În istoria fiecărei mari mărci cu pedigree sportiv vine un moment în care cei care conduc destinele îşi pun o întrebare de bază: "Oare nu ar trebui să avem şi un motor diesel în gamă?" Porsche a trecut prin această dilemă de curând şi toţi fanii mărcii s-ai simţit trădaţi la auzul faptului că Porsche Cayenne va putea fi alimentat şi cu motorină. După fierberea iniţială, publicul a acceptat şi astăzi nu ni se mai pare ciudată alăturarea cuvintelor "Porsche" şi "diesel". În faţa acestei întrebări s-a aflat de curând şi Subaru, marca japoneză cedând la rândul său tentaţiei.
Prin aceeaşi dilemă a trecut şi BMW, doar că totul se întâmpla acum fix 30 de ani. BMW era până în 1984 un brand care folosea exclusiv propulsoare pe benzină, dieselul fiind până văzut la acea vreme ca o soluţie rezervată agriculturii şi autovehiculelor utilitare. La începutul anilor '80, aceste motoare au început însă să-şi facă loc şi pe automobile datorită faptului că ofereau avantajul economiei de carburant. Erau însă zgomotoase şi lipsite de performanţe, ceea ce îi făcea pe mulţi fani BMW să nu conceapă că marca bavarează va folosi vreodată un asemena propulsor.
Criza petrolului i-a făcut însă pe cei de la BMW să dezvote un plan încă din 1975 care prevedea dezvoltarea de motoare diesel ca alternativă la cele pe benzină. Abia peste câţiva ani planul intra în aplicare, iar primul motor diesel folosit de BMW pe un model de serie avea să fie prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. Se întâmpla exact acum 30 de ani.
1984, începutul: BMW 524td
Imediat după debutul vânzărilor acestui model, BMW a încheiat un acord cu Ford pentru furnizarea de motoare diesel produse de bavarezi în uzina Steyr. Ford încerca să contracareze criza petrolului, încercând că popularizeze motoarele diesel şi peste ocean. Un prim exeperiment a fost modelul Licoln Continental echipat cu motor diesel BMW. Această variantă a fost disponibilă pentru modelul Lincoln Mark VII între 1984 şi 1985, fiind fabricată în 2.500 de unităţi, dar s-a dovedit un eşec, clienţii americani preferând varianta echipată cu motor V8 pe benzină. Lincoln-ul diesel folosea o transmisie automată marca ZF cu patru trepte, dar au existat, se pare, şi câteva exemplare cu cutie de viteze manuală. Astăzi aceste maşini sunt extrem de rare în Statele Unite, doar câteva exemplare supravieţuind.
Pentru început, BMW a ales să pună pe Seria 3 o versiune aspirată a motorului cu şase cilindri de 2.4 litri. Modelul se numea 324d, iar motorul dezvolta doar 86 CP şi un cuplu de 152 Nm. Eram cam lent pentru standardele BMW, acceleraţia făcându-se în 16.1 secunde, dar consumul mediu era de 6.9 litri/100 km. Acest motor aspirat, dar foarte economic a fost apoi pus şi pe Seria 5, modelul 524d fiind prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 1986. Un an mai târziu, gama diesel BMW era compusă din modelele 524td, 524d, 324td şi 324d.
1991, confirmarea: a doua generaţie de motoare diesel
diesel BMW, a doua generaţie îşi făcea apariţia la Salonul Auto de la Frankfurt din 1991. Noul motor avea tot şase cilindri în linie, dar era mult mai avansat tehnic şi rafinat faţă de prima generaţie. Capacitatea cilindrică a fost mărită la 2.498 cmc iar puterea livrată era disponibilă în două variante, în funcţie de modelul echipat. Astfel, 325td avea 115 CP, în timp ce 525tds se lăuda cu 143 CP. Consumul mediu era de 7 litri pentru 325td şi 7.2 pentru 525tds. Emisia de noxe este redusă datorită folosirii de sisteme de catalizare, iar performanţele era impresionante pentru 1991: 12 secunde pentru sprintul până la 100 km/oră, în timp ce fratele mai mare avea nevoie de 11 secunde.
La opt ani de la lansarea primului propulsorNoile motorizări veneau la fix într-o epoca în care dieselul lua avânt în Europa. Fiecare al şaselea model nou înmatriculat în Europa era diesel, iar în Franţa procentul motorizărilor diesel ajunsese deja la 50%. În 1994, BMW decide să producă şi o variantă cu patru cilindri derivată din motorul diesel de 2.5 litri. Acest frate mai mic avea doar 1.7 litri şi dezvolta 90 CP. Modelul echipat cu acest motor s-a numit 318tds, iar consumul mediu raportat era de doar 5.9 litri/100 km.
1998, evoluţia: a treia generaţie şi motorul diesel V8
Apare modelul 320d, ce oferea 136 CP şi un cuplu maxim motor de 280 Nm la 1.750 rpm. Acest model şi motor aveau să facă istorie chiar înainte de intrarea în producţia de serie: în iunie 1998, Hans-Joachim Stuck, Christian Menzel, Marc Duez şi Andreas Bovensiepen au câştigat cursa de 24 de ore de la Nürburgring cu BMW 320d. A fost prima victorie reuşită de un turism cu motorizare diesel într-o cursă de anduranţă și prima victorie importantă a unui automobil diesel într-o cursă de motorsport. Modelul de serie BMW 320d s-a dovedit a fi puternic, eficient şi fiabil. Automobilul combina o acceleraţie (0-100 km/oră) realizată în 9,9 secunde cu un consum mediu de 5,7 l/100 km.
Pentru Seria 5, BMW lansează modelul 530d, cel mai puternic model diesel din acel moment, cu 184 CP şi 390 Nm. Suta era atinsă în 8 secunde, iar consumul mediu era de 7.2 litri. Era timpul ca dieselul să atace şi clasa de lux. BMW introdusese deja modelul 725tds şi apoi 730d, dar era nevoie de ceva special.
Apogeul a venit în primăvara anului 1999, când BMW a lansat primul propulsor diesel V8. Acest motor echipa modelul 740d, avea o capacitate de 3.9 litri şi livra o putere de 238 CP şi un impresionant cuplu de 500 Nm la 1.800 rpm.2004, modernizarea: o nouă etapă
diesel ating un maxim de popularitate în Europa. În 2002, proporţia modelelor diesel care fuseseră înmatriculate în Germania era de 38%, iar statisticile pentru Europa erau chiar uşor peste acest procent. Statisticile privind modelele BMW reflectau clar această tendinţă: peste 40% din toate automobilele livrate în Europa erau echipate cu motoare diesel în 2002.
După anul 2000, motoareleÎn aceste condiţii, BMW avea să mai spargă o barieră în 2003, când a fost lansat primul model coupe propulsat de un motor diesel din istoria companiei. BMW 330cd era propulsat de un motor diesel cu şase cilindri în linie ce dezvolta 204 CP. Puterea era transmisă către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze cu şase trepte. Cei 410 Nm erau suficienţi pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 7.2 secunde. Un an mai târziu, BMW a făcut un nou pas înainte. Motorul diesel era pregătit să echipeze un cabriolet. Propulsorul diesel cu patru cilindri a avut rol de pionier la BMW 320d Cabriolet, iar versiunea de motor cu şase cilindri dispuşi în linie a urmat un an mai târziu.
În 2004, diversitatea gamei de produse a ajuns la un nou nivel pentru BMW Seria 5 şi a fost extinsă şi puterea motoarelor diesel. Pe lângă BMW 520d - cu motor diesel cu patru cilindri, BMW 525d şi BMW 530d, gama cuprindea acum şi BMW 535d. Motorul cu şase cilindri dispuşi în linie de la BMW 535d dispunea de un sistem inovator de turbocompresie. BMW a fost primul constructor de automobile din lume care a utilizat pe modelele de serie un proces de turbo-alimentare în mai multe etape, botezat Variable Twin Turbo.
2007, ecologizarea: BMW EfficientDynamics
Din 2007, BMW a pus accest pe performanţe responsabile, inaugurând versiunile diesel EfficientDynamics. Astfel, motoarele diesel, studiate pentru a fi extrem de eficiente, au fost asociate cu o serie de tehnologii care să limiteze emisiile de CO2. Aceste tehnologii au inclus reutilizarea energiei emise la frânare, afişarea punctului de schimbare optim al treptelor de viteză, funcţia Start-Stop, servodirecţia electromecanică şi operarea inteligentă a componentelor auxiliare.
Pe noul BMW Seria 1 Coupe debuta 123d, primul propulsor diesel de serie care depășea bariera de 100 CP per litru. Versiunea de patru cilindri dezvolta astfel 204 CP, un cuplu de 400 Nm și un consum mediu de 5,2 litri/ 100 km în contextul unui sprint 0-100 km/oră efectuat în 7 secunde pentru versiunea cu cutie manuală.
În 2008, BMW a considerat că a venit momentul de a impune tehnologia diesel avansată şi pe piaţa auto din America de Nord. Modelele BMW X5 xDrive35d şi BMW 335d Sedan au fost lansate în SUA şi Canada cu motorul de 3.0 litri, cu două turbocompresoare.
2011: diesel la putere
În 2011, în afară de gama roadsterului Z4, toate gamele de modele BMW beneficiau de motorizări diesel. Actualul spectru de performanţe variază între 95 CP pentru BMW 114d, echipat cu motor de 1.6 litri cu patru cilindri, şi 381 CP pentru BMW 750d și gama BMW M Performance (BMW M550d xDrive Sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d şi BMW X6 M50d), modele care dispun de motor de 3.0 litri cu şase cilindri dispuşi în linie. Acest propulsor continuă o tradiţie începută acum 30 de ani. Încă o dată, cel mai puternic motor diesel din lume din această clasă provine de la BMW.BMW M550d xDrive Sedan sprintează de la 0 la 100 km/h în 4.7 secunde şi înregistrează un consum mediu oficial de 6.2 l/100 km. Astfel, consumul acestui model este mai mic cu aproape un litru faţă de cel înregistrat de BMW 524td din 1983 - la o putere de peste trei ori mai mare.
Asa este....si au si o dovada clara pt. asta si anume motoarele de Rolls Royce (marca de prestigiu care se spune ca ar fi cea mai buna din lume) au motoare BMW.
ps. Stiu ca RR apartine de multi ani grupului BMW AG.
http://www.automarket.ro/stiri/jd-power-germania-mercedes-benz-bate-toyota-i-mitsubishi-45095.html
Toyota, Mitsubishi si Mazda peste BMW. Stau bine japonezii in tara la germani se pare si nu e de mirare. Germanii respecta calitatea, in timp ce romanii ii pupa-n ... turbine.
Sigur ca si ala murea de ciuda ca nu si-o luat un Mitsubishi Colt.
Unu isi distruge masina, alte mii umbla fericiti cu ele.
Intrii putin pe forum-uri honda si nissan si te ingrozesti cate probleme descriu posesorii. Ca la orice marca.
Multi plang fiabilitate slaba la masina si citeaza probleme de genul "scrataie nu stiu ce", "bate o planetara" , "nu mai ard becurile" , "martor nu stiu care pe bord". Mai ales la Alfa Romeo cam astea-s reclamatiile. Imi cer scuze dar pentru mine astea nu-s probleme de fiabilitate. E suficient sa te uiti in sectiunea "raspunsuri" pe automarket sa-ti faci o parere cam ce constituie "o defectiune".
Iar tipul cu M6 de pe youtube, a reclamat "vibratii de la cutie datorita carora i se face rau in masina".
Ce ziceti de asta!Fieru se schimba dupa cativa ani. De ce sa ma intereseze asa tare sa ma mai tine maxim 1-2 ani in plus oricum v-a cadea si ala.
Iar cel mai bun motor nu exista.
Pe forum cei mai vocali vor fi mereu cei care au cate o problema, de asta sa si inventat pana la urma si de asta nici nu bag in seama tot ce se discuta acolo. Problema este urmatoarea : Nemtii sa puna mana si sa produca niste propulsii de domeniul viitorului, cu va face Toyota-Lexus de la anul ( vor implementa motoare pe hidrogen ), iar la capitolul fiabilitate sunt iarasi in urma rau de tot. BMW mai are o datorie : sa isi astupe imaginea patata de marca derizorie care a capatato , nu mai zic de proprietarul nemultumit de M6.Parerea mea, BMW trebuie sa plateasca si au RUSINEA sa recunoasca asta.
PS: BMW va trebui sa reinnoiasca gama de propulsoare cat mai repede, altfel mercedes le va lua in fata cu aceste motoare invechite.
Nu sunt fan BMW, mereu am declarat aici ca imi place Volvo, dar sa recunoastem. BMW este un exemplu pentru multi.
Mowgli, te salut!
PS: stirea asta parca a mai fost acum cateva luni.
Dar despre BMW, ce sa vorbim? Evident ca nu mai poate fi tot ce fusese inainte...Am vazut deunazi ca @dan_grc pomenea de legendarul model 2002, cel care a introdus turbosuflanta la autoturismele europene. Dar n-a scris doar o fraza despre acest aspect, semn clar ca si lui ii da tarcoale nostalgia. Pentru fanii cu adevarat sensibili, trecutul glorios inseamna pecetea identitatii de sine si obsesia cea mai morala cu putinta! De pilda, ma uit perplex la poza nr. 5 din articolul curent: wow, ce bord "aero" veridic! (tot nu-mi pot reprima exclamatia, chiar daca stiam demult de aceasta configuratie). Fantastica acuratete a impresiei imediate. Si repetabila la nesfarsit...Apropo, ce anume din prezent iti poate starni un asemenea efect feeric? Deci este gena de BMW, nu alta, de visat si noaptea in somn. Parca imi vine sa ma asez la gura sobei si sa-mi alint ascultatorii: "A fost odata ca niciodata / In vremi de viata adevarata / Ca daca --- tulai, Doamne! --- n-ar fi fost / Azi as fi spus cuvinte fara rost"...
N-are rost sa va explic cum o masina de 21 de ani cu 143 de cai dintr-un diesel de 2500 cu peste 700.000 de km la bord avea aceleasi performante precum cele date de producator, sau ca motorul nu a suferit nici o interventie. Sau ca in 2 ani eu am facut toate reparatiile de intretinere in spatele blocului iar cea mai grava componenta care a cedat vreodata pe masina a fost amortizorul intinzatorului la cureaua de la alternator si din cauza aia fluiera cureaua.
Despre si mai vechiul diesel de 2400 aspirat pot sa scriu o mica brosura cu aventuri, motoarele astea sunt indestructibile cu o minima ingrijire periodica, poate sa-mi vina mie tot JDM-ul si toate testele si toti cunoscatorii de pe Automarket sa-mi explice mie cum e cu masinile nemtesti ca nu ma intereseaza. Sa-mi sara toate pistoanele prin capota ca maine schimb motorul si o iau de la capat.
Eu nu cred ca voi mai discuta pe tema BMW-ului cu romani pentru ca impresia lor despre marca asta e grav distorsionata.
In concluzie, du-te prietene si ia-ti Toyota sau Tata sau ce vrei tu si lasa-ma si pe mine sa fac la fel. Hai sa vorbim despre stire nu despre visele voastre cu japoneze ca pana n-o aparut seria NFS si Fast and Furios cred ca 60% din romani nici n-o auzit de Supra sau Subaru sau Acura.
Si ideea asta cu "motoare invechite" pe BMW nu stiu de unde incolteste, atata timp cat performantele sunt peste ale concurentei si premiile internationale curg in fiecare an, nu vad care-i problema.
Eu cand aleg BMW il aleg pentru complet altceva decat fiabilitate, economie si impresii in parcare si pe strada, prefer sa conduc o masina care o simt vie, cu caracter si cu un design inconfundabil decat niste stersaturi triste fara nici un fel emotie, indiferent cat de fiabile sau performante sunt desi daca as avea bani as comanda cel putin 2 Subaru WRX , pana atunci raman la nemtesti invechite.
@LauCalin: salutari!
@inexorabil: sunt... fara cuvinte, felicitari pentru post.
Cat despre 2002 tot imi fug ochii o data la juma de an catre unu, tot la fel de scumpe... pacat. Poate doar un E24, o alta mare dragoste a mea pe care am trait-o scurta vreme.
@Mowgli, avea dreptate userul de sus cand zicea ''nickul tau spune totul '', chiar ca esti crescut in padure copile. Ia-ti tata BMW din 2002 cu 500 mii km la bord di BG si lasa-ne. Cumparati toate cojile de BMW-uri si gata, dar taceti naibii odata.
Vezi ca 2002 e un model de BMW, cand o sa cresti mare si o sa inveti sa citesti o sa aflii despre ele.
Sau mai pe romaneste, n-ai cu cine. Pentru ei BMW ramane masina de cocalari cu numere de Bulgaria care ajung prin copaci si Volvo o marca scumpa, rara, si proasta.
La fel se bucura si strainii de ele, numa romanii, marii cunoscatori auto ai lui peste, stiu ei cum e cu industria auto.
Eu zic sa nu mai scrieti modele de masini care sa contina cifre, cine stie ce se intelege, vezi cazul de mai sus.
2002tii , imi place chiar foarte mult, cu mana pe inima o recunosc ca mi-ar face mare placere sa detin unul la fel si un Mercedes Cobra. Am mai zis-o si repet de la E30/E36/E38/E34 incoace sau incepand de prin 94' BMW a incetat sa mai produca masini fiabile, iar cam tot ce a scos de atunci are diferite probleme de proiectare mai mari sau mai mici...nu are rost sa mai repet, insa cele vechi dinainte de 94' au fost niste modele extraordinare si am apreciat foarte mult pe atunci acele modele cu o stare tehnica riguroasa chiar si dupa primele sute de mii de km parcursi.
@inexorabil, pai este si normal sa ii placa lui Dan acest model fenomenal, construit cu mult bun simt, si mie imi place si nu sunt fan BMW. De fapt stie dumnealui care sunt preferintele mele. O seara frumoasa !
http://www.netcarshow.com/bmw/1968-2002/
Numai bine !
Lasand logoreea la o parte, hai, uite, ca sa nu crezi ca am suflet de bestie: eu iti intind o mana cat o sansa...Fii istet si valorific-o!!! Nu trebuie sa prestez munca explicativa ca sa te edifici ce inseamna gestul meu de bunavointa, in conditiile in care aproape toata lumea de pe AM te ignora sau te dezavueaza, clar? Dar sa fie ultima data...Bafta!!!
Dar motoarele BMW de acum 20 - 30 de ani care inca mai functioneaza sunt inexistente.
Asta in comparatie cu cele de Mercedes care merg ceas si dupa 30+ de ani.
In comparatie cu motoare Cummins care si dupa 20 de ani trag la fel de bine ca noi.
BMW face motoare si masini de scurta folosinta.
Va propun sa ne selectam aprioric vehiculele viitorului, ghidandu-ne dupa pilduitorul film "Total Recall". Eu, egoist veros, deja mi-am ales bolidul lui Richter, care parca-parca seamana a masina din timpurile actuale --- voi, ceilalti, multumiti-va cu cutiile de chibrituri ramase :D
1. Motoarele cu 6 cilindri in linie sunt cele mai echilibrate motoare in linie si mai echilibrate decat cele V6, asta se traduce prin vibratii scazute si nici nu sunt asa de complexe mecanic ca cele L4 sau V6, V5, L5 etc.
2. Pentru ca sunt echilibrate prin natura design-ului, neavand nevoie de axe de echilibrare montat intern si antrenate de arborele cotit, asta inseaman o putere mai mare, fiabilitate ridicata si din nou echilibru. Datorita acestor calitati, motoarele L6 sunt de preferat in utilaje grele cum ar fi camioane, utilaje de contructii dar si vapoare, dube si jeepuri.
3. Motoarele de 6 cilindri sunt cele mai usor de crescut la scara, sau in cilindree, se pot face de volume enorme, de zeci de litri sau foarte mici fara modificari ale principiului de functionare.
4. Motoarele diesel L6 sunt alese in industria grea si in camioane pentru rafinament, cuplu ridicat fata de alte configuratii), simplitate, robustete si fiabilitate! (daca va uitati la camioane, majoritatea folosesc L6)
5. Ca sa multumesc si fanii masinilor de unde rasare soarele (ca multi mai sunt) ganditi-va la Supra, Skyline si multe altele pe care le stiti sigur.
6. Daca vreti sa ziceti "pai blocul motor e bun, dar anexele de pe ele pica, injectoare, pompe de injectii etc". Serios? Mercedes, Audi, Peugeot, VW si mai toti constructorii au folosit pe mai mult sau mai putine modele de-ale lor aceleasi pompe si turbine ca si BMW, pentru ca au fost furnizate de Garret si Bosch in mare parte.
Spre exemplu pompa Bosch VP-37 de pe motorul BMW M51D25 are o problema de constructie ce in timp se agraveaza, astfel cele mai multe reclamatii vin de la BMW ca s-au vandut in prostie TDS-urile, insa pompa asta a echipat VW-uri, Audi, Mercedes, Peugeot , Rover, Opel etc si problema e bine cunoscuta.
Deci , cu ce argumente veniti voi cand afirmati ca motoarele BMW diesel nu functioneaza in timp? Eu am venit cu destule sa dovedesc contrariul si nu ca e BMW, ci prin simpla lui constructie inginereasca, motorul asta e net superior multor variante diesel din masini comerciale.
Si daca tot aveti dubii, cascati bine ochii la BMW-uri diesel intre anii 88-00 , strazile sunt pline, e plin si netul de anunturi si comunitati uriase pe forum-uri iar majoritatea au peste 500.000 de km fara nici o reparatie capitala.
Vezi ca artificiul lingvistic la care ai recurs --- "cre(s)tin" --- este un sacrilegiu...
Eu stiu ca am si "prieteni" pe aici, care tin mortis deseori sa-mi "dea peste bot" cutremurati extatic de "pertinenta" tentativei lor zgubilitice de a ma mustra (sau chiar de a ma "indrepta"), dar nu-mi pasa de ei si de palmele lor "morale" nici cat de o ceapa ratacita in Groenlanda. Deci, enunti ceva inteligibil despre subiectul in cauza (BMW) sau te intorci in vagauna de unde ai rasarit neinvitat ?...Pfiu, am obosit; or mai fi multi amatori de sporturi psiho-sangeroase?
"sau te intorci in vagauna de unde ai rasarit neinvitat ?" - tocmai ai demostrat inca o data ca extremismul abia ti-l poti ascunde. O simpla parere contrara si iti dai arama pe fata.
Aaa, nu-ti convine fraza pe care am rostit-o eu si pe care ai citat-o tu. Pai hai sa asezam termenii cu pricina in balanta dreptatii: tu ai inceput cu "cretin", iar eu ti-am replicat cu "vagauna". Care o fi mai grav ca semnificatie?
Cumva ai vrea sa-mi fie refuzat de catre AM dreptul elementar de a ma apara?! Cum adica, eu ar trebui sa stau lemn-tanase, ca momaia, ca sa urineze altii pe mine oricum ar avea chef ("argumentat", cum sa nu!), iar eu sa nu reactionez deloc ca de! as periclita demnitatea haitasilor!? De unde logica asta stramba?...Fii serios, nu accept sa fiu cobaiul nimanui!
Sigur ca va conta pentru mine parerea ta, daca de asta te temi, dar, deocamdata, nu vad...niciuna! Cumva ai scris ceva despre BMW mai sus si mi-a scapat mie?!
Eu ma opresc aici...hotarat nu, nu mai pot...Ferice de cei care au pielea groasa si scortoasa ca la reptile, fiindca pe ei nu-i va atinge nimic, niciodata...
Salutari @Mowgli. As vrea sa-ti cer niste pareri,daca se poate. Dar nu aici. Daca vrei poti sa-mi scrii : Lucian_nicolae2002@yahoo.com
Stima!
japonezele e mai buna, bemveu' ie de cocalari !
si atat, doar nu va asteptati la dovezi de inteligenta de la diversi anonimi care posteaza sub nume [amuzante] pe AM.
@@mowgli: problemele la Alfe se datoreaza din cauza drumurilor in mare parte, suspensia nu e construita pentru conditii de drum cat mai variate, ma gandesc ca pentru a fi lider de clasa sau printre cei mari cand vine vorba de directie, trebuie sa platesti un pret. Asta-i pretul, componente mai sensibile.
Cat despre cei care nu inteleg pasiunea pt o marca, pot sa spun ca nu-i condamn, dar daca arunca cu noroi in ceva ce nu inteleg atunci este altceva, oricum nu rezolva nimic.