de Mircea Meșter, Foto: Golfuletz Studio
Duminica, 25.04.2010
-
-
Trimite pe:
Uneori, in viata unui om care isi dedica majoritatea timpului masinilor si sistemelor din ce in ce mai complicate pe care acestea le scot in fata, exista nevoia de a apasa butonul de pauza si de a elimina orice element complicat din peisaj. Atunci cand nu vrei un test care sa te faca sa analizezi trei ore butoanele din jur si care sa te impinga sa nu intelegi logica si rostul unor lucruri care te inconjoara la volan, trebuie sa apelezi la un model care sa vina dintr-o zona in care totul este bun daca este simplu. Iar Suedia este tiparul simplitatii in industria auto. Chiar daca au dus in spate domnia americanilor si chiar daca vor duce in spate regatul chinezilor, cei de la Volvo fac ce fac si continua sa impresioneze prin placerea de a rezolva simplu lucruri care pentru altii sunt complicate. Este si cazul lui C30, un model care a primit recent o alta fata care se aliniaza perfect la stilul recent al nordicilor, dar care pastreaza atuurile de baza ale retetei Volvo. Bun gust, confort, calitate si stil.
Motor / Transmisie
Volvo scoate in fata sase motorizari pentru C30, patru pe benzina si doua diesel. Testul nostru ne-a pus fata in fata cu motorul de 2.0 litri pe benzina care dezvolta 145 de cai putere la 6000 rpm si 185 Nm la 4500 rpm. Asa cum va puteti da simplu seama, nu este vorba de vreo noutate radicala in gama Volvo, motorul aspirat normal testat punand accentul mai degraba pe un caracter sobru, civilizat si placut decat pe unul din cale-afara de sportiv. De altfel, din cele patru motoare pe benzina de pe C30, unitatea testata de noi este penultima ca putere si performante, dupa entry-level-ul de 1.6 litri si 100 CP. Depinde insa cum privesti lucrurile. Da, Volvo nu si-a dorit doar motoare care sa tipe putere prin toti porii, astfel ca suedezii au considerat ca 145 de cai reprezinta compromisul perfect pentru cei care nu vor animale salbatice pe roti, dar nu-si doresc nici o masina din care sa-i priveasca de departe pe cei care pleaca primii de la semafor. Pana la urma vorbim de segmentul compact, unde 145 de cai este o valoare decenta. Pentru a stoarce insa toti caii disponibili si mai ales pentru a prinde o boare de cuplu care sa te treaca strada ai nevoie de turatie. Iar atunci cand spui turatie si benzina spui, de obicei, consum. Una peste alta, daca te obisnuiesti cu ritmul repede-inainte in care trebuie sa utilizezi motorul de sub capota si dupa ce iti dai seama ca nu ai ce sa cauti la 3000 de ture decat daca te gandesti sa admiri peisajele din jur, C30 2.0 te satisface. Iar pretul pe care trebuie sa il platesti - consumul relativ ridicat absolut normal pentru o astfel de versiune de motorizare - a fost combatut de Volvo cu o transmisie cu doar cinci trepte in care al cincilea raport joaca diferite roluri, in functie de nevoie. Poti sa apelezi la treapta a cincea incepand cu 60 km/h pentru o rulare subturata, dar sigura si mai putin activa din punctul de vedere al consumului sau poti sa te joci cu treptele 1-4 pana la 140 km/h si abia apoi sa apelezi la ultima solutie pentru a prinde cate putin din spiritul razboinic al lui C30. Fiind un test de doar trei zile, ne-a lipsit a sasea treapta pentru ca nu am fost interesati direct de consum, insa probabil ca solutia aleasa de inginerii suedezilor este perfecta pentru cei mai economi din fire care se vor orienta spre aceasta versiune de motorizare.
Consum
Cifrele oficiale prezentate de Volvo ne arata ca C30 consuma in varianta de motorizare de 2.0 litri si 145 CP 10.2 litri/100 in oras si 5.8 litri/100 km in afara acestuia. In cadrul celor trei zile in care ne-a incaput pe mana, modelul suedez ne-a aratat ambele sale fete, in functie modul in care am exploatat motorul. C30 poate urca pana la 15 litri/100 km in oras daca tii sa onorezi imaginea dinamica a modelului cu o exploatare pe masura a resurselor sau 11 litri/100 km daca rulezi normal printr-un Bucuresti mediu ca aglomeratie. Vestea proasta e ca majoritatea concurentilor directi au trecut deja la downsizing in aceasta categorie de putere sau pur si simplu au motoare care consuma mai putin, astfel ca Volvo ramane usor in urma din acest punct de vedere.
Interior
Daca treci peste minusurile unui motor mediu ca performante si aparitie, C30 incepe sa devina masina de care ai nevoie intr-un weekend pe care sa-l petreci doar tu cu tine. Suedezii au facut o arta din liniile simple, iar interiorul lui C30 - bazat pe aceeasi filosofie pe care o regasim in tot restul gamei - nu face exceptie. Volvo ar putea sa predea lectii de eficacitate in conditiile in care in habitaclul modelului testat am avut de face cu maximum 4 tipuri de materiale si cu doar trei culori: negru, portocaliul scaunelor si argintiul metalic al consolei plutitoare si al ornamentelor. Materialele sunt placute la atingere si iti dau impresia ca sunt intangibile din punctul de vedere al calitatii asamblarii. Spatiul destinat pasagerilor fata nu le face probleme acestora indiferent de statura, in timp ce locurile din spate pot acomoda adulti pe distante mici si medii. Faceliftul nu a putut insa sterge principalul dezavantaj al lui C30, spatiul destinat bagajelor, care nu urca decat pana la 251 de litri, cea mai scazuta valoare din segment, cu 64 de litri mai redusa decat a urmatorului concurent (C4 Coupe).
Preţ de achiziţie
Acum cateva zile, un studiu realizat de Automotive News, cea mai buna publicatie auto a lumii, le dadea utilizatorilor sansa de a decide daca Volvo se bate cu marcile premium (Audi, BMW, Mercedes) sau cu cele populare (Renault, Opel, Volkswagen, Mazda, Honda, Citroen, Kia). Parerile au fost impartite. Iar acest lucru este reflectat si de pretul pe care il afiseaza versiunea testata de Automarket. Volvo C30 2.0 145 CP in versiunea de echipare Kinetic are un pret de lista de 19.397 de euro cu TVA inclus, valoarea care plaseaza modelul suedez intre cele doua marci superioare (Audi si BMW) si plutonul condus de Volkswagen (Golf 6 cu trei usi in versiunea 1.4 TSI de 160 CP costa 19.837 de euro). Cele mai apropiate marci ca pret devin, astfel, Volkswagen, Mazda si Honda. Per total, in acest tablou al elementelor compacte, C30 vine cu un pret care se situeaza in partea superioara a clasamentului. Masina testata de Automarket dispunea de nivelul de echipare Momentum (21.507 euro), echipamentele optionale adaugate de importator insemnand un plus de 3700 de euro.
Siguranţă
De fiecare data cand ai de-a face cu un model Volvo, instinctual te gandesti ca acesta nu poate primi decat 10 puncte din 10 la capitolul siguranta. Imaginea de masini ultrasigure pe care o au modelele Volvo este una construita in zeci de ani de cercetare si rivalizeaza cu cea pe care Toyota o are la capitolul fiabilitate (asta pana ca japonezii sa fie prinsi recent cu mata-n sac de americani). Ei bine, Volvo continua pe aceeasi linie si in 2010 si adauga cate un sistem inovator pe fiecare model lansat in ultimii ani. Insa, daca pe XC60 am avut parte de City Safety, un pachet care opreste singur masina in cazul in care acesta detecteaza iminenta impactului cu masina din fata la viteza mica iar pe noul S60 avem parte de un pachet care franeaza daca detecteaza pietonii nobservati de sofer, C30 ramane un bastion de cinci stele fara ca Volvo sa adauge un pachet care ar fi ridicat pretul si asa premium al modelului sau compact. Vorbim de airbag-uri laterale, de tip cortina si frontale cu deschidere in doua trepte, de coloana de directie articulata si de sistemele SIPS si WHIPS, care ajuta in cazul impacturilor laterale si posterioare.
Ţinută de drum
Odata cu faceliftul lansat in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din toamna anului trecut, Volvo si-a dotat cel mai mic dintre modele cu un sasiu sport cu garda joasa care are rolul de a transforma rularea la bordul modelului suedez intr-o experienta ceva mai dinamica decat de obicei. Exemplarul testat de Automarket nu dispunea de acest echipament optional, dar chiar si asa am fost placut impresionati de caracteristicile dinamice ale modelului Volvo. C30 beneficiaza de o alura de coupe si de o inaltime coborata care se oglindeste in modul in care modelul Volvo "imbratiseaza" asfaltul. C30 sta bine pe sosea, suspensiile sale fiind bine adaptate la rularea in viteza pe o sosea perfecta, dar modelul suedez se descurca bine si pe sinele de tramvai si pe strazile etern critice ale oraselor romanesti, acolo unde C30 da dovada de intelegere pentru confortul pasagerilor. In virajele stranse luate cu viteza inalta avem de-a face cu un ruliu usor si de un comportament sensibil subvirator, elemente care nu sunt insa foarte deranjante pentru cei din habitaclu. Servodirectia hidraulica asistata electric este perfectibila, fiind nevoie de un feeling ceva mai natural al acesteia.
Vizibilitate
Opiniile sunt impartite la acest capitol. Unii spun ca vizibilitatea in zona posterioara este slaba, fapt subliniat de forma hayonului-luneta. Pentru cei care sunt insa obisnuiti sa utilizeze mai degraba oglinzile pentru a se orienta si pentru a parca masina, problemele sunt virtual inexistente. Mai ales avand in vedere faptul ca, in partea frontala, C30 iti lasa impresia ca parchezi un modelul de segment inferior destinat exclusiv orasului.
Tehnologie
Foarte putine sisteme audio suna att de bine precum suna pachetul Hi-Fi Premium Sound cu Dynaudio de pe C30. Am experimentat muzica in format MP3 la cel mai inalt nivel, acest lucru fiind usor realizabil mai ales datorita izolarii fonice excelente pe care o ai in habitaclu. In plus, modelul testat avea la dispozitie un pachet Bluetooth integrat, pilot automat, senzori de ploaie, senzori de parcare, intrare AUX si sistemul BLIS (monitorizarea activa a unghiului mort), ultimul un element rar intalnit in segmentul compact. Nu ar fi stricat nsa un monitor de dimensiuni ceva mai mari care sa centralizeze toate aceste comenzi intr-un singur loc.i
Design
In ultima editie a concursului Autovot, realizat de Automarket la fiecare inceput de an, Volvo C30 a fost una dintre surprizele mari, adjudecandu-si locul al treilea la categoria Design. Iar daca peste 7000 dintre cititorii Automarket au decis asta, nu putem decat sa dam Cezarului ce-i al Cezarului si sa-i acordam modelului suedez punctaj maxim la aceasta categorie. Cert este ca C30 este o aparitie extrem de placuta pe sosele, faceliftul acordandu-i modelului suedez un sarm aparte si o fata dinamica evident contrastanta cu rigoarea de origine nemteasca a versiunii ante-facelift. In plus, exemplarul testat de noi dispunea de o nuanta exterioara caramizie de efect la care au fost asortate jante albe foarte potrivite liniei dinamice de coupe.
Ne-a placut
- Design foarte atragator
- Calitatea materialelor
- Tinuta de drum
Nu ne-a placut
- Motorul mediu ca performante
- Portbagaj redus ca dimensiuni
pentru 21.000 euro ar face bine sa nu fie simplu deloc ! mai ales ca discutam de un hatchback compact, nu de vreun SUV sau limuzina de 5 metri...
Ca sa ma fac mai bine inteles, este ca si cum ai avea 12000 de euro iar in loc de Clio Estate iti cumperi un Fiat 500. Sincer sa fiu asa am vazut si eu lucrurile cand mi-am luat masina. Dar la 24 de ani altfel vezi lucrurile.
In schimb primesti o masina deosebita fata de vezi pe strada, o masina de calitate, foarte sigura si foarte confortabila si cu raport calitate/pret foarte bun (interesati-va cat costa un Clasa A sau un Seria 1 standard si cat costa un C30 tot standard-desi chiar daca sunt in aceasi clasa nu prea se compara).
Ar mai fi multe de spus despre masina asta insa nu ma intind prea mult. Va recomand totusi sa intrati intr-un A3, Seria1 sau Clasa A apoi in C30 sau sa mergeti cu ele. Veti avea parte de o surpriza interesanta. ;)
Mie imi pare ca un animal fara coada, parca ii neterminata, ca si cum s-ar juca un copil cu plastilina si in spate ar fi ramas fara... Un design comparabil il are si Sciroco si masina aia arata chiar bine, chit ca VW fac design relativ cuminte....
@eu: inseamna ca nici macar nu te-ai urcat in masina asta. De condus nici nu poate fi vorba. Repet, interesati-va ininte de a posta ceva mai mult sau mai putin aberant. ;)
O greseaza in articole ProCeed cu motorul de 2.0 are 10.4s de la 0-100km, cu motorul 1.6 acc are loc in 10.8 (cel putin asa zice site-ul importatorului)
Pentru restul exista Master Card. Pardon Clasa A, A3 si Seria 1. Era sa uit de Megane :)))
PS. Ma bucur ca ati descoperit si voi filtrele de polarizare.
Cand o sa fiti proprietari pt macar o saptamana la un volvo, atunci sa va treziti sa aruncati cu oua in el. Nu este cu absolut mai prejos decat un bmw sau un mercedes. Majoritatea care zic de volvo ce zic nu s-au urcat macar vreodata intr-un volvo mai nou de anul 2000, altfel nu ar vorbi.
s60 cu seria 3, s80 cu seria 5. Sta oricand langa ele cot la cot din orice punct de vedere(vorbesc de masini cu dotari si putere similara)
E pacat ca multe critici constructive primesc numai voturi negative in timp ce unele comentarii ce nu aduc nicio informatie utila sunt apreciate de publicul "distins".
Se pare ca mai avem mult de invatat pana a ajunge la nivelul mult ravnit "din afara". E asa de placut sa citesti un forum sau niste comentarii unde nu mustesc jignirile, vorbaraia inutila si povestile inventate.
E o masina pe care fie o iubesti fie o urasti...nu poate doar sa-ti placa..face lift-ul se apropie foart emult de concept car-ul prezentat de Volvo in Romania in 2006..e dragutza foc
O reomand mai ales incepatorilor, are o vizibilitate excelenta in spate, prin luneta coborata pe care unii o critica.
Daca pliezi scaunele spate (se paote separat) ai loc sa incarci o gramada de chestii de la IKEA in ea...am experimentat asta.