Miercuri, 15.08.2012
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Într-o perioadă în care monovolumele compacte nu mai au aceeași căutare nici măcar în piețele din Europa de Vest din cauza "virusului" SUV-urilor compacte care tinde să acapareze piețele importante, Opel lansează noua generație a celebrului Zafira încercând să cuprindă cât mai mult din cota de piață a acestui tip de modele. Și dacă de obicei vorbim de modele care ies în evidență prin spațiu, versatilitate și confort, Opel s-a săturat să bată apa-n piuă pe aceleași idei de marketing și a dezvoltat un monovolum care arată al naibii de bine. Adio, cutie plictisitoare, bine ai venit, design SF! Noua generație Zafira - a treia judecând cronologic - devine o mașină frumoasă, pe care o poate conduce și un familist convins cu ceva copii în palmares, dar și un tânăr fără responsabilități de acest tip, precum subsemnatul. Era și normal: partea frontală a noului Zafira Tourer e atât de agresivă, încât seamănă cu Insignia OPC sau cu Ampera, două dintre cele modelele cu adevărat dezirabile din gama Opel.
Opel Zafira Tourer (2012-2016)
2.0 CDTi 130CP Aut Cosmo
- Pret de pornire 26.990 €
- Pret model testat 30.410 €
- Taxa auto 282 €
Motor / Transmisie
Un monovolum de acest tip va fi întotdeauna căutat de familiști pentru a prelua funcția de ajutor al familiei, deci în mod evident cea mai căutată motorizare va fi una diesel. Ei bine, dacă în testul nostru în premieră efectuat la lansarea de presă din Germania am vrut să vedem cum se comportă versiunea de 165 de cai putere a motorului CDTI de 2.0 litri, testul din România ne-a pus față în față cu același motor, dar într-o versiune ceva mai cuminte: 130 CP și 300 Nm. Este cea mai potrivită motorizare pentru familiala germană.
Cuplat cu o cutie manuală cu șase trepte, motorul diesel al celor de la Opel este interesant pe șosea. Dacă primele două trepte sunt mai lungi și dezvoltate astfel încât plecările de pe loc și mișcările prin oraș să nu consume foarte mult combustibil, treptele mijlocii își fac cunoștință cu un Zafira Tourer destul de bine înfipt. Cu patru persoane la bord, modelul german este zglobiu în depășiri, trage când ai nevoie de mai multă energie decât în mod normal și dă impresia că are la dipoziție mai mult de 130 de cai. O alternativă foarte interesantă în gama modelului și în segment în general, mai ales pentru că foarte mulți dintre competitori preferă să renunțe la acest nivel intermediar de putere și să ofere fie 150 de cai, fie 110-115 cai pe motorizările diesel.
Consum
Cifrele oficiale ale producătorului anunță un consum mediu mixt de 5.1 litri/100 km, cu un "urban" de 6.1 litri și un "extraurban" de 4.5 litri. În comparație cu principalii concurenți de pe piață pe plaje de putere apropiate (Renault Grand Scenic 1.6 dCi, Toyota Verso 2.0, Ford C-Max 2.0 TDCI și VW Touran 2.0 TDI), modelul Opel stă undeva la mijlocul clasamentului, alături de C-Max. Campionul absolut e - cumva normal, având în vedere cilindreea redusă - Grand Scenic, cu 4.4 litri/100 km în regim mediu mixt.
Consumul pe șosea în traficul real înregistrat de Automarket este puțin relevant, deoarece mașina de test a fost preluată imediat după transportul ei din Germania, cu doar 15 kilometri la bord. De dragul statisticilor, consumul din oraș a atins o medie de 8.5-9.0 litri/100 km, în timp ce în extraurban am scăzut, la mers normal, undeva în jurul valorii de 5.5-6.0 litri/100 km.
Performanţe
Deși beneficiază de reprize excelente în raportele mijlocii, primele trepte ale cutiei de viteze - concentrate pe atingerea unor cifre de consum bune - taie din performanțele pe distanța "clasică" 0-100 km/h. Astfel, cu 11.4 secunde pentru 0-100 km/h și cu o viteză maximă de 189 de km/h, Zafira Tourer 2.0 CDTI de 130 CP este depășită de rivalii principali pe acest segment de putere, în unele cazuri - Ford C-Max - diferența fiind de aproape două secunde (C-Max afișează 9.6 secunde pentru 0-100 km/h).
Una dintre explicații constă în faptul că Zafira Tourer este cel mai greu monovolum compact intrat în comparația noastră: 1733 de kilograme masă proprie pentru 2.0 CDTI în versiunea de echipare superioară Cosmo, cu 150-200 de kilograme în plus față de principalii adversari.
Interior
Dacă ești familiarizat cu interioarele modelelor Opel de generație recentă, habitaclul lui Zafira Tourer nu-ți va oferi nicio surpriză majoră. Cel puțin la nivelul instrumentarului de bord și al zonei pasagerilor din față, acolo unde monovolumul german păstrează majoritatea elementelor pe care le-am văzut prima dată pe Insignia și apoi pe toată gama Opel, implicit fragmentarea opțiunilor disponibile în câteva zeci de butoane cu care te obișnuiești greu.
Există însă și diferențe care te "pregătesc" de întâlnirea cu zona scaunelor pasagerilor din spate. Cea mai importantă dintre acestea este consola centrală etajată FlexRail, ale cărei trei nivele glisează pe o serie de șine pentru a-ți oferi în centrul mașinii elementele de care ai nevoie, chit că acestea se numesc cotieră, zonă cu suport pentru pahare sau zonă de depozitare pentru diferite obiecte. Rămâne de văzut cât de fixă și silențioasă rămâne această zonă după câteva zeci de mii de kilometri pe drumuri de calitate inferioară.
Despre sistemul Flex 7, care permite rabatarea foarte ușoară a scaunelor sau mutarea acestora în față sau în spate, în funcție de preferințe, a scris deja Dragoș mai multe în testul său din Germania. Vreau însă să subliniez încă o dată posibilitatea de a transforma scaunul central de pe al doilea rând într-o măsuță/cotieră prin pliere, cei doi pasageri din spate având astfel la dispoziție suficient loc pentru a nu-și face probleme cu unul dintre cele mai încăpătoare modele din segmentul compact.
Preţ de achiziţie
Opel Zafira Tourer este una dintre cele mai scumpe alternative ale segmentului monovolumelor compacte. Nu e niciun secret în asta, o simplă comparație cu rivalii din această clasă arătând că doar VW Touran este mai scump decât modelul german. Mașina testată de Automarket a venit în echiparea superioară Cosmo, care costă 27.000 de euro și vine cu o serie de elemente interesante: scaunele de pe rândul doi cu funcție Lounge, geamuri electrice, sistem de compartimentare a portbagajului FlexOrganizer, frână de mână electrică, oglinzi electrice încălzite, bare din aluminiu pentru portbagaj și multe alte lucruri utile unei familii. De altfel, lista completă a dotărilor poate fi regăsită pe Configuratorul Automarket. Pe lângă dotările standard, mașina testată de noi avea o serie de elemente adiționale foarte utile, cele mai notabile fiind farurile Bi-Xenon AFL, pachetul de protecție perimetru (senzori de proximitate și camere) sau scaune sport pentru șofer și pasager. Prețul total al pachetului testat a fost de peste 30.000 de euro.
La o analiză a modelelor din același segment în versiunile lor superioare de echipare oferită de Configuratorul Automarket, observăm că Zafira Tourer se poziționează în plaja superioară de preț. Totuși, să nu uităm asul din mâneca Opel: vechea generație Zafira se află încă în vânzare, iar prețurile pentru acest model sunt acum extrem de atractive.
Siguranţă
Cu cinci stele EuroNCAP și cu o serie de pachete care oferă liniște psihică și - la nevoie - fizică în dotarea standard, Zafira Tourer nu ridică probleme din punctul de vedere al siguranței pasive și active. Pasagerii sunt bine protejaţi în caz de impact cu ajutorul airbagurilor şi a sistemelor electronice clasice. În plus, Zafira oferă acum Collision Imminent Braking (CIB). În caz că cel de la volan nu reacţionează la avertizările sistemului Forward Collision Alert, Zafira Tourer va frâna automat cu 0.3G pentru a limita consecinţele impactului. Acest sistem este disponibil pe modelele cu Adaptive Cruise Control, pilot automat cu radar frontal care măsoară permanent distanţa faţă de automobilul din faţă.
Ţinută de drum
Normal, Sport sau Tour? Dacă acum câțiva ani mi-ai fi spus că monovolumele îți vor oferi posibilitatea de a alege cât de confortabil sau cât de sportiv vrei să rulezi, ți-aș fi spus că suspensia adaptivă îi este rezervată gamei sport din CV-ul fiecărei mărci. Acum, însă, când Zafira Tourer îți oferă alternative pentru a te face să te simți cât mai confortabil sau mai "pilot" la volan în funcție de situație și de preferințe, alegerea germanilor mi se pare una absolut normală.
E adevărat, având în vedere faptul că vorbim de o platformă Astra ușor modificată, dispariția sistemului FlexRide dintre opțiuni ar fi fost o cheltuială inutilă pentru Opel, pentru că dezvoltarea sa trebuie echilibrată de comenzi cât mai stufoase. După câteva zile la bordul lui Zafira Tourer, concluzia noastră este însă pozitivă. E bine să ai de unde alege, iar Opel nu merită decât laude pentru că tații vor avea la dispoziție o mașină de familie când duc copiii la școală și una care nu se face de rușine pe serpentine pe drumul înapoi spre casă. În cazul în care acestea există.
Vizibilitate
Zafira Tourer nu pune probleme la capitolul vizibilitate, modelul german find construit astfel încât suprafețele vitrate să nu fie blocate de elemente constructive ale caroseriei. Dotat cu parbrizul opţional panoramic plus montanţii A foarte subţiri, Zafira Tourer nu obstucţionează aproape deloc vizibilitatea celui de la volan nici chiar pe virajele mai strânse de stânga. Singurele probleme se rezumă astfel la parcările în locuri strâmte, acolo unde Zafira Tourer își arată dimensiunile. Dar, în ciuda mărimii, manevrele sunt uşurate de senzorii de parcare şi de camera pentru mersul cu spatele ce trimite imagini pe display-ul de pe consola centrală.
Tehnologie
Atunci când vorbim despre pachetul tehnologic și multimedia disponibil pe Zafira Tourer, revenim la discuția despre apartenența monovolumului german la familia Opel. Practic, inginerii germani au implementat pe noul model de familie al mărcii toate elementele pe care le știm deja din gama Insignia, Astra și - parțial - Meriva. De la Opel Eye - camera centrală care monitorizează ce se întâmplă în fața mașinii și care trimite apoi informația unui computer care o utilizează la pachete precum Lane Departure, Traffic Sign Recognition sau Adaptive Light System (acesta din urmă e preferatul meu pentru că-ți ia grija cuplării fazei scurte/lungi) pe șosea pe timp de noapte. Nu lipsesc din dotarea lui Zafira Tourer nici senzorul care monitorizează unghiul mort, un sistem de asistență la parcare și o cameră pentru marșarier.
Până la apariția unui model de acest tip care să le ofere pasagerilor-copii și posibilități multimedia excepționale, Zafira Tourer este unul dintre monovolumele cele mai dotate tehnologic de pe piață.
Design
Capitolul design poate fi rezumat simplu în cazul lui Zafira Tourer: monovolumul german întoarce capete pe stradă, iar acest lucru este pur și simplu o performanță pentru un astfel de model în România. Arată foarte bine, din punctul meu de vedere cel mai bine în acest segment, iar linia frontală agresivă, cu farurile extinse prin două "apendice" în formă de bumerang, este completată cu succes de un profil elegant. De evitat, totuși, culoarea neagră - cea pe care am avut ocazia s-o testăm - pentru că îi "fură" lui Zafira Tourer din personalitate.
Așa cum am spus și în introducere, Opel a reușit să transforme complet Zafira între două generații, noul model reușind să își mențină atracția practică, dar să vină cu un puseu de personalitate preluat direct de la vârfurile Insignia OPC și Ampera. Curaj maxim pentru Opel.
Ne-a placut
- Design foarte reușit
- Interior ultra personalizabil
- Dotări standard bogate
Nu ne-a placut
- Performanțe slabe
- Consum mediocru
- Preț ridicat
Date tehnice - Opel Zafira Tourer (2012-2016) 2.0 CDTi 130CP Aut Cosmo | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Constructorul german de automobile anunță că ediția specială Corsa YES poate fi comandată și în România. Prețurile încept de la 20.250 de euro, iar clienții pot opta și pentru o versiune electrică. (Miercuri, 12 Februarie)
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie 2024)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie 2024)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie 2024)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie 2024)
Asta ca sa nu apara comentarii aiurea :)
2) Masina chiar arata bine!
Toate movolumele sunt fade, asta iese in evidenta, si nu doar intre monovolume, ci in general pe strada!
De ex: daca trec pe strada un BMW break (care stiu ca nu e monovolum, deci cu atat mai mult) si o Zafira, pariez a majoritatea se uita dupa Zafira
30000 E este cam mult zic eu chiar daca masina arata bine.
Si cu riscul de a-mi pune in cap o gramada de oameni consider ca totusi Renault Grand Scenic 1.6 testat de voi mai saptamana trecuta este o masina mai........hai sa-i zicem Ok pt clasa asta.
E simplu: Peugeot 3008 e din alt segment, iar Peugeot 5008 nu are motorizare similară cu cea pe care am testat-o pe Zafira Tourer 2.0 CDTI 130 CP.
CEL MAI ASPECTUOS SI MAI FRUMOS MONOVOLUM RAMANE C4 PICASSO IAR MOTORIZAREA DE 2 HDI DE 150 CP ESTE CRED UNA DIN CELE MAI BUNE DE PE PIATA LA ACEASTA ORA
RESTUL MONOVOLUMELOR SUNT SI ELE INTERESANTE
mie nu imi place ca au ungit faruruile alea in jos