Miercuri, 22.05.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Problemele pe care piaţa auto mondială în general şi cea românească în particular le-au avut în ultimii ani au făcut ca parcurile de presă ale importatorilor să se rărească. Maşini care înainte de 2007 erau disponibile pentru teste de presă în toate versiunile de motorizare şi aproape în toate variantele de echipare au ajuns să poată fi programate cu greu la teste din cauza "cozilor" la comenzi venite din partea publicaţiilor de specialitate şi nu numai. În aceste condiţii, în care accesul la teste este din ce în ce mai dificil şi în care chiar şi testele care se realizează nu depăşesc în 95% dintre cazuri două-trei zile, munca jurnaliştilor auto devine dificilă. Testele trebuie să fie realizate într-un timp scurt, care implică şi şedinţe foto sau, în cazul altor colegi din presă, şedinţe video.
Este cumva normal ca, în acest context, testele de anduranţă să dispară aproape complet din peisaj sau, atunci când ele există, să se transforme în teste "normale", doar că ceva mai lungi. Două-trei luni cu o maşină înseamnă deja foarte mult în condiţiile date, iar un astfel de test devine dintr-o dată mult mai relevant pentru cititori. Şi totuşi, testele de câteva luni nu se compară nici pe departe cu testele de anduranţă adevărate. Asta pentru că un astfel de test ar trebui să implice câţiva ani buni din viaţa unei maşini. Să simţi cum peste ea trec anotimpurile şi să îi testezi punctele bune şi cele slabe atât la 40 de grade, cât şi la minus 20. Să dezvolţi o listă de cheltuieli, implicit revizii, şi să faci publicul să înţeleagă cu adevărat ce înseamnă maşina respectivă.
UN TEST DE ANDURANŢĂ PE BUNE
Ei bine, în aceste condiţii vitrege, Automarket reuşeşte să înceapă astăzi un test de anduranţă adevărat, care se va întinde pe tot parcursul următorilor ani. Probabil singurul de acest tip din România. Iar în centrul poveştii noastre se va afla o maşină specială: un Volvo V40 în versiunea de motorizare D2 (diesel de 1.6 litri şi 115 CP) şi în varianta de echipare Momentum. Plus câteva opţiuni adiţionale. Iar pentru a elimina orice fel de problemă morală, reală sau financiară, am decis să cumpărăm maşina şi s-o testăm ca la carte: prezentându-i atât punctele pozitive, cât şi pe cele negative.
Maşina pe care o vom analiza împreună nu este nouă şi tocmai a ieşit din zona de rodaj. Are 12.000 de kilometri.
De fapt, dacă v-a interesat acest model şi sunteţi din Bucureşti, aţi avut mari şanse de a o conduce până acum, fiind până recent parte a parcului de teste pentru clienţi al dealer-ului Volvo bucureştean Primus Auto. Maşina are însă abia 6 luni de la prima înmatriculare, nu prezintă semne de "oboseală" nici din punct de vedere estetic, nici tehnic - e cumva normal, fiind o maşină de demo - iar prima revizie vine abia peste şase luni.CUM AM AJUNS LA VOLVO V40?
Povestea cumpărării maşinii e una simplă: după ce vechea mea maşină - un Fiat Bravo 1.9 Multijet de 150 CP - a ieşit din leasing, am decis să mă orientez spre acelaşi segment, cel compact, fără a mai face greşelile pe care le-am făcut la achiziţia lui Bravo. Şi prin "greşeli" înţeleg erori de calcul al nevoilor. Pentru că am folosit maşina foarte puţin (în medie 8000 de kilometri pe an, deoarece viaţa de jurnalist auto îţi oferă acces la alte maşini care trebuie testate), m-am prins că nu am nevoie de 150 de cai putere. Ba chiar nu aş avea nevoie nici măcar de un motor diesel, deci benzina a intrat brusc în vizor.
Am avut în vedere câteva variante de modele: noul Audi A3, noul BMW Seria 1, noul Volvo V40 sau noul Mercedes-Benz A-Klasse. Mercedes a fost mult prea scump pentru bugetul pe care l-am avut la dispoziţie, iar modelul BMW era uşor mai jos, dar nu m-a încântat la capitolul design şi în legătură că faptul că, atunci când am făcut lista de maşini eligibile, nu exista decât propulsie spate pe modelul bavarez. Iar Bucureştiul de iarnă cere, oricât am vrea altceva, roţi motrice faţă. Şi suspensii ceva mai relaxate, din păcate. Au rămas Audi A3 şi Volvo V40, iar decizia a fost luată după un test aproape paralel pe care l-am făcut cu cele două modele. Am considerat că Volvo mi se potriveşte mai bine şi mi-au plăcut mai mult interiorul, oferta tehnologică şi designul. Aici a picat varianta pe benzină, pentru că cel mai mic astfel de motor la Volvo are 150 de cai putere, lucru care contrazicea nevoile prezentate anterior.
Paranteză: nu am avut nevoie de spaţiu, familia fiind încă în "producţie", însă maşina îţi oferă limite acceptabile pentru un cuplu şi chiar şi pentru un copil mic.
Deci lucrurile au mers mai departe natural.Am mers în prima fază spre o maşină nouă, însă am decis să investesc într-una deja disponibilă, mai ales că îi cunoşteam foarte bine istoria. Şi ieşeam mai ieftin. În octombrie 2012, atunci când a fost înmatriculată prima dată, preţul complet al maşinii a fost de 29.500 de euro cu taxe incluse. Acum, preţul îi scăzuse undeva în jurul barierei de 20.000 de euro. Am preferat combinaţia dotări superioare şi rulare de peste 10.000 de kilometri variantei maşină nouă şi dotări mai slabe.
DE LA CUMPĂRARE LA TEST DE ANDURANŢĂ
Povestea începe, deci, de la un Volvo V40 D2 gri titan cu care sper să fac casă bună în următorii ani. Şi, pentru că vă spuneam de greşeli în cazul lui Bravo, am decis să nu repet eroarea din 2008 şi să profit de ocazie pentru a scrie un test de anduranţă ca la carte, cu poveşti din viaţa maşinii, cu problemele inerente care vor apărea, cu călătoriile pe care le voi face şi cu întregul istoric al maşinii în faţa voastră. Voi combina, deci, utilul cu plăcutul. Meseria şi condusul.
În episodul următor vom analiza mai îndeaproape maşina şi vom vedea ce oferă, ce nu oferă şi cum te simţi într-un V40 atunci când îi treci pragul. Ulterior, vom vedea cât costă asigurările şi cum se descurcă V40 prin Bucureşti şi pe afară la capitolele consum, ţinută de drum şi aşa mai departe. Vă promit şi că în tot acest timp voi asculta cererile şi întrebările voastre şi că vă voi răspunde la ele cât de repede pot. Şi poate vom "inventa" chiar şi un test demo cu utilizatorii, iar opiniile voastre la cald vor face obiectul unui articol din seria de anduranţă. De ce nu?
Până atunci, spor la răsfoit virtual Automarket.ro şi sper să-mi fiţi alături în povestea care începe astăzi.
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
In conditiile acestea, nu pot decat sa va doresc, foarte sincer, multa bafta. Mai e cineva cu un celebru A7 luat in aceleasi conditii care se plimba cu el pe platforma in Bucuresti, dar nicidecum sa-l laude, si, din ce mai stiu si eu, nu e singurul, si nici macar in minoritate. Sper, iarasi foarte sincer, ca masina voastra sa fie exceptia.
Cu atât mai bine. Dacă e o maşină excelentă, nu vom avea probleme. Dacă nu, vom avea. În ambele cazuri, vom povesti aici tot ce se întâmplă cu maşina asta. Avem drum lung, ne înarmăm şi ne pregătim de orice.
ps. felicitari, ai facut o alegere foarte buna (eu luam A, dar se poate spune ca am o oarecare influenta)
La un moment dat, în procesul de selecţie, mi-a trecut prin cap să iau un Sandero Stepway nou. Ar fi fost o alegere ok pentru că se potrivea cu câteva cereri. Iar avantajul era întreţinerea foarte ieftină în comparaţie cu restul. Dar am rămas pe poziţii şi am mers pe filiera suedeză premium.
Buna Mircea, eu nu prea inteleg sensul primei propozitii. Poate doresti sa o reformulezi sau sa o explici.
Multumesc!
Daca nu vei avea probleme cu ea inseamna ca sunt bune si ai noroc.
Spun asta pentru ca masinile de teste nu sunt rodate "normal". Adica nu stiu ce client ar merge cu masina in teste linistit asa cum se recomanda la rodaj: cel putin primii 1000 km (preferabil 3000 km) sa se evite accelerarile si franarile bruste, sa nu se depaseasca o anumita turatie, etc. In general exact opusul fac cei ce testeaza masini pentru ca sunt interesati sa vada cu reactioneaza o masina in conditii extreme, adica cat de repede accelereaza, cum franeaza brusc, cum se simte cand trece peste gropi mai maricele si tot asa.
Drum bun si fara evenimente neplacute.
Ziceai ca iti iei motorizare pe benzina, deoarece faci 8000km pe an. Atunci de ce ai ales diesel ?
salut mestere ! no, amu' sa va vad !
sint foarte curios cum o scoateti voi la capat cu volvo !
am mai citit teste de anduranta pe la americani (vezi motor trend si car & driver pt. idei) si ei le stabileau pe lungimea unui anumit nr de mile/km parcurse/i ...
vad ca voi nu aveti tinta nr de km ci timpul de utilizare ... bine ar fi sa aveti macar 300.000 km facuti in intrevalul asta ca asa ne vom putea face o idee -zic eu- suficient de clara despre masina.
iar ar fi bine sa veniti la inceput cu masuratori legate de compresie, distanta de frinare, acceleratie (0-100 / 80-120 km/h), consum de carburant, aer conditionat si alte chestii de genul asta ...
apoi iar ar fi bine sa treceti la "catastif" tot ce faceti la masina: de la cauciucuri pina la ulei si orice alta belea ce poate aparea, nu sa bagati pretul spalatului masinii !!!
in fine astept sa aratati cititorilor ceva profesional, nu vreau amatorisme !
deci ... tineti-va bine ca sint cu ochii pe voi ! si de va trebui, o sa va critic !!!
stiu ca puteti face treaba buna, chestia e ca 5 ani e mult sa va puteti tine de testul asta "ca la carte" ... deci ... personal va doresc mult-mult succes ! si de ce nu, cit mai multe teste dintr-astea cu tot soiul de marci/modele ca sa se mai calmeze anumiti cititori de pe acilea ...
drumuri bune sa aveti !
@ScorpyonVAG Am explicat în text: pentru că cel mai slab "benzinar" pe V40 are 150 de cai şi nu aveam nevoie de atât. M-am lămurit anterior.
@mip Da, ştiu că aşteptările sunt mari. Promit că încercăm să facem un amestec de poveşti normale de drum şi de articole ceva mai tehnice. Dacă avem ocazia, facem să fie bine. Cât despre critici... le aşteptăm dacă sunt îndreptăţite. Că aşa se merge înainte.
Deci nu.
ok, faptul ca ati ales un volvo V40 e super-tare, exceptional, nemaipomenit. Ce mai....fara cuvinte. Pana la urma masina asta e pentru folosul propriu. Cel putin asa am inteles. Si daca tot e la indemana nu strica sa informam si populatia ce poate face un V40. Bun.
Dar va dati seama ca in afara de o stricta informare rezultatul acestui mega test nu va avea o mare influenta asupra cititorilor AM. Va dati seama ca majoritatea dintre noi nu vor ajunge sa conduca asemenea masina, nu? LA fel de bine puteati testa si un Maybach...90% dintre noi nici macar peste un logan nu ar avea puterea sa treaca.
Spun asta ca fan volvo in general si V40 in special.
In rest...multi kilometri si sa te bucuri de masina asta ADEVARATA!
Cand citeam primele randuri, ma gandeam la testul facut cu BMW seria 5 Touring, test destul de scurt. Insa m-am bucurat apoi, citind ca este vorba de un test de anduranta adevarat. Ceea ce ma intristeaza, totusi, este faptul ca a fost nevoie de achizita unei masini pentru a face un astfel de test. Ce-i drept, in cazul tau exista nevoia achizitiei unei masini personale si astfel, nu s-au cheltuit niste bani (destul de multi) doar pentru test. E destul de pacat ca piata auto a ajuns astfel, si este nevoie de "bunavointa" clientilor de automobile pentru realizarea unorr teste de anduranta.
Oricum, iti multumim pentru ca "imparti" masina cu noi, cititorii (virtual), si asteptam cat mai multe informatii care sa raspunda la intrebarea: cum e sa detii un Volvo V40 D2 si cat de mult inseamna (dpdv financiar) detinerea unei astfel de masini?
Cu bine!
Nu ati putea face ?
Apreciez modul cum pui problema, adica atunci cand te va multumi o vei lauda iar daca te va supara cu ceva sa o pui la zid si sa arunci cu rosii in ea. Mi se pare corect, pentru ca inainte de toate, orice masina trebuie sa te multumeasca, sa-ti faca pe plac, atata timp cat si tu ai grija de ea cum au recomandat inginerii.
Si apropo de Fiat, acum cateva saptamani cand am vazut ca iti vei schimba masina am cam fost surprins, din cate stiam erai f multumit de ea. De atunci am zis ca am sa te intreb la un moment dat cu ce ti-a gresit, insa m-am luat cu altele si am uitat. :(
Drumuri bune si asfalt uscat! :)
@ScorpyonVAG: Facem o întrebare la Dacia. Probabil că răspunsul va fi nu. După cum spuneam în text, e o perioadă grea pentru toată lumea.
@LauCalin: Nu a greşit cu nimic, doar că după 5 ani şi doar 40.000 de kilometri a venit timpul pentru o schimbare. Da, cel care a cumpărat-o e un norocos. :)
mai degraba filiera chinezeasca: firma Volvo a fost cumparata de firma chinezeasca Geely Automobile in 2010.
Personal, as aprecia foarte mult un asemenea test cu Sandero nou (eventual 0.9Tce), sau macar cu alte modele din top 10 vanzari.
Apreciez atat modelul ales cat si varianta de achizitionare !
O masina deosebita neapreciata la noi din cauza afinitatilor inclinate spre modele germane!
Chiar si BMW nu a ezitat folosirea acestui motor!
O dovada de maturitate!
@adm: În prima parte a articolului am explicat câteva dintre particularităţile pieţei auto şi a presei auto în aceşti ani. Ca să-ţi răspund, noi am face fără probleme, dar Automarket nu poate face asta de unul singur. Ce putem face, facem. După cum se vede.
@Serd: Mulţumesc. Să sperăm că aşteptările ne vor fi confirmate.
Una peste alta, nu ascund faptul ca sunt curios cum va reactiona EuroNCAP fata de metodologia foarte drastica aplicata de "rivala" de peste Ocean, IIHS.
In final, tin sa remarc ca tu, MM-ule, esti un norocos care nu se poate abtine sa refuze norocul atunci cand, daca nu cade, pica :)
de ce nu si modelul premium de la MINI : COUNTRYMAN ( marca britanica, design de referinta a la ALEC ISSIGONIS , tehnologie BMW, fabricat in Austria de o firma canadiana MAGNA, tractiune integrala, victorii in raliuri, etc ) ?
Am auzit ca aces motor este acelasi cu cel de pe ford focus 2 dupa 2010, este adevarat?
sau mai bine zis acest motor se regaseste si pe focus 2 dpa 2010
Ce piese ai gasit pe masina Made in China si unde este asamblata ?
Drum bun si fara evenimente neplacute.
Insa o mica obiectie: am o usoara presimtire ca nu prea o sa ne mai updatezi cu stiri despre masina, pentru ca in 5 ani de zile imi este greu sa cred ca se va strica ceva la masina asta. Doar daca n-ai bani de ulei:))) Daca era vorba de 10 ani, cu siguranta alta era discutia.
Oricum s-o stapanesti sanatos!
francezii, italienii,. au piese scumpe, pt masini ,iar germanii au piese rezonabile, pt masini cu preturi putin mai crescute , deci undeva se compenseaza ...
cred ca ai lasat fiatul brava diesel din cauza pieselor scumpe si a serviceului, si ai dat peste Volvo, care e si mai scump la piese si la service , cu fiatul depaseai tirurile , astept sa vad ce poti face dintr un motor de 1, 6 , ca de mers la market si agatat femei e bun si motorul asta ,
astept preturi de intretinere la masina ta ,
ce faci daca vei simti ca volvo este peste fiat la preturi, si la fiabilitate sub fiat ? Volvo e scump, asta e realitatea ...