Drivetest Opel Mokka (2012-2017)
1.4 Turbo 140CP 4x4 Man S/S CosmoJoi, 14.03.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
SUV-urile sunt precum mocasinii. Toată lumea ştie ce este unul, iar mulţi au încercat, cel puţin o dată în viaţă, unul. Sunt comozi, poţi să-i porţi în aproape orice împrejurare, dar nu poţi alerga cu ei şi nici să urci pe munte. Ei bine, mocasinii au revenit în trend, într-o formă uşor diferită faţă de cea care i-a consacrat, în timp ce SUV-urile sunt mai ”la modă” ca niciodată, graţie abilităţilor cu care se mândresc atât designerii, cât şi specialiştii în marketing iscusiţi, care dezvoltă nişe care de care mai fascinante.
Printre acestea se numără şi SUV-ul de segment B. Iniţial, nu părea să fie mare agitaţie în acest segment, până când a apărut Nissan Juke. Nu ştim nici până acum cum au reuşit să-l creeze în această formă şi cum de s-a vândut atât de bine, dar toţi producătorii vor să aibă "Juke-ul lor", aşa că General Motors n-a stat cu mâinile în sân şi a creat Opel Mokka şi Chevrolet Trax.
Nu suntem la prima întâlnire cu Mokka, dar acum am avut timp să-l studiem pe îndelete şi să-i cunoaştem mai bine cea mai puternică versiune cu motor pe benzină disponibilă pe piaţă. Haideţi să-l cunoaştem mai bine pe SUV-ul cel mic din gama Opel!
Opel Mokka (2012-2017)
1.4 Turbo 140CP 4x4 Man S/S Cosmo
- Pret de pornire 16.790 €
- Pret model testat 22.290 €
Motor / Transmisie
Cea mai puternică motorizare pe benzină din gama Mokka este un 1.4 Turbo, de 140 CP şi 200 Nm, cuplată unei transmisii manuale cu şase trepte şi unui sistem care oferă tracţiune integrală nepermanentă. Unitatea prezintă un sistem Start-Stop, menit să-i reducă consumul de carburant în mediul urban, care se dovedeşte a fi eficace în această privinţă.
În raport cu principalul său duşman, Nissan Juke, Mokka nu se mândreşte cu motorizări la fel de puternice. Între unitatea testată de noi şi cel mai puternic Juke disponibil stau 50 CP şi 40 Nm. Oricum ai privi problema, situaţia nu-i va fi favorabilă modelului german, nici pe hârtie, dar nici în viaţa reală.
Vestea bună este că nu ai cu adevărat nevoie de 190 CP pe un SUV de segment B, cu toate că este al naibii de frumos să-i ai la dispoziţie, iar Mokka a reuşit să ne convingă pe parcursul întâlnirii noastre că se descurcă mai mult decât onorabil şi cu puterea din dotare. Reprizele sunt corecte, iar etajarea transmisiei este adecvată scopului pentru care a fost construit Mokka.
Consum
Opel anunţă un consum mediu de 6.4 litri la sută pentru versiunea 1.4 Turbo 4x4 a lui Mokka, aceasta fiind, în mod surprinzător, mai economică decât motorul 1.6 aspirat oferit doar cu tracţiune faţă. În mediul urban, nemţii anunţă 8.0 litri la sută, pe când în mediul extraurban, sunt anunţati 5.5 litri la sută. În raport cu Nissan Juke, avem o diferenţă de 0.5 litri la sută pentru versiunea cu transmisie manuală şi tracţiune faţă, respectiv 1.2 litri la sută pentru versiunea CVT 4x4, în ambele cazuri fiind victorios Mokka. Însă, există o versiune pe benzină a lui Juke care se dovedeşte mai economică decât Mokka 1.4 Turbo, care vine cu mai puţină putere - 117 CP, dar consumă 6.0 litri la sută în regim mixt.
În cadrul testului nostru, am înregistrat un consum urban de 8.6 litri la sută cu modul eco activat (include sistem Start-Stop) şi cu un stil de condus temperat. Pe autostradă, Mokka 1.4 Turbo rulează la 120 km/h cu 2.800 rpm în treapta a şasea şi înregistrează un consum de 7.7 litri la sută. În regim extraurban, consumul se situează între 6 şi 6.5 litri la sută, în funcţie de cum manevraţi acceleraţia.
Performanţe
Mokka 1.4 Turbo are nevoie de 9.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, iar viteza maximă pe care o poate atinge cel mai rapid reprezentant din această gamă este de 195 km/h. Între timp, Juke poate atinge 215 km/h în versiunea de 190 CP şi transmisie manuală, respectiv 200 km/h în versiunea CVT 4x4, iar cele două versiuni sunt mai rapide decât Mokka 1.4 Turbo până la 100 km/h.
Mai precis, Juke 1.6 DIG-T cu transmisie manuală necesită 8 secunde pentru a accelera de la 0 până la 100 km/h, adică este cu 1.8 secunde mai rapidă decât versiunea lui Mokka despre care vorbim în acest test, pe când versiunea CVT a lui Juke este cu 1.4 secunde mai rapidă decât aceasta.
Mokka 1.4 Turbo este întrecut până la 100 km/h şi de Peugeot 2008 1.6 VTi, modelul franţuzesc fiind cu 0.3 secunde mai rapid.
Performanţele sunt mai puţin relevante pentru un model din acest segment, dar sunt valori de luat în seamă pentru clienţii care caută şi puţină sportivitate.
Interior
Cei de la Opel ne-au spus cu mândrie că interiorul lui Mokka prezintă influenţe de la Astra şi de la Insignia. La urma urmei, nu-i nimic rău în treaba asta. De ce? Simplu, avem un model de segment B, un SUV - în cazul de faţă, care primeşte materiale şi tuşe de interior de la modele de segment C şi D din portofoliul aceluiaşi producător.
Rezultatul nu lasă de dorit, interiorul fiind printre cele mai reuşite elemente ale noului Opel Mokka. Opel Mokka este spaţios, interiorul este aerisit şi adoptă un stil concentrat pe ergonomie, fără artificii de design. Cele cinci locuri anunţate în fişa tehnică pot fi folosite în acelaşi timp de adulţi, iar portbagajul este suficient de spaţios încât să găzduiască bagajele celor cinci pasageri, capacitatea sa fiind de 356 litri, mult peste media segmentului. Mokka are exact 19 spaţii de depozitare de diferite mărimi, suficient pentru cerinţele unei familii moderne.
Versiunile de top ale lui Mokka, cum este şi exemplarul testat, vin cu scaune faţă certificate AGR, care prezintă sistem încălzire pe trei niveluri, reglare electrică a înălţimii şi a suportului lombar. Scaunele din faţă sunt comfortabile, iar poziţia la volan este înaltă, în timp ce suportul lateral este potrivit, dar nu excelent. În cazul în care aveţi mai multe bagaje, bancheta spate este fracţionabilă 40/60.
Preţ de achiziţie
Îmi amintesc şi acum ce ne-au spus reprezentanţii Opel la lansarea lui Mokka: "Când ne gândeam noi la Mokka, în segment existau doar Suzuki SX4 şi Fiat Sedici". Cred că au avut o surpriză pe cinste când l-au văzut pe Nissan Juke, ca să nu mai vorbim despre momentul în care au remarcat popularitatea acestuia. Ei bine, nemţii mizează, ca de obicei, pe spiritul practic al consumatorilor, care ar putea să se uite şi la alte detalii în afară de putere maximă şi design exterior.
Clienţii ţintă ai lui Opel Mokka nu au niciun interes să iasă de pe şosea, iar tracţiunea integrală nu este nici ea pe lista de dotări dorite, susţin reprezentanţii mărcii. Însă, piaţa vrea modele care au o gardă la sol mai ridicată, o poziţie la volan mai ridicată, un interior spaţios şi un consum mic de carburant. Până aici, toate bune, Opel a livrat fix aceste caracteristici.
Versiunea de bază a lui Mokka, un 1.6 benzină de 115 CP, pleacă de la 16.790 euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Bestseller-ul va fi un 1.7 CDTI, aşteptat să fie ales de peste jumătate dintre clienţii de Mokka. Motorizarea 1.4 Turbo este aşteptată să fie aleasă de 20% dintre clienţi, iar cea mai ieftină versiune de acest gen pleacă de la 21.290 euro cu TVA inclus. Nivelul de echipare Cosmo, testat de noi în compania exemplarului din imaginile alăturate, pleacă de la 22.290 euro în compania acestei motorizări.
