Drivetest Volvo XC60 (2008-2014)

Volvo XC60 (2008-2014) zoom
de Mircea Meșter
Duminica, 08.03.2009
Copilotul din Suedia
Un test cu un model Volvo incepe, indiferent de circumstante, de la o premisa simpla: te afli intr-o masina care a fost construita pentru a face impresie prin nivelul superior de siguranta la care se ridica. Nici nu mai conteaza ca expresia "un Volvo este sigur" poate fi un rezultat al marketingului. Si totusi, noul XC60 ridica nivelul de siguranta al modelelor Volvo la un nivel mult superior celorlalte modele de pe piata. In plus, este - spun suedezii - "cel mai frumos Volvo construit vreodata". Inarmati cu timp (un weekend), spatiu (o intreaga Romanie) si cu un XC60 D5 de 185 de cai putere si 400 Nm cuplat la o cutie automata automata cu sase trepte, am incercat sa exploram filosofia noului model suedez. Iar acesta s-a achitat cu inalta clasa de sarcini.

Motor / Transmisie

Exemplarul testat de Automarket dispunea de un motor diesel D5 de 185 CP si 400 Nm care, cuplat cu o cutie automata cu sase rapoarte, a reusit sa se achite cu succes de sarcinile trasate in cei 1000 de kilometri de test. Am dispus de un traseu in care propulsorul a fost nevoit sa se transforme dintr-un aliat al soselei intr-un prieten al orasului. Motorul a reusit sa treaca cu bine de probleme, cele aproape doua tone ale masinii fiind impinse in 9.9 secunde de la 0 la 100 km/h. Viteza maxima a modelului este de 200 km/h. In conditiile in care Volvo XC60 are un profil concentrat pe confort, cutia automata se dovedeste solutia optima pentru cei care abordeaza drumuri lungi la bordul modelului suedez. Cuplul de 400 Nm, disponibil inca de la 2000 rpm, poate fi considerat aliatul celui de la volan atunci cand acesta incearca depasiri in forta. Boostul de avant nu are loc insa imediat, cutia automata demonstrandu-si limitele in conditii de maxima presiune. De asemenea, puterea este relativ redusa pentru capacitatea cilindrica a motorului testat, cei 2400 cmc lasand loc de mai mult in acest context.

Consum

8.5 litri la suta de kilometri in conditii de rulare extraurbana si 11 litri/100 km atunci cand XC60 e nevoit sa isi petreaca mai mult timp in aglomeratia urbana. Daca nu am fi stiut despre ce model vorbim, am fi jurat ca e vorba de un hatchback ceva mai nervos si dotat cu un motor mare. Si totusi, vorbim de o masina de aproape doua tone si de un propulsor de 2.4 litri. In conditiile in care am avut la dispozitie un rezervor de 70 de litri, un calcul simplu ne arata ca XC60 reuseste sa parcurga, in cazul in care va avantati in concediu cu el, 800 de kilometri fara a vizita benzinariile de pe traseu. E adevarat, se poate si mai bine: versiunea de 163 de cai putere a acestui motor reuseste consum in medie cu un litru mai coborat. Insa cei 20 de cai putere si 60 Nm ar putea sa va faca sa regretati ulterior alegerea facuta.

Performanţe

Nu am testat hardcore live exemplarul pe care l-am avut pe mana, insa cifrele din manual spun totul: 9.9 secunde pentru 0-100 si 200 km/h viteza maxima. In conditiile in care vorbim de un SUV compact si de un motor diesel, nu v-ati putea dori mult mai mult decat atat. Daca vreti sprint si viteze de top demne de circuit, apelati cu incredere la motorul T6 pe benzina, care ajunge la prima suta de kilometri pe ora in 7.5 secunde, gratie celor 285 de cai putere de la purtator. Pentru ca vorbim de un SUV - fie el si compact - la capitolul performante trebuie sa aducem in discutie si rularea pe teren accidentat. Dealurile inzapezite pe care am urcat cu XC60 nu ne-au dat motive de griji, insa nu va avantati cu XC60 prin noroaie dedicate special off-roaderelor mari. Nu e cazul.

Interior

Volvo reuseste sa transforme interioarele modelelor sale intr-o demonstratie de inteligenta. Daca ne referim exclusiv la universul din apropierea soferului, putem sa afirmam, fara a risca sa gresim, ca suedezii au transformat plansa de bord intr-o telecomanda ceva mai complexa. Comenzile sunt asezate logic, compact, singurul neajuns fiind legat de comenzile sistemului de navigatie, care se afla sub volan si pentru care ai nevoie de timp pentru a te obisnui. In rest, cele peste 10 sisteme active de siguranta pot fi activate/dezactivate din acelasi loc, prin butoanele aflate pe ultima linie a plansei de bord. In ceea ce priveste pasagerii, Volvo s-a gandit la scaune confortabile si la materiale placute la atingere, pielea de calitate fiind regasita aproape pe toate elementele din jurul acestora. Un punct slab al habitaclului este reprezentat de nuantele alese de Volvo pe exemplarul testat: un galben neplacut combinat cu mult mai clasicul negru. Partea buna e faptul ca in gama de nuante disponibile, Volvo XC60 are insa culori mult mai elegante decat acestea. Spatiul dedicat pasagerilor de pe scaunele din spate este decent, fara a se ridica insa la un nivel superior, regasit pe modelele de clasa mai mare. Vorbim, totusi, de un SUV compact.

Preţ de achiziţie

La aceasta sectiune vom compara preturile versiunii de baza a modelului testat cu cele ale concurentilor de baza de pe piata. XC60 reuseste sa se pozitioneze extrem de bine din acest punct de vedere, pornind de la un pret plasat cu cateva mii bune de euro dedesubt de Mercedes GLK, BMW X3 si Audi Q5. Astfel, XC60 2.4d AWD M6 Base porneste de la 33.500 euro DDP, un pret cu 5500 de euro mai mic decat cel al urmatorului concurent, X3 2.0d XDrive 177 CP. Mai mult, pretul de pornire al lui XC60 ramane mai scazut chiar si in conditiile in care comparam versiunile de baza ale concurentilor cu varianta testata de noi, D5 de 185 CP. Practic, XC60 este mai scump doar decat SUV-urile compacte de volum, fiind liderul segmentului premium la acest capitol.

Siguranţă

Simpla numerotare a sistemelor de siguranta de care dispune XC60 face inutil orice comentariu. Incepem cu elementele de baza, regasite din start si pe modelele de volum: airbag-uri frontale, laterale si de tip cortina, senzori de parcare plus camera posterioara, sistem de monitorizare a presiunii din pneuri. Urmeaza apoi "artileria grea": pachetul BLIS il avertizeaza pe sofer cu privire la masinile care se afla in unghiul mort prin aprinderea unui martor luminos aflat in raza vizuala a oglinzilor laterale. Sistemul de avertizare a schimbarii involuntare a benzii prin calcarea liniei continue reprezinta un alt plus, desi personal mi se pare inutil: atunci cand rulezi pe o sosea libera il vei dezactiva pentru ca sunetul e deranjant, iar atunci cand esti obosit si esti aproape de a adormi e bine sa opresti masina si sa dormi. Urmeaza sistemul de Cruise Control adaptiv, care e de mare ajutor pe autostrada. Un mare plus al masinii este pachetul de semnalizare prin proiectie pe parbriz in momentul in care masina din fata franeaza. Acesta se bazeaza pe un radar care poate fi reglat in functie de distanta de actionare dorita. In sfarsit, marea noutate a lui XC60 este pachetul City Safety, prin care masina raspunde imediat eventualelor neatentii a soferului in traficul aglomerat, actionand automat franele in conditiile in care sistemul considera ca cel de la volan nu e pe faza atunci cand masina din fata opreste sau reduce brusc viteza. L-am testat cu grija si functioneaza. Per total, XC60 te face sa te simti intr-un cocon, sentimentul fiind de siguranta deplina.

Ţinută de drum

Punctul slab al modelului suedez. De fapt, parerile sunt impartite la acest capitol, in functie de ce isi doreste fiecare de la o masina. Daca sunteti calat pe performante si pe o rulare sportiva, orientati-va spre celelalte modele din segment. XC60 dispune de trei moduri de rulare, actionabile de pe bord (Comfort, Sport si Advanced). In comparatie cu ceea ce ofera ceilalti reprezentanti ai clasei, setarea Sport de la XC60 poate fi insa considerata una de confort, ruliul facandu-si inca prezenta in momentul activarii sale. Daca sunteti insa in cautarea unei masini care sa va duca pe distante mari fara probleme si fara sa va oboseasca deloc, XC60 este alegerea perfecta. Practic, XC60 imprumuta aceasta caracteristica de rulare de la fratele sau mai mare, un model recunoscut pentru confortul la care isi "supune" pasagerii. Am penalizat insa modelul suedez la acest capitol din cauza faptului ca, in conditiile in care inginerii Volvo se lauda cu trei tipuri de rulare, diferenta de feeling dintre setarile suspensiilor este minima.

Vizibilitate

Luneta are dimensiuni mari, determinand o vizibilitate foarte buna in partea posterioara. Daca adaugam in aceasta ecuatie si prezenta camerei pentru marsarier, lucrurile devin clare. In lateral, sistemul BLIS, care iti indica vizual existenta unei masini in unghiul mort, face echipa buna cu oglinzile mari, cu degajare a unghiului in partea exterioara. Singurul neajuns este legat de forma nervurilor caroseriei pe partea laterala: daca incerci sa te ghidezi exclusiv prin oglinzile laterale, ai nevoie de putin timp pentru a te obisnui cu formele dinamice ale masinii pentru a negocia corect pozitionarea in parcare.

Tehnologie

Pe langa sistemele enumerate la capitolul siguranta, Volvo XC60 este impachetat cu tehnologie de ultima ora. Am avut la dispozitie un sistem GPS care reda fidel principalele orase si sosele din Romania, de un pachet audio semnat Dynaudio cu 12 difuzoare care ne-a facut viata mai usoara si de elemente interesante si pe care nu le regasim la concurenta, cum ar fi mufele pentru casti la locurile din spate.

Design

Volvo sustine ca XC60 este cel mai frumos model construit vreodata de suedezi. Si au dreptate in mare masura. Partea proasta e insa faptul ca "cel mai frumos din gama Volvo" nu inseamna neaparat si "cel mai frumos de pe piata". Desi nu suntem departe de adevar. XC60 imprumuta ADN-ul dinamic al modelelor Volvo de pana acum, venind in plus cu elemente care te diferentiaza de restul modelelor de pe strada. Pare ca designerii Volvo au pus in sfarsit mana pe un model de dimensiuni perfecte pentru a-si etala cunostintele, in conditiile in care C30 era un hatchback mult redus in dimensiuni iar XC90 era prea mare pentru a fi si dinamic. Normal, in definitiv totul devine o chestiune de gusturi, insa XC60 arata bine. Iar acest lucru nu poate fi pus sub semnul intrebarii decat de cei rau intentionati.

Nu ne-a placut

  • Suspensii moi/ruliu chiar si in setarea Sport
  • Alegerea neinspirata a nuantelor la interior la modelul testat

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (8)

  • Line_one
    Volvo
    Foarte bun testul. Si felicitari celor de la Volvo pentru modelul asta. Volvo rulz. Mult mai tare decat Q5 si alte germanaturi.
    7 1
  • bv volvo
    mda....chiar e cel mai frumos volvo creat vreodata........si da...este cu un mic pas in fatza lui Q5.....insa cred ca GLK ar fi o alegere mai buna.......astept sa testati si GLK.........si astept si un test comparativ intre cele 3 plus X3.....succes in continuare automarket
    3 2
  • Gigel80
    PREA Subiectiv
    "Impresia lasata este una de maxima siguranta intr-un context tehnologic ridicat" Ce text absolut subiectiv. Ce inseamna impresie de siguranta? Ati intrat in copaci si ati ramas intregi si cu o impresie pozitiva?
    0 7
  • mircea
    @Gigel80
    Nu e nevoie sa urci pe copaci pentru a simti faptul ca suedezii s-au concentrat putin pentru a da tot ce au mai bun la capitolul asta. "Prea subiectiv"? Nu cred ca "subiectiv" are grade de comparatie. Insa, daca te lamureste cu ceva, un test drive este, din punctul de vedere al genurilor jurnalistice, un reportaj, un feature. Ceea ce inseamna automat si faptul ca autorul sau isi expirma opiniile personale legate de evenimente/subiect. Pentru orice alt tip de material jurnalistic, caleaza-te cu incredere pe sectiunea de stiri.
    4 0
  • Idee Buna
    davyd a dat o idee buna. Pe cand vedem si peautomarket un test comparativ( cu orice fle de modele)?Cred ca ar fi interesant zic eu.
    0 0
  • Lov
    Daca nuantele interiorului la modelul testat nu au fost pe placul vostru, de ce penalizati intregul model? Probabil, unor viitori proprietari, le-ar fi placut, sau, probabil, acele nuante nu se vor mai gasi in niciun alt Volvo XC60....Nu cred ca este un punct slab al masinii....

    G'day
    8 0
  • vizitator
    @Gigel80 - Impresia de maxima siguranta e atunci cand conduci o masina cu cadru de ranforsare a structurii caroseriei, airbaguri multiple si un sistem revolutionar ca CitySafety, pe care apropo, nu`l gasesti pe GLK sau X3, X5, Q7, Q5 etc. Impresia de siguranta maxima e atunci cand simti ca drumul pe care il ai de parcurs este o calatorie cu rezultat definit din punctul A in B indiferent de variabilele care pot aparea pe drum. Iar rezultatul dorit in toate situatiile ce implica un drum cu masina, este acela ca in cel mai rau caz pleci pe picioare mai departe. Impresia de siguranta este data de faptul ca mii de oameni au muncit pentru a se asigura ca orice ai face tu pe drum, asta implica oricat de prost sofer ai fi, o sa dispui de cele mai mari sanse din segmentul masinii pe care o conduci, de a depasi cu bine impasul. Si cand spun a fi sofer mai mult sau mai putin bun, ma refer la citysafety care face toti banii in cazul soferilor care apreciaza prost distanta de franare in raport cu viteza de deplasare sau sunt complet ocupati sa dea un "bip" sau sa pupe "gajica" in scurtul drum catre semafor. Desi o sa intalnesti cam putini din astia care sa conduca un Volvo. Majoritatea sunt concentrati pe seria 5 x5 Q7 si altele. CitySafety te poate scuti de o gramada de batai de cap si timp pierdut cu reparatii datorate unor accidente stupide produse la viteze mici. Context tehnologic ridicat inseamna exact ce-ti spuneam mai devreme, sisteme tehnologice care asista soferul pe timpul calaotoriei, in special atunci cand sistemele respective nu sunt gasite pe alte modele din segment sau de pe intreaga piata.
    Iti recomand sa citesti manualul complet XC60 si sa revii aici cu noi impresii legate de contextul tehnolic sau sa vizitezi iihs.org ori euroncap.com pentru rezultate palpabile cu privire la siguranta pe care o ofera modelul asta de masina. una din putinele marci de autoturisme care a obtinut "top safety pick" la IIHS (insurance institute for highway safety) este Volvo. Nu bmw, nu mercedes, etc. Aceste rezultate sunt obtinute in urma unor teste riguroase (din fericire nu facute de romani ca tine), si bazate pe studii stiintifice si senzori de inalta fidelitate, in medii atent controlate. Poti sa iti dai cu parerea despre volvo cand o sa faci tu o masina mai buna, sau un sistem mai inteligent care asista masina la drum. pana atunci plimba ursul.
    7 0
  • pai normal ca nu ia dat nota mare la interior trebuiau sa aleaga alta culoaare
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru