Test drive Fiat Croma 1.9 Multijet (3)

De Mircea Meșter
Publicat Vineri, 09.01.2009
A treia parte a testului cu Fiat Croma ne arata cum s-a comportat break-ul italian la drum lung. Motorul si suspensiile sunt cheia testului.

Fisa tehnica

Lungime (mm) 4783
Latime (mm) 1775
Inaltime (mm) 1597
Ampatament (mm) 2700
Greutate (Kg) 1605
Capacitate (CC) 1910
Puterea maxima (CP/rpm) 150/4000 rpm
Cuplu maxim (Nm/rpm) 320/2000 rpm
Viteza maxima (Km/h) 210
Acceleratie 1-100Km (s) 9.6
Consum mediu (l) 6.1

Saptamanile de vacanta care tocmai au trecut mi-au facut cunostinta cu un model putin potrivit stilului meu de viata si preferintelor pe care le am in materie de masini, insa genial din punctul de vedere al utilitatii in concediu. Si spun " nepotrivit stilului de viata" din cauza segmentului in care modelul se afla, fara a lega vreo legatura cauzala cu designul, abordarea sau stilul masinii. Este vorba de Fiat Croma, un model care - cel putin in generatia cea mai recenta - se vede foarte rar pe strazile noastre.

(Citeste aici Partea I - EXTERIORUL si Partea a II-a - INTERIORUL )

PARTEA a III-a - COMPORTAMENTUL DINAMIC

In cele doua saptamani in care am avut la dispozitie Fiat Croma am realizat motivele pentru care breakurile nu sunt la mare cautare in Romania, dar reprezinta cele mai bune masini de familie in Europa, unde una din cinci masini care circula pe sosele sunt station wagon-uri. Motivul e reprezentat de sosele. Asta pentru ca un break - o masina destinata in mod traditional familiilor - dispune de suspensii care au rolul de a asigura un nivel de confort foarte ridicat. Iar soselele noastre nu au legatura cu autostrazile in adevaratul sens al cuvantului.

Fiat Croma are insa un avantaj. Am avut pe mana versiunea Multijet de 1.9 litri cu 16 valve, motor care a facut ceva valva de la lansarea sa si pana astazi prin calitatile sale legate de performanta si prin cifrele de consum. Am avut la dispozitie 150 de cai putere si un cuplu de 320 Nm, amanunte care reusesc sa transforme break-ul italian dintr-o masina de familie intr-una care nu te lasa cand ai nevoie de moment pentru depasiri sau de o viteza de rulare care sa nu te faca de rusine pe autostrazile din afara granitelor.

Prima senzatie pe care o ai la volanul lui Croma atunci cand pornesti motorul este ca inginerii italieni si-au pus cunostintele la contributie pentru a mentine un nivel scazut al zgomotului care intra in habitaclu.

Acest lucru este valabil si la rulare, nivelul decibelilor fiind mai scazut decat la "fratele" Bravo. Continuu aceasta comparatie fratricida si mai departe, observand ca transmisia lui Croma a fost modificata fata de aceeasi versiune si aceeasi motorizare a lui Bravo. Treptele sunt ceva mai lungi, sportivitatea fiind un element pe care il poti intalni doar dupa ce rulezi o perioada cu aceasta masina, pentru a-i intelege mecanismele.

Suspensiile lui Fiat Croma reprezinta un mare avantaj sau un dezavantaj, in functie de locul in care le testezi si de scopul pentru care iti cumperi o masina. Daca ai de-a face cu orasul, suspensiile sunt excelente. Nu vei face manevre bruste, deci setarile ceva mai moi ale acestora te vor ajuta sa treci cu brio peste linii de tramvai, gropi, marcaje in relief si alte inventii romanesti de acest tip. Daca vrei sa iti cumperi masina pentru a incerca sa faci curse nocturne pe serpentine, aminteste-ti ca un break e facut pentru altceva si asteapta-ti randul la un RS6 Avant. In schimb, daca ai de gand sa iti iei o masina in care sa iti incapa familia si care sa te duca cu brio prin Europa, faptul ca te gandesti la Croma reprezinta un punct bun de plecare.

