Marti, 29.10.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Atunci când am ales o mașină de familie pe care am cumpărat-o în 2017, am fost pus în situația de a alege între benzină și diesel.
Motivele pentru care am restrâns căutările în segmentul SUV-urilor compacte și am mers pe mâna lui Tiguan sunt complexe și au fost deja disecate în cele 8 episoade anterioare ale acestui test. Pe scurt, mi s-a părut că e un all-rounder care a oferit în acel moment cel mai bun raport între calitatea percepută, sistemele de rulare de care aveam nevoie, spațiul pentru o familie cu un copil și design-ul curat, fără bizbriz-uri inutile.
Și totuși, de ce am ales însă diesel-ul în defavoarea benzinei într-o eră în care tehnologia diesel e blamată și "ucisă" public cu sânge rece într-o industrie care favorizează benzina și, bineînțeles electrificarea? E o întrebare care mi-a fost adresată de multe ori în ultimii doi ani și la care voi răspunde punctual în rândurile de mai jos.
O să explic pe larg situația, cu riscul de a fi în situația în care voi prelua pe piept toate pietrele aruncate spre mine de cei care fie nu au citit îndeajuns despre subiect, fie s-au informat incomplet din surse eronate.
Între diesel și benzină nu sunt diferențe mari de emisii nocive în 2019
Răspunsul tehnic, care ia în considerare parțial și partea morală a problemei, e că explicația e relativ simplă dacă reușești să ieși din discuțiile caustice fără argumente care lovesc industria: pentru că tehnologia de reducere a emisiilor disponibilă pe această mașină - și pe multe alte diesel-uri Euro 6d-temp care oferă sistem AdBlue, indiferent de marcă - reușește să dezvolte emisii de NOx apropiate de cele ale unui motor pe benzină echivalent, păstrându-și încă avantajele la nivel de emisii CO2.
Mai mult, faptul că fiecare motor diesel modern este dotat cu filtru de particule bifează încă un avantaj moral la nivel moral: "benzinele" au fost nevoite să treacă printr-o cură de filtre în ultimii doi ani după ce în ciclul de testare WLTP li s-a descoperit un nivel de microparticule mai ridicat decât ar fi trebuit să fie (de aici vine, de altfel, și frenezia dotării motoarelor pe benzină cu filtre de particule, modificări care au scos de pe piață multe motoare în cursul anilor 2018-2019 pentru "îmbunătățiri").
Ce trebuie să rămână în fața oricăror povești de benzinărie mai mult sau mai puțin corect argumentate e faptul că, după scandalul Dieselgate, în care Volkswagen a greșit masiv și și-a recunoscut ulterior greșeala, motoarele diesel noi au fost "curățate" cu ajutorul unor sisteme tehnologice prea puțin creditate și recunoscute de opinia publică și, parțial, de autorități.
Repet: nu contează atât marca, cât mai ales tehnologia. Tehnologie care a fost rafinată masiv după scandalul Dieselgate. Deci aici nu vorbim despre Volkswagen în particular, ci despre industrie în general.
Da, diesel-urile vechi pre-Dieselgate reprezintă o sursă de emisii nocive pentru sistemul respirator, în special în sfera oxizilor de azot. Nu, noile motorizări diesel, montate în general pe modelele post-2016 și recunoscute după faptul că oferă tratament post-ardere cu AdBlue, nu mai suferă de această problemă. Una extrem de importantă, de altfel.
Studiile care demonstrează că diesel-urile moderne sunt "curate"
Argumentele sunt susținute și de cifre în studii complexe, cum este cel realizat de ADAC în luna februarie a acestui an sau cel realizat de o echipă masivă de experți pentru Comisia Europeană. În traducere liberă, studiile ne arată că motorizările diesel moderne nu doar că respectă limitele de emisii NOx impuse de autorități, ci coboară mult sub acestea, situându-se în multe dintre cazuri la nivelul motoarelor pe benzină de puteri asemănătoare.
Răspunsul practic, dat cu sânge rece, e și mai simplu: am ales diesel pentru că, în ritmul în care se mișcă industria, este probabil ultima șansă de a păstra în garaj un motor de acest tip. Nu neapărat pentru că tehnologia n-ar mai permite asta - Volkswagen a anunțat recent pe noul Golf un motor 2.0 diesel construit de la zero care cu ajutorul tehnologiilor de filtrare reușește să fie "unul dintre cele mai curate motoare termice de pe piață", conform oficialilor mărcii germane - ci pentru că oferta din zona alternativă (hibrid, plug-in hibrid sau electric) devine atât de interesantă, încât merită luată în considerare serios.
Concluzionând, vă invit să analizați la rece informațiile uneori agresive și incomplete care atacă pe aceste subiecte și să le completați conform realității non-distorsionate. O sinteză care merită luată în considerare și discutată mai departe:
- Da, Volkswagen a ascuns cantitatea reală de emisii de NOx (oxizi de azot) printr-un soft care recunoștea prezența mașinii în ciclul de testare oficial, reducând astfel artificial valorile oficiale.
O eroare voluntară care i-a costat imens pe nemți, atât la nivel de imagine, cât și la nivel uman.- Da, Dieselgate a avut o parte pozitivă: a dus la o curățare a tehnologiilor pe care le utilizăm pe mașini (diesel-ul a primit tratament cu AdBlue, motoarele pe benzină au primit filtre de particule) și la un boom al tehnologiilor alternative (mild hybrid, hibrid clasic, plug-in hibrid sau electric).
- Nu, Dieselgate nu a fost despre "faptul că modelele diesel scot fum". Deși lucrurile pot să aibă o legătură, mai ales în contextul în care posesorii de mașini care elimină sistemele și tehnologiile de post-tratament al emisiilor sunt complet inconștienți.
- Da, motoarele diesel până la Euro 5 (recunoscute în general pentru faptul că nu oferă tratament AdBlue) emit o cantitate mare de NOx. Da, această problemă a fost rezolvată după 2016, iar acest lucru este certificat de teste independente.
- Da, motoarele diesel sunt în cădere liberă, pentru că Dieselgate a generat o problemă de imagine masivă care nu poate fi rezolvată rapid decât prin investiții majore. Sume care mai degrabă merită investite în tehnologii noi.
- Da, problema CO2 nu a fost discutată îndeajuns de mult în momentul în care autoritățile unor orașe s-au grăbit să anunțe prăpăstios interzicerea tehnologiei diesel, indiferent de generație și de an. Pentru că, din punctul meu de vedere, scopul general al industriei ar trebui să fie scăderea masivă a emisiilor de CO2.
- Nu, nu poți "respira aer curat" de la țeava unui motor diesel. Dar consider că tehnologia nu merită demonizată în comparație cu motoarele pe benzină în contextul în care între cele două există astăzi diferențe minore.
- Da, scăderea vânzărilor diesel a dus la un paradox al emisiilor de CO2, pentru că media flotelor vândute de constructorii auto a crescut în ultimii trei ani, un trend nedorit care nu poate fi echilibrat decât de o dezvoltare mai accentuată și mai masivă a sistemelor alternative de propulsie.
- Da, soluția pe care o văd este electrificarea. Dar nu prin soluții care nu fac decât sa spoiască industria și cifrele oficiale în timp ce emisiile și consumul reale sunt mai mari. De exemplu, nu mi se pare că un consum oficial de 2.1 litri/100 km, afișat pe un hibrid plug-in, subliniază corect un fapt știut de toți cei care au condus măcar o data o mașină de acest tip: după golirea bateriei, un astfel de model consumă (și emite) imens. Pentru ca motorul termic nu trage după el doar mașina, ci și o baterie plus auciliarele care au în general câteva sute de kilograme în plus. Altfel spus, e ok ca pe talon sa apară "hibrid" doar de dragul de a fi confirmi cu noul trend, știind însă că beneficiul real poate fi inexistent mai ales la drumuri lungi? Și nu, nu ignor faptul ca un hibrid plug-in poate merge full electric in oraș in majoritatea timpului. Doar că limitele corectitudinii cifrelor oficiale de consum se cam rasfiră când nimeni nu te pregătește de consumuri recurente de 10 litri/100 km pe o mașină pe care o cumperi pentru că în fișa tehnică vezi un consum de 2.0 litri/100 km.
- Pe scurt, așteptăm electricele abordabile ca preț și cu autonomii decente care sa nu ne tragă înapoi în epoca în care așteptai doua ore sa termine calul de mâncat. Dacă e evoluție, să fie din toate punctele de vedere. Pana atunci, ochii mari și capul deschis la evoluția tehnologică. Și informare din surse credibile și cu istorie corectă, nu din articole bombastice și ieftine care nu au decât un singur rost în viata: să te tragă de ochi.
Cum sunt motorul și transmisia lui Tiguan în viața de zi cu zi?
Până la rezolvarea ecuației extrem de complexe a emisiilor, o să-mi permit să discut în testul de astăzi despre modul în care am perceput motorul și transmisia lui Tiguan în acești aproape doi ani de exploatare aproape zilnică.
Pentru nevoile mele și gabaritul mașinii, am descoperit un motor de 150 de cai putere absolut perfect mulat pe caracterul lui Tiguan. Mai puține resurse ar putea să îți inducă o impresie vagă de submotorizare, iar mai multe resurse (cum sunt motoarele de 190 sau chiar 230 CP) reprezintă un plus doar dacă îți dorești ca mașina ta să dea bine pe hârtie. Pentru că nu consider că sumele plătite în plus pe aceste motoare merită în raport cu momentele în care vei exploata la maximum resursele acestora.
Un plus masiv pentru transmisia DSG cu șapte rapoarte. Indiferent de situație, de anotimp sau de modul de rulare, suma pe care o vei investi în această cutie de viteze îți va fi returnată cu vârf și îndesat sub formă de confort. Și nu doar confort: dacă vei fi tipul de șofer care va rula mult în modul Sport, cutia cu dublu ambreiaj se va ridica la nivelul cerințelor dinamice pe care le vei ridica pe șoselele rapide.
În cei aproape doi ani de experiențe alături de Tiguan, nu rețin multe momente în care să fi notat scăpări majore ale cuplului motor-transmisie în momentul rulării: cutia funcționează extrem de rapid, nu e prinsă deloc în offside din punctul de vedere al treptei de rulare și retrogradează impecabil când ai nevoie de resurse.
Singura neclaritate vine din zona "ronțăitului" pe care îl resimți la pornirea motorului la rece, însă nu sunt convins că acest lucru nu se datorează în totalitate contrastului sonor. Deci, dacă aș putea să îmbunătățesc însă un aspect, acesta este rafinarea zgomotelor de rulare specifice diesel-ului la ralanti în momentul pornirii.Consum: autostrada care a tăiat un litru/100 km
Voi vorbi despre consum pe larg în raportul de doi ani, un articol care va fi publicat peste o lună pe Automarket. Dar, pentru că e un articol dedicat sistemului de propulsie, trebuie spus faptul că al doilea an cu Tiguan a însemnat și o scădere serioasă a consumului mediu mixt. Deși raportul urbanextraurban al distanțelor parcurse a rămas același, deschiderea unei porțiuni de autostradă m-a ajutat să tai 30 de minute din drumul spre birou și a avut un efect major asupra consumului. Altfel spus, dacă în primul an făceam 55 de kilometri pe zi în drumul spre birou, din care cel puțin jumătate erau bară la bară în trafic, cei 60 de kilometri pe care-i fac acum în trafic lejer au însemnat scăderea consumului mediu mixt pe întreaga perioadă de la 6.7 la 5.7 litri/100 km. O diferență uriașă cauzată în special de scăderea consumului extraurban.
Despre sistemul 4x4 permanent de pe Tiguan și despre capacitățile sale nu am noutăți majore. Pe timpul verii, impresia pe care o am e că sistemul de tracțiune integrală este în general inutil pe o mașină compactă, fie ea și SUV. Asta dacă nu obișnuiești să ieși mult de pe asfalt și mai ales dacă șofezi în limitele decenței, cazuri în care îți recomand acest tip de sistem indiferent de situație.
