Esential
3.400 | de angajati Saab isi vor pierde locul de munca |
La scurt timp dupa ce oficialii General Motors anuntau ca vor inchide Saab, guvernul suedez intra in joc si incepe noi discutii cu americanii. Oficialitatile suedeze au realizat cat de importanta este pierderea Saab si au decis sa se intalneasca in acest weekend cu cei de la GM, pentru a discuta despre soarta constructorului auto.
Mai mult, in cursul zilei de duminica, Spyker - constructorul olandez de nisa ramas singur in cursa pentru cumpararea Saab - a anuntat printr-un comunicat de presa ca a trimis o noua oferta pe adresa GM. Scopul acesteia: eliminarea tuturor inconvenientelor care au incheiat vineri discutiile cu americanii.
"Am facut toate eforturile posibile pentru a raspunde la toate problemele care au dus la blocarea cestei afaceri si le-am cerut celor de la GM si celorlalte parti implicate sa analizeze serios noua noastra oferta. Suntem increzatori ca oferta noastra va scoate Saab din impasul in care am intrat vineri, urmand sa incheiem un acord pana in 31 decembrie, data-limita stabilita de conducerea GM pentru cumpararea Saab", declara Victor Muller, presedintele Spyker.
In cazul in care decizia americanilor nu se va schimba, inchiderea Saab va avea un impact major asupra economiei nationale suedeze.
3.400 de angajati care lucreaza pentru constructorul suedez vor ramane fara locuri de munca. Acestui numar i se vor aduga si angajatii celor 1.100 de distribuitori Saab din intreaga lume.Conform informatiilor venite din partea Spyker, propunerea venita in cel de-al 12-lea ceas contine 11 puncte importante care raman insa confidentiale. Spyker a dezvaluit doar unul dintre acestea: pentru cumpararea Saab, nu va fi nevoie de un imprumut din partea Bancii Europene de Investitii, astfel ca acordul ar putea sa fie finalizat pana in 31 decembrie. Evident, oficialii Saab si-au exprimat sprijinul total pentru noua propunere.
1. Campanie publicitara aproape inexistenta. Poate gresesc, dar eu unul nu am vazut pana acum niciun clip publicitar Saab la TV. Singurele pe care le-am vazut sunt pe youtube. Saab nu este o masina comerciala, Saab nu este oferit ca premiu la niciun concurs/tombola, nu vezi niciun Saab in vreun videoclip pe MTV sau in vreun film (cu exceptia lui Seinfeld si Analiza Finala acum vreo 20 de ani), Saab nu este luata ca masina de referinta aproape pt nimeni. In locul lui, Mercedes, BMW, Audi, Chrysler...deja ne-am plictisit!
2. Masinile Saab au un pret destul de piperat, acum sa fim sinceri. Chiar daca un 9-5 ajunge sa nu conste mai mult decat un BMW Seria 5, mai ramane si partea cu intretinerea. Am cunoscut asa destui admiratori Saab in ultimii ani. Multi dintre ei parca se jurau ca si-ar lua unul daca ar avea bani, dar dupa ce au dat de bani, tot la masinile nemtesti s-au orientat. Cand ii intrebam, justificarea lor era cam aceeasi: ma costa prea mult intretinerea, service-uri putine si scumpe, romanii nostri habar n-au sa se uita intr-un Saab, etc.
3. Pe fondul unei publicitati aproape inexistente, asa cum am zis, Saab s-a ales cu o imagine f putin populara, de masini exclusiviste, de marca chiar obscura pt unii. Voi reveni
salutare ... am si eu un 9-5 si as fi interesat de anumite aspecte legate de servicearea acestei masini. ce forum folositi?
Problema principală a SAAB este aceea că pierde bani. Dincolo de calităţile tehnice incontestabile, o maşină este produsă pentru a fi vândută. Dacă se vinde bine, generează profit pentru producător şi totul este OK. Cazul Loganului e cel mai relevant. O maşină modestă, deloc frumoasă, dar care oferă calitate decentă la banii ei. Părerile celor din România sunt împărţite pe criterii emoţionale, dar în Vest, unde oamenii sunt mai pragmatici, funcţionalitatea şi raportul preţ-calitate au învins prejudecăţile (maşină din Est-->calitate proastă).
La polul opus, bijuterii tehnologice. VW Veyron, de pildă. Chiar dacă preţul unuia este astronomic, VW pierde bani la fiecare exemplar vândut, pentru simplul motiv că acel preţ astronomic nu acoperă toate cheltuielile făcute pentru proiectarea, dezvoltarea, testarea şi producerea acestor maşini. VW îl menţine din raţiuni de imagine şi pentru că-l poate "subvenţiona" pentru că are bani suficienţi.
O lecţie de bază a economiei este aceea că un produs devine rentabil dacă-şi acoperă costurile şi generează profit. Nu există un adevăr absolut despre cât trebuie să produci şi la ce preţ trebuie să vinzi. Ferrari vinde scump, dar are o imagine de marcă extrem de puternică. Asta face să nu aibă probleme cu comenzile. Clienţii sunt selectaţi şi apoi stau destul în aşteptare până-şi primesc maşina.
Ei bine, să vedem cum stă SAAB acum. De ce a ajuns în situaţia dificilă în care este de foarte mult timp?
1) Varietate extrem de slabă a modelelor disponibile. Ca automobile de oraş, în afară de 9-3 şi 9-5 nu avem nimic altceva ce să alegem. Într-o lume globalizată cu mii de modele disponibile, asta este similară cu oferta comunistă de acum douăzeci de ani: Aveţi de ales între Dacia 1300 şi Dacia 1310. Asta în timp ce segmentul Premium (BMW, Mercedes, Audi), cu care SAAB concurează oferă, cumulat, o groază de opţiuni pentru toate gusturile.
2)Imagine de marcă slabă. Înainte să vă repeziţi cu înjurăturile sau minusurile, câteva precizări. Imagine de marcă slabă NU reprezintă NEAPĂRAT calitate tehnologică slabă. Aşa cu am scris la început, SAAB e echivalent cu înalta calitate şi multe inovaţii în domeniu de care beneficiem toţi astăzi. Din păcate, vrem-nu vrem SAAB e o marcă de nişă. Relativ puţini ştiu de ea, puţini o cumpără (93,000 bucăţi pe plan mondial). E o marcă pentru cunoscători, dacă vreţi, iar cunoscătorii sunt întotdeauna mult mai puţini decăt marea majoritate cumpărătoare care aduce grosul VÂNZĂRILOR.
3)Preţul. Aici s-ar putea discuta în contradictoriu un secol. SAAB pare scumpă. Datorită imaginii de marcă, nu are nici fascinaţia pe care o exercită Ferrari, Porsche (maşini scumpe, dar care se vând fără probleme) şi nici imaginea BMW, Mercedes sau Audi, cele mai cunoscute embleme din segmentul în care concurează. Fanii SAAB ("cunoscătorii" de la punctul 2) asigură cele 93,000 exemplare vândute. Dar...sunt prea puţini.
Părerea mea personală este că preţul "premium" coroborat cu primele două dezavantaje (modele dieponibile şi imagine de marcă) nu reuşesc să aducă pe plus constructorul suedez. Poate este şi vina monedei (coroanei suedeze, destul de puternică), salariile mari sau taxele exorbitante din Suedia.
Nu am de unde să ştiu ce este în registrele contabile ale lui SAAB. Realitatea este că nu a fost profitabilă nici înainte de preluarea de către GM. A-i înjura pe cei de la GM că "distrug" SAAB e, scuzaţi-mă, o prostie. Pur şi simplu, marca asta nu a fost condusă cum trebuie. De la Detroit sau de la Trollhattan, nu ştiu.
Părerea mea este că Spyker nu va reuşi să revigoreze SAAB. Spyker e şi mai de "nişă" şi vinde extem de puţin. Nici ea nu a fost pe profit. Cu părere de rău, nu văd cale de ieşire pentru SAAB.