Drivetest Range Rover Velar
3.0 Diesel Biturbo (D300 V6) 300CP 4x4 Aut8 First EditionLuni, 27.11.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Lansarea celui mai avansat telefon Apple a născut un val de simpatie, dar și unul de antipatie. Cei care au avut reacții de aversiune față de iPhone X au criticat în primul rând absența butonului central.
O mare parte din fanii mărcii nu este gata să renunțe complet la butonul care a consacrat iPhone-ul în urmă cu 10 ani. Cu toate acestea, apariția noului X în magazine a mai temperat criticile, pentru că marea masă a înțeles că există viață și după eliminarea butonului. Telefonul funcționează foarte bine și fără.
Există viață după eliminarea butoanelor și în cel mai futurist habitaclu al momentului. Range Rover Velar poate fi considerat un adevărat iPhone X al industriei auto, o mașină care încearcă să ne facă să uităm complet de butoane. Probabil, peste 10 ani, nimeni nu-și va mai aminti de acest efort, într-o lume auto în care butoanele vor fi dispărut aproape complet.
Ce se ascunde însă dincolo de fascinația unui interior futurist? Rămâne el ergonomic și nu ne pune viața în pericol atunci când îl utilizăm? Există un fond suficient de puternic pentru a susține aceste forme? Aflăm împreună din testul de mai jos.
Range Rover Velar
3.0 Diesel Biturbo (D300 V6) 300CP 4x4 Aut8 First Edition
- Pret de pornire 59.381 €
- Pret model testat 110.670 €
Motor / Transmisie
Am gustat cea mai avansată mostră de tehnologie Range Rover alături de un motor diesel. Până la urmă, unui crossover îi stă bine cu un cuplu generos sub capotă. Iar Velar nu-ți înșeală așteptările, pentru că motorul său de 3.0 litri este capabil să-ți aștearnă sub pedala de acelerație un cuplu motor de 700 de Nm, disponibil chiar de la 1500 de rotații.
Este o ofertă de nerefuzat, care îți poate țintui foarte ușor capul în tetieră. Alături de cei 300 de cai putere disponibili la 4000 de rotații, această versiune poate garanta un comportament dinamic demn de un SUV cu personalitate.
O mică parte din această personalitate începe să devină ușor vocală după 3000 de rotații, amintindu-ți că sub capotă se află totuși un diesel, nu o motorizare pe benzină. Însă, una peste alta, nivelul de rafinament este unul demn de clasa premium.
Unitatea cu șase cilindri este asociată unei transmisii automate cu opt trepte. Schimbă liniar și alternează rapoartele în așa fel încât cel de la volan să nu simtă nimic. Retrogradările sunt și ele bune, chiar și atunci când mergi în modul Confort. Dacă alegi setarea Dynamic a mașinii, atunci e clar că transmisia adoptă un stil alert și se folosește cât mai mult de plaja de cuplu. Nu lipsesc nici padelele din spatele volanului pentru un control manual al rapoartelor.
Dacă ar fi să concluzionez, versiunea de 300 de cai putere este cel mai potrivit diesel pentru pretențiile noului Velar. Suficient de puternic pentru a se ridica la înălțimea aspectului futurist.
Consum
Chiar dacă vorbim despre o versiune diesel, nu vă așteptați la o economie de carburant impresionantă. Până la urmă vorbim despre un motor de 300 de cai putere. Chiar și așa, unitatea diesel poate obține o autonomie mai mare cu un singur plin, comparativ cu celelalte versiuni pe benzină. Și, până la urmă, nivelul acesta de confort îl caută clienții versiunii diesel.
În mediul urban consumul poate sări de 12 litri/100 de kilometri, mai ales în traficul aglomerat din București. Media de consum anunțată de oficiali este de 6.4 litri/100 de kilometri, însă în mediul real aceasta ajunge pe la 10.5 litri/100 de kilometri.
Dacă ne raportăm la unicii rivali cu o motorizare comparabilă, adică F-Pace și X4, ambele modele reușesc un consum mai mic decât cel garantat de modelul englez în fișa oficială.
Performanţe
Land Rover a vrut să facă din noul Range Rover Velar cea mai sportivă apariție a brandului. Tocmai de aceea inginerii s-au concentrat destul de mult asupra performanțelor. Chiar și așa, Range Rover Velar este foarte departe de BMW X4 și chiar de fratele Jaguar F-Pace. Velar accelerează de la 0 la 100 de km/h în 6.5 secunde.
Ca să înțelegeți de ce spun că este destul de lent în comparație cu rivalii, așez lângă Velar cel mai puternic Stelvio diesel. Are doar 210 cai putere și atinge 100 de km/h în 6.6 secunde. Nu mai vorbesc de Mercedes GLC Coupe și Porsche Macan, care au și ei resurse în minus, dar accelerează mai repede decât SUV-ul englezesc.
Abia la capitolul viteză maximă Velar începe să arate potențialul pe care îl are sub capotă, vitezometrul oprindu-se la 241 de km/h.
Interior
Experiența de la bordul lui Velar începe încă dinainte de a deschide portiera. Asta pentru că, după ce apar din caroserie mânerele retractabile, pe asfalt o să descoperi silueta mașinii într-un fascicul luminos. Un fel de siglă a lui Batman, doar că în centru este Velar, nu celebrul liliac.
Dincolo de portieră o să găsești un interior tehnologizat cum n-ai mai văzut până acum. Însă, dacă te abții suficient, reușești să treci peste multitudinea de ecrane și să observi materialele nobile și grija pentru detalii. Range Rover continuă să își răsfețe clienții cu materiale pe care le găsești în case de lux.
Piele windsor cu perforații pe scaune, o altă piele foarte fină pe bord, inserții din aluminiu, un plastic lucios (pe care rămân urme de degete) și o mulțime de cusături atent executate. Este o dovadă de respect pentru cei care decid să plătească 100.000 de euro pentru o astfel de mașină, cu mult peste ce poți comanda pe un BMW X4 sau Audi Q5 standard.
Abia după ce te dezmeticești din mirajul materialelor poți să descoperi celelalte detalii din habitaclu. Spațiile de depozitare din portiere sunt destul de generoase și pot primi chiar sticle mari de apă. Pe consola centrală există spațiu pentru pahare și chiar un lăcaș pentru telefonul mobil, cotiera este și ea foarte generoasă, iar torpedoul își face treaba.
Pe locurile din spate nu primești așa de mult spațiu pe cât te-ai aștepta. La picioare totul este decent și, din fericire, există ceva mai mult loc sub scaunele din față. Dacă ar fi să compar noul Velar cu Audi Q5, atunci neamțul ar ieși clar învingător la capitolul spațiu pentru picioare. Nici tunelul central nu prea ajută, fiind destul de incomod în situația, puțin probabilă, a unui al treilea pasager pe bancheta spate.
Velar compensează însă printr-un portbagaj extrem de generos. Are o capacitate totală de 673 de litri, ceea ce face din crossover-ul englez o adevărată referință în segment.
Am lăsat la urmă ergonomia pentru că Velar este diferit de ceea ce ai condus până acum. Nu cu mult, pentru că ștergătoarele, semnalizatoarele sau contactul sunt tot acolo. Controlul climatizării este ușor diferit, pentru că necesită o interacțiune cu unul dintre ecranele de pe planșa de bord. E drept că trebuie să îți iei ochii de la drum și este destul de periculos, însă, treptat, reglarea comenzilor se va face din ce în ce mai intuitiv. Chiar dacă nu există un feedback tactil pentru asta.
Chiar dacă spațiul de pe locurile din spate este decent, nicidecum generos, Velar primește notă maximă la interior întrucât a dus departe ideea de habitaclu futurist, reușind să inoveze și chiar să ofere soluții practice de depozitare.
Preţ de achiziţie
Range Rover Velar frige. Frige atunci când te uiți în lista de prețuri, pentru că este una dintre cele mai scumpe opțiuni din segment. Ca să înțelegeți la ce mă refer, nu trebuie să spun decât că prețul său de pornire este de 50.400 de euro. Asta îl face cu 300 de euro mai scump decât fratele Jaguar F-Pace. De parcă i-ar păsa unui potențial client de cei 300 de euro. Mai scump decât Velar, cu aproape 800 de euro, este doar Porsche Macan. Toți ceilalți rivali au prețuri de pornire mult mai mici, dar și motorizări de intrare în gamă ceva mai modeste.
O să mă raportez la dieselul testat de mine, adică la cel de 3.0 litri și 300 de cai putere. Surprinzător, nu prea are corespondenți în segment. Doar BMW X4 și F-Pace sunt suficient de puternici pentru a-i ține piept. Versiunea diesel de 300 de cai putere a noului Velar pleacă de la 69.000 de euro. Un BMW X4 xDrive35d pleacă de la 61.500 de euro, deci simțitor mai ieftin, chiar și la acest nivel. Nu mai vorbesc de fratele Jaguar F-Pace care este cu 10.000 de euro mai ieftin alături de același motor.
E drept că un Porsche Macan de 258 de cai putere, deci mult mai modest, are un preț periculos de apropiat: 65.200 de euro. Mercedes GLC Coupe 350d este cu mult mai ieftin, pentru că are 258 de cai putere și costă 60.800 de euro.
În ciuda încercărilor de a face din Velar o alegere echilibrată, prețul modelului englezesc rămâne unul astronomic.
Nu vă mai spun că exemplarul de test a ajuns la 110.670 de euro. O să motivez asta prin nivelul impresionant de tehnologie și de confort regăsit la interior. Deh, până la urmă vorbim de prețul ediției speciale de lansare Velar First Edition și de privilegiul de a deține mașina asta înaintea tuturor.
Siguranţă
Deși poate părea surprinzător, având în vedere că vorbim despre un crossover premium destul de scump, EuroNCAP a reușit să-l izbească pe Velar de barierele sale din beton. Englezul a ieșit victorios. Cinci stele, adică punctajul maxim, au fost trecute în dreptul lui Velar.
Crossoverul a primit 93% pentru protecția pasagerilor adulți și 85% pentru cea a copiilor. Chiar și pentru protecția pietonilor punctajul a fost admirabil: 74%.
Lista sistemelor de siguranță include un sistem automat de frânare cu posibilitate de identificare a pietonilor, menținerea benzii de rulare, pilot automat adaptiv, recunoașterea semnelor de circulație și monitorizarea unghiului mort. Și, în situația în care există cineva suficient de nebun să agațe o rulotă de Velar, există și un asistent la remorcare.
Ţinută de drum
Land Rover susține că Velar este cea mai sportivă expresie a gamei sale. De serie. Fără să luăm în calcul versiunile de performanță ale diviziei SVR. O să mă refer la această afirmație și la modul în care se conduce Velar în termeni generali. Apoi aprofundăm puțin tehnologia care dictează comportamentul său pe drum și în off-road.
În primul rând, Velar este o mașină mare și destul de grea, având în vedere că are aproape două tone. Iar detaliul ăsta nu prea poate fi trecut cu vederea. Doar Grupul Volkswagen a reușit să o facă, prin introducerea sistemului electronic de stabilizare, testat recent pe noul Porsche Cayenne și în trecut pe Bentley Bentayga.
Revenind la oile noastre englezești, trebuie să recunoaștem că Velar manifestă în continuare un ruliu și un tangaj care nu-l fac un SUV sportiv. Suspensia este însă ceva mai rigidă decât în cazul celorlalte modele, iar asta face ca Velar să nu se mai încline așa mult.
În același timp, există reversul medaliei. Sunt anumite denivelări unde Velar nu se mai simte la fel de confortabil precum frații săi. Tribut plătit atitudinii sportive. Direcția este, fără îndoială, mai precisă decât ce găsim în gama Range Rover. Mai are însă mult până să o ajungă pe cea a lui Porsche Macan, BMW X4 și chiar pe cea a fratelui Jaguar F-Pace.
Există modul Dynamic, care ascute toate simțurile mașinii și îți oferă o rulare plină de adrenalină, cu fiori plăcuți pe șira spinării, cu o suspensie rigidizată, cu o direcție precisă. Însă nu poți împinge totul către limitele unui Porsche Macan.
