Luni, 14.05.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ultima dată când ne-am adunat să vorbim despre Tiguan-ul pe care îl testăm în detaliu în acest an, iarna dădea ultimele semne de viață. Am discutat în detaliu despre exteriorul SUV-ului german împreună cu membrii redacției Automarket și am analizat care sunt punctele forte și punctele slabe ale modelului din punctul de vedere al designului.
Au trecut de atunci mai mult de două luni. N-ar fi trebuit să treacă atât de mult, pentru că mi-am propus să vă ofer câte un update lunar, însă Salonul Auto de la Geneva, apoi un șir interminabil de teste externe și un eveniment neplăcut în trafic au întârziat puțin apariția acestui articol. Nu vă speriați, nu s-a întâmplat nimic grav: blocul optic stânga cu faruri LED al mașinii a trebuit înlocuit după ce un șofer de utilitară a decis că e mai simplu să vireze prin mașina noastră decât pe banda sa.
Totul s-a rezolvat relativ ușor printr-o constatare și apoi o programare la service cu ajutorul poliției RCA Groupama pe care o avea mașina vinovată. Costul total al devizului a fost de 5500 de lei, moment în care mi-a fost confirmat din nou faptul că suma pe care o plătim anual pe asigurarea CASCO (aproximativ 1000 de euro la Generali) nu e deloc mare față de pagubele care pot fi produse într-o fracțiune de secundă în traficul din România. De-asta mă bucur de fiecare moment pe care-l petrec în vârful munților: acolo nu prea poate lovi nimeni mașinile pentru a le executa "facelift-uri" pe nepregătite.
Trecem peste problemele inerente ale unui posesor de mașină din România și ajungem în episodul de astăzi la analiza în detaliu a interiorului lui Tiguan. Va fi un episod care va privi interiorul din perspectiva unei familii cu un copil de un an, așa că veți găsi o mulțime de referințe legate de acest aspect. Dacă nu aveți copii și vă gândiți să vă luați un Tiguan, detaliile sunt în continare relevante și corecte, doar că va trebui să înlocuiți termeni precum "mâncare de copii aruncată pe tapițerie" cu "mâncare de adulți scăpată pe tapițerie". Pentru că, după cum știm cu toții, lucrurile nu sunt așa cum ni le programăm întotdeauna.
Spațiu excelent în portbagaj
Așa cum v-am spus și în episoadele anterioare, am ales VW Tiguan pentru a ne satisface în primul rând nevoile de spațiu ale familiei cu un membru în plus. Iar experiența din aceste aproape 6 luni care au trecut de la achiziție mi-au dovedit că alegerea a fost una excelentă. Asta pentru că la nivel de spațiu, Tiguan este o mașină foarte potrivită pentru o familie cu trei membri. Mi-a fost confirmat în primul rând faptul că portbagajul lui Tiguan - la cei 615 litri ai săi este cel mai încăpător din segmentul SUV-urilor compacte cu 5 locuri - este un aliat pe bune în luptele cu cadrele de cărucioare, landouri și de acum cărucioarele sport care trebuie nu doar să încapă cât mai "confortabil" în portbagaj, ci să "fure" cât mai puțin spațiu este posibil.
În primul rând, pentru că în configurația spațiului din portbagajul acestei mașini pot introduce un cărucior pliat pe lățime până lângă banchetă, ceea ce-mi oferă flexibilitate suficientă pentru a nu avea probleme când mai așez în portbagaj genți mari de voiaj. Și a fost nevoie de asta, pentru că Tiguan a făcut câteva drumuri serioase pe ruta București-Bistrița și retur în cele 6 luni de "activitate".
Bancheta glisantă: un avantaj și nu prea
Foarte interesant de notat aspectul banchetei glisante a lui Tiguan. Practic, poți maximiza spațiul existent în portbagaj împingând bancheta (cu totul sau pe cele două segmente ale sale 35-65), iar compartimentul pentru bagaje se lungește astfel cu circa 15 centimetri. Am văzut acest lucru inițial ca pe un avantaj major în contextul în care căruciorul sport al copilului se potrivește perfect în acești 15 centimetri, fiind astfel "îngropat" în spațiul căscat între banchetă și podeaua normală a portbagajului.
Spun că e foarte interesant acest aspect pentru că timpul mi-a demonstrat însă că nu voi folosi niciodată acest "avantaj". Din două motive practice: în primul rând, scaunul copilului ocupă segmentul mic al banchetei și asta înseamnă că acesta nu poate fi glisat spre față pentru că ar însemna ca și scaunul pasagerului din dreapta să facă același lucru și să devină astfel inutil. Prea multă bătaie de cap. În plus, dacă glisez doar segmentului mare al banchetei, soția nu va putea încăpea pe scaunul din stânga spate sau pe cel central în momentele în care copilul e agitat în scaunul său și trebuie "distrat". Așa că treaba cu bancheta glisantă e minunată în teorie, dar nu a fost folosită de noi niciodată până acum. Dacă voi găsi ulterior logica aspectului său practic, voi reveni cu informații.
Când tapițeria de culoare închisă e perfectă
Am găsit însă argumentul perfect al unui interior de culoare închisă: când familia conține un copil, acest element devine vital. În cazul nostru, mașina a fost configurată cu tapițeria Rhombus (combinație de nuanțe cenușiu și negru titan) și cu scaunele Comfort.
Chiar dacă nu e cea mai spectaculoasă la nivel vizual, pentru că între opțiunile lui Tiguan se regăsesc și alternative ceva mai vii și cu materiale mai scumpe (tapițeria din piele Vienna în combinația de nuanțe portocaliu-negru e o soluție ceva mai "veselă"), am apreciat faptul că nuanța mașinii noastre este una "anti-murdărie". În plus, se curățu foarte ușor, pentru că nu este deloc poroasă și permite eliminarea rapidă a oricăror pete apărute până acum în peisaj. Și au fost momente în care pe tapițerie au ajuns biscuiți și măr mestecate sau alte nebunii specifice unui bebeluș.Apropo de bebeluș, în episodul următor voi vorbi pe larg despre ce înseamnă scaunele pentru copii și despre cât de importante sunt acestea în ceea ce privește siguranța pe care o oferă. Vom discuta despre toate tipurile de scaun, despre cum trebuie așezat copilul în mașină pentru ca riscurile să fie minime în caz de accident și despre cât de mult contează direcția în care acesta e așezat; cu fața sau cu spatele la sensul de mers. Pe alocuri vor fi informații de neînțeles pentru mulți dintre cei care încă-și țin copiii în brațe în timpul mersului, argumentând că acestea nu vrea să stea în scaunul special. Dar e bine să le dăm mai departe și să încercăm să schimbăm mentalități vechi și perimate. Și periculoase, până la urmă.
În economia vieții de mașină cu un copil sugar, am notat faptul că măsuțele rabatabile montate pe spătarul scaunelor din față au fost aur curat atunci când a venit ora mesei și a trebuit să oprim pe traseu pentru "alimentare". Sunt îndeajuns de mari încât să fie utile și îndeajuns de mici încât să nu încurce. Măsuțele vin standard pe nivelul de echipare medie Comfortline și impresia pe care mi-au lăsat-o a fost că cei de la Volkswagen le-au montat după ce au studiat îndeaproape "problema" copiilor de la bord.
Design interior sobru, deci atemporal
Trecem acum pe locurile din față, cele în care adulții își petrec cel mai mult timp la bord. Lucrurile sunt destul de simple la acest capitol: designul planșei de bord și al consolei centrale este unul simplu, pe alocuri angular, departe de a fi unul spectaculos. Probabil că vor exista clienți care preferă abordări ceva mai "spectaculoase". Și vor găsi alternative în segment, Peugeot 3008 fiind varianta cea mai la îndemână când vine vorba de design.
Avantajul unor linii clasice de design, așa cum sunt cele ale lui Tiguan, rămâne însă faptul că acestea sunt atemporale (deci "îmbătrânesc" mai greu și se "vând" astfel mai ușor la revânzarea mașinii) și că nu sunt deloc obositoare. În plus, ergonomia e la nivel de top, pentru că găsești imediat, fără probleme, orice buton sau comandă vitală de pe această mașină.
Display-urile care fac toți banii
Evident, petele de culoare și de tehnologie ale bordului sunt cele două display-uri. Afișajul digital din zona instrumentarului de bord, care ia locul ecranelor clasice, face toți banii (nu sunt mulți, puțin peste 600 de euro), pentru că schimbă radical aspectul bordului și oferă o calitate grafică excelentă. În plus, este personalizabil în cele mai mici detalii. Vom discuta despre partea tehnologică a mașinii pe larg într-un episod video ulterior, deci nu voi intra astăzi foarte mult în amănunte din acest punct de vedere. Cert e că display-ul merită banii investiți.
Trebuie să menționez că display-ul central cu diagonala de 20.3 inch este deja vechi pentru Tiguan. Asta pentru că germanii au schimbat în vara anului trecut (mașina noastră e produsă în prima parte a anului 2017) display-ul cu butoane laterale fizice pe care îl vedeți în fotografii cu unul ceva mai modern, cu butoane laterale touch. Calitatea grafică și funcțiile sale sunt însă în mare neschimbate, astfel că nu am "suferit" prea mult pentru această pierdere. Dacă ignorăm acest aspect, sistemul Radio CD Composition Media (360 de euro) cu navigație Discover Media cu VW media Control (700 de euro) reprezintă una dintre atracțiile interiorului. E un ecran mare, așezat corect pe planșa de bord și care s-a achitat de sarcini fără sincope tehnice.
Recunosc că nu am utilizat foarte des sistemul de navigație integrat pe care am dat, iată, 700 de euro. Recuperez însă la capitolul "spectacol" atunci când în fotografii putem demonstra cum harta interactivă "inundă" ecranul din fața șoferului în varianta instrumentarului de bord în care cadranele digitale se fac mici și se retrag în partea laterală a display-ului. Este una dintre cele mai plăcute vizual imagini pe care le oferă pachetul tehnologic de pe Tiguan.
Însă, dacă mă întrebați pe mine, rulez în majoritatea timpului cu Google Maps activat pe telefon (în familie folosim iPhone, iar Apple CarPlay nu ne prea ajută din punctul ăsta de vedere, pentru că hărțile Apple sunt, așa cum știm, aproximativ inutile în România) și pe ecranul din față am afișată viteza de rulare.
Spații inteligente de depozitare
La capitolul spații de depozitare, Tiguan stă excelent.
Zona din consola centrală dedicată recipientelor (paharele, doze și căni) este extrem de bine și de inteligent construită. În primul rând, are o formă aparent ciudată, însă foarte utilă când vine vorba de modul în care se așează recipientele înăuntru. Are un capac glisant care o acoperă în cazul în care nu e utilzată. Apoi, la deschidere, ai la dispoziție practic un sertar în care poți depozita orice obiect de dimensiuni decente. Prin apăsarea celor două butoane verticale din colț, își fac apariția imediat "brațele" rotative flexibile care fixează recipientele. Deci avem o zonă cu trei valențe care poate fi utilizată după nevoi. Mi-aș dori așa ceva pe orice mașină de pe piață.
Buzunarele ușilor sunt foarte înăpătoare și pot găzdui la o adică sticle de doi litri. Pe de altă parte, Volkswagen mai oferă un spațiu de depozitare deasupra planșei de bord. Probabil că le este util multora, însă eu nu l-am folosit la nimic până acum. Important e însă că există și că e în plus. Dacă nu cere mâncare, îl lăsăm acolo până când ne devine util.
Torpedoul, în schimb, are volumul foarte mic din cauză că o jumătate din acesta este ocupat de modului SIM dedicat navigației și conexiunii prin Car Net. Vom vorbi și despre acesta într-un episod ulterior dedicat tehnologiei de la bord și vă voi explica cum funcționează comenzile pe care le dai de la distanță cu ajutorul unei simple aplicații pe telefon. Tot prin Car Net ai la dispoziție servicii online built-in de știri, vreme sau prețuri pentru carburanți la benzinăriile din jur. Nu am apucat să testez în detaliu aceste lucruri, deci rămâne să vă dau într-un episod viitor detalii despre cât de utile și de actualizate sunt.
Nu închei înainte să bifez și partea de confort. Scaunele de pe Tiguan s-au dovedit până acum excelente și de recomandat cu căldură la acest capitol, fiind foarte utile și deloc obositoare pentru spate la drumuri lungi, de peste 400 de kilometri. Nu oferă însă cel mai bun spirijin lateral, așa că dacă doriți o atitudine ceva mai sportivă e bine să vă orientați spre scaunele profilate anatomic ErgoActive disponibile opțional. Dar dacă vă știți șoferi liniștiți care au în spate un copil care doarme, scaunele Comfort sunt cele pe care trebuie să le alegeți.
E adevărat că nu au reglaj electric pe Tiguanul despre care povestim aici, însă mașina asta e condusă în general de două persoane care au poziții relativ asemănătoare la volan, deci ajustările se rezolvă foarte repede prin simpla glisare față-spate a scaunului șoferului.
De fapt, e bine să analizați foarte atenți toate elementele care vă promit "posibilități de personalizare" pe viitoareavoastră mașinî, indiferent de marcă și de model. Pentru că există șanse majore ca imediat după achiziție să vă reglați toate aceste elemente după preferințe și să le lăsați așa pe toată durata de viață a mașinii. E adevărat că versiunile nepersonalizabile nu-ți oferă elementul FIX pe gustul tău, însă într-o balanță preț-beneficii s-ar putea să ieșiți mai bine invers. Dar e o chestiune de gusturi și de priorități, până la urmă.
Cam atât pentru azi. Așteptăm, ca de obicei, întrebările voastre în secțiunea de comentarii. Urmează să discutăm în episoadele următoare despre universul complex al scaunelor de copii, despre tehnologie, despre motor și transmisie, dar și despre câteva călătorii pe care le vom face la munte. Drumuri bune tuturor.
Episoadele anterioare:
1: 12 luni în familie cu VW Tiguan
2: Am ales anvelopele de iarnă pentru Tiguan
3: Primele teste adevărate pentru Tiguan: spațiul interior, consumul și drumurile forestiere
4: Ce cred oamenii Automarket despre designul exterior al lui Tiguan
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
Ai un spirit de observație excelent :) Fotografia respectivă e dintr-un test anterior Automarket. Am folosit-o pentru că are și cotiera desfăcută.
@bebe, vianu
Cică da, așa zice lumea :)
Am scris cate ceva despre asta in episodul 3 al seriei.dar vine unul dedicat in curand.
@Tatraurs
Asa cum am zis si in test, nu designul e neaparat avantajul interiorului lui Tiguan.