Luni, 07.10.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
BMW face motoare diesel de 30 de ani, iar divizia M activează de peste 40 de ani. În toată istoria companiei, divizia M n-a făcut un motor diesel, pentru că nemţii ţineau la tradiţie. Se credea că un diesel nu poate fi sportiv şi că nu are ce căuta în portofoliul M. Şi totuşi, în urmă cu mai mulţi ani, rivalii de la AMG dezvoltaseră o versiune AMG a unui diesel din gama C-Klasse. Pentru a nu fi mai prejos, BMW a prezentat în 2011 versiunile M50d ale modelelor X5 şi X6. A urmat M550d, aceasta din urmă preluând sistemul de propulsie de la cele două SUV-uri şi aplicând-ul pe un Seria 5. Încă de la început, acest propulsor a venit ca o demonstraţie a abilităţilor tehnice cu care sunt înzestraţi inginerii BMW.
Este primul diesel tri-turbo din lume. Iar rezultatul este cu adevărat înspăimântător. Prima dată când am trecut pe modul Sport şi am călcat acceleraţia, m-am speriat.
Maşina "absoarbe" kilometri de parcă ziua de mâine n-ar exista. Reprizele sunt cele care contează la acest model, iar accelerarea de la 60 km/h la suficient de mult cât să rămâi fără carnet doi ani (cum tot vor să propună guvernanţii) se face mai repede decât te-ai aştepta. În tot acest timp, auzi un vuiet supărat din zona motorului. Vuiet care-ţi spune că vrea să cucerească tot fără să ia prizonieri.
BMW M550d xDrive (2012-2016
3.0 M550d xDrive auto
- Pret de pornire 85.560 €
- Pret model testat 111.366 €
Motor / Transmisie
Motorul lui BMW M550d livrează 381 CP şi 740 Nm. Există un singur diesel pe autoturismele de pe piaţă mai puternic decât el, oferit de Porsche Cayenne S Diesel V8, diferenţa fiind de un cal putere şi de 110 Nm. Dar şi de 1.1 litri şi doi cilindri în plus. Pe categoria sa de cilindree, motorul este incredibil de puternic, fiind capabil să se ţină cot la cot cu un V8 diesel în materie de cuplu maxim şi putere, cu toate că este un motor cu şase cilindri în linie.
Oricum privim, doar motorul acestei maşini este o realizare tehnologică în sine. Pe lângă motor, M550d vine şi cu o transmisie automată cu opt trepte realizată de ZF, una dintre cutiile preferate în redacţie, alături de sistemul de tracţiune integrală xDrive. Practic, maşina asta nu are nicio scuză să nu "tragă" tare. De altfel, niciunul dintre cei care a întâlnit-o nu-i poate reproşa asta.
Spre deosebire de diesel-ul V8 testat pe un model dintr-o clasă mai mare, unitatea V8 TDI a lui A8, motorul lui M550d livrează cuplul într-un mod diferit. Maşina se simte violent, chiar dacă apeşi acceleraţia treptat. Atunci când o calci, însă, deja te joci cu focul. Ai senzaţia că maşina se dă puţin în spate, mai ceva ca-n desenele animate cu Tom şi Jerry, ca apoi să plece înainte ca împinsă de un resort invizibil. Sigur, brutalitatea asta vine cu un cost - motorizarea nu-i întoteauna campioană la silenţiozitate, fiind sensibil mai gălăgioasă decât diesel-ul "standard" de 3.0 litri din gama BMW.
Consum
6.3 litri la sută. Consum mediu. Serios? Parcă ar fi o glumă. Nu are cum să fie adevărat, nu-i aşa? Cel mai puternic diesel comparabil al rivalilor de la Audi, în echiparea unui A6, livrează 313 CP şi 650 Nm şi are un consum mediu declarat de 6.4 litri la sută. La Mercedes-Benz, cel mai puternic diesel al lui E-Klasse prezintă 265 CP, 620 Nm şi un consum mediu de 6.6 litri la sută.
Evident, realitatea distorsionează uşor situaţia de pe hârtie. În cadrul testului nostru, consumul urban nu scade niciodată sub 9.5 litri la sută într-un regim de condus economic. Dacă ne grăbim, acesta trece de 12 litri la sută, fără să treacă multe apăsări puternice ale pedalei de acceleraţie până când se întâmplă asta. Pe autostradă, turometrul afişează 1.900 rpm în treapta a opta, la o viteză de 130 km/h, iar computerul de bord ne prezintă nouă litri la sută. Pe drumurile naţionale, consumul acestei versiuni este de opt litri la sută.
Performanţe
Cei de la BMW s-au obişnuit cu prima poziţie la această categorie. Unii ar spune că au devenit dependenţi de chestia asta. Iar când vorbim despre cel mai performant diesel dintr-o gamă, acel diesel are şanse mari să fie cel mai performant din întregul segment.
În cazul de faţă, chiar aşa se întâmplă. BMW M550d are nevoie de 4.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate să atingă o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h. Această versiune este cu doar 0.4 secunde mai lentă până la sută decât un M5, cel mai performant membru al familiei Seria 5 F10.
Audi A6 3.0 TDI în versiunea de 313 CP este cel mai apropiat rival, cu 0-100 km/h în 5.1 secunde. Pe locul trei vine cel mai puternic diesel din gama E-Klasse facelift, cu 6.7 secunde până la sută.
Interior
Sunt îndrăgostit. Trebuie să mărturisesc. Sunt îndrăgostit de volanul acestei mașini. Are dimensiuni perfecte și o ergonomie încântătoare. Parcă m-ar fi măsurat cineva în somn și ar fi ştiut cum îmi doresc să fie un volan. Măsurătoarea a mers mai departe, se pare, că simt acelaşi lucru când mă așez pe scaun. Totul este la îndemână şi nu trebuie să mă întind ca să găsesc ce-mi trebuie. Un singur lucru le-a scăpat bavarezilor: butonul care porneşte încălzirea volanului. Este montat pe coloana de direcţie, lângă cel de reglaj. L-am găsit întâmplător, neobservându-l când am urcat la volan.
În rest, interiorul este plin de materiale calitate, aranjate nemţeşte, deci fără să-ţi inspire emoţii puternice. Situaţia se poate schimba dacă alegeţi un pachet Individual. Pielea maro de la bord este de calitate şi îi conferă lui M550d o eleganță aparte, diferită de senzațiile pe care le-ar fi oferit un interior negru, gri sau bej, cum am tot văzut pe modelele premium germane. Aveţi însă grijă cât de "Individual" construiţi această maşină. De exemplu, o tapiţerie roşie s-ar putea să nu fie atrăgătoare pentru toată lumea.
Spaţiul interior este suficient pentru cinci pasageri, în vreme ce portbagajul, de 520 de litri, este depăşit de cel al competitorilor de la Audi şi Mercedes-Benz.
Preţ de achiziţie
Performanţele costă. Tehnologia costă. Calitatea costă. Fiind cel mai puternic şi cel mai economic model din segment în același timp aduce costuri ridicate în materie de dezvoltare şi "dreptul" de a cere mai mult de la client. Tocmai de aceea, BMW M550d nu este cel mai accesibil model din segment, plecând de la 85.500 euro. Exemplarul testat de noi ajunge să coste 111.370 euro cu toate taxele, un preț nu tocmai abordabil.
Ce mai, exemplarul testat este foarte aproape de un M5. De ce ai alege un M550d și nu un M5, dacă tot îţi permiți o mașină de peste 100.000 euro? Carburantul nu este o problemă pentru tine, iar autonomia este ceva relativ atunci când ai la dispoziţie un rezervor de 70 de litri, un cont bancar plin şi o reţea dezvoltată de staţii de alimentare.
Siguranţă
BMW Seria 5 a primit maximum de puncte la capitolul "Sisteme de siguranţă" în cadrul testelor EuroNCAP. Pe lângă caroseria mai rigidă cu 55% decât cea a vechii generaţii, inginerii bavarezi au pregătit şi o serie de elemente de siguranta activă, dintre care cele mai cunoscute sunt cele de control al tracţiunii, stabilităţii şi ABS-ul.
Şi pentru că orice frânare puternică vă poate aduce un impact posterior, BMW a echipat Seria 5 şi cu o functie de aprindere graduală a stopurilor, în funcţie de intensitatea cu care apăsaţi frâna.
Nu mai este nevoie să menționăm arsenalul de airbag-uri şi sisteme de siguranță care echipează modelul, acestea fiind de la sine înţelese cu un model premium de acest calibru.
Ţinută de drum
În standard, M550d vine cu sistemul xDrive de tracţiune integrală. Veste proastă, deci, pentru cei care vroiau ca "fundul" mașinii să danseze de la un viraj la altul. Nu spunem că nu este posibil, dar trebuie să fii artist cu volanul ca să reușești asemenea manevre şi să ai la dispoziție câteva străzi suficient de late pentru a te desfăşura.
Pentru şoferii normali la mansardă, M550d asigură nivelul de aderenţă superior care să le ofere încredere în orice situaţie, ceea ce le va permite să alerge un M5 pe serpentine chiar dacă șoferul din faţă ar avea un dram de talent în plus. Da, contează şi talentul aici. Chiar dacă ai xDrive şi 381 CP la dispoziţie, ai nevoie de cunoștinţe, experienţă şi stăpânire de sine pentru a controla această maşină într-un regim de condus sportiv.
În modul confort, mașina se transformă în mieluşel, respectând cu stricteţe liniile şi abordând virajele exemplar, fără ca ocupanţii să simtă că se întâmplă acest lucru, în limitele segmentului E, desigur. Direcţia este foarte precisă şi ușor de manevrat, iar felul în care răspunde sistemul de tracţiune integrală este mai mult decât previzibil, neexistând momente în care mașina pare "nesigură" privind ce punte trebuie să primească puterea şi care sunt roțile care trebuie "cuminţite".
Vizibilitate
BMW M550d vine cu un set de oglinzi laterale de dimensiuni rezonabile, care se achită cu succes de îndatoriri dacă sunt potrivite cu atenţie. Montanții A şi montanții C s-ar ar putea fi problematici în unele situații, dar un set de senzori de parcare și o cameră de marșarier fac minuni în aceste situaţii.
Exemplarul testat beneficia de faruri adaptive full-LED. Acestea nu sunt prezente ca să orbească ceilalți participanți la trafic, ci pentru asigura vizibilitate maximă în limitele tehnologiei actuale. De fiecare dată când mă urc în șaua motocicletei mele tânjesc după asemenea faruri. Fasciculul de lumină este ghidat cu măiestrie fix unde vreau şi unde trebuie să mă uit, acesta fiind reglat în funcție de viteza cu care circuli. În urmă cu 10-15 ani, asemenea tehnologie era science-fiction.
Tehnologie
Că tot vorbim de tehnologie avansată, gadgetofilii au la dispoziție o nouă cireaşă pe tortul botezat M550d. Comutatorul iDrive, o altă unealtă blestemată de mulţi în momentul apariţiei sale, în urmă cu zece ani, se transformă acum într-un buton rotativ touch pe care poți să desenezi litere. Această funcție, un moft copilăresc dacă stai să-l analizezi, te lasă să alegi destinația pe care o va căuta sistemul de navigaţie fără să te uiți la ecran, cât timp n-ai stat prea mult în fața calculatorului, încă mai știi cum să "desenezi" literele alfabetului şi strada căutată se află în repertoriul sistemului de navigație. Sistemul nu este o inovaţie a celor de la BMW, cei de la Audi fiind primii care au lansat aşa ceva.
Mai departe, M550d nu pierde niciun punct la acest capitol, având până şi portbagaj cu deschidere hands-free. Este suficient să ai cheia în buzunar şi să treci piciorul prin dreptul unui senzor şi poți să deschizi portbagajul în timp ce ai mâinile ocupate de cumpărături. Când ajungi acasă şi te pregătești să cari totul dintr-un foc (știm că şi voi faceți asta, nu vă sfiiţi), nu trebuie să-ţi murdărești sacoşele lăsându-le pe jos în ploaie ca să găseşti telecomanda de la închiderea centralizată şi ca să apeşi manual capacul portbagajului. Nu. Nici nu trebuie să apeși butonul de pe portbagaj. Este suficient să refaci gestul de mai devreme, cel cu piciorul, iar portbagajul se va închide şi încuia singur.
Dotările din habitaclu asigură tot ce îți trebuie în materie de tehnologie, trei zile alături de M550d fiind soldate fără plângeri la acest capitol.
Design
BMW nu a făcut întotdeauna cele mai frumoase mașini din segment. Să fim obiectivi, bavarezii au avut şi ei "scăpările" lor, existând mai multe modele cu un design discutabil. Între timp, acesta s-a întipărit în mintea noastră și ne-am obișnuit cu aspectul respectivelor modele. Generaţia precedentă a lui Seria 5 şi generația precedentă a lui Seria 7 sunt printre primele care-mi sar în minte la acest capitol. Acum, le privesc drept ceva normal.
Cine ştie, poate Chris Bangle a fost prea avansat pentru noi şi de asta ne-a şocat. Între timp, Era Bangle s-a încheiat, Adrian van Hooydonk preluând şefia departamentului de design în anii care au trecut de la plecarea lui Chris. Seria 5 F10 era prezentată, la momentul lansării, sub forma unei sculpturi. Chiar şi în versiunea standard şi cu jante de dimensiuni omenești, maşina arată bine. Emană raportul potrivit între eleganţă, sportivitate şi conservatorism, astfel că poate fi văzută şi peste mulți ani ca fiind un BMW adevărat în materie de design.
Totul se potriveşte. Dacă adăugăm pachetul M, culoarea AlpinWeiss şi un set de jante mari, deja furăm ochii publicului la fiecare semafor. Ceea ce s-a şi întâmplat, fără să conducem un M5. Job done, spunem noi!
Ne-a placut
- Performanţe dinamice
- Suspensie şi direcţie
- Design exterior
- Cuplu motor ridicat
- Consum rezonabil
Nu ne-a placut
- Preţ în raport cu un M5
Date tehnice - BMW M550d xDrive (2012-2016 3.0 M550d xDrive auto | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
Oricum masina are oarecum logica....este facuta pt. cei care vor sa plateasca un impozit mic (e de 3 litri deci nu e mult), sa consume putin (la asa performante si la dimensiunile ei eu zic eu ca e infim consumul) si nu in ultimul rand sa fie apropiat de M5 ca perfromante.
ps. Personal la banii aia as alege 640d cu pachet M si destul de bine dorat in suma de 111 mii. E mult mai frumos....
Seria 5 nu l-as cumpara decat tourin si in limita a 60 de mii de euro.
Nu cumva si din acest motiv romanul nu isi permite decat ceva (mediu) ? Tocmai pt. ca nu indrazneste sa viseze mai mult...sa gandeasca mai mult si mai bine ca sa poata pana la urma sa isi permita ceva mai bun ! Mentalitatea de umil al acestei planete il face sa ramana jos fata de altii.
Maşina supremă, maşina completă, maşina absolută! Punct.
acu', la pretul asta ... intrebarea este "911 sau M5"?
Intreb si eu acum: de ce 550xi, si nu m5? Stiati ca un 730d x drive ajunge si el la pret de m5?
1. Incasat nspe milioane.
2. platit furnizori, angajati, etc
3. platit taxe si impozite
4. platit valoarile de amortizare
5. investit in dezvoltarea afacerii
6. eventual cumparat bmw 110000 euro.
in realitate socoteala este alta:
1. incasat 120000 euro
2. cumparat bmw 110.000 euro.
3. teapa la furnizori si angajati
4. teapa la bugetul de stat
5. lichidat firma (cam 10.000 euro)
6. fa-ti o alta firma
7. tot asa ca oricum nu ma trage nimeni la raspundere