Esential
20 | dintre cei mai cunoscuti designeri ai lumii au votat in topul realizat de revista britanica Classic&Sports Car. |
20 | dintre cei mai cunoscuti designeri ai lumii au votat in topul realizat de revista britanica Classic&Sports Car. |
Un juriu format din cei mai cunoscuti 20 de designeri auto ai momentului in intreaga lume a ales cea mai frumoasa masina construita vreodata in istoria automobilului. Contrar tuturor asteptarilor, marele premiu nu a mers la vreuna dintre casele de productie de traditie din Italia, ci in Franta, Citroen DS fiind modelul ales in top de catre cele mai reprezentative voci ale lumii in materie de design.
Desi alegerea poate parea, pentru un ochi neavizat, o adevarata sfidare, juriul a considerat ca originalitatea de care au dat dovada francezii de la Citroen atunci cand produs cea mai cunoscuta masina din intreaga lor istorie este inegalabila. Competitia a fost organizata de cea mai cunoscuta revista auto retro din lume, Classic&Sports Car, fondata in 1982 in Marea Britanie.
Citroen DS a reusit sa invinga la final, in clasamentul pe puncte, modele reprezentative pentru industria auto mondiala, cum sunt Jaguar XK120, Ferrari 275 GTB, Lamborghini Miura, Jaguar E-Type sau Lotus Elan. Iata topul primelor 10 modele in clasamentul final:
1. Citroen DS
2. Jaguar XK120
3. Ferrari 275GTB
4. Cord 810/812
5. Ferrari 250GT Lusso
6. Ferrari 250GT Short-Wheelbase
7. Jaguar E-Type
8. Lamboghini Miura
9. Lotus Elan
10. Lotus Elite (1957)
Clasamentul a fost realizat prin cumularea punctelor acordate de fiecare dintre cei 20 de membri ai juriului.
Acestia au fost nevoiti sa aleaga primele trei modele in ordinea preferintelor dintr-o lista care continea cele mai importante creatii ale istoriei autoturismului.Din juriu au facut parte nume mari ale industriei, precum Giorgetto Giugiaro, Ian Callum, Russell Carr, Leonardo Fioravanti, Marcello Grandini, John Heffernan, Patrick Le Quement, Gordon Murray, Peter Stevens, Ken Okuyama, Martin Smith, Tom Tjarda si Oliver Winterbottom. Iata ce au declarat acestia dupa anuntarea castigatorului:
"Modelul Citroen este singurul exemplu de masina creata in afara oricaror norme. Este pur si simplu imposibil de imitat", crede Giorgetto Giugiaro, creatorul unor modele precum Maserati Bora, VW Golf, Fiat Panda sau Lotus Esprit.
Leonardo Fioravanti, omul care a creat modele precum Ferrari Daytona, Ferrari Dino sai 308GTB, spune despre Citroen DS ca este "o masina adevarata de sosea. La momentul lansarii sale, si probabil si acum, DS a reprezentat un 'vis' in cea mai extrema forma a acestuia".
"Am luat intotdeauna in considerare faptul ca aceasta masina a fost desenata in 1955 pentru a fi pur si simplu extraordinara", a spus Peter Stevens, omul din spatele lui McLaren F1 sau a celei de-a doua generatii Lotus Esprit.
Marcello Gandini, designerul din mainile caruia s-au nascut modele precum Lancia Stratos sau Lamborghini Countach, lauda si el curajul Citroen: "La acel moment, cred ca a fost o nebunie curata, atat din punctul de vedere al afacerii cat si din punct de vedere industrial.
Insa in 1955, aceasta a fost o masina extrem de inovatoare. Probabil ca unii designeri ai vremii se gandisera si ei la astfel de forme frumoase, insa simplul fapt de a le aseza pe toate intr-o masina de productie a fost un lucru de toata lauda"-----
Citroen DS a fost desenat de Flaminio Bertoni si a fost lansat pe piata in 1955. Numele sau provine din francezul "Déesse" (Zeita), formele sale futuriste atragand simpatia tuturor criticilor vremii. In cei 20 de ani de cariera, Citroen DS a atras 1.5 milioane de cumparatori, acestia fiind atrasi nu doar de formele masinii, ci si de solutiile tehnice remarcabile pentru acea perioada: suspensie complexa pneumatica, servodirectie, ambreiaj si frane de top. de altfel, repertoriul tehnic al lui Citroen DS a transformat modelul francez intr-un cosmar pentru mecanici, care se loveau de reale probleme atunci cand erau nevoiti sa il repare.
Citroen promite sa readuca in prim plan legenda de acum cateva decenii prin noua linie premium denumita chiar DS. Aceasta va porni la drum printr-un model ednumit DS3, care se va naste din conceptul DS Inside, prezentat saptamana trecuta, in Franta.
Felicitari, Mircea, pentru articol!
Asta e topul celor mai frumoase masini vintage, daca erau luate in considerare si modele mai recente poate statea altfel treaba .. dar daca topul e facut de Classic&Sports Car ...
De remarcat modul in care a luat nastere acest model. Au facut atunci tot ce nu se mai face acum. Au fost originali, inovativi, curajosi si au respectat conceptul. Ar trebui sa dea de gandit !
In rest, locul 1 pe deplin meritat!
Personal as fi inclus aici si Alfa 33 Stradale si AC Cobra intre cele vechi.
Ciudat ca nu se afla in top nimic din ultimii 20-30 de ani. Strict pentru design exterior as fi introdus Alfa 8C Competizione.
Pe de alta parte, nici sa dai asa cu pietre in altii nu e frumos... Nu trebuie sa te oftici ca Giugiaro si Fioravanti nu au aceleasi criterii estetice ca dumneata.
PS Si suspensia reglabila cu care se lauda mercedes acum, tot de la Citroen DS a pornit.
:)
well, this is new
:)