Drivetest Ford Fiesta facelift (2013-2017)
1.0 Benzina Turbo (Ecoboost) 100CP Aut6 TitaniumVineri, 18.04.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ce face dintr-o maşină de clasă mică o maşină ideală pentru traficul urban? O suspensie confortabilă, un motor cu cuplu la turaţii mici şi, bineînţeles, o cutie de viteze automată cât mai nouă şi inteligentă. În general, marii constructori s-au cam ferit să monteze cutii automate în această clasă, din diverse raţiuni. "Creşte preţul de achiziţie" este cel mai întâlnit motiv. Japonezii au înceract să ne convingă că transmisia de tip CVT este soluţia, fiind mai ieftină ca o cutie automată de ultima generaţie, dar şi extrem de enervantă. Aşa că, într-un final, marii producători au înţeles că există un segment de public care caută produse de calitate şi şi-au dotat modele de clasă mică cu cutii automate de ultimă generaţie, eventual cu două ambreiaje. Volkswagen a fost printre primii care au făcut asta, montând pe Polo apreciata cutie DSG, răspândită apoi pe toată gama de modele din familia lărgită a grupului VAG, Acum a venit rândul celor de la Ford să facă din Fiesta un model mai interesant oferind opţiunea pentru cutia de viteze Powershift. În combinaţie cu deja celebrul motor Ecoboost de 1.0 litru şi 100 CP, Fiesta devine acum o propunere extrem de atractivă pentru traficul urban.
Ford Fiesta facelift (2013-2017)
1.0 Benzina Turbo (Ecoboost) 100CP Aut6 Titanium
- Pret de pornire 11.900 €
- Pret model testat 15.900 €
- Taxa auto 48 €
Motor / Transmisie
Motorul Ecoboost de 1.0 litri este unul dintre cele mai premiate propulsoare din familia noilor motoare cu cilindree mică şi sistem turbo. Deja l-am disecat şi l-am probat pe o serie lungă de modele, de la Fiesta trecând prin Focus, apoi B-Max şi chiar şi pe noul Tourneo Connect. Propulsorul cu trei clindri produs la Craiova este un succes, reuşind să ofere din doar 999 cmc o putere de 100 CP la 6.000 rpm, dar şi un cuplu motor de 170 Nm de la 1.400 rpm la 4.000 rpm. Este elastic şi urcă fericit în ture indiferent de treapta aleasă şi încă de la lansare am fost de părere că are nevoie de o cutie de viteze automată pe măsură. A primit-o pentru modelul mai mare Focus, dar cele două unităţi parcă se combină şi mai bine pentru a-i da viaţă lui Fiesta facelift.
Cutia de viteze automată Powershift are şase trepte, două ambreiaje şi schimbă foarte bine treptele de viteză în modul S. Pentru cei care au piciorul mai greu şi preferă stilul sportiv, cutia oferă un mod S (Sport) în care este folosită toată plaja turometrului pentru accelerare. Ford a ales însă o soluţie mai ciudată pentru selecţia manuală a treptelor: în loc de clasicele clapete, sau poartă manuală pentru levier, Ford a decis amplasarea a două butoane plus şi minus direct pe măciulia schimbătorului. Acestea pot fi acţionate cu degetul mare al mâinii drepte atunci când o sprijinim pe schimbător. Numărul treptei este indicat pe bord, dar sistemul este ciudat şi necesită obişnuinţă.
La capitolul minusuri mai trebuie remarcat că cutia reacţionează uneori lent în modul D la kick-down, atunci când apăsăm pedala de acceleraţie la fund.
Consum
Motorul Ecoboost 1.0 are un consum oficial de carburant de 4.9 litri/100 km atunci când este asociat cu cutia de viteze automată Powershift. Aceasta este valoarea medie, Ford spunând că în trafic urban consumul va creşte la 6.6 litri, iar în mediu extraurban va scădea la 3.9 litri/ 100 km. Bineînţeles, acestea sunt valorile oficiale şi ideale şi, aşa cum ne-am obişnuit, ele nu reflectă neapărat realitatea. Iar din experienţele anterioare cu motorul Ecoboost cu trei cilindri ştiam că consumul variază foarte mult în funcţie de stilul de condus şi de condiţiile de trafic.
O valoare medie se stabilizează destul de greu pe computerul de bord, aşa că de data aceasta am trecut prin toate tipurile de drumuri naţionale şi trafic urban. Am început cu un drum în afara Bucureştiului parcus la viteze legale şi în ritm de croazieră. Consumul a scăzut până la 6.5 litri/100 km. Reveniţi în capitală, am petrecut weeekndul cu diverse drumuri în condiţii de trafic mai mult sau mai puţin aglomerat. Cea mai mare valoare indicată pe computerul de bord a fost de 8 litri/100 km, ceea ce înseamnă o medie generală de 7.3 litri/100 km. Cifrele sunt decente pentru un motor de 100 CP benzină cu transmisie automată şi o maşină încărcată cu trei persoane adulte.
Dacă comparăm cifrele oficiale de consum cu cele ale concurenţei din clasa mică, Fiesta cu cutie automată are rivali ceva mai eficienţi în ale consumului. Un Polo 1.2 TSI cu cutie DSG consumă în medie 4.7 litri, iar Peugeot 208 VTI 1.2 sau Mitsubishi Space Star 1.2 au valori de 4.1, respectiv 4.2 litri. De menţionat că acestea două din urmă sunt motoare aspirate asociate cu cutii de viteze automată clasică şi, respectiv, CVT, iar puterea dezvoltată de acestea este cu circa 15% mai coborâtă.
Performanţe
Motorul din dotarea lui Ford Fiesta a fost un Ecoboost 1.0 în varianta sa de 100 CP. Este suficient de potent pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 10.8 secunde atunci când este asociat cu cutia de viteze Powershift cu şase trepte. Viteza maximă care poate fi atinsă este de 180 km/oră.
Performanţele sunt identice cu cele ale modelului Volkswagen Polo 1.2 TSI cu cutie automată DSG. Însă există şi rivali ceva mai rapizi. De exemplu Seat Ibiza 1.2 TSI DSG FR, care accelerează de la 0 la 100 km/oră în 9.7 secunde. În plus, Renault Clio 1.2 TCE 120 CP cu cutie automată EDC accelerează în 9.4 secunde, profitând de cei 20 de cai în plus.
Interior
Motorul Ecoboost 1.0 poate fi asociat cu cutia Powershift în două variante de echipare: Trend şi Titanium. Noi am avut la test versiunea de top Titanium, care se traduce printr-un interior destul de bine dotat. În primul rând sare în ochi consola centrală cu sistem audio Sony ale cărei butoane mici, multe, mărunte şi împrăştiate sunt deja un element clasic pentru Ford. În continuare nu ne place, dar parcă ne-am mai obişnuit cu ea. Avem un ecran color în partea superioară, nu foarte mare, dar care afişează suficient de bine informaţii de la sistemul audio, telefon sau computer de bord.
Interiorul este însă, în mare, foarte primitor, suficient de spaţios şi de plăcut ochiului. Plasticele sunt "curate" la atingere, cu câteva excepţii. Scaunele din faţă oferă un suport lateral bun şi favorizează drumurile lungi. Indicatoarele de bord sunt uşor de citit, mai ales acum, după facelift, când sunt luminate într-o nuanţă albă inspirată. Mai jos de schimbătorul de viteze avem un spaţiu de depozitare unde este amplasată şi mufa USB plus o priză de 12 volţi alături de două suporturi de pahare. Mai avem şi o cotieră şi un spaţiu de depozitare ascuns în stânga volanului. Portbagajul este în media segmentului, cu un volum de 295 litri fiind depăşit uşor de modele Skoda Fabia (315 litri), Renault Clio (300 litri) şi Honda Jazz (335 litri).
Preţ de achiziţie
Pentru a putea parca o Fiesta Ecoboost cu cutie de viteze automată Powershift în faa blocului avem două variante: Trend la 14.400 euro sau Titanium la 15.900 euro. Evident, din aceste preţuri se scad ofertele speciale ale dealerilor şi se adaugă ulterior preţul opţionalelor alese. Dacă ne raportăm la preţul variantei mai bine dotate, mai trebuie să adăugăm opţionale de 2.500 euro pentru a avea jante pe 16 inch, senzori de parcare, oglinzi pliabile electric, aer conditionat automat, cheie inteligentă, Bluetooth, Sync şi senzori de ploaie.
Un Polo în echipare de top cu cutie DSG are un preţ similar, în timp ce găsim preţuri ceva mai bune la Renault pentru Clio EDC cu motor de 1.2 turbo şi 120 CP, Opel Corsa 1.2 85 CP Easytronic, Peugeot 208 1.2 82 CP sau Mazda2 1.5 102 CP auto. Un rival de temut ar fi fost şi Dacia Sandero, dar constructorul român încă nu vrea să îşi doteze modelele cu transmisii automate.
Siguranţă
Fiesta a mers la EuroNCAP în 2012 şi a obţinut scorul maxim de cinci stele, cu un punctaj de 91% pentru protecţia pasagerilor adulţi. Este unul dintre cele mai sigure modele de clasă mică, iar prin intermediul sistemului Sync maşina poate apela singură numărul de urgenţă 112 în caz de accident, cu condiţia ca un telefon mobil să fie conectat prin Bluetooth la sistem.
Cele şase airbaguri sunt prezente bineînţeles la apel în dotarea standard, acolo unde regăsim şi o serie suplimentară de sisteme de siguranţă active şi pasive dintre care remarcăm Active City Stop, sistemul care permite frânarea automată pentru evitarea unei coliziuni la viteze mici.
Ţinută de drum
Fiesta are una dintre cele mai bune suspensii din segementul B. Este excelentă pe drumuri virajate, reuşind să pună un zâmbet pe faţa celui de la volan. Poate citi fără cusur aproape orice denivelare şi totuşi nu rupe rinichii pasagerilor atunci când traversăm o linie de tramvai. Direcţia contribuie din plin la plăcerea de a conduce un Ford Fiesta. Este precisă iar volanul are suficient de multă "greutate", reuşind să transmită feedback corect din partea punţii faţă.
Chiar şi în asociere cu cutia Powershift, Fiesta 1.0 Ecoboost rămâne aceeaşi maşină excelentă. Chiar dacă nu mai ai levierul cutiei manuale pentru a amplifica plăcerea condusului sportiv pe viraje, transmisia automată suplineşte excelent prin schimbări de treaptă rapide şi precise, mai ales în modul dinamic S.
Vizibilitate
Poziţia la volan este foarte bună la bordul modelului Fiesta, iar vizibilitatea este bună. Montantul stânga jenează uneori raza vizuală la virajele de stânga iar luneta nu este cea mai mare din lume, dar te obişnuieşti repede. Camera pentru mersul cu spatele nu era prezentă pe modelul nostru, dar am avut un set complet de senzori de parcare ce făceau orice manevră în spaţii înguste o joacă de copil.
Tehnologie
Ford îşi dotează decent modelele oferite, grupând de cele mai multe ori opţionalele importante în pachete care pot fi achiziţionate la preţuri interesante. Este şi cazul versiunii de top, Titanium. Pentru a beneficia de toate sistemele, mai trebuie achiziţionat pachetul Titanium Premium (2.863 euro), care aduce aer condiţionat automat, cheie inteligentă şi buton pentru pornirea motorului, sistem navigaţie Sony, 8 difuzoare, bluetooth, sistemul Sync cu apelare de urgenţă la 112. O parte dintre aceste sisteme sunt incluse şi în alte pachete de opţionale.
Fiesta vine şi cu sistemul Active City Stop, care permite frânarea automată la viteze mici pentru evitarea unei coliziuni. Sistemul Start-Stop lipsea de pe modelul testat de noi şi nu este disponibil în combinaţie cu această cutie automată, fiind limitat la versiunile manuale ale modelului Ford.
Sync este alt sistem marca Ford şi permite conectarea telefonului mobil prin Bluetooth şi apoi controlarea acestuia prin comenzi vocale. Ford a îmbunătăţit sistemul şi recunoaşte rapid comenzile vocale, dar eu, unul, încă nu sunt foarte tentat să-l folosesc. Mai există şi sistemul MyKey, o cheie inteligentă ce poate fi programată. Acesta poate fi folosită de un şofer tânăr sau de un angajat şi îi limitează acestuia accesul la unele funcţii ale automobilulul. De exemplu, nu poate deconecta sistemul ESP, limitează volumul maxim al sistemului audio sau face ca maşina să nu poate depăşi o viteză maximă de 140 sau 160 km/oră.
Design
Faceliftul aplicat lui Ford Fiesta a adus noua grilă desenată în stil Aston Martin şi pe modelul de segment B. Este semnătura mărcii şi noua sa identitate vizuală, acest calandru fiind prezent pe aproape toate modelele noi din gama europeană Ford. Facelift-ul a mai modificat subtil şi blocurile optice frontale, adăugând lumini de zi LED, însă restul caroseriei a rămas practic la fel. Fiesta are însă una dintre cele mai interesante linii de design din clasa mică şi atrage în continuare priviri pe stradă chiar dacă nu mai este la prima tinereţe.
Ne-a placut
- Motor mic, dar potent
- Cutie automată
- Suspensie excelentă
Nu ne-a placut
- Butoane mici pe consola centrală
- Lipsa sistem Start-Stop
- Lipsă sistem navigaţie
Date tehnice - Ford Fiesta facelift (2013-2017) 1.0 Benzina Turbo (Ecoboost) 100CP Aut6 Titanium | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Ford
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
-
Constructorul american de automobile a publicat un teaser video cu viitorul Bronco Sport facelift. Debutul este programat pentru data de 26 august. (Marti, 13 August)
-
Constructorul american de automobile recheamă în service peste 30.000 de exemplare Mustang, produse în 2022 și 2023. Pe scurt, volanul s-ar putea roti dintr-o parte în alta fără intenția șoferului. (Joi, 04 Iulie)
-
Americanii de la Ford au câștigat legendara urcare de la Pikes Peak cu electricul F-150 Lightning SuperTruck. La volan s-a aflat nimeni altul decât Romain Dumas. (Marti, 25 Iunie)
Pentru "ce mama naibii" ai nevoie sa iti mearga motorul cand stai la stop ?
Ca sa consumi benzina degeaba si sa poluezi in plus. Aha, acum inteleg...
Oricum, sistemul se poate decupla, daca te deranjeaza. Din experienta proprie, in 3 zile te obisnuiesti cu el si apoi ti se pare la fel de natural ca si cruise controlul sau senzorii de ploaie.
tocmai voiam sa iti spun vreo doua legat de sistemul start&stop dar mi-a luat-o cineva inainte....
decuplarea e la distanta de un...deget. Cand pui pe "neutru" iti intinzi degetu' ala pe care tu il tii deobicei in nas si apesi pe buton. As putea sa-ti vorbesc si despre naveta spatiala americana dar nu pot pentru ca nu m-am apropiat niciodata de asa ceva.
Si referitor la masina din test si eu cred ca este una din cele mai bune masini de clasa mica. Este un echilibru bun intre spatiu, confort, tinuta de drum, calitate si pret la aceasta clasa. E bine si ca Ford vine mai mereu cu oferte speciale, pentru ca pretul de lista mi se pare totusi un pic cam mare.