Dar trebuie să vă mărturisesc faptul că am simțit utilitatea sa în fix cinci ocazii, toate fiind legate de tracțiunea pe zăpadă și gheață. Așadar, rămâne la latitudinea fiecăruia să decidă dacă sumele investite în plus merită, pentru că nevoile noastre sunt diferite. Dacă mă întebați pe mine, consider că sistemul de tracțiune integrală poate fi util dacă-l privești ca pe un element suplimentar de siguranță activă care poate interveni la nevoie.
Un sistem de decor
Apropo de sisteme de rulare, câteva cuvinte despre pachetul 4 Motion Active Control cu Selectarea Modului de Conducere (Comfort, Normal, Sport, Eco). Acesta a făcut parte din pachetul oferit de Tiguan pe nivelul de echipare ales (Comfortline) în contextul în care mașina oferă integrală. Problema cu acest sistem este că l-am folosit exclusiv (și subliniez exclusiv) în scopuri de test, pentru a simula diferențe de consum și pentru a observa diferențele dinamice punctual, în scopul redactării acestui text. În rest, modul Normal face din Tiguan o mașină echilibrată și excelent așezată pe șosea, iar un șofer normal va "atenta" extrem de rar spre deloc la butonul central care comută între modurile de rulare. Se întâmplă un fenomen interesant valabil și pentru personalizarea ecranului care ia locul indicatoarelor de bord: după ce te joci cu opțiunile de acolo și nimerești varianta care e pe gustul tău, nu vei mai modifica nimic pe întreaga durată a posesiei mașinii. Bineînțeles că un astfel de sistem reprezintă un plus, pentru că până la urmă ai în fața ochilor FIX ce-ți dorești să ai. Dar "personalizarea" va fi una punctuală.
În episoadele următoare vom încerca să finalizăm acest test. Îi voi împrumuta mașina pentru o săptămână colegului Cornel Șocariciu, pentru un second opinion în legătură cu caracteristicile de bază ale lui Tiguan, iar apoi vom aduna toate informațiile într-un articol de final atunci când vom sărbători doi ani alături de modelul german. Moment în care voi trece în revistă toate elementele vitale ale mașinii și vă voi spune ce merită și ce nu merită pe Tiguan.
Până atunci, drumuri bune și să ne recitim cu bine.
Ştiri despre Volkswagen
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile lansează o nouă versiune de performanță pentru modelul cu zero emisii ID.3. Denumită ID.3 GTX Performance, aceasta oferă 326 de cai putere. (Marti, 06 August)
Un motor uzat moral tehnologic. Este un DVD al epocii moderne care este în curs de moarte.
Este foarte simplu: poţi respira cu o maşină diesel sau benzină în garaj?
Nu, mori.
Şi în aer deschis este aceaşi poveste cu fumatul, ţigările în care companiile de tutun ţigări ANI DE ZILE CU NERUŞINARE s-au luptat să zică că ţigările nu fac rău,
Când ADEVĂRUL ERA CLAR că sunt un DEZASTRU PENTRU SĂNĂTATE !!
Aşa şi cu maşinile termice în care marii producători MINT PE SĂNĂTATEA NOASTRĂ şi pe DISTRUGEREA PLANTEI (atmosferei) !
Şi nu este doar de noxe şi CO2 care are efect de seră, este şi de faptul că MANÂNCĂ iremediabil OXIGENUL din atmosferă, procentul scade scade şi o să ajungem o planetă stearpă.
Aşa că hai să nu mai minţim.
Apoi că diesel produce mai puţin CO2 decât benzina, este ca şi ai compara ţigările light cică cu ţigările normale..... ambele UCID e doar aşa o variaţie dar total neimportantă pe ansamblu.
Mai intai au evoluat masiv benzinarele, apoi motoarele diesel, si tot asa. Ambele tehnologii sunt bune, depinde ce vrei, ce-ti trebuie, ce-ti permiti.
Dupa anii 2000 s-a ajuns la un paradox as spune. Motoarele termice si-au cam atins limitele, producatorii au manipulat cifre-valori-emisii-teste.
Adica, pe de o parte industria auto producea masini noi cam cu aceeasi tehnologie fara a mai fi durabile, sustenabile la eficienta si emisii.......pe de alta parte masinile scond au fost importate in tari de mana a doua/treia si tinute artificial in circulatie mult si bine (piese second, intretinere precara, itp moca, politie mituita, etc). Banii si tehnologia vorbesc.
A fost asadar nevoie ca un vizionar precum Elon Musk sa vina pe piata cu o tehnologie noua, pentru a zgudui sistemul industriei auto. Parerea mea este ca tehnologiile vechi trebuie eliminate. Daca vreti, este ca in IT. . . . degeaba ai un sistem vechi si functional, daca software-ul modern nu mai este compatibil. Ori il pastrezi ca piesa de muzeu, ori il arunci la gunoi.
Totusi, nici industria auto si nici politicienii nu par sa aiba o solutie viabila pe termen lung. Complicat. . . da cu virgula.
iar in prezent, l-as alege (de fapt, l-am ales deja) inaintea unei benzine. ofera la momentul actual compromisul cel mai bun cand luam in calcul poluarea, accesibilitatea, costurile, performantele, fiabilitatea.
dar...DAR ...gandurile si aspiratiile mele si ale multora tot catre o electrica se indreapta, pe masura ce si industria auto si infrastructura aferenta progreseaza tot spre zona asta.
felicitari lui mircea pentru articol!!
@dan_grc: ai dat-o nasol de data asta! Nu te obliga nimeni sa bagi degetele in priza, dar cand mergi pe strada ca pieton n-ai de ales: trebuie sa respiri.
Mie imi vine greu sa cred ca se merita diesel la doar 16k km/an.
E ca in politica: ne fura politicienii, dar sunt de-ai nostrii si ii votam iar.
Din punctul meu de vedere alegerea masinii trebuie sa tina cont de utilizarea ei pe viitor: cine merge preponderent extraurban are toate motivele sa ia un diesel, iar pentru mixt sau mai mult urban cred ca solutia decenta este la hibrid.
Treaba e serioasa rau...
Zau asa...
Am incercat in garaju lu vecinu cu motoru pornit vreo doua ore (@Edikkk - acu' sa imi dai banii de motorina inapoi) si tot am iesit, e drept ca putin ametit...
Pai...
Apoi am incercat si cu degetele in priza... uaaauuuuu... aia da senzatie, dar mi-au picat repede sigurantele (@dan_grc - tu sa imi platesti sigurantele) , dar tot am supravietuit...
Mda...
Asa ca ma intorc pe canapea la mine in garsoniera, la punga mea de pufuleti si inspir adanc (din alta punga) si le-o zic la toti:
JOS POLUTZIA, HUUOOO, LA PUSCARIE!!!
Atat!
PS: Moartea e sigura, calea insa nu...
Pt 1 diesel 6d-temp exista in Romania 50 cu dpf off si alte "modificari" care scot "fum"(aka noxe de tot felul) de 30x peste ce declara producatorul
Majoritatea traiesc in oras si fac15k pe an maxim unde diesel-ul nu are ce cauta(dpdv costuri/intretinere/confort etc)
Nu se incalzeste in timp util, nu se "curata" in regim de oras si nu functioneaza niciodata in parametrii optimi mergand din semafor in semafor si bara la bara.
Este o tehnolgie buna dar aplicata gresit si care nu are ce cauta in orase. Iar cea mai buna dovada e nici un motor diesel indiferent de producator nu e in stare sa respecte normele de poluare fara sa stai toata ziua cu bidonu de uree sa umpli rezervorul.
In final, daca sunt atat de avansate si de curate motoarele de ce trebuie sa completezi toata ziua cu pisatblu ca sa iesi la noxe?!?
AM era ok la inceput, de cativa ani salbutz tare...
Sa o conduci cu placere in continuare!
E permanent. 90 față și 10 spate.
Vezi aici detalii: https://www.volkswagen.co.uk/technology/transmissions-and-drivetrains/4motion
Sau aici: http://newsroom.vw.com/vehicles/technology/4motion-at-work/
https://www.youtube.com/watch?v=AOPGMGH_TV0
VREI SA FII TRACTORIST CUMPERI TRACTOR CU O NOUA TEHNOLOGIE Ad BLUE SI O MULTIME DE ARGUMENTE DOCUMENTATE STIITIFIC SI RIGUROS SI ESTI MANDRU SI FERCHES
Anul asta am primit fara doar si poate cel mai frumos cadou de ziua mea, un CLK550. Nu am avut doar un noroc extraordinar, dar am cautat-o mult si meticulos inainte sa fac pasul si s-o aduc acasa. Este probabil ultima masina cu motor termic pe care o voi cumpara vreodata. Da, sunt un mare adept al masinilor electrice si sunt ferm convins ca reprezinta viitorul. Si totusi, anul asta mi-am luat CLK-ul.
Cred ca foarte putini pot intelege ce e in sufletul meu la ora actuala. Odata cu V8-ul asta mi-am dat seama ca nu ai cum sa realizezi ce diferenta enorma este intre un motor cu 4 clindri si unul in 8. Pur si simplu nu poti. OK, stii ca accelereaza mai rapid, ca are reprize mai bune ca bla-bla-bla. Dar pana nu mergi zilnic cu genul asta de masina, pana nu o pui in toate situatiile posibile, in trafic la ore de varf, pe sosele libere, in afara orasului, pe autostrada, samd, literalmente nu ai cum sa-ti faci o idee ce poate si cat e de fantastic un motor cu cilindree nesimtita fata de unul normal.
Din cand in cand, pe vreme ploiasa, sau cand a trebuit sa car ceva mai voluminos, am luat C Class-ul. Aceeasi firma, aceeasi logica a comenzilor, dar o masina total diferita ca tinuta de drum si comportament. Reflexele vechi iti revin rapid in minte si iti dai seama ca trebuie sa-ti calculezi depasirile, acoperirea gap-urilor in trafic, sau prinderea unui loc liber pe banda cealalta, cu mult inainte de inceperea manevrelor. Trebui sa inveti din nou sa tragi aer in piept, si sa lasi mai mult de la tine si sa te bazezi pe bunavointa celor din jurul tau. Cu o masina puternica n-ai nevoie de asa ceva. Iti iei singur, fara sa mai ceri. Pentru ca poti. Pentru ca e fun. Si surprinzator, esti mult mai relaxat si mai ... multumit. Cu o masina puternica pur si simplu esti pe picior de absoluta egalitate cu oricine pe strada. Si de multe ori iti dai seama ca unul cu o masina mai noua, si mai faimoasa :):):):) "se inmoaie" instant cand isi da seama ca nu poate glumi cu tine asa cum avea impresia.
Care e legatura cu intrebarea articolului? Pai pentru mine personal, acest V8 e o ultima imbratisare a unei ere pe care o vad ca apune pe zi ce trece. E un ramas bun dureros si extrem de sentimental. Cu atat mai mult cu cat e de la Mercedes, firma care a inceput totul in industria auto. Mi-e foarte greu sa descriu in cuvinte. Nimeni nu ma obliga sa trec la masini electrice maine. Dar imi dau seama ca vor veni si tot ce am stiut pana astazi intr-o zi va fi uitat si va deveni istorie.
Pentru mine are prea putina importanta ca vorbim de motoare diesel sau pe benzina. Sunt acelasi lucru la urma urmei. Au fost doua alegeri fenomenale pentru mai bine de 125 de ani. Sunt perfect constient ca motoarele din ziua de azi sunt tot mai curate si mai putin poluante. Nu am nevoie de argumente tehnice sa inteleg asta. O stiu. Sunt metropole in America de Nord super populate si totusi aerul e mult mai respirabil decat in orase mai mici din Europa de Est sau Asia. E incredibil sa nu simti nimic in spatele unui Cadillac Escalade sau GMC Yukon si sa-ti rupa nasul putoarea de la o honda in 4 cilindri sau o motoreta partzoasa in 2 timpi. Intr-o decapotabila totul e mult mai evident si mai direct.
Indiferent cat de performante si de curate vor fi motoarele clasice de-acum incolo, mai ales dupa dieselgate, in marile aglomerari urbane, (mai ales in asia si Amerca de Sud) trecerea la locomotia electrica va avea un impact major asupra calitatii aerului si poluarii fonice. Oricat de mult iubesc V8-ul asta, imi dau seama ca daca toti le-am folosi, nu ne-ar fi bine pe termen lung.
Un alt efect secundar ar fi rezolvarea conflictelor din tarile bogate in resurse petroliere, Sau macar estomparea lor. Batalia s-ar putea muta pe resursele naturale pe care se bazeaza productia de baterii, dar daca susotelile sunt adevarate, probabil vor putea fi produse din elemente abundente peste tot. Nu mai spun ca toate transporturile grele, navale, aeriene, samd vor fi mult mai putin poluante cu noile tehnolgii. Stiu stiu ... mai e mult pana departe, si totusi ... poate nu chiar atat de mult.
Legat de alegerea autorului a unui SUV diesel, nu cred ca are nimeni dreptul sa-l judece. Fiecare isi ia masina in functie de nevoi, de buget, de stilul de viata. Nevasta-mea conduce un R Class de aproape 6 ani. Cred ca deja numara zilele pana cand o sa-l dea pe un SUV electric. Daca ar fi sa mai aleg odata, nu stiu daca as mai lua diesel. Chit ca e fabulos la drum lung, incapator, econom etc etc. Dar la cate drumuri lungi fac, pot sa-mi permit sa platesc benzina in loc de motorina fara probleme si sa am o masina mai mica si mai usor de manevrat in oras si parcari, pentru uzul zilnic.
Cam asta e parerea mea. Stiu ca m-am lungit cat o zi de post, dar sper ca pe undeva am lamurit "ambiguitatea" in care a parut m-am scaldat pana acum. Aceea de a ma bucura din plin de un motor mare si totusi, de a fi un partizan linistit, dar ferm al masinilor electrice. Iar CLk, daca nimic nu se schimba, va fi in garajul meu multi multi ani de-acum inainte :)
Sunt foarte multi romani care merg fara filtru de particule, deci nu are sens sa laudam diesel-ul pentru asta la noi in tara..
Si poate vor fi tot atat de multi romani in viitor care vor cumpara cazaturile second hand electrice din vest si care le vor abandona sau arunca cine stie unde cand se duce bateria dracu. Ca reciclarea va fi scumpa, aicea sunt substante toxice nu fier pe care il retopesti. Deci nu are sens sa laudam bateriile astea care vor transforma tara asta in groapa de gunoi a deseurilor electrice.
@ Horatiu si Ali: oameni buni hai sa evaluam masinile pentru ce sunt si sa ignoram faptul ca unii oameni taie sau vor taia DPF-ul si poate vor arunca bateriile. Aia este problema legiuitorului nu a masinii.
1. Ele oricum emit mai mult NOx decat o benzina pentru că norma Euro6 permite mai mult NOx la Dieseluri.
2. NOx e gaz nociv. CO2 nu. Cine a fost in statie ITP știe ca gazul de la Diesel se simte mult mai deranjant.
3. De ce ti-ai lua o mașina care (hai sa zice..) ca polueaza tot așa, dar are 1-2 subsisteme in plus (SCR) și DPF (Benzine euro6 fara GPF sunt, Dieseluri nu) care naiba știe daca va mai funcționa la fel și la 100+ mii km ?!
4. De ce ti-ai lua un Diesel, cu un echipament de alimentare MULT mai complicat, la 2000 bar , respectiv care emite oricum mai multe particule fine (la benzinare presiunea de injecție e de 200-350 bar la injectie directa), care are si un sistem de supraalimentare pe unde se mai duce niste ulei...incolo la rulaje mai mari...
5. Argumentu cu plug-in e total pe langa...consumă 10L la sută mașini care au cate 300+ cai. Cât consuma un Diesel de 300+ cai ? 10 oraș? Prostii.
6. Argumentu cu "ba trebe sa cari bateriile" iarași un argument eronat. Cu tot cu baterii, un Prius de 136 cai consumă prin oraș și SUB 5L/100km. Un 2.5 hybrid consumă 6,5-7,5 oraș avand peste 200 cai. Bateriile țin FARA NICIO INTERVENȚIE si 250 000km. Iar la primele probleme se schimbă doar celula care nu dă voltajul corespunzator, ci nu toata bateria.
Și ar mai fi discutie...despre fiabilitatea SF la Dieseluri noi, si altele.
Dieselul a apus, nu mai are absolut niciun sens, niciun avantaj. Nimic. Performanțe scăzute, costuri ridicate.
x1,5-2. iar ce e sub e dezastru!!!
ca sa nu mai punem si desteptii de soferi care dupa cativa ani maxim anuleaza tot pe ele.
taxe fara numar pt diesel!
Stii care e combinatia fatala dintre Adio Diesel si Edikkk???
(elimina Diesel si vei afla)
Daca ai ocazia vreodata, nu ezita. Un V8 merita cu ochii inchisi.
De ce?
Aţi arunca la gunoi senzaţia lui V8
Uite aici
https://youtu.be/bJ7z_-zYUXs
Tesla cu 480 km range, încarcă 50% în 13 minute la IONITY charger sau Tesla Super charger.
Adică încarcă vreo 240km în 13 minute.
Cum inca nu sunt? tragicomic
ramai cu yotubeul tau
480km cu viteza de 90 la ora si fara aer conditionat?!
si incarci jumate in 13 minute adica un sfert de ora. Daca e liber.
Pai eu incarc in 3 minute pentru 1000 de km si merg cum vrea muschiul meu.
Intelegi avantajul?
Pana acum nu era destul ca lacrimai pe-aici cu asiaticele in sus si in jos. Acu' ai impresia ca esti mare smecher daca o dai pe electrice. Eu zic sa lasi "stecla" din mana ca nu-i de gluma. Esti intr-un delir continuu si puti a prost de la o posta.
Eu, alaturi de cei mai mari producatori mondiali, prevedem un viitor excelent si lung pentru Diesel.
GO GO DIESEL!
PS: pentru halfwits si sfertodoctzi, oricate argumente tehnice si studii de specialitate ai aduce sunt inutile toate. "Ei stiu!" Rationalul nu are nicio importanta. Importanti sunt gargaunii electrici. :-D
Limbajul suburban vă caracterizează.
Despre Mustang, CLK AMG, etc îmi pare rău că unii cu criza vârstei mijlocii nu îi mai excită nimic altceva.
Şi nu mi-ar păsa nici cât o ceapă degerată, dar noi restul, trebuie să înghiţim noxele la toţi amărâţii cu crize mijlocii că au îmbătrânit şi vor să se mai simtă tineri şi în putere, în timp ce alunecă accelerat pe panta bătrâneţii.
Aţi putea găsi lucruri excitante care să facă un bine şi altora din jurul dvs care v-ar aduce fericire mai reală umană decât o maşină foarte poluantă, foarte egoistă.
PS cât despre sat... am fost pe continente care poate dvs nu aţi fost, hai să nu ne comparăm.
Hai o seară bună. Fiecare cu părerile lui. Viaţa e prea scurtă să urâm prea mult.
PS Comparatia de mai devreme am facut-o (personal) intre un Fi(c)at Bravo benzina 1.4/120CP si Golf 5 1.9TDI/105CP. Ambele au ajuns la cca 275.000 km, diferenta de cheltuieli a fost majora; surpriza a fost cat de fiabil a fost Fiat-ul (cu exceptia blocului de clima si a coloriferului)