Luni, 23.04.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Prin 2002 vedeam pe strada din oraşul meu natal primul Lupo. Era un fel de Polo intrat la apă. Mi-a rămas atunci în cap numele, probabil cel mai simpatic atribut al maşinii de atunci. La un deceniu de la prima mea întâlnire cu Lupo am avut ocazia de a conduce urmaşul său pe străzile din România.
Din numele simpatic de atunci nu au mai rămas decât două litere şi un semn de exclamare, Up!, însă maşina promite a fi mult mai distractivă decât vechiul pui de lup german.
Volkswagen Up (3 usi) (2011-2016)
1.0 60CP Man Move Up!
- Pret de pornire 8327 €
- Pret model testat 10.655 €
- Taxa auto 45 €
Motor / Transmisie
Ne-am îndeletnicit cu condusul la volanul unui exemplar entry-level, echipat cu cea mai economică versiune a modelului german. Este vorba despre motorul de 1.0 litri, în versiunea de 60 de cai putere, asistat de o transmisie manuală clasică, cu cinci rapoarte.
Motoraşul cu trei cilindri nu vine să sperie pe nimeni, propunându-şi doar să mişte decent ansamblul care cântăreşte doar 929 de kilograme. O face bine, reuşind să dea dovadă de resurse nebănuite, pe măsură ce te avânţi către zonele înalte ale turometrului.
Cuplul motor, de 95 de Nm, se resimte abia după ce sari de 3000 de rotaţii, moment în care cei trei cilindri încep să toarcă melodios. E un sunet care smulge întotdeauna un zâmbet împachetat într-o uşoară uimire.
Maşinuţa se mişcă binişor, ajutată de o transmisie cu cinci rapoarte, destul de scurte pentru a favoriza acceleraţia. Timoneria nu este una dintre cele mai precise, însă etajarea rapoartelor va fi pe gustul tuturor.
Consum
Micul Up! este un campion de consum. Aviz celor care îşi doreau de mult o maşină pe benzină care să consume cât un diesel. În fişa tehnică, Volkswagen ne promite un consum mixt de 4.5 litri la 100 de kilometri, cu un 5.6 în oraş şi un 3.9 în afara lui.
Noi ne-am oprit pe la 6 litri/100 de kilometri în oraş, în vreme ce în afara lui ne-am mulţumit cu 4.2 litri/100 de kilometri. Dacă nici asta nu e o maşină zgârcită, atunci care?
La finalul testului am bifat 500 de kilometri la volanul lui Up!. Vreţi să ştiţi câtă benzină se mai afla în rezervor? Undeva între sfert şi jumătate.
Raportat strict pe hârtie la rivalii săi, Up! este devansat insesizabil doar de Toyota Aygo, care are un consum mixt de 4.4 litri la 100 km. Trebuie notat însă că Renault Twingo are performanţe identice cu germanul, deşi are cu 15 CP în plus sub capotă.
Performanţe
Volkswagen Up! nu se vrea o maşină care câştigă duelurile la semafor sau face liniuţe pe autostradă. Un model de oraş nu pune mare preţ pe performanţe. Asta se vede şi pe hârtie, unde VW anunţă un sprint de la 0 la 100 de km/h în 14.4 secunde.
Trebuie însă precizat că Up! se mişcă extrem de bine până la 80 de km/h, timpul de accelerare fiind o surpriză plăcută.
Rivalii se mişcă însă mai bine la acest capitol, tripleţii C1, Aygo şi 107 fiind ceva mai rapizi. Trebuie să ţinem cont însă că ei au şi 8 CP în plus.
Up! recuperează la capitolul viteză maximă, acul ceasului de bord fiind dispus să se oprească abia la 160 de km/h.
Interior
Interiorul lui Up! aminteşte de minimalismul primului Volkswagen Beetle, maşina poporului. Totul este croit pentru a satisface nevoile pasagerilor şi nu pentru a lua ochii cu detalii estetice inutile. În habitaclul lui Up! cuvântul de ordine este disciplină, planşa de bord fiind organizată cu o rigoare tipic germană.
Partea bună? Avem o ergonomie ce cu greu poate fi egalată. Poţi naviga prin toate funcţiile cu ochii închişi. Totul este simplificat şi la îndemână. Partea mai puţin bună? Unii l-ar putea considera puţin cam monoton şi tern.
Germanii au fost conştienţi şi de acest aspect şi au apelat la o soluţie de compromis. Au creat un habitaclu aerisit cu ajutorul unei planşe de bord de culoare albă şi a unor feţe de uşi de aceeaşi culoare. Plasticul nu este cel mai prietenos, fiind destul de dur. Finisajele sunt însă exemplare, iar senzaţia generală este aceea de durabilitate.
Atmosfera este înviorată şi de navigaţia portabilă, o pată de culoare în peisajul rigorii germane.
Un alt aspect ce trebuie luat în considerare este spaţiul interior. În Up! pot călători patru pasageri fără probleme. Pe bancheta spate există suficient loc pentru picioare.
Şi pentru ca surpriza să fie completă, portbagajul impresionează la rându-i: 251 de litri, aproape dublu faţă de ce oferă tripleta franceză. În concluzie, avem portbagajul unui model de segment B.
Preţ de achiziţie
Cine s-ar fi gândit că Volkswagen ar putea veni vreodată cu un preţ de pornire mai mic decât al rivalilor săi francezi. Se întâmplă în segmentul mini, acolo unde Up! pleacă de la numai 8327 de euro cu TVA. O valoare mult mai mică decât cea a oricărui triplet C1, 107 şi Aygo.
Ba mai mult, versiunea de echipare testată de noi, cea intermediară Move Up!, costă 9594 de euro, adică mai puţin cu 400 de euro decât preţul de pornire al unui Toyota Aygo.
Renault Twingo nu poate fi inclus în comparaţie, fiind disponibil într-o singură versiune, cea de 75 de cai, al cărei preţ de pornire este de 10.200 de euro.
Siguranţă
Fiat 500 le-a demonstrat tuturor că o maşină de segment mini poate oferi siguranţă de cinci stele. Având în vedere pedigree-ul modelelor Volkswagen şi punctajul obţinut de Polo şi Golf, Up! nu putea dezamăgi la testele EuroNCAP.
Cele şase airbaguri oferite în standard, alături de sisteme de siguranţă ca ABS şi ESP au adus cinci stele micului model german.
Şi pentru că Up! se vrea a fi un deschizător de drumuri, modelul german vine echipat cu o tehnologie oferită în premieră în acest segment: City Emergency Braking. Sistemul funcţionează la viteze mai mici de 30 km/h, pe o distanţă de 10 metri. Dacă maşina din faţă frânează, iar şoferul este ocupat cu schimbarea melodiei, apelarea telefonului sau deschiderea torpedoului, maşina frânează automat pentru a evita un impact.
Este ajutată aici de un set de discuri ventilate pe faţă şi de frânele cu tambur ale lui Polo, pe spate.
Ţinută de drum
O maşină de oraş, Up! se dovedeşte alegerea confortabilă în multe situaţii. Cu toate acestea, suspensiile nu-i pot proteja complet pe cei din interior atunci când pe şosea se formează cratere uriaşe.
Manevrabilitatea este bună în oraşe, dimensiunile reduse şi direcţia asistată electro-mecanic ajutându-l pe cel de la volan să strecoare Up!-ul fără probleme, oriunde. Raza de bracaj este mică, iar cursa volanului va fi pe placul publicului feminin. Un adevărat Up!grade urban.
Un drum în afara oraşului va schimba puţin percepţiile. Up! nu creează un sentiment de nesiguranţă la viteze mari. Maşina se ţine bine pe cauciucurile sale mici. În curbe însă, ruliul îşi face apariţia şi devine uneori destul de deranjant. Este un tribut plătit de suspensia confortabilă.
Vizibilitate
Nu ţi-ai fi imaginat niciodată că o maşină atât de mică poate fi invadată de lumină. Suprafaţa vitrată generoasă îţi oferă o comunicare excelentă cu exteriorul şi, implicit, o vizibilitate bună.
Montanţii sunt croiţi pentru a nu încurca şoferul, oglinzile se dovedesc pe cât de utile, pe atât de plăcut desenate, iar oglinda retrovizoare, deşi mică, surprinde tot ce se întâmplă în spatele lunetei bine proporţionate. Deci, fără probleme la parcare. Aviz fetelor care încă priveau sceptice noul Up!.
Tehnologie
Pe lângă sistemul City Emergency Braking, disponibil în premieră în acest segment, Up! oferă o gamă largă de opţionale. Dacă nu vreţi totuşi să cheltuiţi prea mulţi bani, trebuie să ştiţi că Volkswagen vă pune la dispoziţie, în cazul nivelului de echipare intermediar, testat de noi, scaune încălzite pe două trepte, un sistem audio cu conexiune auxiliară şi CD Player, aer condiţionat manual, oglinzi şi geamuri electrice.
Cu puţin peste 300 de euro vă puteţi cumpăra un sistem de navigaţie portabil, care vă oferă însă şi informaţii despre parametrii maşinii. Sistemul este extrem de uşor de folosit, înglobează un ghid pentru condusul ecologic şi se montează/demontează într-o secundă. Ar fi indicat să nu-l uitaţi montat pentru că hoţii sunt destul de vigilenţi în România.
Trebuie amintită şi navigaţia cu hartă 3D, care vă indică traseul printr-o topografie fidelă a mediului înconjurător. Până şi Pasajul Victoriei din Bucureşti este redat printr-un tunel pe harta 3D.
Design
Să punem Up! pe lângă ceilalţi fraţi ai săi. Seat Mii pare o replică căreia i s-au lipit o serie de faruri pentru a avea un element distinct. Skoda Citigo este ceva mai bine închegată, însă imaginea generală este puţin fadă. Modelul german pare a fi cel mai atrăgător dintre toate.
Este soluţia ideală pentru un client din segmentul mini, care pune calitatea germană mai presus de emoţia franţuzească a lui Citroen C1 sau Renault Twingo.
Într-adevăr, Up! nu vine cu un design nebunesc, curajos şi intrigant. Este cuminte, poate prea cuminte, dar plăcut, cu elemente care vor cuceri publicul.
Pe mine, personal, m-au încântat capacele clasice pentru roţi, portierele extrem de mari şi hayonul complet din sticlă.
Date tehnice - Volkswagen Up (3 usi) (2011-2016) 1.0 60CP Man Move Up! | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
Nu cred, nicio sansa....
Razvan, corect! Cu cat ai masina mai mare cu atat esti mai barbat.
Automarket:
"Este soluţia ideală pentru un client din segmentul mini, care pune CALITATEA GERMANA mai presus de EMOTIA FRANTUZEASCA a lui Citroen C1 sau Renault Twingo."
Pai cum sa nu isti tot felul de subintelesuri cu expresii, in opinia mea, cam deplasate?! Conform acestei declaratii pun pariu ca Bogdan Mirica este fan al acestei masinute. Ori asta in meseria de jurnalist nu prea trebuie sa se vada.
Glumeam
In care definitie a jurnalismului auto se specifica acest lucru?! Sunt o gramada de jurnalisti auto mult, mult mai cunoscuti si din presa straina care spun mult mai "pe fata" ca sunt fani ale anumitor marci/modele, si cu argumentele care i-au convins pe, personal.
Nu vad o problema in asta.
Toata chestia este sa nu exagereze ori sa fie partinitori fara sa aiba argumente solide.
Apoi, textul scos de tine din articol, nu prezinta decat realitatea stiuta de toata lumea. Nu rezulta faptul ca ar fi vreun fan neaparat, din acel text.
Pur si simplu aduce aminte aminte celor ca uita sau nu stiu, ca zapada este alba.
Masina asta se preteaza pentru oras, iar daca faci doar cateva mii de km intr-un an in afara lui nu cred ca e o asa tragedie.
Pentru cel care nu si-a spus numele: tocmai asta e, realitatea stiuta de toata lumea e ca masinile alea mici frantuzesti inspira incredere si fiabilitate, ma refer aici in primul rand la C1 si 107. De cand au apartut sunt tot undeva sus. De-asta in testul de fata mereu se aduc in discutie.
ps: replica nu se refera la jurnalism auto, ci la jurnalism in general. Ideea e ca un jurnalist nu trebuie sa influenteze publicul... un neavizat ar intelege din expresia aia caUp! e buna ca e nemteasca si C1 nu prea e buna ca e frantuzeasca. La asta m-am referit.
Reprezinta o solutie, chiar daca temporara, pentru locurile de parcare din ce in ce mai putine.
Pentru ca la cateva astfel de masini, datorita lungimii de putin peste 3,5 metri, se mai poate castiga un loc de parcare, pentru un model asemanator.
Si cum in capitala masinile sunt cam de 5 ori mai numeroase decat locurile de parcare existente, masinile de dimensiuni mai mici devin foarte utile.
Mai este si aspectul ca o masina de acest gen este folosita preponderent in oras. De fapt, cred ca multi folosesc masina cel putin 80% din luna, mai mult in oras.
Personal, mai conduc si un Ford Ka si masinuta este excelenta cand am nevoie sa gasesc un loc de parcare in aglomeratie. Iar acum ceva ani mai aveam si un Renault 5, care s-a dovedit foarte fiabil, in ciuda celor 19 ani pe care-i avea de la fabricatie. Pe vremea aceea, masinile erau construite sa reziste mai mult. De asemenea, o masinuta foarte utila in oras. Mi-as dori ca Renault sa reia povestea de succes a modelului. Chiar daca am aproximativ 1,88 metri inaltime, am constatat ca aceste masinute sunt bine gandite pentru sofer, in asa fel incat spatiul rezervat acestuia sa fie suficient. Sunt masini care consuma destul de putin si ar mai fi un aspect, vad destul de des in traficul din capitala multe masini care transporta numai soferul.
Alt avantaj ar fi acela ca aceste masini, daca ar fi majoritare, poate ar scadea rata accidentelor mortale, atat in oras cat si in afara acestuia. Pentru ca impactul s-ar produce intre autoturisme din aceeasi clasa, care au lonjeroanele situate cam in acelasi plan, ceea ce ar reprezenta o disipare mai buna a fortelor. Nu in ultimul rand, aceste masini mai scad viteza si tentatia de a goni a unora, cand se deplaseaza in afara orasului. Ceea ce poate avea tot rezultate pozitive, pentru ca fiecare stim ca nu avem drumuri si nici macar autostrazi decente pentru asa ceva. Mai bine se ajunge la destinatie ceva mai tarziu decat deloc...
Sa revin la subiectul testului, respectiv Up!, cred ca ofera anumite avantaje. Este spatioasa si nu cred ca a primit degeaba acel premiu prestigios. Si constat ca portbagajul ofera o valoare buna. Asa cum spuneam, cred ca viitorul apartine masinilor de mici dimensiuni. Insa aspectele care ma atrag la acest model se cam opresc aici. Am auzit motorasul acestei masini si mi se pare cam zgomotos. Nu am o parere prea buna despre motoarele in trei cilindri, cu foarte mici exceptii. Poate noul motor al celor de la Ford, disponibil deja pe Focus, sa se prezinte mai bine. De asemenea, cred ca era bine ca motorul 1.0 benzina in 3 cilindri al lui Up! sa ofere macar cativa cai putere in plus. La capitolul design, consider masinuta fada, terna, nu ma atrage si nu imi spune nimic deosebit. Inteleg scopul unei astfel de masini, insa nu ma atrage sa o testez, asa cum se prezinta. Din punctul meu de vedere, alegerea unei masini din aceasta clasa, ar fi necesar sa insemne si o alegere emotionala. Sa exprime mai multa veselie si design indraznet, atat la interior cat si la exterior. Unii constructori au reusit acest lucru, de exemplu Chevrolet cu Spark si Fiat cu noul Panda. Sau Renault cu Twingo. Poate unii considera ca exista diferente de calitate intre Up! si aceste modele, insa lucrurile au evoluat si in cazul acelor constructori amintiti anterior. Iar motorasul in doi cilindri de pe Panda, chiar daca este la randul lui zgomotos, cel putin a primit un premiu important si poate sa ofere mai multa putere.
Un motor in 3 cilindri care ofera 60 CP mi se pare o ''solutie'' atat de veche... cred ca se putea mai bine, macar 5 CP in plus. Iar dotarile ridica destul de mult pretul acestei masini.
Cat priveste tripletii, C1, 107 si Aygo, au dezavantajele lor. Am vorbit cu multi proprietari de astfel de modele si chiar la un service foarte mare, pentru ca ma gandeam la un moment dat la un astfel de model, ca o a doua masina, de folosit de catre familie in oras. Toti mi-au spus acelasi lucru: problema la aceste modele este ambreiajul, care cedeaza destul de repede si necesita inlocuire. Au spus cei de la Top Gear ca aceste masinute se repara usor, pentru ca bara fata este prinsa doar in doua suruburi, insa costurile reduse isi au preturile lor ulterioare.
Cum spuneam la inceputul comentariului, nu exista masina perfecta. Si cred ca aceste masinute mici este cazul sa castige cat mai mult teren, ca o varianta pana mai exista combustibili fosili si o solutie pentru aglomeratiile din marile orase si nu numai. Uitandu-ma insa in curtea concurentei si testand modelele oferite de acestea, am constatat progresele pe care le-au realizat. Fara sa fac reclama, prefer un motor cu 4 cilindri de cilindree redusa si ceva mai silentios, distributie pe lant, care ofera ceva mai multa putere, la un pret apropiat de Up! si cu dotari cel putin la fel de ok. Sau chiar un motoras in doi cilindri, premiat si cu o putere mai buna. Acestea cred ca ar insemna solutiile in cazul masinilor mici, pentru viitorul apropiat. Atata vreme cat masinile din aceasta clasa mai sunt realizate sa consume combustibili fosili.
Da, ai mare dreptate: în condiţiile atât de draconice şi haotice ale traficului metropolitan de astăzi, este nevoie capitală de aceste "maşinuţe", care însă necesită, într-adevăr, mai multă putere, fiindcă altfel te cam calcă pe bombeuri, deplasându-se de obicei în dorul lelii prin faţa ta...
De aceea, eu susţin cu fermitatea reeditarea vechiului 900 turbo.
Ar părea maşina ideală pentru abordarea furnicarului auto hiperfluu din oraşe...Iar eu nu pun accentul pe consum redus.
Până la urmă, de ce să fac economie, chiar amărăştean fiind? Viaţa actuală duduie de atâtea porcării cărora le închinăm totul, începând cu cardinalul Ban şi sfârşind cu neînsemnatul Suflet :D
Sau orasele europene sunt suficient de mici ca sa poti merge pe jos si sa mai faci si ceva miscare.
De fapt a aparut o noua generatie care nu se inghesuie in autobuz sau nu merg decat pana la frigider si inapoi la TV sau computer.
Personal nu am nevoie de asa "masina".
Daca vreau sa evit traficul ma sui pe motor.
Ramane de vazut cat de fiabil este motorul de pe Up!, cel de pe tripleti timp de 8 sau 9 ani castigat titlul de Motorul Anului la cilindreea lui.
Andrei, dar si in afara exista tren sau avion... atunci de ce sa mai avem masini? ;)
Nici cale ferata nu am pe aproape.
Asa ca pt mine tot camionul pica cel mai bine.
Maestre, ma bucur sincer cand citesc comentariile frumoase pe care le postezi! Sper ca nu este tarziu ca raspund acum, in ultima vreme am deschis ceva mai rar aici. Si sper ca pe viitor sa am ocazia mai des sa raspund gandurilor bune, care imi aduc multa bucurie.
@LauCalin
Motorizarea aceasta de numai 60 CP nu imi spune mare lucru. Sunt in continuare retinut in privinta anumitor motoare in 3 cilindri. De aceea spuneam, ca daca tot este sa fie de cilindree mica, macar aceste motoare sa dezvolte mai multa putere. Cum este motorul de 85 CP de la Fiat. Prefer in general un motor cu 4 cilindri si ceva mai multa putere, cum este de exemplu 1.2 benzina 81 CP de pe Chevrolet Spark, la care ma refeream in ceea ce priveste distributia pe lant.
De acord cu aspectele de care spui, legate de scopul pentru care a fost gandit Up!, precum si faptul ca fiecare model are plusurile si minusurile sale.