de Bogdan Mirică
Joi, 15.04.2010
-
-
Trimite pe:
Colibasi 1968. Nicolae Ceausescu, Presedintele Republicii Socialiste Romania, afirma la vederea primei Dacii ca este "prea luxoasa pentru idioti". Inginerii s-au grabit atunci sa scoata "luxuri inutile" precum radioul, oglinda laterala dreapta si incalzirea pentru pasagerii spate.
Pitesti 1999. Renault cumpara uzina Dacia si propune un plan ambitios de relansare a brandului romanesc. Publicul privea sceptic venirea francezilor. Ar fi preferat o "marca nemteasca".
Geneva 2010. Dacia lanseaza la Salonul Auto de la Geneva primul sau SUV din istorie si mai pune o piatra la temelia cladirii unui brand international.
Probabil Ceausescu s-ar rasuci in mormant daca ar vedea evolutia producatorul roman de automobile, dupa aproape 42 de ani de existenta. Fostul dictator ar fi dezamagit sa afle ca francezii au montat la loc radioul si oglinda laterala dreapta (pentru incalzirea pasagerilor spate trebuie sa mai asteptam), ba mai mult au introdus in gama Dacia geamuri electrice, ABS, airbaguri, aer conditionat si alte "luxuri utile". "Colac peste pupaza", Dacia are acum un varf de gama nou, in care viitorii clienti vor putea vedea un model plin de utilitate si aspect practic. Este vorba despre Duster, SUV-ul pe care multi l-am asteptat cu sufletul la gura vreme de aproape doi ani, de cand au inceput sa apara primele zvonuri si fotografii spion. Cronologia evenimentelor care au urmarit pas cu pas dezvoltarea modelului 4x4 a ajuns astazi la final. Deznodamantul ne-a adus fata in fata cu Duster, de a carui companie ne-am bucurat pe o serie de drumuri marocane, croite prin desertul sterp si printre muntii stancosi.
Motor / Transmisie
Am ales sa vorbim in testul de astazi despre versiunea 1.5 dCi si 85 de cai putere, desi am tinut in mana si volanul versiunii mai puternice, de 110 cai putere, insa doar in mediul off-road. Unitatea cu patru cilindri ofera o serie de valori modeste pe hartie, cei 85 de cai fiind mai degraba potriviti unui Sandero sau oricarui model subcompact. Daca luam insa in calcul faptul ca SUV-ul romanesc cantareste mai putin de 1200 de kilograme, asocierea unui motor cu asemenea resurse pare oarecum logica. Puterea totala, resimtita la 3750 de rotatii, este combinata cu un cuplu motor decent si suficient de 200 de Nm, care incepe sa isi arate "dintii de lapte" (de colti vorbim in cazul versiunii de 115 cai) la 1900 de rotatii. Momentul motor se dovedeste a fi suficient pentru a pune in miscare SUV-ul din Mioveni si pentru a-i oferi un comportament dinamic si decent, care nu impresioneza dar isi face datoria. Cei care se asteptau la un dCi silentios vor fi insa putin dezamagiti de insonorizarea defectuoasa, care permite pasagerilor sa asiste auditiv la caznele motorului, atunci cand acul turometrului ajunge in zone mai inalte. Cum era de asteptat, unitatii diesel ii este alipita o cutie manuala cu cinci rapoarte, cunoscuta bine de publicul din Romania. Modelul nou a adus cu sine si noi trasaturi de baza la acest capitol. Cursa a devenit mai scurta si mai precisa, imbucurator am putea spune, chiar daca senzatia ca levierul agata atunci cand cauta raportul ideal inca se mai simte fad. Daca ne referim insa la functionarea acesteia trebuie sa notam pozitiv etajarea treptelor de viteza si faptul ca resursele motorului pot fi exploatate bine la turatii scazute. Primul raport este ceva mai scurt, potrivit pentru o escapada in off-road si destul de capabil sa suplineasca functia de asistenta la coborare atunci cand terenul este uscat. Prezenta cuplului la 1900 de rpm ajuta mult la imprimarea unui caracter dinamic si la pastrarea senzatiei de disponibilitate a resurselor chiar si in cazul unui motor timid, cum este dCi-ul testat de noi.
Consum
Principalul motiv pentru care romanii vor opta pentru motorul diesel de 85 de cai va fi consumul. DCi-ul nu dezamageste la acest capitol, ceea ce inseamna ca banii viitorilor clienti vor fi bine investiti. SUV-ul promite in cartea tehnica un consum de numai 5.7 (6.5) litri in oras, insa asteptati-va ca un Bucuresti aglomerat sa va inghita undeva peste 6.5 litri la 100 de km. In regim extraurban cifrele sunt si mai imbucuratoare, ratia celor 85 de cai fiind de numai 4.9 litri/100 de kilometri, cel putin judecand dupa spusele oficialilor Dacia. Pe parcursul testului nostru, Duster a ramas aproape la fel de zgarcit, multumindu-se cu aproape 6.5 litri/100 km, chiar daca a trebuit sa faca fata unui traseu dificil, cu portiuni de asfalt si drum accidentat iar aerul conditionat a functionat in permanenta.
Interior
Desi au fost criticati indelung pentru pragmatismul dupa care se ghideaza modelele din gama, cei de la Dacia nu au schimbat foarte multe la interiorul lui Duster. Acelasi aspect monoton, inveselit pe alocuri de noul afisaj vioi al instrumentelor de bord, cu oarecare probleme de ergonomie, dar cu care publicul s-a obisnuit si pe care l-a adoptat de-a lungul vremii. Comenzile sistemului de climatizare sunt pozitionate la fel de jos, geamurile electrice au ramas tot pe partea centrala a bordului iar claxonul se afla tot in capatul manetei care actioneaza farurile si semnalizarea. Apar insa comenzile pe volan, impropriu botezate asa, pentru ca ele se afla de fapt sub acesta, pe coloana de directie, similar cu cele ale fratilor de concern, marca Renault. Pozitionarea comenzilor in partea dreapta pare putin absurda, avand in vedere ca sistemul audio este si el pozitionat in partea superioara a bordului si ar putea fi cu usurinta actionat de catre sofer. Inchidem insa ochii in fata acestei decizii motivate de costuri, pentru ca nici macar fratii francezi, cu pretentii mai mari, nu au scapat de aceasta hiba. Dacia a inteles ca pentru a-si apropia publicul are nevoie de respectul acestuia, respect pe care il poate obtine daca ii ofera materiale de calitate. Am mai laudat si in alte cazuri Dacia si o vom face si acum. Plasticul folosit in habitaclu, precum si insertiile colorate cu aspect lucios, folosite in cazul versiunilor superioare, sunt de bun gust si de buna calitate. Simtul tactil nu este deranjat de suprafete tari decat pe alocuri, insa textura cauta sa compenseze si sa faca din intreg habitaclul un spatiu prietenos. Finisajele cauta sa se ridice la nivelul materialelor, insa se mai pot observa mici scapari. Un alt aspect cu care Duster se poate lauda este pozitia la volan a soferului, care se simte cu adevarat intr-un SUV. Garda la sol generoasa, combinata cu pozitia buna a scaunului, reglabil pe inaltime, ofera soferului un camp vizual bun si senzatia de siguranta. Dimensiunile modelului, la fel de generoase ca si garda la sol, 4.31 metri lungime si 1.82 metri latime garanteaza celor cinci pasageri suficient spatiu, indiferent de locul pe care il vor ocupa in masina. Pe bancheta din spate nu sunt probleme de acomodare nici la nivelul capului si nici la nivelul picioarelor, trei pasageri adulti fiind bineveniti chiar si pe distante mai lungi. Portbagajul, desi nu la fel de incapator ca in cazul Loganului, pastreaza una dintre cele mai mari valori din segment, 475 de litri, fiind depasit doar de noul Hyundai ix35. Daca aveti insa nevoie de dimensiunile normale ale portbagajului si nu va ganditi sa transportati obiecte voluminoase cei 475 de litri sunt suficienti pentru bagajele a cinci persoane.
Preţ de achiziţie
La capitolul calitate/pret Duster nu are rival. Dacia si-a mentinut verticalitatea si nu s-a abatut de la politica low-cost sub care s-a nascut brandul. SUV-ul produs la Mioveni pleaca de la 10.500 de euro, cel mai mic pret gandit vreodata de un constructor pentru un model din acest segment. Pentru acesti bani clientul primeste versiunea pe benzina de 1.6 litri 16 valve si 105 cai putere cu tractiune 4x2 si un nivel de echipare Base. Cu siguranta insa, publicul va tinti ceva mai sus de pretul de baza, avand in vedere ca pentru o tractiune 4x4 si acelasi motor pe benzina nu trebuie sa plateasca decat 12.300 de euro. Fanii dieselului isi vor putea cumpara versiunea 1.5 dCi de 85 de cai cu numai 12.900 de euro, in conditiile in care rivalii din segment ofera o asemenea motorizare economica undeva pe la 17.000 de euro. Daca ne uitam in curtile Skoda, Hyundai si Kia, observam ca modelele scoase la vanzare de coreeni si cehi sar cu mult peste pretul propus de romani. Un Yeti in versiunea de baza 1.2 TSI si 105 cai putere 4x2 pleaca de la 15.466 de euro, in timp ce o alternativa diesel TDI de 110 cai putere 4x2, scoate din buzunar incepand cu 17.012 euro. Actualul Kia Sportage, care isi asteapta deja inlocuitorul lansat la Geneva, se vinde in Romania cu 17.612 euro, pret valabil pentru versiunea pe benzina de 2.0 litri si 142 de cai putere. Dieselul de 140 de cai ajunge si el la 20.587 de euro, fara a mai lua in calcul optiunea unei tractiuni 4x4. Singura afacere profitabila ar fi o oferta de sezon sau una bazata pe programul "Rabla". Ajungem si la proaspat sositul Hyundai ix35, care ataca segmentul cu un pret piperat, ce porneste de la 22.515 euro pentru versiunea 2WD de 2.0 litri si 163 de cai putere. Desi puterea motorului este cu mult pestea ceea ce ofera Duster, diferenta de mai bine de 10.000 de euro nu isi gaseste motivatie.
Siguranţă
Dacia urca pe scara evolutiei in materie de siguranta. Constructorul roman introduce odata cu Duster si optiune abreviata simplu ESP, care se traduce prin controlul electronic al stabilitatii, adica acel sistem care va poate salva viata cand pierdeti controlul masinii. Din pacate, lista noastra de optionale nu a primit decat doua airbag-uri laterale, ambele pentru pasagerii din fata, care pot fi comandate de cei care pun mare pret pe siguranta lor. Duster vine in dotarea standard cu un sistem ABS Bosch de ultima generatie si cu inca doua airbag-uri frontale, adica minimul de siguranta pe care il poti primi pentru 10.500 de euro. Nota pentru modelul romanesc nu poate fi una completa, avand in vedere faptul ca EuroNCAP nu a testat capacitatile SUV-ului Dacia la diferitele tipuri de impact la care sunt supuse toate modelele noi. Ne putem astepta insa ca Duster sa obtina un scor cel putin apropiat de cel al lui Sandero.
Ţinută de drum
Dacia continua sa produca modele care pun un pret mai mare pe confort decat pe stabilitate, preluand exemplul parintelui Renault. SUV-ul este de laudat din acest punct de vedere, orice suprafata neprietenoasa fiind amortizata de suspensii pentru a menaja pasagerii si pentru a spori confortul. Daca vorbim de articulatii trebuie sa amintim de puntea fata, de tip pseudo MacPherson, cu brate triunghiulare dar si de surpriza placuta pe care o reprezinta puntea spate multibrat, tot MacPherson, un detaliu care imbunatateste semnificativ performantele masinii. Avantajele acestui tip de suspensie incep sa se simta imediat ce parasiti asfaltul in favoarea unui drum pietruit, mocirlos sau cu multe gropi. Imperfectiunile sunt bine absorbite iar confortul creste in mediul off-road. Pe sosea, chiar daca vorbim de o masina care cantareste destul de putin si vine cu suspensii relaxate, Duster se asterne bine la drum iar vitezele mari nu aduc cu ele si o senzatie de nesiguranta. Lucrurile se schimba insa atunci cand abordati virajele. Daca luam in calcul situatiile in care rulati cu tractiunea 4x2 si abordati o curba stransa cu mai mult curaj, va sfatuim sa va temperati nevoia de adrenalina pentru ca ruliul mare si tendinta de rupere a aderentei va pot da batai de cap. Aici vine insa sa puncteze directia, care desi nu dispune de prea multa precizie, se dovedeste surprinzator de rigida si cu un feedback deosebit de bun. Pentru fanii experientelor off-road cu un grad de dificultate scazut spre mediu, Dacia ofera in premiera pentru gama sa si o tractiune integrala de provenienta Nissan, care vine cu deja celebrele moduri de rulare introduse de japonezi. Pentru drumurile care nu necesita un efort deosebit iar conditiile de drum sunt favorabile, Dacia recomanda modul 4x2, care va asigura o economie de carburant dar si performante mai bune. Daca parasiti insa soseaua pentru un portiuni de drum neasfaltate, acoperite cu noroi sau zapada, cu oarecare denivelari si gropi este bine sa optati pentru modul AUTO, care repartizeaza cuplul intre puntea spate si cea fata, in functie de conditiile de aderenta. Ultima treapta a sistemului de tractiune inteligent se numeste LOCK si se adreseaza doar celor care vor sa forteze limitele SUV-ului pe un teren dificil. Functia permite motorului sa transmita in permanenta 50% din resursele sale puntii spate pentru a optimiza aderenta. In cadrul testului din Maroc Dacia nu a pus la dispozitie versiunea 4x4 decat in cadrul unui atelier 4x4. Aici toti jurnalistii prezenti au pot exersa o serie de provocari decente pentru SUV-ul romanesc. Desi nu am mai facut acest lucru pana acum, in cadrul capitolului "tinuta de drum" ne vom referi si la cealalta versiune de motorizare diesel de 110 cai, pe care se regaseste tractiunea 4x4 si pe care am avut ocazia de a o testa. Duster ne-a convins rapid ca poate fi capabil de lucruri neasteptate in conditii dificile. Pantele cu inclinare mare nu reprezinta o problema, multumita unghiurilor de atac si de degajare mai mult decat suficiente (30 respectiv 36 de grade), un adevarat atu in fata rivalilor din segment. Am putea spune ca Dacia si-a pus in cap sa concureze serios modelele din segmentul off-road si a reusit. Dimensiunile generale vor permite viitorilor clienti sa abordeze cu incredere multe drumuri dificile de la noi din tara si nu numai. Duster se tine bine pe teren accidentat, are o raza de bracare foarte buna, coboara in siguranta pantele abrupte in prima treapta de viteza si poate aborda trasee cu o inclinare mare. Chiar daca beneficiaza de o prima treapta de viteza destul de scurta, pentru a facilita coborarea, Duster ar fi avut nevoie de o functie de asistenta la coborare sau de un raport mult mai zgarcit pentru a putea aborda coborare cu o inclinatie mare pe teren umed sau alunecos. E pacat ca un unghi de atac atat de bun nu este exploatat la maxim in off-road cu un asemenea sistem.
Desi tinuta de drum nu este una impresionanta in viraje stranse iar modelul este axat mai mult pe confort, Duster castiga o nota buna la acest capitol datorita retetei off-road, care combina tractiunea integrala inteligenta cu unghiurile si garda la sol generoase. Nota noastra combina performantele on-road ale versiunii 4x2 de 85 de cai cu capacitatile off-road ale unitatii de 110 cai putere si tractiune integrala.
Vizibilitate
Duster nu ridica probleme serioase la acest capitol. Suprafata vitrata este destul de mare, singurele deficiente fiind vizibile in cazul montantilor posteriori, care amplifica in trafic "unghiul mort". Oglinzile laterale sunt bine dimensionate si asigura o vizibilitate posterioara buna, luneta este mare si usureaza manevrele de parcare, iar montantii fata nu deranjeaza atunci cand va aflati in viraje ceva mai stranse. Garda la sol mai mare va asigura un unghi bun al farurilor pe timp de noapte iar drumul va fi iluminat corespunzator.
Tehnologie
Dacia a incercat sa ofere viitorilor clienti ai lui Duster un pachet de dotari decent, similar cu cel regasit pe fratii Logan si Sandero. Cu toate acestea, conducerea a luat in calcul si faptul ca un varf de gama trebuie sa se individualizeze cumva de ceilalti frati. Drept pentru care, SUV-ul romanesc vine in premiera cu tapiterie din piele, ESP si comenzi pe volan. Noi nu ne-am bucurat decat de ultimul aspect. Pachetul de dotari este completat de un banal aer conditionat manual, de un sistem audio instalat, capabil sa citeasca MP3-uri si sa suporte o conexiune auxiliara, de geamuri electrice fata si spate si de inchiderea centralizata. Tapiteria din piele vine la un pret atractiv si da o nota de calitate interiorului, mai ales ca si volanul si schimbatorul primesc tratamentul preferential. In cazul versiunii testate de noi am fost private de tapiteria din piele.
Design
S-a discutat mult despre aspectul exterior al lui Duster. Parerile au fost impartite: unii au aplaudat revizuirea filosofiei de design iar altii, mai carcotasi, au continuat sa sustina ca Dacia face masini urate. Ceea ce trebuie spus inca de la bun inceput la acest capitol este ca Duster nu isi arata pretul. SUV-ul pare bine inchegat, beneficiaza de un aspect robust, dat de dimensiunile mari si de bosajele generoase, si in plus vine cu o gama larga de culori ale caroseriei. Pentru cei mai exigenti, modelul 4x4 poate fi comandat impreuna cu un pachet "Look", un nume mult prea pretentios pentru jantele de aluminiu de 16 inch, geamurile cu tenta fumurie, barele de pavilion, oglinzile retrovizoare, scutul de protectie fata si spate si pragurile laterale cu protectie. Desi nu se vrea la fel de fermecator ca Hyundai ix35, Duster incearca sa adopte o tinuta mai sobra, demna de segmentul sau, spre deosebire de rivalii Skoda Yeti si Kia Sportage.
Sunt f curios sa vad cum merge...adica sa incerc sa-mi dau seama care e diferenta fata de Logan... ca atunci cand am testat Sandero, de la volan n-am simtit nimic altceva decat aceeasi senzatie Logan...
=))
Intrebare:
Chiar promite asa in OFF ROAD chiar si fara sasiu?
Asta sa fie modelul care se va vinde cel mai bine?
sunt tare curios sa-l testez si eu. Eu merg pe Logan (e sh dar merge de n-are treaba!).
Duster va fi un succes.
1. Ce inseamna Fee-Back????? (v-ati referit la directia masinii).
Caci, oricum il traduc, nu are nici o logica. Oricum, ar fi de
preferat sa folositi, la articole in limba romana, limba romana.
Tremeni tehnici in limba romana exista. Doar ca trebuie sa-i
invatati.
2.Unde sunt:
-confortul pasagerilor
-distanta de franare
-performanta audio
-usurinta de incarcare a port-bagajului
-vizibilitatea pe spate
-capacitatea de a depasi (in conditiile de sosele si trafic
romanesti)
-posibilitatile de parcare
-cat de practic este interiorul masinii
-etc...............
Intrebare-mai mult sau mai putin retorica:Nu merita acest Duster,mai ales cel de 18000, cu toate optiunile incluse niste discuri de frana pe spate si o cotiera? Mi se par niste dotari de bun simt, nu foarte costisitoare ce puteau fi oferite in acest pret. In felul asta Duster chiar era masina ideala.......cel putin pt. mine!
Per total Dusterul are un feel de masian "inchegata" capabila sa ofere performante bune si pe drum si nu numai.
Eu zic ca isi merita banii.
De asemenea referirea la pretul metalului si al plasticului se poate face si in cazul Mercedes, ca si acolo putem spune ca tona de aluminiu e mult mai ieftina decat pretul masinii.
Este un SUV printre SUV-uri asa cum este Logan printre berline.
Daca nu esti pretentios(aviz bizonilor) iti faci treaba cu ea.
Este mult mai frumoasa in realitate decat in poze.
http://www.youtube.com/watch?v=5tjDrGubZ8E&feature=channel
Acelasi lucru si pentru voi astia care criticati Dacia. Nu poti ajunge departe dintr-un pas, Dacia face pasi mici si tot mai siguri. Nu va place Dusterul, luati-va X3, sau Kuga, sau Captiva sau orice altceva daca va place si aveti bani, Dusterul e pentru cei saraci, ci nu pentru cei pretentiosi.
Prin asta ai spus tot, ai caracterizat perfect publicul Duster.
Cat despre patriotism am zis si ma repet, Dacia nu mai este a noastra si nu o sa fie nici a urmasii, urmasilor nostri! In veci!
Iar de aici
http://www.automarket.ro/stiri/lautomobile-magazine-a-testat-duster-15-dci-85-cp-isi-merita-banii-29652.html
citez:
"...autorul testului publicat de L'Automobile Magazine - noteaza zgomotele aerodinamice ridicate..."
Prima legatura dintre masa (redusa) si zgomot. Nu e antifonata cum trebuie.
A doua legatura o sa fie masa (redusa) si siguranta, vorbim dupa NCAP.
Cred ca nu ai auzit de expresia "sunt prea sarac sa-mi cumpar lucruri ieftine"
http://www.km77.com/fotos/Dacia/Duster_2010/Dacia-Duster_2010-Gama_Duster-Gama_Duster-Todo_terreno-Interior-Asientos-5_puertas-201003020176.html?modelId=1289&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Lipseste ceva in stanga de tot, in zona hayonului?
Pentru cine vrea cotiera, ea exista, cel putin in galeria foto de pe site-ul Dacia (ultima poza)
http://www.dacia.ro/#/modele-si-preturi/duster/interior
"botul un pic cam mare" ... asta ma face sa cred ca e primul SUV in care urci. Si ma mai face sa cred ca esti un novice cu mamaliga in geam. E aberant sa crici vizibilitatea data fiind pozitia de condus inalta si suprafata vitrata mare.
Cu capacul de la rezervor ai dreptate, e putin supradimensionat, dar e un detaliu minor. Nu cred ca vor fi oameni interesati care vor zice "nu, n-o cumpar ca nu-mi place capacul de la rezervor" ... hai sa fim seriosi... forester e mult mai scump si mai urat si sunt oferte mai bune decat subaru, cum e Nissan X-Trail. Dar asta e alta poveste.
Si nu e vba de patriotism, e vba de raportul calitate/pret imbatabil. Masina asta e un Nissan mai mic si tocmai de aceea se arata un hit comercial. Muriti voi de ciuda !
Referitor la Duster, puteau si baietii de la Automarket sa faca un test cu dieselul cel mai puternic, nu cel mai slab - cred ca ar fi fost mai graitor testul, nu?
Acelasi sfat si pentru tine "geo"
Masina este destul de capabila in off-road. Unghiul de atac e unul dintre cele mai bune din segment, ca si cel de degajare. sa nu mai vorbim de garda la sol. Asa ca nu cred ca presupunerile tale au vreo baza logica. Testeaza masina in teren accidentat si apoi nuita-te inca o data peste test. vei vedea ca lucrurile coincid. Despre parbriz si vizibilitate...citeste macar rubrica dedicata din cadrul testului.
Multumim ca ne urmariti!
O surpriza placuta este ca s-a lucrat la feedback-ul pedalei de frana si acum aceasta are o cursa mai lunga, astfel ca acomodarea cu masina se face foarte repede in aceasta privinta. Fata de Sandero de exemplu, cursa pedalei de frana este ceva mai lunga, lucru util cand vrem sa dozam forta de franare. Masina franeaza bine, chiar daca este dotata cu tamburi pe rotile din spate. Directia modelului este precisa si raspunde repede si prompt la solicitari. Vizibilitatea este buna, iar pozitia inalta la volan ajuta in trafic. Am gasit si ceva gropi ( nici nu erau greu de gasit in Bucuresti ) si am constatat ca modelul filtreaza si amortizeaza bine denivelarile. Poate mai trebuie lucrat la nivelul de insonorizare, desi nu pot spune ca este unul deranjant, nici chiar pentru un diesel.
Chiar daca anumite butoane puteau fi plasate mai bine si nu s-a realizat acest lucru din ratiuni economice, totusi acest aspect nu creeaza probleme deosebite, poate doar de obisnuinta. Masina ofera un raport bun pret-calitate si recunosc, dupa testul de astazi, poate mi-as cumpara asa ceva, insa cu motorizare pe benzina.
Treapta 1 foarte foarte scurta ,in offroad e ok ,dar on road iti vine sa pornesti cu a 2 ca si cu duba.Pozitia la volan e ok .Schimbataorul de viteze ,parca nu e foarte precis ,e mai rigid ,dar probabil e chestie de obisnuinta.
Portbagaj suficient de mare.E ok per ansamblu .Masina are un pret corect.
la cel mai mic impact...vom vedea la ncap
+ design exterior destul de reusit,ideal pt gropile din romania carora le prevad o viata lunga ,pozitie buna la volan,destul de spatios,consum decent,pret bun,sprint bun daca ''te dai un pic la ea''(banuiesc ca motorul de 110 va fi alegerea fericita mai ales ca are euro 5 si scapi de taxa de inmatriculare care cred ca-i undeva la 500 euroi...cum 110 e mai scump cu 800 euro si 85 se plateste taxa de 500 rezulta o dif de 300 euro ..nesemnificativ)
- zgomot destul de deranjant in interior,din punct de vedere ergonomic la pamint(chiar nu a observat nimeni butoanele geamurilor de pe spate, amplasate intre scaune usor in spate ,pe podea..eu cel putin cit am stat in spate am calcat de 2 ori pe ele,lipsa spatii de depozitare usor accesibile),materiale de calitate proasta la bord si nefericit imbinate(chestiile alea lacuite cu insertiile alea idioate gen bmw arata de-adreptul tiganesc..frine slabute pe var testata de mine(sint dispus sa acord oarece circumstante atenuante deoarece ploua destul de tare si no, discuri noi ,...hmmm ...sa zicem)...
cam de atit am putut sa-mi dau seama intr-un test de vre-o 2 km ca pasager si 2 ca sofer
per total cred ca va fi un succes(pretul va fi argumentul suprem)...
Am testat Duster 1.5 dCi 85 CP (ca asta il aveau) 2 zile la rand, si ca sa ma conving de impresii printre altele... Azi intentionez sa il probez si pe o pista amenajata ptr off-road la reprezentanta din Braila.
Mi-a placut la el ca "are zvac" , cum se zice, daca vei calca un pic mai tare acceleratia, cel putin pana pe la 100 km/h in treapta a 5-a pe sosele... Mi-a mai placut ca este destul de spatios in interior, designul, zgomotul "barbatesc" al motorului la fortaj, stabilitatea si manevrabilitatea... pe ansamblu, e o masina bunisoara...
DAR .... Nu mi-au placut: portbagajul mult prea mic pentru un SUV, dotarile standard pe fiecare optiune (cel putin varianta de baza nu are unele dotari care la alte SUV sunt standard din fabrica: computer de bord, AC automat, faruri de ceata, etc.) si pentru care trebuie sa platesti in plus - ce mai, dotari de 10500 euroi !!!!!! , atata dai, atata face - , motorul cam micut ca putere pentru un SUV, in conditiile in care majoritatea celorlalte firme pornesc de la motoare de minim 2.0 (sunt curios cum se comporta la drum intins, in depasiri .... ca la drive test prin oras nu prea ai unde proba asa ceva...), butoanele de deschidere electrica a geamurilor spate asezate total aiurea (jos, intre scaune ... STUPID !!!), claxonul pus ca la vechile Dacii pe maneta de semnalizare/faruri, si nu pe volan.... A, si inca ceva PENIBIL care poate spune multe despre calitate: la unul din Dustere probate, deja SE DEFECTASE reglajul pe inaltime a scaunului soferului dupa numai o zi de probe !!!!!!!!!!! Deci......???!!!
-portbagajul cam mic
-interiorul cam spartan
-asa zisa treapta aluminizata de la nivelul pragului usilor era deja zgariata rau dupa ce doar cativa oameni se suisera in masina
-impresia de fragilitate anula senzatia de robustete la care ma asteptam
In rest, numai de bine!
la - nu insist pt ca am postat mai sus si-mi mentin parerea
in schimb la + este ceva de adaugat:filtreaza gropile si obstacolele superb..mi-a placut..avind in calcul achizitia unei masini,daca ma voi hotari la duster voi lua in calcul numai 4x4
Am facut azi un test cu un Duster de 85 CP, 1.5 dCI si pot spune ca nu e rea, ca si SUV nou, e OK. Decat ceva second hand, mai bine Duster. Intr-adevar are multe minusuri, dar are un mare plus: pretul.
Dar la banii acestia vrei sa te uimeasca,am vazut BMW dupa 2 ani luat de nou cu pielea crapata pe scaune si vorba aia a costat o avere,ciurucurile de SUZUKI SX4..conserve machiate pt fraieri cu kit de ambreaj cazut la 12 mii km si nu una sunt zeci,asa ca DUSTER daca da lovitura la fiabilitate o sa uite lumea de tabla cam slabuta...si la urma urmei in ac societate de consum cine mai tine masina 10 ani???,dificil o sa fie la intretinere ca o sa te rupa la piese...si suparatoarele zgomote...POATE CELOR DE LA DACIA O SA LE VINA IDEEA CA CELOR DE LA OPEL CA IEFTIN LA INTRETINERE NU INSEAMNA PROST SI POATE O SA MAI LUCREZE LA CONFORT...SAU MACAR DACIA SA FACA PUTINE FITE SA-SI GASESCA UN TUNER DE CASA PT CINE ARE BANI SA MAI DOTEZE MODELELE CU SCAUNE SUPER,INTERIOR SUPER ETC...SA AUZIM DE BINE SI MACAR FABRICA ASTA SA NE MAI ADUCA FAIMA CA IN REST VAI DE NOI.
Dacia a reusit sa-si aduca un paort substantial la echilibrarea balantei de plati a Romaniei.Nu este o masina de 20000 de euro ,dar la pretul ei se comporta excelent inRomania si in Europa.De ce construiesc francezii in Romania cel mai mare Centru de Cercetare pentru Autoturisme din estul Europei. Marca Dacia are viitor si acesta se vede in vanzari .Fabrica de la Mioveni ,se poate rapid adapta unor modele noi datorita gradului redus de robotizare si specialistilor care lucreaza acolo.Desi sunt tot felul de ,,specialisti ,, care nu prea au la baza o pregatire tehnica ca sa aprecieze corect un model de masina ,Dacia s-a impus pe piata straina prin doua trasaturi :pret si fiabilitate.Pareril;e unora ca nu are tot felul de accesorii nu conteaza mult pentru omul normal ,care cauta ceva robust ,consum mic pret acceptabil .Dusterul va fi un succes.In Franta intr-o saptamana au fost 4000 de comenzii.Carcotasilor ,lasati Dacia sa-si urmeze drumul !Ce bine ar fi daca in Romania ar fi mers ca Dacia si alte uzine ,fiindca acum romanii erau un pic mai fericiti.Felicitari lucratorilor de la Dacia!
Per ansamblu masina nu este una rea. Va fi cu siguranta fiabila deoarece mecanica este aceeasi ca la Logan si pana la urma, la o masina 4x4 fiabilitatea este deosebit de importanta. Pe langa acest aspect am apreciat urmatoarele plusuri sau minusuri:
+ Designul exterior: masina place estetic si pot spune ca este o reusita din acest pct de vedere.
+ Confort: pozitia la volan este mai buna ca la Logan/Sandero si asta deoarece masina este mai inalta, iar scaunul se poate cobora mai jos. Acest lucru nu iti mai da senzatia aia ca stai cocotat artificial.
+ Au inbunatatit unele detalii la interior: usile spate au difuzoare (desi au disparut cele de la luneta) si manere de prindere la fel ca in fata, manerele usilor sunt mai de calitate/mai inchegate ca la Logan, ceasurile de bord sunt mai frumoase. Volanul imbracat in piele este superb.
+ Greutatea redusa: Ajuta foarte mult motorul de 85 cp.
+ Suspensia spate independenta si suspensia in general: filtreaza foarte bine denivelarile.
- Materialele din interior: din pacate plasticul este la fel de tare ca si la Logan. In max. 2 ani de la drumurile noastre vor aparea cu siguranta greieri.
- Finisarea interiorului: am observat cateva lufturi atat la nivelul bordului, cat si in portbagaj. Din unele pct. de vedere este mai prost finisat ca Loganul.
- Am mai observat un fenomen care la Logan lipseste, atunci cand se ruleaza pe drumuri pietruit,e rotile arunca pietre sub masina si totul se transforma intr-o grindina pe tabla. Probabil datorita inaltimii, nu-mi explic.
- Portbagajul si hayonul sunt prost antifonate: pt pasagerii din spate este mai nsaol deoarece pe drumuri mai urate hayonul si probabil cricul care este prins direct pe tabla produc zgomote. Din fata nu se aude.
- Cutia de viteze de la diesel, desi este mai scurta, este oarecum imprecisa si intra greu in R.
Concluzii: Masina are un pret corect pt ce ofera, cu toate ca se putea si mai bine,iar pe alocuri este supraapreciata. Motorul de 85 cp il recomand doar pt variantele inferioare de echipare - mai usoare. Pe Laureatul testat, desi avea zvac si era ok in oras, la drum intins in depasiri isi arata limitele (un pic mai bine ca 1.4 de 75 pe Logan Laureate).
Sambata - am testat duster 4x4 diesel, aici trebuie sa acord o nota de 10 delerului din Focsani care a avut MAREA inspiratie de a Amenaja un treseu cu adevarat 4x4 in albia Raului Milcov unde am avut parte de o adevarata REVELATIE, motorul asta de 1.5dci 4x4 chiar TRAGE si nu exagerez deloc, am urcat pante de 30 si de grade masina incarcata la Maxim si cu AC pornit si Duster si-a fact datoria cu brio, bravo Dacia si inca o data multumesc baietilor de la Dacia-Sima din Focsani care ne-au lasat sa exploatam la Maxim capabilitatile lui Duster, M-a impresionat Masina si avand in vedere si pretul mic de exploatare cred ca este o alegere excelenta in defavoarea oricarui Jeep sau alte Sh-uri , ai o masina noua la 13.700 cu dotari de bun simt si cu ADEVARATE CAPACITATI OFF ROAD,
BRAVO DACIA SI BRAVO BAIETILOR DE LA DACIA FOCSANI
Altfel spus, masina imi place. Ma duc mai tarziu la IATSA Campina sa o testez, pentru ca vreau sa im iau una, varianta de full options DCI 110 4x4.
"dar si de surpriza placuta pe care o reprezinta puntea spate multibrat"
iar
www.dacia.ro:
punte spate 4x2: Punte cu profil deformabil si epura programata, cu arcuri elicoidale
punte spate 4x4: Multibrat tip Mac-Pherson
punte spate logan: Punte în H cu profil deformabil şi epură programată, cu resorturi elicoidale
daca s-a testat varianta 4x2, atunci puntea spate este asemenea Logan, Sandero, nu-i asa, mai baieti ?!
Imi cer scuze dar am testat si eu dusterul de 85 cp si sincer ma simteam in epoca de piatra cu o caruta gata sa se rastoarne e penala rau masina .
Pai eu am dif blocabil full nu panarama , suspensie pneumatica , jante pe 18 , incalzire in scaune , piele , navigatie , cutie automata .... plus multe alte gadgeturi care imi fac viata minunata la volan .
Pai la 190 pe autostrada eu nu aud motoru pe cand la duster la 100 se rupe masina , unde e confortul cand nu ai o cotiera , pe drum de tara datorita suspensiei pneunatice in touareg plutesti iar cotetu asta are deja greierasi pai cand o ajunge la 172.000 km ai mei credeti ca mai exista .
Nu as da 18.000 pe un cotet de masina , mai bine imi iau un pajero din 92 ca e ma confortabil si mai rezistent.
Cost estimativ 5000 ron.
Procesul verbal de constatare facut de experti de la uzina este confidential mi sa spus de cei de la Auto Europa.
Intrebarea mea este daca nu am voie sa merg prin noroi cu o masina de teren la ce o pot folosi la mersul pe asfalt.
Mai mult de atat am un logan cu motot diesel de 1.5CP cu 170000km cu care am mers pe aceleasi trasee ca si cu Dusterul adica Alunis aptoape de Lipova in jud. Timis, Moneasa, aceste doua trasee sa inteleg ca au pus capat experientei Duster, in rest toate traseele au fost numai prin sate pe asfalt in jurul Timisori.
Daca cumva stie cineva o persoana de contact de la uzina cu care se poate vorbi va rog sa imi trimiteti pe mail la adresa mihai.savescu@yahoo.com, nu am cu cine sa discut pe aceasta tema se suna doar la vocea clientului unde raspunde o domnisoara care transmite mesaju mai departe si in 2 zile primesti un raspuns daca isi amintesc de tine.
M-am tot uitat la comentarii si am tot vazut cum multi spun despre oricine care nu si-ar dori sau are o parere diferita despre Dacia este ori fitzos ori cocalar ori taran.Am vazut un fan Dacia caruia i-a sarit mustarul cand cineva a zis ca se uzase pielea de pe schimbator la o Dacie.A si inceput sa abereze in stanga si in dreapta,ca "Dacia nu e pentru fitzosi",a spus despre cineva cu un Ford Focus SH ca are masina de fitze,etc. etc. etc... Acelasi "fanatic" Dacia a dat o dovada de impertinenta maxima spunand la alt aritcol: "Presa si persoanele care poseda Dacia sunt multumite,ce conteaza ce cred niste basinosi de pe forum". Adica,se intelege: daca nu iti place sau ai o parere diferita despre Dacia esti "basinos".Dealtfel,asta nici macar nu e forum,sunt doar comentarii la un articol,dar el probabil se credea foarte important ca scria pe un forum.Oricine are o parere diferita despre Dacia este "fitzos" sau "carcotas",ei bine acest "domn" folosind acest inteligent cuvant "basinos" cum este?
Va spun inca odata,multi dintre voi dati dovada ca nu mai stiti de nimic altceva,de autosuficienta,si in general va credeti superiori multor altor persoane..