracteristici, modelul nu aduce ceva revoluţionar pe piaţa auto, ci doar lucruri deja obişnuite în industrie.
Găsim maşini comparabile în oferta unor producători precum Volkswagen, Seat şi Skoda, iar constructori ca Opel, Ford, Hyundai şi Mazda oferă compacte care sunt comparabile, dar fie nu au acest tip de transmisie, fie nu au motor turbo în compania unei asemenea cutii de viteze. În ceea ce priveşte celelalte mărci care au compacte în ofertă, acestea fie nu sunt încă oferite cu transmisie automată, cum este cazul lui Peugeot 308, fie n-au motoare comparabile ca nivel de putere şi cilindree.
Ce-l face pe Megane interesant este că oferă această combinaţie de dotări la un preţ competitiv în raport cu concurenţa, în special atunci când vorbim despre echiparea de top din gamă, singura în compania căruia este disponibilă această configuraţie. Pe lângă acest aspect, Megane vine cu un comportament rutier echilibrat şi previzibil, alături de un aspect discret şi cu un interior cât se poate de clasic.
Renault Megane facelift (2014-2015)
1.2 TCe 130CP Aut GT Line
- Pret de pornire 14.100 €
- Pret model testat 20.750 €
- Taxa auto 84 €
Motor / Transmisie
Motorizarea 1.2 TCe se numără printre apariţiile recente în portofoliul Renault, iar Megane primeşte cea mai puternică variantă a sa, de 130 CP şi 205 Nm. La fel ca în cazul fratelui Clio, motorul 1.2 TCe şi transmisia EDC formează un cuplu care impresionează mai degrabă prin rafinament decât prin demaraje, perechea asigurând schimbări de treaptă imperceptibile auditiv şi fără ca întreruperea fluxului de putere să fie resimţită în mersul maşinii.
Motorul se face auzit abia în a treia parte a plajei de turaţii, ceea ce înseamnă că putem rula şi cu viteza legală pe autostrăzi în România fără să auzim prea multe de sub capotă. Cât timp nu apeşi prea tare acceleraţia, motorizarea este acoperită cu succes de sunetul vântului. Transmisia EDC nu pare să fie la fel de rapidă ca cea rivală germană DSG atunci când vorbim despre schimbarea treptelor de viteză la rularea într-un regim sportiv, dar diferenţa dintre cele două este minoră şi nu afectează posesorul unei compacte de 130 CP.
Nu ne-a plăcut faptul că EDC-ul nu are încă un mod sportiv şi că modul manual are o configuraţie inversă de schimbare a treptelor faţă de cum este logic (pentru minus se mişcă levierul în spate, nu în faţă, aşa cum te-ar împinge inerţia să faci). Un alt lucru care nu ne-a plăcut este lipsa sistemului Start-Stop.
Consum
Lipsa sistemului Start-Stop penalizează modelul franţuzesc la consumul de carburant, fie că vorbim despre valorile obţinute în ciclul standard de testare, fie că vorbim despre rezultatele din lumea reală. Compacta de la Renault are un consum mediu declarat de 5.6 litri la sută în compania motorizării şi transmisiei testate.
Omologul său din gama Volkswagen Golf, echipat atât cu tehnologie Start-Stop, cât şi cu sistem de dezactivare a cilindrilor, vine cu un consum mediu de 4.7 litri la sută, deşi are 10 CP în plus. Sistemul Start-Stop face minuni şi pentru Seat Leon, o versiune de 1.8 litri echipată cu transmisia DSG cu 7 trepte având un consum cu 0.1 litri la sută mai mare decât cel al Megane-ului testat, pe când Leon 1.2 TSI DSG anunţă un consum mixt de 4.8 litri la sută. La egalitate cu Megane 1.2 TCe EDC stă, în mod ironic, Mazda3 G120 AT6, o compactă cu automată convenţională şi motor 2.0 aspirat, dar care are un sistem Start-Stop avansat, care îi aduce acelaşi consum mixt.
Modelele care obţin un consum mai ridicat decât Megane-ul din testul nostru sunt Auris 1.6 CVT (5.7%), Focus 1.6 PowerShift (6.4 litri) Astra 1.4 Turbo (6.6 litri la sută), i30 1.6 GDi (6.7 litri) şi C4 1.6 VTi 120 (6.9 litri). În apărarea lor, Auris, Focus şi i30 au motorizări aspirate, iar majoritatea modelelor din acest grup vin cu CVT-uri sau cu automate convenţionale, excepţie fiind Focus. Odată cu facelift-ul lui Focus, modelul va primi transmisia PowerShift şi cu motorul 1.0 EcoBoost de 125 CP, ceea ce ar putea să-i aducă lui Megane TCe EDC un nou concurent serios la acest capitol.
În cadrul testului nostru am obţinut un consum urban de 8.4 litri la sută. În afara oraşului, consumul înregistrat a fost de 6.7 litri la sută, pe când pe autostradă acesta a fost de 7.4 litri la sută la 130 km/h şi 2.800 rpm. Valorile prezentate sunt obţinute într-un stil de condus economic, dar fără a renunţa la confortul asigurat de sistemul de climatizare.
Performanţe
Megane TCe 130 EDC are nevoie de 9.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h. Cu excepţia lui Golf 1.4 TSI ACT DSG, modelul francez este cel mai rapid model de până în 130 CP din segment atât timp cât ne răstrângem căutarea la motoare pe benzină şi transmisii automate. Trebuie să subliniem rezultatul foarte bun pe care-l obţine Leon 1.2 TSI DSG, de 10 secunde până la sută, în contextul în care are 25 CP mai puţin decât Megane şi o transmisie cu o treaptă în plus.
Opel Astra 1.4 Turbo egalează performanţa modelului iberic, iar aproape vine Mazda3 G120 AT6, cu 10.4 secunde. Ceilalţi competitori din comparaţia noastră, menţionaţi la capitolul anterior, rămân ceva mai în spate, cu timpi 0-100 km/h situaţi în jurul a 11 secunde.
Interior
Megane nu a primit schimbări majore la interior odată cu al doilea facelift din carieră. Echiparea testată de noi este GT Line, deci vârful gamei Megane, ceea ce înseamnă apogeul dotărilor pe care le poate primi o compactă de la Renault în 2014. La fel ca fraţii săi mai mici sau mai mari din gama Renault, Megane primeşte sistemul multimedia R-Link. Acesta vine cu afişajul său tactil de 18 centimetri pe diagonală şi cu interfaţa sa de comandă cu joystick.
Pe lista de schimbări, pe lângă introducerea respectivului joystick, amplasat lângă maneta schimbătorului de viteze, enumerăm şi noul finisaj cromat al ornamentului triunghiular aşezat în partea inferioară a volanului şi noul radio, care renunţă la butonul de volum defazat (cum era acesta), de dimensiuni mici, în favoarea unei interfeţe mai simple şi mai uşor de folosit.
Locul oferit pasagerilor din spate este suficient pentru trei adulţi. Dacă bancheta din spate este ocupată de două persoane, acestea sunt răsfaţate cu două suporturi de pahar, ceea ce nu putem spune despre ocupanţii locurilor din faţă, care au la dispoziţie un singur suport de acest gen. În caz că vă place şi muzica şi cafeaua şi vreţi să vă bucuraţi de amândouă simultan, o să fie greu, căci suportul de pahar este montat foarte aproape de mufa USB, deci veţi avea nevoie de un stick microscopic şi veţi putea să savuraţi cafea doar din pahare mici şi medii.
Revenind la lucrurile pozitive, scaunele din faţă sunt comode şi oferă un suport lateral foarte bun. Toate materialele de la bord par să fie la fel ca înainte, în registrul cu care ne-a obişnuit Renault Megane III, adică în media segmentului şi fără surprize pozitive sau negative. Portbagajul are 405 litri, depăşit doar de cei 408 litri ai lui Citroen C4.
Preţ de achiziţie
Megane hatchback pleacă de la 14.100 euro cu TVA inclus pe piaţa din România, ceea ce-l face unul dintre cele mai ieftine modele din segment. Singurul hatchback compact cu un preţ mai bun ar fi Skoda Rapid Spaceback, model care nu este oferit într-o versiune de motorizare şi echipare comparabilă cu ceea ce găsim la Megane-ul testat.
În materie de Megane-uri cu transmisie automată, cea mai ieftină variantă pleacă de la 17.750 de euro, în persoana unui 1.6 16v cu transmisie CVT. Pentru cel mai ieftin Megane cu transmisie cu două ambreiaje EDC, clientul trebuie să plătească minim 19.050 euro, preţ care îi revine lui Megane 1.5 dCi EDC Dynamique. Versiunea testată de noi, Megane TCe 130 EDC GT Line, pleacă de la 20.400 euro cu TVA inclus. Acesteia i-au fost adăugate mai multe dotări opţionale, cum ar fi tapiţerie din piele, trapă panoramică şi plafon panoramic, R-Link cu navigaţie, vopsea specială şi altele. Conform listei de preţuri şi dotări, maşina ar fi costat aproape 23.000 de euro, dar exemplarul testat a fost cumpărat cu 20.750 de euro. Diferenţa de preţ vine de la o promoţie derulată de Renault în luna mai, care i-a redus cu aproximativ 2.500 de euro preţul de achiziţie.
Comparând strict echiparea de top din gama Megane 1.2 TCe EDC cu echivalentele sale din gamele rivale, modelul franţuzesc are un preţ mai ridicat decât al competitorilor de la Hyundai, Toyota, Citroen, Ford şi Seat. Însă, cu excepţia compactei iberice, care are 25 CP în minus faţă de modelul francez, niciunul dintre rivalii care vine cu un preţ mai bun decât Megane-ul TCe EDC GT Line nu oferă simultan o transmisie cu două ambreiaje şi un motor benzină turbo cu cilindree redusă. Acestea au fie automată clasică şi motor turbo, fie automată cu două ambreiaje şi motor aspirat.
Siguranţă
EuroNCAP a testat facelift-ul din gama Megane hatchback, iar rezultatul nu a fost foarte bun, din pricina noilor criterii de evaluare ale organizaţiei. La testul EuroNCAP din 2014, Renault Megane a obţinut doar trei stele.
La testul anterior al lui Megane la EuroNCAP a fost în 2008, rezultatul a fost cinci stele de siguranţă, cu aceeaşi platformă tehnică.
Compacta franţuzească are încă din standard ESP, ABS, AFU, EBV şi şase airbag-uri. Echiparea GT Line include şi asistenţă la pornirea în rampă, dotarea respectivă fiind o opţională de 150 de euro pentru celelalte echipări ale lui Megane.
Ţinută de drum
Megane hatchback n-a fost niciodată cel mai dinamic model din segment, fiind dintotdeauna orientat mai degrabă spre confort. Versiunea GT Line beneficiază de un aport dinamic sporit, datorită suspensiei sport integrată în standard, iar motorizarea construită integral din aluminiu ajută şi ea puţin, prin reducerea masei aplicate punţii faţă. În această versiune, suspensia este net îmbunătăţită şi nu este cea mai fermă din segment, ceea ce o face potrivită pentru drumurile "cariate" ale României.
Comportamentul rutier al lui Megane GT Line este agreabil spre foarte bun, oferind o rulare relaxată la viteze normale şi previzibilă atunci când ritmul creşte. Maşina nu impresionează prin feeling, dar este docilă şi uşor de controlat, iar direcţia se manevrează cu mare uşurinţă, în special în mediul urban, având asistare variabilă.
Rivalii germani ai lui Megane şi de origine germană oferă, la echipările superioare, posibilitatea comandării unei suspensii cu răspuns variabil, ceea ce le aduce un avantaj semnificativ pe partea de dinamică, în timp ce Megane mizează pe compromisul optim între confort şi dinamică reuşit de inginerii Renault la versiunea GT Line, echipată în standard cu şasiul Sport. Mai merită menţionaţi japonezii de la Mazda şi americanii de la Ford, ambele mărci având în ofertă modele cu o manevrabilitate bună.
Vizibilitate
Hatchback-ul cu cinci uşi din gama Megane prezintă suprafeţe vitrate de dimensiuni corecte şi oglinzi laterale bine proporţionate. Compacta franţuzească impune mici probleme doar la nivelul ultimului rând de montanţi. Luneta spate şi oglinda centrală au dimensiuni şi forme potrivite segmentului şi gabaritului modelului, iar acestea sunt completate cu succes de un set de senzori de parcare faţă-spate şi o cameră video pentru marşarier.
Montanţii A pot să fie deranjanţi în unele situaţii, dar aceeaşi problemă apare la toate modelele din segment, fiind cauzată de forma montantului de pe partea şoferului.
Tehnologie
Încă de la echiparea de bază, numită PRO, Megane are aer condiţionat cu reglare manuală, geamuri electrice faţă, oglinzi electrice, Radio-CD cu MP3, Bluetooth şi USB, alături de un computer de bord.
Echiparea GT Line, vârf de gamă pentru Megane, aduce în plus faruri de zi cu LED-uri, climatizare automată cu reglare pe două zone, acces şi pornire fără cheie, tempomat şi limitator de viteză, sistem Start-Stop (doar pentru transmisia manuală) şi de recuperare a energiei cinetice pierdute şi ornamente interioare şi exterioare care-ţi asigură un design plăcut.
Lista de opţionale include noutăţi preluate de la fraţii de gamă, cum ar fi sistemul multimedia R-Link, care-şi merită banii şi nu ar trebui să lipsească dintr-un Megane configurat în 2014, mai ales că sistemul este abia la început şi promite să ne ofere mai multe funcţii în viitor.
Fără R-Link, Megane ar fi fost demodat, un risc pe care constructorul nu şi-l permite să-l facă, mai ales dacă ne uităm la dependenţa constructorilor francezi de piaţa din Europa, aflată într-o continuă scădere. Din păcate, deşi corespunde cerinţelor anului 2014, lista de dotări nu include niciun element ieşit din comun sau revoluţionar.
Design
Megane rămăsese ultimul model care nu primise noua identitate de marcă, aşa că a fost nevoie de un al doilea facelift, ceva mai subtil, pentru o integrare adecvată în gamă. Restilizarea este concentrată pe partea frontală, pe care o face aproape identică pentru toate versiunile de caroserie ale lui Megane. Din păcate, la fel ca la Coupe, restilizarea este "zgârcită" cu schimbările la interior, ca să nu mai vorbim despre schimbările de la posterior sau profil.
Schimbările efective includ o nouă bară faţă, o grilă şi o capotă redesenată, sigla Renault supradimensionată amplasată în centrul calandrului, ornament negru strălucitor pentru masca faţă, carcare noi pentru proiectoarele de ceaţă, blocuri optice frontale cu fundal negru, baghetă de LED-uri pentru luminile de zi şi câteva culori noi în ofertă.
Compacta franţuzească arată ok, dar este greu să te lupţi cu modele precum Seat Leon şi chiar Volkswagen Golf când ai doar un design împrospătat al unui model lansat acum fix 6 ani. Rămâne de văzut ce salt stilistic pregăteşte Laurens van den Acker, şeful departamentului de design de la Renault, care a reuşit să facă minuni cu Clio. Coincidenţă sau nu, peste un an şi jumătate va debuta al patrulea Megane. Nu ştim ce va ieşi, dar avem aşteptări mari.
Ne-a placut
- Rafinament cuplu motor/transmisie
- Interior spaţios şi portbagaj cu volum generos
- Scaunele faţă ale versiunii GT Line sunt foarte confortabile şi oferă sprijin lateral bun
- Balanţă potrivită între confort şi dinamism pe viraje
Nu ne-a placut
- Lipsa sistem Start-Stop
- Combinatia motor-transmisie testată este oferită doar cu echiparea de top
- Amplasare nefericită a singurului suport de pahar oferit pasagerilor din faţă, care este destul de mic şi blochează portul USB atunci când găzduieşte o sticlă
- Modificările estetice aplicate posteriorului sunt modeste
- Din punct de vedere dinamic, nu este fruntaşul segmentului
Date tehnice - Renault Megane facelift (2014-2015) 1.2 TCe 130CP Aut GT Line | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Motorizarea este performanta iar lipsa start@stop nu mi se pare un dezavantaj decat pe hartie pentru ca, in conditiile traficului bucurestean de exemplu, un sistem start&stop scade mult fiabilitatea unor componente (bine e adevarat ca sistemul poate fi oprit de sofer).
Lipsurile ergonomice (gen pozitionarea mufei USB sau a faptului ca nu exista butoane pentru cruise control pe volan) sunt specifice Renault si par intr-adevar stupide pentru un model 2014 (cand si producatori mai fara pretentii pe piata europeana gen Kia sau Chevrolet stau mai bine la acest capitol de cel putin 2-4 ani).
Ca model se adreseaza pietei vestice pentru ca in est Fluence-ul e preferat de catre consumatori datorita versatilitatii mai mari.
La nivel european nu se va vinde mai bine decat Golf VII, Focus sau Peugeot 308 si s-ar putea ca si Cee'd sa-i ofere o surpriza.
Eu cred ca numai Rolls Royceu' e limuzina. Sa aiba motor de 6 litri cel putin. Sa se stie cine e bo$$u'. Alfa de care zici e o trotineta. Daca nu ai Rolls degeba.
nu prea am mai vazut prin buc meganuri noi
nu zic ca n`ai dreptate, dar aia 2 sunt niste maimutoi opariti.
Scenicul pe taxi e de altfel foarte des intalnit. Citroen vinde bine si el.
Megane-ul n-am auzit sa fie vorbit decat de bine.
ar trebui sa fie numai limuzine pe acolo :)