Drivetest Dacia Duster (2013-2017)
1.2 Benzina Turbo (TCe) 125CP 4x4 Man6 LaureateMarti, 11.08.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Încă de la prima noastră întâlnire, printre dunele Marocului, Duster s-a prezentat ca un SUV bărbătesc, destinat drumurilor accidentate sau provocărilor off-road. O mașină robustă, departe de spiritul delicat al micilor SUV-uri urbane.
O imagine pe care nu credeam că mi-o voi schimba la cinci ani de la debutul modelului. Românii au introdus un nou motor pe benzină, de 1.2 litri turbo, care promite să apropie Duster de conceptul unui SUV urban, îndepărtându-l de personificarea băiatului dur.
Dacia Duster (2013-2017)
1.2 Benzina Turbo (TCe) 125CP 4x4 Man6 Laureate
- Pret de pornire 11.000 €
- Pret model testat 16.600 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Nu știu câți dintre fanii Duster s-au bucurat când au aflat că SUV-ul va primi un motor pe benzină de numai 1.2 litri turbo. Probabil foarte puțini, în condițiile în care suntem o țară prea săracă să privim mai departe de un diesel economic.
Recunosc că eu m-am bucurat să aflu că ”Prințul deșertului”, așa cum îl botezasem în cadrul primului test internațional, va împrumuta un propulsor pe care mare parte din redacția Automarket l-a apreciat atunci când l-a testat pe micul Nissan Juke.
AM TESTAT: Nissan Juke - ”Gândac ferchezuit”
Așadar, premize bune pentru benzinarul cu patru cilindri și 125 de cai putere. Primul motor turbo benzină instalat pe Duster aduce SUV-ul românesc în era downsizing-ului. Fără a-l priva însă de resurse generoase. Cei 125 de cai putere sunt completați de un cuplu motor de 205 Nm, resimțit de la 2000 de rotații. Prin urmare, rezerve suficiente pentru un SUV care impresionează și printr-o masă redusă.
Resursele puse la dispoziția șoferului îl recomandă ca o alegerea mai bună în fața deja învechitei unități de 1.6 litri 16 valve, care a suferit întotdeauna la capitolul cuplu motor. Duster pare mult mai vioi, iar motorul este dornic de drum indiferent de turații.
Personal, consider că dacă așezăm noul motor lângă celelalte opțiuni din gamă, noul benzinar de 1.2 litri poate fi cea mai echilibrată soluție în materie de rafinament și resurse.
Noul motor de 1.2 litri este asociat unei transmisii cu șase rapoarte, care nu impresionează prin precizie, etajată destul de scurt, pentru a favoriza accelerația.
Consum
Am spus că noul motor poate fi un echilibru între rafinament și resurse pentru că unitatea cu patru cilindri nu transmite vibrații sau zgomote neplăcute în habitaclu. Nici măcar atunci când sistemul Start-Stop își intră în drepturi.
Start-stop, o să întrebați? Da. Vorbim despre prima Dacie echipată cu acest sistem. Și unul foarte bun, chiar. Este prompt în reacții, iar repornirea nu se face câtuși de puțin intruziv. Așadar, un adevărat ajutor în traficul urban.
În cel extra-urban însă, lucrurile se complică. Nu mai avem nevoie de start-stop, ci doar de un picior foarte fin. Chiar și așa, va fi foarte greu să potoliți setea unui Duster care parcă aspiră benzina din rezervor.
Se pare că producătorul a rezolvat problema indicatorului de carburant, semnalată de nenumărate ori în cadrul testelor anterioare, însă este lovit de un alt inconvenient. Noul motor de 1.2 litri ridică noi semne de întrebare. Cum rezolvi un consum extraurban de 8 litri/100 de kilometri? Ce faci atunci când un rezervor de 50 de litri nu îți poate garanta nici măcar o autonomie de 500 de kilometri? Ce faci atunci când o rulare pe autostradă, cu viteza legală urcă valorile consumului la aproape 10 litri/100 de kilometri, cu climatizarea pornită?
E drept că vorbim despre o mașină aflată în primii săi 1000 de kilometri, care își va modifica aceste valori pe măsură distanțelor parcurs, însă, chiar și așa, consumul indicat și autonomia de puțin peste 450 de kilometri, pot ridica semne de îngrijorare.
Pe hârtie, consumul mixt al lui Duster este de 6.4 litri/100 de km. Dacă ne uităm în segment, Skoda Yeti, Mazda CX3, Mitsubishi ASX, Opel Mokka și Fiat 500X au valori mai mici, însă nu beneficiază de tracțiune integrală pe versiunile comparabile. Suzuki Vitara reușește să se poziționeze cel mai bine cu cei 5.6 litri/100 de kilometri. Asta deși folosește un motor aspirat, de modă veche.
Performanţe
Cât privește accelerația de la 0 la 100 de km/h, Duster 1.2 benzină promite să fie ceva mai vioi decât versiunile existente până în prezent. SUV-ul din Mioveni are nevoie de 11 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h, un timp mai bun decât al lui Suzuki Vitara, Mitsubishi ASX, Fiat 500X și chiar Skoda Yeti. Asta și pentru că mașina este mai ușoară decât celelalte. În schimb, Opel Mokka, Mazda CX-3 și Nissan Juke se dovedesc a fi ușor mai rapizi.
Viteza maximă ajunge la 177 de km/h, însă noi nu am testat-o. Este suficientă pentru șoselele din România, dar ușor mică pentru ceea ce oferă rivalii.
Interior
La interior nu sunt foarte multe lucruri de spus. Șim deja că faceliftul i-a adus lui Duster o ergonomie îmbunătățită și câteva modificări la capitolul materiale. Plasticul tare și neprietenos nu a dispărut, iar finisajele sunt decente, însă nu excelează prin finețe. Noutățile ergonomice includ și poziționarea pe portiere a unor comenzi pentru deschiderea geamurilor.
Spațiul interior este însă cu mult mai generos decât în cazul rivalilor din segment. Pe bancheta din spate pot călători confortabil trei pasageri, chiar dacă șezutul poate părea ceva mai tare.
Portbagajul este și el generos, fiind capabil să înghită 443 de litri. Este cu mult peste media de 350 de litri afișată de rivali. Doar Mitsubishi ASX se apropie suficient.
Preţ de achiziţie
Când vine vorba despre preț este inutil să precizez că Duster nu are nici un rival. Prețul de pornire de numai 11.000 de euro este un prag de care unii producători din segment nici nu ar putea să se apropie.
Versiunea despre care am tot vorbit pleacă de la 14.800 de euro, însă ajunge la 16.600 dacă optezi pentru tracțiune integrală, beneficiind automat de nivelul de echipare Laureate.
Dacă ne uităm în segment, singura amenințare vine de la surprinzătorul Suzuki Vitara, care costă 15.800 de euro în versiunea cu motor aspirat de 1.6 litri, 120 de cai putere, și tracțiune integrală. Bineînțeles, nivelul de echipare de bază nu se apropie de cel Laureate al lui Duster.
Siguranţă
Dacia Duster a fost testat la EuroNCAP în 2011, în varianta originală. A obţinut atunci un scor general de trei stele din cinci, iar gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 74%. Între timp, EuroNCAP şi-a înăsprit standardele, dar şi Dacia a mai adus o serie de îmbunătăţiri în ceea ce priveşte securitatea pasagerilor. Dacia Duster vine echipată în standard cu un set complet de airbaguri, ABS şi ESP, plus asistenţă la frânarea de urgenţă.
Ţinută de drum
Dacia a creat Duster cu un singur gând în minte: confort. O premiză aplicată, de altfel, pe toate mașinile sale. Prin urmare, Duster a fost nevoit să ducă mai departe tradiția și să nu transmită în habitaclu foarte multe din imperfecțiunile drumului. Și așa a fost. Duster a înghițit cu stoicism orice groapă i-a ieșit cale, iar suspensia și-a făcut treaba, fiind chiar silențioasă și harnică în a ascunde imperfecțiunile.
Bineînțeles, există și părți negative, care rezultă tocmai din această relaxare excesivă. Ruliul este pronunțat, favorizat și de garda la sol mai mare. De asemenea, direcția este una dintre acele componente ale mașinii care nu comunică suficient cu tine. Este greoaie și lipsită de feedback.
Aș vrea să închei acest capitol făcând referire la acel aspect pentru care Duster va rămâne cea mai iubită mașină românească din toate timpurile. Simt că SUV-ul este demn de această distincție. Asta pentru că poate fi mașina pe care îți dorești să o chinui în off-road, bancul de teste pentru calitățile sale.
Ajută în acest sens garda la sol de peste 20 de centimetri, unghiurile de degajare și abordare și sistemul 4x4 cu diferențial blocant te pot scoate din situații încurcate. Să nu uiți totuși că, spre deosebire de alte mașini off-road, vadul cu apă prin care se face traversarea nu trebuie să depășească 35 de centimetri. Nu 50, așa cum se întâmplă în cazul altor rivali experimentați.
Duster parcurge cu plăcere orice drum, oricât de prost ar fi. Urcă rampe severe, îşi încrucişează punţile fără ruşine şi te duce acolo unde ai nevoie.
Vizibilitate
Dacia Duster facelift are o siluetă similară cu cea a modelului original. Partea vitrată nu a fost modificată, astfel că vizibilitatea la bord este identică. Poziţia ceva mai înaltă la volan permite o bună perspectivă asupra traficului, deşi uneori montanţii pot jena raza privirii pe virajele mai strânse. Nimic ieşit din comun, însă. Oglinzile retrovizoare sunt decente, iar luneta oferă o perspectivă suficientă pentru manevrele cu spatele. Senzorii de parcare sunt un plus binevenit.
Tehnologie
Dacia a făcut progrese mari la capitolul tehnologie. De la un constructor care considera aerul condiționat și geamurile electrice un moft, constructorul român a ajuns să le ofere pasagerilor săi chiar și un ecran multimedia, care deservește o mulțime de funcții.
Prin intermediul ecranului tactil cel de la volan are acum acces la navigaţie, sistem bluetooth pentru telefonul mobil, precum şi o mufă USB mult mai bine amplasată. Unde mai pui că navigarea prin meniu se face intuitiv și atât de simplu încât și un copil de trei ani ar putea să o manevreze.
Un minus pentru butoanele sistemului de climatizare, mai urâte acum şi mai greu de acţionat faţă de cele ale modelului anterior. Păcat că nu se oferă încă un sistem de climatizare automat.
De notat prezența unui pilot automat cu comenzi pe volan și a unui buton Eco, care își propune să te ajute să economisești. În cazul acestei versiuni, eu m-am convins că este inutil.
Design
Și cum un facelift vine la pachet cu mai multe modificăi estetice, Dacia Duster a beneficiat de o grilă nouă, de faruri cu un design interior modificat și de noi tipuri de jante. Și gama de culori de caroserie s-a înmulțit.
Prin urmare, un facelift în adevăratul sens al cuvântului, care va insufla un aer proaspăt crossover-ului românesc pătrățos, în lupta cu rivalii săi europeni sau asiatici, cu forme ascuțite, rotunjite sau ceva mai fluide.
Duster mizează pe un design robust, greu de uitat, certat ușor cu aerodinamica, dar cu siguranță potrivit pentru cei care își doresc un SUV bărbătesc.
Ne-a placut
- Funcționarea sistemului start-stop
- Rafinamentul motorului
- Spațiul interior
Nu ne-a placut
- Consumul
- Direcția greoaie și fără feedback
Date tehnice - Dacia Duster (2013-2017) 1.2 Benzina Turbo (TCe) 125CP 4x4 Man6 Laureate | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
In rest e ok. Chiar si modelul 4x4 cu dCI e departe de a fi un baiat rau. La urma urmelor nu are sute de cai si nu e vreu pick-up american sau vreun Land Cruiser.
Eu am 4x4 1,5 dci 107cp pe care am dat 18600E aproape full din 2010 (fara "piele") este o masina onesta, 3 lucruri ma jeneaza, stergatoarele fac un zgomot infernal( poti sa pui si mama stergatoarelor dupa 2 luni rezultatul este acelasi, sa schimbi de 3 ori intr-un an este cam mult), zgomotul in rulare la 130km/h si consumul mediu este de 7,2 cam mult, departe de ce s-a anuntat.
Ca sa fiu corect daca costa 16000E era masina perfecta
era interesant era daca autorul mentiona si un consum urban orientativ, nu doar ca sistemul start-stop functioneaza ok
E greu daca si vrei 4x4, si consum bun in oras, dar si consum bun la viteza maxima pe autostrada. Plus ca nu te obliga nimeni sa mergi cu 130-140 la ora pe autostrada, se stie cat de mult conteaza o viteza redusa cu 10-20 km/h la o masina nu tocmai aerodinamica. Din cate stiu eu, consumurile la Duster, mai ales 4x4, nu au fost prea mici cu nici o motorizare.
cu doar 700 de Eu in plus (varianta Passion ) ai o masina clar mai buna si mai dotata. vezi chiar test Automarket
Probabil ar fi cazul sa mai lase din pret .
E inconfortabila, consuma mult, rugineste foarte tare, calitatea este indoielnica. Atat ca este fiabila.
De altfel, o masina 4x4 adevarata e cea cu diferentiale blocabile si reductor, astea sunt un fel de marionete, care daca le fortezi un pic le prajesti ambreiajul.
Daca comparati rabla de Vitara cu chifteaua de Duster,ganditi-va ca intretinerea la japoneza este dubla ca la autohtona.
Motorul de 1,2 tce va fi pus si pe cadavrul de Logan.Cu 125 cp sub capota ,la caroseria de 900 kg,va fi ghiulea rapandula.
Inainte de a comenta inutil despre o masina noua,mergeti la un drive test,comparati preturi,cum se comporta masinile testate.Apoi scrieti coemntarii.Ati vazut pe strada Duster 1,2 tce si stiti clar ca nu este buna rabla ?
Duster nu este 4x4 permanent. Prin urmare orice legatura intre faptul ca este 4x4 si consum poate fi justificata, doar printr-o greutate ceva mai mare a modelului 4x4. si oricum este nesemnificativa. In rest ai dreptate, nu te obliga nimeni sa-ti iei Duster si sa gonesti,
In rest, pentru o familie care mai detine o masina de oras, mi se pare chiar o achizitie ok, pentru o iesire la iarba verde, o padure, sau chiar un concediu intr-o zona in care trebuie sa mai parasesti asfaltul.
Nu as spune neaparat ca ne aflam in fata unui "daunsaizing". In primul rand, duster nu este o masina atat de grea incat sa consideram un motor de 1.2 si 125 cp unul foarte mic. Sa nu uitam ca exista off roadere veritabile cu motorizari de dimensiuni similare (Daihatsu Terios, Suziki Jimny ). Nu imi spuneti ca sunt mai mici pentru ca au greutati similare.
Si apoi in randurile producatorilor francezi masinile cu caracter polivalent, cu abilitatii off road , cu o greutate relativ redusa si cu motorizari mici au o traditie destul de veche. Sa nu uitam ca, as zice celebrul, Citroen Mehari (ca tot ati scris despre el recent) si mai putin cunoscutul la noi Renault Rodeo aveau motorizari si mai mici si mai putin puternice si totusi au facut fata cu succes scopului pentru care au fos destinate.
@S
Tu iar vorbesti fara sa stii. Ce inseamna masina 4x4 adevarata? Ca Audi Quatro nu era 4x4??? Daca prin 4x4 intelegi off roader veritabil, ei bine a zis cineva ca Duster ar fi off roader veritabil?!!! Este doar un SUV care merge mai bine in off road comparativ cu alte SUV-uri. Si are diferential blocabil! Ai habar la ce foloseste rductorul? Treapta intai de la Duster este atat de scurta si turatia la roata este atat de redusa incat chiar nu este nevoie de reductor. Dar pentru ca tot vorbesti de off roadere, da-mi voie sa te intreb, ai mers vreodata la limita cu un RAV 4, de exemplu? Te asigur ca nici nu visezi pe unde poate sa mearga masina aia. Reductor? Ei bine Subaru Forester are reductor. Asta nu o face cu nimic mai buna in off road decat Dusterul. Dar e foarte usor sa-ti dai cu parerea despre off road cand singurul off road pe care l-ai facut in viata ta a fost sa te sui cu masina pe bordura.
alta explicatie pt consum ar putea fi si anvelopele. un coleg de serviciu si-a luat duster 2 si i-a venit din standard cu anvelope Continental all-season, cu rating E pt consum. Nu vad f bine in pozele de la test, dar n-ar fi exclus sa avem acelasi tip de anvelope si aici
Intr-adevar, insonorizarea, desi a progresat fata de primul model, lasa inca de dorit...n-am mers inca cu 130+ km/h, masina fiind in rodaj, dar la 110 km/h deja incepe sa se auda, deci clar ca de la 130 in sus poate deveni deranjant...oricum, viteze de peste 130 km/h sunt atinse destul de rar...
In schimb, in teren accidentat e alta treaba fata de alte SUV-uri (de ex. ix35 si altele din aceeasi categorie)...pe drumuri forestiere pe care cu un ix35 poti merge cu 30 km/h, ca altfel te zguduie din toate incheieturile, cu Dusterul mergi lejer cu 60 km/h si nu prea simti nimic!
In oras e iar foarte buna, e usoara, destul de mica ca dimensiuni, consuma in jur de 6-6.5 (ix35 nu prea scade sub 9 in oras, ma refer la motorul diesel de 2 litri, 184 de cai, 4x4), urci borduri inalte fara frica, iarna pe zapada n-ai niciun fel de probeleme...
Interiorul e destul de slabut calitativ, dar asta e...si pretul e pe masura...e o masina de "frecat", care indura multe abuzuri, o masina foarte buna de zi cu zi, cu care iti faci treaba, fara fitze!
Tot ce am scris e referitor la Dusterul diesel, de 110 cai, 4x4! Eu unul nu vad rostul unui Duster pe benzina, decat eventual cu tractiune fata (desi modelele 4x4 nu sunt asa permanent, practic in marea majoritate a timpului si la ele tot fata trage)...oricum, din cauza consumului ridicat nu as cumpara modelul pe benzina! In orase aglomerate cred ca se duce consumul spre 10%, extrem de mult pentru asa o masina usoara si motor de 1.2...
S-ar putea. Dar sa fim serios, cat pot influenta anvelopele all season consumul. Daca mergi cu anvelope eco reduci consumul cu maxim un sfert de litru la suta. Dusterul 4xe venea cu Conti CrossContact, parca. Nu sunt niste simple cauciucuri all season, ci, pe langa aceasta calitatea sunt cauciucuri pentru SUV. Este o mare diferenta. Dar pana la urma nu iti iei SUV sa-i pui cauciucuri eco si sa-l folosesti exclusiv pe asfalt. Pentru ca, vezi tu, asta-i gresala pe care o fac majoritatea celor care isi cumpara 4x4. Ei de fapt nu au nevoie de o asa masina, dar si-o iau pentru ca da bine sa ai SUV si dupa aia nu pot concepe ca datorita designului (coeficient aerodinamic slab). tractiunii integrale) permanente (daca este cazul), anvelopelor, masina consuma ceva mai mult decat o masina normala de aceeasi putere.
"Dusterul 4xe venea cu Conti CrossContact, parca. Nu sunt niste simple cauciucuri all season, ci, pe langa aceasta calitatea sunt cauciucuri pentru SUV" -> da, modelele 4x4, cel putin dCI-ul 110 cu astea vin: Continental CrossContact M+S
Eu i-ar pune chiar si niste MT-uri, dar avand in vedere ca sunt utilizabile in 1% din situatii, nu merita, pentru ca in restul de 99% din timp n-ai ce face cu ele, pe asfalt sunt un cosmar...eventual niste AT-uri, desi si alea sunt destul de zgomotoase si rigide pentru rulatul pe asfalt, fata de astea stock...
Oricum ar fi, eu sunt foarte multumit de consumul Dusterului 4x4 dCI 110...media de maxim 6.5 urban in rodaj e foarte ok, fata de 9-10% cat aveam inainte...
sunt total de acord si asta am incercat sa spun si eu. avem o masina 4x4 si se pune prea mult accent in test pe ce consum scoate pe asfalt, mai ales la viteze maxime legale de autostrada
Da. Daca stii pentru ce-ti cumperi masina asta si, mai ales, la ce sa te astepti de la ea, chiar nu poti fi nemultumit de Duster. Insa, daca te astepti, asa cum fac unii, ca in 17 -20 000 de euro sa ai confort de Discovery, vei fi nemultumit.
Eu la una dintre masini folosesc niste cauciucuri de suv M+S. Nu le-asi spune MT-uri pentru ca nu au un profil atat de agresiv. Nu le-as schimba pentru nimic in lume. Iarna cand nu mai practic acele activitati care a determina sa merg cu masina in afara asfaltului pun cauciucuri de iarna normale.
Amuzant este faptul ca foarte multe comentarii confirma meteahna forumistului auto roman. Majoritatea dintre cei care critica nu au avut niciodata un buget care sa le permita sa se gandeasca macar la ub Duster nou. Majoritatea celor care vorbesc despre performantele off road nu au intrat niciodata cu masina intr-un noroi atat de mare incat de la bun inceput sa stie ca exista riscul ca au sanse sa nu poata iesi de acolo cu forte prorprii. Dar isi dau cu parerea si se considera experti.
Depinde de gust. Asta cu daca faci sub 20 000 de km pe an trebuie sa te gandesti la benzina este un cliseu. Eu personal merg cam in jur de 20 000 de km dar si daca as merge 15 000 tot diesel mi-as lua. Am sps chestia asta si cu alta ocazie. Cand pleci intr-un concediu in care faci 3000 de km si cu banii ecomomisiti pentru ca ai diesel mai platesti 2 nopti de cazare, vezi ce important este sa ai diesel.
Legat de faptul ca folosesti 4x4 in 0,01% din cazuri, daca tu ai nevoie de 4x4 doar iarna, eu chiar am niste pasiuni care as zice ca efectiv impun o masina 4x4.
Trebuie sa faci pe zi minim 20km ca sa merite diesel (si nu in orase aglumerate), nevasta-mea face 2,5 dus si 2,5km intors, nici nu se incalzeste motorul.
Viteza economica la Duster este intre 90-100km, am facut astfel de drumuri si am reusit un consum mixt de 5,6, dar nu prea ai sansa asta in Romania
La 130km/h consumul este de 7,5 avand in vedere Cx (daca am vrut SUV asta este) si garda la sol consider ca este mai mult decat onorabil
Referitor la capacitatile off-road eu sunt rezervat pt Duster, nu ca nu poate, fata de altele poate mult mai mult.
Daca vrei mai mult trebuie sa-ti iei alte pneuri vreo 3200 lei (bonus trebuie sa le schimbi când intri pe asfalt) si daca mai ai inca 1200€ sa-ti iei suspensie speciala, devine costisitor si-ti strici si masina, exista si alte variante