Nissan Juke, rivalul principal al lui Mokka, are un preţ de pornire mai mic, de 15.490 euro cu TVA inclus. Cea mai ieftină versiune 1.6 Turbo a lui Juke pleacă de la 21.640 euro cu TVA inclus. Aşadar, ambele modele din această comparaţie intră destul de puternic pe teritoriul compactelor în ceea ce priveşte preţul de achiziţie. Într-o comparaţie directă, Juke pare să fie favorizat, deoarece este mai ieftin atât în versiunea de bază, cât şi în versiunea comparabilă la nivel de specificaţii tehnice.
Siguranţă
Opel Mokka a obţinut cinci stele EuroNCAP. Nemţii aveau din start în vedere acest obiectiv, din moment ce toate modelele din gama lor curentă au cinci stele de siguranţă.
Toate versiunile Mokka includ controlul electronic al stabilității (ESC), Controlul tracţiunii (TC), precum şi sistemul de asistenţă la pornirea în rampă (HSA) şi sistemul de control la deplasarea în pantă (HDC). Echiparea standard include airbag-uri frontale şofer şi pasager, airbag-uri laterale şofer şi pasager, precum şi airbag-uri cortină faţă şi spate.
Ţinută de drum
Noul membru al familiei Opel este orientat spre confort şi are o ţinută de drum previzibilă, cu o clasică tentă subviratorie, care apare în situaţiile în care şoferul se apropie de limitele de aderenţă ale lui Mokka. Versiunile 4x4 au o suspensie ceva mai fermă, dar nu vorbim despre o diferenţă majoră. În ambele situaţii, fermitatea suspensiei este destul de neobişnuită, din moment ce nu este acompaniată şi de o direcţie care să-ţi ofere sentimente la fel de sportive. Diferenţa vine de la modul de acţionare al direcţiei, aceasta fiind integral electrică, nu electro-hidraulică, precum era cazul unităţilor anterioare cu care ne-au obişnuit nemţii de la Opel. Aceasta are o setare mai moale, care ajută în mediul urban, dar poate deveni neplăcută dacă îţi place să conduci sportiv.
Din păcate, direcţia relativ moale ştirbeşte farmecul lui Mokka, făcându-te să conduci într-un stil mai temperat, în care fermitatea suspensiei nu mai are cum să se facă apreciată. E ca şi cum cei de la Opel s-au răzgândit în ultimul moment şi au decis să nu-l facă pe Mokka atât de sportiv, dar nici să nu-i pună o suspensie extrem de moale.
Capacităţile off-road sunt limitate, dar Mokka nu va intra oricum în acest mediu, după cum arată datele culese de cei de la Opel. Avem o gardă la sol suficientă pentru a urca borduri şi pentru a trece fără probleme peste micile imperfecţiuni ale drumurilor europene, dar nu vă recomandăm să vă aventuraţi în softroad, de dragul barelor de protecţie.
Vizibilitate
Poziţia înaltă la volan, un set de oglinzi laterale generoase şi o lunetă cu dimensiuni potrivite asigură o vizibilitate bună aproape oricărui model, iar Mokka nu este excepţia de la regulă.
Clienţii lui Mokka pot comanda şi un set de senzori de parcare faţă şi spate, alături de o camera video pentru marsarier.
Singurul element care ar putea să impună probleme ar fi montanţii C, dar acest lucru este acoperit de camera video pentru marşarier.
Tehnologie
Opel Mokka vine cu toate elementele pe care le aştepţi să le găseşti pe un model din acest segment. De la geamuri electrice, afisaj multimedia de dimensiuni generoase, comenzi pe volan şi sistem de climatizare, până la elemente mai neconvenţionale, cum ar fi sistemul Opel Eye.
A doua generaţie a camerei video frontale Opel Eye, tehnologie care echipează Opel Mokka, include un sistem de avertizare privind o coliziune frontală (FCA), sistem de recunoaştere a indicatoarelor rutiere şi sistem de avertizare privind depăşirea benzii de circulaţie (LDW). Toate acestea lucrează împreună pentru a asigura o deplasare cât mai sigură, fără intervenţii efective asupra conducerii vehiculului, fiind folosite doar avertimente audio şi mesaje pe afişajul computerului de bord.
Nu putem să nu menţionăm sistemul FlexFix, care găzduieşte o bicicletă în standard şi permite circularea cu o viteză mai mare de 120 km/h cu bicicleta montată. Cu ajutorul unui accesoriu, Mokka poate transporta trei biciclete pe sistemul FlexFix, iar acestea pot fi înclinate în jos printr-o manevră simplă pentru a putea deschide portbagajul.
Design
Opel a mizat pe limbajul de design cu care şi-a obişnuit clienţii la alcătuirea exteriorului lui Mokka, ceea ce ajută atât din punctul de vedere al încadrării în gamă, cât şi din punctul de vedere al testului timpului, la care este supus orice produs, fie că producătorii săi doresc asta sau nu.
Mokka nu este încărcat cu artificii estetice inutile şi reuşeşte să evite "efectul matrioşka" din gamele altor constructori germani, cu toate că este un amestec de idei ale designerilor din Russelsheim. Din acest punct de vedere, trebuie să apreciem modelul celor de la Opel şi designerii săi.
Ne-a placut
- Spatiu interior
- Consum carburant
- Design interior
Nu ne-a placut
- Direcţie electrică moale
- Capacităţi soft-road limitate
- Calibrare suspensie
Date tehnice - Opel Mokka (2012-2017) 1.4 Turbo 140CP 4x4 Man S/S Cosmo | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Ba eu zic ca-i rau. Care-i pana la urma esenta segmentului asta? Ce vor clientii? O jucarie INCITANTA si ORIGINALA atat interior cat si exterior, bineinteles construita cu materiale de calitate superioara. Mi se pare ca GM a ratat esenta a ceea ce trebuia sa ofere.
Garantia (discutata mai in detaliu) ar fi iarasi ceva important dupa parerea mea cel putin. Spun "discutata mai in detaliu" pentru ca nu doresc varianta comerciala pregatita de echipa de marketing a respectivei marci, si o reprezentare cat mai standardizata si realista pentru toate marcile (ar facilita compararea diferitelor modele). Eventual una care sa includa si punctele slabe, nu numai pe cele forte.
Multumesc si sper sincer sa-mi luati in considerare macar partial sugestiile.
Masina e ok, un pic scumpa insa pentru solutia buget exista Chevrolet Trax (ambele realizate pe platforma noului Aveo pe care o vor imparti si cu viitorul Corsa), care va veni cu aproapte toate motorizarile de pe Mokka insa va avea mai putine dotari (LTZ vs Cosmo), nu va avea optionale specifice claselor mai mari cum are Mokka iar materialele interiorului vor fi mai banale (e adevarat ca sunt corecte pentru romani totusi care nu au veniturile vesticilor) insa mult peste ceea ce ofera acum Dacia in gama.
Explica-mi si mie daca te consideri cunoscator auto... pentru tine segmentul "low-cost" si segmentul "volum" sunt acelasi lucru? Am observat confuzia asta la multi. Vrei sa fii dintre acei "multi" ?
Deocamdata majoritatea revistelor (online sau nu) servesc mai degraba interesul producatorilor auto decat pe cel al cumparatorilor/cititorilor. Si asta se realizeaza usor prin prezentari cu pronuntat caracter emotional (plastice fine, placute la atingere, acceleratii fulminante, etc...). Apeleaza la simturi mai degraba decat la ratiune, promitand senzatii. Si parerea mea este ca astfel de metode sunt studiate si imbunatatite de mult timp, ele fiind foarte eficiente in prezent. Asta inseamna ca majoritatea cumparatorilor pot fi considerate victime.
Sunt constient ca orice publicatie de acest gen trebuie sa supravietuiasca, si nu va reusi asta facand exact ceea ce doresc mai putin producatorii auto.
Problema principala este ca aici este vorba despre un veritabil razboi intre cititori/cumparatori si marii producatori. Insa e un razboi perfid, purtat prin terti (publicatiile auto). Si din pacate producatorii castiga, pentru ca noi, oamenii de rand, nu prea suntem constienti de aceasta lupta impotriva ratiunii noastre.
Vedeti evolutia preturilor medii pentru o anumita clasa de masini relativ la puterea de cumparare pentru ultimii 10 ani. Da, sunt mai bine dotate, insa chiar credeti ca majoritatea gadgeturilor sunt asa de scumpe? Cercetarea se amortizeaza in timp. Si discutia poate continua....:)
pretul un pic cam mare pt veniturile din Romania ... dar am impresia ca Opel incearca sa avanseze in segmentul premium , cel putin prin preturi, prin acest Mokka si Adam ( distantandu-se astfel de Chevrolet ), interiorul arata bine intr-adevar dar la acest pret mi-as fi dorit sa ne spuneti daca exista o imbunatatire in materialele folosite la interior AM ( caci la pret am observat ca Opel a ridicat stacheta )
- ruliu mare
- spatiu redus
- inutila in off-road
- garda la sol infima
- pret ridicat
Mare-i gradina ta Doamne!
Ai 4x4 de top pentru siguranta si control si un look original.
Dar mai e o chestie: ia sunati la dealeri Opel; s-ar putea ca pretul ala de 22290 sa scada si cu 10-12%... Interesant, nu?!
Acum ma intreb : in Romanika se cumpara masini sau preturi?!
Carcotasilor le atrag atentia ca pretul nu este deloc mare pentru o masina 4X4, avand in vedere ca un Duster cu absolut toate obtiunile, dar care nu atinge nici pe departe nivelul de echipare al celor de la Opel, costa in jur de 18.000 de euro. Desigur ca unii opariti vor zice ca Duster merge mai bine in teren accidentat. Nu stiu cat este de adevarat dar oricum nu are nicio relevanta.
"Priceputule" compari mere cu pere. Acolo unde se termina oferta la Duster, incepe oferta concurentei. Doar un retard se duce cu bani in buzunar ptr a-si cumpara un diesel 4x4 full-option, ca apoi sa se "razandeasca" pentru ceva mai mic 4x2, benzina!
Clientii normali NU gandesc asa ! Mentalitate tipic cocalareasca!
Auzi, compari segment low-cost cu un asa-zis lifestyle de la Opel ! Eu zic ca-i un punctata la Dacia faza asta ! hahahaha
Well, in that case, i prefer Nissan Juke !
PS. un golf de ex este mult mai ieftin in sensul ca 2500 euro sunt bani in romania, si nu discutam diferentele dintre un golf si mizeria asta care vrea sa se bata cu fiatu 500, etc...
Juke e o masina oribila dpdv al designului. Si nu ai loc suficient in spate (pasageri si porbagaj).
Daca-i ieftin nu inseamna ca-i senzational... Ce materiale are Mokka si ce plastic tare gen Logan are Juke.
Keep him .
Comparam varianta 4X4 a lui MOKA cu cea 4X4 a lui Duster. Vorbeam de doua masini 4X4 si nu de clasele din care fac parte. Si raman la parerea ca, avand in vedere multiplele dotarii pe care OPEL le aduce in plus pe Moka, diferenta nu este mare.
Daca visul vietii tale a fost un Duster full si acu' c-ai facut sapte credite ca sa ti-l cumperi te crezi in Defender, e fix problema ta. Nu totii cei care au avut ultima Dacie acum zece ani sunt cocalari, oricat ai vrea tu sa acreditezi ideea asta!
NU, tu te refereai in primul rand la un BUGET de 18.000 euro, iar eu ti-am explicat ca sunt pe segmente de pret diferite. Ofera lucruri diferite, unor clienti diferiti. Insasi media de pret vorbeste de la sine. Pe de alta parte diferenta
"cumperi Duster ca sa te crezi in Defender"
Mda, clasic
Dai prea multe interpretari a ceea ce crezi tu ca se numeste "argumentare".
Fii calm !
Faptul ca Duster e mai competent si mai nepretentios decat Mokka & alte asemenea masini, in conditii de drumuri grele, e un aspect incontestabil. Un aspect apreciat de multi oameni.
Ciudat e ca unii se comporta de parca avem salarii de sute de milioane si sate ca-n Elvetia, frate !
O diferenta de peste 7.000 euro, adica 300 de milioane !!! intre media de pret a unui Mokka 4x4 (22.790) si a unui Duster 4x4 (15.620) CONTEAZA !!! Ar fi culmea sa ai aceleasi dotari ! Ce scrii tu e o aberatie !
Nissan e Nissan. Japonezii intotdeauna au fost peste Opel.