Drivetest Volkswagen Golf GTE (2015-2016)
1.4 TSI 204CP hybrid AutVineri, 06.11.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Volkswagen este creatorul primului hibrid plug-in de volum al clasei compacte care este orientat spre performanțe dinamice. Vorbim despre Golf GTE, fratele hibrid plug-in de 204 CP al lui GTI. Modelul se prezintă drept o alternativă sportivă hibridă la actualele modele disponibile în clasa compactă.
Constructorul german le propune clienților un hibrid cu resurse generoase în materie de dinamism, care nu uită să protejeze mediul atunci când i se oferă ocazia. Tot ce-ți trebuie este o priză de la care să-l încarci. Dacă ai la dispoziție una acasa și alta la birou, ai posibilitatea să faci drumuri zilnice în modul electric și să te bucuri ocazional de performanțele sistemului hibrid de 204 CP fără să te simți vinovat că arunci sute de grame de CO2 pe eșapament în atmosferă.
Având în vedere caracteristicile sale, vorbim despre un model destul de nișat pentru ce ne-a obișnuit Volkswagen până acum, dar Golf GTE ar putea să dea naștere unui întreg segment, așa cum a făcut și strămoșul său, Golf I GTI, la finalul anilor '70. Poate că varianta modernă a crizei petrolului îi va motiva pe clienți să atragă o nouă rasă de hot hatch-uri: cele hibride plug-in.
Volkswagen Golf GTE (2015-2016)
1.4 TSI 204CP hybrid Aut
- Pret de pornire 36.890 €
- Pret model testat 47.112 €
- Taxa auto O €
Motor / Transmisie
Golf GTE este primul model de serie din această gamă oferit din fabrică cu două motorizări care lucrează în tandem: una electrică și alta alimentată cu benzină. Unitatea 1.4 TSI din dotare dezvoltă 150 CP, în timp ce motorul electric asigură 102 CP. Sistemul hibrid rezultat asigură 204 CP la sarcină maximă - nu 252, aşa cum ar rezulta adunarea celor două puteri - iar cuplul maxim asigurat de acesta este de 350 Nm. Sistemul de propulsie este comun cu cel al lui Audi A3 e-tron.
Asta înseamnă că noul Golf GTE îl egalează pe actualul Golf GTI la cuplu motor și îl surclasează pe actualul Golf GTD la puterea totală. Resursele sunt livrate exclusiv punții față printr-o transmisie DSG cu șase trepte și două ambreiaje. Pentru a amplifica senzațiile sport, mașina are și sistem de sunet artificial al motorului, care îți rulează în difuzoare atunci când este cuplat modul sport al mașinii.
Golful GTE are patru moduri efective de rulare, comandate de două butoane.
Primul este modul 100% electric, în care și pornește atunci când pleacă de pe loc și are acumulatorii încărcați. Al doilea este modul GTE, un soi de buton Sport, care asigură performanțele maxime ale vehiculului.
Modurile de rulare trei și patru sunt cele două variațiuni ale sistemului de propulsie hibrid, șoferul alegând să funcționeze fie într-un mod hibrid care să încarce acumulatorul pentru o funcționare ulterioară în modul electric, fie într-un mod hibrid clasic, în care motorul electric susține pe cât posibil deplasarea mașinii, fiind ajutat de unitatea cu ardere internă. Un mod special are și cutia de viteze, care renunță la modul Sport al DSG-urilor în favoarea unui mod "B" (de la Brake), care accentuează frânarea de motor ca să încarce bateria sistemului hibrid.
Noul Golf GTE asigură reprize impresionante de la orice viteză ai pleca, iar puntea față ajunge să se chinuie destul de mult la plecările agresive de pe loc în condiții de aderență care nu sunt tocmai favorabile. Sunetul cu care ne-au obișnuit hot hatch-urile nu este prezent. Practic nu ai senzația sonoră că ne afli la bordul unui model deosebit de sportiv, dar mașina compensează prin felul în care urcă acul vitezometrului în neștire atunci când apeși puternic accelerația.
Dacă folosești o mașină ca asta în deplasările zilnice, vei avea ceva mai prietenos cu portofelul decât un GTI, mai ecologic și mai iute decât un GTD și un model mai interesant decât orice alt hibrid plug-in de volum lansat până acum.
Singura nemulțumire, pe lângă prezența sunetului artificial de motor, este nivelul de putere, care ar fi putut să fie mai mare. Dacă Volkswagen făcea un hibrid plug-in mai puternic decât GTI și-l lăsa doar pe Golf R mai puternic în ofertă, avea o șansă în plus să cucerească inimile pasionaților de clasa hot hatch-urilor. Așa, singura șansă este ca aceștia să testeze şi să înţeleagă şi această mașină.
Consum
Golf GTE anunță un consum mixt de 1.6 litri la sută în ciclul standard NEDC și emisii de CO2 de 37 de grame pe kilometru. Asta înseamnă că poți să-ți cumperi un hot hatch și să primești ecobonificație de la Guvernul României pentru că ai ales o mașină ecologică, un hibrid plug-in care emite sub 99 de grame de CO2 pe kilometru. Evident, aspectul acestei bonificații nu contează pentru clienții lui Golf GTE. În raport cu celelalte modele hibride din segment, consumul lui Golf GTE este mai mare, dar - aşa cum am arătat mai devreme - modelul vine cu mulți cai putere în plus față de oricare alt hibrid de clasă compactă disponibil în segmentul de volum.
Însă consumul ar putea fi un element care să le atragă puțin atenția de la fișa tehnică a lui GTI, model care prezintă 16 CP suplimentari și același cuplu maxim, dar un consum mixt de 6.4 litri la sută. Deodată, hibrizii par foarte atrăgători.
Cei 8600 de euro diferență dintre un Golf GTI și un Golf GTE se transmit în aproape 7.500 de litri de benzină 95 la preţul zilei în care a fost redactat acest material. Adică 187 de rezervoare pline de Golf GTE sau 150 de plinuri pentru un Golf GTI. În câțiva ani și cu un rulaj mai mare, diferența pică în favoarea hibridului plug-in, cu condiția unei utilizări zilnice și a prezenței unei prize de încărcare în viața șoferului.
În cadrul testului nostru, am plecat cu bateria încărcată complet de la sediul importatorului Volkswagen. De acolo ne-am deplasat în grabă la redacție, pentru că știrile de pe site-ul nostru nu se scriu singure, așa că am condus în ritmul traficului bucureștean. Pe seară și a doua zi dimineața am abordat un stil de conducere temperat, fără să renunțăm la sistemul de climatizare. Per total, am parcurs 21 de kilometri în modul 100% electric doar cu încărcarea de la priză. Am mai mers ulterior pe electric, după ce acumulatorul s-a mai încărcat la frânare, dar nu pe distanțe atât de însemnate.
Consumul urban afișat de computerul de bord după o zi de mers în ritmul traficului de București pe modul hibrid este de 8.6 litri la sută. După ce sistemul hibrid și-a intrat mai mult în pâine, consumul în oraș a scăzut la 7.4 litri la sută.
Regimul extraurban cu acumulatorul electric descărcat ne-a adus un consum de 6.8 litri la sută. Pe autostradă, la 130 km/h în treapta a șasea, motorul cu ardere internă stă la 2.500 rpm și consumul se stabilizează la 8.4 litri la sută. De notat faptul că mașina poate să ruleze cu o viteză de 130 km/h și în modul 100% electric, totul e să ai suficientă energie în acumulator. Valorile de mai sus au fost obținute fără să mai încărcăm acumulatorul lui Golf GTE de la priză.
