Punctul de referinţă al anului va fi fără îndoială decizia nonuplului campion mondial Sebastien Loeb de a participa în numai patru dintre cele 13 etape, element care garantează apariţia unui nou campion mondial. În acelaşi timp, Ford a decis să retragă echipa de uzină, însă maşinile Ford Fiesta RS WRC vor fi văzute în continuare în competiţie după ce M-Sport, compania care a gestionat programul americanilor în WRC, a găsit finanţare din partea statului Qatar.
Nu în ultimul rând, Volkswagen vrea să profite de aceste oportunităţi şi ar putea produce marea surpriză cu noul Polo R WRC încă de la primul sezon, mai ales că mizează pe o linie puternică din piloţi condusă, cel puţin teroretic, de Sebastien Ogier.
Citroen: ÎN CĂUTAREA UNUI NOU LIDER
Participarea celor de la Citroen în Campionatul Mondial de Raliuri a fost strâns legată de ascensiunea şi performanţele înregistrate de Sebastien Loeb începând din prima parte a deceniului trecut. După nouă titluri mondiale consecutive, francezul a decis însă că are nevoie de o nouă provocare, motiv pentru care va participa la numai patru raliuri (Monte Carlo, Suedia, Argentina şi Franţa) înainte de a se aventura în Campionatul Mondial de Turisme în 2014.Retragerea parţială reprezintă o provocare în sine pentru Citroen, mai ales că francezii se confruntă cu o serie de dificultăţi financiare din cauza crizei economice, astfel că noul parteneriat semnat cu Abu Dhabi şi Khalid Al-Qassimi reprezintă o gură importantă de oxigen.
Chiar şi fără Loeb, Citroen este principala favorită la cele două titluri mondiale în acest an datorită performanţelor obţinute cu Citroen DS3 WRC, însă Mikko Hirvonen va trebui să demonstreze că este capabil să-şi asume rolul de lider al echipei.
Citroen l-a readus pe Dani Sordo, în primul rând datorită experienţei acumulate anterior la echipă, iar spaniolul are una dintre cele mai bune oportunităţi să obţină prima victorie din cariera în WRC.
M-SPORT: ASALTUL LUPILOR TINERI
Retragerea constructorului Ford a reprezentat o lovitură grea pentru Malcolm Wilson, şeful M-Sport, compania care a gestionat programul americanilor în WRC. Confruntat cu perspectiva unui buget scăzut, M-Sport a ajuns la un acord de finanţare cu statul Qatar, prin care Nasser Al-Attiyah va concura în opt etape cu un Ford Fiesta RS WRC.Totuşi, Wilson avea nevoie de resurse financiare suplimentare, astfel că a fost nevoit să renunţe la serviciile lui Petter Solberg, campionul mondial din 2003 şi unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din competiţie.
În schimb, el mizează în acest an pe o tripletă de piloţi tineri caracterizată în special prin lipsă de experienţă şi lipsa de consecvenţă în rezultate. Liderul echipei poate fi considerat Mads Ostberg, care şi-a trecut în cont o victorie la masa verde în Raliul Portugaliei din luna aprilie a anului trecut după excluderea lui Hirvonen. Norvegianul va fi acompania de rusul Evgeny Novikov şi pe francezul Thierry Neuville, care a crescut în ultimii ani alături de Citroen.
Toţi cei trei piloţi au demonstrat sporadic că sunt rapizi, însă au fost implicaţi şi în numeroase accidente care au trădat lipsa lor de experienţă. În acest context, un asalt la titlul mondial din partea M-Sport pare puţin probabil, chiar dacă în unele etape cei trei vor fi ajutaţi şi de Nasser Al-Attiyah.
VOLKSWAGEN: OPORTUNITATE NESPERATĂ LA TITLUL MONDIAL
Marele semn de întrebare înaintea noului sezon planează asupra celor de la Volkswagen. În momentul în care şi-a anunţat participarea în WRC începând din 2013, planul era ca Polo R WRC să fie apt pentru titlul mondial abia în 2015.Totuşi, retragerea parţială a lui Loeb şi retragerea completă a celor de la Ford au deschis o oportunitate neaşteptată pentru constructorul german.
Brusc, Volkswagen nu mai luptă nici cu Loeb, nici cu Ford, ci cu o echipă Citroen fără un lider autentic şi cu "haita" de lupi tineri a lui Wilson.Ca bonus, germanii îl au în echipă pe Sebastien Ogier, francezul care a acceptat să dezvolte un an de zile noul Polo R WRC după ce a fost foarte aproape de titlul mondial într-un sezon 2011 în care şi-a demonstrat atât abilităţile, cât şi intenţiile de a fi lider al unei echipe în urma unor conflicte mai mult sau mai puţin publice cu Loeb. În plus, acesta va fi acompaniat de Jari Matti Latvala, un pilot rapid, dar prea puţin constant pentru a lupta pentru trofeu, şi Andreas Mikkelsen, un norvegian crescut de VW în care germanii îşi pun mari speranţe.
Prin urmare, principalul obstacol în calea unui titlu pare a fi chiar Polo R WRC. Fiind la primul sezon în competiţie, este de aşteptat ca Polo R WRC să nu fie la fel de performant ca Citroen DS3 WRC sau Ford Fiesta RS WRC, care au deja două sezoane complete în competiţie. Pe de altă parte, este de aşteptat ca Polo R WRC să fie îmbunătăţit semnificativ pe parcursul sezonului, mai ales că germanii au cel mai mare buget din WRC.
O LUPTĂ ECHILIBRATĂ PENTRU TITLURILE MONDIALE?
Toate aceste noutăţi sugerează că lupta pentru titlul mondial în acest sezon va fi mult mai echilibrată decât în anii trecuţi. Hirvonen pare principalul favorit, însă Ogier ar putea produce o mare surpriză dacă noul Polo R WRC se va ridica la înălţimea aşteptărilor şi, mai ales, a bugetul semnificativ al constructorului german.
Singurul lucru cert este ca WRC va avea în luna noiembrie un nou campion mondial pentru prima oară după 2003, întrucât Loeb poate câştiga în acest an doar 100 de puncte. Probabil însă că francezul va ţine capul de afiş al Raliului Monte Carlo, prima etapă a noului sezon, care va avea loc în perioada 15-20 ianuarie şi despre care veţi avea ocazia să aflaţi mai multe informaţii pe Automarket în cursul zilei de marţi.
Comentarii (3)