de Bogdan Mirică
Joi, 04.06.2009
-
-
Trimite pe:
Desi a fost lansat de ceva timp pe piata din Romania, Volvo C30 pastreaza un design atragator, in special pentru publicul tanar, o gama de motorizari diversificata si un interior simplu dar cu accente premium. Pretul ramane unul dintre cele mai bune in segment, plasand C30 pe o treapta superioara rivalilor sai in materie de accesibilitate.
Motor / Transmisie
Reteta pe care Volvo ne-a propus-o in acest weekend a fost una simpla: un hatchback atragator cu un motor puternic. Micul C30, entry-level-ul din gama constructorului suedez, a dovedit ca poate surprinde si in varianta de motorizare diesel. Versiunea testata de noi a fost cea echipata cu motorul in patru cilindri, turbo-diesel de 2.0 litri. Resursele livrate de acest motor puntii fata nu sunt deloc modeste: o putere maxima de 136 de cai si un cuplu motor mai mult decat generos, de 320 Nm. Ceea ce impresioneaza la unitatea diesel este cuplul resimtit foarte devreme, inca de la 2000 de rotatii, care incearca sa suplineasca aparitia tarzie a puterii maxime, la aproape 4000 de turatii. Pentru a completa cum se cuvine potentialul oferit de dieselul de 136 de cai, Volvo a ales o cutie manuala cu sase rapoarte, care exploateaza foarte bine resursele. Nu putem sa nu laudam cursa precisa si scurta a cutiei de viteze, care aminteste mai mult de modelele sport si nu de cele produse in masa. Masina se comporta foarte bine in treptele a treia si a patra, insa dinamica este la fel de buna chiar si in treapta a cincea, raspunsul fiind foarte prompt. Cutia schimba liniar, fara ruperi de ritm inconfortabile.
Consum
Desi vorbim de un diesel, Volvo C30 nu impresioneaza foarte tare la capitolul consum. De obicei cand primesti performante incerci sa faci abstractie de valorile mari ale consumului. Volvo incearca insa sa gaseasca o cale de mijloc. Desi cifrele oficiale anunta un consum de numai 7.6 litri in mediul urban, C30 tine sa contrazica datele producatorului in traficul real. Astfel, in conditiile unui Bucuresti aglomerat, cu coloane interminabile si semafoare nesincronizate, valorile pot urca chiar si pana la 10 litri/100 de km. Daca veti circula insa si prin zone mai putin aglomerate si nu la ore de varf, consumul poate scadea pana la 8.9 litri/100 de km. In mediul extraurban, rularea cu o viteza maxima de 130 de km/h, poate aduce un consum de 7.1 litri/100 de kilometri, iarasi o valoare cu mult peste cea anuntata initial, de numai 4.6 litri la 100 de kilometri. Bineinteles, in conditii de rulare economice ideale, consumul poate scadea destul de mult.
Interior
Interiorul lui C30 se prezinta ca orice habitaclu Volvo insa putin mai simplu. Plansa de bord este foarte aerisita si preia filosofia de design promovata de constructorul suedez. Calitatea materialelor este una demna de segmentul premium, plasticul moale si placut la atingere oferind senzatiile pe care le astepti de la un Volvo. Chiar daca aspectul intial nu este prietenos, plasticul regasit la nivelul plansei de bord si al portierelor va deveni placut la atingere. Simplitatea interioara este confirmata si de afisajul instrumentelor de bord, la fel de conservatoare ca cea modelelor mai vechi din gama Volvo. Simplitatea interioara este insa contrazisa de amalgamul de functii si butoane reunite in centrul plansei de bord, unde se pare ca suedezii au vrut sa inghesuiasca toate functiile masinii. Trebuie sa fim recunoscatori insa pentru faptul ca macar functiile farurilor au ramas in coltul stang al plansei de bord.