Performanţe
Golf GTE este cel mai performant model hibrid plug-in din clasa compactă de volum. În raport cu modelele hot hatch tradiționale, Golf GTE stă la un nivel mai jos la capitolul performanțe, având un timp 0-100 km/h de 7.6 secunde și o viteză maximă de 222 km/h. Adică foarte aproape de un Volkswagen Golf GTD, dar la 0.9 secunde și 22 km/h distanță de GTI.
Depinde foarte mult prin ce ochi evaluăm aceste valori. Pentru că GTE este un hibrid plug-in de volum foarte performant, dar un hot hatch mediu în materie de performanțe dinamice. Singurul atu pe care îl are această variantă a lui Golf în raport cu modelele din clasa hot hatch de generație precedentă, pe lângă consumul de carburant, este nivelul cuplului motor. Acesta este ridicat la o valoare demnă de o mașină cu motorizare turbo diesel de performanță ridicată și este disponibil mai repede și pe o plajă mai largă decât la orice alt hot hatch compact lansat vreodată.
Ce face Golf GTE și nu poate să facă niciun alt hot hatch clasic este să regenereze energia pierdută în mod normal la frânare. Pe ceasul care înlocuiește tahometrul (ilustrație alăturată) putem vedea că o frână uzuală atunci când urmează să te oprești la semafor duce acul la primul sfert de pe scara de încărcare. În cazul accelerării, pornirea de la semafor în ritmul obișnuit al traficului necesită doar 20% din resursele mașinii.
Interior
GTE a preluat interiorul de la GTI, schimbând culoarea roșie din modelul tapițeriei cu un albastru electric și modificând câteva ornamente din habitaclu pentru adaptarea la noua clasificare a modelului. Rezultatul este un model cu un interior practic și spațios, cu o consolă centrală lată și orientată ușor înspre șofer, ceasuri de bord mari și lizibile și un nivel exemplar de ergonomie.
Sigur, sunt destul de multe butoane și comenzi, dar lucrurile sunt aranjate într-un mod cât se poate de ordonat și de intuitiv. Simți că e ceva diferit față de un Golf GTI, dar nu atât de diferit încât să fie neplăcut.
Locurile din spate sunt adecvate chiar și pentru trei adulți, iar materialele de la bord sunt de calitate bună pentru segmentul de volum din care face parte Golf, chiar dacă exemplarul testat ajuge să coste peste 40.000 de euro.
Sistemul hibrid penalizează portbagajul, reducând cei 380 de litri ai lui Golf GTI la doar 272 de litri pentru Golf GTE. Adică la nivelul unui portbagaj de Volkswagen Polo, de exemplu. Vestea bună este că ai mai mult spațiu interior față de un Polo.
Preţ de achiziţie
Capitolul preț este la fel de complicat de comparat cum este la capitolul consum sau la performanțe. Pentru că Golf GTE nu are rivali în rândul modelelor hibride clasice și nu este direct comparabil nici cu modelele hot hatch tradiționale, am ales o comparație cu câteva modele din ambele segmente, pe lângă frații săi de gamă - GTI și GTD.
Volkswagen Golf GTE nu este o mașină ieftină sau accesibilă. Costă aproape dublu față de un Golf obișnuit și cu peste 8.000 de euro față de un Golf GTI cu transmisie DSG. Vorbim despre un preț de pornire de 36.890 euro cu TVA inclus. În mod evident, diferența de cost dintre acest model și GTI sau GTD (cu 7.000 de euro mai ieftin) provine de la prezența sistemului hibrid plug-in.
De notat că există şi un bonus guvernamental la achiziţia unei astfel de maşini: 5000 de lei, deci cam 1100 de euro. Această sumă se scade din cea de mai sus.
Evident, dacă acest sistem este folosit într-un mod inteligent, diferența dintre un GTI sau un GTD poate să fie acoperită din facturi de carburant, în special în cazul comparației cu versiunea GTI, dar posibil într-o situație extremă cu un GTD (ai priză și acasă și la birou și mergi doar pe electric toată săptămâna, deci ai consum zero de benzină).
În comparație cu un alt model hibrid plug-in de clasă compactă, Opel Ampera, Volkswagen Golf GTE ajunge să fie mai ieftin și să ofere o putere mai mult decât dublă față de cea a hibridului plug-in de la Opel. Acesta nu are nici valențe sportive comparabile și suferă de pe urma costurilor pronunțate ale tehnologiei hibride la momentul dezvoltării sale și a lansării pe piață. Comparat cu generația proaspăt înlocuită a lui Toyota Prius, Volkswagen Golf GTE este mai scump, dar are aproximativ 70 CP suplimentari și o ținută de drum incomparabil superioară.
Dacă ne raportăm la cei 99 CP ai sistemului hibrid din dotarea lui Lexus CT200h, Volkswagen Golf GTE este o veritabilă afacere în materie de mașină hibridă plug-in cu 204 CP.
Pe lângă modelele hot hatch clasice, Volkswagen Golf GTE este o mașină mai scumpă, fiind cu câteva mii de euro mai scump la achiziție decât un Ford Focus ST sau un Renault Megane RS, cele mai populare exemple din această clasă.
Exemplarul testat de noi a avut un preț de achiziție de 47.100 de euro, fiind dotat cu opționale de peste 10 mii de euro.
Siguranţă
Volkswagen Golf a primit cinci stele la testele EuroNCAP din 2012. Cei de la EuroNCAP nu au mai testat nicio altă variantă a modelului german, iar punctajul de atunci i se aplică și acestei variante a compactei germane.
Şapte airbaguri sunt oferite în dotarea de serie, inclusiv airbag pentru genunchi, plus sistemele electronice de asistare dintre care nu lipsesc ABS-ul şi sistemul de control al tracţiunii. Există, desigur, sistem care să te avertizeze că vei avea un impact frontal cu mașina din față sau că ai părăsit banda de rulare sau cu ești prea obosit și că trebuie să te odihnești.
Ţinută de drum
Golf GTE este, de departe, cel mai manevrabil și dinamic model compact hibrid plug-in. Şi e și mai performant decât compactele hibride care nu sunt plug-in. Acest lucru se întâmplă datorită suspensiei și direcției preluate direct de la Golf GTI, cu adaptări minime. Aceste adaptări sunt necesare, din moment ce GTE este mai greu cu 250 de kilograme decât un GTI, diferență de care este responsabil sistemul hibrid din dotare.
Cele 250 de kilograme suplimentare se simt la frânare, la accelerare, în viraje și la momentele în care vrei să schimbi rapid direcția. Deși n-am mers cu generația actuală a lui Golf GTI, este evident că o parte din agilitatea acestui model se pierde în cele 1.6 tone pe care le anunță în fișa tehnică.
Rezultatul este că un GTE nu va fi la fel de rapid pe viraje cum va fi un GTI sau un alt hot hatch comparabil, cu toate că va opri mai rar la stațiile de alimentare cu carburant și ar avea mai multe ocazii de depășire pe liniile drepte (doar în fața unor modele) datorită cuplului motor generos disponibil pe o plajă largă.
În mod evident, progresul hibrizilor plug-in cu veleități sportive depinde de succesul inginerilor care dezvoltă acumulatori și sisteme de propulsie hibride, pentru că doar reducerea masei la un nivel adecvat pentru un hot hatch i-ar acorda acestui model șanse de izbândă la o înfruntare pe viraje cu un model consacrat din această clasă. De notat că în raport cu hibrizii de clasă compactă, fie ei de volum sau premium, GTE nu are nimic de discutat, fiind câștigător decisiv la acest capitol.