Vă spuneam că mașina are două tone, deci e nevoie de mai multe sisteme pentru a imprima sportivitate unui asemenea gabarit. Avem un Torque Vectoring care ajută în viraje, avem un diferențial spate electronic, avem discuri de frână de 350 mm pe față și amortizoare ajustabile.
Sub caroseria lui Velar există o suspensie pneumatică, responsabilă pentru confortul pe care îl simți în marea majoritate a timpului. Ea poate modifica garda la sol a noului crossover și îi poate permite chiar să intre în teren accidentat. Aici intră în discuție și funcția Terrain Response, care poate fi selectată de pe ecranul central și care adaptează tracțiunea în funcție de tipul de teren pe care rulați: nisip, pietre, zăpadă.
Și, chiar dacă îl vedeți ca pe un crossover pedant, care nu prea se murdărește în off-road, trebuie să știți că, la nevoie, își pune cizmele de cauciuc și poate traversa un vad cu o adâncime de 65 de centimetri (60 de cm fără pneumatică), peste media segmentului. În plus, există și o cameră care te ajută la astfel de manevre (Wade Sensing).
În concluzie, Velar nu a uitat de pedigree-ul familiei când vine vorba de rulare în off-road și este, fără îndoială, cea mai recomandată alegere din acest segment pentru ieșiri în teren accidentat. Garda la sol oscilează între 21 și 25 de centimetri atunci când există suspensia pneumatică (standard pe versiunile V6).
Pe de altă parte, când vine vorba despre sportivitate, alții sunt experții în segment. Chiar și așa, Velar îi va face pe mulți clienți aflați în căutarea unui astfel de comportament să se oprească într-un showroom Range Rover. Are potențial sportiv. Un potențial pe care îl combină bine cu rularea elegantă, specifică brandului.
Vizibilitate
Având în vedere că vorbim despre o mașină care încearcă să își seducă viitorii clienți prin formele sale aerodinamice și sexy, nu prea putem vorbi de o vizibilitate excelentă. Luneta spate este ușor cam îngustă și ridicată, în vreme ce ultimul rând de montanți chiar poate pune unele probleme în marșarier. La fel se ântâmplă și cu montantul față de pe partea șoferului. El încurcă în virajele strânse.
Noroc cu oglinzile laterale bine proporționate și cu un sistem de camere extrem de avansat. Vorbim despre un sistem care poate vedea la 360 de grade cu o claritate pe care o găsești rar în segment. Poate doar BMW și Audi să livreze un nivel similar.
Ceea ce nu găsești însă în segment este un gadget pe cât de amuzant și neobișnuit, pe atât de util. Este vorba despre ștergătorul pentru camera spate. Știm toți că atunci când plouă îți iei adio de la camera de marșarier. Ei bine, englezii au găsit o soluție: un jet puternic de apă, care curăță camera. E o găselniță tare inspirată.
Și dacă nici asta nu v-a convins, stați fără grjă! Velar vine cu un asistent la parcarea laterală, perpendiculară și chiar cu o funcție care vă ajută să ieșiți din parcare.
Tehnologie
Ceasurile de bord clasice? Moartea pasiunii pentru un client din acest segment. Tocmai de aceea majoritatea constructorilor premium se orientează către ecrane digitale cu un aspect cât mai futurist. O face și Range Rover, care inserează în spatele volanului de pe Velar un ecran generos, cu o grafică excelentă.
Din păcate nu este la fel de ușor de folosit ca cel regăsit în Grupul Volkswagen, adică Virtual Cockpit-ul celor de la Audi sau Active Info Display-ul VW. O mare parte din vină o au și comenzile tactile de pe volan. Ați citit bine: există niște comenzi tactile pe volan, în locul clasicelor butoane. Problema este că sunt momente în care ele funcționează mai greu. Și e frustrant, mai ales când te afli în mers. Am constatat problema atunci când am încercat să frunzăresc meniul ecranului din spatele volanului.
Lăsând această mică hibă la o parte, trebuie să trec și la celelalte două ecrane de pe planșa de bord. Au și ele o grafică excepțională, au un meniu cu care te obișnuiești destul de repede și sunt pline de tehnologie. Funcționează rapid și nu au momente de răspuns întârziat. La fel și funcția lor tactilă. Așadar, una peste alta, instalarea lor este binevenită, chiar dacă îi va enerva pe fanii butoanelor clasice.
Lista tehnologiilor disponibile este una extrem de stufoasă și include parbriz încălzit, scaune încălzite și volan încălzit. Scaunele sunt și ventilate și au inclusiv funcție de masaj. Un masaj cam timid, dacă e să-l compar cu cel de la Mercedes și Audi.
Trecem în revistă și soluțiile de iluminare: adică farurile Matrix-laser LED și iluminarea ambientală cu mai multe culori. Punem la socoteală și un head-up display care se vede foarte bine, cheia inteligentă de tip brățară (introdusă prima dată pe Jaguar F-Pace), camerele video cu o rezoluție foarte bună, sistemul de navigație care arată foarte bine și sistemul audio Meridian Signature, care are, atenție, un total de 23 de difuzoare și o capacitate totală de 1600W. Adică o adevărată discotecă pe roți, cu multiple soluții de redare.
Design
În ultima perioadă ne-am obișnuit să vedem un design tras la indigo și în interiorul modelelor Land Rover și, implicit, Range Rover. E o practică tot mai întâlnită, lipsită de curaj, justificată de dorința de a crea sentimentul de apartenență la o familie, la un limbaj de design comun.
Din fericire, Velar nu a urmat rețeta. A fost gândit de la bun început ca un crossover cu personalitate, cu sex-appeal, seducător, cu forme care să-l facă remarcat de la o poștă. E drept că păstrează câteva elemente de apartenență la familia Range Rover, dar mizează și pe câteva artificii estetice curajoase. Spre exemplu, linia posteriorului, extrem de ridicată în partea din spate, asemeni unui fund de ambarcațiune de lux. Apoi semnătura LED a stopurilor și partea centrală care le unește. Nu știu de ce, dar fix detaliul acesta mă duce cu gândul la ochelarii lui Jordi La Forge din Star Trek.
Partea frontală, dominată de grila uriașă, flancată de blocuri optice discrete, dar bine evidențiate de o semnătură LED liniară, îți atrage atenția. Jantele uriașe, care pot ajunge și la 21 de inch, contribuie la alura impozantă.
Așadar, una peste alta, Velar este unul dintre cele mai spectaculoase SUV-uri din segment, o adevărată vedetă după care întorci capul. Este exoticul segmentului, mașina în care nu treci neobservat. Iar asta ar putea prinde foarte bine în România.
Ne-a placut
- Tehnologia disponibilă
- Capacitățile off-road
- Designul
Nu ne-a placut
- Prețul piperat
- Funcționarea zonei tactile de pe volan
Date tehnice - Range Rover Velar 3.0 Diesel Biturbo (D300 V6) 300CP 4x4 Aut8 First Edition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
(Semi)britanicii de la JLR au oricum în plan să lanseze modele și mai distanțate de principiile SUV-istice (Road Rover parcă-i zice proiectului similar unui Shooting Brake), dar dacă asta cer clienții solvabili...
...Cărora le-nțeleg accesele de orgoliu nemăsurat, deși nu pot să le și aprob.
Concluzie: se va vinde bine și la noi inclusiv în versiunea de top, că doar 5 miliarde lei vechi nu-s vreun capăt de țară. :-P
Ori asta cum se numeste? stai asa ca stiu: dublu standard.
Intr-o emisiune auto se facea comparatia cu X3 ... Nu stiu cat este de pertinenta dar, ca si pret de pornire acesta pleaca cu vreo 10 000 de euro mai putin decat Velar. Chiar daca considerabil mai slab dotat.
In schimb, niciun concurent, mai ieftin sau mai scump, nu se poate lauda cu performante off road similare... Sistemul de tractiune integrala de la Range Rover este realmente fantastic ... insa nu stiu cati cumpara masina pentru asta!
Comparatia cu X3 e oarecum deplasata. Velar a cam batut Macan-ul care e premium luxury pe cand X3 e doar premium. Iar Velar e 100% premium luxury.