Drivetest Audi A4 (2015-prezent)
2.0 Diesel Turbo (TDI) 190CP Man6 Design ultraMarti, 29.09.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Audi A4 a ajuns la a noua generație, dacă socotim și variantele modelului Audi 80, lansat în 1973. Prezentat oficial presei în Italia, în regiunea din apropierea Veneției, noul A4 a fost deja prezentat într-un test pe Automarket acum două săptămâni, când Bogdan a condus în avanpremieră versiunea 2.0 TFSI a noului A4. Am revenit apoi pentru a pune la încercare și varianta 2.0 TDI ultra, modelul care va strânge probabil cele mai multe comenzi în țara noastră.
Între cele două deplasări, în sânul Grupului Volkswagen a izbucnit scandalul emisiilor poluante, declanșat în Statele Unite ale Americii. Asta nu a oprit însă lansarea unui model important pentru Audi echipat cu motoare Euro 6, care nu sunt implicate în povestea emisiilor.
Lăsând la o parte scandalul, Audi A4 este un model impresioanant, mai ales la nivel de tehnologie de ultimă oră. Să vedem ce poate.
Motor / Transmisie
În ciuda scandalului prin care trece grupul Volkswagen în acest moment, clienții de la noi din țară vor prefera în continuare motoarele diesel pe modelele de clasă medie. Este un segment preferat de companiile care vor să le ofere angajaților din conducere un automobil premium, dar și de companiile de închirieri. Pentru aceștia, eficiența și consumul redus de carburant sunt criteriile principale. Din flota de modele Audi A4 oferite pentru testare în cadrul lansării internaționale am ales versiunea 2.0 TDI ultra de 190 CP. Este un motor Euro 6 ce se laudă cu emisii de CO2 de doar 107 grame/100 km.
Propulsorul de doi litri furnizează 190 CP între 3.800 și 4.200 rot/min, iar cuplul maxim este de 400 Nm disponibili între 1.750 și 3.000 rot/min. Același propulsor există și într-o variantă de 150 CP și 320 Nm, care emite 95 g/100 km CO2 și despre care Audi spune că este cel mai economic motor din această clasă.
Revenind la varianta de 190 de cai, testată de noi, motorul cu patru cilindri se dovedește a fi vivace încă de la turații joase, urcând apoi cu extremă ușurință către zona roșie a turometrului. Este bine izolat fonic, pasagerii din habitaclu putând remarca că automobilul este propulsat de un motor diesel doar când acesta este forțat la maxim pe un drum cu înclinare pronunțată. În rest, este extrem de silențios. În mod normal, motorul 2.0 TDI ultra 190 CP este asociat cu o cutie de viteze manuală cu șase trepte, dar opțional se poate alege și o transmisie automată S Tronic cu două ambreiaje și șapte trepte.
Echipat cu transmisia manuală, a cărei timonerie se dovedește a fi precisă și ușor de manevrat, modelul Audi A4 ultra 2.0 TDI se mișcă cu naturalețe pe drumurile naționale și pe serpentinele înguste din nordul Italiei. Este un motor complet, economic și eficient, dar care acum se află în umbra unui scandal imens.
Consum
Audi spune să are cel mai eficient motor diesel de 2.0 litri din acest segment al pieței auto, iar consumul mediu oficial pentru versiunea de 190 CP Ultra este de 3.8 litri/100 km. Nu e cel mai bun moment să vorbim despre acest subiect, însă având în vedere faptul că acest motor nu e inclus pe lista neagră a Grupului Volkswagen, putem să mergem mai departe cu analiza.
Varianta Ultra este o versiune "înmuiată" a motorului TDI de 190 de cai prezent și în versiune normală pe A4. Totul pentru un consum mai mic: rapoarte ale transmisiei optimizate, motor regândit pentru consum, anvelope cu rezistență redusă la rulare și, per total, 20 de kilograme în minus față de varianta "normală".
Dacă ne așezăm să comparăm cifrele oficiale de consum cu cele ale concurenței, vom constata că Audi are cel mai bun consum din clasa sa cu această versiune Ultra a modelului A4 TDI de 190 CP. BMW 320d consumă în medie 4 litri/100 km, în timp ce restul modelelor concurente de la Mercedes-Benz, Jaguar și Volvo au cifre ce depășesc 4 litri/100 km.
Ca să punem în context performanțele noului A4 TDI 2.0 Ultra, versiunea eco EfficientDynamics a lui Seria 3 consumă o idee mai mult (3.9 litri), chiar dacă are doar 163 de cai putere.
În timpul testului nostru din Italia, pe drumuri virajate și pe șosele naționale, consumul mediu afișat de computerul de bord a fost de 6.0 litri/100 km, în condițiile în care motorul nu a fost menajat.
Performanţe
Pentru varianta ultra a modelului A4 TDI de 190 CP au fost sacrificate o performanțeile. Ultra este varianta ce pune accent pe latura eco, și astfel performanțele cad pe locul doi. Pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră, Audi A4 2.0 TDI ultra are nevoie de 7.7 secunde, iar viteza maximă care poate fi atinsă este de 210 km/oră.
Dacă am alege versiunea non-ultra a aceluiași model TDI de 190 CP, am avea parte de un timp de accelerație similar, în timp ce viteza maximă ar fi de 240 km/oră. Diferențele sunt date de modificările de funcționare a motorului plus regândirea raportelor transmisiei
Cel mai rapid model concurent este Mercedes-Benz C250d, dar acesta folosește un motor diesel de 2.2 litri de 204 CP, sprintul fiind efectuat în 6.6 secunde. BMW 320d de 190 CP are nevoie de 7.5 secunde, în timp ce un Jaguar XE diesel de 180 CP are un timp de accelerare de 7.8 secunde.
Interior
Audi a progresat serios la capitoul interior. Și nu ne referim aici doar la calitatea materialelor, care a fost mai mereu ireproșabilă, ci la modul în care este gestionat spațiul interior. Pentru un automobil de gabaritul mediu al lui A4, interiorul a devenit un loc incredibil de spațios. Pentru a reuși acest lucru, inginerii și designerii Audi au renunțat la consolele încărcate de butoane și la sistemele inutile în favoarea unei planșe de bord minimaliste, dar cu aer elegant și o finisare excelentă.
Lăsând la o parte bordul virtual (sistem opțional pentru ceasurile de bord) care îți atrage atenția încă de la primul contact, remarcăm un volan extrem de frumos cu trei spițe și o parte centrală mică. Audi a renunțat la volanele cu partea de jos teșită, și acesta este un lucru bun. Restul bordului este liniar, iar puținele butoane pe care le regăsim sunt amplasate central. Consola centrală găzduiește comenzile pentru sistemul Audi, precum și butonul rotativ al sistemului MMI, care poate fi folosit și ca un soi de trackpad. În centru mai avem și un display de 8.3 inch ce completează fericit tabloul interior.
Pasagerul din dreapta se bucură de un spațiu arhisuficient la picioare, iar pe bancheta din spate se stă bine. Portbagajul este și el la cote excelente, putând adăposti 480 litri, cifra maximă din segment.
Preţ de achiziţie
Ne aflăm în segmentul mediu compact, iar aici prețurile nu au fost niciodată mici. Audi A4 se află într-o companie selectă, rivalii din Germania, BMW și Mercedes-Benz având la rândul lor modele extrem de competitive. Prețurile pentru noul A4 sunt proaspete pe piața din România, iar ele încep de la 32.400 euro. Acest preț este valabil pentru echiparea de bază a modelului A4 cu motor pe benzină 1.4 TFSI de 150 CP.
Pentru un Audi A4 2.0 TDI ultra cu cutie manuală de viteze și o echiparea superioară, prețul de pornire este de 41.270 euro, preț similar cu cel al unui Jaguar XE cu motor diesel de 180 CP. Un BMW 320d pornește de la 38.130 euro, în timp ce un Mercedes-Benz C250d are un preț de 44.500 euro.
Siguranţă
Cea mai recentă testare EuroNCAP pentru modelul Audi A4 a fost efectuată în 2009. La sesiunea de teste de atunci, Audi A4 obținea cinci stele, scorul maxim acordat de instituția independentă. Gradul de protecție pentru pasageri adulți este de 93%, în timp ce pasageri copii sunt protejați în grad de 84%.
Noua generație va fi testată cel mai probabil la începutul anului viitor în cadrul unei noi sesiuni de crash-teste și ne așteptăm, la fel ca inginerii Audi, ca noul A4 să obțină din scorul maxim.
Ţinută de drum
Audi vrea să-și mulțumească toți potențiali clienți și oferă nu mai puțin de patru tipuri de suspensie. Există două suspensii clasice, una orientată spre confort și alta mai sportivă, dar și două tipuri de suspensie adaptivă. Aceastea din urmă pot fi reglate individual din sistemul Audi Drive Select, pornind de la o setare de bază confort sau sport.
Așa cum puteți deduce deja, Audi s-a complicat în ofertă, iar viitorul client va petrece mult timp în showroom pentru a-și configura mașina. Partea bună este că nici un client nu va pleca nemulțumit.
Exemplarul testat de noi era echipat cu suspensia activă de tip confort. Sistemul Drive Select permite alegerea unuia dintre cele patru cinci moduri de rulare. Însă, chiar și în modul confort, suspensia se simte puțin rigidă, dar fără a deveni deranjantă. Pe viraje însă, noul A4 este incredibil de stabil, suspensia cu cinci brațe independente atât în față cât și în spate fiind excelentă.
Direcția este precisă și comunicativă, noul A4 fiind o reușită din punctul de vedere al ținutei de drum. Deși am condus o variantă cu tracțiune față, subvirarea nu și-a făcut apariția nici măcar când am împins mașina aproape de limită. Audi face un mare pas înainte la capitoul dinamică. Cu toate acestea, clienții care sunt setați să aleagă un automobil cu ținută sportivă de drum se vor îndrepta în continuare către BMW sau Jaguar. Sau către viitorul S4, evident.
Vizibilitate
Audi a făcut și aici progrese semnificative, generația anterioară fiind parcă prea înghesuită și joasă, acest lucru afectând uneori vizibilitatea. Acum, lucrurile au fost reglate, poziția la volan este excelentă, parbrizul și luneta sunt suficient de ample, iar oglinzile laterale și sistemele active făcând restul de treabă.
Este greu să-i reproșezi ceva la capitolul vizibilitate, chiar și montantul stânga din față fiind suficient de subțire pentru a nu jena câmpul de vizibilitate al celui de la volan. În plus, Audi oferă toate sistemele necesare unei manevrări în siguranță în spații înguste: de la cameră video, la senzori de parcare și sistem pentru parcare automată.
Un element de stil în plus este dat de oglinda retrovizoare centrală, acum fără ramă, o idee inspirată de rivalii suedezi de la Volvo.
Tehnologie
Poate cea mai impresionantă parte a noului Audi A4 este tehnologia care se găsește la bordul acestei mașini. Mulți dintre clienți vor fi probabil câștigați doar prin aspectul exterior, dar restul vor fi încântați de sistemele aflate la dispoziția celui de la volan.
Cel mai impresionant sistem este Virtual Cockpit, planșa de bord opțională ce înlocuiște ceasurile clasice. Acesta este de fapt un display de 12.3 inch ce poate simula perfect ceasuri analogice, dar se poate transforma în aproape orice își dorește cel de la volan. Sistemul a debutat pe noul Audi TT, apoi a fost pus și pe actuala generație a modelului Audi Q7.
Poate cel mai spectaculos mod care poate fi setat pentru Virtual Cockpit este cel în care harta de la sistemul de navigație este afișată chiar în fața celui de la volan. Combinat cu faptul că Audi folosește hărți cu vedere din satelit, întregul tablou este unul spectaculos.
Toate informațiile sunt afișate și pe display-ul central de 8 inch, Audi justificând prezența lui prin faptul că nu toate versiunile vor fi echipate cu Virtual Cockpit. Audi mai oferă și un set de tablete ce pot fi montate în spatarele scaunelor din față pentru a asigura distracția pasagerilor de pe banchetă. Acestea folosesc sistemul de operare Android și au fost echipate cu o sticlă specială, rezistentă în caz de impact.
Sistemul automat de climatizare este o lecție de simplitate și bun gust. Elementele rotative sunt în același timp și mini ecrane, totul fiind simplu și ușor de folosit. Sistemul MMI și controlerul rotativ sunt amplasate pe consola centrală în spatele schimbătorului de viteze la mașiniile cu cutie manuală și în fața levierului la cele cu cutie automată. Suprafața rotundă a controllerului poate fi folosită și ca un fel de trackpad pe care poți să desenezi gesturi.
La capitolul muzică, Audi ridică ștacheta cu o serie de echipări audio ce culminează cu sistemul Bang&Olufsen, care asigură o calitate audio pe care nu am mai întâlnit-o în clasa medie.
Apoi trebuie amintit că Audi oferă deja o serie de sisteme ce fac din noul A4 un automobil aproape autonom. Primul este noul sistem de pilot automat predictiv. Acesta poate meține o viteză presetată, dar poate face acest lucru nu doar în condiții de autostradă, ci pe orice drum. Folosind informații de la sistemul de navigație, de la semnele de circulație și citind condițiile de rulare, mașina își adaptează automat viteza de rulare în funcție de limitele de viteză sau de situațiile întâlnite în trafic, ca de exemplu negociarea unui sens giratoriu. Cel de la volan trebuie doar să țină direcția și să aibă încredere în creierul electronic. Un exercițiu extrem de dificil, mai ales la prima încercare.
Audi mai oferă și sistemul Traffic Jam Assist, care promite ușurarea rulării în coloană. Cu acest sistem activat, mașina urmează coloana singură, pornind și frânând fără intervenția celui de la volan. Ba chiar urmează și direcția drumului, cu condiția ca conducătorul mașinii să își țină totuși mâinile pe volan. Un element de siguranță normal în 2015.
Design
Deși la prima vedere Audi A4 a ales cartea evoluției la capitolul design, imaginile nu îi fac cinste. Mașina este mai spectaculoasă în realitate, afâșând un soi de agresivitate elegantă cu o notă high-tech.
Tehnologia respiră prin blocurile optice LED și stopurile cu semnale dinamice, o fiță de design până la urmă, dar care arată foarte bine în realitate. Față de generația anterioară, A4 face un pas important înainte. La toate capitolele, inclusiv la design. Va avea puterea să convingă clienți doar prin aspect, iar cei mai pretențioși vor fi câștigați cel mai probabil după un Test Drive.
Audi spune că acest model este cel mai aerodinamic automobil din clasa medie, cu un coeficient Cx de 0.23. Acest lucru nu-l face neapărat mai frumos, dar promite o eficiență deosebită la frecarea cu aerul, un atu tehnic în plus ascuns în formele rotunjite ale caroseriei.
Ne-a placut
- Suspensie
- Calitatea finisărilor
- Tehnologie
- Consum excelent în segment
Nu ne-a placut
- Cotieră mică
- Oglinzi laterale
- Performanțe reduse față de versiunea "normală"
- Preț în zona superioară a segmentului premium
Date tehnice - Audi A4 (2015-prezent) 2.0 Diesel Turbo (TDI) 190CP Man6 Design ultra | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
Si cifrele, cifrele dom'le, ce zic ? Consum mediu declarat 3.8 l/100, cel obtinut de voi 6.0 l/100....adica cu 60% mai mult decat cel oficial !!! De emisiile de CO2 declarate ce sa mai zic...doar nu credeti ca sunt cele reale :))) Testele de consum/performante cu masini din grupul VAG devin deja penibile.
Si mie :))
Cum adica v-a placut consumul excelent in segment ? E cel facut la pompa (din plin in plin) sau declarat de computerul de bord mincinos ? :)
Sa inteleg ca daca ar plati 10-15 ron/100 km in plus ar face foamea ca sa mearga cu masina ?
cu noile valori in trafic real, sant curios cum vor arata noile norme de poluare....nu cred ca un euro 6 din ziua de azi va fi mai sus de un euro 4 pe pe hartie. asa ca, dragi redactori, lasat astfel de titluri de cancan deoparte, macar o vreme. sau daca importatorii va platesc sa le publicati, faceti-o, dar partea aceea a cititorilor care mai stiu cate ceva despre domeniul auto, va fi foarte dezamagita.
De unde atata inversunare?
Motorul asta testat nu este intre cele cu softul mincinos.
În versiunile Euro 6, motoarele 2.0 TDI de la Volkswagen și Audi nu au probleme. Problemele se referă doar la versiunile Euro 5.
Drept urmare, rubrica aia cu pretul de achizitie nu are nici o relevanta pentru cititor din moment ce pretul masinii se dubleaza cannd o configurezi ca pe cea de test.
Propun ca de acum oricarei masini testate care depaseste cu 30% consumul oficial sa i se ia jumatate din punctajul pe care l-ar fi primit in mod normal la acest capitol. Ce zici de asta ? Nu crezi ca ar fi corect fata de cititori/cumparatori ?
Din pacate, atat timp cat publicatiile auto vor continua sa pupe in fund (scuzati-mi expresia) marcile premium (si nu numai) si sa le acorde note mari fara nici o baza reala, producatorii nu vor clinti un deget sa schimbe ceva, iar clientul final va fi cel care plateste pt minciuni de genul asta.
Cum se face ca incepand cu 1 sep toti producatorii au sarit dintr-odata in liga euro 6? Am inteles ca e obligatoriu de la UE, dar au modificat cu totii motoarele? Cum au facut asta? Sau doar au lipit o eticheta pe el pe care scrie E6?
Ce e schimbat in acest caz fata de versiunea euro 5? Au pus Ad-Blue? Au alta turbina? Alte injectoare? alt filtru de particule? alt catalizator? De ce trebuie sa ii credem pe cuvant ca asta e curat si precedentul nu era?
În rest, la categoria consum nu avem cum să notăm altfel decât prin comparație directă cu principalii concurenți. Iar comparația se face, în lipsa unui test comparativ în aceleași condiții, prin analiza cifrelor oficiale de consum. Care-s realizate în aceleași condiții.
Evident că, testând mașina pe șosea, scriem și ce consum ne-a dat nouă. Pur orientativ. Cert e că lui Dragoș, autorul acestui test, și lui Bogdan, un alt coleg de la Automarket, nu le va niciodată identic. Pentru că au stiluri diferite de pilotaj.
În toată vâlva asta din ultimele zile e bine să ne păstrăm, totuși, simțul echilibrului.
@Marian
Evident că sunt schimbări de funcționare a fiecărui motor la trecerea de la Euro5 la Euro6. Asta pentru că fiecare motor trebuie să respecte o normă de emisii a diferitelor substanțe ieșite în urma arderii.
Mi-ai dat o idee bună, o să detaliem subiectul într-un articol separat, e păcat să scriem detalii atât de interesante în comentarii. :)
parintii tai stiu ce faci tu?
Daca anticipezi traficul si nu accelerezi si franezi ca o gaina fara cap nu echivaleaza automat cu faptul ca esti un "bosorog" la volan.
Incearca sa conduci anticipativ si responsabil si, cu putin noroc, o sa scoti consumuri apropiate de cele din carte asta daca nu ai vreo masina "ultra moderna" mai noua de 6-7 ani de cand a inceput nebunia cu consumurile din pix. Mie-mi iese in conditiile de mai sus.
Trebuie sa retraga toate masinile cu pricina si sa dea la oameni altele noi ce respecta totul OK, si sa nu mai minta cu 3,8 la suta in afara orasului si sa spuna ca acest consum este la 90 la ora si fara nimeni in masina , in realitate fiind consum de 6 la suta si in oras 10 sau chiar 11 iarna
Legat de consum, intr-adevar e ipotetic cu tot stilul de condus diferit. Sa nu uitam ca sunt foarte putini romani care fac naveta pe distante mari (40-50 km spre serviciu si tot atatia spre casa).
Majoritatea celor care-si permit asa o masina in Romania locuiesc in zonele rezidentiale apropiate de capitala (dau exemplul capitalei pentru ca e clar ca Bucurestiul si Ilfov-ul realizeaza grosul vanzarilor in cazul oricarui producator auto), gen Otopeni, Corbeanca, Mogosoaia, Pipera etc. Cine a circulat la orele de varf prin zonele respective, inspre si dispre Bucuresti, stie foarte bine ca rar se merge la viteze mari gen 80+ km/h din cauza limitelor de viteza din localitati, a numarului de masini din zonele rezidentiale, a putinelor zone de DN dintre localitatile respective si capitala (in unele cazuri localitatile sunt chiar lipite de Bucuresti) si a faptului ca in Bucuresti se merge bara la bara pe kilometri intregi.
Ca sa rezum, un consum real realizat de un om normal in timpul saptamanii, e undeva pe la 60-70% mai mare fata de media afisata de producator. Cel putin!
Exprimati realitatea, nu mai dezinformati, vorba unui utilizator de mai sus.
La sfârşit aţi spus "Sărut mâna pt. masă" ?