Direcția este ușoară la viteze mici, dar rămâne precisă și fermă pe măsură ce crește viteza. Subvirarea apare mai rapid decât la un hot hatch tradițional, iar lipsa unui diferențial autoblocant mecanic se simte chiar și la 204 CP atunci când aderența nu este prielnică. Suspensia sport filtrează destul de bine denivelările, Golf GTE fiind un model neașteptat de confortabil pe drumuri asfaltate la calitate mioritică (dar nu distruse).
Vizibilitate
GTE ne întâmpină cu ergonomia cu care ne-a obișnuit deja popularul Volkswagen Golf. Sigur, montantul parbrizului de pe partea șoferului este relativ gros și de înclinat, dar modelul nu prezintă probleme semnificative de vizibilitate.
Suprafeţele vitrate sunt generoase, iar oglinzile retrovizoare sunt bine plasate. Oglinda centrală este și ea potrivită pentru dimensiunea lunetei. Manevrele de parcare sunt asistate de un set de senzori și de o cameră video de marșarier.
Tehnologie
Prin definiție, un model hibrid plug-in este un ansamblu tehnologic extrem de complex. Fără excepții până acum, toate mașinile din această categorie îți dădeau senzația de navetă spațială la interior și trebuia să fii puțin Jean Luc Picard ca să te descurci cu toate comenzile din prima.
În cazul lui Golf GTE n-ai problema asta, pentru că arată la interior aproape identic cu un Golf obișnuit, dar foarte bine dotat. Cu excepția câtorva mici butoane și a tahometrului diferit, varianta GTE a lui Golf arată la fel la interior precum un Golf în echiparea de vârf. Chestiune observată de noi, de altfel, şi în testul pe larg pe care-l facem în această perioadă cu versiunea full-electrică a lui Golf.
Asta înseamnă că avem o dotare tehnologică generoasă și completă, cu aproape tot ce ți-ai putea dori de la o compactă de aproape 40 de mii de euro în anul 2015.
O rapidă trecere în revistă a sistemelor din dotare ne arată că mașina testată are tempomat adaptiv, suspensie adaptivă, sistem audio mai performant, acces și pornire fără cheie (era păcat să n-ai asta la un hibrid plug-in), servicii mobile online Car-Net e-Remote (aplicaţie prin care vezi pe telefon ce nivel de încărcare are bateria şi poţi porni climatizarea sau dezgheţarea parbrizului de acasă), sistem front assist, sistem de navigație cu hard-disk pentru stocarea galeriei audio a șoferului și multe altele.
Deși am criticat prețul de achiziție al acestui model, nu există nicio dotare tehnologică la care am fi renunțat la configurarea acestui exemplar, iar aici este inclusă până și trapa electrică din sticlă.
Design
Deși a șaptea generație a lui Golf a venit cu cel mai agresiv și curajos design aplicat până acum în această gamă, modelul din Wolfsburg rămâne definiția unui design clasic în clasa compactă. Varianta GTE are un aspect ceva mai agresiv, preluat și inspirat puternic de la versiunea GTI, dar încă este departe de la ceva care să iasă în evidență pe stradă. Cel puțin într-o variantă pe alb, care atrage atenția în special prin colantul amplasat pe portiere.
Într-un fel, secretul succesului lui Golf este legat și de felul în care arată, iar varianta GTI a aplicat cu bine această rețetă vreme de 40 de ani, deci nu ar exista niciun motiv pentru ca GTE să reprezinte o schimbare majoră în acestă gamă. Cine știe, poate că dacă nu arată precum o creație extraterestră, ci precum un hot hatch, varianta hibridă plug-in și cu veleități sportive a lui Golf va ajunge să fie suficient de populară încât să nască o nouă nișă a lumii auto.
Ne-a placut
- Cuplu motor și reprize
- Consum în regim de utilizare normală
- Ținută de drum
- Suspensie și direcție
- Scaune față
Nu ne-a placut
- Cu multe mii de euro mai scump decât un hibrid sau un hot hatch clasic
- Prețul exemplarului testat
- Nu scurclasează GTI-ul la performanțe și nici alte hot hatch-uri
Date tehnice - Volkswagen Golf GTE (2015-2016) 1.4 TSI 204CP hybrid Aut | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
6,8 extraurban?! 8,4 la 130 km/h? Din nou, oi fi eu vreun ignorant, dar același mastodont al meu stă la 130 km/h la o turație doar cu puțin mai mică - cam 2300-2400 rpm și consumul e 5,3.
Adică, nu vă supărați, dar un hibrid nu e hibrid și ca să consume mai puțin decât tractoarele care fumegă?
Iar de la 1,6 la cât ați obținut voi e o diferență colosală. Nu cred că poți obține 1,6 nici dacă mergi constant cu 50 km/h pe București - Sinaia.
Cred ca un test de durata (pe cateva zile si in diferite moduri de rulatre) ar fi mai relevant.
Corect, ai înțeles perfect. Până la un test de durată, avem doar cifre parțiale valabile în doar câteva moduri de rulare.
@Moldovean
Mi-ai dat o idee minunată. Un test București-Sinaia și înapoi cu GTE. O să-l facem, chit că asta înseamnă să mai luăm o dată mașina. :)
Aștept să-mi dați peste nas :)
Cat despre consum, se pare ca nici aici nu prea pot tine pasul ( asta daca nu or mai avea montat un soft care sa il mai scada cu vreo 3-4 litrii in viata reala pe computerul de bord ) ca sa prosteasca ''multimea'' cu argumente ca ~ vzi Doamne , masina era cu bateria descarcata complet .WHAT ? Cu bateria descarcata complet ? Cu atat mai NASOL , daca ne gandim ca motorul termic dezvolta doar 150 CP din 1.4 L adica '' daun saizing '' . BUA-HAHAHAHAHA .
7,4 L what ? si ''Regimul extraurban cu acumulatorul electric descărcat ne-a adus un consum de 6.8 litri la sută'' . CEEEE ???? 6.8 pt 1.4 150 de cai ? Pai va amintesc o masina de clasa superioara ( medie ) cu motor aspirat 2.0 165 Cp ) deci cu 15 cai in plus ) , ziceati asa la partea de consum : '' În regim extraurban, consumul variază în jurul a şase litri la sută, în funcţie de ritmul impus de şofer '' . Pai cum e cu ''daun saizingul'' si cu ''ingineria'' DAS AUTO ? :)))))
1. Poate ca pretul este intradevar putin cam mare, dar la o simpla comparatie cu Toyota Prius Plug-in o sa vezi ca Golf GTE este doar cu 1000 euro mai scump.
2. Este primul model hibrid al celor de la VW si conform specificatiilor arata destul de bine ca prima incercare. Ai totusi 200 de cai si poti rula doar cu motorul electric pana la 130 km/h(un Prius este limitat la 50 km/h in mod electric, sau varianta plug-in e limitata la 100km/h) si autonomia in mod electric este de 20 km, ceea ce e suficient pentru mersul la locul de munca.
3. Consumul real al Golf-ului este cam mare pentru un hibrid, probabil din cauza ca motorul termic nu incarca bateria la nevoie, aceasta fiind incarcata doar din recuperarea energiei la franare(platforma tehnica de la Prius poate folosi motorul termic pentru incarcarea bateriei pentru a avea suficient curent electric ca sa fie folosit la viteze mici si la plecarea de pe loc)
Eu sunt de parere ca GTE are mai multe avantaje fata de un Prius Plug-in(performante superioare, autonomie mai mare in mod electric, viteza mai mare in mod electric, confort si materiale mai bune, iar Prius e superior la consum, fiabilitate, experienta in clasa hibrizilor), dar comparabil cu un model cu propulsie clasica, este prea scump. Totusi, e o optiune foarte interesanta in clasa hibrizilor si arata ca se pot obtine performante si dintr-un hibrid de volum.