Daca ne referim la spatiu, dimensiunile exterioare (4252 mm lungime, 1782 mm latime si 1447 mm inaltime) nu tradeaza lipsa acestuia la interior. Insa daca pasagerii fata nu vor avea probleme, nu acelasi lucru il putem spune si despre cei care vor calatori pe cele doua locuri ale banchetei spate. Spatiul pentru picioare va trebui sa fie bine gestionat impreuna cu pasagerii fata pentru a nu crea neplaceri. In plus, linia plafonului va deranja persoanele mai inalte. Tot o bila neagra merita sa acordam portbagajului, care ofera un spatiu de incarcare de numai 233 de litri.
Preţ de achiziţie
Volvo C30 se adreseaza in principal publicului care isi doreste mai mult decat o masina banala. Suedezul vine cu aspiratii premium si cu o siguranta de invidiat, trasaturi pentru care, cum era si normal, pretul creste. Chiar si asa, C30 ofera cel mai bun raport calitate-pret din segment, fiind cu cel putin 1000 de euro mai ieftin decat concurentii, mai precis 17.255 de euro, pret de pornire cu TVA. Versiunile entry-level ale rivalilor pornesc de la 19.790 de euro (Audi A3), 18.487 de euro (Alfa Romeo 147) si respectiv 18.890 de euro (Lancia Delta).
Siguranţă
Volvo nu putea face rabat de la siguranta nici in cazul mezinului din familia sa. C30 se bucura printre altele de lampi pentru franare de urgenta, sistem antiderapaj DSTC, sistem de franare antiblocare cu sistem de asistenta la franarea de urgenta (EBA), sistemul SIPS (protectie in cazul impacturilor laterale) si sistem de protectie impotriva coliziunilor din spate (WHIPS). La toate acestea se adauga airbaguri cu declansare in doua etape pentru sofer si pasagerul din fata, airbaguri de tip cortina, airbaguri laterale pentru sofer si pasagerul din fata precum si coloana de directie articulata.
Ţinută de drum
Volvo a ales pentru C30 un set de suspensii destul de rigide, care sa imprime un comportament rutier sportiv, in deplina concordanta cu designul. C30 se descurca foarte bine la viteze mari, de peste 140 de km/h, stabilitatea fiind unul din punctele sale forte. Aceeasi senzatie se pastreaza si in virajele stranse, abordate in forta, unde ruliul nu este resimtit. Dezavantajele acestei suspensii se vad insa in orasele cu o infrastructura defectuoasa. Cu alte cuvinte, nu veti scapa nezdruncinati acolo unde exista linii de tramvai, gropi neacoperite si limitatoare de viteza.
Vizibilitate
Faptul ca designerii Volvo au avut mana libera si au reusit sa creeze un design atragator pentru publicul tanar, a avut, se pare, repercursiuni la capitolul vizibilitate. Liniile hayon-ului si grosimea montantilor posteriori micsoreaza campul vizual al soferului atunci cand vorbim de manevre in parcare. Oglinzile laterale sunt bine proportionate si ofera o buna vizibilitate. In plus, pe timp de noapte, luminile bi-xenon, cu care a fost echipata versiunea testata de noi, te ajuta sa nu scapi nimic din vedere si iti asigura o rulare in siguranta.
Tehnologie
Volvo C30 nu vine cu artificii tehnologice insa pune la dispozitia soferului si a pasagerului toate dotarile de bun simt, esentiale intr-un habitaclu. Vorbim aici despre o instalatie automata de climatizare pe doua zone si un sistem audio cu MP3, capabil sa suporte si echipamente auxiliare cum ar fi iPod-ul. La aceste doua elemente esentiale se adauga scaunele frontale incalzite, geamurile si oglinzile electrice, comenzile pe volan si functia Bluetooth. Soferul este ajutat de senzorii de ploaie si lumina, farurile bi-xenon si pilotul automat cu un raspuns foarte bun atat la accelerare cat si la decelerare.
Design
Suedezii au reusit sa gandeasca unul dintre cele mai reusite design-uri din clasa compacta. C30 arata foarte bine din orice unghi ai privi, formele atletice, conturate in zona montantilor posteriori reusind sa imprime un design dinamic. Exemplarul testat de noi s-a remarcat prin jantele de 17 inch din aliaj, cu finisaj negru, blocurile optice de asemenea pe fundal negru, vopseaua metalizata si eleronul posterior montat pe acoperis.
@n
Cele doua modele fac parte din segmente diferite, punctajele au referinte diferite. Compara Polo cu celelalte modele testate in clasa sa, nu cu C30. Iar pe C30 cu Delta, de exemplu, care face parte din acelasi segment.
Stii ca detin un Astra GTC cu panorama. Pot sa o fer si eu masina pentru test comparativ intre cabrio si parbriz panoramic;)
Tot comparativ cred ca se poate bate cu C30, eu avand motrul de 1.9 cdti de 150cp.
Stiu ca Astra ar castiga:D
Mai cauta sa vezi ca s-au facut multe teste comparative cu compacte intre Astra GTC, C30, Pro C'eed, A3, Golf si din pacate pentru ei, Volvo nu sunt fruntasi la asa ceva. Poate doar la preturi;)
Apropo, Mircea, de ce nu faceti si comparative de genul asta cu cate 4-5 masini odata?
In plus inclusiv tabla mi se parea mai groasa la S40. vreau sa zic ca am incercat sa apas pe amandoua si la C'eed s-a indoit destul de usor :) Deci din punctul meu de vedere e absurd sa compari Volvo cu Kia :)
Revenind la acest test, C30 este o masina mai deosebita, care incearca sa se evidentieze din clasa compacta. V-ati legat de faptul ca locurile in spate sunt mici, portbagajul are volum redus (ati uitat sa precizati inca un lucru esential: in spate masina are numai 2 locuri individuale). Insa cu aceasta masina Volvo a dorit sa creeze o masina lifestyle, pentru tineri, care vor sa iese din anonimat intr-un mod cat mai original. De-asta s-au facut anumite compromisuri. Cine vrea ceva mai serios si se gandeste si la familie se uita la S/V40. In plus pretul mai mic decat al concurentei este clar un avantaj in fata lui Clasa A, A3 si mai ales Seriei 1. :)
Un S40 taiat in doua si atasat un fund urat. Si mai e si in 3 usi
Cat costa versiunea testata?
Cat despre comparatia cu Cee'd, ce sa zic C30 se remarca doar prin designul facut pentru pipitze
jondaniel , aia era o gluma , oricum vad ca ti-e greu sa intelegi (mi-am dat seama cand ai comparat kia cu volvo ) ,cum zici tu , fiecare cu parerile lui
Culmea e ca C30 e apreciat in toata Europa (wow, ce europeni prosti! :))). Am mers cu Volvo, v-am zis de ce imi place. In plus plansa de bord mi se pare super misto si logic organizata (deci si ergonomica). Unde ati mai vazut acel design deosebit la care se poate pune chiar si o carcasa transaprenta? ;) detaliile mici si aparent neinteresante pot atrage cumparatori.
Cat despre siguranta Renault nu vreau sa intru in discutii interminabile. Ganditi-va numai ca Volvo a apartinut o perioada de Renault ;). iar pentru restul detaliilor da-ti un search pe google sa vedeti ce inseamna siguranta a la Volvo ;)
Inca ceva, mi-am amintit ca in 2007 vroiam sa cumpar un KIA Sorento, si cand l-am vazut in reprezentanta, am jurat ca a fost dat peste cap de cateva ori.... Literele stantate in Bull-bar, erau diferite intre ele, parca erau facute la ora de traforaj de niste incepatori. "Lemnul" din interior, era mai slab decat "lemnul" de pe dacia Loagn Edge,facuta pentru India. Si totusi, tu esti convins ca interiorul Kia este superior Volvo-ului.....
Interesant domeniul auto. Discutiile pot continua la nesfarsit. Raman la parerile mele. Am condus Mini cooper la un drive test la A.Bavaria. M-a lasat fara cuvinte. Vroiam sa-l cumpar sotiei. Da a venit criza :) ......................