Drivetest Audi A4 (2015-prezent)
2.0 Benzina Turbo (TFSI) 252CP 4x4 Aut7 BasicJoi, 10.09.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
În 6 martie 1678, imediat după ce un cutremur puternic zguduia partea de nord-est a Italiei, pe străduțele înguste ale Veneției, delimitate haotic de canale pe care se scurgeau gondolieri cu cămăși dungate, se năștea Antonio, unul dintre cei șase copii ai familiei Vivaldi.
Tatăl său, Giovanni Battista Vivaldi, inițial un bărbier anonim și apoi unul dintre cei mai cunoscuți violoniști ai micului orașul plutitor, l-a învățat pe micul Antonio simbioza dintre corzi și arcuș. Cei doi cutreierau pavajul Veneției, răspândind sunete melodioase într-un duet tată și fiu.
La aproape patru secole de atunci, foarte aproape de canalele Veneției și de vioara tânărului Vivaldi, Audi A4 încearcă să scrie cea mai melodioasă propunere din segmentul mediu premium.
Înzestrat cu un arcuș magic de către părintele Volkswagen, constructorul german încearcă să demonstreze că se poate ridica la nivelul unui Mozart extrem de popular, creat în Bavaria de către BMW.
Motor / Transmisie
Derulând podgoriile nesfâșite din jurul Collalto, o colină înaltă (după cum o sugerează și numele) în vârful căruia stau ruinele unui castel bombardat de obuzele celui de-al doilea Război Mondial. Așa a început experiența mea alături de noul Audi A4, cel mai nou compozitor aruncat pe scena auto europeană.
L-am cunoscut alături de un nou motor pe benzină TFSI, de 2.0 litri, cu numai patru cilindri, capabil să dezvolte resursele unui bătrân V6. Înmuiat în soarele cald al unei toamne târzii, Audi A4 ne-a cântat arii plăcute, ușor ascuțite și probabil artificial create prin intermediul evacuării.
Un sunet pe care te bucuri să îl găsești la turații înalte, acolo unde publicul trebuie să aplaude de încântare. Și aplaudă. Pentru că resursele motorului te ridică din scaun pe șoselele vălurite din apropierea Veneției. Aplauzi cei 252 de cai putere și un cuplu motor de 370 de Nm. Un cuplu resimțit devreme, încă de la 1600 de rotații, și sfârșit oarecum brusc, ca un simptom asmatic.
Cele șapte rapoarte ale transmisiei S-tronic alternează ariile înalte ale motorului extrem de liniar, pe nesimțite. Ruperile de ritm pe care le oferă modul Sport al transmisiei împrăștie orice urmă de piano și te înscrie într-un allegro din care nu mai vrei să ieși.
E drept că avem acele gâfâieli către finalul plajei de cuplu, însă resursele sunt suficiente pentru a satisface nevoile celor pretențioși.
Pe lângă ariile minunat înșirate la viteze înalte, izolarea fonică a motorului este admirabilă.
Consum
E greu să respecți partitura utopică înscrisă de Audi în dreptul acestei versiuni, la capitolul consum. Notele promise de ingineri sunt greu de atins, consumul real fiind unul cu mult peste ce apare în fișa tehnică.
Am condus versiunea 2.0 TFSI în mediul extraurban, fie în regim de autostradă, fie în regim de drum național, iar consumul înregistrat de computerul de bord a fost de 9.5 litri/100 de km. Probabil valoarea ar fi scăzut ceva mai mult dacă foloseam modul de rulare Efficiency. Însă, chiar și așa, valoarea e departe de cei 5 litri promiși în partitura oficială.
Dacă ne uităm în segment, noul Audi A4 are cel mai mic consum mediu, doar 5.9 litri/100 de km. Surpriză sau nu, BMW Seria 3 facelift are același consum pentru versiunea 330i, tot cu 252 de cai putere sub capotă.
Performanţe
În ceea ce privește ritmul allegro despre care aminteam mai devreme, el poate face ca Audi A4 să accelereze de la 0 la 100 de km/h în doar 5.8 secunde, un timp extrem de bun, care justifică succedarea rapidă a decorului de fiecare dată când pedala de accelerație pleacă spre podea.
Iarăși, nu este nici o surpriză că BMW Seria 3 reușește același timp de accelerare, de altfel și cel mai bun din segment. Mercedes C300 este foarte aproape de rivalii săi germani, cu doar 5.9 secunde până la 100 de km/h.
La capitolul viteză maximă avem un prag comun pentru toate modelele din segment, inclusiv pentru Jaguar XE: adică 250 de km/h. Excepție face Volvo S60, care ajunge doar la 230 km/h.
Interior
Eforturile instrumentiștilor de sub capotă au fost estompate perfect de maieștrii acustici de la interior, care au creat unul dintre cele mai silențioase habitacluri din segment. Audi se laudă cu o liniște interioară de invidiat, reușind să te rupă de haosul care se dilată sau se contractă dincolo de geam.
Drumul către desăvârșire este pavat cu materiale de calitate și finisaje create parcă de lutieri premiați. Lemnul se combină natural cu aluminiul, într-o simbioză premium, demnă să atragă degetele pasagerilor ca un magnet.
Designul aerisit și simplist este continuat de ergonomia bună. Audi învață din greșeli și simplifică centrul de comandă al climatizării, butoanele de pe volan și chiar pe cele de pe consola centrală.
Sentimentul de spațiu este, așadar, amplificat. Și nu în van, pentru că spațiul pentru picioarele pasagerilor din spate a crescut cu 23 de mm, iar cel al capului cu 24 de mm. Recunosc că vechiul A4 mi se părea o mașină înghesuită pentru pasagerii spate. Acum lucrurile par să se fi rezolvat, un adult de 1.80 metri fiind găzduit confortabil.
Spațiile de depozitare sunt generoase, dar există și mici dezavantaje: cotiera a devenit acum extrem de mică din cauza instalării unui port de încărcare wireless pentru telefoanele mobile. Și pentru că tot vorbim de telefoane mobile, spațiul rezervat acestora, la baza consolei centrale, este destul de îngust. În portiere avem loc pentru sticle de apă de 0.5 litri.
Portbagajul însumează 480 de litri și beneficiază de o gură de încărcare largă, necesară pentru că el este totodată și adânc. Ca un făcut, Lexus IS, Mercedes C-Klasse și BMW Seria 3 oferă tot 480 de litri în portbagaj.
Preţ de achiziţie
Audi nu a dat publicității prețurile noului A4, însă primele estimări, bazate pe valoarea cu care noua generație va fi comercializată în Germania, arată un preț de pornire situat între 31.000 și 32.000 de euro cu TVA inclus. Acest preț l-ar face aproape la fel de ieftin ca un BMW Seria 3 (32.000 de euro) și ceva mai accesibil decât un Mercedes C-Klasse (34.000) de euro.
Volvo S60, Lexus IS și Jaguar XE sunt două propuneri ceva mai bine echipate sau mai puternice, prin urmare sunt și mai scumpe.
Siguranţă
Din păcate, în ultima sesiune de teste a acesti veri, EuroNCAP a probat doar siguranța lui Audi Q7. Noua generație Audi A4 va fi supusă și ea la încercare în viitorul apropiat. Rezultatele așteptate ar trebui să presupună doar aplauze la scenă deschisă, având în vedere că mașina vine echipată cu 30 de sisteme de siguranță, care se grăbesc să te anunțe, subtil sau nu, că mașina autonomă este aproape, iar tu vei fi, în curând, un musafir.
Am probat pe autostradă sistemul de menținere a benzii de circulație și am reușit să termin o curbă la 180 de grade fără să pun mâna pe volan. Mai mult, avertizarea pentru unghi mort, avertizarea pentru deschiderea ușii atunci când o mașină se apropie din spate, frânarea automată de urgență și un arsenal întreg de airbaguri și sisteme active contribuie la conturarea unui adevărat cocon în care te simți în siguranță.
Ţinută de drum
Aș putea așeza pe foaie o adevărată Iliadă sau Odisee, valsând doar cu informații despre ținuta de drum a noii generații Audi A4. Mecanicii au știut că mașina trebuie să se promoveze melodios și plăcut, motiv pentru care suspensia a fost calibrată pentru a nu transmite zgomote perturbante în habitaclu.
Indiferent de drumul pe care circuli. Este o suspensie premium, capabilă să îți ofere confort și să fie discretă la limitatoarele de viteză apărute în asfalt. Este însă nevoie de alegerea modului Comfort pentru acest tratament, întrucât modul Normal, după cum i-o spune și numele, face din A4 o mașină... normală.
Suspensia adaptivă schimba spiritul mașinii prin simpla apăsare a modului Sport. Acesta rigidizează atmosfera și te scapă de doza infimă de ruliu, resimțită în modul Normal. Alături de celebrul sistem de tracțiune integrală quattro, noul A4 se încolăcește natural, ca un tren pe șine, în fiecare viraj. Mulți s-au plâns că o mașină echipată cu sistemul quattro își pierde din spiritul jucăuș. E drept, dar sunt clienți care își doresc un sedan sigur, capabil să le ofere plăcere prin abordarea precisă a unui viraj, la viteză mare.
O să vă vorbesc puțin și despre direcția adaptivă. Ea este ușoară ca un fulg în mediul urban, departe de cursa greoaie a principalului rival bavarez. Este o senzație de manevrabilitate pe care nu am mai simțit-o nici măcar la mașinile urbane. Este o senzație de care mulți se vor îndrăgosti. La viteză mare, direcția devine rigidă, răspunde rapid, însă, așa cum probabil mulți dintre voi au intuit, este lipsită de feedback și nu comuică foarte bine cu suprafața de rulare.
Vizibilitate
După cum am spus și mai sus, habitaclul noului Audi A4 este extrem de aerisit, suprafața vitrată fiind bine proporționată. Cu toate acestea, oglinzile laterale, pe cât de frumos și agresiv conturate sunt, pe atât de restrictive se dovedesc a fi. Au o vizibilitate redusă și au nevoie de o reglare atentă.
Oglinda retrovizoare dă și ea impresia de aerisit, fiindcă vine fără ramă, asemeni rivalilor de la Volvo. Luneta este generoasă, iar montanții au dimensiuni reduse, atât în față cât și în spate, prin urmare nu incomodează foarte mult.
Tehnologie
Dacă se mai îndoia cineva, noul A4 este, de departe, cea mai avansată propunere din segment, capabilă să înghită într-un val tehnologic fără precedent pe oricine: profan sau experimentat. Totul începe de la Virtual Cockpit, ecranul de 12.3 inch care înlocuiește instrumentele de bord și care, mulțumită minților luminate de la Nvidia (acea companie de care toți am aflat în ecranul de deschidere al unui joc pe calculator) se mișcă incredibil de natural și de rapid. Are o mulțime de posibilități de personalizare.
Fără îndoială, preferata mea și, probabil, în curând și a voastră, este harta 3D care poate fi afișată pe tot acest ecran. Chiar dacă poate părea redundant, ea fiind disponibilă și pe ecranul de 8 inch din centrul planșei de bord, prezența sa luminează ziua oricui prin atenția la detalii și culorile vii. O spun fără emoție: după ce BMW a făcut legea cu navigația sa 3D, constructorul bavarez și-a găsit nașul. Culmea, tot în Bavaria, dar la Ingolstadt.
Comenzile sistemului de climatizare, care se trezesc la viață doar dacă apropii degetul de butoanele din aluminiu, sunt iarăși o dovadă a tehnologiei avansate. Ca să nu mai vorbesc despre interfața tactilă prin care poți scrie de mână destinația pentru sistemul de navigație. Această suprafață tactilă a fost mutată pe joystick-ul care comandă sistemul de navigație (n-aș vrea să fiu considerat malițios, dar pare o copie a celui de la BMW). Este o poziționare dictată de rațiuni de economisire a spațiului.
Și pentru că cea mai melodioasă propunere din segment trebuie să seducă și timpanul celor de la volan, Audi propune același sistem de sunet Bang&Olufsen de pe fratele mai mare Q7. Acesta vine cu o serie de mici difuzoare, poziționate pe montanții față, cu scopul de a te învălui complet într-o senzație auditivă pe care nu ai mai trăit-o într-o mașină.
La sistemele de siguranță amintite în capitolul dedicat, aș vrea să mai adaug prezența pilotului automat predictiv. O invenție senzațională, pe care am testat-o pe o autostradă de lângă Veneția. Deși ai fixat viteza de rulare la 130 de km/h, pilotul automat o poate ajusta în funcție de semnele de circulație întâlnite pe drum, sau de elevația terenului. Dacă apar indicatoare temporare cu o limitare a vitzei la 100 de km/h, pilotul selectează singur viteza de rulare. De asemenea, înainte de pantă sau rampă, precum și înainte de o curbă (dictată de sistemul de navigație), pilotul automat ajustează viteza de deplasare și distribuția resurselor.
Pentru cei care petrec mult timp în mediul urban, funcția Traffic Jam Assist va fi o binecuvântare. Dezvoltată din nevoia de a le oferi celor care petrec mult timp în mașină ceva mai multă relaxare, pentru altfel de activități, tehnologia se ghidează după automobilul din față și după liniile de demarcație. Mașina rulează singură în coloană, accelerând și oprindu-se singură. Poate chiar evita un obstacol apărut brusc. Așadar, un prim pas către mașina autonomă, pe care Audi ne-a promis-o odată cu lansarea viitorului A8.
Design
Sunetul este una dintre cele mai frumoase poezii aerodinamice, pentru că reușește să sfideze aerul pe căi nevăzute. Sfidarea nu este întotdeauna la fel de eficientă, pentru că o vioară Stradivarius va fi întotdeauna superioară uneia făcute la Reghin. De ce? Oare nu toate viorile arată la fel? Poate că da, însă unele au darul de a suna dumnezeiește.
Este și cazul noului A4, care, deși seamănă foarte mult cu vechea generație, este cel mai aerodinamic model creat vreodată de Audi. Cu un coeficient de 0.23 cX, noul A4 este un virtuoz și un virtuos care sfidează frecarea cu aerul. Un sunet eficient și înălțător, născut de corzile unui Stradivarius care arată ca orice vioară în ochii unui profan.
Cam așa poate fi rezumat designul lui Audi A4, o mașină care seamănă mult cu ce vedem astăzi pe stradă, dar care promite să revoluționeze frecarea cu aerul. Restul analizelor estetice sunt futile și complet subiective.
Ne-a placut
- Calitatea materialelor și finisajelor
- Sunetul motorului
- Pachetul tehnologic generos
Nu ne-a placut
- Spațiul dedicat telefonului mobil pe consola centrală
- Cotiera mică
- Oglinzile laterale înguste
Date tehnice - Audi A4 (2015-prezent) 2.0 Benzina Turbo (TFSI) 252CP 4x4 Aut7 Basic | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Audi
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
-
Potrivit celor mai recente informații, venite chiar de la vârful Audi, constructorul din Ingolstadt se gândește să păstreze motoarele termice și după 2033. (Luni, 05 August)
si ecranul panoramic sta asa erect mereu?
''Am probat pe autostradă sistemul de menținere a benzii de circulație și am reușit să termin o curbă la 180 de grade fără să pun mâna pe volan. Mai mult, avertizarea pentru unghi mort, avertizarea pentru deschiderea ușii atunci când o mașină se apropie din spate, frânarea automată de urgență și un arsenal întreg de airbaguri și sisteme active contribuie la conturarea unui adevărat cocon în care te simți în siguranță.''
P.S.: Pt cine este interesat, pe youtube, Autobild are deja un comparativ cu cele 3 masini concurente din clasa.
Plansa de bord de BMW
Oglinda retrovizoare de la Volvo
Probabil nu știa că suprafata tactila pe rotita MMI a aparut intai pe Audi A3, după care BMW a implementat-o la diverse modele din gama lor. Cine pe cine copiaza?
"Volvo S60, Lexus IS și Jaguar XE sunt două propuneri ceva mai bine echipate sau mai puternice, prin urmare sunt și mai scumpe."
doar o curiozitate, de cand volvo S60 e concurent pentru A4, Serie3, C classe? Cu S40 cum ramane?...sau poate sunt eu gresit informat :)
altfel, cel putin in ultimii 10-15 ani, oricate discutii ar fi pe marginea subiectului compararii masinilor germane premium intre ele, pe aceeasi clasa, diferentele sunt atat de mici ca si tehnologie si performante incat alegerea ramane strict o chestie de gusturi si cam atat.
Dintotdeauna!
Nu esti primul si nici ultimul care face aceasta confuzie.
S80 cu E-Class, seria 5, A6.
S60 cu C-Class, seria 3, A4.
S40... cu Astra, Focus, Golf...
Volvo nu are si nici nu a avut pion la clasa limuzinelor S-Class, seria 7, A8, chiar daca multi au impresia ca S80 "joaca" acolo.
@... Btw seria C de la Volvo cu ce se compara? Cu bibicletele???
Masina asta o sa se vanda ca painea calda.