Motorul reuseste sa urce bine in turatii, marele secret al sau fiind - ca in cazul majoritatii propulsoarelor diesel, de altfel - mentinerea constanta a turometrului in jurul valorii de 2000 rpm. Acolo este disponibil cuplul maxim si acolo incep sa isi faca prezenta caii putere. Dupa ce reusesti sa te intelegi cu acest regim de turatie pe sosele noastre si ai norocul de a gasi o sosea libera, esti liber sa functionezi in deplinatatea fortelor.

In momentul in care iesi pe autostrada, ai doua variante: fie setezi Cruise Control-ul la o viteza vecina cu maximul admis in respectiva tara, fie lasi masina pe mainile tale si faci ce te taie capul.

Cu moderatie, evident - doar e masina de familie. Insa o viteza maxima de 210 km/h si o treapta a sasea foarte bine conceputa pentru o caroserie de acest tip reusesc sa te faca sa te abtii de la cuplarea pilotului automat. De exemplu, la 120 de kilometri pe ora in treapta a sasea, acul turometrului se afla undeva la 1900 de ture, asteptand cuminte un imbold din partea celui de la volan. Cateva secunde mai tarziu te afli undeva pe la 150-160, moment in care motorul incepe sa isi reduca zvacul si sa continue lin spre culmi mai inalte.

Marea mea mirare a fost faptul ca toate aceste demonstratii se intampla in conditiile unui consum mai mult decat decent. Daca va bazati pe o viteza de croaziera de autostrada, masina va va ajuta cu un consum constant de 5.8%. Evident, cifra urca in momentul in care prinzi aripi sau intri in orase, unde iti petreci majoritatea timpului. Nu cu mult. Dupa 3100 de kilometri parcursi in raport de 75% pe sosea si 25% in oras, consumul mediu indicat era de 6.8%. Iar faptul ca faci un plin (62 de litri) cu pana in 200 de lei, dupa ultimele cifre afisate de benzinarii, nu poate reprezenta decat un avantaj. Evident, va recomand ca motorina pe care o utilizati in aceasta perioada sa fie una destinata anotimpului rece, pentru a evita orice problema.

Una peste alta, Fiat Croma s-a aratat un companion bun de drum. Probabil nu as fi ajuns la aceasta concluzie daca as fi avut-o in test in oras, asa cum se intampla in majoritatea cazurilor. Insa s-a nimerit ca profilul masinii se sa completeze perfect cu profilul testului pe care l-am efectuat in acest debut al anului. Iar daca aveti nevoie de o masina de acest tip, merita sa incercati si Croma.

Comentarii (5)

  • Va multumesc pentru atentia acordata ! Intr-adevar oameni care fac tot posibilul sa multumeasca cititorul ! Tot respectul , va voi urmarii in continuare.

    P.S: In fisa tehnica nu puteti infiltra si detaliile despre garantie ? ( Fiat parca are 5 ani si 500.000 Km ) Consider ca este un detaliu important. A-ti fi printre primii care fac acest lucru.
    0 0
  • Scuze pentru double-post dar nu vad niciun buton "modifica/modify" cand veti face testul cu Octavia 2 Facelift , intreb pentru ca nu l-am mai vazut pe lista de asteptare ? Nu stiu unde sa scriu despre acest lucru , sper sa primesc un raspuns si scuze de OFF TOPIC.
    0 0
  • mircea
    Teste
    Stimate domn,

    In oferta importatorului, garantia de 5 ani sau 500.000 de kilometri este optionala si costa 400 de euro.

    Test drive-ul cu Skoda Octavia o sa apara cat mai curand posibil, Nu tine de noi, ci de amabilitatea importatorului oficial de a ne acorda masina la test.

    Multumesc.
    0 0
  • Si eu va multumesc pentru promptitudine !
    0 0
  • Doblo'
    croma
    sint fan fiat am 3 modele dar sincer sa fiu nu cred ca acest model va avea succes la noi......oricum masa masinii si dozajul frinelor nu permit un comportament sportiv .......plus platforma veche de opel signum .......
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru