Drivetest Opel Astra OPC (2012-prezent)
2.0 Benzina Turbo 280CP S/S Man6 OPC GTCMiercuri, 12.09.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Noul Opel Astra OPC este precum promisiunea unui concert AC/DC în România. Una pe care o priveşti cu scepticism până în momentul în care vezi că organizatorii ridică scena. O promisiune care reuşeşte să te bucure şi să-ţi dovedească ţie, Toma Necredinciosul, că există şi oameni pe al căror cuvânt te poţi baza.
În primăvara acestui an, la Salonul de la Geneva, am întâlnit un astfel de om. Numele său este Volker Strycek şi aţi putut face cunoştinţă cu el în cadrul unui interviu mai vechi, publicat pe Automarket.
Omul între două vârste, cu ochi pătrunzători şi o strângere de mână puternică mi-a promis atunci că vom vedea în noul Astra OPC un adevărat rival pentru Renault Megane RS. Am privit promisiunea din umbra unui scepticism românesc, alimentat de reputaţia ezitantă a vechiului model. Volker avea să-mi arate însă greutatea cuvântului unui om care se ţine de promisiuni.
Opel Astra OPC (2012-prezent)
2.0 Benzina Turbo 280CP S/S Man6 OPC GTC
- Pret de pornire 28.885 €
- Pret model testat 28.885 €
- Taxa auto 477 €
Motor / Transmisie
Am zburat la Frankfurt pentru a face cunoştinţă cu noul Astra sedan, însă Opel ne-a oferit ocazia de a simţi sub talpa dreaptă acceleraţia celui mai puternic compact creat vreodată la Russelsheim.
Noul Astra OPC se laudă cu 280 de cai putere şi 400 de Nm, storşi dintr-un propulsor de 2.0 litri turbo. Lacom. Aşa aş putea descrie cel mai bine noul membru OPC. O lăcomie plăcută, pe care o savurezi încă de când răsuceşti cheia în contact. Sincer, nu am crezut vreodată că o cheie de Opel poate să-ţi ridice părul de pe mâini.
S-a întâmplat. Recunosc. Mă declar vinovat. Am tresărit la zăngănitul metalic puternic, amplificat probabil de faptul că mă aflam într-o parcare. Şi am continuat să tresar pe traseul propus de Opel. Am tresărit ori de câte ori înţelegeam că promisiunile germane se respectă.
Motorul turbo este atât de dornic de acte de bravură. Să fie oare de vină cuplul motor generos, livrat devreme şi apoi oferit continuu până aproape de 5000-6000 de rotaţii, când simţi o uşoară senzaţie de gâtuire? Probabil. Să fie de vină cei 280 de cai, asistaţi de o cutie manuală cu şase rapoarte? Să fie. Poate şi pentru că transmisia se dovedeşte a fi cu mult superioară celei convenţionale, cu rapoarte precise, mai scurte în primă fază şi mai lungi în ultimele trepte pentru a favoriza reducerea consumului.
Aşa cum orice reclamă reuşită are nevoie de o coloană sonoră bine aleasă pentru a deveni memorabilă, aşa şi orice hot-hatch are nevoie de un sunet original. Probabil la asta s-au gândit şi inginerii Opel atunci când au făcut pe compozitorii şi au ales sunetul lui Astra OPC.
Este ceva ce nu am mai întâlnit până acum. Originalitatea constă într-un vâjâit puternic, asezonat cu zăngănitul metalic al evacuării. O combinaţie originală care ar putea să placă sau nu publicului.
Consum
Noul Astra OPC se vrea nu doar mai puternic decât predecesorul său, ci şi mai economic. Este ajutat în acest sens de injecţia directă şi de sistemul-start-stop. Acesta se comportă bine în oraş, deşi utilizarea lui ar necesita o eventuală acomodare iniţială.
Opel ne promite un consum de 10.8 litri în oraş şi doar 6.5 litri în afara lui. Dacă înmulţiţi cu trei această ultimă cifră ajungeţi la consumul indicat nouă pe ecranul computerului de bord. Lăcomia motorului se vede şi aici. E drept însă că pentru a ajunge la 18 litri/100 de km ne-am folosit de aer condiţionat şi de zona înaltă a turometrului.
Dacă ne uităm în segment, Opel Astra OPC este, după Ford Focus ST, cea mai economică propunere. De media sa de 8.1 litri nu se apropie decât Renault Megane RS (8.2 l/100 km). Volkswagen Golf R şi Mazda3 MPS sunt departe de performanţele germanului.
Performanţe
Şi fiindcă tot am ajuns la performanţe, trebuie să precizăm că acesta este iarăşi un capitol unde Opel s-a ţinut de cuvânt. Noul Astra OPC face ca sprintul de la 0 la 100 de km/h să pară o joacă de copii. Are nevoie de numai 6 secunde pentru a ajunge acolo, la fel ca şi Megane RS. Ce-i drept, Megane RS scoate cele 6 secunde cu 15 cai mai puţin.
Comparativ cu ceilalţi rivali, Opel Astra OPC este depăşit doar de Volkswagen Golf R, care este însă avantajat de tracţiunea integrală, menită să-i asigure şi o plecare de pe loc mai puternică.
Interior
La interior, Opel Astra OPC vine cu o faţă nouă, mult mai elaborată şi sportivă, aplicată peste deja cunoscutul design interior. E ca un tratament cosmetic aplicat pentru întinerire. Şi întinerire avem.
Pentru că scaunele speciale OPC, cu un look excepţional, pielea neagră completată de cusături în albastrul tradiţional OPC şi volanul cu un diametru mai mic cu 10 mm, îmbrăcat şi el în piele şi crom, dau un aer de jucărie bărbătească, pentru spiritul ludic ascuns în fiecare dintre noi.
Toate aceste detalii vin completate de logo-ul OPC, întâlnit peste tot la interior, şi de afişajul roşu al instrumentelor de bord.
Un detaliu pe care l-am observat involuntar, atunci când am făcut un scurt popas cu Astra GTC pe un drum secundar. Antifonarea interiorului nu te menajează de zgomotele de afară. Poate au avut de a face şi jantele generoase, de 19 inch cu talon extrem de discret.
Spaţiul interior este suficient pentru cinci pasageri, iar portbagajul este unul dintre cele mai generoase din segment, cei 380 de litri fiind peste oferta modelelor Golf R, Focus ST, Mazda3 MPS şi Megane RS.
Preţ de achiziţie
Pasiunile sunt costisitoare. Unii investesc în timbre, alţii în aparatură foto. Cei care iubesc ideea unui hot-hatch vor investi automat în Opel Astra OPC sau într-unul dintre rivalii săi.
Pentru cei care vor poate cel mai frumos hot-hatch al momentului, CONFIGURATORUL AUTOMARKET ne arată că socotelile încep de la 28.885 de euro cu TVA, o valoare care nu surprinde pe nimeni având în vedere segmentul despre care vorbim. Suma poate creşte dacă optaţi pentru o listă de opţionale destul de generoasă.
Rivalii din segment au preţuri ceva mai mari, doar etalonul segmentului fiind cu mult mai ieftin şi abordabil decât Astra OPC, practic o reconfirmare a supremaţiei în această clasă. Renault vrea doar 25.500 de euro pentru Megane RS, o valoare pe care Opel nu o poate concura.
Poate concura însă Ford Focus ST, care costă 29.000 de euro, Mazda3 MPS, care pleacă de la 29.630 de euro, şi chiar Volkswagen Golf R, care atinge astronomica sumă de 36.131 de euro. Aşadar, până la urmă Opel Astra OPC se poate dovedi o afacere chiar bună în segmentul său.
Siguranţă
Chiar dacă se vrea a fi un răzvrătit, Astra OPC nu face compromisuri în materie de siguranţă. Testele de impact executate de EuroNCAP i-au adus 5 stele coupe-ului din Russelsheim.
Protecţia oferită pasagerilor adulţi a fost una dintre cele mai bune din segment, cu un procent de 97%. Rezultatul nu este întâmplător, Astra OPC beneficiind de comunele sisteme ABS şi ESP, precum şi de şase airbaguri şi centuri pretensionate.
În cazul lui OPC vorbim şi despre un sistem ESP cu trei moduri de funcţionare. Primul este cel mai sigur şi intervine prompt atunci când detectează pierderea aderenţei. Al doilea ridică pragul la care intervin sistemele, iar cel de-al treilea permite dezactivarea completă a ESP-ului pentru o mai mare, să-i zicem aşa, ”libertate de exprimare”.
Cei 280 de cai putere sunt struniţi cu ajutorul unui sistem de frânare semnat de Brembo. E cam şi cum ai potrivi o pereche de pantofi New&Lingwood unui costum Brioni, pe care toată lumea îl admiră.
În cazul nostru, pantofii sunt sinonimi cu discuri de frână de 355 mm, ventilate, răcite, perforate transversal şi echipate cu etriere cu 4 pistoane. Rezultatul? Un sistem de frânare care nu dă senzaţia de oboseală nici după ce îl forţezi la maxim pe drumuri de munte.
Ţinută de drum
Ajungem acolo unde nici un alt hot-hatch nu a îndrăznit să spere mai mult decât un onorabil loc doi. Pentru că atâta vreme cât Renault Sport va continua să facă Megane RS, pe prima treaptă a podiumului se va cânta doar imnul Franţei.
Şi totuşi... Opel a promis că va aduce un Astra OPC capabil să se bată cu etalonul segmentului. A promis şi s-a ţinut de cuvânt. Pentru că Astra OPC pare a fi candidatul ideal pentru a pune în pericol poziţia lui Megane RS.
Ce are Astra OPC şi alţii nu au? În primul rând o suspensie faţă HiPerStrut, care şi-a dovedit deja eficienţa pe fratele mai mare, Insignia OPC. Şi pe Astra ajută la o livrare armonioasă a puterii pe puntea faţă în momentul virării. În plus, cu un diferenţial autoblocabil mecanic multidisc pe puntea faţă, totul devine mult mai distractiv.
Şasiul FlexRide completează acest atu, oferind două moduri de rulare: Sport şi OPC. În modul Sport avem de a face cu un hot-hatch banal, fără pretenţii exagerate. Când degetul arătător face însă trecerea în modul OPC, modelul devine aspiraţional. Aspiră la titlul lui Megane RS graţie acceleraţiei intuitive şi suspensiei care se lipeşte practic de asfalt. Totul devine extrem de rigid. Aviz pretenţioşilor, pentru că orice denivelare a suprafeţei este resimţită.
Ţinuta de drum devine foarte rigidă şi ajută mult atunci când abordezi un traseu virajat. Aderenţa se păstrează exemplar.
Un alt detaliu peste care nu putem trece cu vederea este direcţia. Dacă vechea generaţie păcătuia cu un torque steer pronunţat şi deranjant, se pare că noul model a uitat de aceste apucături bolnăvicioase. Foarte rar se va întâmpla să simţiţi o astfel de tendinţă.
Mai mult decât atât, mă ridic în picioare şi aplaud progresele. Este una dintre cele mai precise direcţii pe care le-am întâlnit, fie că vorbim de modul Sport sau de cel OPC. O dovadă că cei 10.000 de kilometri de teste pe Nurburgring nu au cum să nu dea roade.
Vizibilitate
Silueta de coupe vine cu dezavantajele sale. Suprafaţa vitrată s-a redus, ca tribut oferit aspectului general sportiv. Luneta a devenit mai zgârcită, însă dimensiunile oglinzilor au rămas aceleaşi, potrivite pentru dimensiunile maşinii. Ceea ce ne-a încurcat de nenumărate ori a fost însă montantul faţă. În curbele strânse trebuie să priveşti cu atenţie după el.
Astra OPC recuperează atunci când soarele pleacă la culcare. Pe întuneric coupe-ul vede bine, graţie sistemului AFL, care adaptează inteligent lumina farurilor bi-xenon şi face din noapte zi pe orice segment de drum.
Tehnologie
Pe lângă sistemele de siguranţă enumerate mai devreme, Astra OPC preia moştenirea tehnologică a fratelui de serie, GTC Astra. Includem aici un sistem audio cu numeroase conexiuni (iPod, USB, card SD, CD), capabil să satisfacă orice pretenţii ale melomanilor, climatizarea automată pe două zone, senzorii de ploaie, lumină şi parcare, pilotul automat şi comenzile pe volanul OPC.
Scaunele vor face însă deliciul tuturor. Nu numai că arată bine, dar se şi simt excelent. Pe lângă susţinerea laterală potrivită unui hot-hatch, Astra OPC vine şi cu un nivel de confort certificat de organizaţii de profil. În plus, scaunul permite şoferului şi pasagerului să îşi regleze susţinerea laterală atât în zona spătarului cât şi în zona şezutului. Bravo Opel!
O altă echipare tehnologică de ultimă generaţie este frâna electronică. O invenţie enervantă dacă ne întrebaţi pe noi, dar mai ales o invenţie complet nepotrivită pentru un astfel de model.
Design
Am spus-o şi în cazul coupe-ului, o spunem şi în cazul versiunii OPC. Avem în faţă un design extrem de reuşit, foarte echilibrat, un adevărat Făt-Frumos al segmentului.
Dacă Renault Megane RS este etalonul în materie de ţinută de drum, Astra OPC este, de departe, etalonul atunci când vine vorba de aspect exterior. Şi dacă optaţi pentru albastrul tradiţional OPC, atunci clar aveţi cel mai furmos hot-hatch din parcare.
Mai chipeş chiar şi decât Mazda3 MPS, cu mult mai nebun decât ternul Volkswagen Golf R şi cu mai multă personalitate decât Ford Focus ST. Un spirit rebel, captat perfect de liniile musculoase şi pur masculine.
E acel design care te face să-l sorbi pe nerăsuflate în fiecare dimineaţă când cobori din casă şi îl vezi în parcare. Este aceeaşi atracţie vizuală pe care o ai atunci când nu-ţi poţi dezlipi ochii de la o femeie frumoasă. Este un magnet. Cine nu mă crede, se va convinge de asta când o va vedea pe stradă.
Ne-a placut
- Precizia direcţiei
- Design exterior
- Scaunele sport
Nu ne-a placut
- Primul rând de montanţi
- Frâna de mână electronică
Date tehnice - Opel Astra OPC (2012-prezent) 2.0 Benzina Turbo 280CP S/S Man6 OPC GTC | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Ar trebui sa aveti si o rubrica "Concluzie",unde sa rezumati tot ce ati spus in cadrul testului,sa ne spuneti daca merita sa fie cumparata etc...
merci ca m-ai luminat domnule draga.eu totusi cu Bogdan vroiam sa discut,defapt sa-i sugerez o imbunatarire...
cum se face ca romanii sunt asa destepti si le stiu ei pe toate?ce documentari mai amanuntite sa fac?documentarile nu tot pe site-urile de profil le faci?nu tot din alte drive teste?si atunci,dc sa nu-mi culeg aceste info de pe automarket?la multe alte site-uri vad implementata rubrica concluzie...
Si referitor la masina... sa spui ca Megane RS nu are rival este ca si cum ai spune ca nimic nu se compara cu masina nemteasca. Opel a spus inca de acum un an ca Astra OPC va fi foarte diferita fata de fosta generatie. Si se pare ca asa e. Iar in privinta designului mie imi place mai mult Astra OPC. Deci faptul ca Automarket sustine ca aceasta masina se ridica la nivelul lui Megane RS nu mi se pare intamplator.
Poate ca asa e. Daca asta va deranjeaza, cititi si vedeti ce vreti (si) prin alte parti.
Astra OPC e mai echilibrata, se descurca foarte frumos in ambele situatii.
Presupun ca cine cumpara astfel de masini le folosesc zi de zi, nu le pastreaza exclusiv pentru circuit.
@@ lol, dragule, de ce morfolesti bazaconii fara sa verifici mai intai adevarul despre Astra? Calitate slaba pentru simplul motiv ca Opel apartine GM, auzi insinuare! Esti cumva manager calificat pe calitate auto? Te-ai urcat tu personal la bordul unei Astra ca sa fii indreptatit sa arunci cu "verdicte"?......Chiar sa fii atat de miop, si la propriu, si la figurat, incat sa nu sesizezi o realitate extraordinara: noua Astra reprezinta alternativa principala la Golf......Numai ca prostimea este prea spalata pe creier de VAG, cum am mai vazut aceasta explicatie dura, dar verificabila, pe aici......Uita-te la frumusetea neindoielnica, aparte, personalizata, a masinii si lasa cliseele cocalariste, OK???
Auzi sefu', faptul ca ti-ai luat o Astra dupa 15 ani ani de mers cu Dacia si esti orgasmat e de inteles. Faptul ca dupa de ai condus Astra te dai specilist in masini, e penibil! Nu vorbim aici de VAG, ci de o comparatie pur si simplu comerciala cu un produs al unei marci care spre deoasebire de Opel, chiar stie ce e motorsportul. Nu sunt fan Renault insa oamenii astia chiar au facut masini de raliu si fac in continuare. De Opel auzi doar prin campionatul german de turisme. Nu am nimic cu GM... Dimpotriva! Astia chiar fac capodopere auto! Dar atunci cand un ziarist interesat fie si numai de-o calatorie moca pana in Germania vine si-mi spune povesti despre cat de tare seamana o masina cu o legenda,da-mi voie sa ma indoiesc de obiectivitatea articolului respectiv!
PS: Imi cer scuze daca nu inghit Renault si Hyundai. Imi voi tempera limbajul sau chiar voi incerca sa le omit din textele mele.
In primul rand papagal e progenitura nascuta din combinatia fatala dintre ilustrii tai parinti. Partial, ai pus punctul pe "i"! 90% dintre cei care cumpara opc, gti, etc... chiar nu au nici cea mai mica legatura cu sporturile cu motor. 90% dintre ce care iubesc Megan sau Focus RS chiar stiu ce inseamna sporturile cu masini. Tu in mod sigur nici macar n-ai mirosit un circuit de raliu. Faci parte din categoria aia de soferi carora le trebuie o masina fatoasa doar ca sa depaseasca un Logan la semafor. De asta te nu-ti convin nici bordul , nici bricheta, nici alte amanunte care fac din RS o masina interzisa fatalailor de teapa ta. Cate despre amanunte tehnice... daca tie ti se par complete, inseamna ca pasiunea ta pentru masini se reduce la detalii despre tapiterie.
Acum sa revenim la comparatia ta(tampita zic eu) asa cum Opel nu are performante pe circuit nici BMW nu are, si acum urmeaza sa spui ca Renault e mai bun ca BMW la masini? Aici vorbim de masini de strada nu de F1. Ca nu cred ca ai tu bani destui sa-ti cumperi o masina care sa o conduci strict pe circuit, daca aveai nu comentai la opel si iti cumparai un Sesto Elemento, desi ma indoiesc ca stii sa il pornesti dar sa il conduci.
Si acum concluzia, cum vechiul Opel Astra OPC le-a batut pe circuit pe toate rivalele, ar trebui sa cauti pe net, asa si acesta le va da fum.
Da, eu sunt MANDRUL posesor al acestei bestii, iar cine are nelamuriri poate apela cu incredere la mine, sunt deschis sa dau explicatii sau chiar drive test pt cine se pricepe.
cand vii la Buzau, ia nr meu de tel de la tatal tau, sunt prieten cu el.
Suna-ma ca sa faci un test cu masina, sa nu mai comenteze lumea ca scrii din carti ;)