Drivetest Mitsubishi Outlander PHEV

2.0 203CP 4x4 Aut Intense+
Mitsubishi  Outlander PHEV zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 19.08.2014
Vânătoarea de prize

Avem în faţă primul SUV hibrid plug-in din lume. Aşa spune Mitsubishi şi, după ştiinţa noastră, nu mai există alt SUV care să poate fi încărcat direct la priză. SUV-uri hibride avem suficiente, dar nici unul nu oferă această posibilitate.

Outlander PHEV este un automobil gândit pentru ţări civilizate, în care încărcarea unei maşini electrice nu este o problemă, parcările publice oferă încărcătoare publice contracost, iar guvernele încurajează achiziţionarea de automobile cu propulsie electrică prin subvenţii serioase. La noi în ţară, un automobil electric este cel mult o curiozitate. Nu prea ai unde să îl încarci în oraş şi ai şanse să poţi folosi un astfel de model doar dacă esti norocos, stai la casă cu curte şi ţi-ai montat o priză cu circuit separat. Insfrastructura care să permită folosirea maşinilor electrice lipseşte aproape cu desăvârşire în Bucureşti, iar în restul ţării situaţia nu este mai plăcută. 

În aceste condiţii, M Car Trading, importatorul Mitsubishi are curajul să ofere un automobil cu propulsie electrică, i-MiEV, şi noul SUV Outlander PHEV, hybrid plug-in. În ciuda mentalităţilor şi oficialilor cu viziuni înguste, există şi la noi oameni care au viziunea unui automobil ecologic. Dovada este că stradă putem vedea modele ca Tesla Model S sau BMW i3, iar interesul pentru Outlander PHEV este mare.

Mai avem însă mult drum de parcurs până când cei în poziţii sus-puse vor înţelege la ce e bun un automobil cu propulsie electrică sau hibridă şi vor dezvolta infrastructura necesară pentru a putea folosi un asemenea automobil. Până atunci ne putem inspira de la Olanda sau Norvegia, ţări unde astfel de automobile alcătuiesc grosul traficului în metropole ca Amsterdam sau Oslo.

Mitsubishi Outlander PHEV
2.0 203CP 4x4 Aut Intense+

  • Pret de pornire 45.496 €
  • Pret model testat 49.588 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Sistemul ales de Mitsubishi pentru SUV-ul său cu propulsie hibridă este unul destul de complex. Astfel, inginerii japonezi au ales să unească două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, cu un motor termic de 2.0 litri şi un set de acumulatori. Acumulatorii pot fi încărcaţi şi de la o priză normală de 230 V sau un un supercharger (cablul de încărcare pentru încărcare rapidă este accesoriu separat). Cu bateriile pline, Outlander PHEV poate parcurge aproximativ 50 km în mod full-electric, dar autonomia variază în funcţie de stilul de condus, de temperatura ambientală şi de uzul aerului condiţionat.

Motorul pe benzină de 1.998 cmc cu patru cilindri în linie dezvoltă 121 CP la 4.500 rpm şi satisface normele de poluare Euro5. Cele două motoare electrice mai dezvoltă şi ele câte 82 CP fiecare. Cuplul maxim al motorului termic este de 190 Nm, în timp ce motorul electric faţă dezvoltă 137 Nm, iar cel din spate 195 Nm. Transmisia este complet automată, fiind asigurată de o cutie CVT comandată de un joystick amplasat în locul schimbătorului normal. Pe lângă modul Drive, cutia mai oferă şi modul Brake, ce amplifică frânarea la ridicarea piciorului de pe pedala de acceleraţie. Modul poate fi folosit ca frână de motor şi măreşte cantitatea de energie recuperată la frânare. 

În modul normal de rulare, Outlander PHEV foloseşte energia electrică din baterii şi se pune în mişcare folosind cele două motoare electrice. Dacă bateriile sunt consumate, motorul termic se va trezi la viaţă şi va încărca bateriile pentru ca motoarele electrice să poată funcţiona în continuare, sistemul fiind asemănător până acii cu celebrul Voltec al celor de la General Motors, regăsit pe Chevrolet Volt şi Opel Ampera. La viteze mari sau dacă accelerăm puternic, puterea motorului pe benzină va fi transmisă direct punţii faţă. De remarcat că, deşi avem de-a face cu un SUV 4x4, nu există sistemul clasic de transmisie integrală, cele două punţi fiind motrice însă prin faptul că cele două motoarele electrice învârt, fiecare, axa proprie. 

Pachetul hibrid este omogen şi îşi face bine treaba. Outlander PHEV nu se simte nici un moment submotorizat şi poate deveni chiar foarte sprinten dacă e nevoie. Trecerea de la motoarele electrice la cel termic se face insesizabil, singurul lucru care trădează trecerea fiind zumzetul motorului termic şi animaţia de pe displayul central. 

Consum

Cât consumă? A fost întrebarea pe care am primit-o cel mai des în cele trei zile în care am condus Outlander PHEV. Şi a fost extrem de dificil de răspuns. Să detaliez. În primul rând cifrele oficiale: zero litri/100 km în mod electric, 5.8 litri/100 cu bateriile descărcate, 1.9 litri/100 km în mod combinat pe prima sută de kilometri. Greu de spus cum a calculat Mitsubishi aceste cifre.

În mod normal, dacă încărcăm bateriile seara şi eventual în timpul zilei, vom avea mereu o autonomie electrică ipotetică de 50 km. În acest mod, singurul cost ar fi cel al energiei electrice. Mitsubishi Outlander PHEV oferă şi două moduri suplimentare de rulare pentru a conserva energia din baterii sau chiar le poate încărca folosind motorul pe benzină. Două butoane amplasate lângă joystick-ul cutiei de viteze şi marcate cu "Save" şi Charge" permit conservarea energiei electrice pentru când ajungem în oraş, respectiv încarcă bateriile în mers sau lăsând motorul să meargă la relanti. Modul Charge este chiar foarte eficient în mers, dar consumul de benzină creşte simţitor când îl folosim. În acest mod şi în trafic urban, computerul de bord a indicat chiar şi 13 litri/100 km. Folosind doar bateriile şi eventual modul Save pentru perioade scurte de timp, consumul mediu indicat a fost de 2.7 litri/100 km, iar un drum în Bucureşti luni dimineaţă cu bateriile descărcate a dus computerul de bord în zona 8.9 litri/100 km. 

Consumul se dovedeşte a fi un lucru relativ la bordul lui Outlander PHEV. Rezervorul de benzină are 45 litri din care poţi să nu consumi nimic dacă vei încărca bateriile sau îl poţi devora relativ rapiddacă vei rula în modul Charge. 

Performanţe

Oficial, Mitsubishi Outlander PHEV nu are nici un concurent în clasa sa. Este primul SUV cu propulsie hibridă şi cu un cablu de încărcare la priză. În categoria generală a SUV-urilor există însă câteva modele cu propulsie hibridă, dar acestea se regăsesc în zona premium, la mărci ca Lexus sau Porsche. Volkswagen are o variantă hibrid a modelului Touareg, dar acesta foloseşte un motor pe benzină cu şase cilindri ce dezvoltă 333 CP, ceea ce îl scoate din comparaţia directă. Singurul concurent relativ ar fi Peugeot 3008 Hybrid4, dar acesta foloseşte un motor diesel de 2.0 litri asociat cu un motor electric. 

Revenind la Outlander PHEV, să spunem câteva cuvinte şi despre performanţele înregistrate. Acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se face în 11 secunde, iar viteza maximă care poate fi atinsă este de 170 km/oră. Nu e rău pentru un SUV de 1.9 tone. Însă Outlander PHEV nu e făcut pentru condus agresiv. Motoarele electrice te pot transforma într-un campion al plecărilor de la stop datorită cuplului instant, dar şi autonomia va avea de suferit.

Outlander PHEV este o maşină ce pretează condusului defensiv prin care estimezi mereu ce se va întâmpla în faţa ta, frânezi din vreme şi nu accelerezi violent. Pentru a-l "antrena" pe cel de la volan, Mitsubishi a renunţat la turometru clasic în favoarea unui indicator de stare. Atât timp cât acul stă în zona verde Eco sau în cea albastră Charge, lucrurile sunt ok. Dacă ducem însă acul în zona albă Power, în mod sigur vom trezi la viaţă motorul pe benzină, iar tot condusul eco s-a dus pe apa sâmbetei. 

Interior

La interior nu sunt foarte multe diferenţe între Outlander Hybrid şi un Outlander normal. Ba chiar avem ceva mai mult spaţiu pentru pasagerii din spate, deoarece a dispărut tunelul care adăpostea axul cardanic. Bateriile au fost ascunse sub maşină şi nu-ţi poţi da seama seama unde sunt amplasate, spaţiul interior fiind identic cu cel al versiunii normale. Portbagajul este însă o idee mai mic faţă de cel normal din cauza faptului sub podeaua acestuia sunt adăpostite o serie de elemente necesare modelului Hybrid Plug-In. Nu există roată de rezervă, în locul ei fiind amplasat un compresor şi o soluţie de reparaţie rapidă a penei de cauciuc. Mai avem bateria normală care a fost relocată în spate şi un spaţiu în care poate fi depozitat cablul de încărcare. Astfel, volumul de încărcare pentru Outlander PHEV este de 463 litri faţă de 519 litri, cât are un Outlander clasic. 

În faţă regăsim acelaşi bord aerisit, cu comenzi simple şi amplasate logic şi suficiente spaţii de depozitare pentru tot felul de obiecte. Ne-am fi dorit ca scaunul şoferului să coboare mai mult sau volanul să se poată regla mai mult în adâncime, dar ne-am obişnuit rapid cu poziţia la volanul modelului Outlander PHEV. 

Preţ de achiziţie

Ca de obicei, cel mai sensibil capitol când vine vorba de maşini electrice sau cu propulsie hibridă este preţul de achiziţie. În ţările din vestul Europei, guvernele încurajează achiziţia acestui tip de automobile pentru că ele poluează mai puţin. Fac acest lucru prin subvenţii acordate firmelor sau chiar persoanelor fizice care aleg un model cu propulsie electrică sau hibridă în locul unuia cu motor clasic.

La noi în ţară nu există în acest moment nici un fel de sprijin pentru clienţii care aleg acest gen de automobil. Iar preţurile nu sunt mici. În ceea ce priveşte modelul Mitsubishi Outlander PHEV, acesta este disponibil în două varainte de echipare. Preţurile încep de la 45.500 euro (TVA inclus) şi ajung până la 49.600 euro, ca în cazul modelului testat de noi (echiparea Instyle). Dacă alegem şi culoare metalizată mai trebuie să adăugăm suma de 400 euro (fără TVA). Deci pentru un Outlander PHEV bine echipat trebuie să scoatem din buzunar 50.000 euro, sumă pentru care mulţi dintre clienţi din ţara noastră vor prefera poate un alt model. 

Concurenţă directă nu există decât dacă considerăm hibridul diesel Peugeot 3008 drept adversar pentru Outlander. Acesta costă în medie 38.000 euro, dar nu se poate încărca la priză, deci autonomia electrică e minimă. Alţi concurenţi există însă în zona premium, iar preţurile sar de 65.000 euro. La fel, nici unul nu oferă posibilitatea să încarci acumulatorii direct la o priză de 230V.

Siguranţă

Mitsubishi nu glumeşte când vine vorba de siguranţa pasagerilor de la bordul maşinilor sale. Outlander PHEV a fost testat de către EuroNCAP în cadrul sesiunii de teste din anul 2013. Scorul genel obţinut a fost de cinci stele, cu un grad de protecţie de 88% pentru pasageri adulţi şi 84% pentru pasagerii infanţi. 

Bineînţeles, Outlander PHEV vine cu un set complet de sisteme de protecţie pentru pasageri. Şase airbaguri plus airbag pentru genuchii celui de la volan, avertizare de impact şi clasicele sisteme ABS, EBD, Brake Assist şi Brake Override. Există şi control activ al tracţiunii şi asistenţă la pornirea în rampă. 

Ţinută de drum

Aşa cum ştiam de la versiunile clasice ale modelului Outlander, SUV-ul japonez este centrat pe confort. Suspensia este reglată în zona mai moale pentru a putea negocia fără probleme un drum forestier sau denivelări uşoare. Însă ceva nu le-a ieşit perfect inginerilor japonezi, suspensia devenind zgomotoase la trecerea peste denivelări mici şi dese.

Chiar şi direcţia devine neplăcută atunci când negociem un drum "încreţit". În rest, nimic de reproşat. În ciuda masei ceva mai mari, Outlander PHEV se mişcă bine, chiar sprinten. Nu ai în nici un moment senzaţia că conduci ceva dintr-o lume extraterestă, ci mai degrabă că te afli la volanul unui automobil absolut normal. Singurul lucru cu care trebuie să te obişnuieşti când conduci în modul electric este liniştea absolută. Singurul lucru care se aude este zgomotul la vânt, cel al pneurilor la rulare şi uneori cel al ventilatoarelor care răcesc setul de acumulatori. 

Vizibilitate

Având o siluetă destul de pătrăţoasă, Outlander PHEV oferă o bună vizibilitate de la volan. Poziţia este destul de înaltă, poate chiar prea înaltă, singura problemă fiind montantul stânga faţă, care poate jena unori vizibilitatea la virajele de stânga. Pentru manevrele cu spatele ne putem baza pe o cameră de luat vederi, dar senzorii de parcare lipsesc, ei fiind o dotare opţională. 

Tehnologie

Cea mai importantă piesă de tehnologie este, bineînţeles, sistemul hibrid de propulsie. Mitsubishi a avut curajul să creeze un SUV plug-in, o premieră în acest segment, iar modelul este deja un succes pe anumite pieţe din vestul Europei. Pe lângă sistemul hibrid cu motor termic pe benzină, două motoare electrice şi set de acumulatori, Outlander PHEV este dotat ca oricare alt Outlander.

Avem sistem audio multimedia Rockford Fosgate, ce oferă un impresionant subwoofer în portbagaj şi o calitate excelentă a sunetului, dar reversul medaliei este că ecranul tactic şi sistemul multimedia este extrem de lent. Orice buton apăsat pe ecranul touch necesită în unele submeniuri câteva secunde bune de aşteptare până când comanda este aplicată, element frustrant în perioada în care un smartphone te învaţă că lucrurile se pot desfăşura mult mai rapid. La fel de enervant este faptul că sistemul porneşte de fiecare dată în modul Navi, deşi mi-aş dorit să pornească cu ultimul ecran pe care l-am accesat. Animaţia cu sistemul hibrid şi modul de rulare, utilă pentru cei care vor să analizeze cum funcţionează maşina, este ascunsă undeva în computerul de bord în meniul Trip. Există însă posibilitatea să îţi conectezi iPhone-ul cu maşina prin intermediul unei aplicaţii disponibile gratuit în AppStore. Aceasta se conctează cu maşina printr-o reţea wifi, în maşină existând un router. Cu ajutorul aplicaţiei pot fi controlate anumite sisteme sau poate fi programată încărcarea. 

Mitsubishi mai oferă cheie inteligentă, hayon electric (şi el extrem de lent) cu comandă de dezactivare, sistem de navigaţie, bluetooth. Opţional se mai poate alege sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare şi frânare automată în caz de impact. 

Design

Parcă ne-am mai obişnuit cu designul japonez care iniţial a părut total neadecvat pieţei europene. Cel puţin în cazul modelului Outlander PHEV, acesta parcă se potriveşte mai bine. Faţă de un Outlander normal, jantele sunt diferite, iar o serie de sigle şi logo-uri amplasate de hayon şi laterale anunţă privitorul că are de-a face cu versiunea Plug-In Hybrid a modelului Outlander.

Trecătorii s-au uitat de multe ori lung după noi, dar nu neapărat datorită designului, ci pentru că ne deplasam în cea mai deplină linişte. Sub 30 km/oră, Outlander PHEV scoate un sunet futurist care avertizează trecătorii că se aproprie ceva de ei. Sunetul poate fi dezactivat cu ajutorul unui buton amplasat în bord dacă vrem să ne deplasăm în cel mai silenţios mod posibil. 

Nu ne-a placut

  • Design
  • Suspensie zgomotoasă
  • Lipsa infrastructurii pentru încărcare electrică
  • Sistem multimedia lent
  • Preţ ridicat
Date tehnice - Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 203CP 4x4 Aut Intense+
Motor electric
Putere CP
82
Cuplu Nm
0
Motor termic
Putere CP (rpm)
121 (4500)
Cuplu maxim Nm (rpm)
190 (4500)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
1998
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
4655
Viteza maxima km/h
170
Latime mm
1800
Acceleratie 0-100 km/h s
11.0
Inaltime mm
1680
Tractiune
integrala
Greutate kg
1885
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2670
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
45
Nr. locuri
5
Volum portbagaj litri
463
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mitsubishi Outlander PHEV

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • N-am nimic de zis in afara de penibil. Tre' sa fi prost sa dai 50k pe porcaria asta.
    20 13
  • doar 13% in oras , rezonabil pt 121cp si 50.000 euro :))))
    14 8
  • O masina pe care nici fitosii nu o vor cumpara....Poate doar ecologistii idioti de la Hollywood care nu stiu ca poluarea realizata de automobile e infima in comparatie cu cea realizata industrial, inclusiv de SUA intr-un mod spectaculos...
    9 12
  • din pacate mitsu are o imagine destul de proasta pe piata noastra;
    si daca ar fi la juma de pret tot n-ar cumpara-o nimeni:)
    15 1
  • Sam@Andy
    Ce ai spus tu ii exact tinta demografica pentru masina asta. Ecologistii fitosi de Hollywood care vor sa lase impresia ca salveaza planeta, desi in realitate faptul ca detin o masina hibrida ii egal cu zero. Pret premium, pentru o masina non-premium hibrida, la care iti trebuie banii pe care ii economisesti pe benzina in 20 de ani ca sa iti recuperezi investitia comparativ cu o masina normala din aceasta clasa.
    8 5
  • Sunt curios care este tara normala unde acest model este o prezenta constanta pe strazi, apoi sunt curios cati sunt cu adevarat invidiosi pe cei ce detin acest model? Introducerea este o exagerare:).
    7 3
  • nu am gasit o statistica separata pentru hibrizii Outlander, dar vanzarile de acest model, in 2014, sunt aproape duble fata de 2013 care au fost aproape duble fata de 2012

    Realitatea din vest pare sa fie usor diferita fata de opiniile celor de mai sus. Inteleg ca europenii sunt niste prosti iar diamantele sunt in noroiul din Romania.

    Ca design nici pe mine nu ma da pe spate + ca e SUV (alta chestie care imi repugna) iar sistemul hibrid imi pare a fi o necunoscuta dar observ ca de criticat se critica potentialul client mai putin masina. Cred ca site-ul ar putea sa-si schimbe profilul....
    19 3
  • Imi pare rau ca Mitsubishi, producatorul japonez cu cea mai mare traditie, a ajuns in aceasta situatie. Parca incearca sa copieze Toyota, si sa creasca in acest fel vanzarile. In urma cu 15-20 de ani, modelele Mitsubishi erau chiar ,,cool", insa acum parca fiecare generatie si fiecare model sunt din ce in ce mai anoste.
    9 4
  • octav71
    Nu contest valoarea celor de la Mitsubishi, produc de la metal pana la roboti, dar:
    - face-liftul este un downgrade ca si aspect, predecesorul arata mai bine. Am vazut exact masina asta live pe autostrada si daca nu scria ceva pe portiere, nu ii dadeam atentie, este anost!
    - este SUV, deci mare si greu, combinatia de motor pe benzina cu electrice, nu e perfecta, mergea un diesel hybrid;
    - din nou, este SUV, de ce hybrid? Pentru oras am inteles din articol, dar in oras ar trebui ceva de dimensiuni mici si automat consum mic, costuri mici, etc.
    - cutia CVT... hm, nu sunt fan al acesteia;
    - numele este prea lung si prea complicat. Pentru o secunda, imaginati-va ca va intreaba cineva ce masina aveti si ii raspundeti ca Outlander, din asta nou, hybrid. Ca sa ii spui intreg numele dureaza ceva;
    - care este sensul PHEV si S60?
    - pretul, face toti banii.
    Clar nu imi permit si nu imi doresc Outlanderul asta, iar cele de mai sus reprezinta parerea mea.
    11 4
  • Pretul e aberant de mare probabil ca profita ca e singurl SUV de genul acesta, incearca si ei marea cu degetul. La modelul "normal" pretul este destul de bun si este o masina care se apropie mult de FULL SUV cred ca e printre putinele asta mi s-a parut un punct atractiv cat si 4x4.
    3 2
  • cred ca mai degrama acest model a brevetat niste patente care vor sta la baza generatiilor viitoare de tractiuni integrale, si spun asta referindu-ma la tractiunea asigurata de motoare electrice independente pe fiecare punte, in practica asta inseamna cuplu maxim pe toate rotile incepand de la 0, ideal pt. off road. Sunt convins ca acest phev poate aborda suprafete mult mai dificile decat suvurile obisnuite.
    10 0
  • E destul de clar ca nu este un model creat pentru Romania ci pentru vestul Europei.
    Tari ca Danemarca care au taxa de inmatriculare de cateva ori pretul masini dar ofera reduceri foarte mari la automabilele hybride/electrice.
    In Olanda in toate parcarile firmelor exista prize si mereu gasesti un Tesla sau PHEV la incarcat. De asemnea ei ofera reduceri mari la inmatricularea unei masini hybride si taxeaza motoarele conventionale!
    9 0
  • cam uratica, oare asta e pretul pe care tre' sa-l platim pentru hibrizi? culmea e ca are si versiune doar pe benzina
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru