Vineri, 10.08.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Facem o pauză astăzi de la episoadele "normale" ale testului nostru pe termen lung cu Volkswagen Tiguan pentru un episod special. Asta pentru că am profitat de prezența noii generații Touareg în garajul Automarket pentru a realiza un fel de comparativ vizual al cărui rol va fi acela de a-i lămuri pe clienții nehotărâți în legătură cu alegerea pe care trebuie s-o facă pentru viitoarea mașină a familiei. Și e o situație foarte des întâlnită în lumea auto: îmi cumpăr un SUV compact sau unul ceva mai mare? Îmi ajunge spațiul de bagaje al SUV-ului compact sau am nevoie de mai mult decât atât? Cum e spațiul interior? Ce aduce în plus Touareg la nivel tehnologic față de Tiguan? Merită să scoți din buzunar suma suplimentară pentru Touareg în detrimentul lui Tiguan?
Bineînțeles că o comparație de acest tip trebuie să țină cont și de un element de la sine înțeles: Touareg s-a lansat la doi ani distanță de Tiguan și este vârful tehnologic al mărcii Volkswagen în acest moment, ceea ce înseamnă că nu vorbim doar de un SUV mai mare, ci și de unul ceva mai avansat la toate capitolele, de la design la tehnologie. Asta pentru că Touareg deschide practic o eră nouă în design-ul SUV-urilor Volkswagen, ceea ce înseamnă că viitoarele update-uri pe Tiguan se vor inspira din ceea ce vedem astăzi pe fratele său mai mare.
Indiferent de răspunsuri și preferințe, un lucru este însă cert: vor exista clienți cărora Tiguan le vor satisface toate nevoile și nu vor avea nevoie de mai mult decât atât, așa cum vor exista familiști pentru care mai degrabă Touareg este mașina potrivită. Pentru că nu întotdeauna mai mare și mai nou înseamnă neapărat un upgrade potrivit cu nevoile familiei.
În același context, merită subliniat faptul că gama Volkswagen are un SUV "intermediar" care are rolul de a topi distanțele dintre Tiguan și Touareg. Tiguan Allspace este dedicat familiilor care au nevoie de mai mult spațiu, dar nu sunt interesate de suplimentul de putere, performanță și de upgrade-ul estetic de la Touareg.
Să le vedem deci față în față. Apropo: nu trageți în fotograf: mașinile sunt parcate pe "două locuri" pentru a vedea mai clar diferențele dintre cele două cu repere corecte stânga-dreapta și central.
Dimensiuni
Fiind membru al segmentului superior, Touareg este mai voluminos decât Tiguan pe toate axele. În lungime, diferența dintre cele două mașini este de aproape 40 de centimetri, pentru că noul Touareg a crescut în dimensiuni și ajunge astăzi la 4.9 metri lungime (4.5 metri pentru Tiguan). De asemenea, diferențele sunt vizibile și în lățime (15 centimetri - 1.83 Tiguan, 1.98 Touareg) și în înălțime (6 centimetri - 1.64 Tiguan, 1.70 Touareg).
Evident, diferența de lungime și lățime se resimte direct la interior, acolo unde Touareg oferă un ampatament cu 21 de centimetri mai mare (2.68 Tiguan, 2.89 Touareg).
În practică, diferențele astea se resimt pozitiv pentru Touareg când vine vorba de spațiul interior posterior, acolo unde copii și adulții de orice dimensiuni nu vor avea probleme de accesibilitate și confort, dar pozitiv pentru Tiguan în oraș, acolo unde 40 de centimetri în plus în lungime și mai ales 15 centimetri în lățime înseamnă că multe dintre locurile de parcare devin o problemă reală în orașe în care parcările sunt deseori concepute pentru mașini mai mici. Altfel spus, veți avea probleme de "adaptare urbană" la dimensiunile lui Touareg, în timp ce Tiguan are dimensiuni corecte pentru viața din oraș. Cu cât mai compact, cu atât mai bine.
Dacă sunteți puși în situația de a alege între cele două modele, analizați bine care-i mediul în care veți conduce mașina. Dacă nu veți ieși din oraș 95% dintre drumuri, probabil că Touareg și dimensiunile sale vor deveni în timp o problemă, deci mergeți mai degrabă pe Tiguan. Dacă, în schimb, aveți neapărată nevoie de spațiu pe bancheta din spate pentru cei doi copii ai familiei, e posibil să acceptați compromisul dimensiunilor mai mari. În niciun caz nu aveți nevoie însă de Touareg dacă familia e formată din doar doi sau trei membri, iar majoritatea timpului e petrecut de mașină în oraș, pentru că Tiguan e un all-rounder mai potrivit în acest caz.
Interior
Despre interiorul lui Tiguan am discutat pe larg în episodul anterior al testului nostru, iar despre cel al lui Touareg am vorbit în testul dedicat. Așa că voi cita din ambele înainte să trec la concluzii și la o delimitare clară a profilului de client pentru fiecare dintre mașini.
Despre Touareg: "Primul contact cu interiorul lui Touareg este unul foarte amestecat din punctul de vedere al percepției. Dacă la nivelul calității s-au făcut progrese majore și toate elementele constructive par de calitate superioară, senzația pe care o trăiești când intri în această mașină voluminoasă și vezi bordul dominat de ecranul central, de 15 inch, este una de exces.
Este evident că scopul celor de la VW a fost să exagereze voit tocmai pentru a le oferi clienților ceea ce cer cu toții: ecrane imense. Însă display-ul central e atât de mare, încât există momente în care te afli la volan în care ai nevoie să reglezi rapid o setare, dar efectiv nu poți să cuprinzi cu ochii întreaga suprafață a ecranului pentru a "căuta" vizual elementul necesar.
Dacă trecem peste partea ergonomică a ecranului, cea a făcut Volkswagen pe Touareg e impresionant la nivel tehnologic. E greu să numești "planșă de bord" ceea ce ai în față, pentru că mai degrabă vorbim de un cockpit de avion ultramodern".
Despre Tiguan: "Lucrurile sunt destul de simple la acest capitol: designul planșei de bord și al consolei centrale este unul simplu, pe alocuri angular, departe de a fi unul spectaculos. Probabil că vor exista clienți care preferă abordări ceva mai "spectaculoase".
Și vor găsi alternative în segment, Peugeot 3008 fiind varianta cea mai la îndemână când vine vorba de design.Avantajul unor linii clasice de design, așa cum sunt cele ale lui Tiguan, rămâne însă faptul că acestea sunt atemporale (deci "îmbătrânesc" mai greu și se "vând" astfel mai ușor la revânzarea mașinii) și că nu sunt deloc obositoare. În plus, ergonomia e la nivel de top, pentru că găsești imediat, fără probleme, orice buton sau comandă vitală de pe această mașină.
Evident, petele de culoare și de tehnologie ale bordului sunt cele două display-uri. Afișajul digital din zona instrumentarului de bord, care ia locul ecranelor clasice, face toți banii (nu sunt mulți, puțin peste 600 de euro), pentru că schimbă radical aspectul bordului și oferă o calitate grafică excelentă. În plus, este personalizabil în cele mai mici detalii. Vom discuta despre partea tehnologică a mașinii pe larg într-un episod video ulterior, deci nu voi intra astăzi foarte mult în amănunte din acest punct de vedere. Cert e că display-ul merită banii investiți".
---
Vorbim, așadar, despre un interior "simplu" și angular (pe Tiguan) versus o expoziție tehnologică dominată de display-uri imense al cărui rol este de a scoate mașina în evidență (pe Touareg). Dacă bordul lui Tiguan poate fi considerat sobru și liniștit, Touareg vine cu unul dintre cele mai "in your face" interioare din industria auto actuală, în care un display de dimensiuni masive acoperă grafic orice linie suplimentară a mașinii.
Din acest punct de vedere, Touareg este orice, numai un "Volkswagen clasic și plictisitor" nu. Spun asta pentru că gusturile diferă de la om la om, iar Tiguan-ul ar putea fi considerat cam sobru pentru o parte a publicului. Cert e că cele două mașini se află în zone complet diferite când vine vorba de "spectacolul" oferit de designul interior.
Nu trebuie să uităm că Tiguan a primit o actualizare față de ceea ce vedeți în aceste fotografii, astfel că butoanele fizice din jurul ecranului sunt acum înlocuite de zone touch pe versiunile produse după vara lui 2017.
La nivel de pasageri, așa cum am spus și anterior, Touareg este net superior atât la capitolul spațiu, cât și la capitolul confort sau calitate percepută. Portbagajul, de exemplu, are aproape 200 de litri în plus pe Touareg față de Tiguan, detaliu care transformă SUV-ul mai mare în alegerea perfectă pentru familiile cu doi sau trei copiii.
În cazul interiorului, cred însă că diferența e făcută de vârsta posesorilor. Deși "expoziția de tehnologie" din Touareg pare că recomandă mașina unor tineri ahtiați după conexiuni, internet și grafică de ultimă oră, sentimentul de prestanță, de statut pe care-l percepi în Touareg trage o familie tănără, de până-n 40 de ani, mai degrabă spre "liniștea" din Tiguan. La 34 de ani, mie mi se pare că mă reprezintă mult mai bine ceea ce am pe Tiguan decât ceea ce oferă Touareg.
Motorizări și performanțe
În acest caz, diferențierea dintre cele două mașini este masivă și vizează în special o dilatare a segmentelor de vârstă în care se încadrează clienții celor două mașini.
Dacă Tiguan este un SUV compact cu motorizări benzină și diesel care variază între 115 și 240 CP, Touareg "preia ștafeta" și oferă deocamdată motoare exclusiv V6 diesel, exclusiv automate și exclusiv 4x4 situate între 231 și 286 CP. Dacă mă întrebați pe mine, e mai probabil ca Volkswagen să lărgească în viitorul apropiat gama de motorizări ale lui Touareg în sus decât în jos și să ofere versiuni sportive cu puteri superioare decât variante suplimentare de intrare în gamă. Vor exista însă și motoare mai puțin puternice pe Touareg, pentru că "gaura" de preț care se cască între cele două modele e destul de sănătoasă și permite asta.
Pare normal ca și performanțele să difere major între cele două modele. Însă, cu toate acestea, diferențele nu sunt mari. Cel mai rapid Tiguan oferă o accelerație 0-100 km/h în 6.5 secunde, în timp ce Touareg profită de V6 pentru a coborî la 6.1 secunde. Diferențele mici și se datorează mai ales masei proprii ridicate a lui Touareg (cu 300 de kilograme mai mult decât fratele său mai mic).
Dacă scoatem din discuție impozitarea net superioară a unui motor V6 de 3.0 litri (Touareg) de pe cele de până-n 2.0 litri oferite de Tiguan, observăm o tendință evidentă a germanilor de a despărți clar cele două modele la capitolul clienți interesați. Iar tendința continuă și la capitolul preț de achiziție, acolo unde puterea de cumpărare a clienților este un detaliu evident diferențiator.
Pe de altă parte, nu trecem peste capitolul performanțe pentru a sublinia un alt aspect interesant: în cazul în care sunteți fani ai off-road-ului sau ieșirilor în teren accidentat mai serioase decât un simplu macadam, Touareg, garda la sol mai mare decât a lui Tiguan și suspensiile sale pneumatice opționale reprezintă o variantă mult mai potrivită. Mai mult, Touareg oferă și pachet off-road care vine cu moduri de rulare suplimentare, puncte de ancorare, protecție suplimentară sub șasiu, protecție la pietre și cu un rezervor a cărui capacitate crește de la 75 la 90 de litri. Pe Tiguan, un SUV mai degrabă urban, nu există aceste elemente nici măcar opțional.
Design
Ca de obicei, părerile sunt împărțite la acest capitol, așa că vor exista destule voci care vor critica designul simplu al lui Tiguan, așa cum vor exista destui care vor critica designul agresiv și masiv al zonei frontale de pe Touareg. Cel mai probabil ești fie într-una dintre tabere, fie în cealaltă. Asta pentru că există puțini cărora să le placă ambele modele și există și mai puțini cărora să le displacă ambele.
Din punctul meu de vedere, ce vedem pe Touareg este o evoluție a gamei actuale VW.
Într-un interviu pe care am avut ocazia să i-l iau designerului de exterior al noului Touareg, brazilianul Arnaldo Cruzeiro, am aflat că ceea ce vedem pe Touareg reprezintă un punct de plecare spre ceea ce vor deveni în timp celelalte SUV-uri din gama mărcii.De altfel, tușele sunt deja evidente. Touareg este o combinație de stiluri evoluate, un soi de Tiguan amestecat cu Arteon, apoi adaptat la un SUV mai mare și mai agresiv.
Personal, apreciez mai mult spatele lui Tiguan decât cel al lui Touareg. Dar prefer fața lui Touareg în detrimentul celei de pe Tiguan.
Preț de achiziție
Este elementul care va face diferența masiv între clienți. Așa cum e normal când vine vorba de modele din segmente consecutive.
Totuși, în acest moment există o diferență majoră între versiunile disponibile pe Tiguan versus cele disponibile pe Touareg. Dacă un Tiguan poate fi cumpărat cu prețuri de listă care variază între 24.100 (2.0 TDI de 115 CP cu manuală) și 37.000 de euro (2.0 BiTDI de 240 CP cu DSG, 4x4 și echipare Highline), noul Touareg pleacă de la 49.000 de euro. Evident, la aceste prețuri ale lui Tiguan se adaugă pachetele de opțiuni ulterioare. Este însă greu să spunem că un Tiguan foarte bine echipat se termină acolo unde începe un Touareg de bază, pentru că între cele două modele rămâne o zonă-tampon destul de consistentă.
Diferența este acoperită parțial de Tiguan Allspace, care își vinde cele 7 locuri sau portbagajul mai mare decât al fratelui "normal" pentru circa 3-4 mii de euro în plus.
Cu toate acestea, este evident că Touareg se adresează unor clienți diferiți decât cei ai lui Tiguan. Dacă Tiguan are o "bază de selecție" masivă și poate lua clienți dinspre modelele subcompacte, compacte sau dinspre celelalte SUV-uri de dimensiuni asemănătoare din segment, Touareg are luptele sale cu clienții care-și doresc o abordare premium, dar care nu sunt gata să plătească sumele cerute de Audi, BMW și Mercedes pe SUV-urile lor full-size.
Bineînțeles, Touareg poate aspira fără probleme și la clienții de Tiguan care își doresc un upgrade, chit că în acest caz lucrurile sunt mai complexe decât par. Din punctul meu de vedere, însă, upgrade-ul este necesar exclusiv dacă nevoile de spațiu interior sunt depășite de situația familială curentă. Dacă nu, investiția e cam mare pentru o schimbare de dragul designului, al tehnologiei sau al statusului. Pentru că, deși în acest articol ma refer mai ales la aspectele practice și logice ale mașinilor, trebuie să recunosc faptul că statusul este un detaliu important când vorbim despre clienții de SUV-uri mari.
Ținută de drum
În ceea ce privește modul în care cele două modele se "așază" pe șosea, Touareg oferă o serie de avantaje venite în special prin zona tehnologică. Cele mai evidente aspecte sunt cele legate de faptul că noul SUV al gamei Volkswagen oferă opțional suspensii pneumatice și direcție integrală, două detalii care pe de o parte afectează pozitiv confortul și capacitățile off-road, pe de altă parte oferă un plus la capitolul dinamică pe șosea.
Cu toate acestea, diferența de greutate de 300 de kilograme și gabaritul lui Touareg nu-l ajută atunci când vorbim despre o rulare sportivă pe șosele de munte sau despre rularea în oraș. Chiar și cu direcție pe toate cele patru roți, Touareg rămâne o mașină concepută în versiunile sale actuale cu precădere pentru confortul pasagerilor. Spun "versiunile sale actuale" pentru că posibilele variante sportive ulterioare au șanse să îmbunătățească radical acest aspect.
De partea cealaltă, Tiguan este un all-rounder veritabil. În setarea Sport, Tiguan se simte mult mai agil și mai lipit de șosea decât Touareg, iar feedback-ul la nivelul direcției pare mai exact, mai direct.
Altfel spus, Touareg le este dedicat celor care își doresc un nivel superior de confort pe rularea pe distanțe lungi, în timp ce Tiguan are un caracter polivalent care are capacitatea de a-i atrage atât cei care își doresc o mașină echilibrată, cât și pe cei care vor ca din când în când să profite de drumurile șerpuite. Cu limitele de rigoare, însă: Touareg este pentru Tiguan ce este Tiguan pentru Golf la capitolul ținută de drum.
Concluzii
E ușor de concluzionat faptul că cele două SUV-uri se adresează unei baze de clienți diferiți, încercând însă să prindă două zone sociale "vecine", în care clienții care lasă în spate un Tiguan să poată să avanseze într-un Touareg. Cu toate acestea, nu e deloc ușor de rezolvat această dilemă, pentru că cele două mașini nu diferă doar ca dimensiuni, ci și din punctul de vedere al caracterului. Iar clienții care consideră cu Tiguan nu-i mai "încape" ar putea să considere că Touareg nu e pe gustul lor.
În rest, dacă sunteți în fața unei întrebări care vizează cele două modele și nu știți ce să alegeți, încercați să vă încadrați într-un dintre tiparele exemplificate la fiecare categorie de mai sus.
Dacă aveți peste 40 de ani, o familie mai mare de trei membri, vă doriți o mașină care să vă ofere un nivel ridicat de confort, un design agresiv, tehnologie de top și un nivel superior de imagine, mergeți pe mâna lui Touareg. În orice altă situație, Tiguan este alegerea potrivită. În cazul meu, sunt convins că am ales ce trebuie. Rămâne de văzut dacă peste 5-6 ani voi ajunge să apreciez ceva mai mult decât astăzi ceea ce oferă Touareg.
În mare, aceste tipare se regăsesc și în sânul celorlalți constructori de pe piață, premium sau nu. Cu mici ajustări legate de caracterul fiecărui model în parte.
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
Asta ca tot se discuta in comentariile unui alt articol despre marketingul de la VAG.
Deci mersi de textul asta, i-l trimit acum.
Era interesant să faceți lucrul ăsta acum ceva ani, adică Phaeton vs A8, o comparatie mult mai logică.
Ca să dau un răspuns la întrebarea articolului, cea mai bună alegere este Passat la mâna a doua, pentru că rămâi cu o grămadă de bani și este tot VW.
Singurul avantaj e pozitia la volan inalta care nu se compara cu ,, mersul pe jos '' (fundul lipit de asfalt). In rest sunt de o inutilitate fantastica in ciuda denumirii de SUV (sport ,, utility '' vehicle)
In sfarsit, nu mi se pare nimiv inutil in textul asta, ba din contra: e proma data cand vad stilul asta de articol pe automarket si mi se pare ca pozele din aceleasi unghiuri sunt inspirate. Eu chiar ii rog sa mai faca asa ceva
Deci un articol care lamureste (inca odata) o dilema mai veche: intotdeuna exista alternative.
PS. si daca tot vorbeau antevorbitorii de SUV as merge pe 3008
Prea aparat de ras din fata si nu sunt deloc fan Mach3.